samenvoegen 'Scheiden, schoonmaken Het is doodordinair creperen' Folklore Zee op van Middellandse tweede paasdag Indiase muziek Helmert Woudenberg over 'Zwarte Kunst' en alchemie Vier dagen lang theater voor en door jongeren KUNST CULTUUR AMUSEMENT Apollo Toneel doet meer realisme in stuk van Brink werking." (foto: Peter de Kievith) Oeroude en simpele natuurwetten vormen de basis van de toneelvoorstel lingen en theaterlessen van Helmert Wouden berg. Kabbala en alche mie, mystieke weten schappen die uit de Mid deleeuwen stammen, spelen een belangrijke rol in de filosofie die Woudenberg heeft ont wikkeld. Toch is er niets geheimzinnigs of zweve rigs aan zijn verhaal: hij legt rustig en welover wogen uit hoe mensen volgens hem in elkaar steken, en hoe je in zijn visie je kansen om jezelf te ontwikkelen kunt ver groten. De acteur geeft tijdens het vijfde Natio naal Scholieren Thea terfestival een van de laatste voorstellingen van 'Zwarte Kunst', een alom geprezen solo, waarbij zowel tekst, re gie als spel van zijn hand zijn. „Een eigen ei leggen", was zijn motief om deze solovoor stelling te maken. Het verhaal van Zwarte Kunst is een sprookje over een machtheb ber, die magische krachten bezit. Hij schrijft een wedden schap uit, waarbij iedere jon ge man die zich 24 uur lang voor hem weet te verschuilen de macht van hem mag over nemen. Niemand lukt dat, want magische krachten stel len de dictator in staat om iedereen te vinden. Drie broers gaan de weddenschap aan, twee van hen leggen het loodje. De derde slaagt in zijn opdracht. „Hoe het afloopt, vertel ik niet. Het eindigt in elk geval niet in de trant van 'Ze leefden nog lang en geluk kig'. De cirkel sluit zich." Woudenberg koos voor een sprookjesformule omdat die een universele werking heeft. „In sprookjes en mythen ko men wetmatigheden aan de oppervlakte, die je bewust kunnen maken van het grotere geheel waarvan je deel uit maakt." Elementen Woudenberg, afkomstig uit het Werktheater, benadert het leven vanuit diezelfde univer sele wetten die zo'n grote rol spelen in sprookjes. Daarbij grijpt hij terug op een filosofie die in allerlei culturen is terug te vinden: de leer van de vier elementen. „De theorie stamt uit de Mid deleeuwen. Er was toen nog geen wetenschap, geen psy chologie. Toch werd er weten schappelijk onderzoek ge daan, compleet met laborato ria. De alchemisten gingen er van uit dat alles is samenge steld uit vier componenten: lucht, aarde, water en vuur. Als je die van elkaar zou scheiden, schoonmaken en vervolgens weer zou samen voegen, krijg je iets beters. Zo waren zij ervan overtuigd dat je van ijzer, een onedel me- Het vijfde Nationaal Scho lieren Theaterfestival vindt plaats van 3 tot en met 6 april in Jeugdtheater Hof plein, Theater 't Kapelletje en het Bibliotheektheater. Het festival bestaat uit der tien workshops, drie excur sies, de acht beste scholie ren- en jongerentheatervoor- stellingen van het afgelopen jaar, vier professionele voor stellingen en een uitgebreid randprogramma. Ruim 250 jongeren treden er in vier dagen op. Het festival is een produktie van Jeugdtheater Hofplein in samenwerking met het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel en het lande lijk Ondersteuningsinstituut Kunstzinnige Vorming, on der aiLspiciën van het Plat form Scholierentheater. De acht scholieren- en jon- gerentheatervoorstellingen zijn 'Basta' van Jongeren theatergroep Artisjok uit Amsterdam, 'Lilith' van het Sint Ludger College uit Doe- tinchem, 'De zonen van de keizer' van het Veenlanden- college uit Mijdrecht, 'Het doet minder pijn op hele uren' van de vooropleiding Theater Groningen, 'Antigo ne' van OSG Caland uit Rot terdam, 'Wolodja' van de Gruitpoort uit Doetinchem, 'Antigone' van het Vliet- landcollege uit Leiden en 'Eerste liefde' van Centrum voor de Kunsten uit Eindho ven. De professionele voorstellin gen zijn van Bruun Kuijt en Rik Hoogendoorn als Echte Mannen in 'Pikbroek', Hel mert Woudenberg met zijn solo-voorstelling 'Zwarte Kunst', het dansgezelschap Modern Jazz Dance Compa ny Djazzex met 'Jazz Ex change' en Oud Huis Stekel- bees uit België met 'Mou- chette'. De workshops bestrijken de meest uiteenlopende aspec ten van het theater: dans, recensies schrijven, musical songs, verteltheater, klein kunst, regie, spel, grime, vormgeving, licht, stemvor- ming en straattheater. Het festival wordt geopend en afgesloten met een muzi kaal feest. De openings avond is woensdag 3 april vanaf 19.30 uur; het theater is donderdag, vrijdag en za terdag open vanaf 12.30 uur, de voorstellingen beginnen steeds een uur later. De mu ziek van het slotfeest is van de Weekend Warriors. Het volledige programma is verkrijgbaar bij Jeugdthea ter Hofplein, telefoon 010- 4660311. HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 28 MAART 1991 In de serie Voor één keer is de benaming 'Zondagochtend concerten' niet helemaal juist. Het eerstvolgende 'concert' is namelijk een dansvoorstel ling, en vindt bovendien niet op zondag plaats, maar op maandag, tweede paasdag, 1 april. Een extra feestelijke en sfeer volle voorstelling wordt het: de kleurige folklore van de landen rond de Middellandse Zee bruist als het ware het podium af met de dansen van het Folkloristisch Dansthea ter. De twintig dansers en het or kest van het gezelschap bren gen muziek en choreografieën van vele culturen die samen komen rond de Mediterranee: van Spanje via de Noordafri- kaanse kust naar Israël, Tur kije, Griekenland en Joegosla vië. De voorstelling wordt gepre senteerd door gastheer Gerard Cox, die voor de honderdste maal de Zondagochtend-ar tiesten aankondigt. Vorige week, bij het honderdste con cert, werd duidelijk dat Cox éénmaal in al die tijd verstek heeft moeten laten gaan. Deze speciale paas-voorstelling is dus Gerards eigen jubileum. De toegangsprijs voor de voorstelling is 14 gulden, maar in de voorverkoop bij de kantoren van deze krant, de Verenigide Spaarbank en or ganisatiebureau Martin Hart- son aan de Kleiweg 100 zijn de kaarten f 12,50. De voorstel ling begint om 11 uur. het bedrijfsleven of ik trainin gen wilde geven. De filosofie is niet aan toneel gebonden, hoewel ik er als toneelspeler veel aan heb. Tijdens die trai ningen blijkt dat het op aller lei gebieden werkt, in het be drijfsleven, maar net zo goed in de therapie. Ik geef les op alle toneelscholen, en daar is deze aanpak ook heel erg be steed. Ik leer er zelf nog steeds veel van, want het blijft een theorie, met duizenden moge lijkheden. „In een workshop begin ik met oefeningen en improvisa ties die gebaseerd zijn op de vier elementen. Je leert die vier elementen in jezelf te her kennen. Je krijgt zelfs vier na men, voor ieder deel van de persoonlijkheid één. Net als de alchemisten: eerst scheiden en schoonmaken, dan samen voegen. Zo weet je wie je bent." Vertroostend Een paar dagen vóór het ge sprek liet Helmert Wouden berg in een televisieprogram ma op RTL4 een spel tarot kaarten zien. Die gebruikt hij vaak, zei hij daar. „Tarot is een alchemistich spel", legt hij uit. „Diezelfde elementen water, lucht, vuur en aarde komen erin terug." Het prach tig uitgevoerde kaartspel komt ook nu weer op tafel. „Je moet uitkijken dat je het tarotspel niet verkeerd ge bruikt. Je speelt een spel om via de spelregels ergens te ko men, zoals je ook een schaak spel speelt. Daardoor kunnen dingen bovenkomen die je zonder het spel niet zou zien. Soms wordt het tarotspel ge hanteerd als iets bovenna tuurlijks: alsof je zou kunnen voorspellen dat een lange donkere man je pad zal krui sen, of dat je jong zult sterven, dergelijke humbug. „Ik zie het als een hulpmiddel, zoals een droom ook een hulp middel kan zijn. Je kan wak ker worden met een droom die een betekenis heeft, zonder dat je die kan duiden, 's Nachts is er gewerkt, zo'n droom geeft je een teken, maar je leven verandert er niet door. Het bevestigt alleen wat je zelf al weet. De kaarten van de tarot kunnen je ook zo'n vertroostend inzicht ge ven. Je legt je probleem op tafel, en dat geeft overzicht." Maria Neele In de kleine zaal van de Doelen is eerste paasdag, zondag 31 maart muziek te horen van de Indiase musi ci Suneel Mukherjee op de sarod en Sukhmoy Baner- jee op de tabla. Het concert met Indiase Gandharva Veda-muziek is onderdeel van een wereldwij de serie concerten onder de titel 'Maharishi's Muziekfesti val voor de Vrede', dat vier maanden lang op 108 plaatsen in de wereld plaatsvindt. Het optreden van Mukherjee en Banerjee maakt deel uit van een serie van drie concerten in De Doelen. De organisatoren van de con certen en de deelnemende mu sici menen dat ze met hun mu ziek een krachtige en merkba re golf van orde en vrede op wereldschaal teweeg kunnen brengen. Ze denken dat hun klanken en melodieën even wicht en harmonie scheppen in de mens en zijn omgeving. Na dit eerste concert op eerste paasdag volgen er nog twee, op donderdag 25 april en vrij dag 31 mei, beide keren om 20.15 uur. Het concert op 31 maart begint om 15.00 u Organist Klaas Jan Muidei geeft tweede paasdag, 1 april, zijn traditionele paasconcert in de Grote- of Sint-Laurens- kerk in Rotterdam. Op het Marcussenorgel speelt Mulder werekn van Bach, Mozart, Wa- lond en Rheinberger. Het con cert begint om 20.145 uur. De controversiële perfor- mancegroep DNA Funart Vac- torie treedt vanavond en mor genavond op in Tejatro Popu lar aan de West Kruiskade 26. De groep wordt afwisselend bejubeld en verguisd, zowel in Nederland als ver daarbuiten. Met verf, opblaasbootjes beestjes en veel plastic creëert DNA Funart Vactorie ter plek ke beelden, die vervolgens weer worden vernietigd. Er is een gastoptreden van de 55- jarige Berlijnse geluidsperfor mer C.O. Caspar. Het optreden begint om 21.00 uur. De Roemeense violist Gre- gor Serban treedt maandag 8 en 15 april met zijn orkest op in restaurant Engels aan het Stationsplein in Rotterdam. Het orkest is er te horen vanaf 19.00 uur. Serban (1909) trok in zijn jeugd door heel Europa. Hij studeerde aan het conser vatorium in Den Haag en is zo in Nederland gebleven. Het or kest bestaat uit twee violen, cymbaal, piano en bas. Reser veren via 010-4119551. Saxofonist Anthony Brax ton speelt met zijn kwartet in Jazzcentrum Thelonious op vrijdag 5 april. Braxton is jazzmusicus, maar heeft zich ook altijd laten beïnvloeden door de hedendaagse gecom poneerde muziek van Schön- berg, Varèse, Cage en Stock- hausen. Braxton speelt met pianiste Marilyn Crispell, bas sist Mark Dresser en drummer Gerry Hemingway. Het optre den begint om 21.00 uur. In de serie Coryfeeën s het klavier speelt woensdag 3 april de Joegoslavische pianist Ivo Pogorelich in de kleine zaal van De Doelen. Pogore lich voert werken uit van Haydn, Brahms, Skrjabin, Ra- vel en Rachmaninov. De nog jonge pianist heeft reeds een glanzende carrière achter de rug. Hij speelde in de meest beroemde concertzalen van de wereld, met de grootste diri genten en de beste orkesten. Het concert begint om 20.15 Zeer jonge, maar zeer grote viooltalenten uit het Japanse Yamaguchi spelen donderdag 4 april een concert in de kleine zaal van de Doelen. Het gaat hier om een uitwisselingspro ject met het Rotterdamse Hel- lendaal Vioolinstituut, dat net als het collega-instituut uit Ja pan jeugdige violisten opleidt. De jeugdige violisten voeren werken uit van Rode, Men delssohn, Wieniawski, Vivaldi, Mozart en enige Japanse melo- Shakespeare en Bracht staan zondag 31 maart cen traal in het programma Floor op Zondag, dit keer met actri ce trins Snijders en pianist Pe ter Beijersbergen van Hene gouwen. Muziek van Mi Castelnuovo-Tedesco en Kurt Weill schreven de muziek bij de teksten van Shakespeare en Brecht. Jazz en musical laten hun invloed gelden in muziek van beide componisten. Het optreden begint om 12.00 u toegangsprijs is 7,50. Jeugdtheatergroep Zwarte Hand brengt 1 april een nieuwe produktie in pre mière, getiteld Het eind is zoek. De Ierse schrijver Sean O'Casey schreef het stuk, waarin rollenruil tussen man en vrouw centraal staat. Darry en Lizzy hebben laaiende ru zie. Ze verwijten elkaar dat ze hun werk niet goed doen en besluiten tot een rollenruil. Lizzy gaat er meteen stevig te genaan, maar Darry krijgt tij dens het huishoudelijk werk bezoek. Dat gaat natuurlijk mis... De Zwarte Hand geeft een try-out op 31 maart. Beide voorstellingen beginnen om 15.00 uur. De voorstelling be gint en eindigt met een optre den van mandoline-orkest De Opbloei. Voor iedereen vanaf 8 jaar. Spelers en publiek werken samen in een spannende thril ler: 'Verdacht' van Theater sport Lawine, te zien op vrij dag 29 maart en zaterdag 30 maart om 20.30 uur in het Bi bliotheektheater. Het moord- verhaal is niet af, het publiek wordt gevraagd karakterei genschappen te geven aan per sonages, te kiezen wie de da der is, de detective te helpen de moord op te lossen. Ge schreven tekst en improvisa ties wisselen elkaar af. De voorstelling is een Europese première, die elke voorstelling weer anders uitpakt. £>1 tervensbegelei- ding is eigenlijk het allerbelang rijkste aandachtspunt. Hoe dat proces verloopt beslaat het grootste ge deelte van het stuk. Het is bijzonder emotione rend om mee te maken dat de ene partner de an dere niet in de steek laat. Het proces van ontken ning, cynisme en wan hoop wordt aan beide kanten doorgemaakt tot uiteindelijk toch de be rusting volgt. Weglopen van iemand wiens einde nadert zou nooit mogen gebeuren. Dan is, naar mijn idee, de liefde nooit groot genoeg geweest." Peter van Leeuwen over 'zijn' versie van Jos Brink's Een nieuwe dood (waarin het ster vensproces van een aids-pa- tient wordt gevolgd) dat hij met Apollo Toneel op zater dag 6 april in het Bibliotheek theater brengt. Samen met zijn levensgezel Thorn Maes die productieleider is. Van Leeuwen: „Dat Thom en ik op ongeveer dezelfde manier sa men leven en werken als Jos dat doet met zijn vriend Frank Sanders heeft uiteindelijk de doorslag gegeven bij het mij toestemming geven om Een nieuwe dood opnieuw te bren gen. Aids blijft natuurlijk een gevoelig onderwerp. Thom en ik hebben ook qua geloof de zelfde achtergrond als Jos en Frank. En allebei zijn we ook altijd heel actief geweest bin nen de (rooms-katholieke) kerk. Homosexualiteit, het ge loof en de drang, mensen die het thuis moeilijk hebben te helpen door met hun ouders te praten: dat zijn wel de groot ste overeenkomsten die wij hebben. Het laatste, praten met de ouders van homosexu- ele jongeren is vaak heel be langrijk. Daarmee proberen we te bereiken wat we eigen lijk ook met dit stuk willen: laten zien dat het opbloeien van een liefde tussen twee ho- mosexuele mensen exact het zelfde is als bij heterosexue- len. We hopen dat ons publiek wat dat betreft met wat min der vooroordelen naar huis zal gaan". Russisch roulette Toch heeft Apollotoneel ook richting homosexuelen wel wat te melden. Peter van Leeuwen: „We hebben wel de gelijk kritiek op zaken als on veilig vrijen; het Russisch roulette dat nog steeds ge speeld wordt. Toch geven de cijfers die de Aidslijn geeft een gunstige prognose. Vol gens getallen uit '85 zouden er nu 100 tot 200 duizend sero- positieven zijn en 10 tot 15 duizend daadwerkelijk zie ken. Op dit moment geeft de Aidslijn (cijfers van 1 oktober 1990) 1442 patiënten en 10 tot 20.000 seropositieven. Dat is natuurlijk nog wel veel maar de aandacht zou inmiddels meer naar hetero's mogen gaan. Daarbij is meer sprake van een stijgende lijn. Al met al hebben we het natuurlijk wel steeds over schattingen. Er leeft heel veel in het ver borgene en veel mensen weten waarschijnlijk niet eens dat ze ziek zijn". Er is lef voor nodig om een stuk van Brink te spelen dat al heel veel succes geoogst heeft. Toch is ook Jos Brink zelf blij dat het weer gespeeld wordt. Van Leeuwen: „Veranderen mocht in eerste instantie niet maar toch heb ik het geheel iets minder sentimenteel ge maakt. Je weet hoe Jos is, die barst bij van alles onmiddel lijk spontaan in snikken uit. Ik ben wat nuchterder. Dat kim je in het stuk merken". Hyperventilatie „Toch is het natuurlijk een zware klus, zo'n onderwerp. Je inleven roept veel emoties, op. Bij Apollo Toneel heb ik hiervoor de juiste spelers kun nen vinden. In het stuk sterft de hoofdpersoonin zijn strijd steeds gesteund door zijn partner. Een moeilijke rol, heel goed vertolkt door Per Severin. Tijdens een voorstel ling had hij zich dusdanig in geleefd dat hij een hyperven- tilatie-aanval kreeg. Om dat voortaan te voorkomen heb ben we deskundige hulp inge roepen. In de praktijk zie je vaak dat het heel anders uit pakt. Dat mensen door hun familie en omgeving worden uitgekotst en moederziel al leen dood moeten gaan. Dat is geen doodgaan meer, dat is doodordinair creperen. Van daar dat er buddies gekomen zijn. Wat je ook veel mee maakt is positieve discrimina tie. Dat is natuurlijk veel min der erg maar getuigt toch ook weer van vooroordelen. Als mensen horen, merken dat je homosexueel bent, zou je in eens zo aardig zijn. Of zo goed kunnen koken en kunstzinnig zijn aangelegd. Allemaal on zin. Onder homo's zitten net zo goed etterbakken en ook alle andere eigenschappen die een mens kan hebben tref je soms wel en soms niet aan. Ook wat dat betreft is er geen verschil met hetero's. De realiteit van een homobe- staan zou naar Van Leeuwen en Maes wel wat meer bekend mogen zijn. Met name dat het allemaal net zo gewoon of on gewoon kan zijn als welk an der leven of welke andere re latie dan ook. Van Leeuwen over zijn neiging tot 'het ge- Peter van Leeuwen: „Positieve discriminatie is ook onzin" (foto: Peter de Kievith) wone' „Ook de onderzoekss- cènes in het stuk waren naar mijn idee niet realistisch ge noeg. Het is bij iemand waar bij aids wordt vermoed echt niet noodzakelijk de knieref lexen te testen. Met behulp van een arts hebben we dat aangepast en er een realisti scher scène van gemaakt. Al les gewoon zoals het is". Els Neijts Helmert Woudenberg: „Sprookjesformule heeft universele taal, iets beters kon maken, goud bijvoorbeeld. „Voor de mens gold hetzelfde, dachten sommigen. Die ver kochten hun laboratorium en gingen mediteren op de hei. Ze ontwikkelden een theorie dat je als mens je arrange ment, de manier waarop de elementen zijn samengevoegd, zelf in de hand hebt. Als ac teur moet ik ook kunnen scheiden en schoonmaken, elk arrangement kunnen maken. Daarom heb ik veel aan die theorie." „De elementen vuur, aarde, lucht en water staan voor de ambitie, het praktisch inzicht, het analytisch vermogen en het gevoel. Je hebt vanaf je geboorte geleerd om één per soon te zijn. Toch blijft er in ieder mens een deel onaange past. Drie elementen zijn in harmonie, met één element lig je overhoop. Dat deel van je zelf weigert zich aan te pas sen, wordt onderdrukt en kan een eigen leven gaan leiden. De kracht van dat element kan zich tegen je keren. Als het element vuur bijvoorbeeld niet geregeld wordt, kan het destructief worden, dan regelt het zichzelf. Door dat stuk on aangepastheid blijft er altijd een deel van jezelf waar je met niemand over kan praten, dat individueel blijft." Vier namen Woudenberg geeft tijdens het Scholieren Theaterfestival ook een workshop. In zo'n 'training' is de leer van de vier elementen het uitgangspunt. „Op de televisie heb ik eens een tipje van de sluier kunnen oplichten. Dat programma is op alle fronten aangeslagen. Ik kreeg zelfs telefoontjes van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 19