Radio Rijnmond volgt sport op de voet 7 juni 1340 Het medianotaatje van Hedy The Pope of Trash goes Hollywood! FM 93.4 Mhz - 49 PROGRAMMA-SCHEMA Pincoff kids! Op de camping RADIO RIJNMOND REPORTER, juni 1990 Verschijnt elke eerst dinsdag van de maand in De Havenloods en Het Zuiden in een oplage van 476.281 Van 8 juni tot en met 22 juli is Nederland weer in de ban van de sport. Met als hoogtepunten het WK- Voetbal in Italië en de roemruchte Tour de France. (Mensen die een hekel aan sport hebben kunnen zich IIiele, Kerklaan en Gullit in die periode het beste laten verdo ven of emigreren naar de maan). Ra dio Rijnmond volgt de sport op de voet. Met Jack Kerklaan en in sa menwerking met de NOS. Herinnert u zich het EK nog? Toen versloegen we de wedstrijden vanuit ons radio-café en we gingen met de supportersbus naar München. Niet tevergeefs want we werden kam pioen. Dit jaar houden wij u via flitsen van onze NOS-collega's op de hoogte van de verrichtingen van het Nederlands elftal. Ondanks de wijze waarop Thijs Libregts werd beje gend en ook wanneer Beenhakker zo dom zal blijken om Hiele niet tussen de palen te posteren. De regionale omroep wordt nog steeds geboycot bij grote sporteve nementen. Onze sportverslaggevers kregen geen toegang tot de Italiaan- B se stadions. Krankzinnig natuurlijk wanneer u bedenkt dat de regionale kranten, die veel minder mensen J reiken, wel op de perstribune plaats j B mogen nemen. •(2 Toch hebben we Jack Kerklaan n Italië gestuurd om de zogenaamde randberichtgeving te verzorgen. En wie Jack kent weet hoe gemakkelijk hij toegangsversperringen weet te omzeilen. Radio Tour zal zoals gebruikelijk tussen 14.00 uur en 17.00 uur via onze frequentie worden uitgezonden (FM 93.4). En als er aanleiding voor is gaan we magazine i door. Dit jaar werkt Radio Rijnmond nog nauwer samen met de NOS-radio. Als wij het na 19.00 uur voor gezien houden, dan blijft al het sportnieuws via onze zender te volgen. Bovendien is het zo goedhals zeker dat de regionale omroepen vanaf 23 juni in de sfeer van de landelijke nieuwsvoorziening informatie door sluizen naar de zendercentrale in Hilversum. Nieuws dat tot het einde van de Tour de France 's middags tussen twee en zes uur via de regio nale frequenties en Radio 1 te horen Onlangs lanceerde minister d'Ancona een voorstel inzake Reclame bij lokale en regionale omroep. De notitie had meer weg van een Medianotaatje dan een simpele reclameregeling. it de ir Om te beginnen kleinschalige omroep in ons land niet toe om commercieel te worden. Ra dio Rijnmond betreurt dat. Niet dat we plannen hebben om het publieke bestel op korte termijn vaarwel te zeggen, maar we hadden het op prijs gesteld als er een wettelijke moge lijkheid zou zijn geboden om com merciële regionale omroep te bedrij ven. Want een eenmaal aangenomen wet wordt in de praktijk niet zo makkelijk even gewijzigd. Poeslief voor pers Omdat ook deze minister in de lobby van de dagbladpers gestonken is, wordt dit medium opnieuw poeslief bejegend. De regionale dagbladen mogen heel veel graantjes meepik ken van de regionale- en lokale re clame-opbrengsten. Mevrouw d'An cona sprak zelfs over het delen van de opbrengst. Radio Rijnmond vindt die Sinter klaas-mentaliteit idioot. Als compensatie voor de landelijke STER-inkomsten krijgen de uitge vers in dit jaar (voor 1989) 38 mil joen guldens. Het weekblad Vrij Ne derland van 19 mei j.l. toonde aan hoe er met dat geld wordt omge sprongen. Zo kreeg de schatrijke VNU geld van het Bedrijfsfonds voor de pers voor haar toenmalige dagbladuitgave De Tijd. „Negen jaar later liet VNU de krant toch failliet gaan, nadat het concern nog wel even een injectie van 350.000 gulden bij het Bedrijfsfonds had geïncasseerd", aldus Vrij Nederland. En dan te bedenken dat de hele regionale omroep het op dit moment moet stellen met 104 miljoen gulden (wijzigingen voorbehouden) Maandag tot en met vrijdag 07.00-09.00 Ochtendmagazine door Jan van der Putte met 'Drie over zeven', het ochtendblade noverzicht, aktualiteiten in 'Editie half acht', de column, sport en 'Kwis en waar achtig' 09.00-10.00 Nederlandstalige muziek 10.00-12.00 Hans van Vliet en Pieter Leen met veel muziek, 'Vijf van vroeger', artiest van de week, en 'De ruilbeurs' 12.00-14.00 Lunchmagazine door Liesbeth van der Kruit met aktualiteiten en cultureel nieuws en de rubrieken tussen 12.00 en 12.30: maandag; consumenten; dinsdag: zaken; woensdag: boeken; donderdag: film; vrijdag: uitgaan 14.00-16.00 De Radio Rijnmond Expresse met de mu zikale trein van RR die non-stop rijdt met machinist Frans van Dun 16.00-17.00 De weg naar Kralingen door Suzanne Mulder 17.00-18.00 Middagmagazine door Erik Post met ak tualiteiten in 'Editie half zes', het t.v.- overzicht, sport en 'Kwis en waarachtig' 18.00-19.00 Post aan de telefoon door Erik Post met telefonische reakties van luisteraars Eigen nieuws op de hele uren Zaterdag 10.00-10.30 Weekjournaal met Ron van de Rhee 10.30-12.00 Kerkhof en De Jong met de vreemde plaat en de Rijnmondfamilie 12.00-14.00 Radio Rijnmond 30 door Jan de Hoop de meest gedraaide platen op een rij 14.00-17.00 Radio Rijnmond Sport met Peter Ouwe- kerk 17.00-18.00 Deelder Jazz door Jules Deelder Deelder draait jazz en jullie luisteren! Zondag 10.00-12.00 Rijnmonds Diep door Chris Vemer, Hélè- ne Schilders en Frank van Dijl achter gronden en cultuur 12.00-13.00 Oldtimers door Pieter Leen een uur radio met een verleden 13.00-18.00 Radio Rijnmond Sport met Peter Ouwe- kerk per jaar. (26 edities in het gehele land). Onze omroep is bereid tot samen werking met de schrijvende pers als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 1. De samenwerking is onderdeel vqn een mediabeleid, waarbij de onafhankelijkheid van de redac ties voorop staat. 2. De financiële verhoudingen van de omroep en de pers worden op initiatief van de overheid in kaart gebracht. Het beeld dat die inven tarisatie oplevert dient als grond slag voor een eventuele verdeling van de reclame-inkomsten. 3. Compensatie van de pers vindt alleen plaats wanneer is aange toond dat de rendementspositie met betrekking tot de advertentie inkomsten is verminderd als ge volg van de invoering van de etherreclame in de desbetreffende regio. Onduidelijkheid troef Dat de minister het regelen van de etherreclame op regioniveau toe staat in plaats van dit landelijk te regelen is een duidelijk pluspunt. Het krioelt echter nog van de ondui delijkheden. Zoals de vraag met wie de omroepen mogen samenwerken en wie er voor compensatie in aan merking komen? En ook hoe de ta rieven worden bepaald? De provinciale overheid krijgt een grotere vinger in de pap. Dat roept de vraag op of zij net zo verstandig met haar nieuwe bevoegdheden zal omspringen als de landelijke over heid altijd deed. Namelijk: door op afstand te blijven daar waar de re dactionele vrijheid in, het geding is. Gezien al die onduidelijkheden blijft het jammer dat de minister geen experimenten heeft toegestaan. Die hadden veel vragen kunnen be antwoorden. In de maand mei heeft Radio Rijnmond meer extra uren gemaakt dan ooit te voren. Naast de speciale bombardement uitzending van 14 mei, de Charity Night, hel Voetballer van het Jaar spektakel,en de 24 uur durende Cabaret Marathon was het vooral het verslag van het Rolling Stones concert van 18 mei in de Kuip dat de telefoons en fax machines op de burelen van het station deden rinkelen en zoemen! Een kleine ploeg RR Stones fans en radiogekken waren op het lumineuze idee gekomen een hoogwerker net buiten het stadion te plaatsen zodat razende reporters Ron van de Rhee en Patricia Meijers een prachtig zicht hadden op het podium waar 'the greatest rock 'n' roll band on earth' een spectaculaire show ten beste gaf. Radio Rijnmond werd overspoeld met reacties die varieerden van 'kon die namaak Jagger z'n bek niet houden?', als imitator extraordinaire Jan van der Putte zijn Mick Jagger ten beste gaf, tot 'onwijs en waanzinnig tof, het is nèt of je er bij bent!'. En om dat laatste was het de programmamakers natuurlijk te doen. Dat de uitzending nog even een rel dreigde te veroorzaken, toen organisator MOJO over een mogelijke schadeclaim van enkele tonnen begon te faxen, kwam het rock 'n roll gevoel alleen maar ten goede! Foto: Salco Occhipinto Prijzenband stopgezet Met ingang van 11 juni stopt Radio Rijnmond met het zeer populaire spelletje Kwis en Waarachtig, waar aan duizenden luisteraars jarenlang veel plezier heb ben beleefd. Het Commissariaat voor de Media vindt dat er bij de omschrijvingen van de be drijven op de prijzenband sprake is van vermijdbare reclame-uitingen, die een positieve houding van het publiek ten opzichte van de genoemde bedrijven zou be vorderen. In het gunstigste geval kan Radio Rijnmond worden bestraft met intrek king of vermindering van zendtijd dan wel een boete van maximaal 200 duizend gulden per overtreding. Radio Rijnmond erkent dat de prijzenband op de grens van het toelaatbare balan ceert. Vraagtekens plaatst de directie bij het reclame effect en de mogelijke gun stige gevolgen voor de deel nemende bedrijven. De voornaamste bedoeling van de prijzenband was om onze luisteraars (waarvan er zeer velen tot de lagere inko mensgroepen behoren) met een meestal kleine beloning te verblijden. Bovendien vinden we dat zorgvuldig met ons beschei den budget - dat grotendeels is opgebouwd uit een deel van de omroep bijdragen van ons publiek - moeten omgaan. Aangezien we de kans op een straf tot een minimum wil len beperken, hebben w prijzenband stopgezet. Be dankt voor uw medewer king. Op 7 juni is Rotterdam precies 650 jaar oud. Een goede reden om de stad in het zonnetje te zetten. Radio Rijn mond doet dat op die dag vanaf De Croosboot waarmee een grote radio crew langzaam maar zeker de Rotte af zal zakken. De uitzending begint zoals gewoonlijk met Jan van Putte om 7 uur 's ochtends bij de oorsprong van de Rotte. Ook de rest van de vaste RR presentatoren als Hans van Vliet, Liebeth van der Kruit, Suzan ne Mulder en Erik Post varen mee. Een team van drie reporters houdt de gebeurtenissen aan wal scherp in de gaten. Onder weg legt de boot regel matig aan bij plekken en mensen die rasechte Rotterdammers interesse ren; zoals het Rottemonument in Ze venhuizen, het gehucht Rotte in de gemeente Bergschenhoek, de tropi sche viskweek in Terbregge, de woonbootbewoners, de vissers, de roeiers en de fietsers. De geschiedenis van Rotterdam zal veel aandacht krijgen en gedurende de hele route zullen er gasten aan boord komen om van de verjaardag van Rotterdam een mooi radiofeest te maken. Als de boot bij het eindpunt vlak bij de Zaagmolenbrug arriveert zal Erik Post tussen 6 en 7 Post voor Anker presenteren, waarin alle Rotterdam mers hun mening kunnen geven over hun stad, nu eens niet per telefoon maar in levende lijve. luifjsteraarsom fmee te doen aan de ruilbeurs fmoet u BRIEFKAARTEN insturenen fNIET het ruilmateriaal! Op 7 juni om precies 8.30 uur zullen meer dan 6000 kinderen hun oren extra spitsen. In vele schoollokalen van Rotterdam zal de meester of juf de radio hebben aangezet. Op dat tijdstip namelijk geeft de wethouder van onderwijs Edith Hallensleben via Radio Rijnmond de eerste clue van een reusachtige speurtocht ter gele genheid van het 650 jarig bestaan van Rotterdam. Op die feestelijke dag zullen er heel wat schoolkinderen door de Maasstad zwerven op zoek naar de schat van Pincoff. Tijdens de speurtocht geeft Radio Rijnmond re gelmatig opdrachten door die geba seerd zijn op de geschiedenis van de stad. Het gespeur mondt uit in een groot feest op het Schouwburgplein waar het Rotterdamlied gezongen en de Rotterdam Shuffle gedanst zullen worden, o.l.v. de mooie Sylvia Mille- De grote hoofdprijs, een zak voor Rotterdamse Porters, wordt door Burgemeester Peper aan de winnaars van de speurtocht aangeboden, nadat ze onder politiebegeleiding per geld auto naar het plein vervoerd zijn. Op die dag komt het nieuwe boek van de bekende schrijfster Thea Beekman uit en 'Het Geheim van Rotterdam' is de prijs voor de 3de, 4de en 5de groep. Geen kind zal met lege handen naar huis gaan, alle 6500 deelnemer- tjes ontvangen een Rotterdamse Por ter. Vanaf 6 juli gaat de populaire cam ping tour weer van start. Iedere vrij dag ochtend, de gehele zomer door, strijkt het team van Hans van Vliet en Pieter Leen neer op een camping ergens in het zendgebied van Radio Rijnmond. Van Oostvoorne tot Leersum, de heren trekken er op uit, bijgestaan door een keur van arties ten en een zonnig campingtour hu meur. In de volgende Radio Rijn mond Reporter wordt het volledige schema gepubliceerd. Na jaren te zijn verguisd als The Pope of Trash, (de Rotzooi Paus), begint de Amerikaanse regisseur John Waters eindelijk vaste voet aan de Hollywoodse grond te krijgen. Niet dat hij daar ooit om gevraagd heeft; Waters maakt al vanaf zijn prille jeugd trashy movies, films die je nu 'goed verkeerd' zou kunnen noemen. In 1972 al konden opletten de Film Festival bezoekers de regis seur vrij zien rondlopen in de omge ving van de Lantaren aan de Gou- vernestraat waar toen zijn film Pink Flamingos nogal voor wat opschud ding zorgde. Het was de eerste ken nismaking van Nederland met Divi ne, de travestiete acteur van wie John Waters na zijn dood zou zeggen dat hij 'een leven leidde als Liz Tay lor maar dat hij fiscaal gezien meer weg had van Ike Turner'. (Ike, de ex van Tina Turner joeg er duizenden dollars door heen zonder ooit een cent naar de belasting te brengen). Pink Flamingos werd al gauw een reusachtige cult hit, maar toch duur de het nog jaren voordat Waters met een, voor zijn doen, groot budget kon draaien. In zijn low-low-budget films deed iedereen alles; zijn vrien den waren zijn onbetaalde sterren, zijn crew bestond uit slechts een klei ne groep, die zowel het camerawerk, de make-up, de costuums, het geluid als ander produktiewerk voor haar rekening nam. In 1981, toen zijn film Polyester uit kwam, begonnen de dingen te veranderen. Naast Divine had Waters iets nieuws aan zijn films toegevoegd: Odorama! Het bio scoop publiek kreeg bij de kassa een zogenaamde scratch 'n' sniff kaart aangereikt. De film liet af en toe een nummer zien dat correspondeerde met die op de kaart die dan vervol gens door een uitzinnig publiek ge krast en beroken werden. Dat het niet allemaal naar rozen ruikte moge duidelijk zijn! Met de film Hairspray kreeg Holly wood het eindelijk door. John Wa den met deze 60er jaren parodie. Ricki Lake speelt in Hairspray een dikke, dansgekke lieverd die niet al leen de tv-vloer met haar slanke snobby rivale aanveegt, maar ook nog de man van haar dromen in haar volslanke armen mag sluiten. Hair spray zou de laatste film van de in middels werelberoemde Divine zijn; hij speelde op werkelijk zeer ontroe rende wijze de moeder van Ricki. Na de première van de film stierf Divine aan een hartverlamming. Zijn vriend en mentor ging niet op zoek naar een vervanger voor Divine, omdat nie mand hem/haar kon evenaren. Toch is Waters wel altijd op zoek naar vreemde mensen en interessan te combi's. Zo speelde Debby Harry (van Blondie) en Sonny (van Cher) een inhalig kitschkoppel in Hair spray, terwijl Pia Zadora en Ric Ocasek (van The Cars) overtuigend een stelletje beatniks neerzetten in dezelfde film. Voor de allernieuwste film Cry Baby heeft de uit Baltimore afkomstige Waters een naar eigen zeggen dre- amcast weten samen te stellen. Daar is Iggy Pop als de grootvader, met Susan Tyrrell (binnenkort te zien in het Holland Festival in haar One Woman Show 'My Rotten Life, A Bitter Operetta), als zijn vrouw Ra- monna Rickettes. Traci Lords, die ooit loog over haar leeftijd om in pornofilms te kunnen optreden, speelt haar eerste 'nette' rol. Andy Warhol-ontdekking Joe Dallesandro heeft de rol van priester toebedeeld gekregen en de wereldberoemde erf gename en ex-terroriste Patty Hearst is ook van de partij in de rol van gefrustreerde huisvrouw! De hoofd rol van Cry Baby wordt vertolkt door Johnny Depp, een razend po pulair tieneridool die de stap van suikerzoet naar satire zonder moeite maakte. In Cry Baby gaat het om de strijd tussen de Drapes en de Squa res. De Drapes waren in de 50er jaren de gevaarlijke kids die zich naar het voorbeeld van Elvis in zijn Sun-periode kleedden, terwijl de Squares natuurlijke de afkeurende tuthola's zijn. In Amerika is de film al een hit. De fans die vroeger 's nachts naar het gevaarlijk subversieve Pink Flamin gos gingen kijken, kunnen nu zonder schaamte hun eigen kleintjes naar Cry Baby n

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 9