Jenny houdt van goed doorbloede mensen Emmy speelt alle Mozartconcerten op één avond Telefoongesprek als puzzel SPECIAAL VOOR ONZE LEZERS Zondaik)ihteiuï:cona>rteii Arean speelt heden en toekomst van Ayckboum WW 'V. Dubbel-cd aanleiding tot bijzonder programma Jf/t dans Rob de Reiziger HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 18 JANUARI 1990 In het Bibliotheektheater aan de Rotterdamse Hoogstraat wordt iedere dinsdag in de middagpauze een eenakter ge speeld. In de maand februari is dat De Caracal, een stuk van Judith Herzberg. De Caracal beslaat 50 minu ten en speelt zich in zijn ge heel aan de telefoon af. Eva- Lise Geerlings speelt deze hal ve dialoog, die veel ruimte Voor fantasie laat - je hoort immers de helft van het ge sprek niet. Het bijwonen van deze eenak ter heeft iets van afluisteren. Het heeft ook iets van een puz zel, want de ontbrekende helft van het gesprek moet de thea terbezoeker er zelf bij verzin nen. In de loop van het gesprek wordt steeds duidelijker wie de vrouw aan de telefoon is. Ze is lui en vindt daarom de telefoon een gemakkelijk com municatiemiddel. Judith Her zberg heeft De Caracal knap opgebouwd: het afluisteren wordt boeiend speurwerk. Eva-Lise Geerlings wordt in De Caracal geregisseerd door haar vader Eddy Geerlings. De voorstelling is te zien op 6,13, 20 en 27 februari, steeds om 12.30 uur. De toegangs prijs is 5 gulden. In de maand januari zijn nog twee lunchvoorstellingen te zien in het Bibliotheektheater op 23 en 30 december. De Maasstadspelers brengen er dan hun voorstelling Vrien dinnen, een toneelstuk van Fay Weldon onder regie van Martine Crefcoeur. Dezelfde aanvangstijd en toegangsprijs is ook hier van toepassing. Soms lijkt het of er geen toeval be staat. Vlak voor vertrek naar Amsterdam voor een interview met Jenny Arean klinkt ze ineens op de radio, Rijn mond nog wel, met een scherp flitsende mono loog over psychiatrische hulp. „Veelzijdig, dat mens", is onwillekeurig de eerste gedachte die opkomt. Theater, caba ret- ook solo-, musical, televisie: veelzijdig, scherp en vooral vol le ven. Het toeval lijkt op nieuw niet te bestaan wanneer één minuut voor de afgesproken tijd er in propvol Amster- Arean over Ayckbourn: „Die man schrijft sneller dan het licht". dam pal voor de afge sproken plaats een par keerplek vrij is. Exact zo levendig als vooraf inge schat praat 'Dame-uit- één-stuk Arean' daar voor De Havenloods/Het Zuiden over het stuk 'Toekomstmuziek' waarmee ze aanstaand weekend 19 en 20 janua ri in de Rotterdamse Schouwburg staat. Ze houdt van echte mensen wordt al heel snel duidelijk; „Ook in het theater,, want: „Wat is er heerlijker dan men sen ontzettend lekker mens te zien zijn. Van die echt door bloede individuen tegen te ko men die, puttend uit alles wat ze zelf hebben meegemaakt, zich kunnen inleven en emo ties laten zien?" Het stuk van de momenteel uiterst populai re schrijver Ayckbourn lijkt op het eerste gezicht weinig zo niet met echte mensen te ma ken te hebben. Het verhaal speelt tegen het decor van een toekomst waarin 'de totale waanzin van de techniek ons volkomen ontmenselijkt zal hebben' om met Arean te spreken. Liefde Een eenzame musicus slaagt er temidden van alle denkbaar technisch vernuft niet in iets te componeren. Nadat zijn vrouw hem met hun kind heeft verlaten leeft hij volko men solidair in zijn uiterst ge avanceerd ingerichte moderne burcht. Hij wil het stuk van de eeuw componeren: over de liefde. Buiten woedt de agres sie en straatterreur van losge- 9 „Er is toch niets heerlijkers dan mensen ontzettend lekker mens te zien zijn" (foto's: Peter de Kievith). slagen menselijke wezens. Het stuk geeft een toekomst beeld maar wel met de nodige overdrijving die theater ma ken nu eenmaal met zich mee brengt", verduidelijkt Jenfty Arean. Om toe te voegen: „Mogen we hopen! Binnen dit futuristische gegeven wordt het verhaal aanzienlijk gewo ner", verklaart ze verder. „In feite draait het om een puin- menselijk probleem (dat is al tijd zo bij Ayckbourn): een re latie tussen een man, een vrouw en een kind, die niet loopt. De vrouw is bij haar man weggelopen omdat hij vreemd is gegaan. Vanaf dat moment is hij tot niets meer in staat en volkomen emotieloos geworden: geen menselijk we zen meer. Zo'n situatie is zo menselijk als maar kan". Op het moment dat het stuk begint verwacht de man be langrijk bezoek. Zijn ex- vrouw, dochter en een man van de kinderbescherming ko men bekijken of er na vier jaar toch iets van een bezoekrege ling tot stand te brengen is. Om goed voor de dag te komen heeft de man een dame van een escortbureau ingehuurd. „Niet om er een wip mee te maken", betoogt Arean fel. Nee, om zijn ex alsnog te pak ken en haar gek van jalouzie te maken met zijn 'verloofde'. Net als in het echte leven: al tijd eeuwig hetzelfde gezeik. Mensen worden nooit wijzer". Levenswerk Ook zijn ex zit nog vol 'rag gen'. Terwijl hij zijn dochter nog als een schattig, lief pop petje op zijn netvlies heeft, komt zij hem een waar mon ster presenteren. „Ze ziet er uit als een travestiete vracht wagenchauffeur", zegt de va der dan ook. De vrouw, die vier jaar lang alleen voor het kind heeft moeten zorgen pre senteert hem het kind nu dan ook met een: „Zo, en nu mag jij je best eens gaan doen! In de uiterst clevere dialoog komt overduidelijk en haar scherp de vraag naar voren waar nog menselijk gevoel zit. Of dat in het leven de kans nog wel krijgt. Die man kan het niet meer. Niks meer. Die is volslagen ontmenselijkt". Ook het einde is weinig hoop vol. Als de vrouw en het kind besluiten dat ze hem toch nog terug willen hebben onder het motto: „Vraag in godsnaam niet waarom maar we houden van je", voelt hij weer iets van liefde. Maar in plaats van daar voor te kiezen, kiest hij voor het bevredigen van zijn eigen behoeftes en compo neert zijn levenswerk: een stuk over de liefde. Vrouw en kind laat hij de deur uit lopen. Arean: „Het is moeilijk uit te leggen wat er zo enorm geestig is aan dit stuk maar ondanks dat je die man gevoelsmatig uitsluitend op emoties van an deren en gebeurtenissen bui ten hemzelf ziet parasiteren, is het dat wel degelijk. Op een bepaald moment bij voor beeld, wanneer hij met die es- cortdame in bed duikt, blijkt hij de geluiden van vrijen vooraf te hebben opgenomen om tijdens af te kunnen spe len. Zelfs dat doet'ie niet meer zelf". Het absurdistische en futuris tische van 'Toekomstmuziek' wordt bijzonder onderstreept door het technisch uiterst in gewikkelde decor van Patrick Theunisse en de aankleding van Yan Tax, Jenny Arean en Wivineke van Groningen spe len daarbij ieder hun rol deels als robot. „Een heidens kar wei als je je wer om moet kle den", vertelt Jenny, „en dat robot spelen zou je een hernia bezorgen. Bovendien mag je absoluut geen gebaar te veel maken. In het begin deden Wivineke en ik het in ons broek bij het idee. Maar toen de regisseur Alan Stra- chaneenmaal gearriveerd was, bleek hij dat totaal in zijn vingers te hebben en dat ook op ons over te kunnen brengen. Hij is er zelfs in ge slaagd om van ons twee totaal uiteenlopende types te maken. De een zo'n schokbetonnen trut en die ander een sexbom van jewelste met van die ijze ren punttieten". Arean zelf is zowel enthousi7 ast over het stuk als over het decor, de schrijver en haar te genspeler. Daar staat ze niet alleen in. De hele landelijke pers was tot op heden (het stuk loopt sinds november) unaniem vol lof. „Het publiek ook", besluit Arean. „En wat dat betreft maakt het ook he lemaal niet uit of we in een of andere uithoek spelen of in de grote stad". Els Neijts Alle vijf de viool concerten van Mozart op één avond spelen, voor die enorme klus staat violis te Emmy Verhey. Dat bijzondere Mozart-con- cert vindt plaats in De Doelen in Rotterdam op donderdag 25 januari. Het idee voor dit pro gramma vond zijn oor sprong in een cd-opna- me. Emmy maakte on langs een concertregi stratie van de vijf Mo- zart-concerten met het Concertgebouw Kamer orkest onder leiding van de Venezolaanse diri gent Eduardo Marturet. „Voor die opname speelde ik ook meerdere concerten ach ter elkaar. En als ik er drie achter elkaar kan spelen, dan lukt het ook wel alle vijf de concerten op één avond te spelen, dacht ik." Voor ze het marathonpro gramma speelt, moet de vio liste nog wel wat problemen overwinnen. Ze wordt al enige tijd geplaagd door een voor hoofdsholte-ontsteking die maar niet over wil gaan en die haar conditie danig onder mijnt. Vioolspelen valt niet mee met zo'n ontsteking: de resonantie van de viool maakt de pijn alleen maar erger. Emmy Verhey lijkt niet erg 'in vorm', maar voor een profes sional bestaan dergelijke hin dernissen eigenlijk niet. Ook voor klassieke musici geldt de leuze 'the show must go on'. Wegener huLs-aan-huLsbLadGn Lezers van De Havenloods en Het Zuiden kunnen profiteren van een speciale korting van vijf gulden op de toegangsprijs van het Mozartconcert van Emmy Verhey op donderdag 25 januari in De Doe len. Tegen inlevering van deze bon krijgt men kor ting op ten hoogste twee toegangsbewijzen. De toegangsprijzen zonder reductie bedragen 30,-, 35,- en 40,-. Het concert begint om 19.30 uur. Genie Toch klinkt naast de bezorgd heid en de vermoeidheid ook enthousiasme door over het grote en bijzondere project. De vijf vioolconcerten van Mozart liggen Emmy na aan het hart. Ze worden in chro nologische volgorde gepresen teerd. Voor de luisteraar moet dat een bijzondere ervaring zijn. Emmy Verhey: „Je hoort de groei van Mozart. In de latere concerten raakt hij steeds be ter thuis in de orchestratie. In de vroege concerten is het ge nie wel duidelijk aanwezig, maar het is nog wat vaag alle maal. De solopartij is nog wat meer in het orkest verweven, het klinkt nog wat vrijblij vend." Het is niet de eerste keer dat Emmy een dergelijk groot project onderneemt. Ze maakt al eerder een opname van alle sonates voor viool en piano van Beethoven, en voerde die ook in een recital van meer dere avonden uit. „Beetho ven is veel zwaarder", vindt ze. „De Mozartconcerten, vooral de eerste drie, zijn erg kort. Voordat je weet dat je gespeeld hebt, zijn ze al voor bij. Het vierde en vijfde con cert, dat zijn wat meer noten, ja. Het is toch wel afmattend om ze allemaal achter elkaar te spelen, denk ik." Verbazingwekkend Emmy Verhey. „Het langzame deel is schitterend", vindt ze. Het eerste behoort ook tot haar lievelingsconcerten. „Ik luister graag naar een opname van David Oistrach", vertelt ze. „Het is verbazingwekkend mooi, als je bedenkt dat Mo zart zo jong was toen hij dit schreef. Het tweede concert is eigenlijk veel kinderlijker, vooral het laatste deel. Maar ook wel leuk om te spelen." Van het vierde concert weet de violiste dat het het meest populaire werk is. „Met name het laatste deel, zo'n volksme lodietje, dat spreekt heel ge makkelijk aan." Het vijfde en laatste concert, in A, is het meest virtuoze. Mooier Als voor de foto de Stradivari us uit de kist komt, blijkt de grote genegenheid voor haar instrument uit 1723. Liefde op het eerste gehoor was het, de Stradivarius 'Earl Spencer' en violiste Emmy Verhey. De viool dankt zijn naam aan Graaf Spencer, die de viool ooit kocht voor zijn dochter als huwelijksge schenk. De viool is lang in de familie Spencer gebleven, en dat is maar goed ook, vindt Emmy Verhey. „Anders zou hij misschien niet zo goed be waard zijn." Vanuit Engeland verhuisde de Stradivarius in de jaren zestig naar de familie Emmy Verhey: „De viool is Saint Exupéry in Frankrijk. Toen de viool op de veiling kwam, mocht Emmy Verhey hem een maand proberen. „Het klikte meteen. En de klank wordt alleen maar mooier, hoe langer ik erop speel. Ik kan me niet voorstel len dat ik ooit op een andere viool zou spelen. Je kunt ge- jezelf." (foto Robert Vos) woon niet meer met minder Verhey. „De viool is een stuk toe." van jezelf. Als hij er niet zou zijn, zou het zijn alsof je je Leven zonder het Italiaanse armen zou moeten missen." topinstrument is eigenlijk niet meer mogelijk voor Emmy Maria Neele Freek de Jonge geeft zondag 28 januari een extra matinee voorstelling in het Luxorthea- ter. Zijn show 'De Volgende' was de afgelopen maand steeds volledig uitverkocht. Negenhonderd mensen krijgen nu de kans om Freek alsnog te komen zien. De toegangskaar ten kosten 35 en 30. De kassa is telefonisch te bereiken onder nummer 010-4138326 ei 4141715. 'Wien bleibt Wien' is de titel van een concert met de violist André Rieu, de sopraan José Kalthof de tenoren Wim Stein- busch en Marcel Arpots, het Johann Strauss Orkest en de London Strauss Dancers. Op zondag 21 januari speelt het gezelschap het feestelijke Straussprogramma in Theater Zuidplein. Het concert begint om 20.15 uur. Jeroen van Merwijk is hedendaagse minstreel die de wereld op de hak neemt en zichzelf daarbij begeleidt op gitaar. Jeroen werkt voor KRO-radio en schrijft daar voor hoorspelen. Hij wil met zijn liederen een dam opwer pen tegen het oprukkend ne potisme, het pessimisme onder de jeugd en Pia Beck. Van Merwijk speelt op vrijdag 19 en zaterdag 20 januari in Arlecchinozaal van het Thea ter Zuidplein. De voorstelling begint om 20.30 uur. Studio Peer brengt zondag 21 januari de voorstelling Raam zonder uitzicht in de Rotterdamse Schouwburg. Het stuk is gebaseerd de klas sieker Eindspel van Samuel Beckett en gaat over twee mannen die de tijd moeten do den en daarvoor allerlei spel letjes, raadsels, smoesjes uitvluchten verzinnen. I voorstelling is voor iedereen vanaf 8 jaar en wordt twee maal gespeeld in de kleine zaal, om 15.00 en om 20.30 Het RO THeater geeft op 25, 26 en 27 januari en op 6 en 7 februari de laatste voorstellin gen van Ik, Feuerbach va auteur Tankred Dorst ii Rotterdamse Schouwburg. De acteur Lou Landré speelt de acteur Feuerbach, die in ver warring raakt over de grens tussen fantasie en werkelijk heid. Cinderella, het verhaal va Assepoester, in de versie va choreograaf Nils Christe zondag 21 januari te zien in c Rotterdamse Schouwburg. Het Scapino Ballet Rotterdam brengt de avondvullende voor stelling, waarin Cinderell beurtelings op klompen, sok ken en spitzen danst, vanaf 19.30 uur. Les Petites Pièces de Berlin is een voorstelling van Franse Compagnie Bagouet, een fijnzinnige voorstelling waarin Berlijn op vijf man' ren de hoofdrol speelt. Op ir ziek van Gilles Grand wordt gedanst in de Rotterdamse Schouwburg op dinsdag 23 ja nuari om 20.15 uur. DE HAVENLOODS £L) HET ZUIDEN sten Omartin hanson produktie HET VOORJAARSPROGRAMMA IS UIT Af io halen op onze kantoren. 3el 010-4.699.911 als u het inschrijfformulier thuisgestuurd wilt krijgen'. Rob de Nijs speelt 23 januari zijn show De Reiziger in De Doelen in Rotterdam. De naam van de show staat zowel voor zijn groei als ar tiest als voor het nieuwe re pertoire dat het uitgangspunt vormt voor de nieuwe show. De Nijs zingt repertoire van Brei, maar laat ook horen dat ook de actuele muzikale ont wikkelingen niet aan hem voorbij zijn gegaan. Oude be kenden als Bo ontbreken niet in De Doelen. Teksten zijn van Belinda Meuldijk, de muziek is van Gerard Stellaard. Ook de Springband verleent weer zijn medewerking aan de show. Het belooft een flitsende avond te worden met reizen naar onbekende en bekende gebieden van Rob de Nijs' ar tistieke kunnen. Het concert begint om 20.15 9 Rob de Nijs.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 15