'Ik ben ook in het echt geen zacht ei'
The Three Degrees kiezen
bewust voor minder toeren
Eigentijdse muziek gespeeld door Stem
Koen krijgt eigen Stoel
in jeugdvoorstelling F Act
'When Will I See You Again'
tegenwoordig in ander tempo
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
15-550
theater
muziek
Het clubcircuit,
vermoeiend als
het is, heeft de
Three Degrees na meer
dan 25 jaar nog niet
klein kunnen krijgen. De
Britse toernees zijn wel
iswaar niet meer zo lang
als in de jaren zeventig,
maar met af en toe een
uitstapje naar Japan,
Spanje, het Midden-
Oosten en komende
week ook Nederland,
zijn Helen Scott, Valerie
Holiday en Victoria
Wallace nog steeds vrij
wel dagelijks in de weer.
'Als we willen, kunnen we met
Kerst terugkomen', meldde
Helen afgelopen najaar, toen
de Three Degrees voor de zo
veelste maal een rondje Enge
land deden. Bewust heeft de
zakenvrouw een paar maan
den gewacht alvorens ze op
nieuw de Britse eilanden
boekte. Niet alleen omdat het
regel is de feestdagen in Ame
rika met man en kinderen
door te brengen, maar ook uit
tactisch oogpunt.
'Als het aan de club-eigenaars
ligt, komen we meerdere ma
len per jaar hier. Dan loop je
echter het gevaar dat het pu
bliek genoeg van je krijgt.'
Over-exposure' is volgens
Helen de verklaring voor soms
half-volle zalen, waar de
Three Degrees vroeger een
week lang voor groot publiek
optraden. Britten hebben door
de huidige economische situa
tie geen geld meer om door-
de-week een avondje uit te
gaan. Dat merken de clubs,
waar naast 'show-time' met
bekende artiesten ook een
complete warme maaltijd en
typisch Engelse humor van
een tweede-rangs komiek in
het kaartje is inbegrepen.
Platensucces
Toch zijn de Three Degrees
nog altijd even swingend en
origineel als in him succesja
ren. Het meidentrio heeft aan
zelfvertrouwen en sex-appeal
ingeboet door het vertrek van
lead-zangeres Sheila Fergu
son (die onlangs solo te zien
was in Telebirigo, met Three
Degrees repertoire!), maar de
jongste cd, '...and Holding',
bevat eigentijdse dansmuziek.
Dat de groep de afgelopen ja
ren geen hit meer heeft gehad,
geeft natuurlijk te denken.
Aan de ene kant ligt het uit
blijven van nieuw platensuc
ces aan de gebrekkige promo
tie van het kleine label Ichi-
ban, aan de andere kant sig-
DE HAVENLOODS Q) HET ZUIDEN
Tweede paasdag
16 april RITA REYS EN HET TRIO LEX JASPER
de Doelen
naleert Valerie, één van de
originele Degrees, dat het pu
bliek de voorkeur geeft aan
soul-nummers in de stijl van
'When Will I See You Again?'
en 'Take Good Care Of Your
self. 'Misschien moeten we
een oude hit opnieuw opne
men en op single uitbrengen',
verzucht de frêle zangeres,
ooit Miss Boston.
Imitatie
Dat de Three Degrees en hun
muziek nog altijd populair
zijn, bleek vorige week weer
eens toen kijkers van RLT Ve-
ronique een Nederlands trio
met 'When Will I See You
Again' in de finale van de
Soundmix Show koos.
De zang van de betreffende
dames was prima, maar de
imitatie schoot duidelijk te
kort qua choreografie en uit
straling. De Three Degrees
hebben in de loop der jaren
geschaafd aan him repertoire,
brengen oude hits tegenwoor
dig in andere tempo's dan in
de tijd van soft- en synthesi
zer-disco.
Kenmerkend voor de Three
Degrees is dat ze 'covers' in
een heel nieuw jasje kunnen
steken. Jarenlang zongen ze
bijvoorbeeld op de bühne het
meeslepende 'MacArthur
Park' (Richard Harris), dat
door de perfecte close-harmo-
ny een onvergetelijk onder
deel werd van hun live-optre
dens. Indringend was ook hun
uitvoering van 'Dear God' (El-
ton John), terwijl tijdens een
concert in de Londense Royal
Albert Hall het publiek uit de
bol ging van de Rock Roll en
Beatles-medley.
de Three Degrees altijd hun
grootste aanhang gehad. Ze
scoorden er top-tien hits met
ballads die in andere landen
niet eens op single werden uit
gebracht. In de Engelse pers
wordt 's werelds langst be
staande meidengroep nog al
tijd geassocieerd met Prins
Charles, nadat de kroonprins
tijdens een liefdadigheidscon
cert danste met de dames en
liet weten fan te zijn van de
Three Degrees.
Vorig jaar deed de groep in
Engeland een succesvolle
'Philadelphia Tour' met Billy
Paul en Harold Meivin The
Blue Notes. De reden voor hun
aanstaande bezoek aan Ne
derland is deelname aan het
programma 'Goud van Oud
Live', dat wordt uitgezonden
28 april van 21.00 tot 21.45
uur via Nederland 2. Onge
twijfeld zingen de Three De
grees dan hun eerste, Neder
landse nummer-één hit, 'Dirty
Ol' Man.'
Als de tijd het toelaat, brengt
de groep ook disco-krakers uit
de laat-jaren zeventig: 'Gi
ving Up, Giving In' en 'The
Runner'. Verser in het geheu
gen, maar toch minder bekend
is het hitje 'The Heaven I
Need', een produktie van het
inmiddels wereldberoemde
trio Stock, Aitken Water
man, waarmee de Three De
grees in 1985 succes hadden in
de Benelux, Duitsland en En
geland. Het bracht hen onder
meer in de Rotterdamse Blue-
tiek In.
De Three Degrees anno 1990. Van links naar rechts Victoria, Valerie en Helen.
Wie méér wil zien en horen The Desert Inn, discotheek
dan alleen wat bekende hits, van het Carlton Oasis Hotel te
kan vrijdag 13 april terecht in Spijkenisse. De Three Degrees
treden er op vanaf 00.30
entreeprijs f 17,50.
Emile Hilgers
Charles
In Groot-Brittannië hebben
DORDRECHT— Het in
strumentaal ensemble De
Stem uit Dordrecht geeft
op Tweede Paasdagen con
cert in theatercafé Floor
dat gevestigd is in de Rot
terdamse Schouwburg.
Het ensemble wordt gevonnd
onder auspiciën van de stich
ting Eigentijdse Muziek De
Stem die projecten organi
seert rond muziek uit de 20e
eeuw. Men wil muziek bren
gen die toegankelijk is voor
een breed publiek. Het nu een
jaar bestaande ensemble, dat
onder leiding staat van Jaap
Schallenberg, treedt voor het
eerst op buiten Dordrecht, de
stad waar zijn wortels liggen.
Het programma bevat werk
van onder anderen Stravins
ky, Copland, Hindemith en
Ibert. De uitvoeringen zijn al
lemaal geïnspireerd op plaats
namen. Na een korte, inten
sieve repetitieperiode wordt
het ensemble dat bestaat uit
vakmusici en vergevorderde
conservatorium-studenten,
opgeheven tot er weer een
produktie op stapel staat.
Het concert in café Floor be
gint om 16.00 uur. Op Tweede
Paasdag wordt een uitvoering
gegeven in de Statenzaal van
het Hof in Dordrecht. Op He
melvaartsdag (24 mei) speelt
men op het terras van Jonge-
pier aan het Groothoofd. Bij
slecht weer wordt het concert
verschoven naar 17 juni. Re
serveren voor het Hof is
lijk via het telefoonnummer
078-148938.
Sylvia Millecam
in Playmates:
huilen en
lachen tegelijk
F Act heeft met Stoelendans
voor het eerst een voorstel
ling gemaakt, speciaal voor
de jeugd. De voorstelling
gaat in première in de Rot
terdamse Schouwburg op
zaterdag 14 april.
Koen krijgt op zijn tiende
verjaardag een Stoel. Hij
mag vanaf dat moment op
zijn eigen Stoel meedansen
in de Stoelendans. In de we
reld van de Stoelendans
geldt de regel: Als je van je
Stoel afgaat, ben je Stoel-
loos, daarna Doelloos en ten
slotte weet je niet meer wie
je bent. De gedachte dat je
weet wie je bent, zolang je op
je eigen Stoel zit, is gerust
stellend. 'Oost west, Stoel
best!' Je hoeft niet eens meer
de vraag: Wie ben ik? te stel
len. De zoektocht naar het
antwoord is ook overbodig.
Stoelendans is een voorstel
ling over de drang naar vrij
heid. Daarin wordt de vraag
Wie ben ik? opnieuw gesteld.
De muziek van het draaior
gel begeleidt de ene absurde
gebeurtenis na de andere. En
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG
wat te denken als het draai
orgel op hol slaat?
Stoelendans is een voorstel
ling voor publiek vanaf 8
jaar. De regie is van Albert
Hoex, het spel van Harry
Piekema, Stella Kaspers,
Sylvia Nap en Thijs Veen-
stra. De voorstelling is te
zien van 13 tot en met 16
april en begint om 15.00 uur.
12 APRIL 1990
Stoelendans van F Act.
(foto Ben van Duin)
Onder de titel Beeld voor
beeld zijn in Theater De Eve
naar van vrijdag 20 tot en met
zondag 22 april films, videos,
fotoseries en banddiaseries te
zien in een etnografisch docu
mentaire festival. De Stichting
Audio-Visuele Antropologie
Nederland heeft een groot pro
gramma samengesteld. Bij
zonder is, dat alle filmmakers
en fotografen zelf aanwezig
zijn, voordrachten houden en
toelichting geven bij hun
werk. Een volledig program
maoverzicht is te krijgen bij
Theater De Evenaar in het
Museum voor Volkenkunde in
Rotterdam, telefoon 010-
4111055.
ok privé halen
Iwe geintjes uit
die de buiten
wereld vaak te hard
vindt. Toen ik laatst met
Margot in de tuin zat te
zonnen, gilde ik heel
hard naar de buren:
'Zien jullie hoe ik me
opoffer?' Dan ligt Mar
got onder de tafel. Met
dat soort humor heb ik
geen problemen. In het
theater gaat het verder.
Het blijft onze humor,
maar het is harder. Ik
zeg dingen... Daar heb ik
soms wel eens moeite
mee. Vooral in de pro
vincie hoor je soms: 'O,
dat ze dat durft te zeg
gen!' Toch voelt men
goed aan dat ik het doe
om contact met Margot
te krijgen".
Sylvia Millecam over
Playmates, het stuk
waarmee ze op zaterdag
21 april op de planken
van theater De Willem
in Papendrecht staat.
Playmates gaat over de
vriendschap van Sylvia en
Margot, in het stuk uitslui-
Het RO Theater brengt don
derdag 12 tot en met zaterdag
14 april 'Zomergasten' van
Maxim Gorki in de grote zaal
van de Rotterdamse Schouw
burg. Het stuk speelt zich af op
het Russische platteland in de
zomer van 1904 en is het ver
haal van mensen die samen
zijn, alleen, getrouwd, ver
liefd, verbitterd, arm, rijk,
jong en oud. Zomergasten is
een voorbode van de maat
schappelijke revolutie, maar
de personages in het stuk
staan ook allemaal op het punt
een eigen revolte te ondergaan.
De voorstellingen beginnen
om 20.15 uur.
Voor een 'Rendez Vous met
Koos Alberts' kan men dins
dag 17 april naar De Doelen in
Rotterdam. De muzikale thea
tershow met de Amsterdamse
zanger begint om 20.15 uur.
Alberts wordt begeleid door
televisie-orkest Rendez Vous
het avondvullend pro
gramma treden tevens op Ron-
',e Tober en René de Haan.
Benny Neyman viert woens
dag 18 april met een speciale
galavoorstelling van zijn pro
gramma Tussen rood en sma-
hoogtepunt van zijn jubileum-
toernee. Hij ontvangt daarbij
een keur van artiesten: Rob de
Nijs, Bonnie St. Claire, Wille-
ke Alberti en Tina Selini. Ben
ny zingt duetten met deze ar
tiesten, maar er zijn ook solis
tische optredens. De aanvang
van het programma is 20.15
Tears for Fears geeft zater
dag 14 en zondag 15 april con
certen in Ahoy'. Tears for Fe
ars werd beroemd met hits als
Shout en Everybody wants to
rule the world. Na een tijd var
stilte is het duo Roland Orza-
bal en Curt Smith opnieuw
succesvol met het album The
Seeds of Love.
16 april, in de Grote of St.
Laurenskerk het traditionele
paasconcert. Met composities
uit de barok tot de romantiek,
aangevuld met werken van Cé-
sar Franck, en samenzang var
enkele paasliederen heeft Mul
der een speciaal paasprogram-
ma samengesteld. Het pro
gramma begint om 20.15
Daisy Oosterhuis and Band
treden in de nachtelijke uren
van 14 april in café Floor in de
Rotterdamse Schouwburg. Ze
laten daar hun specialiteit ho
ren: main stream jazz, met be
roemde nummers van Ella
Fitzgerald en Peggy Lee.
Vanaf 23.30 uur, toegang
tis.
Het Sexteto Canyengue
speelt vrijdag 13 april in The-
lonious onder de Lijnbaan een
programma vol Argentijnse
tango's in de traditie van Os-
valdo Pugliese. Twee bando-
néons, viool, altviool, piano en
contrabas is de bezetting van
het orkest, dat daardoor eer
unieke plaats in Europa in
neemt. De aanvang is 21.00
Sylvia Millecam: „De Volkskrant noemde Playmates een intiem vrouwendrama. Dat vond ik mooi bedacht, wa
Kievith)
tend benoemd als de Blonde
en de Zwarte. Margot is door
een herseninfarct getroffen en
woont na jaren revalidatie
weer zelfstandig. Sylvia is de
nieuwe vlam van Margot's
vriend die haar vanwege haar
handicap heeft laten zitten.
De vriendschap van Sylvia en
Margot bestaat echt. In het
hele stuk zitten dan ook auto
biografische elementen van
beide vrouwen. De aanleiding
tot hun vriendschap was an
ders. Sylvia: „Gelukkig wel.
Als ik echt de vriendin van
Margot's ex was, lag de situa
tie aanzienlijk ingewikkel
der.
Gat in de lucht
nieuwsgierig naar is al ja
ren met Haye van der Heyden
(de tegenspeler van John
Kraaijkkamp in de televisie
serie 'Laat maar zitten'). Twee
jaar geleden leerde ze Margot
Keune kennen bij de opnamen
van een film over haar leven
van Jop Pannekoek.
Sylvia: „Haye en ik gingen op
een avond bij haar eten. In ons
tafelgesprek kwam, naast al-
iets te schrijven voor Margot
en mij. Uiteindelijk hoorde hij
al lang verhalen over de rela
tie tussen haar en mij. Hij
heeft zich daar hevig in ver
diept en Margot sprong van
het resultaat een gat in de
lucht."
Geduld
De tekst van van der Heyden
is vlijmscherp geworden en
vooral omdat het onderwerp
zo dicht bij huis ligt, uiterst
knap geschreven: cynische
humor die zowel ontroert als
je laat huilen van het lachen.
De aanvankelijke vijandschap
tussen de vrouwen wordt uit
eindelijk de kiem voor hun in
tense vriendschap.
Sylvia: „De Volkskrant noem
de Playmates een intiem vrou
wendrama. Dat vond ik mooi
bedacht, want dat is het ook.
Ik heb het soms wel moeilijk
met zo hard moeten zijn. Uit
eindelijk wil je toch wel graag
dat het publiek je aardig
vindt. In het dagelijks leven
ben ik ook echt geen zacht ei.
Als iets kapot dreigt te gaan
als je het niet uitvecht, ga ik
het conflict heus niet uit de
weg. Maar dit gaat vaak erg
ver.
„Ik kan ook niet altijd even
goed het geduld opbrengen
dat met Margot nodig is. Al
leen al de hulp die overal bij
nodig is... Daarom hebben we
sinds kort iemand voor al die
praktische dingen aangetrok
ken. Daarnaast hebben we af
gesproken zolang deze voor
stelling loopt na afloop geen
wijntjes te drinken samen en
elkaar privé ook niet veel te
zien. Anders gaat alles teveel
door elkaar lopen."
Sexualiteit
De vriendschap tussen de
Blonde en de Zwarte wordt in
de loop van het stuk steeds
intenser en wederzijds opener.
Sylvia de Zwarte wordt
uiteindelijk ook door de
vriend in de steek gelaten.
Weer voor een ander, dus ach
teraf is het maar de vraag ol
Margot aan de kant is gezet
om haar handicap. Alles is be
spreekbaar. Ook hun sexuali
teit.
Sylvia: „Als ik aan Margot
vraag wat ze eigenlijk met
haar sexuele behoeftes doet en
daarmee bedoel te vragen of
en wat ze nog kan voelen, ant
woordt ze cynisch: Nou, er
zijn standjes die ik niet meer
red."
Voor Sylvia is de combinatie
theater en echt heel bijzonder.
Een bijkomend voordeel is dat
door de manier waarop de
produktie tot stand is geko
men de vrouwen alles in eigen
hand hebben weten te houden.
Sylvia: „Ik heb de laatste ja
ren überhaupt het gevoel dat
ik mijn carrière meer in eigen
hand heb."
Naast Playmates doet Mille
cam momenteel veel televisie
werk. De meeste mensen zul
len haar kennen van Klokhuis
en Ook dat nog. Na haar eind
examen aan de toneelschool in
Maastricht speelde ze bij een
aantal gesubsidieerde gezel
schappen. 'Topgirls', met on
der anderen Pleunie Touw
was haar eerste vrije produk
tie. Eerder op tv speelde ze in
de VPRO-serie 'Geef je ouders
maar weer de schuld' en in de
film 'Hector' was ze de tante
van Urbanus.
Els Neijts
lerlei andere stevige onder
werpen, ook de vraag aan de
orde wat haar er toe bracht
door te willen leven. Ze zei:
„Als ik maar iets te doen heb,
mijn verhaal kwijt kan."
(Voor haar het infarct trof,
was Margot fotomodel, man
nequin en journalist. In 1981
werd ze tot Miss Holland ge
kozen)
„Dat bracht Haye op het idee