Intelligent-Hd AKAI WIE DIT NIET HEEFT, MIST VEEL! Imagine Peter Ouwerkerk vm Rotterdams Dagblad Chris' ideale Radio Rijnmond I jppr^ V; Zet 'm klem op 93,4 FM! XsTM Sterren... OPEL"©- Vervolg van voorpagina mijn verhaal, en er waren al tienduizenden kranten ge drukt toen om half één op die persconferentie werd bekend gemaakt dat die vent het in derdaad gedaan had. Met een gevoel van triomf ben ik die nacht teruggereden naar Arn hem..." En met een gevoel van opluch ting waarschijnlijk. Stel je voor dat je het mis had... „Dan had ik er nu niet zo over zitten praten... Dan was ik waarschijnlijk classificeerder geworden of zo. Maar ja, zo gingen die dingen toen in de journalistiek. De School voor de Journalistiek bestond nog niet, de eigenlijke school voor de journalistiek stond toen op het Hekelveld in Amsterdam (het hoofdkwar tier van Het Vrije Volk, red. RRR). Daar leerde je journa listiek door alles te doen. Alle- s.ilk ben in 1964 bij Het Vrije Volk in Amsterdam begonnen. Daarna ben ik in dienst ge weest en vervolgens weer te ruggekomen. Het Vrije Volk had er zijn langste tijd in Am sterdam en Arnhem op zitten: het was het begin van het ein de." Waarom ging je naar Het Vrije Volk? Waren jullie thuis van 'de rooien'? „Ja, zeker. Daar hoefde je je toen nog absoluut niet voor te schamen. Nu ook niet, hoor, maar ja, je hebt wel eens van die momenten... Ja, het is mij met de paplepel ingegoten. We hadden thuis de krant, de eer ste boeken die in huis kwamen waren die van de Arbo-reeks van De Arbeiderspers, die werden door de bezorger van de krant gebracht: die omni bussen van Jan Mens, A.M. de Jong. Verhaler Dus ik kwam inderdaad uit zo'n gezin. Mijn vader was ha venarbeider: verhaler. Eén van de mooiste beroepen die er waren, niemand wist wat het was. Hij werkte bij Wil- tonFijenoord. De schepen moesten van de ene kant van de kade naar de andere wor den gebracht: énorm grote bo ten natuurlijk. Dan werden de trossen losgemaakt en hij en nog een paar maten van hem moesten dan, met de touwen over hun schouders, dat schip naar zijn nieuwe plek slepen. Dat heette verhalen. Het had dus niks met verhalen vertel len te maken. Mijn vader heeft daar jaren gewerkt. Altijd bij één baas. Ik ook, eigenlijk. Ik wilde de journalistiek in, maar wist niet precies wat dat was. Ik schreef in de school krant, nop ja, je kent dat alle maal wel. Gesolliciteerd en ik kon inderdaad bij Het Vrije Volk in Amsterdam beginnen. Ik heb er nooit spijt van ge had, want het was een uitste kende opleiding. Als bleek dat je een kop boven een verhaal kon zetten die nog paste ook, dan was je al gauw toe aan een eenmanspost. Dan kwam je in Tiel te zitten en moest je elke dag een pagina vol schrijven. Volslagen belachelijk natuur lijk. Tiel, heb je daar gezeten? „Ja..." En waar nog meer? „Als je in Amsterdam werkte en je had avonddienst zat je op de editieredactie, en als je dagdienst had dan zwermde je uit. Dan ging je een week naar Hilversum, een week naar Utrecht, naar Haarlem, Alk maar, en gaandeweg kre'eg je een vaste standplaats. Ik heb in Utrecht gezeten, daarna in Enschede... Van de ene op de andere dag overgeplaatst, dat kon toen nog. Dat was in 1966. Wat zegt u? De redacteur die in Enschede zat, was op staande voet ont slagen, en ik werd opgebeld dat ik me die zondagavond moest gaan bezighouden met de sportpagina's van Ensche de. Tieleman van Rijnberk (foto graaf, red. RRR) heeft me toen verhuisd: mijn petroleumka cheltje, een paar dozen, en daarmee installeerde ik me in mijn Enschedese kamer. Al gauw bleek dat ik de mensen daar niet kon verstaan: alle telefoongesprekken die ik voerde moest ik drie keer doen. Het was echt vreselijk. Maar ja, wel goed voor je dia lectiek." Je bent altijd Het Vrije Volk trouw gebleven? „Ja, het was ook een fantasti sche krant. Alles kon er. De laatste paar jaar was het alle maal minder, m^ar ik denk dat je je als journalist nergens zo als een vis in het water konévoelen dan juist daar. Er heerste ook altijd een gewel dige collegialiteit: je wist waarvoor je vocht met z'n al len." Was je toen je als journalist begon Ook al zo'n wielerfa naat? „Nee. Ik was altijd wel geïnte resseerd in sport, dat wel, en dat uit zich dan op zeker mo ment. Ik verkocht ook pro grammablaadjes: De Sport- gids, vijftien cent. Het werd verkocht bij de stadions. Daar schreef ik dan in toen ik nog op school zat. Het eerste be richt dat ik ooit heb getikt - ik had een schrijfmachine ge kocht - was dat Eddy Pieters Graafland voor honderdvie- rendertigduizend gulden van Ajax naar Feyenoord werd verkocht. Aan sport had ik mijn hart verpand en ik wilde over sport verhalen tikken. Liefdesgedichten schreef ik met potlood. Theo Sijthoff Wat wielrennen betreft: daar ben ik eigenlijk in gerold. De gene die voor Het Vrije Volk wielrennen deed, hield ermee op en mij werd gevraagd om hem op te volgen. Ik ben toen begonnen met de zesdaagse van Amsterdam, in 1969. Daarvoor ging ik wel eens naar het wielrennen toe: de ronde van het Witte Dorp vond ik altijd hartstikke mooi. Dan stond je op het talud van de Schiedamseweg en keek je zo het Witte Dorp in... Ik her inner me nog dat Theo Sij thoff altijd zijn hand uitstak als hij een bocht om moest, dat was zo koddig! Ik zie dat beeld nog altijd voor me..." In Zocher's (door het Dizzy-concern ver kocht) brainstormde het laatst dat het een aard had. Veel programma makers van Radio Rijn mond hadden aan de oproep van directeur hoofdredacteur Nico Haasbroek om na te denken over 'mijn ideale Radio Rijnmond' gehoor gegeven. Alle deelnemers aan de discussie hadden hun ideeën over de toe komst van hun zender op pa pier gezet. De bijdrage van Chris Vemer, redacteur van Rijnmonds Diep (zie ook elders in deze Radio Rijnmond Reporter), kwam volgens Haasbroek in aanmerking voor de door hem in het vooruitzicht gestelde premie van 500. Dit is was Chris schreef: „Mijn ideale. Radio Rijnmond is spraakmakend, heeft tijd en geld voor creatieve denk tanks, draait 24 uur, is zwoel en broeierig in de nacht, snoert creatieve geesten niet de mond, is anti-opgeheven- -vingertjes, heeft w.c.'s die kunnen doortrekken, durft meer met muziek, heeft een crèche (met opname-appara- tuur om het jonge talent te exploiteren), heeft geen kin dercolumn, houdt eigen en quêtes en onderzoeken, grote publieksdiscussies, heeft een eigen rariteitenshow voor de secretaresse van Nico Haas broek, heeft geen truttig ge zongen jingles, heeft opruien de hoorspelen, blijft de sterk ste in stormnieuws, heeft het niet over plisie, bibiotheek en nuwe, maar over politie, bi bliotheek en nieuwe, heeft een uitgelezen archief, een bijge houden adressenbestand, kladblokken, paperclips en een schaar als je ze nodig hebt en blijft de beste van heel Ne derland." Inspiratie Nico Haasbroek stelt zich zijn ideale Radio Rijnmond onge veer zó voor: „Een groot oud gebouw waarvan de ramen open kunnen in een park aan de rand van het centrum van Rotterdam. Het interieur is een mooie mengeling van mo dern, antiek en kunst. Het hart van het gebouw is de stu dio. Verder zijn er weinig re- dactievertrekken want de ver slaggevers zijn vooral op pad. Er zijn sportfaciliteiten, kin- deropvangmogelijkheden, was- en rustruimten, trai ningslokalen en een biblio theek. Een klimaat dat stimuleert tojt creatieve prestaties. Er hangt een sfeer van ontr spanning en inspiratie. Het streven is: een populaire regionale kwaliteitsomroep. Naapen van andere media is verboden. Censuur is uit den boze. Stokpaardjes- en agen da-journalistiek ook. De neu traliteit van de omroep is geenszins kleurloos en op de redactie wordt weer ge rookt." De meeste deelnemers aan de brainstormdag onderschreven het idee dat Radio Rijnmond vierentwintig uur per dag gaat uitzenden. Wilfried de Jong stelde voor om Nico Haasbroek te vervan gen door Henk Tiesma en Jan van de Putte door John Cleese. Hij ziet zijn ideale zender als „minder braaf dan nu, hier en daar flink omstreden, eigen wijs en goed geïnformeerd." Een eigen smoelwerk, dat is wat Wilfried wil. Erik Post deed die dag nog van zich spreken met een on haalbaar voorstel dat werd af gewezen omdat het onhaal baar was. AKAI l-HO. JE VERGEET GEWOON DAT HET VIDEO IS? De echte grote sterren zijn vaak aardig. Dit in tegen stelling tot artiesten die nog nét een maatje te klein zijn. De artistieke jonge rencentrum! schoolkanti ne-middenmoot. De figuren die denken dat ze heel wat zijn, maar die eigenlijk al leen in hun geboortedorp enig faam genieten. Gloria Estefan bijvoorbeeld, was echt vriendelijk. Wilde na afloop van het gesprek zelfs even in de microfoon roe pen dat ze altijd naar 'Wra- dio Wrijnmond' luisterde. Maar duw je diezelfde mi crofoon onder de neus van schrijver-dichter Lévi Wee- moedt whoever he may be), dan komen er alleen melige opmerkingen op de band. Deze Vlaardinger signeer de zijn nieuwste boek Ken uw Klassieken! voor ieder een die maar wilde. In een poging hem goed te stem men had ik zelf ook een exemplaar aangeschaft, waar Weemoedt prompt in schreef: 'Voor Anneloek, je staat er de hele tijd hinder lijk doorheen te kwekken, groetjes Lévi Weemoedt'. Nu kan ik als verslaggever tegen een geintje. Als een stakende havenarbeider 'Radio Draaikont' tegen me roept, wil ik best even ge forceerd lachen. Als een voetballer zijn collega waarschuwt dat ie alleen met me mag praten en niet mag zoenen, vind ik dat geen probleem. Die opmer king dan, bedoel ik, zoenen begin ik niet aan. Niet on der werktijd tenminste. Maar Lévi Weemoedt heeft niet de kracht van een noes te havenarbeider. En als voetballer sla ik hem ook niet hoger aan dan Ulrich van Gobbel, met wiens gro te lippen het overigens waarschijnijk wél weer lek ker zoenen is. Beter dan die dunne streep jes van Lévi Weemoedt. Zo zou ik eens Youp van 't Hek interviewen. Hij mag dan wel wereldberoemd in heel Nederland zijn, maar in vergelijking met Eddie Murphy is hij (letterlijk!) eigenlijk een heel klein mannetje. (Slechts een turf je groter dan ik.) Om over de rest van het verschil in uiterlijk maar te zwijgen. Die avond speelde Youp in het Luxor-theater in Rot terdam. In de voorstelling maakte hij nogal wat mis plaatste grappen over re gionale omroepen. „Dan zit ik in de auto," aldus Van 't Hek, „en dan hoor ik na het ANP-nieuws zo'n amateu ristische boeretrien van Ra dio Rijnmond zeggen dat de prijs voor aardappels in Hardinxveld-Giessendam met twee cent is gestegen." Het moge duidelijk zijn dat hij deze grap elke avond maakt en afhankelijk van de plek waar hij optreedt Radio Oost, Radio Noord- -Holland of Omroep Lim burg invult. Ons Van 't Hekje had duidelijk nog nooit naar Radio Rijnmond geluisterd, anders had hij wel geweten dat wijhet ANP-nieuws helemaal niet uitzenden. Vervolgens kreeg ik zelf de volle laag. Youp van 't Hek: „Vanmiddag komt er nog zo'n jonge meid van Radio Rijnmond langs voor een interview-afspraak. Ze zit nu in de zaal en ik wou bij deze even afzeggen." Nou ja, dat is toch ongelofe lijk! Ik ben natuurlijk toch gegaan na de voorstelling. „Als je een grap maakt, moet je weitje huiswerk goed doen," zei ik. „De zaal kent Radio Rijnmond, want wij hebben hier meer luiste raars dan de NRC lezers," sneerde ik met een grote glimlach. Het interview daarna kon direct de prul lenbak in. Althans, zijn ant woorden. En Youp? Die kon naar het volgende optreden in Breda. Met een gerust hart: het dwergwerpen is daar inmiddels verboden. Naar aanleiding van de halve finalewedstrijd Feyenoord- -Sparta wil iïc u met klem vra gen om de heer Hans van Vliet niet meer naar een wedstrijd van Sparta te sturen daar deze man het niet kan nalaten om partij te kiezen voor die club uit Zuid. Een regelrecht schandaal natuurlijk als je be denkt dat de prestatie van Sparta om zo ver te komen in de beker toch al niet zo OVER DREVEN wordt belicht als de prestaties van Feyenoord in hei algemeen. Op een gegeven moment had die lui van een Van Vliet het zelfs over: „De Rotterdammers kunnen op 2-1 komen!" Nou, waar komt Sparta dan vandaan, stelletje...? Ik zat in dat stadion en hoorde later van mijn vrouw het par tijdige commentaar dat ze had opgenomen omdat ze het nogal eenzijdig vond (pro-Feye- noord dus), en normaal wordt zij niet warm of koud van een voetbalwedstrijd. Ik zal dus voortaan maar weer op Radio 1 op de middengolf afstemmen op zondagmiddag want als ik naar Radio Feye noord (jullie dus! moet luiste ren... Nee heren, schandalig hoe jul lie de prestaties van beide clubs zó verschillend belich ten. Denk hier maar eens goed over na. Een oprechte Spartaan NASCHRIFT REDACTIE: Noemt u anoniem schelden soms ook 'oprecht'? Volgens ons bent u een Spartaan van lik-ons-vestje. Voor wie aan een (nieuwe) videorecorder li Akai goed nieuws: de introductie van "het knappe knopje". Met dit knopje schakelt u het l-HQ systeem in, waardoor u van een sensationele verbetering in beeldkwaliteit zult ge nieten. Nooit waren details zo onwaarschijnlijk scherp en kleuren zo natuurgetrouw. De uitvinding van Intelligent High Quality heeft een ware omwenteling in videotechniek teweeg gebracht. Het systeem werkt zowel bij het afspelen als bij het Het allerbeste resultaat krijgt u bij gebruik tapes. Maar zelfs banden die niet met een l-HQ recorder werden opgenomen, geven bij het afspelen via l-HQ een aanzienlijk beter beeld. Ga naar uw dealer en verbaas u... HOU)' Voor meer informatie: Fodor Radio B.V., afd. Akai, Goudsewagenstraat 16-18, 3011 RK Rotterdam, Tel. 010 42 46.555

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 13