Bergweg 110 Rotterdam!
1r
15
Niet de tekening, maar het
tekenen tekent Kees Lesuis
Koppermaandag dateert
uit de tijd van de gilden
Bergweg 110, Rotterdam
-
Diskettes
Agenda Correct Studio Cafe
Als Correct 't niet heeft, vergeet 't dan maar!
Thate llfli
DE HAVENLOODS
HET ZUIDEN
Vlaardingse kunstenaar te zien en 'te horen' in Kunst
Voor het
verdwijnt
en daarna
Draag bij aan
Afrika-actie!
DONDERDAG 10 JANUARI 1991
2-583
<8i FUJI
goede bandloop voor vele minuten
opname en weergave.
BIJ MINIMALE AFNAME VAN 10 STUKS
Correct Ruimt Prijs
AKAI SX-C-90 NORMAL.
AKAI GX-C-60 CHROML
NORMAAL CORRECT
PERSTUK RUIMT
>45 1.75
AKAI GX-C-90 CHROME
FUJI DR-60 NORMAL
FUJI DR-120 NORMAI
MAXELL UR 60 NORMAL
MAXELL UR 90 NORMAL
MAXELL XL-ll-60 CHROML
MAXELL XL 11-90 CHROML
MAXELL XL-ll-100 CHROML
MAXELL XL-II-S90 CHROML
SONY UX-ES-60 CHROME
SONY WALKMANTAPE C-9Q_
SONY XR-50 METAL
SONY XR-80 METAL
SONY S-50 METAI
SONY S-60 METAI
SONY ES-90 METAL
TDK 0-60 NORMAL
TDK 0-90 NORMAI
TDK AD-60 NORMAL
TDK AD-90 NORMAL
TDK AR-60 NORMAI
TDK AR-100 NORMAL
TOK SA-90 CHROME
TEAC HDX-C-90 CHROML
THATS TX-60 NORMAI
THATS TX-90 NORMAI
p5
^0
/40
^5
^5
^5
jtio
Jkèo
jtio
- p
^45
1/45
^60
ps
- jvèo
-Af
Ji45
2.75
2.95
1.00
1.50
1.95
2.50
2.95
1.85
2.25
3.50
3.50
4.50
5.00
2.95
4.50
4.50
5.25
6.25
6.50
7.00
14.95
1.85
2.25
2.95
3.50
2.75
4.00
3.50
2.95
2.75
3.50
VOOR DEZE STUKSPRIJZEN GELDT EEN MINIMUM AFNAME VAN 10 STUKS
FUJI E-180 HQ VHS VIDEOTAPE
Een kwaliteits VHS videocassette
met een speelduur van 3 uur, voor
Kr» Cl I II i degene die hoge eisen stellen aan
rlitJI 1 opname en weergave, maar ook de
prijs in de gaten houden.
BIJ MIN. AFNAME VAN 10 STUKS
NORMALE PRIJS PER STUK 9.95
E-18C
E-180
IIHHFI
PER STUK
FUJI SE-30 S-VHS.
FUJI E-180 HIFL
FUJI SE-C-30 S-VHS-CL
FUJI SE-C-45 S-VHS-C.
JVC EC-15 VHS-C-
JVC E-120 PRO.
MAXELL E-120 RX-PR1
MAXELL E-180 RX-
PDM E-240 HG.
SONY P-5-60 VIOEO-8L
SONY P-5-30 HGA VI0E0-8.
SONY P-5-90 VIDEO-8
SONY E-180 PRO-X.
TDK SE-180 S-VHS.
TDK E-180 HDX PRO.
6.00
15.00
17.95
17.95
25.00
7.95
14.95
25.00
22.50
25.00
11.00
11.00
14.95
16.95
16.95
19.95
17.95
27.50
27.50
VOOR DEZE STUKSPRIJZEN GELDT MINIMALE AFNAME VAN 3 PER KLANT
JVC MD-20 5.25 INCH
JVC MD-2HD 5.25 INCH
MAXELL MD-2HD 5.25 INCL
PER DOOSJE
1640 12.50
2*65 20.00
wo. 9 jan. 20.00 uur, Maak uw eigen meezing
clip voor slechts 75.- tijdens onze
Karaoke Sing along avond. U
entertainers zijn Arno Bremer en
Alan Klein.
vr. 11 jan. 12.00-14.00 uur, Lunchen tijdens
het live radioprogramma van
Radio Rijnmond.
17.00 uur, Het Correct Studio Café vr. 18 jan.
serveert Happy Menu tot 22.00
uur en draait uw favoriete artiest
uit de Laserdisc Jukebox,
za. 12 jan. Diner voor Twee met het salon
ensemble La Rouche, vanaf 20.00
uur brengt dit trio klanken van
weleer ten gehore, een gezellig
Diner-Dansant met gratis parke
ren in de Correct parkeergarage,
wo. 16 jan. 20.00 uur, Maak uw eigen meezing
clip voor slechts 75.- tijdens onze
Karaoke Sing along avond. U
entertainers zijn Arno Bremer en
Alan Klein.
12.00-14.00 uur, Lunchen tijdens
het live radioprogramma van
Radio Rijnmond 'Een uur cultuur'
met een live optreden.
17.00 uur, Het Correct Studio Café
serveert Happy Menu voor 25.- en
draait uw favoriete artiest uit de
Laserdisc Jukebox.
Correct Studio Café, 1e etage hoek Bergweg/Benthuizerstraat 1, Tel: 010-4.618.690
Ook 's avonds geopend: Maandag t/m donderdag tot 24.00 uur, vrijdag en zaterdag 01.00 uur
MAXELL MF-200 KLEUR UITVOERINL
MINIMALE AFNAME 3 DOOSJES PER KLANT
2945 25.00
2945 25.00
5 jaar garantie en binnen 3 jaar uw eigendom!
Kom langs, iedere dag nieuwe koopjes
THATS T-90 DAT CASSETTE
Digitale audio tape van 90 minuten
welke te gebruiken is in iedere
DAT-recorder voor een sublieme
opname en weergave kwaliteit.
BIJ MINIMALE AFNAME VAN 3 STUKS
Correct Ruimt Prijs
TUK
10.00
12.50
15.00
20.00
BEREIKBAARHEID VAN CORRECT:
Met de tram, lijn 4,6 en 9. Met de
bus, 170,171 en 173 stoppen prak
tisch voor de deur en bus 35,39 en
40 stoppen bij Station Noord, ook
vlakbij. Met de auto, volg de
diverse aanwijsborden.
11.00 18.00 UUR
9.30-18.00 UUR
9.30-18.00 UUR
9.30-18.00 UUR
9.30-21.00 UUR
9.00-17.00 UUR
WATERWEG Er zit
muziek in de kunst van
Kees Lesuis en dat is ook
de bedoeling. De ten
toonstelling van deze
kunstenaar tot en met 27
januari in Galerie
Kunst-I- in Rotterdam
gaat immers vergezeld
van vijftig tekeningen in
gemengde technieken
die, verdeeld over tien
dozen, de titel 'Fugato
en blanco' dragen. In het
Spaans betekent dat zo
iets als 'meerstemmig
heid in wit' of 'in leegte'.
Die meerstemmigheid
zit 'm in de beelden met
hun onvermijdelijke
spanningsmomenten die
allemaal hun eigen ver
haal vertellen, 't witte in
het feit dat Lesuis' wit
niet echt wit is, maar
met nuances, en de leeg
te in de overtuiging dat
volgens Lesuis een teke
ning pas af is wanneer er
ruimte is ontstaan in het
platte vlak. Het klinkt
abstract, maar het is ook
abstracte kunst. Ver
klaar u nader dus, niet
waar, nietwaar?
door Peter Braad
De in Hoogvliet geboren Le
suis heeft de fuga 'geleend'
van Bach. Fuga staat voor een
meerstemmig muziekstuk
waarin het thema door één
Stem ingezet, achtereenvol
gens door de andere stemmen
wordt overgenomen. Fugato
betekent letterlijk een mu
ziekstuk dat de opzet van een
fuga heeft. En die betekenis
past Lesuis toe op zijn kunst.
Éénmaal met z'n materialen
Oostindische inkt, potlood,
aquarelverf en houtskool aan
de gang gaat het hem om de
herhalingen en variaties. In
afwachting van hoe die mate
rialen op elkaar reageren.
Binnengekomen op z'n atelier
in de voormalige kapel van de
Vlaardingse begraafplaats
legt hij (na natuurlijk even te
zijn bijgekomen, dus niet met
een) zo'n tien vellen papier
klaar. Op het eerste vel zet hij
Oijvoorbeeld met potlood een
flinke kras of lijn, op het
tweede een kras met inkt en
dan weer eens drukt hij een
grote vorm zwart af op (een
vel met) water. Vervolgens
drukt hij de diverse vellen op
sikaar, waardoor vloeiende en
strakke lijnen en vormen door
elkaar lopen. En zo gaat hij
door in zijn gevecht met de
materialen, met de elementen;
de reacties aan het toeval
overlatend.
„Ik moet snel reageren, het
gaat om de eenheid van han
delingen", zegt Lesuis. „Ik be
denk geen tekening, maar dat
is wel het uitgangspunt. Niet
de tekening, maar het teke
nen, daar gaat het om. Zo ont
staan de onvermijdelijke
spanningen. Heel abstract,
maar dat is in de muziek ook
t Lesuis:„Mijn wit is geen wit en mijn zwart is geen zwart". (Foto:Robert Vos)
zo. Daarom is muziek goed
toepasbaar." Dat spannende,
namelijk hoe de materialen op
elkaar reageren, haalt Lesuis
uit de poëzie, met name die
van Rutger Kopland. In diens
gedicht 'Die Kunst der Fuge'
leest Lesuis de tweede beteke
nis van fuga, te weten een ver
voeging van het werkwoord
vluchten of jagen. Het laatste
couplet begeleidt de dozen
met tekeningen onder de titel
'Fugato en blanco'.
.Kopland dicht: „Alsof, er
steeds weer iets moet, iets
moet zijn/moet worden ge
zocht, gevonden, verloren, ge
zocht/alsof er steeds weer iets
moet, iets moet zijn/voor het
verdwijnt en daarna".
En zo is Lesuis op jacht om de
ruimte in het platte vlak te
bereiken. De eenheid van de
paradox, noemt hij dat. „De
manier van werken zou wille
keurig kunnen zijn. Intuïtief,
zo van je gooit wat op elkaar.
Soms is een werk heel snel af,
soms moet je lang doorwer
ken. Het gaat mij echter om de
gelijktijdigheid van het ruim
telijke en het platte. Dap pas
is iets af."
Afgezien van het feit dat Le
suis vindt dat een Spaanse ti
tel exotisch klinkt en 'en blan
co' geen uitleg is, maar eerder
iets uitstraalt van de sfeer van
zijn reeks tekeningen, is er
toch wel wat aan de hand met
dat 'in wit', of misschien nog
beter uitgedrukt, met 'naar
het witte'.
„In de kunst is geen sprake
van vernieuwing, maar van
verandering. Uit heel de ka
kofonie van voorgangers en de
vele grote voorbeelden destil
leer je iets. Iets dat constant in
beweging is, een eigen dyna
miek heeft. Het is een con
stante klankkleurverande
ring. Dat is ook te zien in
maatschappelijke ontwikke
lingen. Die zijn heel complex,
niet zwartwit. (Lachend):
Terwijl mijn tekeningen dat
nu wel zijn. Het contrast is
dan groot, maar ook genuan
ceerd. Mijn wit is dan ook
geen wit, maar wit op een an
dere manier. Hetzelfde geldt
voor mijn zwart. 'Fugato en
blanco' typeert dat", besluit
Kees Lesuis.
Kees Lesuis, geboren op 3
september 1957 te Hoogvliet
en sinds 1979 wonend en
werkend in Vlaardingen,
doorliep tussen 1976 en 1982
de Academie van Beeldende
Kunsten in Rotterdam. Hij
eocposeerde de afgelopen ja
ren onder meer in Rotter
dam, Schiedam, Vlaardin
gen, Spijkenisse en Geer
vliet. In september staat een
groepstentoonstelling in het
Duitse Wetzlar op het pro
gramma, terwijl een exposi
tie in Boedapest 'in de pen'
zit. Eind deze maand ver
trekt hij voor een maand
naar Spanje voor een werk
vakantie (zegt'ie). Tot en met
27 januari is zijn recente
werk te zien in Galerie
Kunst+, Kromme Elleboog
35 (zijstraat Witte de With-
straat) op donderdag tot en
met zondag van 13.00 tot
17.00 uur. Voor het ver
dwijnt en daarna.
WATERWEG De sa
menwerkende hulporgani
saties voeren nog tot 13 ja
nuari actie voor Afrika.
Opnieuw dreigt in ver
schillende Afrikaanse lan
den een hongersnood. Ver
schillende oorzaken, zoals
oorlogen en droogte, ma
ken de toestand voor 20
miljoen mensen uitzicht
loos.
Om een ramp op grote schaal
te voorkomen, is snelle hulp
geboden. Daarom hebben de
hulporganisaties besloten om
samen een beroep te doen op
het Nederlandse publiek on
der het motto: „Afrika sterft
van de honger. Dat laten we
toch niet gebeuren."
De organisaties die meedoen
zijn Artsen zonder Grenzen,
Memisa, Mensen in Nood, het
Nederlandse Rode Kruis, No-
vib/Gast aan tafel, Stichting
Oecumenische Hulp, Tear
Fund, Terre des Hommes en
Unicef Nederland. Bijdragen
kunnen worden gestort op
giro 555 Den Haag, onder ver
melding van Afrika-actie.
WATERWEG— In het ge
meentehuis van Ridderkerk
nam burgemeester mr. H.J.E.
Bruins Slot afgelopen maan
dag de Kopperprent 1991 in
ontvangst. Elk jaar wordt
deze Kopperprent op de tradi
tionele Koppermaandag uit
gereikt door een vertegen
woordiger van het Koninklijk
Verbond van de Grafische On
dernemingen in het district
Rotterdam.
door Lida Saay
Koppermaandag dateert al uit
de eerste helft van de 15e
eeuw, dus voor de uitvinding
van de boekdrukkunst. Het
ontstaan is vermoedelijk terug
te voeren tot de bloeitijd van
de gilden. Het was destijds ge
woonte dat op de eerste werk
dag van de week, volgend op
Driekoningen (6 januari), de
werknemers niet aan de slag
gingen, maar de dag in ledig
heid en vrolijkheid door
brachten. Daarmee sloot men
dan het tijdvak van de schijn
bare zonstilstand af, een tijd
vak dat begint met de kerst
dagen en eindigt met Drieko
ningen.
In de Nederlanden was het in
die tijd gebruikelijk dat de
gilden him gildenbrieven
voorlazen om zo de privileges
in de herinnering te brengen
die de gildelieden in de loop
der tijden hadden verworven.
Na afloop vertrok het volk
dan de stad in om de bloeme
tjes eens flink buiten te zetten.
De 'kop' ofwel de drinkbeker
ging daarbij dan lustig rond.
Het begrip 'kopperen' is dan
ook waarschijnlijk afkomstig
van datzelfde 'kop'.
Toen de gilden hun politieke
betekenis verloren, verdwe
nen ook de gewoonten die
daarmee te maken hadden.
Het 'kopperen' was er een van.
Bij de drukkers bleef de gilde-
gedachte lang voortbestaan en
werd ook de kopperenmaan-
dagviering nog voortgezet.
Het is zeer voor de hand lig
gend dat het drukkersgilde
zich aanvankelijk aansloot bij
de algemene viering van de
jaarwisseling maar kennelijk
niet tot ieders tevredenheid.
De viering van de kopperen
maandag bleef de voorkeur
houden tezamen met het aan
bieden van een kopperrijm of
kopperprent.
Diende de prent eerst om de
beste wensen aan te bieden
aan de heren en meesters en
hun gezin door de gezellen,
later werd ook de klanten een
dergelijke huldeblijk en heil
wens geoffreerd. In de tweede
helft van de 19e eeuw veran
dert de kopperprent meer in
een reclameboodschap, waar
door er langzaam een einde
komt aan een heel oude tradi
tie. Maar de viering verdwijnt
niet geheel in de vergetelheid.
Na de tweede wereldoorlog
beleeft de koppermaandag
viering een opleving vanuit
Drente.
In Assen verschijnt in 1949
weer een kopperenmaandag-
prent en daarmee wordt een
stukje drukkersfolklore in ere
hersteld. Nog steeds ver
schijnt er jaarlijks een Drent
se kopperprent, elk jaar ver
vaardigd door een ander
Drents bedrijf. De huidige
edities zijn veelal een menge
ling van traditie 'en nieuwe
technieken en vormgeving. In
1980 namen de Rotterdamse
districtsleden van de Grafi
sche Ondernemingen de tradi
tie over. Het Ridderkerkse be
drijf Drukkerij Corns Broek-
zitter verzorgde het drukwerk
van de prent die, volgens bur
gemeester Bruins Slot, de
maximale verstedelijkingsva-
riant van de gemeente Ridder
kerk symboliseert.
„Maar de kans dat Ridderkerk
er voor de volle honderd pro
cent zo uit gaat zien, daar wil
ik inmiddels mijn hand niet
meer voor in het vuur steken
aldus Bruins Slot, doelend op
de vele reacties die de ge
meente heeft ontvangen op de
ruimtelijke ontwikkelingsvi-
Burgemeester Bruins Slot van Ridderkerk