Jamrax: Gaan de vier dames gebukt onder het vrouw-zijn? t t thuiswedstrijd voor and 1 W -muziek 5Ë. hte eer SCHIEDAM VAART WEL Ja maar wij drinken toch ook bier. Vrucht Duitsland Dynamiek In DINSDAG 7 MEI 1991 PAGINA SCHIEDAM Het Schiedamse kwartet Jamrax opent de eerste editie van Havenbeat op zaterdag 11 mei. Vier Schiedamse meiden, begin twintig, vriendinnen tot in het intieme en alweer zo'n vijf jaar bezig met het maken van muziek met ballen. Een gesprek met de welgebekte dames die het Schie damse publiek zullen tracteren op een bijzondere verrassing. De drumstokjes zijn ingewisseld voor de microfoon en andersom. „Da mes, wat proberen jullie over te brengen met jullie muziek?", zou een vraag kunnen zijn. „Wij willen sex", zou onherroepelijk het ant woord luiden. Terug naar september 1985. Jelle (bas), Bram (zang), Bug (drums) en Joos (gitaar) vonden het eindexa men maar niks. De school zat er immers op en waar moesten de meiden elkaar nu treffen? „We be gonnen maar een band", oppert Bram-Ik-Ben-Geen-Dom-Blondje. In juni 1986 debuteerde het ze nuwachtige kwartet in de Schie damse Goudsbloem. „Aan de reac ties merk je dan al dat mensen je anders bekijken omdat je een band bent die louter uit meiden be- MUSICAL EVENTS fount)<\Tion De meiden van Januw maken snelle drie-akkoorden-rock en doen dat voornamelijk voor de lol staat", meent Jelle. „Je ontkomt er niet aan, maar op vrouwenfestivals enzo spelen we pertinent niet." In alle eerlijkheid beseffen de vier Jamraxjes wel dat hun sexe hen geen windeieren heeft gelegd. „Het helpt wel met optredens", roepen zij met pretoogjes. Ook de VPRO- radio ontdekte de dames die zich zelf presenteerden in voorpro gramma's van Claw Boys Claw, Je sus and Mary Chain en Spasmodi- que. „We maken snelle drie-ak- koorden-rock maar doen dat voornamelijk voor de lol die we eraan beleven", zegt Jelle, onder tussen frummelend aan drumster Bug. „Wij hoeven niet zo nodig te bewijzen wat we allemaal kunnen, maar wat we wel willen zijn grou pies...geen liefde maar sex." (Daar gaan we even voor zitten,red.) Hi lariteit alom, het gesprek ont spoort... Havenbeat betekent voor de Jam rax een nieuwe start. „We hebben een jaar stilgelegen omdat ik zono dig moest bevallen", mijmert Bram. Het drummen en de decibel len zouden een gevaar vormen voor de ongeboren vrucht. „Oh ja, we kijken graag naar Medisch Cen trum West...", roept het stel. De herstart bleek het juiste moment om te wisselen van plek. Zangeres Bug kroop achter de drumkit en Bram greep opnieuw de microfoon. In het verleden zong zij al bij de 'legendarische' Vozels en Grote Prijs van Nederland-troef Ramjets. „Onze podiumpresentatie is beter geworden", legt Bug uit. „Ik ga 'never nooit' meer zingen want ik vind drummen gewoon leuker.De voormalige front-vrouw ervaarde de extra aandacht die altijd naar de zang uitgaat als onprettig. „Toch zijn Bram en ik nu heel ze nuwachtig: waar is de wijn...?" Al len zijn het er over eens dat Haven beat als debuut in de nieuwe line up wel erg vroeg vroeg komt. „In september maken we een korte toer door Duitsland. Dan komt er ook een aantal nummers van ons op een verzamelplaat", vertelt Jel le. „Eigenlijk zou dat afgelopen jaar al gebeuren maar toen moest Bram zo nodig zwanger worden. We zouden ook pas in augustus weer beginnen met optreden." Het optreden van Jamrax (verbas tering van het Engelse jamrag- tampon) staat gepland voor 13.00 uur. „We spelen slechts een half uurtje. Meer hebben we nu effe niet", aldus Bram. Hebben de mei den nog een motto voor het optre den op Havenbeat? „Jaaaa, BROEK UIT...." Dat wordt een on vergetelijk halfuurtje. or-saxofonist houdt niet van hokjes. De mu ziek die zijn Anton Geesink Band maakt laat zich dan ook moeilijk een etiket opplakken. „Ja, rhythm blues is wel een goede vlag voor de lading maar we maken meer", aldus de man-van-het-eerste-uur. Maar wat heeft die oer-Hollandse judo-reus daarmee te maken? „Die naam kwam eigenlijk spon taan. We zochten naar iets wat bij onze muziek paste, oftewel groot en stevig...", legt Zirkzee uit. „Eerst was het zelfs Anton Geesink Big Band maar daarbij dacht iedereen aan jazz." In weekblad Panorama leek de judoka zelf wei nig onder de indruk. „Het opge stuurde demobandje leverde hij in bij zijn zoon want zelf keek hij liever naar sport op de buis", lacht Zirkzee. Over de naam wil de saxo fonist nog wel kwijt dat na het woordje 'Big' ook 'Anton' binnen kort weieens kan verdwijnen. Het begon zo'n drie jaar geleden. „Ik gaf les aan een groepje blazers en dat mondde uit in een instru- vertelt was toen allemaal nog wei erg jazzy." In de tussentijd tini van Willigen. De man ïaakte met Tip On In nam zijn n^mee en s" kale j^Qgllllul gen zelf altij^B toire een periode beslaat die loopt van 1935 tot nu." „Met de komst van Rini kwam er nog meer intensiteit en dynamiek binnen, nog meer 'sound"', aldus Zirkzee. Niet alleen Van Willigens strot voegde wat toe, ook zijn gi taarspel. „En dan niet van kijk ons nou eens virtuoos spelen, maar juist de eerlijkheid.Van Willigens stijl is er één van gevoel. Het motto 'minder is meer' lijkt hem op het lijf geschreven, een soort noncha lance tot kunst verheffen. „En alles wat we doen past perfect bij el- kaar.we laten de timbres van alle |Hxrumenten uitkomen en arran- öjuren dat naar een compact ge heel", aldus autodidact Zirkzee. De typering 'saxgigant' vindt hij maar zo zo. „Ik ben gewoon een goedwillend amateur", maar de bevlogenheid waarmee hij over verklapt meer. ant ik speel f zo'n tien jaar", legt hij uit. „I sax is in feite mijn alles, mijn van de Rotterdam- zo'n zestig nummers. "Momenteel zijn we hard bezig meer eigen numirraB|||| De balans is nog wat®] slechts een tiental komt] eigen pen. „Momenteel Rini voornamelijk die numrnlB maar we arrangeren alles met z'fl achten, net als de invulling van] nuances en ritmea^M Qua optredens Nederlandse ■H klagen. „ZekerSm kfeër pef'week'ij al is dat ZirkzeeMVPÉlH|HI|jM overal waar we spelen klappen de mensen, dus zullen^j|||| vinden." Ook over de grërtiÉn fl 'The h tband in town', met Rini van Willigen middenen Hans Zirkzee ,„„TOmjsas sink Band succes. De 'die ze op de markt bracht heet 'Live in België'. „We ^jjl^fiputeel ook vergevor- üten met internatio- iteerde promotors en tenbizz." Het enthou- groot. „We waren zoge- i-Nederlands, maar dat re al." favenbeat krijgt het achttal uur de tijd zich voor eigen publiek nog eens te onderscheiden. „In een soort thuiswedstrijd aanto nen dat we geen modische band zijn maar een duurzame- ...GAANÜ!" De sterkste band van Nederland bestaat uit Rini van Willigen (zang en gitaar), Richard Troost (gitaar), Edwin Theuerzeit (trompet), Erik Stok (trombone), Nico de Vos (bass), John IJsselenburg (drums), Frank van der Kooij (altsax) en Hans Zirkzee (tenorsax).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 5