'Ik ben ook in het echt geen zacht ei' The Three Degrees kiezen bewust voor minder toeren Eigentijdse muziek gespeeld door Stem Koen krijgt eigen Stoel in jeugdvoorstelling F Act 'When Will I See You Again' tegenwoordig in ander tempo KUNST CULTUUR AMUSEMENT 15-550 theater muziek Het clubcircuit, vermoeiend als het is, heeft de Three Degrees na meer dan 25 jaar nog niet klein kunnen krijgen. De Britse toernees zijn wel iswaar niet meer zo lang als in de jaren zeventig, maar met af en toe een uitstapje naar Japan, Spanje, het Midden- Oosten en komende week ook Nederland, zijn Helen Scott, Valerie Holiday en Victoria Wallace nog steeds vrij wel dagelijks in de weer. 'Als we willen, kunnen we met Kerst terugkomen', meldde Helen afgelopen najaar, toen de Three Degrees voor de zo veelste maal een rondje Enge land deden. Bewust heeft de zakenvrouw een paar maan den gewacht alvorens ze op nieuw de Britse eilanden boekte. Niet alleen omdat het regel is de feestdagen in Ame rika met man en kinderen door te brengen, maar ook uit tactisch oogpunt. 'Als het aan de club-eigenaars ligt, komen we meerdere ma len per jaar hier. Dan loop je echter het gevaar dat het pu bliek genoeg van je krijgt.' Over-exposure' is volgens Helen de verklaring voor soms half-volle zalen, waar de Three Degrees vroeger een week lang voor groot publiek optraden. Britten hebben door de huidige economische situa tie geen geld meer om door- de-week een avondje uit te gaan. Dat merken de clubs, waar naast 'show-time' met bekende artiesten ook een complete warme maaltijd en typisch Engelse humor van een tweede-rangs komiek in het kaartje is inbegrepen. Platensucces Toch zijn de Three Degrees nog altijd even swingend en origineel als in him succesja ren. Het meidentrio heeft aan zelfvertrouwen en sex-appeal ingeboet door het vertrek van lead-zangeres Sheila Fergu son (die onlangs solo te zien was in Telebirigo, met Three Degrees repertoire!), maar de jongste cd, '...and Holding', bevat eigentijdse dansmuziek. Dat de groep de afgelopen ja ren geen hit meer heeft gehad, geeft natuurlijk te denken. Aan de ene kant ligt het uit blijven van nieuw platensuc ces aan de gebrekkige promo tie van het kleine label Ichi- ban, aan de andere kant sig- DE HAVENLOODS Q) HET ZUIDEN Tweede paasdag 16 april RITA REYS EN HET TRIO LEX JASPER de Doelen naleert Valerie, één van de originele Degrees, dat het pu bliek de voorkeur geeft aan soul-nummers in de stijl van 'When Will I See You Again?' en 'Take Good Care Of Your self. 'Misschien moeten we een oude hit opnieuw opne men en op single uitbrengen', verzucht de frêle zangeres, ooit Miss Boston. Imitatie Dat de Three Degrees en hun muziek nog altijd populair zijn, bleek vorige week weer eens toen kijkers van RLT Ve- ronique een Nederlands trio met 'When Will I See You Again' in de finale van de Soundmix Show koos. De zang van de betreffende dames was prima, maar de imitatie schoot duidelijk te kort qua choreografie en uit straling. De Three Degrees hebben in de loop der jaren geschaafd aan him repertoire, brengen oude hits tegenwoor dig in andere tempo's dan in de tijd van soft- en synthesi zer-disco. Kenmerkend voor de Three Degrees is dat ze 'covers' in een heel nieuw jasje kunnen steken. Jarenlang zongen ze bijvoorbeeld op de bühne het meeslepende 'MacArthur Park' (Richard Harris), dat door de perfecte close-harmo- ny een onvergetelijk onder deel werd van hun live-optre dens. Indringend was ook hun uitvoering van 'Dear God' (El- ton John), terwijl tijdens een concert in de Londense Royal Albert Hall het publiek uit de bol ging van de Rock Roll en Beatles-medley. de Three Degrees altijd hun grootste aanhang gehad. Ze scoorden er top-tien hits met ballads die in andere landen niet eens op single werden uit gebracht. In de Engelse pers wordt 's werelds langst be staande meidengroep nog al tijd geassocieerd met Prins Charles, nadat de kroonprins tijdens een liefdadigheidscon cert danste met de dames en liet weten fan te zijn van de Three Degrees. Vorig jaar deed de groep in Engeland een succesvolle 'Philadelphia Tour' met Billy Paul en Harold Meivin The Blue Notes. De reden voor hun aanstaande bezoek aan Ne derland is deelname aan het programma 'Goud van Oud Live', dat wordt uitgezonden 28 april van 21.00 tot 21.45 uur via Nederland 2. Onge twijfeld zingen de Three De grees dan hun eerste, Neder landse nummer-één hit, 'Dirty Ol' Man.' Als de tijd het toelaat, brengt de groep ook disco-krakers uit de laat-jaren zeventig: 'Gi ving Up, Giving In' en 'The Runner'. Verser in het geheu gen, maar toch minder bekend is het hitje 'The Heaven I Need', een produktie van het inmiddels wereldberoemde trio Stock, Aitken Water man, waarmee de Three De grees in 1985 succes hadden in de Benelux, Duitsland en En geland. Het bracht hen onder meer in de Rotterdamse Blue- tiek In. De Three Degrees anno 1990. Van links naar rechts Victoria, Valerie en Helen. Wie méér wil zien en horen The Desert Inn, discotheek dan alleen wat bekende hits, van het Carlton Oasis Hotel te kan vrijdag 13 april terecht in Spijkenisse. De Three Degrees treden er op vanaf 00.30 entreeprijs f 17,50. Emile Hilgers Charles In Groot-Brittannië hebben DORDRECHT— Het in strumentaal ensemble De Stem uit Dordrecht geeft op Tweede Paasdagen con cert in theatercafé Floor dat gevestigd is in de Rot terdamse Schouwburg. Het ensemble wordt gevonnd onder auspiciën van de stich ting Eigentijdse Muziek De Stem die projecten organi seert rond muziek uit de 20e eeuw. Men wil muziek bren gen die toegankelijk is voor een breed publiek. Het nu een jaar bestaande ensemble, dat onder leiding staat van Jaap Schallenberg, treedt voor het eerst op buiten Dordrecht, de stad waar zijn wortels liggen. Het programma bevat werk van onder anderen Stravins ky, Copland, Hindemith en Ibert. De uitvoeringen zijn al lemaal geïnspireerd op plaats namen. Na een korte, inten sieve repetitieperiode wordt het ensemble dat bestaat uit vakmusici en vergevorderde conservatorium-studenten, opgeheven tot er weer een produktie op stapel staat. Het concert in café Floor be gint om 16.00 uur. Op Tweede Paasdag wordt een uitvoering gegeven in de Statenzaal van het Hof in Dordrecht. Op He melvaartsdag (24 mei) speelt men op het terras van Jonge- pier aan het Groothoofd. Bij slecht weer wordt het concert verschoven naar 17 juni. Re serveren voor het Hof is lijk via het telefoonnummer 078-148938. Sylvia Millecam in Playmates: huilen en lachen tegelijk F Act heeft met Stoelendans voor het eerst een voorstel ling gemaakt, speciaal voor de jeugd. De voorstelling gaat in première in de Rot terdamse Schouwburg op zaterdag 14 april. Koen krijgt op zijn tiende verjaardag een Stoel. Hij mag vanaf dat moment op zijn eigen Stoel meedansen in de Stoelendans. In de we reld van de Stoelendans geldt de regel: Als je van je Stoel afgaat, ben je Stoel- loos, daarna Doelloos en ten slotte weet je niet meer wie je bent. De gedachte dat je weet wie je bent, zolang je op je eigen Stoel zit, is gerust stellend. 'Oost west, Stoel best!' Je hoeft niet eens meer de vraag: Wie ben ik? te stel len. De zoektocht naar het antwoord is ook overbodig. Stoelendans is een voorstel ling over de drang naar vrij heid. Daarin wordt de vraag Wie ben ik? opnieuw gesteld. De muziek van het draaior gel begeleidt de ene absurde gebeurtenis na de andere. En HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG wat te denken als het draai orgel op hol slaat? Stoelendans is een voorstel ling voor publiek vanaf 8 jaar. De regie is van Albert Hoex, het spel van Harry Piekema, Stella Kaspers, Sylvia Nap en Thijs Veen- stra. De voorstelling is te zien van 13 tot en met 16 april en begint om 15.00 uur. 12 APRIL 1990 Stoelendans van F Act. (foto Ben van Duin) Onder de titel Beeld voor beeld zijn in Theater De Eve naar van vrijdag 20 tot en met zondag 22 april films, videos, fotoseries en banddiaseries te zien in een etnografisch docu mentaire festival. De Stichting Audio-Visuele Antropologie Nederland heeft een groot pro gramma samengesteld. Bij zonder is, dat alle filmmakers en fotografen zelf aanwezig zijn, voordrachten houden en toelichting geven bij hun werk. Een volledig program maoverzicht is te krijgen bij Theater De Evenaar in het Museum voor Volkenkunde in Rotterdam, telefoon 010- 4111055. ok privé halen Iwe geintjes uit die de buiten wereld vaak te hard vindt. Toen ik laatst met Margot in de tuin zat te zonnen, gilde ik heel hard naar de buren: 'Zien jullie hoe ik me opoffer?' Dan ligt Mar got onder de tafel. Met dat soort humor heb ik geen problemen. In het theater gaat het verder. Het blijft onze humor, maar het is harder. Ik zeg dingen... Daar heb ik soms wel eens moeite mee. Vooral in de pro vincie hoor je soms: 'O, dat ze dat durft te zeg gen!' Toch voelt men goed aan dat ik het doe om contact met Margot te krijgen". Sylvia Millecam over Playmates, het stuk waarmee ze op zaterdag 21 april op de planken van theater De Willem in Papendrecht staat. Playmates gaat over de vriendschap van Sylvia en Margot, in het stuk uitslui- Het RO Theater brengt don derdag 12 tot en met zaterdag 14 april 'Zomergasten' van Maxim Gorki in de grote zaal van de Rotterdamse Schouw burg. Het stuk speelt zich af op het Russische platteland in de zomer van 1904 en is het ver haal van mensen die samen zijn, alleen, getrouwd, ver liefd, verbitterd, arm, rijk, jong en oud. Zomergasten is een voorbode van de maat schappelijke revolutie, maar de personages in het stuk staan ook allemaal op het punt een eigen revolte te ondergaan. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur. Voor een 'Rendez Vous met Koos Alberts' kan men dins dag 17 april naar De Doelen in Rotterdam. De muzikale thea tershow met de Amsterdamse zanger begint om 20.15 uur. Alberts wordt begeleid door televisie-orkest Rendez Vous het avondvullend pro gramma treden tevens op Ron- ',e Tober en René de Haan. Benny Neyman viert woens dag 18 april met een speciale galavoorstelling van zijn pro gramma Tussen rood en sma- hoogtepunt van zijn jubileum- toernee. Hij ontvangt daarbij een keur van artiesten: Rob de Nijs, Bonnie St. Claire, Wille- ke Alberti en Tina Selini. Ben ny zingt duetten met deze ar tiesten, maar er zijn ook solis tische optredens. De aanvang van het programma is 20.15 Tears for Fears geeft zater dag 14 en zondag 15 april con certen in Ahoy'. Tears for Fe ars werd beroemd met hits als Shout en Everybody wants to rule the world. Na een tijd var stilte is het duo Roland Orza- bal en Curt Smith opnieuw succesvol met het album The Seeds of Love. 16 april, in de Grote of St. Laurenskerk het traditionele paasconcert. Met composities uit de barok tot de romantiek, aangevuld met werken van Cé- sar Franck, en samenzang var enkele paasliederen heeft Mul der een speciaal paasprogram- ma samengesteld. Het pro gramma begint om 20.15 Daisy Oosterhuis and Band treden in de nachtelijke uren van 14 april in café Floor in de Rotterdamse Schouwburg. Ze laten daar hun specialiteit ho ren: main stream jazz, met be roemde nummers van Ella Fitzgerald en Peggy Lee. Vanaf 23.30 uur, toegang tis. Het Sexteto Canyengue speelt vrijdag 13 april in The- lonious onder de Lijnbaan een programma vol Argentijnse tango's in de traditie van Os- valdo Pugliese. Twee bando- néons, viool, altviool, piano en contrabas is de bezetting van het orkest, dat daardoor eer unieke plaats in Europa in neemt. De aanvang is 21.00 Sylvia Millecam: „De Volkskrant noemde Playmates een intiem vrouwendrama. Dat vond ik mooi bedacht, wa Kievith) tend benoemd als de Blonde en de Zwarte. Margot is door een herseninfarct getroffen en woont na jaren revalidatie weer zelfstandig. Sylvia is de nieuwe vlam van Margot's vriend die haar vanwege haar handicap heeft laten zitten. De vriendschap van Sylvia en Margot bestaat echt. In het hele stuk zitten dan ook auto biografische elementen van beide vrouwen. De aanleiding tot hun vriendschap was an ders. Sylvia: „Gelukkig wel. Als ik echt de vriendin van Margot's ex was, lag de situa tie aanzienlijk ingewikkel der. Gat in de lucht nieuwsgierig naar is al ja ren met Haye van der Heyden (de tegenspeler van John Kraaijkkamp in de televisie serie 'Laat maar zitten'). Twee jaar geleden leerde ze Margot Keune kennen bij de opnamen van een film over haar leven van Jop Pannekoek. Sylvia: „Haye en ik gingen op een avond bij haar eten. In ons tafelgesprek kwam, naast al- iets te schrijven voor Margot en mij. Uiteindelijk hoorde hij al lang verhalen over de rela tie tussen haar en mij. Hij heeft zich daar hevig in ver diept en Margot sprong van het resultaat een gat in de lucht." Geduld De tekst van van der Heyden is vlijmscherp geworden en vooral omdat het onderwerp zo dicht bij huis ligt, uiterst knap geschreven: cynische humor die zowel ontroert als je laat huilen van het lachen. De aanvankelijke vijandschap tussen de vrouwen wordt uit eindelijk de kiem voor hun in tense vriendschap. Sylvia: „De Volkskrant noem de Playmates een intiem vrou wendrama. Dat vond ik mooi bedacht, want dat is het ook. Ik heb het soms wel moeilijk met zo hard moeten zijn. Uit eindelijk wil je toch wel graag dat het publiek je aardig vindt. In het dagelijks leven ben ik ook echt geen zacht ei. Als iets kapot dreigt te gaan als je het niet uitvecht, ga ik het conflict heus niet uit de weg. Maar dit gaat vaak erg ver. „Ik kan ook niet altijd even goed het geduld opbrengen dat met Margot nodig is. Al leen al de hulp die overal bij nodig is... Daarom hebben we sinds kort iemand voor al die praktische dingen aangetrok ken. Daarnaast hebben we af gesproken zolang deze voor stelling loopt na afloop geen wijntjes te drinken samen en elkaar privé ook niet veel te zien. Anders gaat alles teveel door elkaar lopen." Sexualiteit De vriendschap tussen de Blonde en de Zwarte wordt in de loop van het stuk steeds intenser en wederzijds opener. Sylvia de Zwarte wordt uiteindelijk ook door de vriend in de steek gelaten. Weer voor een ander, dus ach teraf is het maar de vraag ol Margot aan de kant is gezet om haar handicap. Alles is be spreekbaar. Ook hun sexuali teit. Sylvia: „Als ik aan Margot vraag wat ze eigenlijk met haar sexuele behoeftes doet en daarmee bedoel te vragen of en wat ze nog kan voelen, ant woordt ze cynisch: Nou, er zijn standjes die ik niet meer red." Voor Sylvia is de combinatie theater en echt heel bijzonder. Een bijkomend voordeel is dat door de manier waarop de produktie tot stand is geko men de vrouwen alles in eigen hand hebben weten te houden. Sylvia: „Ik heb de laatste ja ren überhaupt het gevoel dat ik mijn carrière meer in eigen hand heb." Naast Playmates doet Mille cam momenteel veel televisie werk. De meeste mensen zul len haar kennen van Klokhuis en Ook dat nog. Na haar eind examen aan de toneelschool in Maastricht speelde ze bij een aantal gesubsidieerde gezel schappen. 'Topgirls', met on der anderen Pleunie Touw was haar eerste vrije produk tie. Eerder op tv speelde ze in de VPRO-serie 'Geef je ouders maar weer de schuld' en in de film 'Hector' was ze de tante van Urbanus. Els Neijts lerlei andere stevige onder werpen, ook de vraag aan de orde wat haar er toe bracht door te willen leven. Ze zei: „Als ik maar iets te doen heb, mijn verhaal kwijt kan." (Voor haar het infarct trof, was Margot fotomodel, man nequin en journalist. In 1981 werd ze tot Miss Holland ge kozen) „Dat bracht Haye op het idee

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 15