Radio Rijnmond Reporter
De Vrouw Die Haar Internationale Filmloopbaan Liet Lopen Voor De Man Van Haar Leven
Tussenkop
Tussenkop
'Toen ik Nico
tegenkwam, zat ik
ineens in een
heel andere film'
Tussenkop
OKTOBER 1991 41-5002
U zult haar stem een tijdje
moeten missen. MIEKE
VAN DER LINDEN bevalt
half november van haar
baby en daarom gaat ze
deze maand met welver
diend zwangerschapsver
lof. De wekelijkse filmru
briek - donderdag even na
twaalven - wordt geduren
de die periode waargeno
men door MARK MOOR
MAN. Wat er in het zater
dagse halfuurtje van de vi
deorubriek gaat gebeuren,
blijft nog even een verras
sing. ROLAND VONK ten
slotte neemt vanaf 19 ok
tober tijdelijk Mieke's
taak als producer en regis
seur van Het Motorpaleis -
op zaterdag van 11.00 tot
12.00 uur - over.
Maar natuurlijk blijft Mie-
ke van der Linden tijdens
de maanden dat ze er niet
is nauw betrokken bij het
wel en wee van Radio
Rijnmond. Haar echtge
noot is immers NICO
HAASBROEK.
Jarenlang werkte Rotter-
MIEKE VAN DER LIN
DEN: „Volgens mij doe
ik de filmrubriek al sinds
'87 - sinds RADIO RIJNMOND
twaalf uur uitzendt - en lang
zaam maar zeker ben ik steeds
meer gaan doen. Ook andere pro
jecten: heb ik ineens een leuk
idee: de serie DE BINNENWEG
was bijvoorbeeld mijn idee... Ja,
en dan doe ik de videorubriek en
de produktie van HET MOTOR-
PALEIS. Wild, maar gezellig, en
met een journalistieke inslag. Ik
weet niet wat ik het leukste
vind..."
Film en video zijn visuele media.
Hoe breng je op de radio over wat
je hebt gezien zonder dat je kunt
laten zien wat je hebt gezien?
„Door d'r héél smeuïg over te
lullen, en dat kan ik wel. Het
klinkt wel een beetje opscheppe
rig, maar ik weet vrij veel van
film af omdat ik zelf in die busi
ness heb gezeten in ENGELAND
en AMERIKA, dus ik heb vaak
ook leuke verhalen. Ik kan zelf
kiezen welke film ik bespreek,
waarbij ik natuurlijk wel reke
ning houd met het publiek. Het
heeft geen zin om heel zwaar
moedige Russische films te be
spreken, tenzij het echt heel bij
zonder is."
Op grond waarvan kies je dan je
films?
„Ik denk bijvoorbeeld aan mijn
vader en moeder en mijn familie.
Gewone, leuke, aardige mensen.
Maar de mensen voor wie ik het
doe gaan niet naar de bioscoop.
Mijn vader zegt altijd: 'Je weet
het mooi te vertellen.' Dan zeg ik:
'Ga je nou wel eens naar de bio
scoop?' Zegt-ie: 'Nee-ee-ee...' Dat
dóen ze niet."
Maar hoe weet jij nou welke film
voor de luisteraars interessant is?
„Dat is een gevoel. Intuïtie.
RAMBO of zo, daar doe ik nooit
wat aan, dat vind ik gelul..."
Principieel?
„Nee, ik vind het gewoon niks. Ik
heb ook erg grote moeite met NE
DERLANDSE FILMS. Neder
landse filmers weten vaak niet
waar ze de camera moeten neer
zetten of ze hebben niet genoeg
poen om twee camera's in te zet
ten... Maar zo'n film als De pro
vincie, naar dat boek van JAN
BROKKEN, ja, daar moet je na
tuurlijk wel wat over doen omda-
t-ie in de regio is opgenomen. Het
is trouwens ook geen onaardige
film, maar ik zie toch liever AL
PACINO dan THOM HOFFMAN
in een film. Toch? Een beetje film
kost toch al gauw vijfentwintig
miljoen...
„Ik heb heel veel lessen van
JOHN LANDIS gehad, de regis
seur van THE BLUES BRO
THERS. Dan ging ik wel eens
naar zijn montagekamer als-ie in
Londen zat en dan liet hij zien
hoe je op comedy kimt monteren.
'Cutting for comedy' noemen ze
dat. Twee mannen lopen naar een
deur en willen alle twee op het
zelfde moment naar binnen.
Klassiek. DE DIKKE EN DE
DUNNE... Dan staan daar drie
damse Mieke - haar wieg
stond in CROOSWIJK - in
de grote-mensen-wereld
van LOS ANGELES en
LONDEN, maar zoals het
in een echte LOVE STORY
hoort reisde zij haar GRO
TE LIEFDE achterna.
camera's! Dan kim je vanuit drie
posities knippen. In Nederland
heb je dan één camera en dan ga
je niet van close naar medium
shot: dat komt helemaal niet bij
Nederlanders op. Maar dwaal ik
nou af, of niet?"
Een beetje wel. Maar vertel eens,
wat dééd je eigenlijk in Engeland
en in Amerika? Was je van plan
om in de film verder te gaan?
„In Londen heb ik voor CHAN
NEL FOUR gewerkt en in Ameri
ka heb ik onder andere gags ge
schreven voor JASPAR CAR-
ROTT, een Engelse komiek. En ik
heb scenario's geschreven die he-
laas nooit zijn geproduceerd.
Daar voelde ik me heel erg lullig
onder, maar dat blijkt vrij nor
maal te zijn. Als je daar écht wil
slagen, moet je daar gewoon al
tijd wonen en bezig zijn met foute
agenten... Vreselijk, vreselijk... 't
Is een vreselijk leven. Je moet wel
heel erg stevig in je schoenen
staan wil je slagen, want je moet
zoveel concessies doen... Het gaat
alleen maar over GELD. Wat le
vert het op? Het eerste wat ze
vragen als je met een idee komt:
'Voor wie is dit verhaal?' The tar
get audience, de doelgroep noem
je dat in het Nederlands, zijn bij
na altijd jongens tussen veertien
en achttien jaar. Waar houden
die van? LEKKERE WIJVEN,
snelle auto's en harde rockmu
ziek. Nou, dat is niet waar ik van
houd, dus dan heb je een inge
wikkelde situatie...
„Toen ben ik teruggegaan naar
Engeland en toen ben ik NICO
tegengekomen, NICO HAAS
BROEK... Dat was ineens een
heel andere film waar ik toen in
zat... Uiteindelijk ben ik naar
Nederland gekomen. Maar...,
mijn TV-ervaring zal me zeker
van pas komen ALS WE BIJ RA
DIO RIJNMOND SERIEUS MET
TV GAAN BEGINNEN."
Ik kan me voorstellen dat iemand
die het helemaal tot L.A. heeft
gebracht liever doorgaat in de
film in plaats van terug te gaan
naar Rotterdam om bij een regio
nale omroep te werken. OK, je
bent getrouwd met de baas...
(Lacht.)
Heeft dat feit trouwens je carriè
re bij de omroep versneld?
„Ja." (LACHT.) „Nee, nou ja, hoe
moet ik daar nou netjes op ant
woorden? Ik luisterde toen ik in
Londen woonde heel veel naar de
Nederlandse radio. Naar 'HOOR
HAAR' en zo, weet je wel? Ik had
altijd nog dat idee in mijn hoofd
dat de Nederlandse radio de bes
te van de wereld was, gewoon
omdat ik me die dingen kon her
inneren van de VPRO van vroe
ger. Dat is natuurlijk ook niet
meer wat het geweest is, want
'Het Gebouw' vind ik nou niet
echt een programma waarvan je
zegt:'Dat windt mij op' - ik vind
het allemaal een beetje vervelia's,
die jongens en meisjes van 'Het
Gebouw', wij doen soms veel leu
kere dingen.
„Tegen de tijd dat ik hier
SMOORVERLIEFD aankwam,
wist ik helemaal niet wat Radio
Rijnmond was. Maar langzaam
maar zeker heb ik me daar goed
ingewerkt... Maar ik heb ook an
dere dingen gedaan: veel voor het
Filmfestival, bij Rotterdam '88
heb ik aan de publiciteitkant ge
zeten..., maar tegenwoordig doe
ik wel veel radio, ja. Ben ik ook
heel gek op. En ik ben natuurlijk
ook heel GEK OP NICO, dat
speelt natuurlijk ook een rol... Ik
werk ook honderd keer liever in
mijn eigen regio dan in Hilver
sum. Daar moet ik helemaal niet
aan denken, bij de VARA of zo...
Hè?"
In elk geval een klassiek verhaal:
je volgde de man die je liefhad.
„Een HEEL GROTE MAN... 't
Was net een film, zoiets als SIS
SY, DE JONGE KEIZERIN."
Nu word je binnenkort moeder.
Wordt het een Haasbroekje of een
Van der Lindentje?
„Een Haasbroek. NICO wilde het
graag Van der Linden noemen
omdat je zo geziekt wordt met de
naam Haasbroek. Hij werd altijd
KONIJNEHEMD genoemd als
kind. Nee, het wordt gewoon
Haasbroek, ik ben toch ge
trouwd?"
februari 1992 is MIEKE VAN
DER LINDEN weer op de anten
ne.