Dolores doet niet mee in Dolores Schatten van Australische zeebodem tentoongesteld in Maritiem Museum EI1BH Drie prijzen voor de beste eenakter Dave Holland in Thelonious ZmdaQochtenfr-concerten 'Schipbreuk! Echo's uit een ver verleden' ILSAft Maccus en Zwarte Hand samen in zomervoorstelling Een voorstelling-in-een-voorstelling: het meisje ontmoet haar droom: de verscheurende draak. De handen van de muiters van de Batavia worden afgehakt (voorgrond), ze worden opgehangen. Omdat in het prentenkabi net van het Museum voor Vol kenkunde een zomertentoon- stelling gaande is met de titel 'Tweede begrafenis - rouwen in Afrika' vindt van 3 tot en met 18 juni in Theater De Eve naar een serie programma's plaats over de vorm en inhoud van rouwrituelen in Neder land en Afrika. Een totaalo verzicht van het uitgebreid programma is aan te vragen bij het theater, telefoon 010- 411 10 55. *-es zilveren rijksdaalders, gevonden in het wrak v op 4 juni 1629 verging. schip dat op zoek ging naar de muiters van de 'Bounty'. Een deel van hen werd gevonden op Tahiti en in een kist aan dek gestopt om naar Engeland te worden vervoerd. De Pan dora strandde echter op de Australische Oostkust. De muiters werden uit him ge vangenis vrijgelaten, maar konden later weer worden ge pakt. Dit verhaal vormt het hoogte punt van de tentoonstelling in het Maritiem Museum. Het wordt verteld door een van de muiters die in een kist zit. Door de bijzondere filmpro jectie komt het beeld heel le vensecht over en zeker kinde ren zullen versteld staan. Leuk voor kinderen is ook het computerspel waarbij ze zelf moeten proberen rond Kaap de Goede Hoop naar Indië te varen. Geen gemakkelijke op gave, maar ook voor de kapi teins in de zeventiende eeuw was dat een hele klus. Sommi ge voeren te ver en strandden daardoor op de Australische Westkust. Relatief gezien wa ren dat er weinig, maar ge noeg om een interessante en populaire tentoonstelling sa men te stellen die ongetwij feld mag rekenen op een groot bezoekersaantal. Het Maritiem Museum Prins Hendrik is gevestigd aan de Leuvehaven. De openingstij den zijn: van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feest dagen van 11.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijzen bedragen f 3,50 (korting f 1,75). Jonge ren tot 16 jaar hebben gratis toegang. Op woensdagen is het museum voor iedereen gratis toegankelijk. Berend van de Sande ROTTERDAM Bassist Dave Holland speelt met zijn kwartet in jazzcentrum The lonious op zondag 4 juni. Holland, die met de groten der jazz speelde, zoals Miles Da- vis, Chick Corea, Barry Alt- schul, Anthony Braxton en Sam Rivers, richtte in 1982 zijn eigen groep op. Het was aanvankelijk een kwintet, maar Holland besloot onlangs om het vijftal te reduceren tot kwartet. Samen met altsaxofonist Ste ve Coleman, drummer Martin Smith en gitarist Kevin Eu- banks, die een belangrijke rol speelt in de uitvoering van Hollands composities. Het concert van het Dave Hol land Kwartet begint om 21.00 uur. Thelonious is te vinden aan de Lijnbaan 120, in de 'Berekuil'. De toegnagsprijs bedraagt 15,-. HET PROGRAMMA VAN DE NAJAARSSERIE IS UIT! Af te halen op onze kantoren of telefonisch te bestellen op ons hoofdkantoor: 010-4 69 99 11 IÜSHV;:I-,,-,'-;- - HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 1 JUNI 1989 Dinsdag treedt Jan Damstra op met Solidd. en Theaterfor matie Spider met Een lichte lunch. Slightly out of Tune heet de voorstelling van Mimethea- tergroep Kruimels, die op donderdag is te zien, gevolgd door Rogeto met Impromtu. Vrijdag speelt het Klein Rot terdams Toneel Een zondag middag in Askanischer Hof. Het programma van die dag wordt gedeeld door VZOD, die het stuk Vergeten? brengt. Het Eenakterfestival wordt op zaterdag besloten met Ge kooid van theatergroep Wees! en Een liefdadigheids feest van Toneelgroep Poos ter. De groepen strijden om drie prijzen: de prijs van de jury, nu in bezit van theatergroep Wees.', de publieksprijs, die toneelgroep Pooster door moet geven en de prijs van het theater voor de beste techniek, die Mutua Amici- tia nu in de prijzenkast heeft staan. De eerste voorstelling op iedere festivalavond begint om 20.00 uur, de tweede om 21.30 uur. De prijzen van de kaarten zijn f 7,50 per voorstelling, f 10 per avond, of f 40 voor de hele week. De festival- week wordt afgesloten met een feest voor de deelnemers en de bezoekers met de latij- samerikaanse groep Baixim. Het bronsplastiek van Francine Toussaint, dat verbonden is aan de prijs voor de beste techniek van het Eenakterfestival. Nir Ben Gal en Liat Dor, twee Israëlische dansers en choreografen, treden op 6 en 7 juni op in de Rotterdamse Schouwburg met een twee stukken tellend programma: a two-room appartment en Equus Asinus. De voorstelling is te zien in de kleine zaal en begint om 20.30 uur. O rk Night Train, een dans-thea- terproduktie van Lisa Marcus, is van donderdag 1 tot en met zaterdag 3 juni te zien in Lan taren/Venster in Rotterdam. Night Train is een verhaal over een eirs tussen verlangen en verschrikking. Erotiek en dra matische fantasie spelen een belangrijke rol in Night Train. De voorstelling begint om 20.30 uur. Het jaarlijkse Eenakterfesti val in het Rotterdamse Bi bliotheektheater telt dit jaar tien groepen, die van dins dag 6 tot en met zaterdag 10 juni strijden om de wissel- prijzen. Opvallend dit jaar is dat er veel oorspronkelijk Neder landstalig werk wordt ge speeld. Zenen van de tien voorstellingen zijn in het Ne derlands geschreven. Op dinsdag 6 juni spelen De Ondernemingmet De Cara cal, en Toneelgroep Ouwer- kerk, met De Saxofonist. Een Zuidamerikaanse cantina. In de hoek staat een schamel tafeltje, een man en een jonge vrouw zitten ernaast. De man hangt onderuitgezakt op zijn stoel. Zijn hoed heeft hij over zijn ogen getrokken, aan zijn lip pen hangt een sigaret. Zijn bretels spannen strak over zijn hemd. Hoewel hij doet of hij slaapt, voel je dat hij de cantina scherp in de ga ten houdt. De vrouw kan niet blijven stilzitten. De opzwepende muziek dwingt haar van haar stoel af. Haar dans is ge passioneerd en gedre ven, met een zinderende ondertoon, even zinde rend als de stilte die de man omhult. Dit kleine Zuidamerikaanse tafereel is het begin van Dolo res, een voorstelling van twee jeugdtheatergroepen, Maccus uit Delft en De Zwarte Hand uit Rotterdam. Regisseur en samensteller Pieter Loef heeft met Dolores een ongewone voorstelling gemaakt. „Dolores is geen verhaal met een begin en een einde over een paar mensen die iets met elkaar meemaken, maar een collage van scènes, muziek, beelden, poëzie, verhalen en gebeurtenissen die elkaar af wisselen en uit elkaar voort komen." Alle kleine scenes bij elkaar vormen een beeld van de veel kleurige en gecompliceerde wereld die het Latijnsameri- kaanse continent is. Pieter Loef ziet de ongebrui kelijke vorm van Dolores als logisch gevolg van de ontwik keling van het jeugdtheater van De Zwarte Hand van de afgelopen jaren. „We zoeken naar een eigen manier van theater maken. Die is niet tra ditioneel. Dit is weer een stap op weg naar het maken van een heel eigen stuk." Zelfs de naam van de voorstelling is gebaseerd op fantasie: Dolo res is geen personage in het stuk, ze is er zelfs in een bij rolletje niet in te vinden. „Do lores betekent 'smarten"', licht Pieter Loef toe, „En dat is erg toepasselijk voor een voorstelling die over Zuid- Amerika gaat." Geheim Dat wil niet zeggen dat Dolo res een en al droefenis is, stelt Loef: „Het is denk ik een on derhoudende voorstelling, soms misschien zelfs amusant, maar ook politiek en sociale misstanden komen aan de orde, hoewel zeker niet op een drammerige manier." Zo is er de vrouw die veel kousen verslijt. Haar man werkt voor de geheime politie: hij ondervraagt 'verdachten', die hij tot bekentenissen moet dwingen. Zij walgt van zijn werk, zegt ze. In een felle woordenwisseling wijst hij haar op de feiten. Zij verwijt hem zijn werk, hij verwijt haar dat zij van dat werk pro fiteert: haar kleding, haar weelde, haar luxueuze eten, alles betaalt zij met het geld dat hij verdient met zijn ge heime praktijken. Trompetten Dolores is ook veel muziek, geen probleem voor groepen als Maccus en De Zwarte Hand, waar veel muzikale ac teurs en acterende muzikan ten spelen. Het toneelbeeld wisselt voortdurend, de sa menstelling van de muzikan- tengroepen ook. Plotseling staat er een stelletje muzikan ten met gekke oranje zonne brilletjes, gitaar, bas, trom petten, saxofoons, marimba en slagwerk, en even plotse ling valt het groepje uit elkaar om plaats te maken voor een eenzame zanger die een balla de voordraagt. Alle onderdelen van de voor stelling zijn gebaseerd op oor spronkelijke Zuidamerikaan se literatuur. „We hebben wel alles in een eigen theatrale vorm gegoten. Poëzie is ver werkt in liedjes, liedjes in ver haalvorm, verhalen in to neelscènes", aldus Pieter Loef. „Dolores is een voorstel ling met grote diversiteit in vorm en inhoud. We laten er als het ware een dwarsdoors nede in zien van de Zuidame rikaanse literatuur." Worm De geschiedenis van het Zuid amerikaanse continent is te proeven uit het Indiaanse ver haal van de dikke witte worm, die liefdevol wordt opgeno men in het gezin van een arme visser, maar uiteindelijk het hele gebied uitmoordt. Met brede gebaren vertelt de ac teur het oude verhaal aan de aanwezigen in de cantina. En ook in dit verhaal sluimert weer de passie, de hartstocht die als een ondertoon alle scè nes van de voorstelling bege leidt. Beurs De samenwerking tussen de beide toneelgroepen, De Zwarte Hand en Maccus, was al heel lang in de pen. „Zo'n kort zomerprogramma is uit stekend geschikt voor samen werking", vindt Pieter Loef. „Het inspireert om met elkaar te spelen. Je kunt eens in an dere formaties werken, dat geeft nieuwe ideeën. We wor den op die manier allemaal eens wakker geschud." Het idee om Zuid-Amerika als uitgangspunt te nemen voor een voorstelling kwam van buiten de groepen. „We wil den graag een voorstelling maken die ook in Teatfo Fan- tastico, het Roterdamse zo merfestival, kon meedoen", aldus zakelijk leidster Janny Vos van De Zwarte Hand. „Daarbij kwam een verzoek van de gemeente Rotterdam om in het culturele randpro- gramma van de beurs Euro- Latina, die in de tweede helft van juni in Rotterdam plaats vindt, een bijdrage te leve ren." Boottent De beide idee.-n werden sa mengevoegd, en zo ontstond de collage Dolores. Behalve de voorstellingen in Rotterdam, in het Bibliotheektheater en op Teatro Fantastico, gaan Maccus en De Zwarte Hand ook nog de boot op. De eerste voorstelling vindt plaats in Hellevoetsluis, in de boottent van de stichting Va rend Variété. De acteurs spe len op de boot, de toeschou wers bevinden zich (overdekt) aan de wal. De boottent meert ook nog af in Brielle, Delft, Leiden en Gouda. In Klaas waal is Dolores te zien als on derdeel van de viering van het 450-jarig bestaan van die plaats. Draak En terwijl het publiek vanaf de wal naar de acteurs kijkt, kijken de acteurs naar een voorstelling-in-een-voorstel- ling: het verhaal van het mooie meisje en de verscheu rende draak. Het omvat de passie van Latijns Amerika in één scène: het hartstochtelijk verlangen naar het onbereik bare, en de drang tot zelfver nietiging als het verlangen eenmaal is vervuld. Fantasie en werkelijkheid gaan naadloos in elkaar over. Maria Neele De voorstelling 'Dolores' is gemaakt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Maccus en De Zwarte Hand zijn te zien in de volgende voorstellingen: in Hellevoetsluis in de boot tent op 2 en 3 juni om 20.00 uur, aan de Kanaalweg oz vlakbij de Molshoek; in Brielle in de boottent op 8 en 9 juni om 21.00 uur bij Maarland; in Klaaswaal op 10 juni om 13.30 en 16.30 uur in zaal Koster; in Rotterdam op 18, 19, 21, 22 en 23 juni om 20.30 in het Bibliotheektheateraan de Hoogstraat; in Gouda in de boottent op 24 en 25 juni om 21.00 uur tegen over Vest 2, op het terrein van de firma Bunnik; in Rotterdam tijdens Teatro Fantastico in het Museum park van 30 juni tot en met 9 juli om 20.15 en 21.45 uur. De entreeprijzen variëren van 5 gulden tot 10 gulden. liërs gekozen voor de stichting van Sydney in 1788. Maar daarvoor bestond dit vijfde continent natuurlijk ook al. De geschiedenis van de oor spronkelijke bevolking gaat veel verder terug en boven dien werd het gebied al in het begin van de zeventiende eeuw door de Hollanders ont dekt. Dat bewijst het tentoon gestelde tinnen bord, dat Dirck Hartog in 1616 op het 'Zuidland' achterliet. De niet altijd zachtzinnige kennismaking met de kust van Australië leverde het mate riaal op voor de tentoonstel ling 'Schipbreuk!'. In de scheepswrakken op de Au stralische zeebodem werden allerlei interessante voorwer pen aangetroffen, die een in druk geven van het leven aan boord van de schepen van de Verenigde Oostindische Com pagnie. Zilveren munten, va zen en schalen, maar ook een houten etensnap, een luizen kam en een dobbelsteen. „Zo'n dobbelsteen was streng verboden aan boord van de VOC-schepen", weet conser vator Leo Akveld, die de ten toonstelling bewerkt. „Dob belen leidde steevast tot ruzie en daar stonden dan ook zwa re straffen op. Zo werd ie mand met zijn hand aan de mast genageld met alle gevol gen van dien". Van sommige voorwerpen wist Akveld de betekenis niet direct te achterhalen. Bijvoor beeld van twee kantklosjes die op de zeebodem werden aan getroffen. Akveld: „Bij toeval kwam ik erachter dat ook op Spitsbergen kantklosjes zijn gevonden in de graven van Nederlandse walvisvaarders. We gaan er nu vanuit dat deze meegenomen werden als her innering aan thuis". Batavia Uiteraard wordt in de ten toonstelling ook aandacht be steed aan de beroemde scheepswrakken die zijn te ruggevonden. Gruwelijk is het verhaal van de 'Batavia', waarvan het wrak in 1963 werd gevonden. Na schip breuk en muiterij volgde een schrikbewind van VOC-koop- man Corneliszn, waarbij hon derdvijfentwintig mensen werden vermoord. De straf voor de muiters was overigens niet minder gruwelijk. Ze werden gemarteld, hun han den werden afgehakt en daar na werden ze ook nog opge hangen. Op de tentoonstelling is een geraamte van een van de op varenden te zien. Aangeno men wordt dat het om de jon ge VOC-klerk Andries de Vries gaat, gezien de deuk in zijn schedel. Interessant is ook het verhaal van de 'Pandora', een Engels Een opmerkelijk produkt van het glasnosttijdperk in de Sovjet-Unie is de voorstelling Sterren aan de ochtendhemel van het Maly Dramatitsjeski Teatr uit Leningrad. Slechts viermaal is deze bijzondere voorstelling te zien in Neder land, en alleen in de Rotter damse Schouwburg, van 10 tot en met 13 juni. Sterren aan de ochtendhemel is een kritisch toneelstuk over het verwijde ren van ongewenste personen buiten Moskou tijdens de Olympische Spelen in 1980. Het verhaal van Aleksandr Galin concentreert zich rond vier prostituées, die tijdelijk verbannen zijn naar een voor malig gekkenhuis buiten Mos kou. De voorstelling wordt in het Russisch gespeeld en si multaan vertaald. ROTTERDAM Ko ningin Beatrix en Prins Claus waren vorig jaar tijdens hun bezoek aan Australië zeer onder de indruk van een tentoon stelling die daar werd gehouden ter gelegen heid van het tweehon derdjarig bestaan van het land. Dankzij de in spanningen van een Ne derlandse zakenman is deze tentoonstelling straks ook in Nederland te zien. Van 8 juni tot en met 17 september kan in het Maritiem Museum Prins Hendrik 'Schip breuk! Echo's uit een ver verleden' worden be zocht. Als startpunt van hun ge schiedenis hebben de Austra- Christoph Erbstosser, Mike del Ferro en Marc van Roon zijn de drie finalisten in het Landelijk Pianoconcours lich te muziek voor conservatori umstudenten. Op zaterdag 3 juni spelen de drie hun pro gramma in de kleine zaal van De Doelen. Het programma begint om 20.20 uur. Terug naar de jaren vijftig, met een avond onvervalst jeugdsentiment: de formatie Hang on to your hat, een veer- tienmans-formatie met de zangers Liza Lee en Mick Har ren en de achtergrondvocalis ten de Chou-Chou's nemen het publiek mee naar de tijd van de petticoat en de vetkuif. Hang ón to yout hat is meer dan muziek alleen, en dat is te horen op zaterdag 3 juni in café Floor bij de Rotterdamse Schouwburg, vanaf 23.30 uur. De toegang is gratis. In muziekcafé Het Berenei speelt op zaterdag 3 juni de formatie The Beast. The Beast speelt orgo-pop en doorbreekt daarmee de in deze tijd veel opgang makende acid-house revivals. The Beast: een tij- r, een leeuw, een lynx en een aap, geflankeerd door een blonde dame, spelen vanaf 22.00 uur. De entree bedraagt 5,-.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 15