Antoinette geniet van Matilda's wraak fïïïH in t kort 'Wereldmuziek' op Dissonantenfestival Rotterdamse Opera viert jubileum met Carmen Klappamuziek in de Doelen Klezmermuziek en gekke accordeonisten Ztmdfgochtm&oncerten 11 IS A RO Theater brengt Dahl's bestseller met Kerst Clowns Dli en Olli maken grappige toeren Ik ben een Javaan uit Suri name is de title van een film programma en een boekbe spreking op zondag 16 decem ber in theater de Evenaar in het museum voor Volkenkun de. Antropoloog Fons Gras veld en socioloog Klaas Breu- nissen schreven het boek met dezelfde titel ter gelegenheid van de viering dit jaar van een eeuw Javaanse migratie. Zij geven vanaf 13.00 uur toelich ting op him werk. Ook zijn er twee films te zien van cineast Fons Grasveld. Het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest geeft vrijdag 14 december een uitvoering van Prokofjev muziekdrama Iwan de Verschrikkelijke. Het is e« première voor Rotterdam de eeste professionele uitvoe ring sinds 1976. Twee vocale solisten van het Kirov-theater uit Leningrad en een Rus sche acteur verlenen hun n dewerking aan de uitvoering, die onder leiding staat van de Prokofjev-specialist Valeri Gergjev. De muziek hoort bij een film van de legendarische regisseur Eisenstein uit 1943- 1945 over de 16e-eeuwse Rus sische tsaar Iwan. De film i: vanavond te zien in Lantaren- /Venster aan de Gouverne- straat, vanaf 20.00 uur. Het Nederlands Blazers En semble speelt tijdens de Nachtprom in De Doelen op vrijdag 14 december heden daagse muziek van Zuidame- rikaanse componisten, onder wie Desenne, Orlana en L renz. Het concert begint c 23.30 uur in de hal van de gr te zaal. In de Oude Kerk van het Rotterdamse Delfshaven spe len vrijdag 14 december de or ganisten Dinae Middelkoop ei Geert Bierling een concert met werken uit de Franse Barok ei de Romantiek. De organisten bespelen het oude Batz-Witte orgel en een antiek Frans drukwindharmonium. Ze spe len ook de Symfonie in d van César Franck in een bewer king voor vierhandig en vier voetig orgel. Aanvang 20.15 De christelijke oratorium vereniging Sursum Corda geeft zaterdag 15 december een uitvoering in de grote zaal van de Doelen van Handels Messiah. Jitske Steendam, Margareth Beunders, Hein Meens, Hermann Christian Polster, Aart Bergwerff i Tijn van Eijk verlenen hun muzikale medewerking aan dit concert, dat onder leiding staat van dirigent Joop Schets. Het geheel wordt begeleid door het Nationaal Philhar- monisch Orkest. Het concert begint om 19.30 uur. John Kraaykamp is te in de Rotterdamse Schouw burg als Kuiper, de man die zich afreageert op de gebreken van de oude dag. Kuiper en zijn vriend Elburg houden zich in het bejaardenhuis onledig door slimme spelletjes en gek ke fantasiën. Zuster De Waard is zijn steun en toeverlaat. Een keer per maand komen de kin deren op bezoek. Zondagskin deren is een van de grote si cessen van het vorige seizoc Deze laatste gelegenheid c het stuk te zien is vrijdag 14 december in de grote zaal van de schouwburg. Aanvang 20.15 uur. Teneeter herhaalt in de Rot terdamse Schouburg op 16 de cember het succes van het vo rige seizoen met Ifigeneia Ko ningskind. Het stuk gaat over het blinde vertrouwen dat kin deren koetseren ten opzichte van hun ouderes en hoe ver dat kan gaan. Het verhaal speelt zich af in het oude Grieken land en is gebaseerd op het eeuwenoude toneeldrama van Euripides. Het stuk wordt tweemaal gespeeld in de kleine zaal, om 15.00 en om 19.00 uur en is geschikt voor iedereen vanaf 8 jaar. Poppentheater rarekiek speelt zondag 16 december de voorstelling Dans om Tantes Stoel in Jeugdtheater Hof plein. De dikke stoel is een plaats om uit te rusten. Als je daarin zit, en je doet je ogen dicht, gebeurt er van alles. Als de stoel door voddenmannen wordt meegenomen, moet je er achteraan! Iedereen vanaf 4 jaar kan de voorstelling mee maken. Het begint om 14.00 HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 13 DECEMBER 1990 Het wordt een warme och tend, komende zondag in De Doelen. Warm vanwege de hartstochtelijke en meesle pende klanken van het Bal- kan-orkest Klappa Bonaèa uit Sibenik in Joegoslavië. Dit authentieke orkest in folkloristische kostuums brengt de originele muziek uit de Balkan, speciaal de Klappamuziek uit Joegosla vië. Klappa Bonaèa is een van de beste orkesten in zijn soort. Het orkest bestaat tien jaar. In die periode heeft het naam gemaakt tijdens veel folkloristische manifestaties, niet alleen in de Balkanlan- den, maar ook ver daarbui ten, van de Verenigde staten tot Australië en Nieuw-Zee- land. Klappa Bonaca is zelf het meest trots op het optre den in Rome, voor de Paus. Muziek en dans zijn in de folklore onlosmakelijke met elkaar verbonden. Tijdens het optreden van Klappa Bonaèa treedt dan ook een wervelende dansgroep op: Gaida. Zesentwintig dan sers, ook weer met een eigen begeleidingsgroep, laten de dansen uit de Balkan zien op het podium van de Doelen. De Doelen is open om kwart over tien, en zoals gebruike lijk staat de koffie met gebak dan weer klaar. Tot elf uur speelt pianist Bert Nicodem de inloopmuziek, daarna kondigt vaste gastheer Ge rard Cox de optredenden aan met een liedje en een praatje. De toegangsprijs voor het zondagochtendconcert be draagt f 14,-. In de voorver koop bij de kantoren van deze krant en de Verenigde Spaarbank kosten de kaar ten f 12,50. Klappa Bonaèa. Klezmokum is een Amsterdamse groep die op inte gere wijze de traditione le Joodse klezmer-mu- ziek tot iets eigentijds verwerkt. Zij spelen za terdag 15 december op Dissonanten '90, het voor de zevende maal door de Rotterdamse Kunststichting georga niseerde festival voor nieuwe muziek. Disso nanten '90 staat in het teken van 'wereldmu ziek'. In het festival is te horen wat de de invloe den zijn van niet-wes- terse muziek op genres als rock, jazz, gecompo neerde muziek, rap en andere eigentijdse mu ziekstromingen. Marcel Salomon, klarinettist van Klezmokum, legt uit wat klezmer-muziek is: 'Klezmer is in de oervorm Oost-europe- se jiddische bruiloftsmuziek. In de loop der eeuwen is de klezmer beïnvloed door de culturen waarin zij gespeeld werd. De Amerikaanse jazz en swing hebben bijvoorbeeld in de twintiger-jaren invoed ge had op het geluid van de Oost- europese immigranten-mu- ziek'. Het geluid van de Klezmokum wordt bepaald door de ver schillende achtergronden van de groepsleden. Pianist Bur ton Greene is volgens Salo mon een toonaangevende fi guur in de vrije geïmprovi seerde muziek (de zogenaam de 'free-jazz'). Salomon speelt al jaren meer traditionele mu ziek. De band wordt aange vuld door Roberto Haliffi op drums/percussie en Larry Fishkind op tuba, beiden af komstig uit de jazz. In deze samenstelling speelt de band inmiddels zo'n anderhalf jaar. Boerenwijsjes Salomon: 'Tegenwoordig ra ken steeds meer mensen geïn teresseerd in andere culturen. Ook voor de klezmer-muziek is veel belangstelling. De vro lijke boerenwijsjes spreken de mensen aan. Wij spelen kle zmer door de drang om iets van onze wortels te laten ho ren'. Op het podium komt de band spontaan en gezellig over, als een vriendenclubje dat mu ziek speelt. Toch heeft Kle zmokum nog geen materiaal op cd of plaat uitgebracht. 'Tot nu toe hebben we veel tijd nodig gehad om op elkaar in gespeeld te raken. Pas nu heb ben we de vorm gevonden waar we ons het lekkerst in voelen. Waarschijnlijk gaan we binnenkort opnames voor een cd maken', aldus Salo- Tijdens Dissonanten '90 spe len negen bands. Op vrijdag 14 december zijn dat Blast en Accordions go crazy. Zater dag 15 december Klezmokum, Nimal en Valentina Ponoma- reva. Het festival wordt zon dag 16 december afgesloten door Jablkon, Alter Natives en Universal Congres. Daar naast geeft Stan Rijven (jour nalist en presentator van het ex-VPRO radioprogramma Mundial) een lezing over we reldmuziek. Aan de orde komt de plaats van de wereldmu ziek in de hedendaagse (rock- jmuziek. Het festival vindt plaats in Jazzcentrum Thelonius, Lijn baan 120 Rotterdam. Kaarten zijn telefonisch te reserveren via telefoonnummer 4112231. Jelle Gunneweg DE HAVENLOODS S) HET ZUIDEN 6 dec. Hel Balkan Festival KZNOM lOCHTEND-CMCEKTEN WOR JOEGOSLAVIË PHOENIX 1 JUT DOM: ORANJEBOOM Matilda is een heel aardig meisje. En dat niet al leen, ze is heel bijzonder. Ze kon al lezen toen ze drie was, ze had alle kin derboeken in de biblio theek uit toen ze vier was, en ze las beroemde boeken uit de wereldli teratuur voor ze zes was. En ze is een ster in reke nen. Er is één ding dat Matilda tegen zit. Haar ouders begrijpen haar niet, erger: die ^hebben geen greintje belangstel ling voor hafliphtar va der rommelt met twee dehands auto's, haar moeder is verslaafd aan bingo en haar broertje kijkt alleen maar naar de televisie. En ook op school is er maar één persoon die Matilda's talenten onderkent. Matilda's gevecht tegen het onbegrip en het gebrek aan aandacht van de volwassenen rond haar is prachtig beschre ven in het beroemde boek van Roald Dahl, de onlangs over leden Engelse schrijver van kinderboeken èn verhalen voor volwassenen. Jan Veldman bewerkte het boek voor het RO Theater, dat de belevenissen van Matilda rond de kerstdagen op de planken van de Rotterdamse Schouwburg brengt. Matilda wordt geregiseerd door Vonne van der Meer, die twee jaar geleden ook betrokken was bij de familievoorstelling van het RO Theater, maar dan als schrijfster. Aardig De rol van Matilda wordt ge speeld door Antoinette Jel- gersma, een actrice van wie regisseuse Vonne van der Meer vindt dat ze net zo ge loofwaardig een dame van ze ventig als een meisje van vijf kan spelen. Zelf vindt Antoinette dat ze hard moet werken om Matilda goed te kunnen spelen. „Het is moeilijk om het écht te laten zijn. Doen alsof wordt kinder achtig, dat wil ik niet. In de beweging moet je zoeken naar hoe kinderen staan en lopen. Het moet er onbevangen uit zien." Kinderen als Matilda worden al gauw een beetje vervelend. Matilda kan alles heel goed, ze houdt niet van televisie of me chanisch speelgoed en ze is steeds maar aan het lezen. „Zulke kinderen komen vaak heel eigenwijs over", vindt Antoinette. „Op school wor den ze vaak uitgestoten juist omdat ze zo goed kunnen le ren. Toch wil ik laten zien dat Matilda een aardig kind is." Korstje De liefdeloze, ongeïnteres seerde ouders vinden die slim me Matilda maar lastig. Dahl schrijft: „De ouders be schouwden Matilda als weinig meer dan een korstje. Een korstje is iets wat je een tijdje geduldig moet verdragen tot dat je het van het wondje kunt afkrabben en wegknippen. Meneer en mevrouw Wurm- hout verheugden zich al op de dag dat zij hun dochtertje konden afkrabben en wegk- denkkracht. Ze verzint een list waardoor de Bulstronk zó van haar stuk gebracht wordt, dat ze de benen neemt. Juf frouw Engel ontsnapt aan de macht van de Bulstronk en al les komt, zoals het hoort, weer goed. „De fantasiewereld en de reële wereld zijn bij Roald Dahl zo prachtig in balans", vindt Antoinette Jelgersma. „Er zijn veel dingen die echt niet kunnen, die duidelijk fantasie zijn, maar aan de an dere kant laat hij zien dat hij een geweldig inzicht heeft in de psychologie. De humor die in het verhaal zit is heerlijk, die geeft het verhaal ook warmte." De muziek in Matilda wordt gemaakt door Het Paleis van Boem, Jaap de Weijer en Mar tin Vonk. Erika Landertinger, die vorig jaar de kostuums voor Het Ratteplan ontwierp, tekent ook nu weer voor de kleding. De decors zijn van André Joosten. Antoinette Jelgersma: „Het is een heel afwisselend decor, met draai bare plateau's, waardoor snel le wisselingen gemaakt kun nen worden. Alle plaatsen waar gespeeld wordt hebben een heel eigen atmosfeer, de bibliotheek, de klas en het huisje van juffrouw Engel." Matilda is een uitdaging voor Antoinette: „Twee jaar gele den heb ik ook meegedaan aan de familievoorstelling van het RO Theater. Het is heel anders dan een gewone produktie: de zaal is drukker, er is gejoel en lawaai, maar wat ik heel leuk vind, is dat er zulke directe reacties uit het publiek ko men." Maria Neele Matilda Van het RO Theater is te zien in grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg van 23 december tot en met 5 ja nuari, behalve op 25 en 31 de cember. Elke dagzijn er twee voorstellingen, een om 14.30 uur en een om 20.15 uur. Er is geen middagvoorstelling op 23 december en 1 januari. zo raakte: die geborgenheid die Matilda vindt als ze de bibliotheek ontdekt en daar uren doorbrengt met de boe ken, dat kan je op het toneel niet laten zien. Daar komen juist de conflicten in het ver haal naar voren en de grappen die Matilda uithaalt met de volwassenen." Bewegen Het verhaal bereikt een cli max als Matilda ontdekt dat ze niet alleen buitengewoon slim is, maar dat ze ook iets kan wat bijna niemand kan: ze kan dingen op afstand laten bewegen, alleen door haar ROTTERDAM— De Rot terdamse Opera bestaat dit jaar twaalf en een half jaar. Om dit feit te vieren geeft het gezelschap op 14 de cember een concert in het Dijkzigt ziekenhuis, waar de patiënten kunnen genie ten van een gratis concert. Volgend jaar december wordt het jubileum nog eens dunnetjes overgedaan met een uitvoering van de opera Carmen van Bizet in de Rotterdamse Schouw burg. Bogdana van den Hoek-Sta- neva en Henny Raaymakers van de Rotterdamse Opera zijn zeer trots op deze activi teiten voor het komende sei zoen. Bogdana: „Het is echt een uitzondering dat wij als amateurensemble in de schouwburg mogen optreden. De directie is daar helemaal niet happig op, we moeten ons echt waarmaken." De van oorsprong Bulgaarse Rotter damse heeft daar alle vertrou wen in: „Wij zijn een semi- professioneel gezelschap." Secretaresse Henny Raayma kers vult haar aan: „Alle koorleden zijn vreselijk fana tiek. We moeten een keer per jaar voorzingen, en soms komt het voor dat mensen dan wor den afgestemd. Dat moet wel, om de kwaliteit te bewaren. Je kimt best zeggen dat we een beetje kapsones hebben." Qrkest Trots is de Rotterdamse Opera ook op de professionele bege leiding van het koor. Bogdana Staneva: „De regisseur, Jan Bouws, regisseert ook pro- dukties in de Stopera. Onze dirigent Johan van Slageren is verbonden als kapelmeester aan een Duits operahuis, en de tweede dirigent, Hans van der Toorn, is dirigent van het Toonkunstkoor in Leiden. Zelfs de begeleiding op het ge bied van stemvorming, solfège en beweging is professioneel." Als De Rotterdamse Opera volgend jaar Carmen speelt in de schouwburg, zit in de or kestbak hoogstwaarschijnlijk een professioneel orkest, wel licht Rotterdam Symfonietta. „We willen geen kaartenba korkest", zegt Henny Raay makers. „Die musici komen te weinig bij elkaar om in drie of vier repetities een goede or kestklank te krijgen." Carmen wordt de achtste ope ra die het gezelschap op de planken brengt. Voor de pro duktie kan het koor nog goede stemmen gebruiken, vooral tenoren. Wie belangstelling heeft, kan dat via telefoon 010-452 97 61 laten weten. Antoinette Jelgersma: „lk wil laten zien dat Matilda een aardig kind is." (foto Robert Vos) nippen, bij voorkeur over de grens of nog verder weg." De ouders proberen Matilda in elk opzicht te dwarsbomen in haar leergierigheid en lees honger. Totdat Matilda haar wraakacties begint: slim en vol fantasie bedenkt ze aller lei straffen tegen haar gewe tenloze vader en haar luie domme moeder. Nog erger wordt het als Matil da naar school gaat. Haar lie ve juffrouw Engel ontdekt al gauw haar bijzondere gaven, maar het hoofd van de school, juffrouw Bulstronk, werpt alle middelen in de strijd om Matilda te kleineren. De Bul stronk regeert de school met ijzeren hand en legt de vrese lijkste straffen op aan kinde ren die ook maar een millime ter van haar regels afwijken. Bovendien heeft ze juffrouw Engel in haar macht, uitgere kend de enige die Matilda be grijpt. Wraak Actrice Antoinette Jelgersma was een veel gewoner kind dan Matilda. Toch herkent ze veel in haar. „Ik was wel een introvert kind, een eenlingtje. Ik las ook veel. Door te lezen kun je je afsluiten in je eigen wereld. Mijn probleem was natuurlijk bepaald niet zo nij pend als dat van Matilda. Haar verwaarlozing-is zö ont zettend groot. Toch begrijp ik hoe je je als kind anders kan voelen dan je omgeving. Je voelt je machteloos omdat je niet begrepen wordt, dat je eigen wereld niet genoeg wordt gezien. Het is een genot om mee te maken hoe Matilda wraak neemt tegen al die vre selijke volwassenen." „De geborgenheid die Matilda vindt in haar boeken en bij juffrouw Engel wordt prach tig beschreven in het boek. Maar een boek is iets anders dan een toneelstuk. In het theater gebeuren de dingen anders: het toneel is extraver- ter. Wat me juist in het boek De Theaterclowns Illi en Olli treden zondag 23 december op in Theater Zuidplein. Illi, een Hongaarse, en Olli, een Zwitser, horen bij de beste clowns ter wereld. Ze zijn acrobatische en muzikale clowns, maar ze gebruiken ook evenwichts-, dans-, to neel- en goochelkunsten.Ze laten ook het publiek deelne men aan de voorstelling. Sket ches lopen naadloos in elkaar over, de ene verrassing wisselt de volgende associatie af. Illi en olli passen in de traditie van Mini en Maxi, I Colom- baioni en Popov van het Rus sische Staatscircus. De fami lievoorstelling begint om 14.30 in de grote zaal van het Theater Zuidplein. Klezmokum. (foto Saskia van Klinkenberg)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1990 | | pagina 17