Intelligent-HÜ
WIE DIT NIET HEEFT,
MIST VEEL!
AKAI
Even
JUKEBOX TOP 100
Brand
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
XsTRA
OPEL#
een (nieuwe) videorecorder toe is, heeft
ieuws: de introductie van -Hq\
AKAI l-HO. JE VERGEET GEWOON DAT HET VIDEO IS.
De pieper gaat af. Eerst sta
je nog volkomen anoniem
in de rij van een super
markt, maar als dat ding er
gens vanuit een binnenzak
gaat piepen zijn ineens alle
ogen op je gericht. Vervol
gens moet je in grote haast
weg (met het gezicht van
een dokter die een spoedo
peratie heeft) om een tele
foon te zoeken. Zonder
boodschappen. Is er een on
geluk gebeurd op de snel
weg? Een ontploffing in de
Botlek? Brand?
Op de School voor Journa
listiek werd ons altijd op
het hart gedrukt: zorg dat
je zo snel mogelijk de
brand-verslaggeving ont
groeit. Brandjes zijn voor
beginners. De echte repor
ters houden zich met veel
interessanter zaken bezig.
Bosnië-Herzegovina bij
voorbeeld (alsof de boel
daar niet in vuur en vlam
staat).
De laatste brand die ik ver
sloeg brak om een uurtje of
elf 's avonds uit. In Hoek
van Holland op het Nieuw
Oranjekanaal, zei de meld-
kamer-meneer. Veel infor
matie heeft de brandweer
op dat moment nog niet.
Het beste is in de auto
springen en gaan. Als de
Last Boy Scout' met grote
snelheid naar de plek. des
onheils. Ik bedoel maar, het
is net alsof je de hoofdrol in
een spannende aktiefilm
speelt. In Hoek van Holland
stop ik bij het eerste infor
matiebord dat ik tegen kom
op zoek naar het Nieuw
Oranjekanaal. Ik tuur me
suf, terwijl ik met mijn vin
ger langs de index ga. Hoe
kan dat nou? De straat
staat niet onder Nieuw, niet
onder Oranje en niet onder
Kanaal aangegeven. Pff,
brandweer maar weer bel
len met de auto-telefoon.
„Ja, hallo, ik sta hier in
Hoek van Holland en..."
„Dan bent u te ver gereden
mevrouw, de brand is in
Maasdijk.
Shit! Ik draai de auto en
probeer in het donker een
bordje Maasdijk te ontdek
ken. Straks is de brand al
geblust voor ik erbij ben.
Dan zou het wel een hele
Met honderdveertig erach
ter aan. Nu zal ik die Èruce
Willis echt eventjes ver
slaan. Zo'n wilde achter
volging is natuurlijk de bes
te methode om de brand te
vinden. Tenzij je een stop
licht tegenkomt, zoals ik
nu. De brandweerauto
heeft me afgeschud. En ik
sta nou wel heel erg in the
middle of nowhere. Voor
zichtig probeer ik dezelfde
weg terug te vinden en in
eens stuit ik puur toevallig
op een afgezette weg. Ja
hoor, ik zie een heleboel
rook. Dit is altijd het op
windendste moment. Over
al zijn brandweermannen
druk in de weer met water
kanonnen. Het wegdek is
nat en bezaaid met slangen,
je hoort walkie-talkies kra
ken en je ziet de vlammen
hoog uitslaan. Het is een in
drukwekkend, mooi en te
gelijkertijd triest gezicht.
Dit keer valt het nog mee.
Het is een grote mesthoop
die in de brand staat. Het
wordt pas echt naar als er
doden bij zijn gevallen.
Zoals vorig jaar bij een
brand in Rotterdam om vijf
uur 's ochtends. Er hangt
een vreemd sfeertje onder
de brandweermannen. Ze
hebben iets vreselijks ge
zien maar toch proberen ze
terwijl ze koffie uit plastic
bekertjes drinken met
grapjes de stemming erin te
houden.
„Kom je net uit de Danssa
lon?" vraagt een van hen,
naar mijn in de haast aan
geschoten hoge hakken kij
kend. „Je mag wel even mee
naar boven,biedt hij aan.
Een beetje geluid van lek
kend water is nooit weg op
de band, denk ik. Halver
wege de trap roept zijn col
lega dat ik niet in de achter
kamer moet kijken.(Hoe
zo? Wat? Jezus, het lijk ligt
er nog! Foutje van de
brandweerman. Aah, ik
weet niet hoe snel ik weer
van die trap afmoet komen.
Een brandje verslaan, dat is
nog wel te leren op de
School voor Journalistiek,
maar oog in oog met de
dood, dat moet je helemaal
zelf uitzoeken. Of zal ik
Bruce Willis eens bellen?
slechte aktie-film worden.
In de verte zie ik ineens een
brandweerauto met zwaai
licht voorbijgaan. Gas!!!
23-492
- '.AA'. A -A-A
UITZENDING 1E PINKSTERDAG 12.00 -18.00
92
91
PLAAT
ARTIEST
JAAR
1
1
Hello Mary Lou/Travelin' manRicky Nelson
1961
2
4
The young ones
Cliff Richard
1962
3
2
In dreams
Roy Orbison
1963
4
5
Rock around the clock
Bill Haley
1955
5
9
Dream lover
Bobby Darin
1959
6
11
Living doll
Cliff Richard
1959
7
Thank You for calling
Jo Stafford
1954
8
34
Oh boy
Buddy Holly
1957
9
Blue Moon
Marcels
1961
10
10
Because I love you
Buddy Holly
1963
11
Calender girl
Neil Sedaka
1960
12
21
Only the lonely
Roy Orbison
1960
13
47
Summertime blues
Eddie Cochran
1958
14
80
Walk right back/Ebony eyes Everly Bros
1961
15
Maybellene
Chuck Berry
1955
16
30
Three steps to heaven
Eddie Cochran
1960
17
14
He'll have to go
Jim Reeves
1960
18
Tous les gar^ons et les filles Fr. Hardy
1963
19
28
Ramona
Blue Diamonds
1960
20
My boy lollipop
Millie
1964
21
7
Loveletters in the sand
Pat Boone
1957
22
Meine Reise ist zu ende
Connie Francis
1962
23
50
Love me tender
Elvis Presley
1956
24
62
Nine times out of ten
Cliff Richard
1960
25
61
The locomotion
Little Eva
1962
26
It's all in the game
Tommy Edwards 1958
27
13
Oh pretty woman
Roy Orbison
1964
28
Move it
Cliff Richard
1958
29
Poetry in motion
Johnny Tillotson 1960
30
Non je ne regrette rien
Edith Piaf
1960
31
Many splendored thing
Four Aces
1955
32
Be my baby
Ronettes
1963
33
46
Red river rock
Johnny the
Hurricanes
1957
34
One night/I got stung
Elvis Presley
1958
35
Lucky lips
Cliff Richard
1963
36
Dancing party
Chubby Checker
1962
37
74
When
Kalin Twins
1958
38
Blue moon of Kentucky
Elvis Presley
1956
39
83
Do you wanna dance
Cliff Richard
1962
40
Milord
Edith Piaf
1960
41
32
High noon
Frankie Laine
1952
42
18
Great balls of fire
Jerry Lee Lewis
1957
43
12
My happiness
Connie Francis
1959
44
Shake rattle and roll
Joe Turner
1954
45
Red sails in the sunset
Fats Domino
1963
46
Shaking all over
Johnny Kidd
the Pirates
1960
47
Love me
Elvis Presley
1956
48
Crying
Roy Orbison
1961
49
6
Jailhouse rock
Elvis Presley
1957
50
Get a job
Silhouettes
1958
51
Rubberball
Bobby Vee
1960
52
To know him is to love hii
n Teddybears
1958
53
I'll be there
Bobby Darin
1963
54
57
Because they're young
Duane Eddy
1960
55
3
Blueberry hill
Fats Domino
1956
56
Delicado
Percy Faith
1952
57
I put a spell on you
Screaming Jay
Hawkins
1956
58
Paradiso
Anneke Grönloh
1962
59
Bachelor boy/The next time Cliff Richard
1962
60
Sunny
Bobby Hebb
1966
61
27
Twee motten
Dorus
1957
62
Uska Dara(A Turkish tale) Eartha Kitt
1953
63
43
Seven lonely days
Bonnie Lou
1953
64
Saved
Lavern Baker
1961
65
88-
Eso beso(Oh that kiss)
Paul Anka
1962
66
41
C'mon everybody
Eddie Cochran
1959
67
Donna the primadonna
Dion
1963
68
Love me do
Beatles
1962
69
Maria no mas
Cliff Richard
1964
70
48
Save the last dance for mi
Drifters
1960
71
Sukiyaki
Kyu Sakamoto
1963
72
8
The great pretender/Only you Platters
1955
73
Guitar boogie shuffle
Bert Weedon
1959
74
I remember you
Frank Ifield
1962
75
Unchained melody
Diversen
1955
76
Mad about the boy
D. Washington
1955
77
Yesterday man
Chris Andrews
1965
78
15
Are you sure
Allisons
1961
79
44
If I had a hammer/America Trini Lopez
1963
80
93
Do you love me
Contours
1963
81
Chew tobacco rag
Billy Briggs/
1951
82
91
Cara mia
David Whitfield
1954
83
Brandend zand
Anneke Grönloh
1962
84
67
All I have to do is dream
Everly Brothers
1958
85
Ruby baby
Dion
1963
86
16
Peggy Sue
Buddy Holly
1957
87
Nimm deine weisse Gitarre Gert Timmerman 1963
88
Norman
Sue Thompson
1961
89
71
Bye bye love
Everly Brothers
1958
90
23
La bamba/Donna
Ritchie Valens
1958
91
65
At the hop
Danny Juniors 1957
92
66
Bird dog
Everly Brothers
1958
93
Send me the pillow
Lydia
the Melodystringsl959
94
58
Sh'boom
Crew Cuts
1954
95
Surrender
Elvis Presley
1961
96
Kom van dat dak af
Peter en Rockets
1960
97
It's all over now
Rolling Stones
1964
98
56
Limbo rock
Chubby Checker
1962
99
Ik sta op wacht
Joop de Knegt
1956
100
70
Summer holiday
Cliff Richard
1963
Majesteit
Majesteit was in Rotterdam en
de luisteraars hebben dat be
zoek o.a. via Radio 1 kunnen
volgen. Ik denk dat onze uit
zending zonder jullie fantasti
sche medewerking heel wat
minder geslaagd zou zijn. Jul
lie verslaggevers zorgden voor
de enthousiaste Rotterdamse
accenten in onze reportages en
ik heb van Dick Klees begre
pen dat hij in jullie studio pri
ma kon werken.
Het spreekt vanzelf dat ik jul
lie daarvoor hartelijk dank. Ik
heb mij in het verleden wel
eens kritisch uitgelaten over
sommige regionale omroepen,
maar als ze allemaal zo profes
sioneel werkten als Radio
Rijnmond dan zou een samen
werking tussen Hilversum en
de regio minder problematisch
zijn. Wat dat betreft was Ko
ninginnedag 1992 een voor
beeld van hoe het kan.
Henk van Hoorn
Chef Aktuele Programma's
NOS-radio
Postbus 1010
1200 BA Hilversum
Akoi goed
"het knappe knopje" Met dit knopje
schakelt u het l-HQ systeem in, waardoor u van een
sensationele verbetering in beeldkwaliteit zult ge
nieten. Nooit waren details zo onwaarschijnlijk scherp
en kleuren zo natuurgetrouw.
De uitvinding van Intelligent High Quality heeft een
ware omwenteling in videotechniek teweeg gebracht.
Het systeem werkt zowel bij het afspelen als bij het
Het allerbeste resultaat krijgt u bij gebruik
tapes. Moor zelfs banden die niet met
een l-HQ recorder werden opgenomen, geven bij
het afspelen via l-HQ een aanzienlijk beter beeld.
Ga naar uw dealer en verbaas u.
DINSDAG 2 JUNI 1992
E222522
Nieuwe man bij Radio
Rijnmond is Frank
Drion (52). Hij is be
noemd tot adjunct-di
recteur, en geeft in die
functie leiding aan de
reclame-exploitatie en
de overige commerciële
activiteiten van het re
gionale radiostation.
Radio Rijnmond gaat op
korte termijn beginnen
met het uitzenden van
reclameboodschappen,
nu het Commissariaat
voor de Media de zender
toestemming heeft gege
ven om de werving van
advertenties geheel in
eigen huis te houden.
Ook hoeft Radio Rijn
mond de regionale dag
bladuitgevers in het
zendgebied (Sijthoff en
NDU, de gezamenlijke
uitgevers van het Rot
terdams Dagblad, en
NDU alleen, uitgever
van De Dordtenaar) niet
meer dan vijfentwintig
procent te betalen ter
compensatie van de ver
wachte daling van ad
vertentie-omzet.
In andere regio's hebben
omroepen de reclameex
ploitatie ondergebracht in
joint ventures met regionale
krantenuitgevers en ontvan
gen deze uitgevers vijftig pro
cent van de opbrengst van de
etherreclame.
Pikant detail is dat Frank
Drion afkomstig is van het
Rotterdams Dagblad.
Warenhuis
Radio-Rijnmond-directeur
Nico Haasbroek en Frank
Drion hebben elkaar leren
kennen bij Termeulen. Haas
broek maakte bij Termeulen
het op een zaterdag uitgezon
den programma Portret van
een warenhuis. Daar werkte
Frank Drion. Foto Hansje de Reuver
de kersverse adjunct-direc
teur als hoofd van het recla
mekantoor voordat hij naar
Het Vrije Volk (dat later op
ging in het Rotterdams Dag
blad) ging om hoofd van de
advertentiegroep te worden.
(Per 1 maart was Drion be
noemd tot hoofd marketing
bij het RD.)
„Ik ga nu een ander facet van
mijn vak doen," aldus Frank
Drion. „Ik heb gewerkt bij re
clamebureaus, ik was adver
teerder in die acht jaar bij
Termeulen en daarna heb ik
aan de kant van de gedrukte
media gezeten. Nu zijn dus
wat mij betreft de nieuwe
media aan de-beurt."
Drion komt bij Radio Rijn
mond bepaald niet in een ge
spreid bedje. Een hele com
merciële afdeling moet nog uit
de grond gestampt worden, en
er moeten contacten worden
gelegd met potentiële adver
teerders in de regio. Verder
moet een beleid worden uitge
stippeld op het gebied van
sponsoring, promotie en klan
tenbinding.
Creatief
Bij de krant betreurde Drion
het dat zijn afdeling weinig of
geen invloed had op het re
dactionele beleid. „Iemand
die creatief is in een tent, zou
die creativiteit ook moeten
kunnen botvieren," zegt hij.
„Maar in de dagbladwereld
zijn commercie en redactie
strikt gescheiden. Het is daar
heel ambtelijk opgebouwd."
Bij Radio Rijnmond hoopt
Drion te kunnen meepraten
zonder zich een enorme bui
tenstaander te voelen. „Waar
om zou je je diverse kundighe
den niet door elkaar laten lo
pen?" vraagt hij zich af.
Dat hij straks een kwart van
wat hij aan advertenties ver
koopt moet afstaan aan zijn
voormalige werkgever geeft
hem 'een heel typisch gevoel'.
Naar schatting houdt Radio
Rijnmond na aftrek van kos
ten (waaronder het aandeel
van vijfentwintig procent van
het RD) 2,2 miljoen gulden
over aan de regionale etherre
clame.
HouJ
Voor meer informatie: Fodor Radio B.Vafd. Akqi, Goudsewagenstraat 16-18, 3011 RK Rotterdam^ Tel. 010 42 46 555.