Filmliga zingt veelzijdige zwanenzang
fïïï
'Ik voel me buitenstaander
op een prettige manier'
in t kor
De ruimte in voor een tientje
Bi
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
Gitaarvernieuwer in Thelonius
-
Een week lang juweeltjes uit haar historie
Programma
Tumba en
Calypso
Henri van Zanten speelt knorrige oude man
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 31 MEI 1990
De beroemde gitarist James
'Blood' Ulmer treedt met
zijn groep The James 'Blood'
Ulmer Experience tweemaal
op in jazzcentrum Thelonius
aan de Lijnbaan in Rotter
dam.
Op vrijdag 8 en zaterdag 9
juni treedt Ulmer op met
bassist Amin Ali en drum
mer Cornell Rochester.
James 'Blood' Ulmer is een
van de belangrijkste gitaar
vernieuwers sinds Jimi Hen-
drix. Hij kreeg grote bekend
heid door optredens met Ar
thur Blythe en Ornette Cole
man. Zijn 'no-wave' jazz
zorgde in het begin van de
jaren tachtig voor een door
braak, waarbij hij aanhan
gers verwierf onder zowel
jazzliefhebbers als rockfans.
In de muziek van James
'Blood' Ulmer is er een con
stante wisselwerking tussen
ritme en melodie. De traditi-
nele rolverdeling tussen so
listen en begeleiders komt
daardoor op de helling. Mo
menteel zijn er in de muziek
van Ulmer ook veel blues
invloeden te bespeuren, van
daar de naam van zijn groep:
de James 'Blood' Ulmer
Blues Experience. Zijn zeer
emtionele rauwe stem en de
blueslicks die hij aan zijn gi
taar weet te ontlokken zor
gen voor een authentieke
bluesy sfeer.
Het concert in Thelonius aan
de Lijnbaan (in de Berekuil,
bij Ter Meulen) begint op
vrijdag 21.00 uur. Het zater
dagconcert is een nachtcon
cert. Dat begint om 24.00
uur. Kaarten kosten f 17.50.
Voorverkoop bij IT records
aan de Lijnbaan 150, in Don-
I James 'Blood' Ulmer.
Uitgerekend een
toch commercieel
draaiend bio
scoopbedrijf als Cannon
biedt de Rotterdame
Filmliga gastvrij de ge
legenheid tot het hebben
van een fraaie begrafe
nis. Met koffietafel in de
vorm van een 22-tal
films tellend programma
dat van 1 tot en met 7
juni te zien zal zijn in
Calypso 3. Nadat de
Liga 62 jaar alle moge
lijke soorten filmlief
hebbers op diverse ma
nieren van dienst is ge
weest, is de Rotterdamse
Kunststichting van me
ning dat het de hoogste
tijd is voor nieuwe (film-
)initiatieven.
Met het programma-aanbod
wil de Liga, nog een laatste
maal rustend op de schouders
van Martin van Lier, Pieter vallen.
Kersten en Christiaan van
Schermbeek, twee zaken on
der de aandacht brengen. Om
als de Liga", vinden van Lier,
Kersten en Schermbeek.
Daarnaast moet iedereen dui
delijk worden dat er buiten
het commerciële circuit, het
Filmfestival en Lantaren-
/Venster er in Rotterdam zeer
binnenkort geen sprake meer
is van een gunstig alternatief
filmklimaat. Er zullen gaten
te beginnen mooie en/of inte
ressante films; klassiekers,
nieuw werk en films die nooit
de roem en tijd van leven kre
gen die ze verdienden. „Een
dwarsdoorsnede dus van wat
representatief is, was en zou
moeten zijn voor een initiatief
Treinkaartjes
„En daar gaan we weer", zegt
Pieter Kersten. „Persoonlijk
ben ik van mening dat er in
een grote stad als Rotterdam
op kunstgebied van iedere
vorm een minimaal aanbod
moet zijn. Dat daar altijd geld
bij moet is een gegeven dat
ook geldt voor andere uiting
en als dans en theater. Je moet
voor film, dans of theater niet
naar Amsterdam moeten. Als
dat er van moet komen kan
het kunstbudget wel in trein
kaartjes worden omgezet".
Na 62 jaar trouwe dienst niet
meer nodig zijn. Wie bepaalt
dat en op welke gronden?
Kersten:„Volgens de Kunst
stichting zouden we inmiddels
Pieter Kersten;,Maarom particulier initiatief de nek omdraaien?" (foto:Peter de Kievith)
te oubollig zijn omdat we al
tijd op een vaste plaats en tijd
film draaien. Hoewel we toch
ook daarvoor een vaste klan
tenkring hebben, hebben we
ons vanaf de tijd dat de nood
zakelijke vernieuwing ons
duidelijk werd bezig gehou
den met verandering in ons
aanbod. Naast onze 'museale'
functie- klassiekers komen bij
ons regelmatig aan bod- ma-
nouvreerden we de laatste ja
ren als onafhankelijk insti
tuut tussen de andere circuits
door met een projectmatig
Een scene uit De Witte Waan
Het programma van de liga-
week in Calypso 3 is zo uit
gebreid dat het op deze plek
niet helemaal uit de doeken
kan worden gedaan. Enkele
smaakmakers zijn: Splendor
van Ettore Scola, Easy Rider
van Dennis Hopper, Love-
streams van John Cassave-
tes, A Streetcar named Desi
re van Elia Kazan, Death in
Venice van Luchino Viscon
ti. Bij diverse films zullen
inleidingen worden gehou
den. Bij De Witte Waan van
Adriaan Ditvoorst door
Thom Hofmann.
De entree voor de voorstel
lingen in het Calypso theater
is f9,- per film. Voor de pink
sterdagen zijn kaarten voor
f25,- te koop waar men vier
voorstellingen voor kan
gaan zien.
aanbod. Ivens was in dit kader
een groot succes, evenals de
projecten rond Berlijn, en de
documentaire. Dat leek ons
een goede ontwikkeling waar
mee we een bepaald gat op
vulden. Lantaren/Venster zou
onze taken moeten overne
men. Maar, zolang het nog
geen vast en duidelijk geveven
is hoe en wanneer ze dat ook
daadwerkelijk gaan doen is
het toch waanzin iets be
staands de nek om te draai
en?"
Afkoopsom
Het idee van de kunstbeleids
makers inzake film dat het
tijd wordt dat de Liga wordt
opgedoekt, leeft al zo' n 1 1/2
a 2 jaar. Zoals gezegd zouden
plannen tot vernieuwing deze
beslissing rechtvaardigen. Fi
nancieel resulteerde dat in
eerste instantie tot halvering
van de subsidie.In 1986 was
dat nog f20.000 per jaar, een
jaar later de helft en uiteinde
lijk is nu een laatste eenmali
ge ondersteuning van flO.OOO
toegekend om de komende
filmweek te realiseren. „Een»
afkoopsom", noemt Kersten
het.
Hoewel zowel hij als van Lier
en Schermbeek ook door mid
del van een notitie de subsi
diegever te kennen hebben ge
geven vernieuwend mee te
willen denken en in dat kader
projecten rond de Russische
Film, de Spaanse Film, 150
jaar fotografie en de Franse
Revolutie hebben aangebo
den, blijft de Kunststichting
van mening dat de komende
filmweek een defintief af
scheid van de Liga moet bete
kenen. KerstenDe nieuwe
projectmatieg formule maakte
ons flexibeler. We waren niet
perse meer aan een vaste plek
of tijd gebonden. Dat was wat
men van ons wilde. Dat wij
daarnaast onze vaste verto
ningsavond graag hadden wil
len handhaven deed daaraan
niets op of af. Het een hoeft
het ander toch niet uit te slui
ten. Dachten wij...
Men heeft anders beslist. Ik
blijf het een vreemde manier
vinden om zo met particulier
initiatief om te gaan waar je
het toch zeker vandaag de dag
weer van moet hebben
Els Neijts
Het Zomercarnaval Rotter
dam bestaat dit jaar uit drie
onderdelen. De straatparade
is inmiddels iedereen wel be
kend,uiteindelijk haalde de
optocht zelfs de journaal
beelden. Maar, wat minder
ingewijden niet weten is dat
er om te beginnen op zondag
3 juni een Tumba d Calypso
Festival gehouden wordt in
de Glazenzaal van het Ahoy-
complex. Vanaf s middag:
14.00 uur treden 25 zangers
en zangeressen, begeleid
door 15 bands aan op een
Carïbisch songfestival dat
zijn weerga niet kent.Zang
gaat niet zonder dans. Er is
dan ook bal na.
Kaarten voor dit festival zijn
de voorverkoop voor
twintig gulden verkrijgbaar
bij de VW en bij de Stich
ting Zomer Carnaval Rotter
dam, Coolsingel 6, 6e etage,
kamer 633.Tel.010-
44173591.Kinderen kosten
f7,50 tot en met 13 jaar.Aan
de zaal bij Ahoy liggen de
prijzen voor volwassenen
vijf gulden hoger.
Herr Herrenstein zit in
een rolstoel. Hij is
tachtig, zijn leven
loopt ten einde. De toestand
van de wereld baart hem grote
zorg. Hij kankert aan één stuk
door over de misstanden om
zich heen. Herrenstein bereidt
zich voor op een privé-uitvoe-
ring van Thomas Bernhards
'Heldenplatz', het laatste stuk
dat de Oostenrijkse schrijver
voortbracht, en da volgens de
bepalingen in zijn testament
nooit zou mogen worden uit
gevoerd, omdat het te beledi
gend zou zijn voor het Oosten
rijkse volk.
De Rotterdamse acteur en
theatermaker Henri van Zan
ten is gefascineerd door de
persoon Thomas Bernhard en
zijn werk. In zijn nieuwe pro-
duktie 'Thomas Bernhard op
de Heldenplatz' heeft Van
Zanten teksten van Bernhard
Thomas Bernhard op de Hel
denplatz van Henri van Zan
ten, een produktie van No-
body's Business en Stichting
de Kist (van de Rotterdamse
Schouwburg), is te zien van
6 tot en met 9 juni in de
kleine zaal vpn de Rotter
damse Schouwburg. Op
woensdag 6 en donderdag 7
juni zijn de voorstellingen
openbare try-outs, vrijdag 8
juni is de première en zater
dag 9 juni is het een gewone
voorstelling. De aanvangs
tijd is steeds 20.30 uur.
samengebracht die op vlijm
scherpe wijze analyseren wat
er mis is met de maatschappij.
„Herrenstein is gebaseerd op
de figuren die in de stukken
van Thomas Bernhard voor
komen. De rol zou eerst door
een oudere acteur gespeeld
worden,maar die vond het
toch teveel gekanker. Ik speel
Herrenstein nu zelf. Dat is fy
siek wel moeilijk, omdat het
een heel afgebakende rol is, in
die rolstoel. Toch is het me een
Improviseren
„Bij Thomas Bernhard gaat
het om de tekst", aldus Van
Zanten. „Hij gebruikt de taal
als muziek, vol herhalingen,
ritmische variaties, muzikale
beweging. Hij zei zelf dat hij
schreef zoals een pianist kan
improviseren. Het is eigenlijk
theater als muziek".
Het nieuwste IMAX-pro-
gramma brengt bezoekers
van de reuze-bioscoop van
de realiteit van de Leuve-
haven naar de droom van
een ruimtereis. Vijfhon
derd kilometer boven de
aarde ziet de wereld er be
toverend uit.
Gewichtloosheid, een ruimte
wandeling en een spannende
reparatie aan een op drift ge
raakte satelliet, alles is moge
lijk vanuit de comfortabele
ULJ f]
n er huLs-aan-hulsbLaden
MM
tueqener hi_
stoelen van de IMAX-bios-
coop. De sensatie wordt ge
wekt door het enorme scherm
waarop de IMAX-films zijn
geprojecteerd. De toeschou
wer vliegt mee, de ruimte in,
doordat het totale beeld van
het netvlies is gevuld: het
scherm is 23 meter breed en 17
meter (zes verdiepingen) hoog,
het geluid komt uit 6 kanalen
en 15 luidsprekerboxen in su-
perstereo. Je zit er middenin.
Bil IMAX heeft nog twee films in
WÊm petto:
lllll To Fly geeft een beeld van de
lm lichtvaartgeschiedenis van
Sii Amerika, en tegelijk een fan-
llll tastisch uitzicht over de weid-
gnn - - a. fri se natuur van dat land.
Naam MMMilBIIMMtt Een ander natuurwonder van
de Verenigde Staten, de
Postcode 4- MM. H Grand Canyon, is het onder-
werP van de derde IMAX-
Aanta! personen:
den is het IMAX bereikbaar
onder nummer 010-4048844.
Op dit nummer kunnen ook
reserveringen worden ge
maakt.
Lezers van De Havenloods en
Het Zuiden kunnen de voor
stellingen in het IMAX-thea-
ter (mèt voorfilm) bezoeken
met een korting van drie gul
den. Tegen inlevering van on
derstaande bon betaalt men
geen 13, maar 10 gulden per
plaatsbewijs.
Met korting naar IMAX
Plaatsbewijzen voor het ÏMAX-theater kosten bij inle
vering van deze bon geen 13, maar 10 gulden per
persoon. Geldig voor maximaal vier personen.
De actie loopt tot en met 10 juni 1990.
film.
De voorstellingen zijn van
dinsdag tot en met zondag. In
de vakanties en op feestdagen
(dus ook tweede pinksterdag)
zijn er ook voorstellingen op
maandag. Voor de juiste tij-
Die tweestrijd tussen muziek
en theater is essentieel bij
Bernhard, vindt Van Zanten.
Muziek speelt dan ook een
grote rol in de voorstellingen.
„Beethoven komt hier in voor,
ook een echte Germaan, net
als Bernhard. Het einde van
de Negende Symfonie met die
platte tekst: Alle Menschen
werden Brüder. Dat is een
goed tegenwicht voor het sub
tiele woordenspel van Bern
hard".
Hoewel Bernhard het vooral
op Oostenrijk en de Oostenrij
kers heeft gemunt, ziet Van
Zanten een veel universeler
bereik van de teksten. „Hij is
extreem in zijn maatschappij
kritiek. Hij doet geen water
bij de wijn en zegt wat meest
al vermeden worden. Dat gaat
zóver dat het op de lachspie
ren gaat werken. Het wordt
bevrijdend dat er iets gezegd
wordt, dat eigenlijk niet ge
zegd mag worden".
Zoals Bernhard zijn hele leven
tegen de zere benen van Oos
tenrijk en het Oostenrijkse
volk heeft geschopt, zo heeft
Henri van Zanten het vaak
aan de stok met de bezoekers
van zijn voorstellingen. „Ik
wil iets losmaken, iets teweeg
brengen. Laten zien dat er be
weging is, dat er beweging
mogelijk is, ook alwil de
maatschappelijke orde - wie
dat dan ook is - ons graag la
ten geloven dat het goed is
zoals het is. Ik voldoe vaak
niet aan de theatrale ver
wachtingen, zet de mensen
graag op het verkeerde been.
n Zanten: „Ik wil iets teweeg brengen", (foto: Robert Vos)
in de Oude Haven van
1 t/m 4 juni elke avond tot 23.00
maandag tot 20.00
Versierfunctie
„De laatste jaren heeft de
kunst steeds meer een versier
functie gekregen. Kunst mag
niet verontrusten. Brinkman
had het over topkunst, die
zichzelf moest kunnen bedrui
pen, d'Ancona praat over
kwaliteit, maar bedoelt res
tauratie van bestaande waar
den. De maatschappelijke re
levantie van kunst wordt
steeds verder naar achteren
geschoven. Kunst wordt een
facade in een tijd waarin er
steeds grotere verschillen ko
men tussen rijk en arm. Het
winkeltje wordt steeds prach
tiger, als de buitenkant er
maar goed uitziet.
„De machthebbers investeren
alleen in zichzelf, ze vergeten
de afwikkeling van het verle
den, de bejaarden, ze hebben
steeds minder over voor de
geestelijk zwakken, en in dt
toekomst, de opleidingen, ste
ken ze ook al steeds minder
geld. En het ergste is dat ze
net doen alsof het niet zo is.
Die Lubbers bijvoorbeeld, die
is de redelijkheid zelve. Er is
toch niets aan de hand?"
Kluizenaar
„Ik wil laten zien dat er wel
degelijk een tegenbeweging is.
Dat is noozakelijk voor mezelf
om te doen, een manier van
leven. Theater maken heeft
twee kanten: aan de ene kant
is het een sociaal proces. Je
bent met honderd mensen in
een theater, je neemt het initi
atief, er gebeurt iets, aan de
andere kant moet je je weken
lang isoleren om een fictie
driedimensionaal te laten
worden. Dat bevalt me wel. Ik
ben een soort kluizenaar. Ik
voel me een buitenstaander op
een prettige manier".
Maria Neele
Frans Haks, de directeur
van het Groninger Museum
opent vanavond, donderdag 31
mei,aan de Westersingel 10 de
tentoonstelling 'Het vreemde
Universum' van Carlo Mollino.
Mollino was architect, ontwer
per, constructeur en fotograaf
en mag door zijn andere acti
viteiten als skiër,auto-ontwer
per, coureur, romanschrijver
en erotomaan een gepassio
neerd mens worden genoemd.
De tentoonstelling in het
Architectuurmuseum stélt het
Nederlandse publiek in de ge
legenheid kennis te maken met
vele aspecten van deze Turijn-
se architect.De toegang tot de
tentoonstelling die van 1 juni
tot en met 12 augustus loopt, is
gratis. Het Nederlands Archi
tectuurinstituut is geopend
van dinsdag tot en met zater
dag van 10.00 tot 17.00 uur en
feestdagen van
11.00 tot 17.00 u
Café Floor luidt aanstaande
zaterdag 2 juni de zomer in
met Bulgaarse liederen van Le
Mystère des Voix Bulgares. Ze
worden vertolkt door de drie
Synopsisters die hun repertoi
re afwisselen met engelstalige
liedjes en a-capella-uitvoerin-
gen. Een zinderende avond vol
onverwachte vondsten.Ook de
komende weken is het s za
terdagsavonds feest in Floor.
De optredens beginnen om
23.30 uur.
Voordat op 7 en 9 juni op de
Nieuwe Binnenweg bij Ro-
town de tropische dagen be
ginnen met optredens van res
pectievelijk Nos Cos(Antilli-
aans Kwintet) en Fatala(een
van de grootste formaties uit
zwart-Afrika, treedt op 2 juni
nog eerst Blues Bianco voor
het voetlicht. BB is niet zo
maar een R B band maar een
swingend gezelschap dat hevig
onder invloed verkeert van
roots, rock en soul. Opzwe
pend door een maximum aam
intensiteit en een uitgelezen
gevoel voor entertainmen-
t.Optredens bij Rotown begin
nen om 22.00 uur. De toegang
voor Blues Bianco is vijf gul
den. Rotterdam Pas geldig.
In Nighttown aan de West
Kruiskade verwacht men het
weekend eerst op vrijdag The
Creeps en op de zaterdag daar
na New Model Army. De
Creeps komen uit Zweden
waar ze ook soul blijken te
kunnen maken.
New Model Army hoeft niet
dringend te lijden onder hun
boycot in de VS. In Europa
heeft de band een grote schare
fans.
Beide concerten in Nighttown
beginnen om 21.00 uur en de
toegang is voor beide avonden
f 12,50 plus f2,50 lidmaat-
Rotterdamse amateurthea
tergroepen brengen in zes da
gen 15 verschillende eenakters
in het Bibliotheektheater.Va
naf dinsdag 5 juni om 20.00
uur zullen er vrijwel iedere
dag een of meer stukken wor
den opgevoerd. De theater
groep WEES! voert de rij aan
met de eenakter:'En God gaf
de schepping terug', een eigen
productie onder regie van
Maarten van Lenteren. De en-
trée voor de voorstellingen be
draagt steeds f7,50. Met kor
tingspas f5,-.
Stichting Cuartito Azul,
promotoren van de ouderwetse
tango, presenteert in Thelo-
nious het meest theatrale tan
go-ensemble van Nederland.
Op 2 juni zal het ensemble Pi-
ceni, bestaande uit drie man
nelijke musici en de vrouw
Nanette Curie een optreden
verzorgen dat bestaat uit een
mengeling van de klassieke
Argentijnse tango en de mo
derne tango nuevo. Nanette
Curie zingt, danst en acteert
daarbij.Het optreden begint
om 21.00 uur en de toegang
bedraagt een tientje.