mMMn
De sfeer voor
zomer '89: ruig
en nonchalant
scH°.g
Het fenomeen kleur
MICHËUN
ff
Schiedams Nieuwsblad
hij&zij
DE SPIJKERBROEK BLIJFT POPULAIR
Regenjas
van Frans
Molenaar
Hettemarkis
terug in
Nederland
DE HAVENLOODS
DINSDAG 28 MAART 1989
De spijkerbroek is sinds de jaren vijftig niet meer uit het mode
beeld verdwenen. De jeugd van tegenwoordig weet niet beter dan
dat de spijkerbroek altijd een populair kledingstuk is
geweest. Toch was dat vroeger wel anders. Pas toen jonge
helden als James Dean, Elvis Presley en Marlon Bran
do jeans gingen dragen, volgden vele jongeren hun
voorbeeld. Zij maakten hiermee duidelijk dat ze geen
zin hadden precies te zijn
zoals hun ouders. De spij
kerbroek werd het symbool
van de tieners. De spijker
broek werd mode.
Tot de jaren vijftig was de
spijkerbroek een werkmans
broek. Arbeiders droegen bij
het verrichten van hun, vaak
zware, werk een spijkerbroek,
omdat het een haast onverslijt-
bare broek was.
De jeugd van toen ging deze
broek dragen om te laten zien
dat hun idealen niet dezelfde
waren als de idealen van hun
ouders. Ze wilden zich niet meer
houden aan de kledingvoor
schriften van de „rijken" (wat de
toonaangevende modehuizen
voorschreven), maar hun eigen
keuzes maken.
De uitvinding van de spijker
broek ligt verder terug dan de
jaren vijftig. In het jaar 1849 ver
liet een zekere Levi Strauss zijn
geboortestreek Beieren om in
Amerjika, het land van de vele
mogelijkheden, fortuin te ma
ken. Hij probeerde het eerst als
goudzoeker, maar zonder veel
succes. Op een dag ontdekte hij
dat van de rollen tentzeil, waarin
hij zijn spullen had verpakt, een
stevige broek te maken viel. Dit
was het begin van de spijker
broek. Maar hij leek nog niet zo
erg op de jeans die wij vandaag
de dag dragen. De spijkerbroek
van toen was gemaakt van can
vas, hij was beige en er zaten nog
geen spijkers in. Die klinknagels
kwamen niet veel later. Vervol
gens werd het beige canvas
steeds vaker vervangen door
blauwe denim en kwamen er
oranje stiksels op, omdat de tint
Voor heren brengt Frans
Molenaar dit voorjaar re
genjassen, waaronder een
trenchcoat.
Een regenjas mag beslist
niet ontbreken in de heren
garderobe, vindt mode-ont
werper Frans Molenaar. Als
noviteit brengt hij dit voor
jaar enkele regenjassen voor
de modebewuste man. Zijn
trenchcoat heeft tien kno-
een ceintuur, epaulet
ten, ventilatiegaten onder de
armen en twee binnenzak
ken. Het langere model re
genjas valt slank en recht en
Drzien van een ceintuur
n contrasterende tegen-
voering.
De trenchcoat is verkrijg
baar, in vijf overwegend lich
te kleuren. De tinten van het
langere model regenjas zijn
I iets donkerder.
Een sfeer
beeld uit
dejeanswe
arcollectie
Tripper
voor zo-
Bij
vrouwen
speelt
mode
grotere
rol. Dit korte
denim-
korte
mouwtjes
dragen op
wijde
broek
de pij
pen naar de
enkels
smal toelo
pen. Uit
de voorjaars
collectie
van Peek
Cloppen-
burg
rustiger „waswater" te zijn
komen. Maar wat is normaal?
oranje het meest leek op de kleur
van de koperen klinknagels. Rit
sen bestonden toen nog niet. De
dragers moesten het met knopen
doen. In 1926 zette de spijker
broekenfabrikant Lee voor het
eerst een rits in de broek.
Wie het over een spijkerbroek
heeft, bedoelt een blauwe broek.
De traditionele standaardspij
kerbroek met het bijpassende
jacket voert in de meeste collec
ties nog steeds de boventoon.
Maar de jeans heeft de laatste
jaren ook heel wat modieuze
aanpassingen ondergaan. En er
is met het stijgen van de popula
riteit een heel assortiment spij-
kergoed gekomen, zoals over-
gooiers, tuinbroeken, petjes, tas
sen, korte broeken en rokken,
kort of lang, met steekzakken en
achtersplit. Bij veel winkels is
het al uitgebreide basispakket
nog aangevuld met onder andere
sweatshirts, hemden en t-shirts.
In de jaren zeventig was er een
grote vraag naar versleten spij-
kergoed. Sommige fabrikanten
gaven het spijkergoed al voor het
in het winkel kwam een versle
ten uiterlijk door de kleding sa
men met stenen te wassen. Dit
noemde men de stone-washed"
jeans. Deze rage had een wild
groei aan wassingen en versie
ringen van denim tot gevolg. Het
spijkergoed lijkt nu weer in wat
Sommige jeans-produktiebedrij-
ven maken gebruik van wel meer
dan dertig verschillende wassin
gen. Het modebeeld varieert van
de diepblauwe denim tot en met
de vale, lichtblauw gebleekte,
versleten look.
Mannen houden vaak meer
van ruige jeans met kleine mo
dieuze aanpassingen, zoals bij
voorbeeld een bredere voetwijd
te. Bij vrouwen speelt mode een
grotere rol. Tripper meldt, dat
ruig en nonchalant dit zomersei
zoen de trefwoorden zijn voor de
jeans. Bij het samenstellen van
de collectie is gekeken naar het
beeld van de jaren zestig, waarin
begrippen als vrijheid en zelfbe
wustzijn centraal stonden. De
trefwoorden ruig en nonchalant
zijn deze zomer van toepassing
op bijna iedere jeanswearcollec-
tie.
Wie een échte blauwe winkel
binnenloopt, bemerkt dat het
„uitzoeken" in de loop der jaren
niet eenvoudiger geworden is.
Het aantal merken is bijna niet
te tellen; de jeans is behalve in
verschillende wassingen ver
krijgbaar in diverse modellen,
lengtes en denimkwaliteiten. In
sommige jeanswearcollecties ligt
het accent vooral op lichtge
wicht denim.
De styling is aan mode onder
hevig en varieer* van strak via
halfwijd tot erg ruim, dit noemen
ze in de wereld van het spijker
goed anti-fit. De jeans worden
gebracht met zowel lage als hoge
taillebanden en zijn voorzien
van knoop- en of ritssluitingen.
Opvallend is het gebruik van le
ren labels, oud-metalen badges,
borduursels, felgekleurde con
traststiksels, applicaties en
plooitjes. In de tailleband van
veel spijkerbroeken zijn speelse
voeringen (bijvoorbeeld een
Afrikaanse print) aangebracht.
Deze voeringen komen vaak te
rug in de boorden van het jack en
in de kraag van het hemd.
Wat kleur betreft speelt bij de
denim behalve diepblauw ook
zwart (zowel gewoon als stretch)
een belangrijke rol. Verder zien
we van de zomer veel écru en
bruin. Ook rode denim doet mee,
evenals bedrukte, met ingewe
ven streepjes en visgraat-denim.
Voor de gabardine broeken zijn
de kleuren onder andere fram
boos, stopverf, mosterd en zee
groen. Nieuw zijn de uni en ge
streepte chambrays in jeansop-
tiek voor rokjes, jacks en broe
ken.
De denim wordt tegenwoordig
ook met andere materialen ge
combineerd, zoals suède, poplin
en nylon. Nieuw is een fluweel
achtige denim.
Voor lente en zomer 1989
brengt Hettemarks Internatio
nal voor het eerst weer een col
lectie kleding voor de vrouw op
de Nederlandse markt. Door
overnames en reorganisaties
kwam er zo'n twintig jaar gele
den een einde aan vrijwel de
gehele export van dit Zweedse
merk. In 1987 werd Hette
marks een dochteronderne
ming van de multinational Yx-
hult AB. Deze fabrikant be
sloot de export weer op gang te
brengen en introduceert het
merk nu in Europa.
Hettemarks richt zich op
vrouwen tussen de 25 en 45 jaar.
Deze vrouwen houden van luxe
en kiezen voor kwaliteit en stijl.
De zomercollectie is opgebouwd
uit drie verschillende thema's.
De ontwerpen zijn uitgevoerd in
diverse stoffen en kleuren. Met
bijpassende accessoires kan de
vrouw een totaal beeld creëren.
Hettemarks is verkrijgbaar in
exclusieve boutiques en modeza
ken. In de PC Hooftstraat in Am
sterdam is een permanente
showroom ingericht.
Kleur is zo verweven met ons
dagelijks leven dat het veel
mensen nauwelijks meer op
valt. Alles heeft kleur; het dag
licht, de hemel, de natuur, ons
haar, onze ogen, gebruiksvoor
werpen. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat kleuren een
belangrijke rol spelen in ons
bestaan. Kleuren kunnen sti
muleren, kalmeren, afstoten en
aantrekken. Ondeskundig toe
gepast kunnen kleuren depri
merend werken, maar bij wel
overwogen gebruik kunnen zij
de werksfeer veraangenamen
en direct of indirect zelfs de
kans op ongelukken verklei-
Wat iS kleur en hoe nemen
onze ogen kleur op? Op deze en
nog veel meer vragen geeft het
boek Kleur antwoord. Het boek
neemt de lezer mee in de afwisse
lende wereld van het fenomeen
kleur en geeft een overzicht van
de vele manieren waarop kleur
zich manifesteert, zowel in de
natuur als in de vele facetten van
de menselijke cultuur, zoals reli-
EMOTIES
Uitvoerig wordt in Kleur inge
gaan op de psychologische wer
king van kleur en de effecten die
kleuren hebben op stemmingen
en emoties. Het effect van kleur
op onze emotionele toestand
geldt niet in dezelfde mate voor
iedereen, maar kleuren in de
reeks van geel tot rood worden
meestal als warm ervaren en de
reeks groen tot blauw als koel.
Volgens de samenstellers is het
een fabeltje dat een vrouw haar
karakter achter haar make-up
verbergt. Het omgekeerde is eer
der waar: de manier waarop zij
zich opmaakt, zegt iets van haar
leeftijd, haar persoonlijkheid en
kleurenvoorkeur. Verlegen jonge
meisjes maken gebruik van
zachte pastelkleuren en „veili
ge" algemeen geaccepteerde
kleurencombinaties, terwijl
avontuurlijke, revolutionaire ty
pes kiezen voor opvallende kleu
ren in gewaagde combinaties.
Ook uit de kleuren van de kle
ding spreekt taal. Veel mensen
zeggen dat ze een „eigen" kleur
hebben. Zij vinden dat deze
kleur hen het beste staat, ze kun
nen zich ermee identificeren.
Kinderen, zo blijkt uit dit boek,
hebben al vroeg een uitgespro
ken voorkeur voor kleuren. De
allerjongsten voelen zich aange
trokken tot heldere kleuren, zo-
als rood, geel, blauw en groen.
Blauw schijnt favoriet te zijn.
Dé voorkeur die men heeft
voor een bepaalde kleur in de
kleding kan tot op zekere hoogte
beïnvloed worden door uitwen
dige veranderingen, zoals veran
dering in status - van opstandige
jongere tot werkende man of
vrouw - of door een nieuwe
werkkring. De voorkeur is toch
altijd nog vrij stabiel in vergelij
king tot de voortdurend veran
derende modekleuren. Dit bete
kent, zeggen de samenstellers
van Kleurdat men eigenlijk
voortdurend maar een gedeelte
van de bevolking bereikt met een
nieuwe modekleur.
EXPERIMENTEREN
Kleur vertelt de lezer dat het
de moeite waard is met kleuren
te experimenteren. Vaak is men
er te veel van overtuigd dat al
leen maar bepaalde kleuren
staan en andere beslist niet.
Kleur kan namelijk niet alleen
een bepaald karakter laten zien,
maar het ook oproepen. Wat
meer kleur kan ook de reactie
van anderen beïnvloeden en
daardoor kan men zelf ook weer
veranderen. Het zelfvertrouwen
kan toenemen of gesuggereerd
worden. Oudere mensen die de
neiging hebben zich wat saai en
onopvallend te kleden, zouden
zich misschien jonger kunnen
voelen door meer kleur in hun
garderobe.
VEELOMVATTEND
Het boek laat zien dat kleur
een veelomvattend verschijnsel
is. De tekst is goed leesbaar en er
worden veel voorbeelden gege
ven. Kleur is samengesteld door
een internationaal team van
kleurdeskundigen, psychologen,
architecten, kunstenaars en ont
werpers. Zij hebben allemaal
vanuit hun eigen achtergrond en
vakgebied een bijdrage geleverd
aan dit boek. Dr. ir. P.L. Walra
ven heeft Kleur uit het Engels
vertaald en bewerkt. Deze Ne
derlandse bioloog en kleuren-
deskundige houdt zich bezig met
zowel fundamenteel als toege
past onderzoek op het gebied van
de kleurwaarneming.
De prachtig geïllustreerde uit
gave is verschenen bij Zomer
Keuning (prijs 75,-). Het be
treft een herdruk. Het boek is in
1981 voor het eerst uitgegeven,
maar was al vrij snel uitver
kocht.
BREED VOOR
SMALLE PRIJZEN
1175/70 SR 13 TL 69.-
|185/70 SR 13 TL 75-tfL
155 SR 13 TL
50
165 SR 13 TL
85/60 HR 13 TL..
110.-
205/60 HR 13 TL
117.50
185/60 HR 14 TL..
115.-
5/60 HR 14 TL
117.50
Klaar terwijl u wacht
Dagelijks geopend 8.00-17.30
Zaterdag 8.30-16.00