'We laten ons graag belazeren' Boymans' eigen Picasso's verrassend gevarieerd Gezellige dixie van DSCB op zondag in De Doelen RO's Zomergasten als /caleidoscoop Paul en z'n maatjes HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 1 MAART 1990 9-550 Zomergasten bij het RO-theater, op zoek naar onvindbaar geluk. (Foto: Leo van Velzen) Theatersportgroep Lawine houdt op 4 maart een vrije- improvisatieavond in Thelo- nious aan de Lijnbaan bij Ter Meulen. De toegangsprijs is ƒ5,-, het spel, waarbij ver schillende theatergroepen el kaar uitdagen om de beste im provisatie neer te zetten, be gint om 21.00 uur. Het publiek is de jury. I^J theater Erik Beenker: „Picasso tekende zoals het voelt." (foto Robert Vos) Andere onderwerpen laten een veel grotere verscheiden heid aan technieken en stijlen zien, maar tonen tegelijkertijd hoe Picasso door de loop der jaren gefascineerd bleef door dezelfde thema's. Broers Op latere leeftijd was Picasso schatrijk, en hoefde voor het geld eigenlijk niet meer te schilderen. „Hij had een pri maire bezetenheid om kunst te maken, dat begon al op zeer jonge leeftijd. Toen tekende hij al verbazingwekkend goed," vertelt Beenker. „Zelfs zo geniaal, dat zijn vader, die ook schilder was, op een gege ven moment opgehouden is met werken omdat hij zichzelf niet goed genoeg meer vond naast zijn zoon." „Hij maakte veel grafiek, om dat hij de behoefte had om zijn kunst bereikbaar te ma ken voor een groot publiek. Naast die enorme produktie grafiek die hij maakte op late re leeftijd, schilderde en te kende hij gewoon door. Aan zijn vrouw schreef hij ooit, dat hij steeds meer te vertellen kreeg, naarmate hij ouder werd." Zijn latere grafiek is dan ook vaak vertellend van karakter: bijna cartoons, tekeningen waarin veel te zien valt. Voor het eigenlijke drukwerk had Picasso de twee broers Crommelyck in dienst, die op zijn aanwijzingen de grafische processen uitvoerden. Picasso verkende allerlei soorten technieken. Hij maakte etsen met de droge naald, maar werkte ook met de veel min-, der bekende vernis mou-tech- niek, en maakte litho's en li noleumsneden. Toeschouwer De werklust van Picasso nam bepaald niet af met de voort schrijdende ouderdom. In veel van zijn werk is de kunstenaar zelf terug te vinden: in een afbeelding van een circus, in een tafereél met bacchanten, steeds weer zit er een beetje vreemd klein oud mannetje in een hoekje toe te kijken met priemende oogjes. Op één werk is de schilder zelfs in twee gedaanten waar te ne men: in een erotische afbeel ding neemt hij deel als jonge man, maar is ook toeschouwer als oud mannetje. „Aan die erotische werken kun je zien dat Picasso een echte liefheb ber was. Hij tekende ook niet zoals het is, want hier en daar kloppen de verhoudingen echt niet. Hij tekende zoals het vóelt", aldus Beenker. Maria Neele DE HAVENLOODS CD HET ZUIDEN 25 februari de Doelen Zomer 1904. Een aantal mensen is voor een paar maanden bijeen in wat zomerhuisjes op het Russische platteland. Ze praten, lezen, luieren, drinken, vissen, schaken en flirten. Toch is het le ven niet zo als sommigen het zich wel zouden wensen. Iets lijkt er te ontbreken aan het schijnbaar volmaakte plaatje. Iets essentieels, iets waar we allemaal naar op zoek zijn... Het RO-theater speelt 'Zo mergasten' van Maxim Gorki, in de bewerking van Botho Strauss en Peter Stein en in de ver taling van Judith Her- zberg. Gorki (1868-1936) schreef Zo mergasten in 1904, aan de vooravond van de Oktoberre volutie. Rusland was in oorlog met Japan en de roep om een wetgevend parlement werd met de dag sterker. Politieke moordaanslagen leken aan de orde van de dag. De spannin gen in het land leidden tot de Bloedige Zondag in januari 1905: ordetroepen openden het vuur op een grote optocht van arbeiders die de tsaar een petitie wilden aanbieden. Gorki, zelf uit een arbeiders milieu afkomstig, stelde zich tot doel af te rekenen met de bourgeoisie. Zomergasten is daar een voorbeeld van, het is als het ware een voorbode van de maatschappelijkè revolu tie. Tegelijkertijd echter met deze naderende maatschappelijke omwentelingen staan de per sonages in Zomergasten ook allemaal aan de vooravond van een persoonlijke revolte. Deze zomergasten vormen een dwarsdoorsnede van de sa menleving. Mensen die samen zijn, mensen die alleen zijn, getrouwde, verliefde, verbit terde mensen, mensen zonder geld en mensen met veel te veel geld, oude mensen, jonge mensen, mannen tegenover vrouwen. En allemaal zijn ze op zoek. Op zoek naar geluk. Ezel „De mens is heel zijn leven bezig met gelukkig worden", aldus regisseur Antoine Uit- dehaag. „Bewust of onbewust, maar hij is er mee bezig. En altijd is er weer dat gevoel: is dit alles. Het gras is groener aan de andere kant van de heuvel. Altijd weer die ezel die achter die voorgehouden Zomergasten van het RO- theater is te zien op 1 en 2 maart (Try-outs), 3 maart (première) en 4 maart (mati nee), 6 en 7 maart, 15 tot en met 17, 28 en 29 maart en van 12 tot en met 14 april, in de Rotterdamse Schouw burg. De avondvoorstellin gen beginnen om 20.15 uur, de matinee om 14.30 uur. vier vijfde van wat hij ooit voortbracht en zo kwam Museum Boy mans aan een grote en unieke verzameling Pi- casso-grafiek, die nu voor een groot deel te zien is op de tentoonstel ling 'Picasso, een selec tie uit zijn grafiek'. Samensteller van de tentoon stelling is Piet de Jonge, die de tentoonstelling als een soort muziekpartituur heeft inge richt. Op de hoekpunten van de zaal hing hij de thema's: schilderijen die het verloop van de expositie markeren. Erik Beenker, medewerker communicatie van het mu seum, laat zien dat in de op stelling veel subtiliteiten zijn verwerkt. „De tentoonstelling begint met een zelfportret van de schilder voor zijn doek. Daartegenover zijn de grafi sche afbeeldingen opgehan gen in een bepaalde ontwik keling: de schilder en zijn mo del in vele gedaanten. De serie wordt 'afgesloten' met een tweede doek, waarin de schil der en zijn model op de meest directe manier neus aan neus met elkaar zijn gecon fronteerd." Guernica De Picassotentoonstelling komt voort uit een plan om met een aantal voorstudies van het beroemde schilderij 'Guernica', een aanklacht te gen de oorlog, het bombarde ment op Rotterdam te herden ken. Dat kwam er niet van, maar het idee leidde wel naar het grafische werk van de schilder. Een van de prenten (oorspronkelijk gemaakt in 1937) die het museum in bezit had, bespot Generalissimo Franco, aan wie Picasso een bloedhekel had, met cartoon achtige tekeningetjes. Later heeft Picasso nog vier kleine etsen toegevoegd: vier scènes uit de Guernica. Picasso beperkte zich in zijn werk tot een klein aantal the ma's, maar de expositie laat - I De tentoonstelling in Mu seum Boymans-Van Beunin- gen rond de grafiek va» Pi casso duurt nog tot en met zien hoe fantastisch hij kon variëren. Niet alleen in vorm, ook in formaat, in techniek en in stijl bekeek de meester zijn onderwerp steeds weer van een andere kant en op een an dere manier. Hij liet zich beïnvloeden door vele kunststromingen: het im pressionisme, het kubisme, het classicisme, en beïnvloed de op zijn beurt hele genera ties kunstenaars. Eén aspect blijft constant: zijn werk is soms bijna abstact, maar nooit helemaal. „Hij ging al tijd van de werkelijkheid uit", licht Beenker toe. Rokers In de opstelling zijn de over eenkomsten en verschillen op uiteenlopende manieren te ontdekken. In de galerij por tretten hangt bijvoorbeeld een reeks 'rokers', werken die wat betreft formaat en uitwerking veel veel op elkaar lijken, maar steeds iets gevarieerd zijn. Daarbij is goed te zien hoe Picasso zijn model een zelfportret wellicht, de roker heeft het favoriete gestreepte t-shirt van de schilder aan subtiel in kleur en lijnen on derzoekt. De mannen van de Dutch Swing College Band, zijn als vertrouwde gasten in de se rie Zondagsconcerten ook dit voorjaar weer te gast in De Doelen. Zondag 11 maart klinken de vertrouwde melo dieën vanaf 11 uur in De Doelen: de klarinet van Pe ter Schilperoort, de saxo foon van Bob Kaper en de swingende muziek van de overige leden van het orkest. In binnen- en buitenland zijn de mannen van Peter Schil peroort beroemd. Pas nog maakten de Dutchmen een zeer geslaagde toernee in Australië, waarbij vele Ne derlandse emigranten de herkenningsmelodie moeten hebben herkend in de schui vende trombone. Niet alleen de jeugd 'van toen' voelt zich aangespro ken door de nostalgie van de Dutch Swing College Band, ook onder de jeugd van nu vindt de band vele aanhan gers. Een hele schare nieuwe fans houdt van de swingen de, sprankelende muziek van het orkest, dat inmid dels ook is aangevuld met nieuw 'jong' bloed. Gerard Cox leidt als van ouds het gezellige zonda gochtendconcert in, begeleid door vaste pianist Bert Nico- dem. De toegangsprijs voor het Zondagochtendconcert is f 13,-, in de voorverkoop bij de kantoren van de Verenig de Spaarbank, organisatie bureau Martin Hanson aan de Kleiweg en de kantoren van De Havenloods en Het Zuiden zijn de kaarten f 11,- Dutch Swing College Band. Le Hotclub de Rotterdam, Rotterdams oudste jazzorkest, treedt voor de verandering eens op in eigen stad. Het vier tal: gitarist Dick van Male, violist Freddy "Rietdijk, gita rist John van der Aa en bassist Henk Lauret, is voornamelijk bekend buiten de landsgren zen. Wie (hernieuwd) kennis wil maken met de groep, die al 45 jaar bestaat, kan terecht in café Floor bij de Rotterdamse Schouwburg, op zaterdag 3 maart om 23.30 uur. de toe gang is gratis. Les Quatres Etoiles, een Afrikaanse band uit Zaïre, treedt zondag 4 maart op in Lantaren/Venster. De Etoiles vormen de jonge garde van de Soukous, Zaïrese dansmuziek. Soukous is puur Afrikaanse gitaarmuziek vermengd met Caribische invloeden van Zouk, Soca en Rumba. Het concert in Lantaren Af enster begint om 21.00 uur. Kaarten kosten 15 gulden. De Stichting Vrouw en Mu ziek organiseert voor zondag 4 maart in Zaal de Unie een con cert met het Syrinx Saxofoon kwartet, vier dames met so praan, alt, tenor en bariton saxofoon, en het Westduitse (ook vrouwelijke) Vocaal En semble Belcanto. Er wordt muziek gespeeld van een Rus sische en twee Roemeense componistes. Een complete vrouwenaangelegenheid dus. Het concert begint om 14.30 Udo Jürgens geeft dinsdag 6 maart een uniek concert in De Doelen. De zoetgevooisde Oos tenrijker is al meer dan 30 jaar een begrip in muzikaal Euro pa. Met het orkest van Pepe Lienhard, zijn vaste begelei der, geeft Udo zijn oude en nieuwe hits ten beste vanaf 20.15 uur. De kaartverkoop is reeds gestart. wortel aansjokt. Want we la ten ons graag belazeren. Zo mergasten gaat over geluk. Over hoe je dat kunt bereiken. Over ongeluk dus, want je be reikt het nooit. In Zomergasten zoeken de personages hun geluk zowel persoonlijk en in relaties, als ook op het maatschappelijke vlak. Antoine Uitdehaag: „Het verband tussen persoon lijk geluk en maatschappelijk geluk is voor iedereen heel verschillend. De één wil alles in de maatschappij op z'n kop gooien, de ander wil absoluut niets veranderen. Toen, ten tijde van de mislukte revolutie in 1905 en de Oktoberrevolu tie in 1917, waren er mensen, waaronder Gorki, die vonden dat alleen door heel de samen leving om te gooien geluk be reikt kon worden. In Zomer gasten zie je dan ook duidelijk twee soorten mensen: mensen die de klasse vertegenwoordi gen die alles wil vasthouden, en mensen die de boel willen omgooien. Die achtergrond van de mensen speelt dan ook weer op een belangrijke wijze door in htm persoonlijke rela ties". Vrijheid De maatschappelijke situatie die Gorki in Zomergasten schetste, schreeuwde als het ware om verandering. Die verandering kwam, maar nu - haast een eeuw later - is het weer net zo onrustig in Oost- Europa en schreeuwt de situa tie in Rusland opnieuw om verandering. „We zijn nu zoveel jaar verder en we hebben gezien hoe het gegaan is met die maatschap pelijke veranderingen, en dat je er niet per definitie geluk kiger van hoeft te worden", aldus Antoine Uitdehaag. „Wat betekent socialisme, als zelfs het hebben van een origi nele gedachte als staatsonder- mijnend wordt beschouwd? Maar wat betekent vrijheid als je vrij bent om op een sub- wayrooster en slechts bedekt door de kunstbijlage van de New York Times de nacht door te brengen? Hoe wordt de wereld gelukkiger, door het Russische of door het Ameri kaanse model? Of hebben alle modellen afgedaan in de jaren negentig en bestaat er niet zo iets als een gelukkige we reld?" Kaleidoscoop Hoewel Gorki zijn Zomergas ten nog voor de Oktoberrevo lutie schreef is het ook nu weer actueel. Alleen zijn we nu in staat de specifieke bood schap die Gorki destijds wilde overbrengen vanuit een rui mer perspectief te bekijken. Voor Antoine Uitdehaag is Zomergasten de tweede keer dat hij een stuk van Gorki re gisseert. In 1983 bij FACT re- gisseerde en bewerkte hij 'Olga en de anderen', een on volledig nagelaten stuk uit 1916. Antoine Uitdehaag: „Gorki heeft een aantal stuk ken geschreven die mij bijzon der fascineren. Het stuk 'Olga en de anderen' had een verge lijkbare thematiek, alleen was het daar meer geconcentreerd rond één relatie en was de maatschappij een stuk minder belangrijk. Zomergasten daarentegen is veel groter. Er zijn in totaal vijftien rollen, en dat geeft het effect van een kaleidoscoop: al die verschil lende invalshoeken leveren veel meer kleuren op. De personages in Zomergas ten praten, lezen, luieren, drinken, vissen, schaken en flirten. Allemaal proberen ze gelukkig te worden. En ieder geeft aan dat geluk een eigen persoonlijke invulling. Antoi ne Uitdehaag: „Hoe wordt een mens gelukkig? Door een kus of door de revolutie? Poor nog steviger te gaan zitten op wat hij in zijn leven heeft vergaard of door alle schepen achter zich te verbranden? Het is om te huilen, al die ellende. Maar gelukkig - want daar was Gorki toneelschrijver genoeg voor - ook erg om te lachen. H.J. Huysmans In 1958, toen Picasso 77 jaar was, nam dr. Ebbinge Wubbe, di recteur van Museum Boymans-van Beunin- gen, een abonnement op de grafiek van Picasso. Een waagstuk, want wie garandeerde dat een kunstenaar op die leef tijd voldoende zou pro duceren om dat abonne ment tot een succes te maken? Het initiatief werd een schot in de roos. Picasso maakte in de dertien jaar dat het abonnement nog zou du ren het grootste deel van zijn grafiek ongeveer Paul de Leeuw is met zijn show Beste Maatjes te zien in het Luxor Theater van don derdag 8 tot en met zaterdag 10 maart. Samen met zijn 'maatjes' Hans Breetveld en Joep On- derdelinden brengt Paul de Leeuw een programma met veel liedjes en evenveel onzin en kolder. Fred Florusse regisseerde deze show, die, met het oog op de Europese eenwording in 1992, veel oer-Hollandse kneuterigheid bevat: van ha ring en Haagse Bluf tot aan het koningshuis en Anne Frank. De voorstelling begint steeds om 20.15 uur. Kaarten zijn te reserveren aan de kassa van het Luxor Theater: 010- 4138326/4141715. De Groningse kindertheater groep Firma Tip Top speelt zondag 4 maart Een Viking met een slangetong in de klei ne zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Een klassiek IJs- lands liefdesverhaal diende als inspiratiebron voor de voor stelling. Veel muziek begeleidt het verhaal van Gunnlaug en Hrafn, die strijden om hun ge liefde Helga. De voorstelling begint om 15.00 uur. Firma Tip Top maakte 'Een Viking' voor iedereen vanaf 8 jaar. De komedie Adam en Eva van Peter Hacks, gespeeld door F Act, is voor het laatst te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Onder regie van Thomas Neve speelt F Act het verhaal over het pas gescha pen paradijs, waar Adam en Eva hun eerste fouten maken. Van donderdag 1 tot en met zaterdag 3 maart in de kleine zaal van van Rotterdamse Schouwburg. Aanvang 20.30 De Berini's zijn te zien in Theater Zuidplein van dinsdag 6 tot en met zaterdag 10 maart. De voorstellingen van vrijdag en zaterdag zijn al uitver kocht, maar wie het naadje van de kous wil weten kan voor dinsdag, woensdag of donderdag nog een kaartje ko pen. De werken zijn als een soort muziekpartituur opgehangen, (foto Robert Vos)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 15