De Jamrex hebben hun 'ballen' terug UIT in t kort Antropologische films bieden bonte variatie aan culturen 'W: KUNST CULTUUR AMUSEMENT Tribute to Bob Mariey Bevallen en wel én opnieuw bezet present op Havenbeat HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - VRIJDAG 10 MEI 1991 Nighttown eert de nage dachtenis aan The King of Reggae Bob Marley op maandag 13 mei met een groots reggaefestival. Er zijn optredens geprogrammeerd van Djeynah Delberty, de vocalist van Revelation Time, de Jamaicaanse dj en zanger Madoo Ranking en Johnny Baby. Van Madoo Ranking ver scheen onlangs op het Hurri cane Music label een 12 inch met daarop ondermeer de cover van Billy Ocean's hit Love really hurts without you. De oorspronkelijk uit Guy ana afkomstige Johnny Baby die in 1987 met de Libera tors de tweede plaats bij de Grote prijs van Nederland veroverde en ondermeer in voorprogramma's stond van Third World en Yellowman zal voor een stevige afslui ting van het eerbetoon zor gen. Marley die op 11 mei 1981 nog in de bloei van zijn le ven, overleed in een kliniek in Florida, heeft ervoor ge zorgd dat de reggae in de hele wereld geaccepteerd is als volwaardige rockmuziek èn als muziek van de onder drukte mens. De tiende viering van het eerbetoon aan Marley begint om 21.00 uur. Johnny Baby met Liberators TV b fe hadden net goed een breiclubje kunnen zijn. Maar dat zijn we niet! En we moe ten altijd vreselijk poe pen voor een optreden; van de zenuwen natuur lijk! En we weten nog een leuk verhaal over bananen, Bram had een aap.„En de twee blon den zijn altijd lazerus. En de donkeren drinken niet want die zijn al blauw na één slok Lam- brusco. En we hebben alle vier een kerel, ja. Al jaren. Met tussendoor ook wel wat andere stukken ellende. En ne.„Enne...: We zijn ook héél goed!" Jamrex (een verbastering van het engelse woord voor tam pons) een dameskwartet waar geen gestructureerd in terview mee te doen is. Einde loos gegiechel, gefriemel aan elkaar, zijstraten, pikante verhalen. Maar, ook muziek. En hoe! Stevige, vrolijke, snelle nummers waarmee ze in het nabije verleden lievelinge tjes van de VPRO wisten te worden, in het voorprogram ma stonden van Claw Boys Claw, Spasmodique en Jesus The Marychain en cover wedstrijden wonnen. Zater dag 11 mei zijn ze present op de eerste editie van het Schie- damse popspektakel Haven beat. Blokfluitles Flauwekul natuurlijk van dat breiclubje maar zoals bij alles wat uit de monden van Bug (nu drums, voorheen zang), Bram (het omgekeerde ver haal), Jelle (bas) en Joos (gi taar) komt zit er toch ook een kern van waarheid in. Na het eindexamen aan scholenge meenschap Spieringshoek in Schiedam waren de dames ab soluut overtuigd van de nood zaak elkaar minimaal één keer per week te zien (en aan te raken). De vriendschap van Bug en Joos dateert nog van de kleuterschool. „Daar wa ren we al hartsvriendinnen. Jelle en Bram zijn meer boe zemvriendinnen", vindt Joos waarop onmiddellijk het drin gend verzoek van Bug komt om in ieder geval haar boezem buiten beschouwing te laten. Volgens Jelle zit het allemaal hééél anders; kennen zij en Bram elkaar van het beugel- tjes aandraaien bij de ortho dontist. Om een nog langer verhaal -over samen naar blokfluitles en daarvan geko men 'pijpmondjes'- iets korter te maken sluit ze resoluut de zaak kort met: „We konden dus niks. Daarom zijn we mu ziek gaan maken en toen ging het ineens allemaal goed". Bug :„Dat kwam omdat Jelle zei wat we moesten doen. Dat zijn we toen gaan doen. Dat doen we altijd". Blijven slapen Wat het gesprek .vanzelfspre kend ook weer héél indirect, op het reeds genoten succes en de kwaliteiten van de andere dames brengt. Jelle :„Hans Dulfer -of heet'ie nou Henk? Of Harrie?- raakte al snel bij zonder gecharmeerd van ons. We werden veel op de radio gedraaid waardoor we ook weer in voorprogramma's van bekende bands kwamen te staan. In Amsterdam ont moetten we zo bij voorbeeld Claw Boys Claw. We bleven slapen, ach je weet hoe dat gaat. Joos deed 'het' met de drummer ,die heeft wat met drummers. Zo komen we nou aan onze optredens". Legen darisch noemen de dames hun optreden in Paradiso waar ze de Jesus Marychain volko men wegspeelden. 'Geniaal' is de gelijkluidende mening. 'We stonden zelfs in de NRC'. „En nu zijn we nóg pas acht tien" .besluit Bug blij de suc cesstory. „Dat houden we zo al zes jaar vol". De grote ommekeer in een- Voor de foto maken i' een Big Mac. Niet van dat benauwde"(foto: Robert Vos) Havenbeat is een nieuw pop festival in Schiedam. Het wordt op zaterdag 11 mei gehouden in de Wilhelmina- haven bij Zwembad Zuid. Van 13.00 tot 21.30 zullen zes groepen optreden. Jam rex zal het startsein geven, gevolgd door de Anton Gee- sinkband, Gotcha!, The Pil grims en Logstoryshort. Het absolute hoogtepunt, vol gens organisator Ron Jas pers, is het optreden van de Amsterdamse formatie Claw Boys Claw. De presentatie van het festival is in handen van het Rotterdamse duo Bob en Bert. Naast het pop festival is het op 11 mei in Schiedam open dag in de ha venbedrijven en wordt er een grote banenmarkt gehouden. Bovendien zijn er op het fes tivalterrein gedurende de hele dag diverse straatthea ter acts. ieders carrière kwam toen Bram aankondigde dat ze zwanger was. Uit solidariteit deden de andere drie met alles negen-en-een-halve maand mee. Een soort van ook muzi kaal in (schijn)verwachting zijn. En zo lag alles stil. „Be halve Bram uiteindelijk. Maar toch!Iedereen kreeg daar naast ineens meer tijd voor de zogeheten maatschappelijke carrière. Postnatale depressie '„Eigenlijk zijn we allemaal carriëremonstertjes", ver raadt Bug. „We hebben al heel wat kansen laten lopen. Be halve Bram. Die is het liefst gewoon huisvrouw. Nee hoor, ze doet iets met kanker en Joos is retiassefingsambte- naar. Kun je je dat voorstellen met dat onschuldige gezich tje? En Jelle zit gewoon nog op school. Mét een OV-jaarkaart natuurlijk". Bug zelf blijkt administrateur te zijn. 'Onze accountant' noemen de andere Rex haar. Na de gezamenlijk doorge maakte postnatale depressie kregen de Rex hun ballen weer terug. Bug kondigde aan niet meer te willen zingen maar wel drummen. Bram wilde wel ruilen dus dat kwam goed uit. En nu zijn de dames er weer helemaal. In clusief de bibberbenen voor een optreden, het zenuwach tig afchecken van de sfeer in de zaal (is aftasten een beter woord Jelle? Lekkerder?) en vooral: de lol in het samen spelen. Jelle: „Wat is er nou lekkerder dan een zaal uit zijn dak te zien gaan van jouw mu ziek?" Bram: „Daar heb je toch al die tijd voor staan zweten in die oefenruimte. Nou ja, zweten... Eigenlijk beppen we meer dan we oefe nen." Lol in de muziek en in elkaar: dat hebben ze in ieder geval, die grieten uit Schiedam. En dat kun je zien. En horen! Na zes jaar bij elkaar te zijn ge weest is het er nog steeds. Wat in zoveel bands wel gebeurt hebben zij weten te voorko men: ze hebben elkaar niet af gemaakt. Bug: „We nemen ook wel eens vakantie. En daarnaast kennen we elkaar door en door en daarmee el- kaars gebruiksaanwijzing Els Neijts Er zijn antropolo gen die de uitvin ding van de foto grafie beschouwen als het moment waarop de antropologie als weten schap bestaansrecht kreeg. Overdreven of niet, de vele films op het festival Beeld voor beeld dat aanstaand weekend 10, 11 en 12 mei gehou den wordt in theater De Evenaar van het Mu seum voor Volkenkunde tonen aan dat het beeld in de antropologie niet meer weg te denken valt. Op het programma staan ruim twintig produkties over de meest uiteenlo pende onderwerpen: van een in 1926 gefilmde lijkverbranding in Bali en een film over Tibe taanse tapijtknoopsters in Nepal tot een video clip over het verloop van de golfoorlog. Hoe schets je een objectief en vooral volledig beeld van een vreemde cultuur? Het is een vraag die binnen de culturele antropologie nog altijd tot heftige discussies leidt. Vroe ger waren pen, papier en eigen waarneming de enige midde len die de antropologisch veldwerker ter beschikking stonden. Tegenwoordig be dient de antropologie zich van de modernste audiovisuele technieken om cultuur in beeld te brengen. Objectief Ook voor de Leidse antropo loog Dirk Nijland is de came ra een van de belangrijkste instrumenten van weten schappelijk onderzoek gewor den. Vorig jaar was tijdens de eerste editie van het festival zijn film 'Tobelo Marriage' te "zien, een nauwgezette weer gave van een huwelijkscere monie op het Noordmolukse eiland Halmahera. De camera is voor Nijland het instrument bij uitstek om zorgvuldig en objectief te documenteren. Nijland: „De kern van een cultuur bestaat uit normen, waarden en opvattingen die je niet kunt zien. Het is iets wat opgeslagen ligt in je hoofd en tot uitdrukking komt in be paalde handelingen, in non- verbale communicate. Je kan die handelingen wel met het blote oog constateren en be schrijven, maar de waarne ming blijft gekleurd door je eigen opvoeding. Een geschre ven verslag van een ingewik keld ritueel uit een onbekende cultuur is nooit zo volledig als een beeldverslag, gewoon om dat het oog van de camera ob jectiever is dan de menselijke waarneming" Een ander belangrijk voordeel van een beeldverslag is dat menselijk gedrag achteraf tot in detail bestudeerd kan wor den. Als het materiaal boven- Het tweede etnografisch do cumentaire festival Beeld voor beeld vindt plaats in het weekeinde van vrijdag 10 tot en met zondag 12 mei in theater De Evenaar van het museum voor volken kunde, willemskade 25, tel. 4111055. Toegang per blok: f 5 ,-/f 2,50 (CJP/Pas- 65/Studenten/Museum vrienden/ donateurs SA- VAN) Passepartout (drie dagen) f20,-/f 10,- dien ook nog voorgelegd wordt aan de mensen zelf, le vert dat vaak belangrijke in formatie op. Nijland onder vond dat zelf toen hij zijn film Tobelo Marriage toonde aan de Tobelo-gemeenschap. Het bleek dat een bepaald dansge- deelte uit het huwelijksritueel verkeerd in beeld gebracht was, waardoor de symbolische overdracht van schild en speer tussen de dansers weggevallen was. Nijland: „Je kan wel er gens anderhalf jaar zitten, maar je blijft je toch voelen als iemand die naar een schaakspel zit te kijken zon der de spelregels te kennen. Als je zo'n beeld terugziet met de mensen zelf, leer je dingen waar je nooit naar had kun nen vragen, gewoon omdat je het niet wist." Cameravoering Een van de vragen die tijdens het festival centraal zal staan is wat het verschil is tussen filmprodukties van antropo logen en soortgelijke films ge maakt door niet-antropolo- gen. Zo staat op zaterdag avond de film 'No more boom erang' van de Australische fil mer Tom d'Angremond op het programma. Een film over de Aborigenes ten tijde van het bicentennial; een typisch an tropologisch onderwerp, maar verfilmd door een niet-antro- poloog. Voor Nijland ligt het belangrijkste verschil in de cameravoering en de lengte van de filmshots. Een antro pologische film heeft veel to talen, niet te veel tussenshots en close-ups, laat een hande ling van het begin tot het ein de zien en de antropoloog blijft buiten beeld. Nijland: „Een antropoloog volgt een verschijnsel, zonder cinema tografische flauwekul. Er wordt natuurlijk geknipt in het beeldmateriaal, maar daarbij staat het zorgvuldig vastleggen van het verschijn sel voorop. In een normale speelfilm worden bepaalde dingen als bekend veronder steld en daarom overgeslagen. Als het over andere culturen gaat is die basiskennis niet aanwezig en word je gedwon gen bepaalde dingen te laten zien die je in een westerse speelfilm niet zult zien. Daar door wordt het wat langza mer, wat minder spannend, maar daarom niet minder in teressant." Een van de hoogtepunten van het festival en tevens een goed voorbeeld van het zorgvuldig vastleggen van een verschijn sel is voor Nijland de film 'Karspel 2'. De film is ge maakt door de antropologen Ton Guiking en Steef Meyk- necht en gaat over de macht en onmacht in een tehuis voor jongeren. Nijland: „Die film is een prachtig voorbeeld van wat in de antropologie parti ciperend observeren genoemd wordt. Guiking en Meyknecht hebben lange tijd samenge leefd met een aantal jongeren en hun begeleiders waardoor er een vertrouwensrelatie ont staan is. Daardoor zijn ze in staat geweest een indringend beeld te schetsen van binnen uit." Dilemma Om 'Karspel 2' toegankelijk te maken voor een breed publiek is de oorspronkelijk twee uur durende versie stevig inge kort. Iets waar niet iedereen blij mee was omdat in de lan ge versie meer van leefwereld van de jongeren in beeld ge bracht was. Nijland voorspelt dat de discussie over toegan kelijkheid versus zorgvuldig heid tijdens het festival een belangrijke rol zal spelen. Nij land: „Het is een dilemma dat je ook terugvindt bij de film 'Staat en neo-traditionele vormen van gezag' van profes- I Dirk Nijland :„De antropologische film is Film zondeTinemanwufhchef^^ sor Rouveroy van Nieuwaal, zekere overeenkomsten, maar alles te maken met de eisen VOTmen v!S eLl* t6VenS aa"lelding kunnen van geldschieters. Je kan je vergeleken T V°?r confllct- De vraaÊ is alleen afvragen of dat' soort geleken met het rechtssys- alleen hoe je zoiets in beeld eisen geen afbreuk doen aan zich1 een Send^ff38*' °P J?,engt' Van Rouveroy wil de de wetenschappelijke kwali- twee 1° fènomeen: film voor een groot publiek teit van zo'n film." twee vormen van gezag met interessant houden, dat heeft Charles Veenstra Schiedam nieuwe expositie geopend met als titel Een Hollandse Ten toonstelling'. De expositie is een reizend kunstprojekt over natuur en landschap. Tot 30 juni van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00, uur te bezichtigen in het Ste delijk Museum Schiedam, Hoogstraat 112, tel.4269066. Het vijfde Dommelsch Boogie Woogie Blues Festi val staat weer voor de deur. De Chicago Blues en de opzwe pende Boogie Woogie muziek zullen weer drie dagen klinken in het Oude Havengebied. Op 10 mei barst om 21.00 uur het feest los met Jaap Dekker op het hoofdpodium. Om 23.30 uur ver plaatst de muziek zich naar de podia in de cafés. Naast Rob Hoeke, Mr. Boogie Woogie and The Firesweep Blues Band, de Dunn Packer Band (U.S.A.), Molly Foster and Section, Maybe it's the Blues, James Cambell, Cripled Walter's Blues Session Band, Andre Valkering en Henk Pepping zijn opnieuw nieuwe bands aangetrokken als Katie Web ster, winnares van de W.C. Handy Award 1988 in Ameri ka, de veelbelovende formatie Tender Madness en het kwar tet van Bob Christopher. Zondagmiddag wordt het fes tival afgesloten door Magie Frankie en The Sundogs, een band die de accordion verras send met de bluesmuziek weet te combineren. Popdiva Mathilde Santing staat vrijdag 17 mei met haar ensemble in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Het concert maakt deel uit van de nieuwe Nederlandse toer- nee 'Carried Away' die dit voorjaar van start gegaan is ter gelegenheid van de gelijk namige nieuwe cd/lp. Santing is met haar veelzijdige en fraaie stemgeluid een vocaal begrip geworden, niet alleen in Nederland maar tevens in een groot deel van Europa. Aanvang 20.15 uur, toegangsprijs ƒ25.-,ƒ20,-,ƒ16,- met Pas 65/CJP ƒ20,- ƒ16,- ƒ12,- Het Gebeuren/Het Nationa le Toneel speelt 14 en 15 mei in de Rotterdamse Schouwburg het stuk 'Voldoende Koolhy draten' van Dennis Potter. Potter kreeg in Nederland vooral bekendheid door zijn televisieseries The Singing Detective' en 'Pennies from Heaven'. Hij schreef slechts twee toneelstukken waarvan 'Voldoende Koolhydraten' er één is. De hoofdpersoon in het stuk is Jack. Zijn familiebe drijf is enige tijd geleden over genomen door de multinatio nal Greenfood, een gigant in de voedselindustrie. Green food heeft naast Jack nog een directeur benoemd, Eddy. Van een vlotte samenwerking is absoluut geen sprake. Integen deel, de meningsverschillen zijn opgelopen tot verbeten ru zies. Om wat druk van de ketel te halen is bij Greenfood het idee gerezen om beide heren enige tijd met vakantie te stu ren naar een Grieks eiland. Jack gaat vergezeld van zijn vrouw Liesbeth, en Eddy neemt zijn tweede vrouw Lucy en zijn zoon Benny uit een eer der huwelijk mee. Wat bedoeld was als een ontspannen va kantie ontaardt al snel in een tragikomische opeenstapeling van ellende. 'Voldoende Koolhydraten wordt gespeeld in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Aanvang: 20.30 uur. Entree is 14,- met CJP/Pas 65 10,-. )f/t. dans Discotheek Nighttown or ganiseert zondag 12 mei een grote jazzbob dance party met DJ Graham B. en The Brother hood Of Jazz. De live-music wordt verzorgd door het uit Manchester afkomstige Galli ano. Rob Galliano, een blanke Zuid Londense dichter/rapper maakt met zijn groep een mix van rap/house en fusion jazz en plaatste met de release van de singel 'Welcome To The Story' en het album 'In Pursuit Of The 13th Note' een duidelijk stempel op de Britse clubcul-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 13