'Ze is een vriendinnet je geworden' Magnificent 7 maakt muziek voor de lol WÉ Ray Charles-fans met t-shirts naar concert HET ZUIDENJJJjf Eén en al jazz op Zondagochtendconcert Simone zingt, danst en acteert in Sweet Charity 'Een beetje onzin, alsjeblieft' Stralend, en fris als een hoentje komt Simone Kleinsma na een ochtend intensief repeteren voor de musi cal Sweet Charity de kantine in voor een lunchpauze-met-inter- view. Geen spoortje van vermoeidheid te beken nen. „Had je me een paar weken geleden moeten zien. Ik ben nu wel weer wat gewend", lacht ze. De laatste repetities voor de try-outs in Hoorn en Tiel zijn aan de gang, de sfeer zit er goed in bij de cast van de mu sical. Hoewel er nog eni ge hindernissen te over winnen zijn - zoals de spit van Simones tegen speler Fred Butter - ziet iedereen reikhalzend uit naar de voorstellingen. door Maria Neele Sweet Charity, de 'klassieke' Broadway-musical, beleeft woensdag 1 november zijn première in het Rotterdamse Luxor Theater. Simone Kleinsma moet het in haar rol van het nachtclubmeisje Cha rity opnemen tegen vele be roemde voorgangsters, die in Amerika en Nederland, op de planken en op het witte doek gestalte hebben gegeven aan het argeloze, vrolijke en lieve meisje uit het showballet. „Een uitdaging", vindt ze zelf, „Vooral omdat het voor mij de eerste leer os dat ik een lei dende rol heb in een voorstel ling. Je bent natuurlijk met z'n allen verantwoordelijk voor het slagen van een show, maar voor mij is die hoofdrol toch een vreemde, nieuwe po- De cast:voor Fred Butter en Simone Kleinsma, achter Diana Gooien, Hans van de Gragt, Carol Timmermans en Rob van de Meeberg sitie. Tot nu toe heb ik altijd naast iemand gestaan, maar het loopt goed, en daardoor is er toch een last van me afge vallen". Gelijkwaardig Sweet Charity is het verhaal van het naieve danseresje Charity, dat haar hart èn haar geld steeds aan de verkeerde man lijkt te geven. „Ze heeft een onvoorwaarde lijk vertrouwen in de goed heid van de mensen", vertelt Simone ove Charity, „Zelfs als haar vriendje haar in het wa ter heeft geduwd, en er ver volgens met haar geld van door gaat, blijft ze volhouden dat hij hulp is gaan halen. Zo is ze helemaal". Simone kan zich helemaal uit leven in de rol van Charity. „Die musical zit zó kien in elkaar. Liedjes gaan over in een scène, scènes gaan naad loos over in dans, nergens zit een 'gat' in het verhaal. Zin gen dansen en acteren zijn ge lijkwaardig, dat is het leukste aan deze rol". Slagroomtaart Zingen, dansen en acteren, Si mone leerde het allemaal in de shows en musicals waarin ze ooit optrad. Nog tijdens haar opleiding aan de Kleinkunsta cademie kwam ze bij Gerard Cox, later speelde ze in ver schillende musicals van Jos Brink en Frank Sanders, ze was veelvuldig te zien op de televisie - ook weer bij Jos Brink - en trad op in de jubi leumrevue van André van Duin, met Frans van Dusscho- ten en Hans Otjes. „Drie broers had ik in die jon gens," Simone heeft alleen maar goede herinneringen aan die tijd. „Het was voor mij een openbaring hoe snel alles gaat in zo'n show, hoeveel vak manschap er in zit. Het was hard werken, dat wel, maar het was ook één grote sla groomtaart. Van al die grote trappen af, al die veren, zo'n grote show, wie wil dat nou niet?" De 31-jarige actrice kan nu al terugkijken op een barrière die er niet om liegt. „Ik heb mazzel gehad", geeft Simone grif toe, „maar zonder talent kom je er natuurlijk ook niet. Er zijn altijd mensen geweest die me vooruit geholpen heb ben, en ik heb in al die jaren ontzettend veel geleerd. Het is een soort rugzak, bagage die je meeneemt als je je ogen en oren altijd goed de kost geeft. Dingen als timing, spelen met de zaal, theaterdiscipline, die leer je als je openstaat voor wat die ervaren artiesten kun nen". Roos Televisie heeft een grote rol gespeeld in Simones loop baan. Ze werd door haar op tredens in het 'showblok' van 'Wedden dat?' een vertrouwd gezicht in de Nederlandse huiskamers. Dit voorjaar kwam haar eigen show op de buis, 'Simone Friends'. Die werd zo goed ontvangen, dat de gezamenlijke Nederlandse omroepen het programma zelfs instuurden naar Mon- treux, voor de strijd om de Gouden Roos. „Jé bereikt enorm veel men sen met televisie, mensen die missschien niet zo snel naar het theater gaan", vindt Si mone. „Daarom kwam het perfect uit dat die show zo aansloeg". Televisiebekendheid mag dan zijn goede kanten hebben voor een acteur als 'bekende Ne derlander' krijg je veel aan dacht van 'de bladen', en dat is niet altijd even leuk. Over de roddels haalt Simone haar schouders op. „Het schijnt er bij te horen dat iedere ruzie breed wordt uitgemeten. Ik heb me er wel eens over opge wonden, maar het gaat wel weer over. Ik vind het niet zo erg". Briefjes Voor een privé-leven heeft Si mone op het ogenblik overi gens niet veel tijd. „Alles gaat met briefjes thuis, maar Guus heeft er wel begrip voor. Hij is tv-regisseur en heeft het net zo druk als ik", zegt ze laco niek. Intussen verheugt ze zich erop om het Nederlandse publiek opnieuw kennis te laten ma ken met Sweet Charity. „Die hits, zoals If they could see me mow, Big Spender, Brass Band, die kent bijna iedereen. Ik weet zeker dat de mensen zullen zeggen: Verrek, is dat uit die musical! En Charity is zo'n hartverwarmend type, echt een meid om zó je arm omheen te slaan. Dat gebeurt dan ook regelmatig, want ze werkt zichzelf nogal eens in de nesten. „Charity is vrolijk, spontaan, optimistisch, wat dat betreft komen zij en ik wel aardig met elkaar overeen. Zo naief als Charity ben ik niet, nee, maar ze is in deze weken wel echt een vriendinnetje van me ge worden". Sweet Charity met Simone Kleinsma in de hoofdrol is te zien van maandag 30 oktobr (voorpremière) tot en met zondag 19 novembr (behalve Simone Kleinsma:„Zingen, dansen en acteren zijn gelijkwaardig, dat is het leukste aan die rol". (foto:Fons Evers) maandag) in het Luxor thea ter in Rotterdam. Zondag 12 en zondag 19 november is er matinee en avondvoorstel ling. Charity is ook te zien in De Bonkelaar in Sliedrecht op 27 februari 1990, in Theater Zuidplein van 28 februari tot en met 2 maart, in De Stoep in Spijkenisse op 21 en 22 maart 1990, in Vlaar- dingen in de Stadgehoorzaal op 6 april 1990 en in het Passagetheater in Schiedam op 25 april 1990. J at we wil len spelen is die Ame rikaanse ballenmuziek. Dat is leuk, dat is slechte smaak. Daar leven we ons in uit." Fay Lovsky voegt er nog aan toe dat het hier niet om slechte muziek gaat ('het is juist prachtig'). Samen met de andere zes van The Mag nificent 7 struint ze met zevenmij ls cowboylaar zen door de wereld van de filmmuziek. Hun re pertoire laat zich om schrijven als lullig, maar lollig en roept bij de toe hoorder voortdurend een prettig gevoel van her kenning op. Aan de ge koesterde slechte smaak zitten echter grenzen. Een zoete evergreen als Edelweis wordt man moedig geweerd. En bij na met succes, zoals de bezoekers van 'The Mag nificent 7 ride again!' kan constateren. Als de muzikanten van The Magnificent 7 hun sporen daarvóór nog niet verdiend hadden, dan hebben ze dat de afgelopen drie jaar wel ge daan. Op een schijnbaar onge compliceerde wijze wordt door hen al sinds 1986 film muziek ten gehore gebracht en de reacties van pers en pu bliek waren tot nu toe over wegend positief. Het begon al lemaal heel eenvoudig met een idee dat door Henny Vrienten geopperd werd. Hij (ex-Doe maar) vormde een septet met Jan de Hont (ex-Neerlands Hoop), Joost Belinfante (ex- Doe Maar), Jan Pijnenburg (ex-Doe Maar), Jacoc Klaasse (ex-Doe Maar), Jan Kooper en Fay Lovsky (ex Era's 'Fijn voor de lijn). Lovsky: „We begonnen als een bandje dat een beetje thea traal deed en gewoon in jon gerencentra speelde. Gaande weg kwamen er steeds meer grappen en grollen en hoedjes en rekwisieten bij. Opeens stonden we in het theater. Ons eerste programma hebben we in drie jaar langzaam op kun nen bouwen. Nu wordt van ons geëist dat we in ons nieu we programma hetzelfde ni veau van het laatste jaar eve naren. Dat is heel erg moei lijk." Zeehondjes Muzikale ideeën worden on der andere aangeleverd door de striptekenaars Joost Swar- te en Gerrit de Jager ('prettige smaak'). Volgens Lovsky wordt de grootste lol beleefd aan het feit dat het allemaal niet zo serieus is: „Op MTV hebben ze het allemaal over geliefden die hen verlaten of stervende zeehondjes. Daar hadden we als popmuzikanten onze buik een beetje van vol. We willen mensen op het ver keerde been zetten. Een beetje onzin, alsjeblieft. Muziek voor de lol". „We nemen dingen heel se rieus (Lily Mariene bijvoor beeld)", verduidelijkt Lovsky, „maar je kunt iets ook in het absurde draaien. Dat doen we in het cowboylied en in de po- litie-act: We wilden het soort hectische, nerveuse politie- muziek spelen dat iedereen kent. Dat is een knaller. Al leen, het zijn prachtig georke streerde stukken, maar ze du ren maar een minuut." Hoewel de muziek van Tom and Jerry mateloos bewon derd wordt, werd die niet ge schikt geacht voor het pro gramma: „Beter is het om een hele lullige, gekende, stevige melodie te spelen en die ver schrikkelijk aan te dikken met alles wat je maar in huis hebt (een opgezette herdershond, noem maar op)." Als het gaat om favoriete filmcomponisten voeren er drie de boventoon bij Lovsky: Arnold Newman ('de man van de grote momenten in de cow boyfilms'), Bernard Herman ('als je met een walkman op met zijn muziek door de stad loopt is alles eng') en John Williams ('de grootste, nog le vende'). De laatste compo neerde onder-zeer-veel-meer de muziek voor Star Wars, die na lang oefenen nu ook op het repertoire van The 7 staat. Ondanks het succes in het theater en de grote belangstel ling van platenmaatschappij en, peinzen Fay Lovsky c.s. er niet over om hun Magnificent 7-nummers op de plaat te zet ten: „We spelen en we zingen naar hartelust, maar we den ken dat de oorspronkelijke versies beter in de hoofden van de mensen kunnen blijven hangen, dan wat wij ervan ge maakt hebben. We hebben veel respect voor die muziek. Onze theatermeerwaarde kun je op de plaat niet vastleg gen." Binnen the Magnificent 7 weet elk bandlid bij toerbeurt het spotlicht op zich gericht. „Net als in de (laat ik eens een heel beroerd voorbeeld ne men) Village People, is ieder een in deze band iemand", legt Lovsky uit, „Er is een grappenmaker, een clown, ,een politieagent, een verlegene, een onverstoorbare drummer, 'een' meisje en een spreekstal- ze. Zelfs Bert Kaempfert wordt acceptabel gemaakt. Wanneer uiteindelijk ook Joost Belinfante („prima voor de rol van Omar Shariff in 'Dr. Zhivago'", meent Fay Lovsky) zijn onmogelijk ge achte - behoorlijk foute - Edelweis mag voordragen, heeft niemand daar meer moeite mee. Enthousiast geven de bondge noten van Belinfante zich ge wonnen. Vol overgave dragen nu ook de als 'fout in de oor log' bestempelde pauken van Jan Pijnenburg hun steentje bij. Al met al levert de parade van de slechte smaak veel moois op. The Magnificent 7 zijn bin nenkort te zien in de grote zaal van Theater Zuidplein (24 oktober, 20.15 uur). Fay Lovsky treedt op 10 november solo op in cultureel eetcafé 't Draaipunt in Kralingen. Gregor Lohman n arrogantie, die naam. Dat mag ik wel' aldus Fay Lovsky). (Foto: Deze laatste rol heeft Henny Vrienten op zich genomen ('Hij zit daar toch maar rustig met zijn basje en hij is de be roemdste van de band'). De roemruchte tropenjaren bij Doe Maar heeft hij zichtbaar ver achter zich gelaten: „Filmmuziek schrijven en spelen vind ik op dit moment leuker dan popmuziek, omdat ik niet meer zo goed weet wat leuke popmuziek is Hij houdt zich tegenwoordig dan ook verre van de vluchtige, zenuwslopende popwereld. Hij lijkt wat publiciteits schuw te zijn geworden. Flipper Liever houdt hij zich bezig met de muziek van 'Sneeuw witje en de zeven dwergen', 'Flipper', 'Dumbo, het vlie gende olifantje' of 'How the West was won'. Met de zes andere Magnificenten doet hij dat op een verademende wij- Ray Charles, de blinde soul zanger, komt 8 november naar Ahoy' in Rotterdam om zijn eerste concert te geven in een Nederlandse toernee. 'The Genius', zoals de nu al legendarische zanger door zijn fans en collega's wordt genoemd, treedt op met een 18 man sterk begeleidingsorkest en zijn achtergrondkoor The Raelettes. Wie zich als fan wil hullen in een authentiek en exclusief toernee-t-shirt, heeft nu de kans zo'n kledingstuk te win nen. Het Zuiden en De Haven loods houden een prijsvraag in het kader van het Rotter damse concert van Ray Char les. Er zijn 12 t-shirts beschik baar, die verloot worden on der degenen die onderstaande vragen goed beantwoorden. Oplossingen kunnen tot 31 oktober per briefkaart wor den ingezonden naar Wegener Promotie, Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam. Vergeet niet naam, adres en telefoonnum mer te vermelden. De prijs winnaars krijgen bericht. Hoe oud is Ray Charles? o A 55 o B 56 o C 57 In welke Amerikaanse staat werd Ray Charles geboren? o A Tennessee o B Georgia o C Florida Hoeveel concerten geeft Ray Charles in Nederland? o A drie 1 Januari 1990 Aanvang 13.00 uur NIEUWJAARSCONCERT in De Doelen. Officiële start festiviteiten Rotterdam 1990. Medewerkenden: Gerard Cox, Lee Towers, Joke Bruys met het KRO Radio-orkest. Voorverkoop entreekaarten f 25.- op de kantoren van deze krant of (met girobetaalkaart of bankcheque) bij Wegener Promotie, Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam. Iakov Chamikov, de Russi sche componist die leefde v 1889 tot 1951, is onderwerp van een bijzondere tentoon stelling en een serie lezingen ir Galerie 'Westersingel 8' ir Roetterdam, georganiseerd door de Rotterdamse Kunst stichting. Van 18 november tot en met 17 december zijn 300 originele tekeningen, goua ches, aquarellen, gouaches en brieven te zien. De tentoon stelling geeft een beeld van de Russische architectuur voor, tijdens en na de oktoberrevo lutie van 1917. Naar aanleiding van de ten toonstelling 'Goden en Goe roes, Tibetaans Boeddhisme' vinden in theater de Evenaar in het museum voor Volken kunde verschillende ev( menten plaats. Op woensdag 25 oktober is er een lezing door Christa Meindersma over de achtergronden van de recente ontwikkelingen op religieus gebied in Tibet. De lezing be gint om 20.15 uur, de entree is 7,50. Op donderdag 26 okto ber staat een film geprogram meerd in De Evenaar, The Horse Thief. Het is een Chine se film uit 1985 over een Tibe taanse paardendief. Centraal staat de rol van de religie ii het leven van de mens. In de Laurenskerk speelt op maandag 23 oktober Gustav Leonhart een orgelconcert met werken uit de barokperiode. De aanvang van het concert is 20.15 uur, toegangsprijs is 7,50, met Pas65 en CJP 5,-. In het kader van de jazz maand oktober speelt op vrij dag 20 oktober de top-drum- mer Chico Hamilton met zijn groep Euphoria in Jazzcen- trum Thelonious aan de Lijn baan. Hamilton speelde met grootheden als Eric Dolphy, Arthur Blythe en Ron Carter. Hij maakte zo'n veertig elpees. Naast jazzstandards bevat Ha- miltons muziek veel funk-, la- tin- en rockelementen. Het concert begint om 21.00 uur. Blokfluit en saxofoon zijn de blaasinstrumenten die cen traal staan in het concert 'Blaasmuziek in de XXe ei in Zaal de Unie in Rotterdam. Blokfluitist Walter van Hauwe en saxofonist Arno Bornkamp spelen nieuwe muziek van Neerlandse componisten vanaf 20.30 uur. Kaarten kos ten 12,50 en 10. Het strijkersoktet van The Academy of St. Martin-in- the-Fields speelt op vrijdag 20 oktober in de kleine zaal van De Doelen met als soliste Emmy Verhey. The Academy speelt werken van Johan Seve- rin Svendsen, Franz Schubert (het Rondo voor viool en strij kers) en Felix Mendelssohn. Kaarten kosten tussen de ƒ17,50 en ƒ32,50. ♦★foto Emmy Verhey De Koning en de Rest heet "de voorstelling van Stichting theater Eldorado die te zien is op zondag 22 oktober in Jeu gdtheater Hofplein. Om 14.00 uur begint het verhaal over een koning die moet sterven en dat doet temidden van dege nen die hem liefhebben. Hu mor en ernst wisselen elkaar af. Kaarten kosten 5 voor kinderen tot 17 jaar, ouderen betalen 7,50. DONDERDAG 19 OKTOBER 1989 42-550 draagt zijn bijnaam 'Mister Boogie' al vele jaren met ere. Geïnspireerd door groothe den als Pete Johnson en Me ade 'Lux' Lewis ontwikkel de de nu 52-jarige Agerbeek zich tot een fenomenaal boogie-woogie pianist. Zon dag 29 oktober wordt hij be geleid door Harry Emmery op bas en Jos Krause op drums. Blossom Dearie kan terug kijken op een grootse carriè re in de jazz. Zij trad op met topartiesten in de Newyork- se scene, waarna ze in Parijs haar eigen vocalgroup for meerde: The Blue Stars. Zij raakten Later meer bekend onder de naam The Swingle Sisters. Een kleine legende op zich dus al, deze Blossom Dearie, ook al zegt ze zelf: „Niks legende, noem me maar jazz-zangeres, chan- sonnière desnoods, of enter tainer". Janice Lakers is als 'inval ster' zeker geen tweede keus. Zij is een professionele jazz- zangers met een grote inter nationale ervaring die zich in 1983 in Europa vestigde. Zij heeft haar eigen trio en treedt op in binnen- en bui tenland. Ook is zij verbon den aan het Maastrichtse conservatorium. Jazz uit het na-oorlogse Amerika, de noemer waar onder dit Zondagochtend concert kan worden ge bracht. Het concert begint om 10.15 uur met een kopje koffie in de foyer en de in- loopmuziek van Bert Nico- dem. Vanaf 11.00 uur intro duceert Gerard Cox de gas ten van die ochtend. De toegangsprijs bedraagt f 12.50. In de voorverkoop bij de kantoren van de Vere nigde Spaarbank, Wegener Huis-aan-Huisbladen en Or ganisatiebureau Martin Hansen kost een kaartje elf gulden. 'Jazz-legende' Blossom Dea rie Het is één en al jazz wat de klok slaat op het Zonda gochtendconcert dat op 29 oktober wordt gehouden in de Rotterdamse doelen. Want ga maar na: op het programma staan de namen van Trio Rob Agerbeek, de Amerikaanse zangeres Blos som Dearie en de eveneens uit de Verenigde Staten af komstige vocalist Janice La- kers. Laatstgenoemde ver vangt de aangekondigde Anne Burton die moest af zeggen omdat zij haar stem kwijt is. Bekende namen dus. Im mers, pianist Rob Agerbeek

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 15