lente '89 Overhaast de aankoop van tapijt niet Van boudoirmeubel tot eigentijdse secretaire vlekken? Hl Schoonmaaktips 1 DONDERDAG 23 MAART 1989 HOUD REKENING MET GEBRUIK Het is misschien een wat ongewone vergelij king, maar de aanschaf van tapijt vraagt evenals dat het geval is bij de aankoop van een nieuwe auto eerst de nodige overweging, wil het geen „miskoop is duurkoop" worden. U moet in ieder geval rekening houden met de faktor: voor welk gebruik is het tapijt bestemd? Dit heeft namelijk alles te ma ken met het onderhoud en de slijtage. Kinderen (groot en klein) en huisdieren bepalen in belangrijke mate de slijtage van uw tapijt en zijn de grootste vuil- en vlekkenmakers. Meestal zijn het dan wel „ongelukjes" (ook van u), maar toch is daar echt al bij de aanschaf rekening mee te houden. Zo zal een tegeltapijt - en daarin zijn momenteel erg mooie en op het oog naadloze mogelijkheden - nooit voor een drama zorgen, omdat een tegel eenvoudig opgenomen en gerei nigd en, als de ramp onherstel baar mocht zijn, -zelfs verwisseld kan worden met een exemplaar dat bijvoorbeeld onder bank of kast ligt. Overigens zijn een paar extra tegels nooit weg. Misschien dat u daar bij aanschaf reeds aan kunt denken. LUSSENTAPIJT Een lussentapijt ziet er prach tig uit. Soms is dit type minder geschikt wanneer u een hond of kat bezit, die er van houdt, het tapijt als krabpaal te gebruiken. Voor normaal gebruik is de pool- verankering meer dan toerei kend, maar er zijn grenzen. Een katoentapijt heeft altijd een lussenpool. Dit tanijt is de coratief, sterk, vrij goed lich- techt en in mooie kleuren lever baar. Katoen heeft echter weinig veerkracht van zichzelf. Een poolweefsel van katoen loopt dus snel plat. Op zich helemaal niet erg, maar u moet bij aan schaf zeker weten dat u dit straks ook niet erg zult vinden als het eenmaal in de kamer ligt. Regelmatig en diagonaal stofzui gen en opborstelen maakt het ta pijt weer voor even als nieuw. SYNTHETISCH Een synthetisch tapijt heeft enkele plus- en minpunten, maar dat geldt voor ieder tapijt. Het grote misverstand dat synthe tisch tapijt snel vuil wordt, heeft alleen betrekking op de goedko pe, statische kwaliteiten. Veel synthetisch materiaal is enorm statisch. Een kam en e.en gram mofoonplaat zijn duidelijke voorbeelden, maar ook nylon kleding kan lekker knetteren als dit uitgetrokken wordt. Deze statische oplading ondervindt u soms op een onaangename ma nier ook bij synthetisch tapijt (deurknop, verwarming, open haard) en dit heeft veel mensen ertoe gebracht om een ander ta pijt te nemen. Het statisch effekt is dan ook de reden van het snel vuil wor den, het werkt als een soort mag neet. De betere synthetische ta pijtkwaliteiten zijn meestal anti- statisch gemaakt, zodat ze geen schokeffect meer bezorgen en te vens vuilafstotend zijn. Een synthetisch tapijt wordt vaak met de algemene benaming „nylon" aangeduid. Dit is niet juist, omdat dit de merknaam van een vezel is. WOLTAPIJT Een goede kwaliteit wol-tapijt pluist in het begin. Dat komt omdat er veel kleine losse wol haartjes tussen het weefsel aan wezig zijn. We moeten een wol tapijt eerst „inlopen" en daar wordt mee bedoeld dat door het belopen de wol in elkaar haakt. Aan wolharen zitten hele kleine schubjes, net zoiets als klitte- band. De allerkleinste haartjes echter zullen geen houvast vin den en dus loslaten, waardoor de „pluizen" ontstaan. Vergeleken met de totale hoe veelheid wol die in een goed wol len tapijt verwerkt is, is de hoe veelheid die verloren gaat door pluizen te verwaarlozen. Dit doet geen enkele afbreuk aan de kwaliteit of gebruikseigenschap pen. Het heeft geen enkele zin om die pluizen te laten liggen, ze lopen toch niet meer vast, maar wel door het hele huis. Daarom in het begin alleen luchtig stof zuigen met een glad en klein mondstuk, dus zonder borstel. Inlopend vuil en zeker zand zijn doodsvijanden van het ta pijt, omdat zij - onzichtbaar - de pool van onderaf vernielen. Van daar dan ook, dat stofzuigen vanaf het begin een absolute noodzaak is, hoewel zoals al ge zegd, wel met verstand. Bij een poolweefsel verdient het overi gens aanbeveling om schuin over de poolrichting te zuigen. SHADING Bij tapijt met een gesneden pool hoor je wel eens de term shading vallen. Dit kan vooral voorkomen bij effen moquette. De pool van het tapijt buigt na korte tijd naar verschillende richtingen om, waardoor het lijkt alsof kleurverschil ontstaat. Daar is echter geen sprake van. lillill'i Niemand weet wat de oorzaak is van dit verschijnsel. Met de kans op shading moet bij het kopen van tapijt terdege rekening worden gehouden, want er is geen remedie tegen. Behandelingen als borstelen en stomen helpen slechts tijdelijk. Het is dus belangrijk om altijd te vragen of bij het tapijt van uw keuze de kans op shading aan wezig is. Shading valt buiten de garantie, maar het is altijd raad- Bij het kiezen van tapijt is de tapijtcodering een mooie steun, want de symbolen geven aan voor welk doel een bepaald tapijt is vervaardigd. Er is tapijt spe ciaal voor slaap- en kinderka mers, voor badkamer en keuken (absoluut bestand tegen vocht) en voor gangen en trappen. Ver der is er ook vlamwerende vloer- Kinderen, groot en klein, en huisdieren bepalen in belang rijke mate de slijtage van uw tapijt en zijn de grootste vuil- en vlekkenmakers. bedekking en tapijt bestand te gen zwaar of extra zwaar ge bruik. Laatstgenoemde vloerbe dekking is met name bedoeld vooral in hotels, kantoren en scholen. Vuil geworden en gevlekt tapijt kan men goed schoon maken met een zogenaamde diepreiniger. Dit'kunt u toe vertrouwen aan een specia list, maar u kunt ook zelf in de weer. Een totale beurt is dan wel aan te raden, want het verschil is zeer goed te De diepreiniger is tegen woordig op vele plaatsen te huur. Laat u zich daarbij even- Een kleine ramp: doe er meteen iets aan. Wacht niet te lang, want dan is de schade vaak onherstelbaar. wel terdege voorlichten. Het is mogelijk reeds liggend tapijt een zogeheten scotch-gard-be- handeling te geven. Het scotch- gard procédé geeft het tapijt een beschermlaag, waardoor het veel minder snel vuil wordt. Bekijk ook eens waarom het tapijt vuil wordt en in de mees- ot het midden van de 18e eeuw waren de meeste meubels statussymbolen. Indrukwekkende kisten in Renaissance stijl en zware kasten uit de tijd van de Barok zijn hier het bewijs van. De omschakeling naar meer praktische en vooral gracieuzere meubels was het gevolg van een nieu we leefgewoonte die in de loop van de 18e eeuw zijn intrede deed en die duidelijk tot uiting kwam in de meubelontwerpen. Het is de tijd van de zogenaamde boudoirmeubelen. Een voorbeeld daarvan is de secretaire. Een boudoirmeubel is eigenlijk een soort luxe meubel. Anders dan een stoel, een tafel en een bed, heeft een boudoirmeubel te maken met het gecultiveerde leven, waarin veel tijd wordt besteed aan lezen, schrijven, handwerken en kaarten. Het moet dus tegemoet komen ^an zekere wensen ten aanzien van wooncomfort. Boudoirmeubelen uit de Louis XV-periode vormen een van de hoog tepunten uit de Europese méubelge- schiedenis. In Frankrijk was dit de tijd van de maitresses, zoals Madame Dubary en Madame de Pompadour, die mode- en kunststromingen sterk beïnvloedden. Het was ook de tijd van de prieeltjes, uiterst chiqtie stof fen als zijde, brokaat (met goud- of zilverdraad) en damast (eenkleurig, glanzend weefsel, waarin figuren ge weven zijn, met name wit tafellin nen). De secretaires uit deze tijd waren rond gebogen van vorm en rijkelijk versierd met bloemmotieven, inleg werk en verguld bronzen beslag. In de Louis XVI-periode die daar op volgde, was de techniek weer wat verder en was de „table écrire" - zoals de secretaire werd genoemd - voorzien van ingenieuze vakjes, laadjes, schapjes en een schuiflade waaruit in uitgetrokken toestand een lessenaar klapte. REGENCY In het begin van de 19e eeuw werd Brede, rustige ogende houten vlak ken, zonder kostbaar inlegwerk en vormen die typerend zijn voor het Romeinse rijk, bepaalden de trend van die tijd. De Engelse Regency stijl kenmerkte zich door het gebruik van Chinese, Indische en Egyptische stijlmotieven, die van een nieuwe creatieve vrijheid moesten getuigen. De hang naar eenvoud, doelmatig heid, comfort en degelijkheid voerde de boventoon. Een hoogtepunt uit deze periode is de „patentsecretaire" van de Engelse meubelmaker- en ontwerper Thomas Sheraton (1751- 1806). Dit meubel had de vorm van een vlakke, rechte kast, waarvan het bovenste gedeelte van de voorkant naar beneden kon worden geklapt, zodat een klein schrijfblad ontstond. De industrialisatie, tussen 1850- 1900, bracht ingrijpende veranderin gen in de meubelproduktie teweeg. Hout kon nu machinaal worden be werkt, zodat meubels steeds vaker werden opgebouwd uit machinaal vervaardigde onderdelen. Doordat men het druk had met de nieuwste technische ontwikkelingen, werd veel minder aandacht besteed aan stijl, die dan ook hoofdzakelijk be perkt bleef tot imitaties uit vroegere tijden. Als reactie op de betrekkelijk fan tasieloze stijl-imitaties uit de tijd van de industrialisatie werd tijdens de Jugendstil-periode (1900-1930) weer aanzienlijk meer nadruk gelegd op schoonheid. Van de meubelont werper verwachtte men niet alleen ambachtelijke, maar juist ook artis tieke kwaliteiten. Getuige de secre taires uit die tijd: kunstig vakwerk. In de periode van de Art Deco, die tussen de twee wereldoorlogen viel, was qua ontwerp alles geoorloofd wat door de consument maar als mooi werd ervaren. Van een vastom lijnde stijl is dan ook eigenlijk geen sprake; de herkenbaarheid moet eer Secretaire voor de liefhebbers klassiek inte rieur (foto: Heidense Meubel industrie). der worden gezocht in het excentrie ke dat destijds het modebeeld be paalde. Door de introduktie van MDF meubelplaat (Medium Density Fi- breboard, een zeer sterk materiaal) en de geavanceerde produktietech- nieken heeft de hedendaagse secre taire een gladde, strakke vormge ving, zonder overbodige elementen. Enkele laden en een kastje in de on derbouw, een wegschuifbaar schrijf blad en een afsluitbare bovenbouw zijn de hoofdbestanddelen van de moderne secretaire. De toepassing van hoogwaardige lakken zorgt voor een perfekte afwerking, waarvan de kleurstelling kan variëren van wit, grijs en zwart tot primaire kleuren en pasteltinten. Ook voor de liefhebbers van een klassiek interieur is er een riante keus uit stijlgetrouwe kopieën van de secretaires uit vroeger tijden. Maar of deze meubelen heden ten dage nog bestemd zijn voor het boudoir van de vrouw des huizes...? te gevallen is de werkelijke oorzaak vuil schoeisel of beter gezegd: „de inloop". Daar kunt u zelf veel aan doen: goede deurmatten en (vuile) schoenen uit. Let u ook eens op de onder kant van uw meubelen. Daar kunnen van die metalen glijna- gels onder zitten en die geven dan van die mooie roestplek- ken in het tapijt die er nooit meer uitgaan. Een onherstelbaar tapijtge deelte - we denken aan een brandgat of huisdierenvlekken - is meestal nog wel te repare ren met een overgebleven res tant. Maar daar moet u dan eigenlijk al bij voorbaat reke ning mee houden. Dat kan vrij eenvoudig door van het restant een of meerdere kleedjes te (la ten) maken, die als deurkleed jes meegebruikt kunnen wor den. Zodat bij onverhoopte pech geen kleur- of poolhoog- teverschil te zien is. Vlekken, je ontkomt er niet aan, kunnen kleine rampen veroorzaken. Het is onmogelijk om een complete vlekkengids te geven. Via uw detaillist kunt u hierover informatie te weten komen; in de boekhandel zijn boekjes met praktische tips te verkrijgen. Maar dan is het ook verstandig om enkele vlekken- middelen in huis te hebben. Al cohol en tetra om er eens enke le te noemen. Dat deze veilig weggeborgen moeten zijn, weet zelfs een kind! Voor vlekken in het tapijt zijn enkele tips te geven, waar aan u zich dient te houden als u wilt dat uw tapijt mooi blijft. Is er geknoeid, doe er met een iets aan. Opgedroogde vlekken zijn vaak onuit wisbaar; Verwijder het gemorste met lepel, schone doek of ongekleurd toiletpapier. Blijf opnemen tot de plek droog is; Is er vet gemorst, leg er dan toiletpapier op en strijk met de bout op de stand wol over de vlek tot het vet in het papier is getrokken. Gebruik regelmatig een nieuw stuk papier en strijk tot het papier schoon blijft; Behandel de vlek met droogschuim of een ander middel. Probeer eerst een hoekje om te zien of het tapijt niet wordt aange tast; Werk altijd van buiten naar binnen; Wrijf niet te veel en ge bruik nooit een borstel; Droog de plek als de vlek is verdwenen met een haar droger, schone doeken of de strijkbout (stand wol).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 23