'Ik ga niet op mijn knieën of ze een kwisje hebben' Radio Rijnmond Reporter Allemaal gratis Redelijk plaatje Om 4 uur op Mutsen Media-bacil 9-5002 Zwervend van de kleuter leidsters naar een perscon ferentie in de Kuip, van Teleac via RTL4 naar NOS-Laat. En altijd schrijven voor de krant - Het Vrije Volk, later Algemeen Dagblad - en presenteren voor Radio Rijnmond. De kleine me dia-zelfstandige Victor Deco- ninck. VICTOR DECONINCK, EEN KLEINE ZELFSTANDIGE IN MEDIALAND (Van o e sportredactie) Victor, wat wil je later worden? „Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet. Ik denk eigenlijk weieens dat ik langzamerhand word wat mijn vader deed. Die was teke naar en zwierf langs veld en straat, met een schetsboek, en dan tekende hij was hij leuk vond, wat zijn oog trof. En pas sant raakte hij in contact met de mensen, die keken over zijn schouder heen. Die zeiden dan: 'Dat schoorsteentje moet er nog op,' en dan wachtte mijn vader tot het allerlaatst om dat schoor steentje erbij te tekenen." Verdiende hij daar zijn geld mee? „Daar moesten wij van leven, ja- Dat was wel een probleem van dat vak. Hij zag een heleboel, en hij ging ook wel eens een partijtje biljarten. Hij werkte wel hard, laat ik dat absoluut voorop stel len." Waar was dat? „In Schiedam, Rotterdam, Over- schie... Ik ging altijd met hem mee. Ik mag wel zeggen dat ik dat gebied daar als mijn broekzak ken. Dan namen we een gehakt balletje in café De Vergulde Pol lepel in Bleiswijk... Dat zou ik wel willen, ja..." Maar je bent toch zelf ook een beetje een zwerver? „Ik heb een beetje mogen doorle ren, zoals dat heet, maar op die tochten met mijn vader heb ik het belangrijkste geleerd: kijken. Als je naar de hemel kijkt is hij aan de horizon een andere kleur blauw. Dat is allemaal gratis. Ook naar mensen kijken en met ze praten is fantastisch." Waarvoor heb je doorgeleerd? „Ik heb eerst orthopedagogie ge studeerd en later wijsgerige pe dagogie in Utrecht." Hoe komt iemand die zulke lange woorden kent in de sport terecht? „De loop van een mensenleven heeft altijd met de jeugd te ma ken. Daar wordt de basis gelegd. Mijn vader werkte vast voor een aantal kranten, als illustrator. Als jongen kwam ik in aanraking met De Maasbode en De Tijd, die zaten in de Kortenaerstraat. Ik zag daar die dreunende persen en linotypes en ze zeiden tegen mij, ik was zestien jaar: 'Kun jij geen stukkie schrijven?' Voor mijn eerste stukje kreeg ik vijf gulden. Ik heb uiteindelijk voor die stu die gekozen, maar ik ben altijd büjven schrijven. Bij de Volks krant heb ik een heel goede kans gekregen om heel intensief over sport te schrijven." En bij Het Vrije Volk? „Daar heb ik jaren gezeten om kopij te bewerken. Daar heb ik de ambachtelijke kant van het vak geleerd. Maar schrijven over sport is altijd een belangrijke rode draad in mijn leven ge weest." Was jij nou ook niet ooit direc teur van een school? ,.Ik was directeur van een oplei ding voor kleuterleidsters: Lucia, een begrip in de katholieke we reld." Jn ging het schrijven in die pe riode gewoon door? „Ja, ik had het uitermate grote voordeel dat ik als directeur mijn eigen tijd mocht indelen. Als Feyenoord een persconferentie had om één uur, ging ik naar het stadion. Daar hadden ze op school geen problemen mee. Ik ben toen via de Teleac met de TV in contact gekomen. Ik kende Bob Loeve van Teleac, een aan stormend talent in de vormings wereld, redelijk goed. In 1985 kwam de basisschool er, en het ministerie had er veel centjes voor over om dat multimediaal te brengen. Ze hadden mensen no dig om die cursussen te presente ren en toen hebben ze een hele boel mensen gebeld, mij ook. Ik moest een soort screentest doen en bracht er geen reet van te- gelooflijke mutsen terecht. Men sen die onder de katholieke vlag zogenaam nobel waren. Maar ze waren bikkelhard en hadden hier en daar fascistoïde trekjes. Dat boterde helemaal niet. Na verga deringen gingen we altijd naar het Rijnmond Café om een beetje af te kicken. Daar kwam ik Peter Schuiten tegen, een RANO-man die mijn stukken uit de Volks krant kende. Na nog een fusie met andere scholen kon ik ver trekken: er waren drie directeu ren en er was er maar één nodig. Het beste wat me ooit in mijn leven is overkomen. Ik ben voor mezelf begonnen." Een kleine zelfstandige? „Ja, een kleine zelfstandige. Ik had een brede basis en kon in het begin alles aanpakken. Ook Ra dio Rijnmond. Ik las onder ande re het nieuws, dat was een hele ervaring. Ik kwam in een jong bedrijf terecht met heel veel jon ge mensen. Ik maakte de grootste en grofste blunders. Jonge hon den waren het: terwijl ik het nieuws zat te lezen, staken ze je blaadje in brand, ze deden het licht uit, zaten je in je kont te prikken... En dan moest jij se rieuze berichten lezen. Een uit stekende leerschool..." recht. Maar ze belden me op school op en zeiden: 'Jij bent het geworden.' Ik heb toen nog even in de euforie geleefd dat ze mij zo'n goede on derwijskundige vonden. Later vertelde de regisseuse me dat ze vooral het plaatje redelijk von den." En toen? „Lucia verhuisde naar de Lijn baan, gevolg van een fusie. Onze school had in Kralingen een vrij jong team van docenten en we kwamen tussen een stelletje on- En toen RTL4. „Daar waren ze in het begin heel ambitieus. Elke dag sport. Ze hadden nog een presentator no dig en dat werd ik. Maar de sport liep al snel terug en toen ben ik bij het ontbijtnieuws terechtge komen. Negen maanden lang elke ochtend om vier uur uit mijn bed! Maar ik kreeg weer de kans om dat vak te leren. Het was alle maal low-budget, dus je moest veel improviseren Dat hielp je over een bepaalde drempel heen." En toen de NOS? „Ja, toen kon ik de overstap ma ken. Ik wilde toch niet op mijn knieën door heel RTL4 of er mis schien nog een kwisje was of zo. Ik stond voor de keuze: doorgaan met de media of me terugtrekken op basis van schrijven, adviseren, praten op een congres... Kees Jansma van Studio Sport kende ik al lang. We zijn met elkaar in contact gekomen en toen was het snel gepiept. Bij NOS-Laat krijg ik een redelijke kans. Je moet concessies doen aan jezelf. In de camera kijken, rechtop zitten, je das recht..." Je haar goed--- „En je haar goed! In de televisie zaal zie je al die zenders tegelijk. Als je het geluid uitzet, kun je voorspellen wanneer die presen tatoren iets met hun hoofd doen. Die ritmiek kim je voorspellen. Dat doe je natuurlijk omdat je naar een cue toepraat, maar ik zeg altijd tegen mijn kinderen: 'Als je het idee hebt dat die man op de buis niet meer dezelfde is die je 's morgens hebt zien weg gaan, spijker dan de deur dicht en laat hem mij nooit meer bin nen!' Dan ben ik ook door het media-bacil aangetast en ver vreemd ik van de man met het schetsboekie." Maar wat wil je nou worden? „Het is een strijd tussen het hoofd en het hart. Bij mijn vader is het het hart geworden. Ik kon aardig leren en dan zijn er lange periodes waarin het hoofd over heerst. Daar kun je goed je brood mee verdienen en dat weerhoudt je ervan om dat andere leven te leiden. Maar het hart zal onge twijfeld winnen." MIEKE VAN DER LINDEN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 13