UIT in t kort ^Krachttoeren en spektakel, maar ook ingetogen sfeer' gratis waterbed,. UIT BODY-CARE „Van verhalen leren kinderen hoe ze draken kunnen verslaan" Maak nu kans op een SPORT, GEZONDHEID EN ONTSPANNING DONDERDAG 28 NOVEMBER 1991 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN Een kinderrondleiding door een deftige dame over 'zilverpoetsen en tafelmanieren'. Laat de deftige dame uw bloedjes wat fatsoen bij brengen in het Rotterdamse Schie- landhuis, op zondagmiddag 1 de cember om 14.00 uur. Een en an der gebeurt in het kader van de tentoonstelling 'Zilverschatten', drie eeuwen Rotterdams zilver, al daar. De raaf is opvallend aanwezig in de mythen en volksverhalen van Noordoost-Siberië en Groenland. H.C. ten Berghe, auteur, vertelt in de laatste lezing uit de serie 'Leeu wen en Draken' over de raaf. De raaf is egoïstisch, dom en moord zuchtig, maar heeft in deze verha len ook een scheppende, soms god delijke functie, Vanavond, don derdag 28 november om 20.15 uur in Theater De Evenaar/Museum voor Volkenkunde 'Een vogel als dubbelagent'. Entree 7,50; 5,- met korting. door Els Neijts Goochelaar, ballonartiest, sneltekenaar, presentator, conferencier, illustrator, schrijver en rasverteller: Ray Saluki is het allemaal. Een soort duizendpoot die zowel goochelt met attributen als met zijn talenten en kunstzin nige aanleg. Op 1 december geeft hij een speciale voorstel ling in theater De Evenaar van het Museum voor Vol kenkunde. Het onderwerp? De traditionele rolverdeling tussen de goede Sint en de zwarte Piet. Want, „er wordt wat gegoocheld met onder huidse vooroordelen", vindt Saluki. En, „een kind moet weten dat verschillen tussen mensen er niet zijn om er een ander mee te vernederen". Saluki werkt zowel voor en met volwasenen als kinderen maar de laatsten hebben iets meer zijn affiniteit. „Ieder kind is een kléi ne tovenaar", legt hij uit. „Als het zijn ogen open heeft, ziet het een wereld die hij beheerst. Als hij ze dicht doet verdwijnt alles weer. Een kind is gevoelig voor magische zaken: prinsen, hek sen, draken, gekke en leuke din gen. Een kind verbaast zich ook meer dan een volwassene. Daar om vertel ik graag verhalen aan ze. En dat is een ander feno meen. Wie vertelt een kind hoe hij met dromen, verlangens en angsten om moet gaan? Naar mijn idee zijn verhalen daar nou uitstekend geschikt voor. Daar uit leert een kind hoe je draken kunt verslaan. Wat je kunt ver talen als: zich handhaven in de maatschappij"! Saluki werd in Suriname opge voed in de traditie van verhalen vertellen. Zijn moeder was daar naast aan het amateurtoneel. Sa luki: „We leefden samen met mijn moeders zus en haar kinde ren en hadden -héél chique in die tijd- een groot radiomeubel. Daar lagen we altijd als wormen door elkaar naar Het klokje van zeven uur te luisteren. Met de volwassenen aan de kant. Die begrensden ons territorium. Vóór ik ontdekte wat lezen, te kenen en knutselen voor me kon doen, wilde ik altijd piloot wor den. Juffrouw Helen op de kleu terschool heeft me met haar complimenten over mijn teken kunst voorgoed op het pad van de creatieve uitingen gezet. Ze krikte in één klap mijn hele per soonlijkheid op". Na een jeugd vol lezen, knutse len en tekenen, waarbij heel wat prijzen en andere onderscheidin gen in de wacht gesleept werden, kwam Ray Saluki naar Neder land. „Ik was een heel bevoor recht kind waarvan iedereen dacht dat het wel kunstenaar zou worden. Maar mij leken andere dingen leuker: politiek, bij voor beeld en rechten studeren. Ik raakte politiek geëngageerd en maakte cartoons voor de Rode Surinamer, een links blad. Een maal in Nederland ging ik in '74 toch naar de kunstacademie. Daar heb ik zes jaar 'rondgelo pen'. Eerst bij tekenen en schil deren, later bij reclame- en pu- bliciteitsvormgeving. In die tijd had ik al ontwerp-opdrachten en ontwerpen doe ik ook nu nog steeds". Bij het Werkcentrum Internatio nale Solidariteit deed Saluki pro jectonderwijs met kinderen van de hoogste klassen van de basis- en de laagste klassen van de mid delbare school. Hij kon er zijn talenten aardig in botvieren. Hetzelfde gold daarna voor zijn werk met drugsverslaafden bij de Karl Hornmanstichting. Zijn creatieve activeringsprogram ma's sloegen zo aan dat er vanuit het hele land gevraagd werd of hij lezingen wilde komen geven. Toen deze stichting na een finan cieel schandaal failliet werd ver klaard, koos Saluki er voor om beroepsentertainer te worden. Een die van alle markten thuis Over de voorstelling die hij in De Evenaar gaat geven zegt hij: „Traditionele feesten als Sinter klaas moet je natuurlijk niet af schaffen. Maar er moet wel eens aandacht besteed worden aan de rolverdeling tussen die goede- (lees witte) Sint en die zwarte- (domme, onderdanige slaaf van eenPiet. Het zou beter zijn als de kinderen Zwarte Piet zien als een leuke vriend van henzelf èn van Sinterklaas. Want, wat is Sinterklaas zonder de hulp van Piet? Daar gaat de voorstelling over. Dat Piet er mee stopt en Sinterklaas daardoor goed in de problemen komt te zitten. Pa niek!". Het belooft een spannende mid dag te worden, die eerste decem ber. En na de voorstelling is er voor de kinderen natuurlijk nog een verrassing. Ray Saluki: „Een kind Wie wil reserveren bij theater 010-4111055. De entrèe be- De Evenaar kan dat doen via tel. draagt f2,50. door HUIBSTOLK „Uitgangspunt voor mijn nieuwe choreografie zijn vier archetypes. Vier houdingen die je binnen een bepaalde si tuatie, of meer in het alge meen, in het leven kunt aan nemen. Je hebt mensen die zich als toeschouwer opstel len, anderen die gebeurtenis sen in gang zetten, personen die zich volledig in de stroom laten meevoeren en weer an deren die het slachtoffer wor den van een situatie", zegt Anouk van Dijk van de Rot terdamse Dansgroep. Zij is de choreografe van één van de dansstukken die op woens dag 4 december in de Rotter damse Schouwburg in pre mière gaan. Anouk van Dijk: „Je werkt met mensen in het theater en dat zijn ook individuen. Met de vier ar chetypes als richtlijn in het ach terhoofd heb ik niet zozeer naar een theatraal stuk gestreefd. Het was meer om te kijken wat voor respons er tussen de dansers on derling en tussen hen en het pu bliek ontstond. Voor sommige dansers is het uiteindelijke resul taat dan ook fors anders uitge vallen, de bewegingen verander den gaandeweegs. De muziek en de hoeveelheid tijd dwingen je weer wèl om je aan een strak schema te houden." Afwisseling „Voor de Rotterdamse Dans groep dansen betekent afwisse ling, je moet je als een kameleon opstellen. Het is iedere keer wat nieuws. Je ziet op die manier wèl alle aspecten van de moderne dans," zegt choreografe en dan seres Anouk van Dijk. Geheel in Anouk van Dijk: „Golvend is wel een goed woord." lo: LEUNIS VERLINDE deze lijn is ook het nieuwe pro gramma van de Rotterdamse Dansgroep zeer afwisselend. Het programma bestaat uit drie korte, nieuwe choreografieën van Anouk van Dijk, Kathy Gosschalk en de Amerikaan Mark Haim. De afzonderlijke iaonderdelen duren t twintig minuten. Anouk van Dijk danste na haar vakopleiding aan de Rotterdam se Dansacademie bij de Rotter damse Dansgroep in het seizoen '85/'86. Na twee jaar dansen in Amsterdam kwam ze in '88 weer terug bij de Rotterdamse Dans groep. Sindsdien choreografeert ze ook. Een deel van het kinder programma 'Opstaan, het is bed tijd' bijvoorbeeld. Of 'Met Ba- ch/Eigenhout' voor het works hopprogramma '90. Met name haar jongste werken, 'Open han den' en 'Meander' (workshop- programma '91), werden door pers en publiek enthousiast ont vangen. Anouk van Dijk: „Ik vind het moeilijk om wat over mijn eigen programma te zeggen. Het is in ieder geval van alledrie het minst theatraal. Het zijn vooral bewe gingen. Er wordt flink alle kan ten uit gezwiept, met krachttoe ren en spektakel. Wat dan wee terugvloeit naar een meer inge togen sfeer. Anouk van Dijk: „Sommige de len zijn hectisch, andere zijn ver traagd. Stroperig bijna. Dan in eens zit er weer veel 'schwung' in, met veel vallen. Golvend is wel een goed woord. Mysterieus ook. Sommige van de karakters (in het stuk dansen drie vrouwèn en drie mannen) ontwikkelen zich ook in het stuk. Van passie ve toeschouwers worden ze bij voorbeeld aktieve deelnemers." Naast het dansstuk van Anouk van Dijk bevat de voorstelling dus nog twee andere choreogra fieën. Choreograaf Mark Haim is een nieuw gezicht bij de Rot terdamse Dansgroep. Haim is geboren en opgeleid in de Vere nigde Staten. In New York stu deerde hij piano en kreeg hij z'n dansopleiding. Meteen na z'n opleiding begon hij te choreo graferen: voor een eigen dans groep, en daarna in Lissabon, Italië, Nederland en Duitsland. Anouk van Dijk heeft ook nog een dansrol in dit stuk en daar om weet ze er iets van: „Het stuk van Haim is licht, verrassend, speels en snel. Ik ben zelf na tuurlijk altijd danser geweest en ik vind het leuk dat ik in dit stuk ook dans. Toch ben ik blij dat ik niet in m'n eigen stuk zit. Door dat je er niet als danser midden in staat is het makkelijker om afstand te houden. Je ziet meer als je alles vanaf de eerste rij zit te bekijken." Thrillerachtig Het derde stuk in de voorstelling is de nieuwe choreografie van Kathy Gosschalk. Na haar cho reografie 'Tij', die in het eerste programma van dit seizoen in première ging, maakte Kathy Gosschalk ook voor dit pro gramma een nieuw dansstuk. Het verhaal draait om een man die de aansluiting met zijn omge ving heeft verloren, niet meer in staat is contact met zijn omge ving te hebben. De scenes wisse len elkaar in hoog tempo op, met een sterk accent op decor en licht. Zo ontstaat een thrille rachtige sfeer. De try-out van het programma is op 3 december in de kleine zaal van de Rotterdamse Schouw burg om 20.30 uur. De première is op 4 december, aldaar. Daar na zijn er nog twee voorstellin gen: op 6 en 7 december op dezelfde plaats. De aanvang is steeds 20.30 uur, de entree is 14,-/ 10,- met korting. Op 15 februari tenslotte is de voorstel ling nog te zien in het Schiedam- se Passagetheater. Provincie Zuid-Holland KENNISGEVING De directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond maakt namens gedeputeerde staten van Zuid-Holland bekend dat zij op 26 november 1991 een gecombineerde aanvraag om vergunning krachtens de Hinderwet en de Wet inzake de luchtverontreiniging hebben ontvangen. Het gaat om een aanvraag van Paktank Nederland BV om vergunning voor het uitbreiden en wijzigen van de inrichting aan de Oude Maasweg 6 te Rotterdam met een voorziening voor het tijdelijk opslaan en bewaren van maximaal 30.000 m3 verontreinigde grond verbonden. U kunt de aanvraag, het ontwerp-besluit en de overige van belang zijnde stukken van 29 november 1991 tot en met 28 december 1991 op werkdagen tijdens de werkuren inzien in de gemeente secretarie van de gemeente Spijkenisse, in het kantoor van de deelgemeente Hoogvliet, bij de Centrale Milieu-organisatie van de dienst Gemeentewerken Rotterdam, Galvanistraat 15, Europoint- complex, complex 0168 en in het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, 's-Gravelandseweg 565 te Schiedam. Tevens kunt u de stukken gedurende deze periode inzien in de Gemeentebibliotheek van Rotterdam, afdeling Informatie, Hoogstraat 110, tijdens de openingsuren en in ieder geval dinsdag van 18.00-21.00 uur. De stukken kunnen bovendien buiten werkuren worden ingezien in het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, na telefonische afspraak (010-4273402). Schriftelijke bezwaren kunt u tot en met 28 december 1991 indienen bij gedeputeerde staten van Zuid-Holland, p/a DCMR Milieudienst Rijnmond,'s-Gravelandseweg 565, 3119 XT Schiedam. Uw persoonlijke gegevens worden niet bekendgemaakt als u daarom in een aparte brief bij het bezwaarschrift vraagt. Wij nemen aan dat er geen behoefte bestaat aan het houden van een openbare zitting. Indien u echter telefonisch (010-4273403) daarom vóór 21 december 1991 verzoekt, zal op een nog nader te bepalen tijdstip een bijeenkomst worden gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kunt u dan in het bijzijn van vertegenwoordigers van aanvrager en van gedeputeerde staten alsnog van gedachten wisselen over de aanvraag. Tevens wordt u dan in de gelegenheid gesteld mondelinge bezwaren in te dienen. Er wordt op gewezen dat alleen degenen die tijdig een desbetreffend verzoek hebben gedaan voor bedoelde bijeenkomst worden uitgenodigd. Na bovengenoemde periode is tot en met het einde van de termijn waarbinnen tegen de beslissing op de aanvraag beroep kan worden ingesteld, inzage van de stukken mogelijk bij de Centrale Milieu-organisatie van de dienst Gemeentewerken Rotterdam en (na telefonische afspraak) in het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond op werkdagen tijdens de werkuren (010- en/of het ontwerp-besluit heeft ingediend, of als u kunt ai dat u redelijkerwijs niet tot het maken van bezwaar in staat bent geweest. stukken kunt u telefonisch opvragen (tegen betaling) bij het bureau Registratuur van de DCMR Milieudienst Rijnmond, telefoon 010- 4273403. Projectnr: 265005. Voor het najaar heeft Dolfijn een spectaculaire actie voor u opgezet! ledereen die dit jaar nog een waterbed bij ons koopt, kan aan die actie meedoen. Als hoofdprijs krijgt u het aankoopbedrag van uw waterbed retour (tot een maximum van 2.500,-). Daarnaast zijn er ook nog eens 30 troost prijzen, waarvan wij u nu al kun nen verklap pen, dat ook die zeker de moeite waard zullen zijn! De actie loopt tot 1 januari 1992. Bij aankoop van eert waterbed kan men maar één keer mee doen aan de prijsvraag De hoofdprijs wordt uitgekeerd na de plaatsingsdatum van hef? bestelde waterbed. De prijswinnaar! krijgen vóór 25 w januari schriftelijk bericht. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Fitness Body-building Aerobic Aero-step Callanatics Powernatics Body-styling Keep Fit Slank Fit Ski Fit Jeugd Aerobic Zonnecentrum Graaf Florisstraat 62b Schiedam 010 - 473 36 77 Sauna, Sport- en Fitnesscentrum Vele honderden Schiedam mers van 5 - 65 jaar gingen u voor. Zij ervaarden de voor delen die Fitnesstraining in een gezellige omgeving kan bieden. Volledig gediplomeerde begeleiding en individuële oefenprogramma's, helpen het doel ook daadwerkelijk te bereiken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1991 | | pagina 3