Robert Paul op de vlucht voor vervuiling 'Bijt ik er wel in of doe ik het niet?' Fats viert jubileum met concert in Studenten op toernee Archie Shepp in Thelonious F Act brengt omgekeerde versie van het scheppingsverhaal Ruimtevrees tweemaal in Zuidplein mÊÊÊmmmmm HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 11 JANUARI 1990 2-550 ROTTERDAM— 'Blueberr- ry Hill', 'There Goes My he art Again', 'Ain't That A Shame', 'Red, Sails in The Sunset' en 'When I'am Wal king'. De bekende nummers zullen binnenkort in sport paleis Ahoy' te horen zijn. De Amerikaanse zanger/pia nist Fats Domino geeft na melijk op zaterdag 24 maart een bijzonder jubileumcon cert in Ahoy'. Die avond wordt herdacht dat de legen darische entertainer veertig jaar geleden zijn debuut op de plaat maakte. 'Blueberry Hill' werd een topper. Tot tweemaal toe haalde het nummer de hit lijsten en onlangs werd door vertegenwoordigers van de Amerikaanse muziekindus trie dit nummer op de acht ste plaats gezet in de Top 20 Jukebox Hits aller tijden. Samen met zijn ontdekker Dave Bartholomew was hij ook verantwoordelijk voor hits van talloze artiesten als Pat Boone, Buddy Holly, Cliff Richard, Jerry Lee Le wis en Little Richard. In zijn lange loopbaan heeft Fats Domino meer dan hon derdmiljoen platen ver kocht. Hij bezit na The Beat les en Elvis Presley de groot ste collectie gouden platen. In Rotterdam treedt hij op met zijn 'big band'. De kaartverkoop is bij bekende adressen reeds begonnen. j§lilI God vond het pri ma dat Adam en Eva in die bewus te appel beten. Niet om dat hij zo voor zonde was, maar omdat hij wilde dat de mens zich zou ontwikkelen tot een mondig en zelfstandig wezen dat fouten durft te maken en daarvan leert. Dat is de essentie van het bestaan. Het le ven lijkt steeds opnieuw een aaneenschakeling te zijn van momenten waarop je moet kiezen: bijt ik er wel in of doe ik het niet? De Oostduitse schrijver Peter Hacks zette in 1972 het schep pingsverhaal in volledige overtuiging volledig op zijn kop. De eveneens van oor sprong Duitse regisseur Tho mas de Neve koos juist dit verhaal om er de F Act-voor- stelling Adam en Eva mee neer te zetten die van 11 tot en met 13 januari en van 16 tot en met 20 januari in de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg gespeeld zal worden. F Act en de Neve ha ken hiermee toepasselijk doch niet gepland in op de huidige politieke situatie. Schrijver Peter Hacks ('28) koos in 1955 bewust voor de DDR. Hij verhuisde naar Oost-Berlijn en werkte daar ondermeer samen met Brecht. Door zijn voortdurende kri tiek op de sociale werkelijk heid kreeg hij steeds weer problemen met de overheid. Ook in zijn in 1972 gepubli ceerde moderne versie op het scheppingsverhaal zit kritiek op zowel het communistische als het westerse 'Paradijs'. Actueel Regisseur Thomas de Neve over zijn keus voor Hacks 'Adam en Eva': „Hacks is het scheppingsverhaal nog eens heel nuchter nagegaan. Als God inderdaad almachtig en alwetend is, moet hij gewild hebben Hat er in die appel ge beten werd. Als je steeds lou ter 'engelen' om je heen hebt, ga je je vervelen. Dan wil je ook wel eens een partner die nee durft te zeggen. Dat is spannend. God moet hebben willen testen of mensen ook onconventioneel durven zijn. Dat bleek dus en daar was hij blij mee. Er bleek uit dat zijn schepping zelfstandig was." De Neve koos voor Hacks om de zeggingskracht van zijn verhaal en om de humor die er ook in zit. „Hacks is heel knap in het interessant maken van oude materie voor de mensen van nu. Doordat er ook poli tieke lading in het stuk zit, is het nu wel zeer actueel. Hoe wel we dat niet zo gepland hebben. Het stuk stond al lang op de ról voor de grote politie ke veranderingen van de laat ste tijd." Keurslijf Adam en Eva is naast kritisch ook humoristisch;een kome die zij het een bijzondere, wat de voorstelling leuk om naar te kijken maakt. Toch is het geenszins passief amusement. Van de toeschouwer wordt verwacht dat hij meedenkt. De Neve: „De theaterbezoeker moet er over nadenken. Moet je je hele leven in hetzelfde keurslijf blijven zitten of moet je risico's nemen en de conse- I Thomas de Neve: „Durven kiezen is de essentie van het leven." (foto Robert Vos) Robert Paul: „Als het uit je tenen komt, dan ben je geloofwaardig voor het publiek.(foto Fons Evers) Robert Paul, nu ervaren: „Een theatershow maken vereist een enorme zelfdiscipline. Als je die niet hebt, hoef je er niet aan te beginnen. Je begint met niks, en als je een one man show maakt, moet je in je een-, tje de kar trekken. En twee uur is lang. Een liedje duurt drie minuten, een conférence vier of vijf minuten. Je raakt zó door je stof heen." Het vin den van een goed thema is het moeilijkste: „Het komt voor een groot deel op hetzelfde neer. Geloof, hoop en liefde, dat zijn de thema's die altijd en bij iedereen terugkomen." De unieke imitaties van Ro bert Paul bleven in zijn pro gramma's. „Je doet er een an der zo'n plezier mee", weet Op vrijdag 12 en zaterdag 13 januari speelt Robert Paul zijn theatershow Ruimte vrees in Theater Zuidplein in Rotterdam. Robert Paul wordt muzikaal bijgestaan door het trio Heimig van der Vegt. De regie is van Paul Vermeulen Windsant. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur. hij. „Een imitatie is de meest complete grap. Er is altijd wel iemand die een grap die je vertelt niet snapt. Maar een imitatie, die ziet iedereen meteen." „Ik let op de totale persoon. Niet alleen op de stem, ook op de motoriek, op de uitdruk king. Als je het goed doet, ver geten de mensen dat het Ro bert Paul is, die een imitatie doet. Het is een metamorfose. Ik kan me goed inleven, ik wórd die persoon. Het is geen kwestie van na-apen, meer van karakter- en taalkennis. Ik weet precies welke woor den John Kraaykamp ge bruikt, en welke woorden Van Agt zou zeggen. Ik weet ook welke woorden ze niet zouden gebruiken." Als imitator moet je een beetje overdrijven, onthult Robert Paul. „Veel mensen schrikken van zichzelf, van hun hou ding, him loopje. Lee Towers, die wist bijvoorbeeld niet van zichzelf dat hij die armbewe ging maakte. Pas toen hij er in een imitatie mee geconfron teerd werd, zag hij het. Dat is een rare gewaarwording." Maria Neele ma uitvoerend musicus. Van de Laar behaalde ook de eer ste prijs bij het Postbank- Sweelinckconcours. Het NSO geeft ieder jaar een Nederlandse componist de op dracht om een nieuw stuk te schrijven voor de toernee langs de concertpodia. Barba ra Woof is de eerste vrouwelij ke componist die voor het NSO componeert. Van Shostakovich staat ten slotte de indrukwekkende Vijfde Symfonie op het pro gramma. De studenten zijn vanaf 4 januari bijeen in Ber gen (NH) waar dirigent Roelof van Driesten de werken in een intensief repetitieprogramma in korte tijd instudeert. Voor deze toernee schreven zich een record-aantal studenten in om auditie te doen. Het orkest tèlt bijna honderd musici. De opbrengst van de toernee komt ten goede aan gehandi capte studenten. Een groot aantal sponsors ondersteunt de toernee. Het concert van het NSO be gint om 20.15 uur. De toe gangsprijs bedraagt 12,50, voor houders van korting kaarten 10,-. ^yk had het idee dat I ik iets moest zeg- Agen", verklaart Ro bert Paul zijn nieuw show Ruimtevrees. Hij schuift het op zijn ont wikkeling als artiest dat hij in zijn show meer wil dan alleen maar amuse ren. „Ik wilde mezelf meer presenteren, laten zien dat het milieu mij beweegt. Als dat uit je tenen komt, als het écht is, dan ben je ook geloof waardig voor het pu bliek." Het publiek van Robert Paul krijgt in de nieuwe show Ruimtevrees een entertainer te zien, die zich zorgen maakt over de vervuiling van de aar de. Toch is Ruimtevrees een vrolijk programma: absurde situaties, conférences, songs en natuurlijk imitaties amuse ren het publiek volop. Kubikus heet de planeet waar Robert Paul op zijn vlucht van de aarde terecht komt, „want soms is vierkant beter", ver klaart hij met een knipoog naar de commercie. Vanaf Kubikus neemt hij de aarde in ogenschouw, waar de vervui ling vrij spel heeft. Ondertus sen is er ruimte voor liedjes, bespiegelingen en hier en daar een imitatie, zoals die van 'dierenvriend' Martin Gaus, en van Jos Brink als spelleider van 'Wedden dat...' met drie bekende panelleden. „Vluchten is geen oplossing", vindt Robert Paul, „Je komt uiteindelijk met jezelf in con flict en je laat de ander bar sten. Dat is eigenlijk mijn boodschap." De enigszins filosofische in valshoek is het voorlopig re sultaat van een artistieke ont wikkeling die 19 jaar geleden begon. Van de ene dag op de andere rolde Robert Paul in het artiestenleven. Zijn baan als decorateur-etaleur gaf hij er meteen aan, toen hij met zijn imitatie-act een door de 0 „Imitatie de meest complete grap." Tros-tv uitgezonden talenten jacht won. Schnabbeltoer quenties van je beslissingen aanvaarden? Veel mensen durven dat niet. Zo zijn ze niet opgevoed. Het is een kwestie van de voldoening leren ken nen dat je 'groeit en blijft groeien. Dat dót de essentie van het leven is." Thomas de Neve werd door F Act Theater Projekten tijde lijk en speciaal voor deze pro ductie aangetrokken. Hij stu deerde Duits, filosofie en ge schiedenis in Bonn en West- Berlijn waar hij tevens een ac teursopleiding doorliep. In 1980 kwam hij naar Neder land. „Ik werd verliefd op een Nederlandse" waar hij in Arnhem het diploma docent dramatische expressie be haalde. Hij regisseerde ama teur en semi-professionele theatergroepen en liep in '88- '89 stage als regie-assistent bij Hans Croiset bij 'De Gijs- brecht van Aemstel'. Ook de acteurs: Arend Bulder, Julia Henneman, Jes Vriens, Patty Pontier en Har Smeets werden speciaal voor deze productie bijeen gezocht. Els Neijts Het Nederlands Studentenor kest doet op zijn jaarlijkse na tionale toernee ook De Doelen in Rotterdam aan. Op 21 januari speelt het NSO een programma in de grote zaal met een ambitieus pro gramma, dat werken vermeldt van Barbara Woof, Robert Schumann en Shostakovich. Van Schumann speelt het or kest het pianoconcert, met als solist Frank van de Laar. Deze veelbelovende jonge pianist, student van Jan Wijn, behaal de onlangs het predikaat 'met onderscheiding' bij zijn diplo- De wereldberoemde saxofo nist Archie Shepp treedt op zaterdag 20 januari op in Jazzcentrum Thelonious aan de Lijnbaan in Rotterdam. Archie Shepp maakte in de jaren zestig furore als een van de meest uitgesproken musici van de free-jazzbeweging. Daarnaast verwierf hij faam met zijn vertolkingen van de ballads van Duke Ellington. Standards als Solitude, In a sentimental Mood en Caravan kregen van Shepp een zeer in teressante uitvoering, die past in de traditie van legendari sche saxofonisten als Coleman Hawkins en Ben Webster. Shepp gaat daarbij de parodie niet uit de weg. In het Archie Shepp Quartet spelen naast de tenorist ook de legendarische pianist Ho race Parian, de bassist Her man Wright en de drummer Steve McCraven. Het concert begint om 21.00 uur. Kaarten kosten 15,- (met kortingpas 12,50). Ze zijn nu al te koop bij IT Records aan de Lijn baan. „Heel bijzonder in die tijd", weet hij nog. „De volgende dag rolden allerlei theaterbu reaus over me heen. De tele foon stond niet stil." Robert Paul kwam terecht in 'de schnabbeltoer', een stilaan verdwenen artistiek circuit, waar nieuwkomers het vak leerden en meer ervaren ar tiesten nieuwe programma's uitprobeerden. Op personeels feesten, bij verenigingen, bij militairen en in ziekenhuizen, overal kwam je, weet Robert Paul nog. „Die schnabbeltoer was een broeikas voor jong talent. Ik ben er vaak gigantisch op m'n bek gegaan, maar ik heb er wel de gelegenheid gehad om het vak te leren." Het circuit is zo goed als 'verdwenen. „Jammer", vindt Robert Paul, vooral voor de beginnende ar tiesten. „Die moeten meteen de eerste keer alles goed doen, ook op tv, camera's volgen, alles d'r op en d'r aan. Geen wonder dat die nieuwe talen ten zo snel opbranden." Discipline Al in het begin van zijn carriè re deed Robert Paul een keer een auditie voor Toon Her mans, die optrad in Luxor. „Die gaf me de keuze tussen twee dingen: imitator blijven en daar een goede boterham aan overhouden, of het thea ter in, maar dan zou ik me moeten ontwikkelen en zang-, spraak- en bewegingslessen moeten nemen." Dat laatste heeft Robert Paul gedaan, en met succes. Toon kreeg gelijk. De tentoonstelling Poppen onder Dak in het Schielands- huis laat een overzicht zien van de ontwikkeling van het poppenspel in Nederland in de afgelopen vijftig jaar. Het blijft echter niet bij de ten toonstelling alleen. Jan Klaas- sen en zijn hedendaagse vrien den zijn ook te zien in voor stellingen. Iedere zondag in de maanden januari, februari en maart zijn er poppenspelvoor stellingen om 14.00 uur, met de meest uiteenlopende soor ten poppen. Op de woensdag middagen zijn er allerlei acti viteiten voor kinderen en ook QP andere dagen zijn er lezin gen en cursussen. Een volledig overzicht van het programma is te krijgen bij het Historisch Museum, telefoon 010- 433 41 88. 0 Meeslepende wereldbe roemde melodieën, personages van vlees en bloed en een her kenbaar maar tragisch nood lot, dat zijn de ingrediënten die van de opera Carmen een blijvende wereldhit maken. Het muziekdrama, in een ori ginele uitvoering van Opera Forum wordt gespeeld in de Rotterdamse Schouwburg op donderdag 18 januari om 20.15 uur. Kaarten kosten 24,-, 35,- en ƒ45,. In Café Floor speelt op za terdag 13 januari df swingen de negenkoppige band Memp his Train uit Amsterdam. Rhythm blues en zuidelijke soulmuziek klinkt vanaf 23.30 uur in het theatercafé. De toe gang is gratis. (gjc) theater Toneelgroep De Appel speelt op zaterdag 13 en zon dag 14 januari de voorstelling Anthonius Cleopatra in de Rotterdamse Schouwburg. Het zijn de laatste voorstellin gen van een lange succesvolle serie. Eric Schneider en Geert de Jong spelen de titelrollen. De twee spelen voor de tweede keer in hun carrière een lief despaar. Anthonius Cleopa tra is het vervolg op de serie Shakespeare-voorstellingen van De Appel. De regie is van Erik Vos. Het klassieke drama begint om 20.15 uur. 9 Voetbal, drank en vrouwen voeren de boventoon in verha len van de Vlaamse schrijver Herman Brusselmans. Samen met Tom Lanoye schreef Brus selmans De Canadese Muur, een toneelvoorstelling waarin de bal rond is, en waarin eet- en drankproblemen in huise lijk verband de rode draad van de voorstelling vormen. Hef Nieuw Ensemble Raamtheater uit Vlaanderen speelt de wed strijd, pardon, de voorstelling, op dinsdag 16 januari in de Rotterdamse Schouwburg. De aftrap is om 20.15 uur. De Koningin van Hiernaast is een familievoorstelling van Theaterplatform, waarin vijf tien volwassenen en jongeren naast elkaar het verhaal spe len van een koningin die ge noeg heeft van haar functie. Ze voelt zich gevangen in haar paleis, en stapt er, tegen alle regels in, uit. Om 15.00 begint deze voorstelling, die gespeeld wordt op zondag 14 januari in de kleine zaal van de Rotter damse Schouwburg. Professor Bernhardi was een joodse medicus die uit pro fessioneel plichtsgevoel een priester de toegang tot een stervende verbood. Dat leidd- de uiteindelijk tot schorsing en gevangenisstraf. Deze histori sche affaire is door de Oosten rijkse toneelschrijver Arthur Schnitzler gereconstrueerd. Het Nationale Toneel maakte er een voorstelling van met Hans Croiset als Bernhardi. De regie, de bewerking en de vertaling is van Ger Thijs. De voorstelling is vandaag te zien in de Rotterdamse Schouw burg. Aanvang 20.15 uur. (foto Michaël Kooren)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 17