UIT
in t kort
Drie hele dagen lang brassbandmuziek
Carlo swingt zoals hij wil
rllllTIMb
Commodores komen
naar Parkzicht
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
Programmaoverzicht
Band uit Rijnmond mikt
op plaats in middenmoot
choreograaf Edouard Lock
Wervelende dansen van
V Y
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 18 APRIL 1991
ROTTERDAMDe legen
darische Commodores zijn
op vrijdag 26 april te zien in
Parkzicht. De groep uit het
Amerikaanse Alabama heeft
een groot aantal muzikale en
organisatorische trends ge
start. Ze scoorden in iedere
denkbare hitlijst en werden
bekroond als 'best rhythm
and blues', 'best pop gröup'
en 'best international sales
group'. Hun repertoire reikt
van pop tot country, van
disco tot M.O.R. en van
rhythm and blues tot jazz.
Het succesverhaal van de
groep heeft een zeldzame
continuïteit. Volgens ken
ners komt dit door de ver
schillende bronnen waaruit
de leden van de band putten.
Als schrijvers, musici en vo
calisten combineren de Com
modores hun individuele
smaken en ervaringen. Men
komt zo tot een geluid dat
nog steeds een grote schare
fans aanspreekt.
In Parkzicht treden de Com
modores op in de orginene
bezetting: Walter 'Clyde'
Orange, William King en
J.D. Nicholas. Het concert
begint om 2.00 uur. De zaal
is open vanaf 22.00 uur.
Een andere grootheid uit de
popgeschiedenis betreedt op
zondag 21 april het podium
van Parkzicht: Freddy Fen
der. Hij treedt op als lid van
de Texas Tornados.
(foto: Robert Vos)
In Tejatro Popular is vrijdag
19 april in Salon de Tango van
Cuartito Azul met de film El
Tango es una Historia van
Humberto Rios en een concert
van de Argentijnse pianist
Juan Pablo Dobal. Vooraf
gaand aan de Salon de Tango
is in het restaurant van Tejatro
Popular de mogelijkheid om
Argentijns te dineren. De film
is een document van een groots
tango-festival in Mexicostad
in 1980, met de orkesten van
Astor Piazolla en Osvaldo Pu-
gliese. Op de achtergrond
speelt de miliatire dictatuur
van Argentinië. De veelzijdige
pianist Juan Pablo Dobal heeft
al eerder opgetreden in Cuar
tito Azul. In een heel eigen stijl
verenigt Dobal de vele aspek-
ten van de muziek van zijn
land. Aanvang 21.00 uur, toe
gangsprijs 10,-, met diner:
25,-. Reserveren via 010-
4361210.
Voor de Belgische schrijver
Tom Lanoye is Vlaanderen een
land waar het familieleven
even treurig voortsleept
een lange regenachtige
zondagmiddag. Daar regeren
Vlaamse moeders hun man-
i, broers en zonen met een
fluwelen pantservuist. Een
land van asfalt en kinder
hoofdjes, van melancholie,
middenstand en bloemkool.
En vooral van mannen.
Er wordt veel gesproken, maar
slechts weinig gezegd. En als
woorden niet meer toereikend
zijn, vallen er klappen.
In dat Vlaanderen wonen ook
Jules en Alice. Zij houden van
elkaar, maar kunnen elkaar
nauwelijks bereiken. Vormen
de autowrakken die Jules met
zijn takelwagen naar zijn au
tokerkhof sleept, een te hoge
berg? Of is er een stuk teveel
afgesprongen van het achtste
kapotte kruisbeeld dat hij mee
naar huis brengt?
Tom Lanoye, schrijver, dich
ter, columnist, performer en
vijand van alles wat naar lite
rair fundamentalisme zweemt,
bewerkte op verzoek van To
neelgroep Amsterdam zij ver
haal 'Bij Jules en Alice' tot een
toneelstuk. De opvoering hier
van, heeft plaats op 16 t/m 20
april in de kleine zaal van de
Rotterdamse schouwburg.
Aanvang om 20.30 uur. Entree
is f 14,-, met CJP en Pas65
f 10,-.
De regie is in handen van Alize
Zandwijk. De spelers zijn Fred
Goessens, Marieke Heebink,
Hein van der Heijden, Mark
Rietman en Wim Selles.
De halve finale om de Midi-
award wordt vrijdag 19 april
gehouden in Theater Zuid
plein. Twaalf kandidaten strij
den om zes finaleplaatsen. De
deelnemers werken met elec-
tronische muziekinstrumen
ten, en wordt georganiseerd
door het Rotterdams Conseva-
torium en de Stichting The-
muz. De uiteindelijke winnaar
ontvangt een prijs van 1500
gulden, de muziek van de zes
finalisten wordt vastgelegd op
CD.
De Bee Gees komen in Ahoy'
op maandag 1 juli. De gebroe
ders Gibb laten er vooral de
nieuwe nummers van hun al
bum 'High Civilization' horen.
Het is het enige optreden in
Nederland. De voorverkoop
voor het concert begint op za
terdag 20 april.
9 In de serie Muziek Authen
tiek in de Grote Zaal treedt
maandag 22 april het Orkest
van de Achttiende Eeuw op
met een programma rond Mo
zart. Het orkest staat onder
leiding van Frans Brüggen.
Solisten zijn violiste Lucy van
Dael en klarinettist Eric Hoe-
prich. Aanvang 20.15 uur.
HH
Het programma van de Eu
ropese Brassband Kampi
oenschappen begint op vrij
dag 26 april om 2Q.15 uur in
de kleine zaal met een wel
komsconcert door het Ne
derlands Blazers Ensemble
en het Groot Koperensemble
van het Rotterdams Conser
vatorium onder leiding van
George Wiegel. Op het pro
gramma staat onder andere
de wereldpremiere van een
compositie van Jochem Slot
houwer.
Op hetzelfde tijdstip ver
zorgt het Rotterdams Phil-
harmonisch orkest ook een
concert maar dan in de grote
zaal. Het orkest zal een pro
gramma brengen met een
knipoog naar de componist
Mozart.
Zaterdag 27 april start het
eigenlijke programma.
Vanaf 9.00 uur doen 12 brass
bands een gooi naar het
kampioenschap. Onder de
deelnemers bevinden zich
klinkende namen zoals de
John Foster Black Dyke
Mills Band uit Engeland,
Brass Band Willebroek uit
België, de Krohnengen
Brass Band uit Noorwegen
en de Tredegar Band uit Wa
les. Nederland is sterk verte
genwoordigd met Brassband
Rijnmond, Brassband De
Waldsang en Brassband Soli
Deo Gloria.
Het verplichte werk voor de
Europese kamioenschappen
is dit jaar 'A London Ouver
ture' van Philip Starke.
Aanvankelijk was gekozen
voor een werk van Hardy
Mertens maar de jury heeft
hier van af gezien omdat er
problemen waren met de in
strumentatie en er tenminste
vijf slagwerkers voor dit
werk noodzakelijk zijn. Op
het laatste moment is beslo
ten 'A London Ouverture'
als verplicht stuk aan te wij
zen.
Aansluitend op de wedstrij
den wordt er op zaterdag
avond vanaf 20.15 uur een
galaconcert gegeven. Aan dit
concert werken mee de John
Foster Black Dyke Mills
Band onder leiding van
Heinz Friesen en Brassband
de Bazuin uit Oenkerk, aan
gevuld met topmuzikanten
uit het Noorden van het
land, met als dirigent Ray
Farr.
Als afsluiting van de avond
wordt er een Brass Night ge
houden.
Op zondag is er vanaf 14.30
uur het Benelux Enter
tainment Concours. Zes
deelnemende bands moeten
een programma uitvoeren
van maximaal 25 minuten.
Brassband Rijnmond speelt
tijdens een rondvaart door
de havens op de Spido.
Kaarten voor de Europese
Brassband Kampioenschap
pen zijn verkrijgbaar bij de
kassa van De Doelen. Voor
meer informatie: stichting
Europese Brassband kampi
oenschappen, telefoon
05124-4666/4140.
Promenade met Symphonia
Drie solisten treden op in het
promenadeconcert van de Ko
ninklijke Orkestvereeniging
Symphonia op zondag 21 april
in De Doelen.
Onder leiding van dirigent
henk Briër speelt het orkest
werken van Mozart, Raff,
Schumann, Bizet, Saint Saëns
en Thomas.
Solisten zijn celliste Quirine
Viersen en violiste Saskia
Viersen in La Muse et le Poète
van Saint Saëns. Quirine won
de tweede prijs in het Rosa-
tropovitjconcours 1990, Sas
kia won de eerste prijs in het
Oskar Backconcours 1991. De
derde solist is pianist Paul
Huyts in het Konzertstück
van Robert Schumann.
Het concert in de grote zaal
begint om 14.30 uur. Kaarten
kosten 7,50.
maar het grote publiek weet
ons nog niet te vinden. Brass
bandmuziek is iets waarin je
je moet verdiepen. Wat dat
betreft zijn er ook nog voor
oordelen weg te werken", zegt
Appelo.
Om toch meer tot het publiek
door te dringen, zal Rijnmond
zich tijdens de kampioen
schappen ook van de andere
kant laten zien. „We zouden
graag een wat groter publiek
willen bereiken. Een brass
band speelt niet alleen zware
muziek, zoals velen denken.
Vandaar dat we op zondag tij
dens een concert op de Spido
wat andere lichtere werken
ten gehore zullen brengen",
vertelt trombonist Rolf Ken-
tie.
De Europese Kampioenschap
pen zijn voorlopig het hoogst
haalbare voor een brassband.
Meedoen is voor de Rijnmond
muzikanten dan ook belang
rijker dan winnen. Om op dit
peil mee te kunnen moeten de
leden buiten de wekelijkse re
petitie dagelijks één a ander
half uur repeteren. „Dat is on
ontbeerlijk om op dit niveau
te kunnen musiceren. Het is
ook een hobby die je niet
naast andere zaken kan doen.
De leden van brassband Rijn
mond komen uit de wijde om
geving, van Breda tot Den
Haag, en zijn bezeten door de
uitdaging om op zo hoog mo
gelijk niveau voor amateurs te
spelen. We zijn gek van mu
ziek en vinden elkaar in het
presteren", aldus Kentie.
Om zich op de kampioen
schappen voor te bereiden
speelt brassband Rijnmond
zaterdag 20 april op het
streekfestival in Oude Tonge
en op vrijdag 26 april in de
Oude Stoep in Spijkenisse.
Robert Bas
-w" e leeft maar kort -
I toch?- en als je
f3 veel wil doen moet
je snel zijn. Critici weten
daarom vaak niet (meer)
wat ze met me aan moe
ten; zoveel doe ik en wil
ik en zo vaak verander ik
weer van stijl. Maar dat
heeft niets te maken met
wat er uit onbegrip en
onwetendheid soms dan
maar over me gezegd
wordt. Ik ben niet van
mijn geloof gevallen".
Carlo de Wijs, toetsenman in
alle windrichtingen met een
diepe, grote voorliefde en -
keur voor het Hammondorgel.
Nog pas zes jaar geleden deed
hij eindexamen aan het con
servatorium. In Rotterdam.
Het resultaat was een beurs
voor de opleiding uitvoerend
musicus, het solistendiploma.
De Wijs deed dit examen wel
heel eigenwijs. Hij huurde de
schouwburg in Breda af en
zette daar de examencommis
sie in. En publiek. Bovendien
zorgde hij er voor dat het po
dium goed vol kwam. Met een
orkest van 24 man liet hij zien
hoe een examen ook kan.
Sociaal vaardig
Carlo de Wijs: „Ik wilde laten
zien dèt en wèt je kan met
meer muzikanten. Je bent er
naar mijn idee als musicus
niet met een instrument kun
nen bespelen. Je moet ook so
ciaal vaardig zijn, kunnen ar
rangeren, liefst ook compone
ren en zeker ook organiseren".
Een fluisterende
snaartrom, een
aanzwellende rof
fel op de pauk, een dave
rende bekkenslag en een
explosie van muziek.
'Strike up the Band' van
de Amerikaanse compo
nist George Gershwin
klinkt in het wijkcen
trum 't Klooster in Rot
terdam-zuid. Brassband
Rijnmond reperteert
momenteel hard voor de
Europese Brassband
Kampioenschappen die
volgende week in Rot
terdam plaatsvinden.
Volgende week staan De
Doelen drie dagen lang
in het teken van de
brassbandmuziek.
De brassband neemt een bij
zondere plaats in de amateur
muziekwereld in. Een brass
band heeft een bezetting van
koperinstrumenten, aange
vuld met enkele slagwerkers.
De orkestvorm is ontstaan in
Engeland in de lagere sociale
milieus. Het voordeel van een
koperensemble is dat er met
minder instrumenten kan
worden volstaan dan in bij
voorbeeld een harmonie. In
eërste instantie speelden
vooral arbeiders in koperen-
sembles met sterk wisselende
bezetting. Dankzij het Leger
des Heils ontwikkelde de
brassband zich echter tot een
je als organist iets los maakt
moet je wel heel veel kunnen".
Het orkest van Carlo de Wijs
bestaat uit muzikanten uit
zeer uiteenlopende richtingen.
Zo produceerde de bassist
Marcel Schimscheimer on
langs nog de nieuwste cd van
René Froger en komen de bla
zers uit orkesten als het Me-
tropole en de Skymasters.
Swing Support Avenue 1991:
een spectaculaire muziekthe
atershow van alle tijden, in
alle stijlen en voor alle leeftij
den. „Variatie zonder dat het
een zootje wordt".Els Neijts
ROTTERDAM Wervelen
de snelheid, complexe bewe
gingen, allerhande theatrale
effecten en - meestal - oor
verdovende hardrockmuziek
zijn de ingrediënten van
choreograaf Edouard Lock
en zijn Canadese gezelschap
Lalala Human Steps.
Een van de meest kenmer
kende aspecten van Locks
balletten, is het onver
bloemd tonen van de fysieke
kracht van zijn danseressen.
Iets wat veel andere choreo
grafen juist verhullen. Bij
Lock zijn het de vrouwen die
de mannen hoog de lucht in
tillen. Ook maken zij huive
ringwekkende horizontale
pirouettes in de lucht om
daarna met een doodsklap
volwaardig orkest met eigen
klankkleur. Tegenwoordig is
de bezetting van de brassband
strikt afgebakend. In een
brassband zijn de cornet, al
thoorn, euphonium, bariton,
bugel en bas in vaste verhou
dingen aanwezig. Een com
plete brassband telt 27 muzi
kanten.
Gesloten cirkel
In Groot Brittanië is de brass
band momenteel de favoriete
bezetting voor amateurmusi
ci. Maar ook in de rest_ van
Europa wint de brassband
snel aan populariteit.
De brassbands in Engeland
hebben een voor amateurbe
grippen hoog niveau bereikt.
Maar in feite kan hier niet
meer van amateurgezelschap
pen worden gesproken. Veel
orkesten zijn verbonden aan
fabrieken die er veel geld in
steken. Voor brassband Rijn
mond is het dan ook een zware
opgave om met geringe finan
ciële middelen met de orkes
ten uit Engeland, Schotland
en Wales te concurreren.
„Eerste worden we zeker niet.
We mogen blij zijn als we in
de middenmoot eindigen",
zegt dirigent Anno Appelo.
Toch musiceert ook Rijnmond
op een voor amateurbegrip
pen hoog niveau. „Ik denk dat
we op een professioneel peil
spelen. Musiceren in een
brassband is heel intensief.
Onlangs heeft een trompettist
van het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest meegespeeld
en die was na afloop kapot.
I Brassbandmuziek ondervindt nog vele vooroordelen (foto: Robert Vos)
Het eist fysiek veel kracht",
stelt Appelo.
De afgestudeerd slagwerker
heeft sinds vier maanden de
leiding over Rijnmond. Hij
volgde Jaap Koops, oud-diri
gent van de Marinierskapel,
op. Appelo was en is verbon
den aan een aantal amateuro-
kesten. „Ik heb geen specifie
ke voorkeur voor een soort or
kest. Ik dirigeer ook harmo-
niën en fanfares. Het verschil
met deze orkestvormen is dat
een brassband door de kleine
bezetting wat overzichtelijker
is. Brassband is bijna kamer
muziek. Daar staat tegenover
dat een brassband heel kwets
baar is. Een brassband is al
leen een brassband als de cir
kel rond is. Een derde cornet-
tist is even belangrijk als een
solo-cornettist. Dat maakt een
brassband ook uniek."
Dat de brassbandmuziek wei
nig bekendheid geniet, heb
ben de muzikanten volgens
hem aan zichzelf te danken.
„Het is een eigen wereldje
maar dat hebben ze zelf ge
schapen", zegt Appelo met
overtuiging. Met het Rotter
dams Conservatorium is ook
geen samenwerking hoewel
enkele leerlingen in Rijnmond
meespelen.
Veel muziek wordt speciaal
voor brassbands geschreven.
Vooral op de Britse eilanden
zijn er componisten die ver
nieuwend met brassbandmu
ziek bezig zijn: Vaak schrikt
dit soort muziek echter de
luisteraar in eerste instantie
af. „Het is moeilijk een vaste
achterban op te bouwen in de
regio. Landelijk en internatio
naal is Rijnmond wel bekend
bij mensen uit het wereldje
op de grond terug te vallen.
Mede daardoor zorgen
Locks dansen voor enthou
siasme, maar ook voor ver
bijstering.
Eerdere danswerken van
Lock, Human Sex en New
Demons, werden destijds ge
karakteriseerd als shocke
rend, provocerend en ge
welddadig. Lock is het daar
niet mee eens. Hij zegt geen
wezenlijk verschil tussen het
bewegen van mannen en
vrouwen te kennen. Volgens
hem zijn verschillen cultu
reel bepaald. „Waar het om
gaat is dat een lichaam door
dans abstracte vormen aan
neemt", aldus de in Casa
blanca geboren choreograaf.
Zijn hoogst spectaculaire
Wild wapperende haren tijdens de spectaculaire dansen v
Human Steps.
dansen zijn op 24 en 25 april
te zien in de grote zaal van
En dat doet hij zelf dan ook
allemaal. Op 26 april ,om
20.15 uur, barst in het Zuid
pleintheater zijn muzikale
spektakelshow 'Swing Sup
port Avenue 1991 Tos. Tien ge
renommeerde muzikanten
voeren de toehoorders onder
zijn leiding door het land van
de lichte swingmuziek. Van
jazzy via 30-er jaren swing,
soul en funk tot aan hip hop.
Alles naar eigen compositie.
Een programma voor alle leef
tijden dus. Met uitermate veel
aandacht voor het visuele:
fraaie filmische decors met
beeldprojecties ondersteunen
het ambitieuze geheel.
Carlo de Wijs houdt van veel
doen en van afwisseling, dat
mag duidelijk zijn. Zelf zegt
hij: „Ik houd van extreme ui
tingen". Voor zover dat met
toetsten te maken heeft kan
daar geen twijfel over be
staan. Alleen zijn spullen in
stalleren kost anderhalf uur.
Wat is er nou zo spannend aan
toetsen? De Wijs: „Toen ik
dertien, veertien jaar was viel
ik absoluut voorgoed voor het
Hammondorgel. Rhoda Scott
,die dit instrument op blote
voeten bespeelt, was mijn gro
te voorbeeld. Ik was onmid
dellijk helemaal verkocht. Op
een of andere manier raakte
dat orgel me diep en dook ik
in die wereld onder. Toen er
synthesizers bij kwamen
stortte ik me weer op alle mo
gelijkheden die dat bood. Het
lekkere aan toetsen spelen is
dat je er vaak bij kan staan en
bewegen. Soms baal ik er van
dat ik niet echt goed kan zin
gen. Daarmee krijg je nog al
tijd het meeste contact met je
publiek. Een stem hèb je. Voor
A
1 e: