'Bushuisjes, kauwgom en mensen: alles zal geleidelijk verdwijnen' UIT Het houdt me al vijf jaar van de straat' Toppers Ierse folk in 'Oranje' Rotterdam F ons Burger over het succes van 'zijn' poppodia en het nut van een feest Santana's jeugdsentiment in Ahoy' Het Theater van het Oosten zet 'Een leeg huis' op het podium Elisa Monte Dance Company in Rotterdamse Schouwburg DONDERDAG 16 APRIL 1992 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN 0 Het Museum voor Vol kenkunde in Rotterdam or ganiseert in de paasvakantie van dinsdag 21 tot en mei donderdag 23 april, verschil lende kinderactiviteiten. Hierbij staat steeds de Inca tentoonstelling centraal. Aan het begin van de tentoonstel ling staat een nagebouwde Zonnetempel met daarin de elf koninklijke Inca-mum mies. Hier wordt de kinderen verteld over het leven, ruim 500 jaar geleden, van de Inca-Indianen en hun voor ouders. Daarna gaat iedereen mee naar het theater om aan een workshop mee te doen: een panfluit maken, een lied je instuderen, de Huayla of Marinera leren dansen of sie raden maken. Op dinsdag worden er arm banden, kettingen, oorbellen of kronen gemaakt. Op woensdag is er dansen (mèt voorstelling aan de museum bezoekers) en op donderdag is het panfluiten fabriceren geblazen. De aanvangstijden zijn steeds 11.00, 13.IX) en 15.00 uur en de toegang is gratis. Mee doen moet wel vóóraf telefo nisch worden aangemeld via 010-4111055. 'Ouderwets' Jiddisch caba ret met een vleugje nostalgie is op zaterdag 25 april te bele ven in het Bibliotheektheater n Rotterdam. Het beroemde gezelschap Li La Lo ooit opgericht door Jacques Hal land en zijn vrouw Jossey, heeft tegenwoordig wel geen eigen speelplek meer, maar sinds het overlijden van Jos sey trekt Halland met de zan geres Marika Nardi langs de theaters. Hun volstrekt eigen programma is géén amuse ment, géén lach en traan maar meer een soort bevlo gen journalisteiek met kriti sche uithalen naar de actuali teit. Aanvang van de voorstelling is 20.30 uur, toegang f15,-, met korting een rijksdaalder minder, het theater is te vin den aan de Hoogstraat 110, tel. 010-4338262. Anne Wil Blankers en Eric een theaterstuk over twee echtparen, ee'n jong en een ouder, dat per duo en in kwartet verwikkeld raakt in relatieproblemen. De schrijf ster van De Troefkaart is de Poolse toneel- .romanschrijf ster en actrice Gabriela Za- polska. Deze leefde eind ne gentiende begin twintigste eeuw en stond er om bekend dat ze er, zeker voor die tijd, onconventionle opvattingen op na hield waarmee ze de bekrompen moraal van haar tijdgenoten aanviel. Haar thema's zijn desalniettemin ook in 1992 nog geenszins achterhaald. Het stuk wordt gespeeld op zaterdag 18 april in de grote zaal van de Ritterdamse schouwburg, aaanvang 20.15 uur, reserveren via 010- 411811a In het kader van de serie Andes Andantes presenteert theater De Evenaar op don derdag 23 april door middel van dia's en demonstraties percussie- en blaasinstrumen ten uit de Andes. Het in Ne derland wonende duo Lin coln Almada en gabriel Agui- lera zal ingaan op de intro ductie en assimilatie van snaarinstrumenten in de mu ziekcultuur, de ontwikkeling van nieuwe instrumenten en de veranderingen in de mu ziek. Aanvang 20.15 uur, toe gang een tientje, met korting f7,50. Leoni Jansen komt met het Polo de Haas kwartet naar jazzcafé Dizzy aan de 's Gravendijkwal 129 in Rotter dam. Op zondag 19 april. Aanvang concert 21.00 uur, entree 17,50. De liefhebbers van Ierse folk kunnen binnenkort hun hart ophalen tijdens een avondvullend programma in De Doelen. Het gezel schap dat zich tijdens hun Europese toernee onder de naam 'Irish Music Festival' presenteert bestaat uit drie gerenommeerde vertegen woordigers van de Ierse folk, te weten de formatie De Dannan, de troubadour Paddy Reilly en The Doon- an Family. Op Koninginnedag is het muzi kale gezelschap in 'Oranjestad' Rotterdam. De spits van het Irish Music Festival wordt af gebeten door The Doonan Fa mily. Deze groep, die gefor meerd is rond John Doonan, vormt regelmatig het hoofd nummer bij belangrijke festi vals in Groot-Brittanië. Het zijn vier muzikanten waaron der twee zonen van John Doonan. Zij brengen een zeer gevarieerd reportoire ten ge hore, waarin zowel traditionele als hedendaagse songs aan bod komen die steevast met een Monty Pyton-achtige humor worden geïntroduceerd. Het is een combinatie van muziek en dans, want de groep beschikt over twee danseressen die de zogenaamde 'Irish step dance' beoefenen. Wat minder spectaculair om te zien, maar zeker zo interessant zijn de luisterliedjes van trou badour Paddy Reilly. Deze in Dublin geboren muzikant trekt al vijfentwintig jaar met zijn akoestische gitaar door de we reld. Een entertainer pur sang. Met zijn herkenbare diepe stemgeluid weet hij het publiek in zijn greep te houden. Ter gelegenheid van zijn jubi leum verscheen er een nieuwe album, getiteld 'The Old Sil ver Days'. Klinkende namen als The Dubliners, The Fureys en Jim McCann verleenden hun medewerking aan dit al bum. Als uitsmijter van dese doof Diba International Concerts georganiseerde avond fungeert Dé Dannan. Een band die mo menteel tot het beste wat Ier land op dit gebied te bieden heeft. Achttien jaar geleden werd de band opgericht door Frankie Gavin en Alec Finn. Deze muzikanten vormen nog steeds de harde kern. De vir tuoze bandleden beperken zich niet alleen tot het vertolken van de traditionele folk, mnaar putten hun muziek ook uit an dere culturen. De groep treedt eveneens over de gehele wereld op. Zo staan er voor Dé Dannan toernees in Australië en Japan op het pro gramma. De op 30 april geprogram meerde acts geven elk een eigen optreden en zorgen on dermeer gezamenlijk voor dat tijdens de avond alle facetten van de Ierse folk ruimschoots aan bod komen. door ELS NEIJTS 'Mij zul je niet over subsidie horen klagen. Als je maar een beetje krijgt moetje dat zien te combineren met zake lijkheid. Op die manier blijf je ook verschoond van het ge zeik van een bestuur dat zich eens per maand overal tegen aan moet bemoeien en kun je nog best een aardige deuk in een pakkie boter slaan." Fons Burger. Vijf jaar geleden stak hij in een verliefde bui - geslachtsloos doelwit was het pand aan de Binnenweg- zijn hoogsteigen financiële nek uit en sloot een vette lening om met een groot aantal behulpzame geestverwanten Rotown en ver volgens Nighttown toe te voegen aan het armzalige aanbod aan Rotterdamse poppodia. Alle kri tiek en roddels -daarover later meer- ten spijt, draaien beide tenten inmiddels al geruime tijd en -in goed Rotterdams- 'als een tiet' Ook Nighttown's meer cul tureel ingestelde kleine zusje Po pular doet leuk mee. Voortaan óók naar de kelder De evaluatie met hoogwaardig heidsbekleders nadert. De vette deuk in het zuivel zal binnenkort aan een nadere beschouwing on derworpen worden. Wordt de 450.000 gulden podiumsubsidie per jaar goed besteed? Om dat aan te tonen, om een dwars doorsnede te geven van wat dan zoal het aanbod aan muziekstij len en andere activiteiten is én om een goeie smoes voor een feestje te hebben, start op vrij dag 24 april het Town Pop 92 Festival. Een ,een-hele-week- durend, feest op alle bestaande Townpodia én daaronder. Want, het zogenaamde tienjarig be staansrecht (5 jaar Rotown, 3,5 jaar Nighttown en 1,5 jaar Popu lar) wordt onderstreept door de opening van een vierde podium. Maar dan wel onder de grond, in een heusche kelder: Nighttown Basement, goed voor 300 men sen die van het ruigere werk houden. Ter gelegenheid van... wordt eind deze week nog één keer een geheel eigen Town Magazine uitgebracht. Vol informatie over alles wat er die week zal gebeu ren. Van de openingsceremonie die Fréderique Spigt met haar nieuwe band zal verzorgen, tot het optreden van de wereldfor matie Les Negresses Vertes en randfestiviteiten als films en talkshows. Het volledige pro gramma zal volgende week don derdag ook in deze krant in de rubriek Uit in 't kort staan. Ieder podium een eigen smoel Burger: „We pakken flink uit ja, en nemen daarmee de komende discussie op met een oyerzicht van alles wat zoal op onze podia gestaan heeft. Die kelder was drieëneenhalf jaar geleden al een belangrijk item in de strijd. Toen dat plan te duur bleek, besloten we het een jaar later dan maar zelf te doen. Het heeft iets langer geduurd voor we ge noeg gespaard hadden. En nou is het dan zover. Ik vind niet dat we er anderen iets mee afpak ken. Ieder podium heeft zijn eigen identiteit. En daarbij, als Rotterdam nou wemelde van de podia..". Harry Hamelink, programmeur van Nighttown en Popular ver klaart de behoefte aan nog een zaal vanuit zijn werkterrein: „Tom (programmeur van Ro town) en ik vinden vaak dat een bepaalde band Rotterdam's neus niet voorbij mag gaan, dus con tracteren we die. Maar soms is dan eigenlijk geen van de zalen echt voor 100% de juiste locatie. In Rotown kan niets hards voor de buren, in Popular past alleen de meer fragiele muziek en Nighttown is voor veel acts weer te groot. Dat gold tot op heden ook voor het verwijt dat we niet voldoende doen aan Rotterdam se bandjes. Maar die verzuipen in zo'n grote zaal terwijl ze zich in Rotown weer niet op hun ge mak voelen. Town Basement geeft wat dat betreft ook meer mogelijkheden. Daarnaast is het goed dat alle podia hun eigen smoel houden". Een dikke miljoen tekort Het Town Imperium, zoals de verzamelde podia met bijbeho rende horecafaciliteiten hier en daar met enig venijn genoemd worden, boert goed, dat mag duidelijk zijn. En daarmee tie ren welig de roddels en de ge ruchten als zou Burger inmiddels schatrijk zijn. „Imperium", zegt Burger, „eigenlijk zijn we niet eens een concern." Harry: „Wat veel mensen niet weten is dat alle Town-onderdelen afzonder lijk van elkaar, autonoom ope- ren. Sinds enige tijd ook de ho reca. Iedereen is eigen baas en beheert een eigen budget. En dat werkt gewoon". Een snel rekensommetje leert dat als naar zeggen anderhalf miljoen per jaar aan program meren wordt uitgegeven je aan 450.000 gulden podiumsubsidie een dikke miljoen tekort komt. Burger, geen enkele gêne to nend als hij over geld moet pra ten: „De concertafdelingen draaien volledig op subsidie en een bijdrage vanuit de horeca. Van het tekort aan subsidie komt de helft uit de horeca, de andere helft uit de entréegelden. En iedereen die hier werkt heeft ook nog redelijk te eten." Als bewijs heft hij zijn Rotowne- spresso met koekje. Over iets meer dan een week moet Frederique Spigt hier het startschot voor de feestweek geven ldlo:LEUNIS VERLINDE Imperium of niet, als podium ja ren net als tropenjaren dubbel tellen, heeft Fons Burger er in middels ook een ervannsdecen- nium als 'grootindustrieel' opzit ten. En hoewel velen anders fluisteren is hij nog steeds niet rijk. Zegt hij. Tien jaar geleden nog wel. Toen verdiende hij als oorlogscorrespondent 8000 gul den schoon per maand. Een spannende en ook lucratieve car rière die hij er toch maar aan gaf. Burger: „Ik ben op dat hele vak geflipt. Ik zat in de heavy sector en kwam steeds maar te rug met verhalen die ik dan niet ecnt kwijt kon. Daarbij ging ik steeds verder, werd het steeds gevaarlijker. Dan je kom een keer op een punt dat je de stek ker er uit moet trekken. Anders doen zij het wel. Daarna heb ik drie jaar in de muziek gezeten maar daarin raakte ik door mijn spaargeld heen en aan de bij stand. Ik koos toen maar weer voor overleven. Eerst wilde ik gewoon een kleine kroeg begin nen. Daar zat ik toch altijd al. Burger als popmagnaat Maar toen ik dat pand aan de Binnenweg zag werd ik zo ver liefd dat er uiteindelijk dit van gekomen is. IK ben het nog steeds niet zat en het heeft me al weer vijf jaar van de straat ge houden. Er zijn aspecten die me inmidels wel mijn neus uitkomen zoals het voor de tiende keer subsidie aanvragen die dan weer afgewezen wordt of goed perso neel kwijt raken doordat het wordt weggekocht. Maar we verzinnen toch steeds wel weer dingen die het leven op onze kantoorverdieping aange naam houden. Plannen maken is ook leuk, al gaan ze soms niet door zoals voor .de drugstore. Rotterdam is nog steeds een stad waar een hoop te doen valt en in het land der blinden is éénoog koning. Als je nagaat hoe het popleven vijf jaar geleden ge strand was...Als ze ons gaan evalueren hopen we niet zozeer meer geld te krijgen, de popad viesraad heeft niet zoveel méér te besteden, maar wel dat er een structurele uitbreiding van het popbudget van komt. De pop muziek krijgt maar één procent van wat er aan kunstgeld wordt uitgegeven. Laat ze maar een paar violisten van het Rotter dams Philharmonisch ontslaan. Voor alle duidelijkheid: daar moet je wel tussen haakjes ach ter zetten dat het een grapje was, hoor". door MARIA NEELE Ernst Braches ziet toneel schrijven als modelbouwen. „Het is een manier van orde nen", zegt hij. ,Je schrijft niet op wat mensen zeggen, maar wat je wilt dat ze zeg gen." Braches regisseert voor F Act zijn eigen toneelstuk 'Philip', dat vrijdag 24 april in première gaat in de Lanta ren. Het is het verhaal rond de dood van een jongen van 22 jaar. In negen scènes laten 21 personages (gespeeld door vijf acteurs) zien welke rol Philip na zijn dood in hun le ven speelt. Zijn beeld wordt steeds vager, totdat hij ver dwijnt. Ernst Braches schreef 'Philip' ter nagedachtenis aan een te vroeg gestorven jongen. Hij wil niet ingaan op de aanleiding van zijn werk: het is te persoonlijk. „Dat moet voor zich spreken", houdt hij zich op de vlakte. „De situa ties zijn verder niet autobiogra fisch, alleen het uitgangspunt." De eerste scène begint vlak voor Ernst Braches: „Schijven als modelbouwen. LEUNIS VERLINDE de dood van Philip^ naarmate de tijd verstrijkt raakt de herinne ring aan de jongen verder weg. „Alles verdwijnt", zegt Braches. „Het is ook niet erg, het is ge woon zo. Met bushuisjes en met kauwgom gebeurt dat ook. Je hele leefomgeving wordt lang zaam vervangen. Toen ik klein was had je grijze bussen met voorin zo n draaiautomaat met gele en groene tepeltjes waar mee de tijd en de prijs werd ingesteld. Nu heb je strippen kaarten en stempelautomaten, en de bussen-hebben ook een andere kleur. Doordat het een herinnering is geworden, ga je je er sterker aan hechten." Hij haalt Botho Strauss aan. „Die zei het heel mooi: 'Alles wordt ingelegd in de gelei van het ver lies en dat smaakt zo lekker.'" Het proces van uitelkaar vallen, van mythologiseren en verva gen, dat wil Braches laten zien in 'Philip'. „Iedereen heeft zijn eigen beeld van anderen. Men sen om mij heen zien mij alle maal op een verschillende ma nier. Maar ik ben er om dat beeld aan te spiegelen. Als ie mand doodgaat, valt dat beeld uit elkaar in kleine stukjes, die langzaam veranderen en ver dwijnen. Je gaat dan herinnerin gen selecteren, mooier maken of minder mooi." De moeder, een vriendin, mede studenten, steeds komen andere personen ten tonele die op een of andere manier in relatie ston den met Philip. Er speelt ook een kind mee, een jongetje van een jaar of tien. „Daar vertel ik niets over, want dan zou ik de hele scène moeten vfeggeven. We hebben drie kinderen die om beurten de rol van dat jongetje spelen. Anders zou het niet kun nen, ook wettelijk niet." Zelf een tekst produceren, en vervolgens de regie van het to neelstuk doen, stelde Braches voor onverwachte problemen. „Soms kan ik de tekst niet meer horen. In die zin dat ik het niet meer kan verstaan, omdat het teveel gesneden koek voor me is. Wat ik wel heel leuk vond is dat de acteurs er heel andere dingen uithalen dan ik me bij het schrijven had voorgesteld." Komisch Het is niet alleen een somber en treurig verhaal geworden. Bra ches, met een doodernstig ge zicht: „Er zitten ook heel grappi ge momenten in. De organisatie van een begrafenis is natuurlijk op zich iets heel komisch. Dat je naar zo'n winkel moet en dan uit een boekje moet kiezen tussen verschillende modellen kisten, met kunststof of metalen hand grepen. Zulke activiteiten heb ben ook hun nut: die dingen houden je bezig op een belang rijk moment." 'Philip' is te zien in de Lantaren van woensdag 22 tot en met za terdag 25 april. De officiële pre mière is op vrijdag. De aan vangstijd is, in tegenstelling tot eerdere aankondigingen, 20.30 uur, dit in verband met de mede werking van kinderen aan het toneelstuk. 'Black Magic Woman'. 'Jin-go- lo-ba', 'Samba Pa Ti', Oye Como Va', 'Evil Ways', 'She's Not There' en 'Hold On'. Deze toppers van Santana zullen za terdag 25 april weer door Ahoy' klinken. Maar ook nieuwe num mers die Carlos Santana onlangs op CD zette, zullen tijdens het eenmalige concert in ons land ruimschoots aan bod komen. 'Goede wijn behoeft geen krans'. Dat geldt zeker voor deze Amerikaanse formatie. Meer dan dertig miljoen albums heeft de van oorsprong meester- gitarist Carlos Santana en zijn band wereldwijd verkocht. En nog steeds is de belangstelling voor de groep groot. Kenmerkend voor de langdurige carrière van Carlos Santana, is het voortdurend verkennen van diverse muzikale terreinen. Twee jaar geleden was hij voor het laatst in Nederland. De gita rist gaf in de Rijnhal te Arnnem een gedenkwaardig, langdurig optreden. De fans, die dit con cert hebben meegemaakt, zullen zeker ook in Ahoy' weer aanwe zig zijn. Het bekende werk van Marga Minco, Een leeg huis, handelt -in de periode '45-50- over de schuldgevoelens die overleven den van de holocaust na de be vrijding teisterden. In het ver haal wordt dit gegeven toege spitst op twee jonge joodse vrou wen: Sepha en Yona, gespeeld door Katelijne Damen en Yar deen Roos. Beide vrouwen zijn grillige com plexe personlijkheden die ieder op hun eigen manier met het oorlogsverleden omgaan. Sepha wil zo snel mogelijk vergeten, Yona gaat de confrontatie aan. Ze steekt sleutels in allerlei deu ren maar achter iedere deur blijkt ze een stukje ellende tegen te komen. Yardeen Roos: „Het is droevig dat ze elkaar niet kunnen hel pen. Ze hebben een schuldge voel tegenover zes miljoen men sen maar projecteren dat op el kaar. Omdat ze hebben over leefd vindt iedereen dat ze ge boft hebben maar wat moet je als alles je is afgepakt en je ook nog eens het verwijt krijgt dat je het niet moeilijk gehad hebt." Marga Minco bewerkte haar boek voor het theater. Het Theater van het Oosten brengt deze bewerking op donderdag 23 april in de Rotterdamse Schouw burg. Tijdens het Spring Dance Festival in 1985 trad Monte's Company voor het eerst op in Nederland. Sindsdien kwam zij nog twee keer naar Rotterdam voor uiterst indrukwekkende voorstellingen. Als onderdeel van een toernee door Nederland komt ze op vrijdag 24 en zaterdag 25 april opnieuw naar de Schouwburg. Op vrijdag zal in het programma Voorbesproken bovendien een gesprek met Elisa Monte plaats vinden. Beide voorstellingen omvatten verschillende programma's, samenge steld uit zowel reprises als in Nederland niet eerder gedanste stukken. Nieuw zijn Last Temptation, Absolute Rule en Between going and staying. De stijl van Monte kent een eigenzinnige, vloeiende danstaal waarbij krachtige acrobatische impulsen overgaan in soepele, terug houdende lijnen. Beide voorstellingen beginnen om 20.15 uur. reserveren kan via tel 010-4044111. Audentity

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 19