Nieuwe impulsen voor Poetry Park
Tlotseling kan er iets gaan fonkelen'
in t kort
■Hi
René en Androgyn Kleinorkest
Ronald Brautigam
bij zilveren Erasmusica
Wegener geeft prijs voor
beste jeugdsymfonieorkest
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
585 m3 is de inhoud van Zaal
de Unie. Die inhoud is de titel
van drie installaties, die zaal
De Unie in juni presenteert.
Van 9 tot en met 11 juni is de
eerste installatie te zien, ge
maakt door een kunstenaars
met de naam V2. 'Zonder
heet het kunstwerk,
waarbij de vloer van de ver
duisterde zaal De Unie is afge
kaderd om de zwevende on
derdelen van de installatie met
elkaar te verbinden. De instal
latie is te zien tussen 14.00 en
23.00 uur, de toegang is gratis.
In De Bunker aan de
Boompjeskade in Rotterdam
speelt op zaterdag 10 juni De
biele Eenheid. Het concert van
deze Rotterdamse groep begint
om 23.00 uur, de toegangsprijs
bedraagt 5,-.
Stichting het Rotterdams
Workshoporkest houdt van 9
tot 11 juli een workshopweek-
end, gewijd aan muziek van
Thelonious Monk. De work
shop staat onder leiding van
Michiel Braam. Aan het einde
van het weekend geven de
deelnemers een concert in
jazzcentrum Thelonious aan
de Lijnbaan in Rotterdam.
Meedoen kost 35,-. Informa
tie over de workshop is ver
krijgbaar bij J. Koppert, tele
foon 461 27 34.
Muziek van Mauricio Kagel
onder de raadselachtige titel
Rrrrrr... is te horen in de Lau-
renskerk in Rotterdam op don
derdag 15 juni. Het Asko Koor
uit Amsterdam onder leiding
van Jos Leussink en organist
Klaas Hoek geven daar een
concert met muziek van Kagel.
Het koor, dat zich voorname
lijk richt op het hedendaagse
repertoire, zet met deze mu
ziek de luisteraar regelmatig
op het verkeerde been, en doet
tegelijkertijd herinneren aan
vroege muzikale ervaringen.
Het concert is een muzikaal
avontuur voor wie niet terug
deinst voor nieuwe ervaringen.
Het concert wordt georgani
seerd door De Unie, die voor
deze gelegenheid uitwijkt naar
de Laurenskerk. Aanvang van
het concert is 20.15; kaarten
kosten 17,50, met reductie
12,50.
Fela Anikulappo Kuti and
zijn groep Egypt 80 zijn te ho
ren en te zien in Nighttown op
maandag 12 juni. De Afri
kaanse superster treedt er op
vanaf 21.00 uur. Toegangs
kaarten kosten 25 gulden plus
lidmaatschap.
De violisten en cellisten van het Rotterdams Jeugd
Symfonie Orkest nemen tijdens de repetieavond een
moeilijk stukje muziek door. Met ijzeren regelmaat
moeten de noten herhaald worden, nu eens zacht,
dan weer wat harder. De goede noten raken valt nog
wel mee, maar de regelmaat aanhouden kost de
strijkers hoorbaar meer moeite, hoezeer dirigent
Walter Schraeyen ook zijn best doet om de groep bij
elkaar te houden. Het dirigeerstokje gaat omlaag en
met een zucht van verlichting nemen de violisten
hun instrument onder hun kin vandaan. Maar de
dirigent is onverbiddelijk: „Omdat dit zo'n leuk
plekje is voor de strijkers, gaan we het nog een keer
doen."
Het Rotterdams Jeugd Symfo- behoorlijk repertoire voor het
nie Orkest is onder leiding van concours moeten instuderen:
zijn Belgische dirigent hard voor de voorronden is zowel
aan het werk voor het eerste een symfonisch werk als een
landelijke concours voor sym- stuk voor solist en begelei-
fonieorkesten, dat op 17 juni dingsorkest verplicht,
in De Doelen wordt gehouden. Wanneer de orkesten door-
Het concours is een initiatief dringen in de finale, die op
van het RJSO, waarop en- dezelfde dag nog plaatsvindt,
thousiast is gereageerd door wordt nogmaals het werk voor
collega-orkesten. solist en orkest gespeeld, aan-
Vier andere orkesten doen gevuld met een derde muziek-
mee: het Lindenberg Symfo- stuk: weer een symfonische
nieorkest uit Nijmegen, Het compositie.
Bloemendaals jeugdorkest?,
het Amersfoorts Jeugdorkest <ït!mnlanc
en de Vereniging Haags Jeug- OllIlIUldltó
dorkest. Elk orkest heeft een Dirigent Walter Schraeyen
Mutua Amicitia speelt van
15 tot en met 17 juni voorstel
lingen van De Vossejacht, een
spel van wraak en intrige van
Hugo Claus in het Rotterdam
se Bibliotheektheater aan de
Hoogstraat. Kaarten kosten
10, de aanvang is 20.15 uur.
ROTTERDAM Erasmu-
sica, het Rotterdams Stu
denten Muziekgezelschap,
bestaat 25 jaar. Ter gele
genheid van het vijfde lus
trum geeft Erasmusica
twee concerten, een op 11
juni en een op 16 juni.
Op zondagmiddag 11 juni
speelt in de kleine zaal van De
Doelen het orkest in kleine
bezetting. Verder weiken aan
dit concert het koor van Eras
musica mee, en de solisten
Manon Heijne, sopraan, Inez
Hafkamp, mezzo-sopraan en
Romain Bisschoff, bariton.
Paul Huyts begeleidt het en
semble op de piano.
Het volledig bezette orkest en
het koor geven de slotuitvoe-
ring van dit jubileumseizoen
in de grote zaal van De Doelen
op vrijdag 16 juni. Solist is
dan de pianist Ronald Brauti-
gam. Hij speelt het vijfde pia
noconcert van Beethoven.
Verder werken ook aan dit
concert de sopraan Manon
Heijne en de mezzo-sopraan
Inez Hafkamp mee. Pianist is
Jack de Bie.
Het orkest van Erasmusica
staat onder leiding van René
Gulikers, koorleider is Ro
main Bischoff.
Het concert op 11 juni begint
om 14.30 uur, het concert op
16 juni om 20.15 uur. Kaarten
kosten 10,- of 6,50 (met re
ductie). Een passepartout
voor beide concerten kost
15,- of 10,- (ook weer met
reductie).
DE HAVENLOODS (u HET ZUIDEN
HET PROGRAMMA VAN DE
NAJAARSSERIE IS UIT!
Af te halen op onze kantoren
of telefonisch te bestellen op ons
hoofdkantoor: 010-4 69 99 11
ROTTERDAM— 'Mocht
liefde alles zijn' heet de mu
zikale theatershow rond
zanger-performer René Boo
gaard, die op vrijdag 9 en
zaterdag 10 juni te zien is in
Theater 't Kapelletje.
De titel van het programma
komt van een bekende song
van Noel Coward: 'If love
were all'. Liefde, vriend
schap en relaties spelen er
een grote rol in.
René Boogaard heeft voor
deze speciale gelegenheid
een grote groep zangers en
musici rond zich verzameld.
Het 15-koppige instrumen
taal ensemble, genaamd Het
Androgyn Kleinorkest, is ge
formeerd uit conservatori
umstudenten, zowel van de
afdeling lichte als klassieke
muziek.
Een van de concertavonden
is tegelijkertijd het eindexa
men 'uitvoerend musicus'
voor René Boogaard, die
daarmee zijn zangstudie op
het Rotterdams Conservato
rium afsluit. René heeft de
studierichting lichte muziek
gevolgd, en dat is goed te
merken aan zijn repertoire
keuze.
Vóór de pauze is het een en
al musical wat de klok slaat.
In een theaterzetting brengt
Boogaard vooral heden
daags Amerikaans muziek
theater, Franse en Neder
landstalige jazz, latin, caba
ret en close-harmony en,
voor de afwisseling, twee
teksten: een van Kees van
Kooten en een tekst van
Ischa Meyer.
Vijf zangers staan René Boo
gaard bij in het close-harmo-
ny-repertoire en de musical-
rap, een song van de musi
calcomponist Sondheim, die
voor deze voorstelling werd
bewerkt tot eigentijdse rap.
Na de pauze is de sfeer intie
mer; dan zingt René Boo
gaard met de begeleiding
van uitsluitend een klein
combo. Het repertoire heeft
een meer klassiek karakter.
Boogaard zingt veel Neder
lands repertoire, waaronder
veel vertalingen en twee
nieuwe nummers, die op ge
dichten van Jacob Israël de
Haan en van Willem Els-
schot zijn gecomponeerd.
Erik Vlasblom, een composi
tiestudent, en Ruud Bos, do
cent compositie, tekenen
voor deze programma-on
derdelen.
'Mocht liefde alles zijn' is
een combinatie („bijna on
mogelijk", zegt René Boo
gaard zelf) van persiflage,
pastiche en serieus theater
maken.
Beide concerten beginnen
om 20.15 uur, kaarten kosten
foto Tineke de Lange)
f 12,50 en f 10. 't Kapelletje
is te vinden aan de Van der
Sluijsstraat 176.
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 8 JUNI 1989
een verrassend aanknopings
punt in het voorgeschreven
thema, 'mijn straat'.
Artigas woont namelijk in de
Dr. Zamenhofstraat, genoemd
naar de ontwerper van de we
reldhulptaal Esperanto, die
bewoond wordt door mensen
van diverse nationaliteiten.
Gustavo beschrijft in het ge
dicht dat hij instuurde, die
multi-culturele wereld in zijn
straat.
Over een afstand van honderd
meter snuift hij de geuren op
van Spaans, Grieks of Ara
bisch voedsel, dat men aan het
bereiden is.
„Het is een droom", aldus de
dichter, die voordat hij drie
jaar geleden hier neerstreek,
twaalf jaar in Parijs verbleef
en behalve gedichten ook een
roman en verhalen schreef.
De winnaars van de poëzie-
en prozaprijsvraag lezen hun
werk voor om 14.45 uur in het
salon-café Zochers, ook in het
park.
Opdracht
Voor het eerst in de geschiede
nis van Poetry Park heeft de
Kunststichting een competi
tie-opdracht gegeven. De
Turks-Nederlandse compo
nist-musicus Tanar Catalpi-
nar die deze opdracht kreeg
woont al jaren in Nederland
en is bekend van onder meer
de groep Turquoise.
Voor zijn nieuwe compositie
stelde hij een illuster muziek
gezelschap samen van zeven
personen.
Er wordt evengoed gespeeld
op een 'gewone' piano als op
de cümbös, een banjo-achtig
ten wil Tanar niet.
„Turkse muziek bestaat niet",
zegt hij. In zijn compositie
zijn dan ook allerlei invloeden
verenigd, zowel de Byzantijn
se kunst uit de vijfde eeuw als
latere perioden en éndere
plaatsen.
Als Tanar de letter s in cüm
bös (spreek uit: djumbus) ver
gelijkt met die in hasj, kijkt
zangeres Gülpera Ata hem
vragend aan. Ze heeft niet al
les kunnen volgen en is ver
baasd over de sprong van By
zantijns naar hasj.
Sprongen
In zijn compositie maakt Ta
nar ook sprongen. Eerst ko
men de lieve kleine geluiden
van het land, met belletjes,
toetertjes en een fluit. Gelui
den als van vogeltjes en lam
metjes.
De woorden die Tanar en Gül-
peri erbij zingen spreken van
het land van de 72 verschil
lende volkeren. Daarna wie ze
voortbrachten, de filosofen,
schrijvers, schilders, arbei
ders en boeren.
„Sommigen trokken weg uit
ecpnomische motieven, som
migen moesten vluchten, som
migen werden zelfs met de
dood bedreigd." De muziek
gaat zich dan aan de voort
gang van het verhaal aanpas
sen, totdat alle muzikanten
erbij betrokken zijn.
Het klinkt nog steeds niet
westers.
Het klinkt zoals Tanar Catal-
pinar zegt: Geen nieuwe stijl,
niet een revolutie in de mu
ziek. Wél iets nieuws, iets wat
er nog niet was. Tanar Catal-
pinar speelt met de Band op
podium Zuid om 11.00 uur en
op podium Noord om 17.00
uur.
De bezetting bestaat uit Peter
Koning (bas), Leo de Klerk
(zang en piano), Mazhar Men-
tes (drums), Tjarko ten Have
(davul en ney, doedelzak), Ya-
sar Saka (saz, zang), Gülperi
Ata (zang) en Tanar zelf (sax,
zang en percussie).
Jeugdtheater Hofplein is ook
weer duidelijk aanwezig op
Poetry Park, ditmaal met een
speciale opdracht, voor een
theaterproduktie, geïnspi
reerd op de sprookjes van
1001 nacht.
Het programma vermeldt
voorts nog verschillende
hoogtepunten. Uit Afrika ko
men twee bands, The Real
Sounds of Africa uit Zimbab
we en Kaba Mané uit Guinée
Bissau.
Tal van groepen treden op op
de verschillende podia en het
museum voor Volkenkunde
zorgt voor twee kamelen, die
met het oog op de voorlees-
wedstrijd 'Sprookjes uit 1001
landen', het festival opluiste
ren en waarop men tegen be
taling van één gulden een ritje
kan maken.
Het feest in het park duurt
van 11.00 tot 19.00 uur. Poetry
Park is gratis toegankelijk en
is bereikbaar met tramlijn 6
(die extra rijdt), tramlijn 9 en
bus 39.
Nelleke de Jong
V.l.n.r.: Tanar Catalpinar, Gülperi Ata en Yasar Saka.
Kunststichting stimuleert
kunstenaars met opdrachten
ziet het concours als belang
rijke stimulans voor het or
kest. Het RJSO heeft een paar
'magere jaren' meegemaakt,
maar het orkest is weer op
weg naar een betere niveau,
vindt hij.
Schraeyen is de opvolger van
zijn leermeester Ru Seven-
huysen, die in 1972 aan de
wieg van het RJSO heeft ge
staan als voorziter van Jeugd
en Muziek Nederland. Jaren
later was Sevenhuijsen, na
Peter Jense, lange tijd dirigent
van het RJSO. Schraeyen nam
het dirigeerstokje in 1986 over
van Sevenhuijsen.
Eigenlijk is Schraeijen geen
groot voorstander van con
coursen. Hij houdt het op het
Olympische principe: mee
doen is belangrijker dan win
nen. „We zijn niet gewend om
mee te doen aan een concours.
Je krijgt al gauw een verkeer
de voorstelling bij de deelne
mers: alleen de winnaar zou
meetellen."
Fonkelen
Het werken met een jeugdor
kest kan tot verrassende re
sultaten leiden, vindt
Schraeyen. Enthousiast be
schrijft hij: „Plotseling kan
het orkest buitengewoon mooi
uit de hoek komen. Dan gaat
er iets fonkelen, dan komt de
muziek tot leven."
De dirigent staat ontspannen
voor het orkest. Met een grap
je en een paar aanwijzingen
weet hij de jonge musici - van
12 tot 25 jaar- tot betere
speelprestaties te brengen.
„Zorg nu in ieder geval dat je
niet op de rusten speelt",
voegt hij de blazers ironisch
toe, „Heb dat over voor de
muziek!Enig gegrinnik ver
spreidt zich door het orkest,
en even later doen de jongeren
weer hun best om de aandacht
bij de noten van Mozarts 5e
vioolconcert te houden.
„De Nederlandse jeugd heeft
soms problemen met mijn op
vatting van discipline", denkt
Schraeyen, maar even later
relativeert hij zijn opmerking.
„Je kunt niet blijven corrige
ren. Soms moet je dat loslaten
en meer op de muzikale kant
letten. Dan komt er leven in.
We leren elkaar langzamer
hand beter kennen, men be
grijpt in het orkest steeds be
ter wat ik bedoel."
Kans
Voorafgaand aan het concours
werkt het RJSO een heel
weekend lang aan de saamho
righeid en aan het concour
sprogramma, waarin een so
list uit eigen gelederen op
treedt met Mozarts vijfde vi
oolconcert. Vioolsolist Wouter
den Hondt is jarenlang aan
voerder van de tweede violen
geweest. Hii studeert nu aan
het Koninklijke Conservatori
um in Den Haag.
Schraeyen: „We hebben hem
niet speciaal aangezocht voor
deze gelegenheid. Mensen die
in het orkest spelen of ge
speeld hebben, en die graag
solo willen spelen, komen
vanzelf aan de Beurt. Hij
krijgt gewoon de kans."
De symfonische concourswer-
ken van het RJSO zijn de Ou
verture Iphigenée in Aulis van
Gluck en de eerste twee delen
uit Petite Suite van Debussy.
„Het is alleen jammer dat je in
een jeugdorkest altijd te kam
pen met de onvolkomenheid
van de bezetting," vindt
Schraeyen, „We missen alt
violen, trombones, we hebben
maar één contrabas en één fa
got. Die zouden we nog best
kunnen gebruiken."
NCRV
Drie van de deelnemende or
kesten horen op het einde van
de middag dat ze hun pro
gramma 's avonds mogen uit
voeren in de slotronde. De
jury, Conservatoriumdirec
teur John Floore en de diri
genten Roelof van Driesten
(Nederlands Balletorkest) en
Arie van Beek (conservatoriu
morkesten) beslist welk orkest
met de trofee naar huis mag
gaan.
Wegener huis-aan-huisbla-
den, uitgever van onder ande
re Het Zuiden en De Haven
loods, stelt ook een prijs be
schikbaar, in de vorm van een
muziekbon van 250 gulden,
om de aankoop van nieuwe
bladmuziek te kunnen bekos
tigen. De jonge musici van het
winnende orkest krijgen alle
maal een aandenken van de
gemeente Rotterdam mee naar
huis.
De winnaar mag bovendien
een opname komen maken
voor de NCRV.
Voor de orkesten die de twee
de en derde plaats bereiken, is
er een kleinere muziekbon.
Markt
In de hal van De Doelen is de
hele dag een informatie- en
muziekmarkt gaande. Op een
podium in de hal spelen kleine
ensembles uit het RJSO, ande
re orkesten en van de SKVR-
muziekschool korte intermez
zo's.
Het RJSOhard aan het werk voor het concours van volgende week. (foto
Fons Evers)
Het is de bedoeling van het
bestuur van het RJSO om het
concours elke twee jaar te
herhalen, en dat lijkt haal
baar, ook vanwege de samen
werking met de SKVR-mu-
ziekschool, die het orkest on
langs is aangegaan.
Vanuit de muziekschool komt
veel jong talent naar het or
kest, zelfs zoveel, dat er pas
geleden een juniorenorkest is
begonnen, waarin beginners
worden opgeleid voor het
'echte' orkest. Dirigent Walter
Schraeyen is daarover zeer
verheugd: „Er is genoeg ta-
lent.we zitten in een stijgende
Het concours voor Jeugdsym-
fonieorkesten vindt plaats in
de grote zaal van De Doelen,
op zaterdag 17 juni vanaf
10.30 uur. De slotronde begint
om 19.30 uur. Kaarten voor de
voorrondes kosten 4,-; voor
de avond 10,-. Passepartouts
kosten 12,50.
Maria Neele
krijgt de poëzie, waar
mee het allemaal ooit
begon, meer aandacht.
De Rotterdamse Kunststich
ting, die Poetry Park nu al
voor de twaalfde maal organi
seert, heeft enkele nieuwe ini
tiatieven ontplooid. Op het
gebied van de poëzie is dat een
prijsvraag onder migranten
schrijvers en -dichters. Ze
mochten een gedicht of een
verhaal insturen in de eigen
taal of in het Nederlands.
Tien inzendingen werden be
kroond. Eén daarvan komt
van de Chileense auteur Gus
tavo Gac-Artigas. Hij vond
Walter Schrayen: „Werken met een jeugdorkest kan soms tot verrassende resultaten leiden
(foto Fons Evers)
ROTTERDAM Poetry
Park, het jaarlijks terug
kerende festival, wordt
zondag 11 juni weer ge
houden in het park on
der de Euromast. Mi
grantenkunstenaars la
ten de bezoekers (vorig
jaar zestigduizend) ge
nieten van muziek, dans,
poëzie en theater. De lijn
die in de afgelopen jaren
is uitgezet wordt in 1989
verder gevolgd. Muziek
blijft een belangrijk on
derdeel, maar daarnaast