7Wr In Amerika vraten ze me helemaal op' 'Je bent als gekleurde acteur al blij als er een rolletje voor je over is' ma Kruimels op Reünie in Theater Zuidplein KUNST CULTUUR AMUSEMENT Wim Koopmans staat na zeven jaar weer op de bühne in De Doelen Vlaardingse Bo Bojoh speelt moeder in My Blue Heaven Types 'als een balletje HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 24 JANUARI 1991 Mimetheater Kruimels brengt woensdag 6 en don derdag 7 de nieuwe voorstel ling De Reünie in het Thea ter Zuidplein in première. Kruimels gaat hierin op reis. Klasgenoten ontvangen een uitnodiging voor een reünie. Als in een droom ontwikkelt zich de aankomst in het klaslokaal, de verwondering over waarom alleen de drie mannen en een vrouw op de uitnoding zijn ingegaan. Ze weten niet wie ze nog moe ten verwachten, en wie de uitnodiging heeft verstuurd. De grens tussen fantasie en werkelijkheid vervaagt. De sfeer van het kinderleven komt weer boven. Bij het vertrek ontnuchtert het ge zelschap. Het spel begint en eindigt met een gedicht. De atmo sfeer is die van de herfst, de maar als de klasgenoten op gaan in hun kinderleven, wordt het zomer. Teksten en muziek vormen een wezen lijke ondersteuning mime-bewegingen. De boodschap van de Reünie is, dat het kirid in de mens ontkend wordt. De regie en de mimografie is van Corne- lis Schenk. Aanvang van het programma is 20.30 uur. I Kruimels in Reünie, (foto Hans Christen) Willem Duys schreef eens over hem dat hij zich kon nestelen tussen de groten in Amerika. Hij heet Wim Koopmans en staat aanstaande za terdag met een eigen show in de Doelen. Ze ven jaar geleden stond de zanger er ook. „Maar nu", zo zegt hij zelf,„is er iets bijzonders aan de hand". „Er staat nu een Koopmans een door leefde Koopmans met een dosis ervaring en routine. Ik ben nu een goeie, nee één van de beste vertolkers van Amerikaanse songs. Tien jaar geleden was ik nog geen entertainer. Dat heeft alles te maken met hoe je je publiek be nadert, je vak, hoe je met je allure omgaat. Een entertainer ben ik nu wel. Anders word je niet in de duurste hotels in Amerika gevraagd. Daar kun je toch geen koeke- bakker naar toe sturen". Koopmans stond op de bühne in onder andere Chicago, Kansas City, St.Lewis, Cin cinnati, Seattle, Minneapolis. „De eerste dag waren er 52 persmensen. Dan mag je toch wel zeggen dat je het goed doet". „De fout hier in Nederland is dat als je niet in de top 40 zit, dan denkt men dat je er niet bijhoort. Maar ik zing zoge naamde Easy listening mu ziek. Ik zing alle grote compo nisten van de wereld; Rogers en Hart, Irvin Berlin, Cole Porter, Gerschwin. „Mijn publiek bestaat uit ken ners die weten wie Wim Koopmans is. Anderen die me niet kennen, zitten meestal in de commerciële muziek. Al hoewel ik me m'n hele leven al afvraag wat dat betekent. Met alle respect hoor maar ik ben geen zanger van 'Annie hou m'n tassie even vast'. Ik zing la Jack Jones, Frank Sinatra. Dat is een kleiner publiek. Mijn vader heeft miljoenen platen gemaakt. Maar die zat in de commerciële muziek." De Doelen is, zo vertelt de zanger, bijna uitverkocht: I Wim Koopmans: „Nu ben ik op m'n best." (foto Robert Vos) „Het wordt een bijzondere show waarin Wim Koopmans ook iets anders laat zien. Wat dat is, blijft een verrassing. Ik sta er met goede collega's. Eén van de beste trompettisten ter wereld, Arturo Sandoval, die momenteel een tournee maakt met Dizzy Gillespie, Deborah Brown, een Amerikaanse zan geres die in mijn ogen, mis schien vindt ze het niet leuk maar het is bedoeld als een compliment, de nieuwe Sarah Vaughn is. Dan is daar ook de legendarische Eddy Dooren- bos, een goeie vriend van mij. Hij zingt uit de kunst en het swingt als een trein. Ja, en dan is er natuurlijk de perfecte be geleiding van het Metropole orkest onder leiding van Jerry van Rooyen. En na afloop is er bal met medewerking van het Combo Frits Kaatee. Dat wordt echt een avondje uit." Wim Koopmans werd in 1980 ontdekt door het trio Louis van Dijk. Hij trad toen op met een Latin Jazz-orkest in de Sherrybar aan de Karei Door manstraat. „Voordat ik werd ontdekt was ik muzikant. Ik speelde de contrabas en jazz- knop-accordeon. Ik kom uit de jazz-wereld. Inmiddels heb ik zeven elpees op m'n naam Tournee Zijn tournee door de Verenig de Staten was een succes. Waarschijnlijk zal hij die reis prolongeren. Koopmans: „In Amerika vraten ze me hele maal op. Maar het is daar ook zo dat je onder aan de ladder moet beginnen en dat vond m'n manager niet goed. Nee, zei hij, deze man is veel te goed om onderaan te begin- nen. Hij is al jaren bezig". Geen zangles „Zangles? Dat heb ik nog nooit gehad. Je wordt met een goede stem geboren. Er zijn twee dingen die je niet kunt leren: timing en een eigen ge luid. Er is niemand die zo lang een open noot aan kan houden als ik. Muzikaliteit, daar word je mee geboren. Daarbij komt dat ik ook nooit roofbouw heb gepleegd op m'n lichaam. Als ik moet optreden, ga ik vroeg naar bed. Ik sport veel, bok- straining, en ik speel bij de veteranen-club van Xerxes. Wil ik zo kunnen blijven zin gen zoals ik dat nu doe, dan moet ik goede conditie zijn. Ik doe ook nooit meer dan twee optredens op een avond. Ik heb ook niet zo gek veel werk hoor en dat wil ik zo houden. Ik ga ook niet is discotheken staan. Daar ben ik te oud voor en ik kom uit de jazz-wereld. Ik doe alleen chique schnab bels." Lee Towers Koopmans vindt het maar niks dat altijd weer de naam van Lee Towers valt in ge sprekken met de pers: „Kijk eens, we gaan goed met elkaar om maar we zijn niet te verge lijken. We zijn twee verschil lende persoonlijkheden met verschillende kwaliteiten. Meer valt er niet over te zeg gen." Dat de Rotterdamse zanger zaterdagavond gaat zorgen voor entertaining staat buiten kijf. Daar heeft hij in de loop der jaren naar toe gewerkt. „Ik heb keihard gestudeerd. M'n uitspraak van de Engelse taal is sterk verbeterd, ik weet hoe ik me moet bewegen, met m'n publiek moet omgaan. Dat gaat allemaal steeds be ter, beter en beter en nu ben ik op m'n best". Loes Visser Bo Bojoh. Een nieu we naam in de we reld van de Neder landse film. Ze is te zien in de speelfilm 'My Blue Heaven'. Naast Leen Jongewaard, Ruud de Wolff, Koen Wauters en anderen, zet zij een zeer geloofwaardige rol neer. Ze speelt al enkele jaren toneel en maakt tegen woordig deel uit van Theatergroep De Nieuw Amsterdam, een multi culturele groep die mo menteel met 'Requiem voor een Futuroloog' van Wole Soyinka, door het land trekt. En dat, terwijl haar ooit op de toneelacademie te verstaan was gegeven dat haar uiterlijk allesbehalve geschikt zou zijn om een plekje in de Neder landse theaterwereld te vero veren. ROTTERDAM 'Een pro gramma als een bontge kleurd stuiterballetje' is in het kort wat de Morsige Types vrijdag 25 en zater dag 26 januari en vrijdag 1 en zaterdag 2 februari op voeren in de Arlecchino- zaal van Theater Zuid plein. In 'Morsige types in hart en nieren' zijn Rob Kamphues, Hans Riemens en Hans Pauli- des twee keer drie kwartier lang druk en lawaaierig. Ze zingen vierstemmig (ook romantische liedjes) en doen uitspraken over onder meer echtscheiding, politiek en mi lieuvervuiling. Als vijfjarig meisje kwam Bo met haar familie uit Indonesië naar Nederland waar zij een nieuw bestaan in Vlaardingen vonden en ze het 'Casimir' doorliep. Daarna moest Bo kiezen tussen een opleiding aan de Sportacademie of een lerarenopleiding in Leiden. Het werd Leiden, waar zij naast haar hoofdvak Neder lands als bijvak Theaterwe tenschappen koos. Zo vatte ze de liefde voor het toneel op, maar waar ze op haar achttiende nog niet aan toe was: op 26-jarige leeftijd werd zij alsnog toegelaten op de Maastrichtse Toneelacade mie waar ze uit achthonderd kandidaten samen met nog zestig andere leerlingen geko zen werd. Met slechts acht medeleerlingen behaalde ze het tweede leerjaar. Maar toen ging het mis. „Vreemd genoeg vonden ze mijn stem ineens niet goed genoeg meer" zegt ze daarover. „Ergens hoorden ze een trillinkje dat mijn Indi sche afkomst zou verraden. Maar zeg nu zelf: Als ik op het toneel sta dan zie je dat toch ook?" Ze werd van school ge stuurd met de woorden: „Ach meisje, wat doe je hier ook eigenlijk? Met jouw kleurtje zul je toch nooit een Julia of Ophelia kunnen vertolken...." Deze ervaring heeft Bo zeer strijdvaardig gemaakt en ze zegt fel: „Waarom zouden ze niet gewoon een film kunnen maken met een gekleurde vrouw en een witte echtgenoot of andersom, zonder dat dit gegeven een rol speelt. Het schijnt altijd weer een specia le betekenis te moeten heb ben, terwijl het in de huidige samenleving heel gewoon is." Nico Knappert is een van de weinige regisseurs die dat in ziet. Bo speelde in de eerste vier afleveringen van 'Me disch Centrum West' de rol van een mishandelde echtge note met een Hollandse man zonder enige aandacht aan het feit te schenken dat ze niet blank is. Net als in de series 'Nieuwe buren' en 'Zeg 'ns Aaa...', waarin het ook moge lijk blijkt om 'gewone rollen' door acteurs te laten spelen zonder op hun etnische af komst te letten. Medea Theatergroep 'De Nieuw Am sterdam' waarvan Bo ook deel uitmaakt, begon enkele jaren geleden met een geheel ge kleurde cast als eerste en eni ge multi-culturele groep in Europa die ook nog gesub sidieerd wordt door de over heid. „Ja, voor de rest moet je als 'gekleurde' acteur maar blij zijn als er een rolletje voor Misverstanden in Gogols Revisor Het Nationale Toneel speelt een van Gogols beroemdste komedies, De Revisor, op 25 en 26 januari in De Rotter damse Schouwburg. Regisseur Franz Marijnen heeft het verhaal over de ver regaande corruptie van een stadje eigenzinnig aangepakt. De acteurs dragen Karikatu rale maskers, waardoor de voorstelling de uitstraling van de Muppetshow krijgt. Het verhaal: in een ldein pro vinciestadje wordt de revisor verwacht. Hij kom^ incognito en met geheime orders. De be stuurders, geheel gecorrum peerd, overleggen in angst en beven wat hun te doen staat. Chlestakov is een werkelijk heid een rondreizende niets nut. Hij wordt aangezien voor de revisor. Kosten noch moei te worden bespaard om hem gunstig te stemmen. Het mis verstand neemt bizarre vor men aan, totdat de echte revi sor zich aandient. De voorstellingen vinden plaats in de grote zaal en be ginnen om 220.15 uur. je over is ergens anders" zegt Bo. „Het staat toch niet raar, dat nu voor het eerst overigens, een zwarte actrice Gerda Ha vertong de hoofdrol in het Griekse klassieke stuk 'Me dea' vertolkt. Dat is gewoon een vrouw die dezelfde gevoe lens heeft als destijds Medea". Moeder „Er zouden eigenlijk veel meer van dit soort films ge maakt moeten worden" vindt ze. „Als je kijkt naar Enge land, waar films over Mahat- ma Ghandi en andere (koloni ale) persoonlijkheden heel ge woon zijn. De meeste Neder landers weten bijna niets over de voormalige Rijksdelen en de culturele achtergronden van mensen in onze huidige samenleving". My Blue Heaven is een realis tische verhaal over een Indi sche familie die in 1962 naar Nederland komt. „Wij kwa men in dezelfde tijd aan in Holland", zegt Bo Bojoh, die hierin de moederrol vertolkt en hoewel ze zelf nog vrij jong is, met overtuiging een moe der van zes kinderen neerzet. „Ach, ik kon van mijn eigen moeder afkijken", geeft ze toe. „Maar als ik in de kleding van een rol stap, dan gedraag ik mij daar ook onmiddellijk naar." „De film is mooier dan ik ver wacht had, maar ik vind het jammer dat hij een beetje ka rikaturaal is geworden. Aan de ene kant wordt het Indi sche gezin heel natuurlijk uit gebeeld en anderzijds worden de Nederlanders heel 'zwart wit' neergezet. De discrimina tie in deze film wordt met ge weld duidelijk gemaakt, ter wijl het juist dikwijls blikken en kleine opmerkingen zijn die kwetsen", verklaart Bo. „Toch heeft de regisseur ge probeerd zo een groot publiek te bereiken en met een flinke dosis humor is My Blue Hea ven een evenwichtig geheel geworden." Over Koen Wauters, die haar schoonzoon speelt, kan Bo Bo joh heel enthousiast praten. „Die jongen heeft nooit een toneelopleiding gehad, maar hij is gewoon een natuurta lent! En: de camera 'loves him'! Zijn populariteit is mo menteel te vergelijken met die van 'Doe maar' destijds. Bij de première in België ontstond een echte hysterie waarbij alle andere acteurs in zijn scha duw stonden... maar hij is een leuke jongen die iedereen voor zich weet te winnen! Voorlopig staat Bo Bojoh weer op de planken en werkt ze kei hard aan haar carrière. Aan haar start in Maastricht denkt ze liever niet terug. „Maar heel af en toe denk ik toch wel eens, waneer ik goede kritie ken in de krant lees, of als gastdocente voor de Amster damse Toneelacademie sta: „Ze zouden mij nu eens moe ten zien...!" Maya Geerst Bo is te zien in Requiem voor een Futuroloog van De Nieuw Amsterdam op vrijdag 1 en zaterdag 2 maart in Lantaren- /Venster in Rotterdam, en op donderdag 28 maart in Vlaar dingen in de Stadsgehoorzaal. De Floorshow i: matig terugkerend program ma in café Floor in de Rotter damse Schouwburg. Zaterdag 26 januari is het praatpro gramma weer zeer gevarieerd. Er i r de e brug, een 64-jarige de butant vertelt over zijn boek, saxofoniste Annie van 't Zelf de treedt op en de Erotiek in de Rotterdamse galeries is het onderwerp van gesprek. Maria Heiden en Fred van der Hilst presenteren de show, die van 16.00 tot 17.30 duurt. Wibi Soerjadi, de talentvol le jonge Nederlandse pianist, treedt donderdag 31 januari op in de kleine zaal van De Doelen. Hij speelt composities van Bach, Chopin, Schumann, Liszt, Prokofiev en Ravel. De Tijdens het African Roots- Festival treedt zaterdag 2 fe bruari in Thelonious aan de Lijnbaan de groep Bakine uit Senegal op Ze gebruiken tra ditionele instrumenten. Het concert begint om 21.00 uur. Kaarten kosten 10,-. UB40 geeft op 3 en 4 april twee extra concerten in Ahoy'. De eerste vier concerten in Ne derland, waaronder twee in Ahoy' op 1 en 2 april, waren binnen de kortste keren uit verkocht.. De kaartverkoop voor de extra concerten begint zaterdag. Ter afsluiting van de ge slaagde tentoonstelling Foto grafie in Suriname 1839-1939 in het museum voor Volken kunde is er zaterdag 26 januari een swingend Surinaams dansfeest met Nay a Roshni, hindi-pop met Caribische rit mes, en Koropina, een Kawi- na-orkest, in Theater De Eve naar. De aanvang van het feest is 22.00 uur, kaarten kosten 10,-. Naya Roshni betekent Nieuw Licht. De groep staat onder leiding van Stan Lokhin en is een van de meest veelzij dige party-bands binnen de Hindoestaanse gemeenschap. Koropina staat onder leiding van Gerrit Sno. Kawina-mu- ziek is een van de meest au thentieke creoolse muziekgen res in Suriname, die hoort bij de Winti, een Surinaamse godsdienst. Het is feestmuziek bij uitstek. Reserveren kan via de mediatheek van het mu seum, telefoon 41 11 055. In de Rotterdamse Schouw burg is zondag 27 januari de kindervoorstelling Franken stein of het Geheim van Smrntwsk te zien. De onuit spreekbare naam is van een dorpje waar Victor Franken stein met zijn knecht Kneut een vervallen kasteel gaat be wonen. Samen met het mon ster Mon willen ze het gebouw opknappen. Ze krijgen te ma ken met de gebroeders Kara- mazow, burgemeester Znjerp, commissaris Tvattisav, de oude pianist Janosj en mooie Raisa. Verwikkelingen troef, dus. Het geheim van Smrntwsk wordt gespeeld door het Noordelijk Theater De Voorziening. Aanvang v de voorstelling: 14.30 uur. De jeugdvoorstelling Bolle Boos van het Jeugdtheater Hofplein wordt zondag 27 ja nuari voor het laatst gespeeld. In het Hofpleintheater voeren de kinderen van de Jeugdthea- terschool het Rotterdamse sprookje over het meisje Eva nog een maal op. Eva is al acht jaar opgesloten in huis, samen met haar ouders. Moeder woont in de kelder, vader woort in een lampekap. Eva besluit de wijde wereld in te trekken. Bolle Boos begint om 14.00 uur. Kaarten kosten tot en met 16 jaar 7,50 en 17 jaar en ouder 10,-. Bo Bojoh: „Jammer dat de film een beetje karikaturaal is geworden.(foto Robert Vos)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 19