INTERVIEW VAN DE MAAND jj Het lijstje OPEL-©- OPEL© RADIO RIJNMOND REPORTER, april 1990 17-451 ioe word je technicus? Jewoon door mazzel te hebben. Er tond een advertentie in de krant en laar heb ik toen op gesolliciteerd. Er lebben 400 mensen op geschreven hadden er maar 4 of 5 nodig bij tadio Rijnmond. Ik had wel al bij le ziekenomroep gewerkt als techni- aar dat was allemaal vrij ama- euristisch. Ik wist wel wat monteren aar het écht leren doe je pas lbor het vele doen. Toen ik hier :enmaal was aangenomen ben ik de anderen op cursus gegaan bij lp NOS. Ik kon natuurlijk al wel Ja dat kun je ook niet leren. Je kunt jte werk gewoon doen en je kunt je \fferk heel goed doen, maar je kunt bok omdat je het leuk vindt er ande- ie dingen bij gaan doen.., dus inder daad meedenken of dingen verzin ken die je zelf leuk vindt. 0h, ik heb zoveel gedaan! Ik heb in totaal 3 jaar voor een uitzendbureau gewerkt, iedere twee weken ander iverk, gewoon om alles een keertje uit te proberen. Ik heb, denk ik, wel |0 of 60 baantjes gehad. Op kantoor gewerkt, vakken gevuld, de loodsen pij Van Gend Loos schoonge maakt, aan de lopende band gestaan en ik heb bij de Beekse Bergen ge werkt in het park. Daar heb ik ver kleed als pop rondgelopen, net zoals Ée. dat in Disneyland hebben. Steve Martin heeft dat ook gedaan daar. J/erder heb ik bijna twee jaar in de Verpleging gezeten, maar dat vond ik piet echt leuk, dat was meer een tijdopvuller. Daarna ben ik een half jaar werkloos en in dat half jaar heb |k dus heel veel bij de ziekenomroep gewerkt en daar heb ik iedere geze- ten, maar dat vond ik niet echt leuk, flat was meer een tijdopvuller. Daar- na ben ik een half jaar werkloos geweest en in dat half jaar heb ik dus heel veel bij de ziekenomroep ge werkt en daar heb ik iedere dag geschoven en uitgezonden. Ik was 26 jaar toen ik bij Rijnmond begon in 1983. 7f moet wel stressbestendig zijn als technicus! a maagzweer. Maar ja, het kyordt vanzelf weer 7 uur, dus waar om zou je je druk maken als er een ding fout gaat? Ik denk dat de men sen het thuis niet zo erg vinden als er fhuis iets mis gaat. 'Hoe was het nou aan het begin bij \Radio Rijnmond? Onwennig. Er waren wel mensen die yia de ziekenomroep of via de NOS ;ervaring hadden. En Nico Haas- ibroek en Erik Post kwamen bijvoor beeld van de VARA. Nieuwe appa- jratuur, mensen die ingewerkt moes- Jen worden. Sommigen kwamen hier jbinnen en die wisten het allemaal zo goed, die gingen met een Nagra weg Jen die kwamen terug zonder iets Sopgenomen te hebben. Dan ga je itoch op je bek. Maar het leuke was jdat het een hele jonge ploeg was die heel graag radio wilde maken. Heel veel mensen zijn later naar andere jpmroepen gegaan o gaan maken. Ik zeil in de serie het mannetje/vrouwtje van de radio Foto: Salco Occhipinto /'I De Machinist izitten dat je persé naar Veronique, de VPRO, Veronica of de VARA moet om betere radioprogramma's tte kunnen maken. Ik denk dat er nergens in Nederland zo goed radio gemaakt kan worden als bij RAdio Rijnmond. 12 uur per dag en hori zontaal dat heb je dus nergens! Bij de VPRO mag je eens in de week eens een dag, en dan nog maar een uurtje of zo. Terwijl je bij Rijnmond iedere dag je ei kwijt kan. Ik zie het zelf niet als een positieverbetering om naar een landelijke omroep te gaan. Zo snel als je hier het vak leert, dat doe je nergens anders in Nederland. Ik heb met kerstmis ge loof ik mijn laatste uitzending ge schoven. Als technicus doe ik eigen lijk helemaal niet meer zoveel. Er zijn genoeg mensen in dienst nu die zo'n uitzending kunnen schuiven en die dat ook leuk vinden. Ik vind dat ook wel leuk maar er zijn andere dingen die ik nog leuker vind. En daar heb je bij ons ook de kans voor om andere dingen er bij te doen. Wat vind jij eigenlijk van SKY Ra dio? Daar komt echt niemand meer aan te pasalleen maar computers. Behalve natuurlijk degene die de muziek samenstelt. De computer moet wel geprogrammeerd worden welke plaat en welke plaat niet en wanneer? En dat kan een computer nooit helemaal overnemen, muziek blijft altijd iets van gevoel. Je kunt die computer een code meegeven. De hardheid van een plaat is 1 t/m 5.5. is dan heel hard en 1 is dan vrij soft. Dan zeg je bijvoorbeeld 's avonds mogen alleen platen ge draaid worden van nummer 1 en 2. Maar als de computer fout gepro grammeerd wordt dan draait hij 's avonds toch de foute platen. Ja, je draait niet alleen voor jezelf. Je moet er van uit gaan, dat je door de mensen die luisteren ook betaald wordt. De mensen die thuis luisteren zijn in wezen je werkgevers. Of dat nou via de Provincie of de kijk-en- luisterbijdrage gaat. Ik kan hier ge noeg programma's maken die ik zelf leuk zou vinden maar waar niemand naar zou luisteren en waar niemand een boodschap aan zou hebben. Sky Radio, om daar nog even op terug te komen, is een soort behang, het irri teert nooit, maar ik hoor nooit een plaat waarvan ik zeg hé die missen we bij Rijnmond nou. Een plaat van Whitney Houston, die in Nederland nummer 1 had gestaan maar in De nemarken, waar Sky ook te ontvan gen is, niet hoger dan 10 was geko men, wordt er niet gedraaid. In alle landen waar Sky te ontvangen is moet zo'n plaat in de top 5 hebben gestaan. Dan heb je dus een heel smal wereldje, maar voor in de win kels is het perfect. Het is echte mu- zak, echte liftmuziek. Eigenlijk vind ik lift muziek nog erger dan Sky Radio. Maar hoe komt het dan dat Sky het toch heel goed doet volgens de laatste cijfers? Ik denk dat heel Nederland aan het zelfde lijdt als ik. Ik word helemaal gek van die Nederlandse discjoc- keys. Die mensen hebben niets te vertellen en toch na iedere plaat moesten ze even hun stem laten ho ren! Als je niks te vertellen hebt hou dan je mond dicht. We hebben bij Rijnmond ook een programma tus sen 10 en 12 waar in gepraat wordt. Nou mensen kunnen zich irriteren aan de stijl van Hans van Vliet, maar hij doet wel gewoon normaal. Als hij 's middags in het café een bakje met me drinkt, dan praat hij precies het zelfde als in de uitzending. Hij gaat dan niet ineens turbo en moeilik doen. Ik denk dat de tijd van die discjockeys wel zo'n beetje voorbij is. In Amerika zijn ze ook al afge schaft, daar heb je nog mensen die om de twee of drie platen een sta- tioncall doen en verder niks. Niet meer dat egotrippen zoals je dat hier in Nederland hebt. Wat vind je van Frits Spits? Ik kan me niet voorstellen dat de jeugd van een jaar of 13, 14 zit te wachten op een overjarige hippie van bijna 50. Volgens mij kan hij nooit aanvoelen wat de kids van nu willen horen. En als hij het wel draait voor hen dan kan hij zich daar nooit prettig bij voelen. Ik vind zijn terugkeer naar de radio een nood greep. We hebben een muziekformule bij Rijnmond. Kun je daar iets over ver tellen? In Amerika is een echte muziekcul tuur. Daar doen ze ook onderzoeken naar wat de mensen graag willen horen. Daar hebben ze een bepaalde formule ontwikkeld om program ma's op te bouwen. Dat noemen we een format. Bijvoorbeeld: je begint een uur met een gouwe ouwe, dan draai je een nieuwe plaat, daarna eentje uit de tipparade, vervolgens draai je een plaat uit 1970, enzo voorts. Zo bouw je een programma op. In Nederland hebben we hele maal geen muziekgeschiedenis en wordt alles klakkeloos overgeno men. Wat voor de Amerikaanse markt geldt hoeft nog niet voor onze markt te gelden. Wij, dat zijn Pieter Leen en ik, vinden de muziek die nu gemaakt wordt wel mooi, maar onze interesse ligt toch meer in het verle den. We hebben het evenwicht tus sen nieuwe en oude platen toch wel gelijk willen houden en we hebben voor een hele simpele vorm geko zen: over het algemeen een nieuwe en daarna een oude plaat. Behalve dan in de RR Express, want dat is non-stop en dan draai ik een nieuwe en twee oude nummers. Maar 's morgens draait Pieter Leen bij Hans van Vliet eerst een nieuwe en daarna een échte oude, eentje die de mensen ook als echt oud ervaren. Ze voelen dan het verschil aan. Bij mij zit het dus anders. Die oude die ik draai kunnen ook van een jaar gele den zijn. Ik draai in de RR Express meer gouwe ouwe in die twee uur 's middags dan Pieter in die twee uur 's ochtends, terwijl de mensen het gevoel hebben dat er 's ochtends veel meer oude muziek gedraaid Nee nee..., het is een regionale zen der en je moet je eigen identiteit behouden. Er werken wel veel Bra banders en Zeeuwen in het Rijn mondgebied, maar ik vind mezelf toch te Brabants klinken voor hier. Ik vind mijn stem ook niet mooi en bovendien heb ik niets toe te voegen aan de platen die ik draai. De men sen worden de andere 10 uur al doodgegooid met informatie. Dus la ten ze maar eens lekker in de tuin gaan zitten of stofzuigen als ik draai. Als je bewust met radio bezig bent kies je voor een bepaalde stijl en die moet je dan ook aanhouden. Jan van der Putte! Ja, dat is natuur lijk een open deur, die vindt ieder een mooi. En van de dames vind ik Chris Vemer een mooie stem heb ben. De muziek van de RR Express is up-tempo. Je moet schipperen tus sen je luisteraars, 's Middags zullen er jongere mensen luisteren dan 's morgens en zo kom je vanwege de jeugd in de poppier muziek terecht. De hits die we draaien zijn absoluut niet in Hilversum te horen. Die kie zen we zelf uit, dat is gewoon mooie melodieuze muziek. In Hilversum draaien ze alleen maar up-tempo, heel de dag. Dat proberen we dus juist niet. Als wij dezelfde soort mu ziek zouden uitzenden maken we onszelf overbodig. De Lambada en Vanaf het allereerste begin was hij erbij. Uit 400 kandidaten bleek hij al snel één van de favorieten in 1983. Hij heeft thuis een juke-box en alle top 10's sinds de 50er jaren. Zijn hobby en werk lopen in elkaar over. De Machinist van RR Express: Frans van Dun. Kokomo van de Beach Boys zijn achteraf in Hilversum ook hits ge worden. We waren er 2 en 5 maan den eerder mee. Uiteindelijk wordt het dan toch opgepakt. Die plaat van Tol Tol bijvoorbeeld 'rounding the Cape', dat is een gitaarplaat, net als vroeger the Shadows, als je die draait dan word je regelmatig opge beld door de mensen die vragen waar ze die plaat kunnen kopen. Dat betekent dus dat de mensen hem mooi vinden maar dat de discjockeys in Hilversum er niet op uit kunnen freaken dus dan wordt hij gewoon niet gedraaid. Er wordt nog genoeg goede popmuziek gemaakt met mooie melodieën waar een markt voor blijkt te bestaan in Nederland. Door die zenderkleuring van het Ne derlandse bestel worden de dingen zo ver doorgevoerd dat je op 3 alleen maar die doosjesmuziek te horen krijgt en voor de rest blijft er niets over. Radio 10 en Sky hebben een gat in de markt gevonden en die scoren gelijk. Het zou leuk zijn als alle regionale omroepen op één lijn zou den kunnen komen. Met een playlist een heel eigen geluid creëren. Wat is n plugger? om je platen gedraaid te krijgen. Zo heb je dus op maandagochtend de pluggers voor radio 2 van Veronica, daarna gaan al die mensen naar de AVRO toe om te pluggen. Zo gaat het op dinsdag en woensdag ook en op donderdag gaan ze naar de TROS en op vrijdag zitten ze weer bij Vero nica voor die jongens van radio 3. Ik ga ook naar die pluggersbijeenkom sten en van de 35 platen die we krijgen houden we er misschien 10 over voor de Rijnmond 30. Het is natuurlijk heel raar met die pluggers. Die discjockeys hebben de platenmaatschappijen nodig anders krijgen ze de platen niet en dan hebben ze geen programma, maar de platenmaatschappijen hebben de discjockeys weer nodig. Het heeft heel lang geduurd voordat ze door hadden dat wij een bepaald soort muziek draaien. Dan zeg ik dit draai en we gewoon niet, dit past niet bij Dat is iemand die namens de platen maatschappij een plaat komt aanbie den aan de omroepen. Een heel ver velend beroep is het. Ze zijn een soort vertegenwoordigers in muziek. Het is een business waar veel geld in om gaat, dus het is heel belangrijk Toch lopen die pluggers wel met die Rijnmond 30 te zwaaien bij die verga deringen. Nederland is nu eenmaal een lijstjes- land. Je hebt de top 40, de tippara de, de nationale top 100, de playlist van radio 10, de regionale top 10 bij Radio West; dus zodra een plaat ergens op een lijst staat dan begin nen die pluggers er al mee te wappe ren. En af en toe helpt het ook wel. Kijk, mensen bij Veronica bijvoor beeld zijn nu eenmaal bang om risi co's te nemen, die spelen altijd op safe. Ze zullen nooit een plaat mee nemen waar niemand aan wil, die proberen altijd zeker hits te scoren. Dus als ze horen dat zo'n plaat van Tol en Tol bij ons hoog staat, dan durven ze hem misschien wel in huii tip-parade te zetten, daar vallen ze zich dan geen buil aan. Maar dat past toch helemaal niet bij het imago van Veronica? Die zijn toch jong en die willen toch heel veel? De verkoop techniek van Veronica is heel goed. Ze weten zich zelf heel goed te verkopen, maar als je naar de kijk en luistercijfers kijkt dan vallen die gewoon tegen, die zijn gewoon slecht en de waarderingscij fers ook. Maar ze groeien en groeien wel. Op een gegeven moment heb je bepaalde naam gemaakt en daar moet je aan blijven voldoen. Zolang je klein bent en overal tegen aan kunt schoppen is er niks aan de hand, dan is het makkelijk om rebels te zijn. Maar op een gegeven mo ment als je een bepaald gewicht in de schaal kunt leggen, dan moet je je aanpassen. Dat zie je in de politiek trouwens ook. Denk je dat dat men Rijnmond ook Ik denk dat er al enige verzadiging is ingeslopen. Als je in Hilversum een programma 50 keer doet is het jaar voorbij, terwijl als je bij Rijnmond een programma 50 keer doet je twee maanden verder bent. Met deze pro grammering zijn we al een jaar of 3 bezig. Ik vind het iedere middag leuk om met de RR Express te beginnen, maar de eerste paar maanden zat ik toch een stuk gespannender achter de microfoon dan nu. Ik weet nu veel beter wat de mensen leuk vin den. De luisteraar heeft aan Rijn mond moeten wennen en wij aan de luisteraar. Er blijkt een markt te zijn voor onze stijl, want er luisteren een hoop mensen. Op een gegeven mo ment zit je daar toch aan vast, je kunt nu niet zomaar weer verande ren. Als je een ander soort muziek zou gaan draaien, dan zou je toch weer protesten van luisteraars krij gen. Door het experiment zijn er veel din gen veranderd. Zo ben ik eigenlijk zelf bij de radio terecht gekomen en jij bent hele andere dingen gaan doen dan alleen de techniek. De regionale omroepen werden al tijd als een soort achtergebleven ge bieden beschouwd. Je werd eigenlijk door Hilversum gedwongen om zo veel uur per dag uit te zenden en voor de rest zaten gewoon de pro gramma's van hun zelf op die zen der. Dat werd jarenlang goed gevon den door de regionalen. Radio Rijn mond is wat dat betreft altijd een beetje een buitenbeentje geweest met eigen opvattingen hoe radio ge maakt moet worden. Toen zijn ze in Hilversum gestart met het radio 1 experiment waarbij gezegd werd wij vullen die zender en de tijd die over blijft mogen de regionale zenders zelf invullen. Dat is natuurlijk belachelijk als je een eigen zender hebt, want je moet dus wel 24 uur per dag voor die zender betalen, dat zie je nergens in dé wereld. Toen hebben wij zelf een 'experiment aangevraagd omdat we wilden laten zien dat er ook andere radio gemaakt kon worden. Het eni ge probleem was dat we geen geld hadden, of in ieder geval niet meer dan de andere regionale omroepen die 3 uur per dag uitzonden. Er is in het bedrijf heel veel over gepraat en de redactie was absoluut tegen om er zo snel mee te beginnen. Toch heb ben een aantal andere mensen het er toch doorgedrukt w&arondcr Pieter Leen. Achteraf hoeft niemand er rouwig om te zijn, de andere regio nale omroepen zenden inmiddels ook langer uit. Radio is bij de regio nalen wel in ontwikkeling maar in Hilversum wordt het steeds meer een ondergeschoven kindje. Voor tv is er 80.000 gulden per uur en voor radio is dat 6.000 terwijl bij Rijn mond een uur zo'n 300 gulden mag kosten! En dat vinden de mensen nog veel geld. Maar je hebt je appa ratuur en als ik schuif dan zit ik niet alleen. Er is een telefoniste, de boekhouder, DE BUMA-rechten moeten betaald worden, hield helemaal niet van de Beatles of Rolling Stones en dat zijn nu toch klassiekers gebleken. Misschien is dat met House ook wel over 20 jaar, maar ik kan het me niet voorstellen. Ik luister heel weinig naar andere stations. Soms wel naar BRT 2, dat is een zender die qua opzet en mu ziek veel van Rijmond weg heeft. Programma's als Het Gebouw van de VPRO kan kwalitatief heel erg goed zijn maar het is aan mij niet besteed. Ik hou wel van discussie programma's maar bij Het Gebouw en ook de andere VPRO program ma's voel ik een soort verachting voor de luisteraars. Die worden niet serieus genomen heb ik het idee. En bij Rijnmond? Ook niet altijd. Dat zijn tere punten binnen het bedrijf, maar ik vind het op zondagochtend af en toe dat je er niet van op aan kunt. De mensen horen de ene week een klassiek or kestje en de volgende week heb je van die verkeerde muziek en dan bellen de mensen met de vraag waar om de banden achterstevoren ge draaid worden. Een mens is een ge woontedier, die staat op en zet de radio aan en die wil iedere ochtend hetzelfde horen. Maar je kunt je ook voorstellen dat als je iedere dag jam op je brood eet het misschien ook wel leuk is om ook eens leverworst op je brood te nemen. Maar mensen die 's ochtends nooit kaas eten zullen daar nooit aan be ginnen! Nee, dat vind ik niet. Je kunt de mensen niet dwingen. Als ze het niet leuk vinden dan schakelen ze ge woon over. Je hoeft niet helemaal te doen wat de mensen leuk vinden. Maar ze zeggen toch na 2 keer 'ik ga i' weer naar Willem Duys luisteren' en dat vind ik gewoon jammer. Ik vind fi wel dat we die programma's moeten maken maar niet op dat tijdstip. Je hebt een draaiknop om iets harder en zachter te zetten op een installatie maar dat werkt niet goed in een uitzending. Het is veel makkelijker om een knopje van boven naar bene den te schuiven langs een soort meetlat. Als de knop naar boven schuift wordt het harder en als je de knop naar beneden doet wordt het >r muziek bij jouw Wat betekent 'hij hangt'? Ik ben op het ogenblik bezig met een nummer 1 uit het verleden te draai en, één om 14.30 en één om 15.30 en die nummers heb ik allemaal thuis. Dus het loopt van 1956 tot 1990. Mijn hobby is om platenbeur zen af te lopen. De eerste single die ik ooit gekocht heb was Good Vibra tions van de Beach Boys. Ik vond dat toen al mooie muziek en toen was ik 9 jaar en eigenlijk vind ik zulk soort muziek nog steeds fantastisch. Die spychedelische muziek uit die tijd was niet echt aan mij besteed. 'Hou se' draai ik bijvoorbeeld ook niet op Rijnmond. Heel af en toe doe ik nog wel eens een discoshow en dan draai ik het wel, maar die muziek zegt me heel weinig. Op het ogenblik vind ik The Power van Snap wel een leuke plaat, maar voor de rest klinkt het toch allemaal hetzelfde. Mijn vader Dan hangt er iemand aan de tele foon. Je belt iemand op voor in de uitzending en daar is een speciaal soort toestel voor ontwikkeld, dat heet een vork. Aan die vork zit een gewoon telefoontoestel en zodra ie mand in de uitzending moet draai je een knopje van de vork om. Dan is de telefoon afgeschakeld en dan zit diegene op de regeltafel, als je dan de schuif van de vork open zet is hij in de uitzending te horen. Wat is Ongeveer het ergste wat er kan ge beuren op de radio. Dan is er even niks te horen op de radio. Een witje van een seconde lijkt ook vreselijk lang. Een seconde is natuurlijk hele maal niets, maar als het een seconde wit is op de zender en je bent ergens bewust mee bezig dan lijkt het uren te duren. Een driehoekig bord met een kikker erop waarschuwt de automobilisten. Hier 30 kilo meter; paddentrek. Elk jaar na de paring trekken de lelijk ste dieren der schepping mas saal de polderwegen over om terug te keren naar hun ge boorteslootje. Zij zijn zich niet bewust van het grote ge vaar en vinden bij bosjes de dood onder de wielen van de haastige chauffeurs. Nou zijn er ook mensen die zich het leed van deze wratterige dik- zakjes aantrekken, 's Nachts trotseren zij de kou om de padden een handje te helpen met oversteken. Een zo'n mis- Ssionaris is mevrouw Van Hoek van de Paddenwerk- groep Schiedam. IOm half tien 's avonds rijd ik in de Radio Rijnmond Opel over de pol derweg in Schiedam waar ik me vrouw Van Hoek zal ontmoeten. In de verte zie ik een 'klaar over'-figuur lopen. Dat moet ze zijn. Net op tijd haal ik mijn voet van het gaspedaal. Reed ik zonder na te denken toch nog bijna zestig. Braaf met dertig kilometer per uur kom ik aanrijden. Mevrouw Van Hoek is helemaal in het oranje en over de rooie. Ze heeft haar fiets aan de kant gezet. Een "T snelle kar komt met harde disco- muziek voorbij. Met haar lantaren schijnt ze recht in het gezicht van de bestuurder. „Dertig!!!! Dertig!!!!" Tegen mij: „Als je een pad voor je wielen krijgt, kun je hem met die snelheid nog ontwijken." De auto toetert en rijdt met dertig-kilometer-in-het-kwa- draat door. De strijd van de eenza me paddenredder is bij voorbaat ver loren. Mevrouw Van Hoek is er dan ook keihard van geworden. Ze in ventariseert: 55 dode padden, een dode watersalamander en een am- plex. Ik: „Een wat?" Zij: „Dat is een dubbeldekker. Als een mannetje een vrouwtje heeft gevonden klimt hij bovenop haar en laat hij zich mees jouwen." Godjezus, denk ik. Wat kan de natuur toch deprimerend zijn. Meneer padjakker laat zich ge woon dragen. Moet zo'n paddin de hele tocht met een zwaargewicht op haar rug maken. Waar blijft de twee de feministische golf in het dieren rijk? We lopen verder over de polderweg. Ik hoop dat we zo snqj mogelijk een pad vinden. Want een item over pad dentrek zonder gekwaak is natuur lijk helemaal niks. Mevrouw Van Hoek vertelt dat de kans vijftig pro cent is, dat ik zo'n kwaak op de band krijg. Een vrouwtjespad kwaakt niet. Alleen de mannetjes hebben een soort lokroep. Die feministische golf kan ik dus wel vergeten bij de paddendames: als ze al niet eens met een praatgroep kunnen beginnen. „Dit is een dode man," wijst me vrouw Van Hoek terwijl ze door haar knieën zakt. Ze pakt het platge- reden kadaver op aan een poot en laat hem even voor mijn ogen bunge len. Ik geschokt: „Waarom pakt u dat op?". Zij: "Hij moet in de berm gelegd worden anders blijf ik dooien tellen. Deze is pas doodgereden, kijk het bloed maar. Hoe ik weet dat het een mannetje was? Bij een dood gereden vrouwtje zie je het kikker dril, of eh het paddendril ernaast liggen." JEG!!!! Wat praat die me vrouw Van Hoek eigenlijk bloederig over de gesneuvelden. Of wil ze de verslaggever met de veel te grote auto ervan doordringen wat de na tuur hier wordt aangedaan? Na nog een kilometertje of wat vin den we nog een paar losse ledema ten; zeg maar platte kikkerbillen. Waar zijn de levende padden? De tijd loopt maar door en ik wil niet dat ik tot middernacht vergeefs gezocht heb naar die ene levende blaaskaak die even wat in mijn microfoon wil Mevrouw Van Hoek wil haar geluk op een andere weg zoeken. Zij gaat verder op de fiets, ik rijd in de auto achter haar aan. De lantarenspot van mevrouw Van Hoek beschijnt ieder donker plekje in de weg. Ik voel me tamelijk bescheten met mijn tien ki lometer per uur: de ene na de andere auto haalt me in. Halverwege ge baart ze me om uit te stappen: „Hier ligt een dode pad met een linker- voorpoot open breuk. Hij komt net uit het water want het kroos zit er nog aan. Een auto heeft hem opge zogen, want kijk zijn strotte-hoofd komt eruit. Zie je? Ze houdt me de derde zombie voor. In mijn keel be vindt zich nu ook een kouwe kikker. Gelukkig word ik even afgeleid. Achter me kruist een levende pad ons pad. „Hoera een echte levende," roept mijn paddengids blij. „Ben jij een meneer of een mevrouw," vraagt ze, terwijl ze het monstertje recht in de ogen aankijkt, „Knijpt u 'm nou?" vraag ik timide. „Nee, natuur lijk niet, dan is ie zo in tweeën. Het keeltje klokt wel, maar maakt geen geluid." Shit dan is het dus een vrouwtje en kan ik wel fluiten naar wat sfeervol gekwaak voor in mijn item. Mevrouw Van Hoek: „Dit is een dame van, even met mijn lineaal meten, negenenzestig milimeter. Zo, ik ga haar even overzetten." De pad wordt in vrijheid gesteld aan de overkant en prompt draait ze zich om en hupst weer richting de gevaar lijke weg. Mevrouw Van Hoek pakt haar opnieuw op. „Dan zet ik je wel in een andere sloot, meid." Ze laat de pad zonder medelijden in haar fietstas glijden. Ik neem afscheid van mevrouw Van Hoek. Met mijn grote licht aan speurend naar oversteken de padden begin ik steeds harder te rijden. Gaat de haast van een ver slaggever dan toch boven dierenlief de? Postbus 1980 3000 BZ Rotterdam Tel. 010 - 4699911 in samenwerking met Radio Rijnmond Postbus 1515 3000 BM Rotterdam Tel. 010 - 4334433 Aan dit nummer werkten mee: KET V/D BRUGGE SALCO OCCHIPINTO M1EKE V/D LINDEN ANNELOEK SOLLART NICO HAASBROEK LEON BOELE FRANS VAN DUN PIETER LEEN MARIA HEIDEN WILFRIED DE JONG CLAUDIA TEUGELER Met dank aan: LUXOR THEATER COCKY VAN HERWAARDEN LINGERIE HET ITALIAANS TREF CENTRUM TE ROTTERDAM Advertentie exploitatie Wegener Huis-aan-huisbladen B.V. Inlichtingen A. van Meteren Tel. 010 - 4699324 Eindredactie en lay-out Mieke v.d. Linden De voetballer van de maand: Ed de Goey -plaats: 20-12-'66 te Gouda. 3. Hoeveel gele kaarten t< t voetballen ophoudt?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 11