Kinderzieltjes zijn helemaal niet zo teer' 'Ik heb nog ideeën voor wel 500 schilderijen' Mime en computers in Zuidpoolgebied Nostalgie en folkbredans in zondagochtendconcerten Lucia Sies pleit voor volwassen poppenspelbeleid Nico Vrielink exposeert in de Bijenkorf m Volksdansfestival in Hofpleintheater Benefietconcert RPhO met Menuhin HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 23 NOVEMBER 1989 47-550 hoort ook bij volksdans. n Maxim Joy, die te beluis teren is op zaterdag 25 novem ber in café Floor in de Rotter damse Schouwburg. Vanaf 23.00 uur swingt de band rond zangeres Saskia Jonker zó, dat het publiek niet rustig zal blij ven zitten. De toegang is gra tis. een nieuwe componisten generatie, getiteld 'Confronta ties'. Drie wereldpremières, negen concerten, interviews en toelichtingen geven van vrij dag 24 november tot en met zaterdag 2 december een beeld van de muziek van buiten landse en Nederlandse compo nisten. Het Rotterdamse en semble gROep 20 onder leiding van- Ernst van Tiel voert de werken uit. Informatie over programma's, tijden en rand- activiteiten staat in een folder i de Rotterdamse Kunst stichting. Het telefoonnummer is 010-414 16 66. De gitariste Lydia Gitana brengt op vrijdag 24 november om 20.15 uur het programma 'Müsica de Espana'. een bonte mengeling van Spaanse volks muziek en zigeunermelodieën. Vrolijk, uitbundig, romantisch en een tikje melancholiek is het programma in de kleine zaal van De Doelen. Kaarten kosten 15, met CJP en Pa 2,50 minder. 3* De cabaretier Sjoukje Dijk stra treedt op in Theater Zuid plein op 24 en 2$ november met zijn programma 'Betty! ofwel een dag uit het leven van1 een panisch optimist. Dit eer ste soloprogramma van Dijk stra is een hartverscheurend relaas over zijn leifde voor Betty Smit. Sjoukje speelt in de Arlecchinozaal vanaf 20.30 In de kleine zaal van de Rot terdamse Schouwburg gaat op 24 november 'Vrouwen voor rivierlandschap' van het RO Theater in première. Het stuk gebaseerd op het laatste oek van Heinrich Böll, handelt over de levens van vrouwen rond vooraanstaande Duitse politici. Regisseur i Huib Fermin. Aanvang is 20.30 uur. Studio's Onafhankelijk To neel brengt op vrijdag 24 no vember de première van Rest and remember in Theater Lan taren Af enster, een voorstel ling volgens een script van Gerrit Timmers, geïnspireerd e landschapsteke ningen van Jacobien 1 Rooij. De voorstelling begint n 20.30 uur. In de grote zaal van Theater Zuidplein zijn op 24 en 25 no vember de laatste voorstellin gen te zien van de komedie Jaloezieën, gespeeld door An- net Nieuwenhuijzen, Allard der Scheer, Edwin de Vries en Elsje de Wijn. De to neelwereld is de plaats van handeling, de verwikkelingen zijn niet van de lucht. De voor stellingen beginnen om 20.15 ar. (foto Leo van Velzen) 5TTet is duidelijk, I U valt tussen JLJLde wal en het schip". Dit was de nuch tere constatering van de Rotterdamse Kunst stichting met betrekking tot Lucia Sies en haar poppentheater in 1986. Gedurende de vier daar aan voorafgaande jaren had er nog enige finan ciële ruggesteun vanaf gekund, maar daarna was de gemeentekoek op. Zowel de Kunst stichting als de commis sie Kunstzaken bleken een duidelijk beleid ter stimulering van het pop penspel te moeten ont beren. Met een 'ze-kunnen-me-wat'- instelling heeft Sies vevolgens haar vaste poppentheater draaiende weten te houden. Onlangs vond er in de Rotter damse Schouwburg een dis cussie plaats waarin de pop- penspeelster na drie jaar toch maar weer eens voor officiële oren een lans trachtte te bre ken voor structurele steun aan het poppenspel. Of dan aan dovemans oren was besteed moet de toekomst uitwijzen. Het poppentheater is geen van jongsafaan gekoesterde liefde van Lucia Sies. Ongeveer tien jaar geleden bezocht de ex- lerares Nederlands met haar kinderen een poppenvoorstel- ling en direct was ze verkocht: „Ik zocht altijd naar meer creatieve bezigheden en toen vond ik dat poppenspel waar ik mijn hele ziel en zaligheid in kwijt kon. In het jaar daar na ben ik op poppenspelge- bied alles gaan zien wat ik maar kon zien". Het zien van andere spelers vormde ook voor een belangrijk deel haar opleiding. Daarnaast heeft ze een aantal cursussen in het poppenspel gevolgd. Hierin kwam een veelheid aan visies van regisseurs, poppenma- kers, spelers, beeldend kuns tenaars en musici uitgebreid aan bod. Met haar eerste voor stelling ('waarmee ik me durf de te presenteren') won ze meteen ook de eerste prijs in een wedstrijd voor startende beroepspoppenspelers. Dat was op het Landjuweel van 1981. Al snel ging ze op zoek naar een plek om 'een eigen thea tertje' te beginnen. Een bouw vallige garage werd daarvoor geschikt bevonden en na een ingrijpende verbouwing kon ze in oktober 1982 de deuren van haar poppentheater offi cieel openen. Waarom wilde ze een vaste stek hebben? Broedplaats Sies: „Aan de ene kant is het goed om een plek, een broed plaats te hebben waar je 80 tot 90 keer per jaar kimt spelen. Ik kan hier mijn voorstellin gen maken en uitwerken. Ver der is het toch de noodzakelij ke opslagplaats van waaruit ik mijn reizende voorstellin gen speel. Aan de andere kant heeft het ook een functie naar het publiek toe". In de afgelo pen zeven jaar heeft het kleine theater met 550 600 voor stellingen zo'n 15.000 bezoe kers getrokken, afkomstig uit 'groot' Rotterdam. Om het fi nancieel enigszins te kunnen bolwerken zocht Sies steun bij een aantal officiële instanties. De eerste vier jaar leverde dat haar 'een vrij lage exploitatie subsidie' van de Kunststich ting op. Een gewijzigd beleid zette daar in 1986 een punt achter: „Ik kwam financieel wat klem te zitten en klopte voor steun aan bij Kunstza ken. Ik werd terugverwezen naar de Kunststichting, die zei 'Je moet bij Kunstzaken zijn'. Vice versa, vice versa. Uiteindelijk kreeg ik een brief van de Kunststichting waarin 1 Januari 1990 - Aanvang 13.00 uur NIEUWJAARSCONCERT in De Doelen. Officiële start festiviteiten Rotterdam 1990. Medewerkenden: Gerard Cox, Lee Towers, Joke Bruijs en het KRO Radio-orkest. Voorverkoop entreekaarten 25.- op de kantoren van deze kant of (met girobetaalkaart of bankcheque) bij Wegener Promotie, Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam De vijftigste (jubileumten toonstelling van Vrielink is te zien in de Holland Art Gale ries van de Bijenkorf in Den Haag, Eindhoven en Rotter dam. Oosterse filosofie Samenwerking blijkt de sleu tel tot succes. Vrielink: Jeane kent mijn ideeën en draagt vanuit haar ervaring als foto model ook die van haarzelf aan. We werken echt samen. Hoe beter die wisselwerking wordt en die groeit nog steeds hoe beter het werk. Als het alleen om de buiten kant haar uiterlijkging had ik natuurlijk ook ieder willekeurig ander mooi model kunnen nemen". Hij heeft voorkeur voor het Aziatische, dat blijkt overdui delijk uit Vrielinks werk. „Ja, ik ben zeer geïnteresseerd in oosterse filosofie en gebrui ken", erkent hij dan ook vol mondig. „En in oosters kleur gebruik. Om er eerlijkheids halve aan toe te voegen dat 'het allemaal in eerste instan tie begonnen is met zijn voor keur voor donkere vrouwen'. Deze uitspraak wordt humo ristisch onderstreept wanneer een koper hem aanschiet over een zojuist aangeschafte litho. De man stelt zijn vrouw voor. Ook zij heeft duidelijk Aziati sche trekken. Kenners onder elkaar? Nico Vrielink knikt en lacht. De zijn Aziatische vrouw is het onderwerp van Vrielinks werk. De variatie zit hem in hier en daar een ander sfeertje. Vrielink: „Soms, tus sendoor, schilder ik haar wat agressiever en uitdagender". Het erorische wordt in som mige werken door het gebruik van veel goud en 'maria- blauw' omgebogen naar meer madonna-achtige beeltenis sen zoals bekend van de heili ge maagd en af en toe duikt er een viriel ogend type van het andere geslacht op. Aan de biljarttafel bij voorbeeld. Maar, vooralsnog put Vrielink het grootste deel van zijn in spiratie uit Jeane: „Ik heb nog wel ideeën voor nog 500 schil derijen". Met genoemd resul taat. Vrielink: „Ik een yup? Ach! Wat is er mis met de goede dingen van het leven? Af en toe betaal ik voor een etentje buiten de deur iets meer dan de gemiddelde Nederlander". Els Neijts Mimegroep Oceaan op weg naar de Zuidpool (foto: Stijn Brakkee Een eindeloze sneeuwvlak te, vreemde natuurver schijnselen, stippen, men selijke beweging: acht vrouwen banen zich een weg naar de Zuidpool. De tocht van de eerste vrou welijke Zuidpool-expeditie is het verhaal dat Mimegroep Oceaan uitwerkte tot de voor stelling 'Lost Women in Ant arctica. 'Lost Women in Antarctica' gaat in première op donder dag 30 november in de grote zaal van Theater Zuidplein. Mimespelers, dansers en ac teurs spelen deze voorstelling, de eerste avondvullende mi- metheaterproduktie waarin het computergestuurde decor een essentieel bestanddeel L de enscenering is. Hanka van der Flier heeft de leiding van de produktie, die spanning en humor -afwisselt en vol dynamiek zit. Lost Women in Antartica is te zien op 30 november en 1 de cember vanaf 20.15 uur in Theater Zuidplein en op za terdag 16 december in het Passsagetheater in Schiedam. Daarna gaat het. gezelschap op toemee langs theaters in het hele land. Op 24 maart speelt Oceaan in Theater De Stoep in Spijkenisse. ROTTERDAM Voor tweede maal wordt in Rot terdam een volksdansfesti val voor allochtone dans groepen uit Nederland ge houden. Dat heeft plaats in het Hofpleintheater op zon dag 26 november. Het festival begint om 10 uur 's morgens. Maar liefst 17 groepen voeren dansen uit, afkomstig van Spanje, Turkije, Chili, Portugal, Eri trea, Joegoslavië, India, Koerdistan en de (Zuid)Mo- lukken. Veel dansen worden begeleid met levende mu ziek. Verder zijn er drie de Neder- kee, de groep Praznik, ook Nederlands met Bulgaarse dansen en de groep Aidjamal met het programma 'Anders is heel gewoon'. Dit pro gramma is opgebouwd uit choreografieën uit Spanje, Turkije, Marokko, de Mo- lukken en de Antillen. Het festival, met het karak ter van een feest, speelt zich af in de zaal en de hal van het Hofpleintheater. Voor de inwendige mens zijn er exo tische hapjes verkrijgbaar. De toegang is gratis. Elke deelnemende groep krijgt een juryrapport waarin de jury commentaar geeft op het optreden van de groep tijdens het festival. De jury kent drie prijzen toe. Geen eerste, tweede en derde prijs Kleurrijke kleding hoort ook bij volksdans. maar drie gelijkwaardige zo moeilijk met elkaar kun- omdat groepen met zeer uit- nen worden vergeleken als eenlopende dansculturen net appels en peren. derwets gezellig meezingen met de nostalgische muziek, die zeker niet ouderwets klinkt. Gezelligheid staat voorop, met het trio van pianist Cas Oosthoek, de swingende vioolsound van Frans Poptie en het Nederlandse repertoi re van Eddy Christiani. The Sheperds keren dit sei zoen terug op het podium na veertien jaar stilte. Helen Sheperd en haar broer John hebben in bassist Onno de Jong, saxofonist Jack Kat en slagwerker Will van Toor een nieuw begeleidingstrio gevonden, dat het traditio nele plezier en enthousiasme net zoals vroeger weet over te brengen. Een speciale voorstelling in de serie Zondagochtendcon certen vindt plaats op zon dag 3 december. Dan staat dans centraal met het Folk loristische danstheater. 'Van Zwarte Woud tot Zwarte Zee' heet het programma van dit unieke gezelschap, dat het publiek op een 3000 kilometer lange reis mee neemt langs de oevers van de Donau. Het Folkloristische Dans theater is het enige profes sionele dansgezelschap in de wereld dat zich toelegt op de dansen van alle verschillen de culturen van een heel we relddeel: Europa. De foyer van De Doelen is op beide zondagen vanaf 10.15 open, de voorstellingen wor den gepresenteerd door Ge rard Cox vanaf 11.00 uur. Kaarten kosten f 12,50, irc de voorverkoop bij kantoren van De Verenigde Spaar bank, Het Zuiden en De Ha venloods f 11,-. De coördinator van het Open Podium in Theater Zuid plein, mevrouw Ellie Rietveld, neemt op 1 december afscheid van Rotterdam. Ze wordt di recteur van de Schouwburg Kunstmin in Dordrecht. Ellie Rietveld was de stuwende kracht achter 113 open-podi umvoorstellingen met ama teurs en aankomend professio neel talent. Met het oog op het vertrek van Ellie Rietveld bij Open Podium vervallen de af leveringen van 5 en 19 decem- De goeie ouwe radiotijd komt 26 november tot leven in het Zondagochtendcon cert in de Doelen, met Frans Poptie, Eddy Christiani en The Sheperds. Het wordt ou- Frans Poptie. stond 'Het is duidelijk, U valt tussen de wal en het schip'. Resultaat: Niks dus!" Na nog enige, tevergeefse po gingen iets te regelen dacht Sies: „Ze kunnen me wat, ik ga toch wel door. Laat maar zitten"Pas dit jaar besloot ze, op aandringen van haar stich tingsbestuur, om weer wat aandacht te vragen voor het poppentheater. Zij deed dat in de Schouwburg waar, op zon dag 12 november, een discus sie plaatsvond over het pop penspelbeleid in Nederland dat nu 35 vaste poppenthea ters telt. 'Plintfunctie' Onomwonden stelt Sies vast: „Een stad als Rotterdam heeft geen oog voor de kleinere ini tiatieven, zoals poppenvoor- stellingen. Terwijl die een zo genaamde 'plintfunctie' kun nen vervullen voor die mensen die niet zo gauw die sjieke hal van de Schouwburg binnen zullen gaan, maar wel dat soort kleinere dingen gaan be zoeken. Om vervolgens wel licht ook een keer in de Schouwburg terecht te ko men. In Amsterdam is wel zo'n plintcultuur aanwezig. Daar zijn ook alle grote pro ductie uitverkocht en hier niet. In de discussie werd hier niet op ingegaan". Met haar voorstellingen richt Sies zich specifiek op kinderen, toch vindt ze het belangrijk dat ouders hun kroost vergezel len. Ze krijgt soms leuke reac ties van volwassenen die er zelf heel verbaasd over zijn het ook zo naar hun zin gehad te hebben. Vreemd genoeg zijn het echter juist de ouders die nog wel eens ergens moeite mee hebben: „Ouders zijn vaak eerder geschokt dan kin deren. Het is toch bekend dat Lucia Sies: 'Kinderzieltjes zijn helemaal niet zo teer'. dat sprookje van die prinses die die kikker tegen de muur gooit verhaspeld is tot iets waarin dat niet gebeurt. Ter wijl het toch om zulke belang rijke beelden gaat. Dat kinde ren kunnen zien dat je datge ne wat je vreest de baas kimt worden. Uit angst voor de tere kinderzieltjes wordt dat weg gestopt, maar die kinderziel tjes zijn helemaal niet zo teer. Die worden juist kwetsbaar doordat ze met een aantal din gen die afgekapt worden niet uit de voeten mogen. Ik pro beer te laten zien dat kinderen de ruimte moeten krijgen". Volgens Sies is het poppen theater daar ook aan het eind van de twintigste eeuw nog steeds een geëigende plaats voor: „Poppenspel is van alle tijden en ondervindt juist nu een enorme herwaardering. Denk aan de Muppets en aan Spitting Image. Mensen raken altijd begeesterd door een tot leven komende pop". Nog tot de zomer van 1990 speelt Lu cia Sies haar (negende) pop- penvoorstelling 'De reis naar weer terug'. Zoals altijd bij haar betreft het ook hier my thisch, sprookjesachtig ver haal ('maar dan niet zoals in Hans en Grietje'): „Het gaat over een meisje dat naar de De wereldberoemde violist en dirigent Sir Yehudi Menuhin komt vandaag aan in Rotter dam om te beginnen met de repetities met het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor het galaconcert op zaterdag 25 november in De Doelen. Op het programma staan het concert in d voor viool, piano en strijkorkest van Felix Men delssohn Bartholdy en de Tweede Symfonie in A opus 17 van Georges Enesco. Solis ten zijn de pianist Stephen Salkeld en de violiste Patricia Calnan. Het programma is samenge steld door Yehudi Menuhin als eerbetoon aan de Ameri kaanse violiste Helen Dow- ling, die in 1987 aan kanker overleed. De opbrengst van het gala concert is voor het Helen Dowling Institute for Biopsy- chosocial Medicine, dat vorig jaar werd opgericht onder lei ding van professor Marco de Vries. Kaarten voor het concert kos ten 30,-, 40,- en 50,-. Aanvang is 20.15 uur. Telefonisch reserveren is noodzakelijk: 010-4137501 of 078-312931. Gregor Lohman Nico Vrielink en Jeane in hét echt, vóór het werk met Jeane als inspiratiebron (foto: Fons Evers). ik Jeane voor het eerste -M- op een terras in Singapore ontmoette dacht ik na 40, 50 schil derijen wel met haar klaar te zijn", vertelt Nico Vrielink (31) over zijn vrouw. Het pakte anders uit. Inmiddels heeft hij haar al zo'n 1000 keer als model voor zijn werk gebruikt. Ook andere zaken namen een wending die pakweg vier jaar geleden niet te voorzien was. Vrielinks schilderijen vielen in een blijkbaar bestaand gat in de (kunst)markt: ze vlogen als zoete broodjes over de toonbank. Een vleug oosterse erotiek blijkt wonderen te doen. Het resultaat voor Jeane en Nico Vrielink is een zeer productief leven. Veel reizen, tentoonstellingen over de hele wereld, inmiddels een eigen huis in Zuid-Frankrijk en vol gende maand een kind. maan en de sterren en haar sterrenvriendje vliegt. Ik hoop dat kinderen hierdoor gaan beseffen dat in hun dromen alles kan en dat je alles kunt dromen wat je wilt". 'De reis naar weer terug' wordt in 1989 nog zes keer gespeeld in Poppentheater Lucia Sies aan de Waterloostraat 137b (29 november en 6, 9, 13, 16 en 20 december). Elke voorstelling begint om 14.30 uur en de en treeprijs bedraagt vijf gulden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 15