^7 Crisistijd herleeft in nagebouwde straat 'Leuk om over het hele orkest heen te spetteren' Nieuw werk van Shusaku bij Rotterdamse Dansgroep KUNST CULTUUR AMUSEMENT - Nog kaarten voorDSCB Natte was en dooie vingers in Dubbelde Palmboom Jeugdtheater confronteert Kralingen met Crooswijk Wim Steinmann solist in kerstconcert RPhO I rotttrJmu ji/hMfawnwntitrfl orfctsè <S po HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG14 DECEMBER 1989 De Rotterdamse Dansgroep brengt vanavond, 14 decem ber, een nieuw stuk van de Japanse choreograaf Shusa ku Takeuchi in première. Shusaku brengt in zijn werk nadrukkelijk de sfeer van het Butoh-theater over, een sfeer van vervreemding, wreedheid en het appel op onderbewuster aspekten van de waarneming van de toe schouwer. In al zijn balletten is die sfeer voelbaar. In deze nieuwe produktie, getiteld La Terrazza, laat Shusaku zich inspireren door ontwikkelingscycli van de mens, speciaal die van vrouwen. Vijf vrouwen ma ken drie periodes mee: de onzekerheid van de adoles centie, het evenwicht en de levenskracht van de volwas senheid en het reflecterende van de ouderdom. De vrou wen bewegen zich constant op de toppen van hun incas seringsvermogen. Het programma van van avond biedt ook twee repri ses: Solitude/Im Auge Got- tes van Ton Simons en Sur render van Stephen Petro- nio, pure beweging zonder verhalend karakter. De mu ziek is van David Linton. Het programma begint om 20.15 uur. 9 Surrender is een van de reprises van de Rotterdamse dansgroep, (foto Leo van Velzen) Het zondagochtendconcert van de Dutch Swing College Band, dat afgelopen zondag wegens staking van het per soneel van De Doelen niet doorging, is verschoven naar komende zondag, 17 decem ber. Voor het concert, dat aan vankelijk uitverkocht was, was afgelopen woensdag nog een bescheiden aantal kaar ten beschikbaar. Wandluizen op vochtige muren in bijna niet schoon te houden hui zen. Een vliegenkast als koelkast, Krakkemikki ge radio's, aardappelen met dooie vingers en met blote voetjes. Koude en zo lang mogelijk onver licht gehouden kamers. En mensen die, indien werkloos, gebonden wa ren aan het stempelen. Taferelen uit de Rotter damse wijk Crooswijk in de dertiger jaren. Over dit onderwerp is tot be gin juni een tentoonstel ling in historisch mu seum De Dubbelde Palmboom onder de titel 'Wij zijn jong' ingericht. Op de zolder van dit pakhuis in Delfshaven is de vroegere Pleretstraat nagebouwd om met name kinderen een beeld te geven van het leven in het verpauperde en door werk loosheid geteisterde Croos wijk. De Pleretstraat was één van de straten waar de men sen in juli 1934 in opstand kwamen tegen de door het tweede kabinet Colijn afge kondigde steunverlaging. De mensen pikten het niet langer en weigerden hun huur te be talen. De rebellie werd door de politie neergeslagen waar bij door een verdwaalde kogel één dode viel. De nagebouwde straat in De Dubbelde Palmboom ademt de grimmige sfeer uit die tijd. Op een muur staat de leus 'Strijd tegen steunroof' te le zen. De bezoekers kunnen zo een huis binnenwandelen en een armetierig interieur bekij ken. Was hangt binnen te dro gen en op het aanrecht ligt een karige oude boterham. De muren zijn vochtig en om de kosten te drukken worden brandstof en elektriciteit zo lang mogelijk gespaard. In de keuken liggen een boodschap- penbriefje en een recept van 'aardappels met dooie vin gers', aardappelen met knol raap in water gekookt. Op de pof Aan de overkant treft men een waterstokerij annex grutterij aan waar warm water werd De huurdersopstand in de Rotterdamse wijk Crooswijk in de dertiger jaren is de 'rode draad' die loopt door de theatervoorstelling van Jeugdtheater Hofplein: 'Wij zijn jong'. De gelijknamige tentoonstelling in museum De Dubbelde Palmboom werd vrijdag 1 december ge opend in aanwezigheid van de hele cast van de nieuwste produktie van het jeugdthe ater. De 38 jonge acteurs, (vanwege arbeidsbepalingen voor kinderen is er een dub bele bezetting), zongen het lied, waarnaar voorstelling en tentoonstelling genoemd zijn: Wij zijn jong. Louis Lemaire schreef 'Wij zijn jong' in het kader van een serie toneelvoorstellin gen over kinderen in Rotter dam. Het verhaal is geba seerd op historische feiten en speelt zich af in 1934. Vooral in de krotten van Crooswijk is armoe troef. In het rijke Kralingen leeft de elite, die vele uren door brengt op het tennisveld. Beide werelden worden uit gebeeld op het toneel. Een Kralings meisje belandt in het stuk bij de wasvrouw van haar familie, tante Jopie uit Crooswijk en leert daar het leven van kinderen van werkloze ouders kennen. Ze maakt ook de huurdersop stand mee. Afwisselend een ontroerend, komisch en spannend verhaal. Edine Russel, 19 jaar, 4 Atheneum, is aan haar zesde leerjaar bezig bij het Hof plein Jeugdtheater. Vorig jaar speelde ze een hoofdrol in 'Meisje loos'. In 'Wij zijn jong' kreeg Els van der Steen een hoofdrol als het Kraling- se meisje Annemiek. Edine heeft een dubbelrol en speelt zowel de Kralingse nuffige roddeltante Helint ("veel niks zeggen") als Nel uit de AJC-groep de Rode Wachters. 'Die rol staat dichter bij me', verklaart ze. Het bezichtigen van de ten toonstelling vond Edine in teressant. Eigenlijk had ze zich de omstandigheden waarin de mensen in de der- Els van der Steen, het Kralingse meisje Annemiek, opent de tentoonstelling 'Wij zijn jong' in De Dubbelde Palmboom. De Rode Valken kijken toe hoe ze de leuze 'Strijd tegen de steunraad' onthult, (foto: Han van Senus) tiger jaren leefden nog ar moediger voorgesteld. "Het viel me nog mee. Louis had ons veel foto's laten zien. Dikke mappen vol. Hij had ons heel goed voorbe reid. Dat doet hij altijd." Het decor op het toneel ver schilt wel van de straat die je op de tentoonstelling ziet. Ontwerper Albert Diederik heeft heel subtiel een aantal deuren neergezet. Edine: „Dat zijn de grote lijnen. Wij spelen de rest." Nelleke de Jong verkocht voor de was, een be zigheid die toen heel wat meer inspanning kostte dan tegen woordig het geval is. Ook kon men hier kolen kopen, kruide niers- en grutterswaren. Veel werd hier op de pof gekocht. Het bedrag werd weer afbe taald als aan het einde van de week het loon binnen was. Films, foto's, voorwerpen en maquettes completeren het beeld van Crooswijk in de dertiger jaren. Jaren van hoge werkloosheid, honger en ar moe. Jaren ook waarin de buders van de vaak veel kin deren tellende gezinnen grote moeite hadden de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen. Desondanks bleef men hoop houden op betere tijden en zongen de kinderen van de so cialistische jeugdbeweging De Rode Valken: 'Wij zijn jong, de aard' ligt open'. Kinderen van toen en kinde ren van nu, een wereld van verschil! Al heerst ook nu nog hoge werkloosheid en armoe de, het leek in de dertiger ja ren allemaal nog veel erger. Nog altijd staan deze jaren voor de ogen als een donkere crisistijd. De initiatiefnemers van de tentoonstelling willen de kinderen van deze tijd een idee geven van hoe het toen was. Vooral is de tentoonstel ling geschikt voor schoolklas sen die een indruk van het vroegere leven krijgen aan de hand van een aantal opdrach- (foto: Robert Vos) Scholen die geïnteresseerd zijn in de rondleiding in het museum of het educatieve pakket willen ontvangen, kunnen zich wenden tot de Educatieve Dienst van het Schielandshuis, telefoon 01'- 4334188. Museum De Dubbelde Palm boom is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Volwasse nen betalen f 3.50 toegang, kinderen tot en met 16 jaar niets. Op woensdag is het mu seum voor iedereen gratis. De voorstelling 'Wij zijn jong' in het Jeugdtheater Hofplein gaat in première op Tweede Kerstdag. Er zijn twee try- outs, op zaterdag 23 en zon dag 24 december. 'Wij zijn jong', onder regie van Louis Lemaire en Trins Snijders is verder elke dag van de kerst vakantie te zien, dus tot en met zondag 7 januari. Kaarten voor try-outs kosten f 5.- voor de jeugd, f 7.50 voor volwassenen. De voorstellin gen kosten f 7.50 voor ieder een tot 17 jaar, volwassenen betalen f 10.-. Reserveren bij de kassa van het theater, tele foon 010-4662044. ft Personen met Paul als roep- laam worden opgeroepen oiii op zondag 17 december geza menlijk een levend kunstwerk te vormen in Dionysus, de ga lerie aan de Osseweistraat 6b i Rotterdam. Paul, een Rot terdamse kunstenaar, heeft het initiatief genomen v deze Paulenperformance. De Paulen worden verwacht om 21.00 uur, in bezit van legiti matiebewijs, de vernissage van de performance is om 22.00 The Credo Singers onder leiding van Jan Stolk geven op 20 en 21 december concerten De Doelen, in samenwer king met het christelijk Resi dentie Mannenkoor uit Den g en het christelijk ge mengd koor Omnia cum Nieuw Lekkerland. Rob n Dijk bespeelt de piano, Dirk Out het orgel. Ook het Rotterdams Jeugd Kamer Or kest onder leiding van Josef Schebal begeleidt enkele com posities. De concerten begin- om 20.15 uur. Carmina Burana, het i reldberoemde werk van Carl Orff, is de hoofdmoot van muzikale programma dat op vrijdag 15 december wordt uitgevoerd in de Laurenskerk in Rotterdam. Uitvoerenden zijn het Amsterdamse Univer siteitsorkest, het koor van de Rotterdamse Opera, het Stu dentenkoor Vrije Universiteit Amsterdam en het Delfts Jon genskoor De Buddy's. Het ge heel staat onder leiding van Vincent de Kort. Kaarten kos ten 17,50, met CJP, studen tenkaart of Pas65 12,50. ft De kleine sneeuwpop is voorstelling in Jeugdtheater Hofplein voor kinderen vanaf 4 jaar. Poppentheater Toerma lijn speelt het verhaal vai sneeuwpop die samen met biggetje en een grote ijsbeer op zoek gaat naar de Noordpool op zondag 17 december om 14.00 uur. Kaarten kosten 5,- voor kinderen en 7,50 voor hun volwassen begeleiders. 0 Los zand is de nieuwste pro duktie van Annie M.G. Schmidt, speciaal geschreven r toneelgroep Amsterdam, is het verhaal van het ge- van Arnold, president-di recteur van een farmaceuti sche fabriek, en Winnie. Hun kinderen zijn het huis uit. Krasjes op het oppervlak van dit zo spiegelgladde en ge slaagde bestaan worden in de loop van het stuk steeds gro ter. Te zien in de Rotterdamse Schouwburg op vrijdag 15 e zaterdag 16 december or 20.15 uur in de grote zaal. (foto Kees de Graaff) Verreck Pleysier. het ca baretduo dat in 1987 het Leid- ;e Cabaretfestival won, brengt 5 en 16 december de voorstel ling Harde Stukjes in de Ar- lecchinozaal van het Theater Zuidplein. Het duo behandelt wereldproblemen zoals de bui- tenspelval van Willem van H; negem en de populariteit ve de streekroman. Beide avoi den begint de voorstelling o 20.30 uur. De Notekraker, het klassie ke kerstballet, is in een uitvoe ring van het Scapinoballet Rotterdam te zien in de Rot terdamse Schouwburg op zc dag 17 decemebr om 20.15 u Choreograaf is Armando Na varro, met gebruikmaking v; het originele libretto van M rius Petipa uit '1892. Kaarten kosten 24, met CJP of Pas65 ƒ14. mann zich bezig met de voor bereidingen van het kerstcon cert. „Dit kerstconcert van Vi valdi heb ik vijf jaar geleden ook al eens gespeeld met het orkest. Er bestaan wel andere concerten voor piccolo, maar dit is toch het leukste stuk. Het valt me steeds op hoe vaak je het hoort, als muziek bij films bijvoorbeeld. Het zwaarst is het langzame deel, een heel intiem stukje muziek. Eigenlijk is dat veel moeilij ker dan de snelle delen. „Mijn collega's zien aan de kleur van mijn gezicht als er iets moeilijks aankomt. 'O, jee, Wim wordt wit, zeggen ze dan. Dat schijnt zo te zijn, ik weet het zelf niet. Meestal is het een goed teken. Ik blijf altijd heel kalm, speel ge woon, ik wind me niet op. Dat zou niet goed zijn. Ei „Als je snel zenuwachtig wordt, is het beroep van pic colospeler geen verstandige keuze. Sommige dingen zijn natuurlijk moeilijk. En je bent vaak alleen in de laatste tien minuten van een stuk nodig, tot die tijd zit je maar te wachten. Mijn voordeel is dat ik al jong, in het harmonie orkest, allerlei moeilijke din gen heb moeten spelen. Het went." Kwestie van instelling, vindt hij laconiek. „Het is toch al een stressvak, er wordt het uiterste van je gevergd, dat is juist de charme van dit orkest. „Moeilijk is heel hoog en heel zacht. Zo'n laatste zucht bij Mahler, om die heel zuiver neer te zetten. Dat moet niet als een scheermes klinken. „Het spelen gaat me vrij ge makkelijk af. Je kan op picco lo lekker je ei kwijt, over het hele orkest van honderd men sen heen. Die paar minuten dat je speelt, vallen wel op. Even spetteren vind ik nog steeds leuk." Maria Neele 9 „Je kan op piccolo lekker je ei kwijt." (foto's RJG fotografie) Op een harmonieorkest. Meer malen heb ik collega's uitge nodigd om solo te spelen met NLS. Dan komen ook anderen luisteren. Die verbazen zich over het hoge niveau en het enthousiasme. Uit de blaasor- kesten komt enorm veel muzi kaal talent voort." Als je bekend bent met het Wim Steinmann is de solist in het kerst-pro- menadeconcert van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest op zaterdag 23 decem ber in De Doelen. Hij bespeelt daarbij de kleinste druktemaker van het symfonie-orkest: de piccolo. Steinmann is zelf alles behalve een druktemaker, eerder de rust zelve. Druk bezet is hij wel: zijn muzikale bezigheden beperken zich niet tot het RPhO. In zijn woonplaats Klaaswaal leidt hij het harmonieorkest NLS (Na Lang Streven), een blaas- orkest op topniveau. Het prom-programma van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest meldt behalve het piccolo-concert van Vi valdi veel muziek in kerst sfeer. Werken van Delius, Bach, Corelli, Handel en An derson brengen de prom- gangers in de juiste kerst stemming. Het concert be gint op 23 december om 20.15 uur. Om zondag 24 de cember is er eenzelfde con cert om 14.15 uur. Daarvoor is de korting niet geldig. Steinmanns roots liggen in de blaasmuziek. Zijn muzikale loopbaan begon in het Lim burgse Trebeek, bij de harmo nie Concordia, waarin ook zijn vader en zijn drie muzi kale broers speelden. Vader speelde klarinet, de vier broers hoorn, fagot, hobo en dwarsfluit. Alle vier hebben ze van muziek hun vak ge maakt, en bezetten ze plaat sen in symfonie-orkesten. „We speelden thuis wel eens blaaskwintet, precies de goe de bezetting. Mijn vader speelt niet meer; we spelen nu nog wel eens ihet een bevrien de klarinettist." Egotrippers De liefde voor de blaasmuziek bleef. „Toevallig werd ik eens gevraagd in te vallen als diri gent bij NLS. Zo ben ik er vijf jaar geleden vanzelf ingerold. Ik heb geen conservatoriumo pleiding als dirigent, maar hier bij het orkest heb ik bijna dagelijks les van de beroemd ste dirigenten. Door goed te kijken steek je heel veel op. Gratis les. „Dirigeren is leuker dan ik dacht. Je kan jezelf er meer fysiek bij kwijt. Werken met een amateurorkest kent in principe dezelfde moeilijkht- 9 „Dirigeren is leuker dan ik dacht." symfonisch repertoire heb je een voorsprong als dirigent van een blaasorkest, vindt Steinmann. „Kijk maar naar Heinz Friesen." Uit Amerika komt het beste repertoire: „Veel serieuze componisten componeren daar voor symp honic band, zoals ze een groot harmonieorkest daar noemen. Ik zou willen dat Nederlandse componisten als Tristan Keu ris of Peter Schat voor blaas orkest zouden schrijven. Ze zouden er zeker van zijn dat ze veel gespeeld zouden wor- Voorlopig houdt Wim Stein- den als dirigeren voor een professioneel orkest. Er zitten honderd egotrippers. Daar moet je eenheid in brengen." Niveau Ik weet wel dat sommigen van mijn collega's neerkijken Goed voor een reductie van 2.- per plaatskaart voor max. 2 personen. PROMENADE- zaterdag CONCERTEN: zaterdag 21 oktobor zaterdag 23 december jOLy zaterdag 6 januari zaterdag 31 maart zaterdag 26 mei

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 15