Luxor-publiek 'Welcome' in Kit Kat Klub
Zuiderhoek en Faber spelen pittige, relatie-komedie
Rita sluit zondagconcerten
feestelijk en swingend af
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
Lia Dorana: 'Iedereen werkt
met hart en ziel aan Cabaret'
Een nacht ijs biedt pijnlijke humoristische man-vrouw verschillen
Symphonia
concerteert
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 5 APRIL 1990
14-550
vibrafonist Frits Landesber-
op de maandagochtend: in het
paasweekeinde. Tweede Paas
dag, maandag 16 april, treedt
Rita Reys op met het Pim Ja
cobs Kwartet.
Het paasconcert is het laatste
in de voorjaarsserie Zonda
gochtendconcerten, een 'uit
smijter' van bijzonder for
maat.
Bijzonder ook, omdat dit keer
Pim Jacobs zijn gebruikelijke
trio met één man uitbreidt: de
Landesbergen is een van de
snelst stijgende sterren aan de
huidige jazz-wereld. Met zijn
vibrafoon speelde hij zich in
een hoog tempo na zijn con
servatoriumopleiding 'in the
picture', ontving de Wessel
Ilckenprijs in 1986, de Pali
Mall Swing Award in 1987 en
in 1988 de Belofte, een aan
moedigingsprijs van de
AVRO.
Wat de bezoekers van het trio
Pim Jacobs en leading lady
Rita Reys kunnen verwachten,
is zo langzamerhand wel be
kend. Met het swingende vi-
brafoonspel van Frits Landes
bergen als ondersteunend ex
traatje wordt het een speciaal
concert, een hoogtepunt als
afsluiting van de succesvolle
en gezellige Zondagochtend
serie.
Voor het najaar staat er al
weer een nieuwe verrassende
reeks concerten op stapel, een
programma) waarop de bezoe
kers van de Zondagochtend
concerten zich zeker op kun
nen verheugen. Gastheer Ge
rard Cox en zijn vaste begelei
der Bert Nicodem zullen dan
zeker weer 'van de partij zijn.
De toegangsprijs bedraagt
f 13, maar bij de kantoren van
de Verenigde Spaarbank, De
Havenloods, Het tuiden en
Holland Silhouet en het orga
nisatiebureau Martin Hanson
betaalt men in de voorverkoop
slechts f 11.
I Rita Reys:
le leading lady of swing.
Uitverkochte zalen,
lovende kritie
ken, een Edison
voor de plaatopname,
het succes van de musi
cal Cabaret is enorm.
Het Rotterdamse pu
bliek kijkt nog even de
kat uit de boom, want
het Luxor Theater is, in
tegenstelling tot de
meeste andere theaters
in Nederland en België,
nog niet helemaal uit
verkocht, een week
voordat de hele Cabaret
machinerie gaat draai
en. Toch zal ook onge
twijfeld het publiek uit
Rotterdam en de wijde
omgeving de weg naar
het Luxor Theater weten
te vinden, als Willem
Nijholt, Alexandra van
Marken, Guus Verstrae-
te sr., Lia Dorana en de
rest van de Cabaret-cast
de tenten opslaan in het
centrum van Rotterdam.
„Dat moet hoor, in mijn lieve-
lingsstad", vindt Lia Dorana.
„Ik ben erg gehecht aan Rot
terdam en nu mogen de Rot
terdammers niet achterblij
ven. Het is zo'n schitterende
voorstelling, het zou te gek
voor woorden zijn als juist
Luxor niet vol zou zitten".
Een maand lang staat Caba
ret, dè theaterhut van dit sei
zoen, in het Luxortheater.
Willem Nijholt nodigt van
dinsdag 10 april tot en met
zondag 6 mei als duivelse
'Master of Ceremonies', de
Emcee, het publiek uit in de
Willem Nijholt is de Emcee, de master of Ceremonies, die het publiek
'Willkommen, Bienvenue, Welcome' wenst, (foto: Jan Swinkels)
bedwelmende sfeer van het
vooroorlogse Berlijn. Tegen de
achtegrrond van de decadente
Kit Kat Klub spelen zich de
levens af van de frivole nacht
clubzangeres Sally Bowles
(Alexandra van Marken), de
Amerikaanse schrijver Cliff
Bradshaw (Theo Nijland), de
keurige hospita Fraulein
Schneider (Lia Dorana) en
haar aanbidder, de Joodse
fruithandelaar Herr Schultz
(Guus Verstraete).
Inzet
De Nederlandse versie van
Cabaret is groots opgezet.
Prachtige decors, schitterende
kostuums en de bste artiesten
maken van Cabaret een regel
rechte sensatie. „Iedereen
werkt er met hart en ziel aan",
weet Lia Dorana. „De inzet is
enorm. En niet alleen van de
acteurs en het ballet. Ook het
orkest is fantastisch en de
mensen van de techniek".
Voor de regie en de choreogra
fie kwamen grote namen
Scott Faris en Bonnie Wal
ker uit Amerika Walker.
Producent Joop van den Ende
heeft niets aan het toeval over
willen laten.
Actrice Lia Dorana maakt
met haar Fraulein Schneider
een prachtige come back op
het Nederlandse toneel, na
een verblijf van bijna zeven
tien jaar in Frankrijk. „Als je
zo ver weg zit, hoor je alleen
de negatieve verhalen. Dat
jonge mensen niets willen te
genwoordig, dat ze nergens
zin in hebben. Maar wat ik
hier meemaak, is totaal an
ders. Het is een company met
een gouden randje. Iedereen
Marken en Theo Nijland, speelt de rol vi
werkt keihard, ze vangen el
kaar allemaal op, met groot
gemak. Die jonge mensen ro
ken niet, drinken niet, doen er
van alles aan om gezond te
blijven. Het is heerlijk om mee
te maken, hoeveel elan en lief
de ze hebben voor het vak.
„Toen ik er aan begon was ik
even bang dat ze me zouden
beschouwen als 'dat ouwe
mens'. Maar geen sprake van,
ik ga heerlijk met iedereen
om. We reizen veel samen,
grote afstanden met de bus en
het is altijd even gezellig".
Voor wie de film Cabaret
heeft gezien, en zich het ver
haal goed herinnert, is de rol
van Lia Dorana nieuw. In de
film is het verhaal van Frau
lein Schneider en Herr Schulz
eruit gelaten; in de oorspron
kelijke musical-versie is de
aangrijpende liefdesgeschie
denis tussen de Duitse hospita
Cabaret is van dinsdag 10
april tot en met zondag 6 mei
te zien in het Luxor Theater.
Op zondag, behalve 15 april,
is er ook een matinee. De
aanvang van de avondvoor
stellingen is 20.15 uur, de
matinee begint om 14.00
De prijzen zijn 55, 50 en 45
gulden, op vrijdag en zater
dag 60, 55 en 50 gulden. Het
telefoonnummer van de kas
sa is 010-413.83.26/414.17.15
en haar Joodse huurder on
misbaar voor de dramatische
ontwikkeling.
Onder druk van het opko
mend nazisme geeft Fraulein
Schneider haar voorgenomen
huwelijk op. „Tragisch, maar
begrijpelijk tegen de achter
grond van de tijd", vindt Lia
Dorana. „Vooral mensen van
mijn leeftijd, die de oorlog
hebben meegemaakt, weten
wat de gebeurtenissen voor
haar hebben moeten beteke
nen".
De musical heeft veel ver
schillende kanten, vindt Lia
Dorana en dat is precies het
sterke punt van de produktie.
„Je kunt genieten van het de
cadente vooroorlogse sfeertje
in de Kit Kat Klub eb dan na
de pauze zien dat er ook een
keerzijde aan die lollige sfeer
met blote meiden zit. Je kunt
ook gewoon genieten van een
schitterende show met een
goed orkest en een mooi bal
let. Of meenemen dat er ook
nu weer racisme de kop op
steekt. Voor iedereen is er wel
iets uit te halen".
Fascinerend
Cabaret is enerzijds de wereld
van de Kit Kat Klub, de we
reld waar alles te koop is voor
geld. Willem Nijholt als em
cee, witgekalkt gezicht, rode
lippen, het haar strak achter
over, zingt op een even bedrei
gende als fascinerende manier
het bekende Money, money,
money: de wereld die draait
om geld, de genotzuchtige en
zinneprikkelende nachtclub
wereld, waarin iedereen op de
vlucht is voor de werkelijk
heid. Aan de andere kant is er
die angstige werkelijkheid:
het Berlijn van voor de oorlog,
het opkomend nazisme, de
dreigende crisis, de armoede
en het racisme.
Toch is Cabaret geen zwaar
verhaal. Door de schitterende
enscenering en de flitsend
snelle uitvoering blijft de
voorstelling in de eerste plaats
een musical, waarin de thea
terbezoeker zich 'Willkom
men, Bienvenue, Welcome'
voelt. De warme theatersfeer
waarin Lia Dorana zich na
vele jaren in Frankrijk weer
zo thuis voelt, maakt dat
iedereen zich even kan verlie
zen in de wereld van 'Life is a
Cabaret'.
„Straks na 160 voorstellingen
zal ik wel weer genieten van
mijn rust", denkt Lia Dorana.
„Maar ik vind het optreden
wel héérlijk. Eigenlijk jammer
dat je in Nederland na je 65ste
niet meer verbonden kan zijn
aan een groot gezelschap, zo
als bijvoorbeeld het RO Thea
ter. Er zijn toch altijd genoeg
oudere acteurs en actrices no
dig in de toneelstukken".
Maria Neele
Hij probeert welbe
spraakt te zijn,
„Ik wil me baden
in je naaktheid", betoogt
hij ondermeer hoogdra
vend. Zij zegt alleen
maar: 'O'. Twee 'rond
de-veertigers': hij kok,
zij serveerster in hetzelf
de restaurant. Na een
aantal weken om har
heen gedraaid te heb
ben, besluit hij de gok te
wagen en haar mee uit te
nemen. Ze vindt er niet
veel van. Tot het op het
bed aankomt. Daar gaat
het prima. Wat voor hem
een rede is onmiddellijk
alle registers open te
trekken: Dit wordt de
relatie voor de rest van
het leven. Zij vindt het
maar niks. Teveel klap
pen gehad. Lekker vrij
en oké, maar dan weer
ophoepelen. 'Een nacht
ijs': een warme komedie
met Peter Faber en Olga
Zuiderhoek.
„Die vrouw heeft natuurlijk
groot gelijk", vindt Olga Zui
derhoek persoonlijk. „Die
man gedraagt zich absurd.
Maar toch, na een nacht lang
praten, eten en rare dingen
doen is dat toch niet zo gek
meer". Het is een stevig stuk.
'een nacht ijs', ook in taalge
bruik. Vooral zij is nogal grof
in de mond. „Zelfs in Amster
dam anno 1990 lopen daar nog
mensen voor weg", vertelt
Zuiderhoek, grote ogen opzet
tend en schouderophalend.
„Het zijn met name jongeren
mm
'éëk
'Amsterdammers zijn klassieker ordinair', vindt Zuiderhoek. (foto's: Peter de Kievith)
onder de 20 en heel grijs, wat
daar niet tegen blijkt te kun
nen. Toch valt het naar mijn
idee erg mee. Hij zegt
iedere keer als hij iets
grofs gaat zeggen eerst: 'Ex-
cusez le mot'. En dan pas kut.
Dat is toch humor en helemaal
niet zo vreselijk?"
Het stuk is van de Amerikaan
se schrijver terrence McNally
en speelt in New York. Jan
'Een nacht ijs' wordt op vrij
dag 6 en zaterdag 7 april
gespeeld in Theater 'Zuid
plein. Aanvang 20.15 uur.
Plaatsbewijzen kosten
f28,50 en ƒ25,-. Met kor-
tingspas f 25,- en f 22,-.
15 en 16 mei komen Faber en
Zuiderhoek opnieuw naai
Rotterdam. Ze spelen hei
stuk dan in de Rotterdamse
Schouwburg.
Lekkere kerel
„Het zijn ook echte stadsmen
sen, die twee", verklaart Zui
derhoek nadenkend. „Daar
wordt tenminste niet zo naar
je gekeken als je als geschei
den vrouw een lekkere kerel
mee naar huis neemt. Dat het
Amsterdam is geworden is
zuiver toeval. Jan en Peter
bleken allebei in Amsterdam
noord opgegroeid te zijn. Ver
der is het absoluut niet van
belang. Van mij had het Rot
terdam mogen zijn. Ik vind
Rotterdam te gek. Als ik met
Orkater werk, met Loes Luca,
doen we altijd première in
Rotterdam. Zoals dat bijvoor
beeld met ons stuk 'Parking'
verliep. Iedere avond een volle
Lantaren, groot enthousiasme
en opbouwende kritiek. Die
andere mentaliteit komt vol
gens mij door de haven. Er
zijn zoveel mensen met een
andere nationaliteit die via de
haven die stad aanraken. Het
soort brutaliteit dat jein Rot
terdam tegen komt bevalt me.
Die 'lik-m'n-reet'-mentaliteit
hebben Amsterdammers niet
zo. Die zijn meer klassiek or
dinair. Rotterdam heeft dan
ook veel meer met New York
gemen dan Amsterdam".
'Een nacht ijs' is een komedie
waar ruimschoots om gela
chen kan worden maar het
moet niet Op sommige mo
menten wordt het komische
uiterst pijnlijk. Zuiderhoek:
„Het begint met de slappe
lach na het winnen en het ein
digt met tanden poetsen.
Daartussen gaat hij steeds
stelselmatig de andere kant op
dan zij aangeeft te willen. Ik
herinner me van vroeger dat
de jongens altijd klaagden dat
meisjes al na een nacht zoveel
verwachtten. Nu is het an
dersom. De meisjes van nu die
het stuk zien vinden vaak dat
ik hem de deur uit had moeten
zetten".
Sneu
Faber en Zuiderhoek trekken
veel belangstelling en oogsten
goede kritieken. „We horen en
zien veel mensen die er heel
prettig vandaan komen. Dat
weegt ruimschoots op tegen
die 7 tot 12 die eruit lopen. Ik
vind dat trouwens altijd wel
sneu voor die mensen. Uitein
delijk hebben ze betaald. Pe
ter fluistert wel eens: „Den
ken die dat ze naar 'Prettig
geregeld zitten te kijken". Fa
ber en Zuiderhoek werken al
vanaf het Werktheater regel
matig samen. Recentelijk nog
in Danny en Roberta en daar
na met Helmert ook Werk
theater Woudenberg in een
stuk van Lodewijk de Boer.
Toch willen ze niet als vast
koppel opereren. Olga: „Tus
sendoor doen we het even zo
vaak met anderen. Zoals ik
met Loes Luca en Peter met
Petra Laseur. Het Werkthea
ter zit ons nog wel in het
bloed. Vooral het dicht bij de
mensen willen zijn. Daarom
vind ik het ook verschrikke
lijk irritant als mensen in de
zaal gaan zitten praten alsof
ze naar de t.v. zitten te kijken.
Ik ben echt geen snob maar
het stoort enorm als er con
stant commentaar wordt gele
verd. Zoiets als ondertitels
terwijl die niet nodig zijn.
Vooral jongeren hebben daar
een handje van. Om te gaan
plassen bij voorbeeld terwijl
dan een van de anderen fluis
tert: „Neem voor mij een flesje
chocomel mee". Als je komt
kijken moet je je willen con
centreren".
Els Neijts
Nicotine Alt
Passiemuziek uit de 17e eeuw
Het Ensemble Bouzignac
geeft dinsdag 10 april een bij
zonder passieconcert in de
Oude Kerk in het Rotterdajnse
Delfshaven.
Niet Bach-passionen, maar
passiemuziek van Cristoph
Demantius en zijn tijdgenoot
Heinrich Schütz staan dit
maal op het programma.
Het Ensemble Bouzignac legt
zich toe op het stijlgetrouw
uitvoeren van muziek uit de
zeventiende eeuw.
Het concert in Delfshaven be
gint om 20.15 uur. De toe
gangsprijs bedraagt 15,- en
12,50 voor houders van CJP
of Pas65.
De Koninklijke orkestvereni
ging Symphonia onder leiding
van henk Briër geeft zondag 8
april een concert in de grote
hal van De Doelen.
Op het programma staan wer
ken van Schubert, Doppler,
Hummel en Sibelius. Solisten
zijn de hoboïste Nicoline Alt
en de fluitiste Marloes Hak.
Nicoline Alt studeerde bij Ali
Groen aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag,
en trad al op als soliste met
het Noordelijk Philharmo-
nisch Orkest. Ze was onlangs
te zien in het tv-programma
Jonge mensen op het concert
podium.
Marloes Hak studeerde
dwarsfluit in Arnhem en Den
Haag. Ze studeert ook zang en
is werkzaam als fluitdocente.
De' toegangsprijs voor het
concert is 3,50. Het concert
begint om 14.30 uur.
0 Inspelend op de meest re
cente ontwikkelingen in het
Rotterdamse media-landschap
presenteert Zaal de Unie dins
dag 10 april in De Kwestie eer
discussie-avond over Media ir
Rotterdam. De discussiepun
ten zijn ongetwijfeld de voor
genomen fusie van Het Vrije
Volk en het Rotterdams
Nieuwblad en de positie van
de lokale radio en televisie in
de stad. Drie hoofdredacteu
ren, Gerard Krul van Het Vrije
Volk, Sytze van der Zee van
Het Parool en Nico Haasbroek
van Radio Rijnmond, VPRO-
programmamaakster Lida
Iburg en gespreksleider John
Jansen van Galen leggen hun
standpunten over de toekomst
van de media uiteen. Vanaf
20.30 uur kan men de onge
twijfeld interessante discussie
bijwonen aan de Mauritsweg
34.
V
0 De Joe Hughes Texas Blues
Band is zaterdag 7 april te gast
in Jazzcentrum Thelonious.
Joe Hughes is een van de abso
lute meesters van de Texas
Blues, een stijl die is uitgevon
den door de legendarische gi
tarist T-Bone Walker. Het sex
tet van Joe Hughes speelt
vanaf 21.00 uur. De toegangs
prijs is 15 gulden.
Het Pasadena Roof Orches
tra treedt zondag 8 april op ii
De Doelen. Het elf man sterke
Engelse dansorkest speelt e
repertoire van liedjes uit de
jaren twintig en dertig, met
composities van Duke Elling
ton, Irving Berlion en Al John
son. Het concert in de Grote
Zaal begint om 20.15 uur.
0 Rafiuddin Khan op tabla ei
Masit Khan op sarangi spelen
zaterdag 7 april in De Evenaar
een concert met klassieke In
diase muziek. Samen met het
vocalistenduo Khan Bandu,
bestaande uit Sayeed Khan ei
zijn broer Mohammad Rashid
Khan brengen zij de traditio
nele vocale duetvorm, de ju-
galbandi in combinatie met
sarangi. Het concert begint om
20.15 uur. Kaarten kosten
12,50 en 10,-. De Evenaar
is gevestigd in het Museum
voor Vokenkunde aan de Wil
lemskade in Rotterdam.
Cinema under siege is de ti
tel van een kort festival in
Theater Lantaren/Venster, dat
gewijd is aan de Zuidafrikaan-
se film. Het festival toont een
selectie van films uit het jaar
lijkse filmfestival van The
Weekly Mail, een weekblad in
Johannesburg en Kaapstad.
Het zijn films van Zuidafri-
kaanse filmmakers die zich j
niet storen aan de gecensu
reerde filmcultuur van hun
land. Het festival speelt zich af
van vrijdag 6 tot en met don
derdag 12 april.
0 De Kersentuin van Tsjechov
is een van de klassiekers v
het toneelrepertoire, een stuk
dat 85 jaar na de première
door het Nationale Toneel op
de planken wordt gezet. Het
Nationale Toneel heeft in zijn
versie van De Kersentuin vol
gens de kritieken een balans
gevonden tussen humor en tra
giek. De Kersentuin is te zien
in de gr^te zaal van de Rotter
damse Schouwburg op zater
dag 7 april. Aanvang 20.15