Verheffend! Intelligent-Hd WIE Dn NIET HEEFT, MIST VEEL! AKAI Stuivertje wisselen bij Radio Rijnmond 'Ei XsTM Vakantie Liesbeth naar de zondag en Chris naar de lunch Nieuw seizoen Live uit De Unie OPEL O DINSDAG 6 OKTOBER 1992 i s mgm Eindelijk vakantie! Drie weken lang niet aan werk denken. Een jaar heb ik het nieuws op de voet gevolgd; elke dag twee kranten gele zen (doorgekeken), het journaal gevolgd (tenzij Loveboat op de andere zen der was) en naar de drie nieuws-edities van Radio Rijnmond geluisterd (als ik er zelf inzat). Al dat dage lijkse nieuws heeft me moe gemaakt. Dus neem ik op vakantie geen wereld-ont vanger mee om van de be langrijkste gebeurtenissen toch nog iets mee te krijgen. Na vijf dagen warm weer, terrassen en mooie streken voel ik toch, iedere vakan tie weer, een vaag verlan gen opkomen. Ik mis iets, maar ik weet nog niet wat. Totdat ik langs een kiosk loop en ineens tussen de buitenlandse kranten sta te graven. De blijdschap, die dan volgt als er alleen al een Independent of Herald Tri bune tussen zit. Een Tele graaf of een AD betekent sowieso een halleluja-ge- voel en zit er een Volks krant tussen de rekken dan is de gelukzaligheid com pleet en vlieg ik de krante verkoper om zijn hals. Vaak een probleem in die kleine volle hokjes... De hang naar nieuws is de laatste jaren nog veel erger geworden omdat ik tijdens mijn vakantie telkens we reldschokkende gebeurte nissen mis, waar ik dan veel te laat en beetje bij beetje achter kom. Uit Spaanse krantekoppen - twee jaar geleden - begreep ik tot mijn grote schrik dat AME RIKA IN OORLOG was?! In het kleine dorpje waar ik zat, was natuurlijk geen buitenlandse krant te krij gen en met die paar woor den Spaans lees je ineens hele rare dingen. Dus ben ik zo snel mogelijk naar Ma drid gebeden om de eerste de beste Engelse, Duitse, Franse of Nederlandse krant te kopen. Toen kon ik dus eindelijk lezen dat 'vo rige week' Irak Koeweit was binnengevallen en dat Amerika dreigde met een oorlog. Het idee dat de hele wereld het al wist, behalve ik... Het jaar daarna - ook in Spanje - kon ik maar niet begrijpen wat er met Gor- batsjov aan de hand was. Urenlang tuurde ik in drie verschillende Spaanse kranten. Was ie afgezet? Door Jeltsin? Neeeee, on mogelijk... Maar wat deden al die mensen op straat op die persfoto? Was de revo lutie alsnog uitgebroken? Zelfs mijn cursus Spaans voor Beginners van de Volksuniversiteit Rotter dam bood hier geen uit komst. Weer moest het plat teland in allerijl worden verlaten om in de grote stad de ware toedracht te ach terhalen. Gorbi bleek naar de Krim verbannen te zijn na een staatsgreep van de overjarige Russische junta. Eerlijk gezegd was ik toen zo nieuwsgierig naar de af loop van dit alles dat ik in de buurt van de kranten kiosk een hotel heb gezocht. Pas toen ik in de Indepen dent 'GORBI'S BACK' las, wilde ik weer door. Nee, die nieuwsgierigheid raak ik niet kwijt tijdens mijn va kantie. Dit jaar liep het anders. Na precies vijf dagen hoefde ik niet op zoek naar nieuws, het nieuws kwam naar mij toe. Ik stond net met mijn hand tegen de scheve toren van Pisa toen ik honderd meter verderop een televi sieploeg zag uitladen. Na wat rondvragen kwam ik erachter dat de vier Ita liaanse vliegeniers die met alleen dekens aan boord bo ven Bosnië-Herzegovina waren neergeschoten, die dag een staatsbegrafenis kregen. Stond ik ineens tus sen een levensecht Italiaans drama. Collega-piloten droegen bloemenkransen de kerk in en het bordes vulde zich met duizenden jonge militairen. De vier kisten, bedekt met de trico lore, kwamen voorbij met de huilende familie-leden erachter. Tranen sprongen me in de ogen, duizenden Italianen klapten voor de moedige overledenen. Ik klapte mee en zag president Scalfaro naar binnen gaan. Nog nooit was op vakantie het wereldnieuws zo huive ringwekkend dichtbij. Twee vertrouwde Ra- dio-Rijnmond-stemmen hoort u niet meer op de bijbehorende vertrouw de tijdstippen. Liesbeth van der Kruit, die het lunchmagazine op werkdagen tussen 12.00 en 14.00 uur presenteer de, gaat de eindredactie van Rijnmonds Diep doen. Die neemt zij over van Chris Vemer die op haar beurt naar het da gelijkse middagmagazi ne verhuisde. en aardig detail, ver telt Liesbeth (36), „is i dat Chris met het lunchprogramma is begonnen toen Radio Rijnmond in no vember 1987 bij wijze van ex periment toestemming kreeg om twaalf uur per dag te gaan uitzenden. Ik was toen met zwangerschapsverlof en Chris verving mij in die dagen." Liesbeth van der Kruit heeft zich vanaf maart 1988 voor het middagmagazine ingezet. Het experiment had inmiddels plaatsgemaakt voor een offi cieel en definitief zendschema van twaalf uitzenduren per dag. Hoewel dus niet betrok ken geweest bij de geboorte van haar programma, heeft zij er in de loop der jaren wel haar stem aan gegeven. Ze zegt: „Wat nu 'De gast van de week' heet, heette toen 'Het commentaar'. Daarin Werd uitsluitend het nieuws van de dag becommentarieerd. Ik ben dat al vrij snel anders gaan doen en heb de gasten ook la ten praten over hun eigen vakgebied. Zodoende hoorde je soms de raarste verhalen. Ik kan me nog heel goed herinne ren dat iemand van de Neder landse Vereniging van Sado masochisten gast van de week was. Eigenlijk was dat toeval, want ik wilde haar voor iets heel anders hebben. Dat wa ren toen wel taboedoorbre kende uitzendingen." Je had ook een keer de eige naar van Yab Yum. Is dat niet erg commercieel? Liesbeth: „Ja, maar als ik met de directeur van Shell praat, zou je dat ook commercieel kunnen noemen. Ik vind dat maar betrekkelijk. Ik geloof ook niet dat het nou zo'n re clame was voor Yab Yum. Je neemt iemand om wat hij doet, wat er gebeurt... Om het spectaculaire, het geheimzin nige." Je had tussen de middag een vast luisterpubliek, en dat vijf keer in de week. Raak je niet een deel van je populariteit kwijt door naar de zondag te verhuizen? „Ja, maar het is wel mijn ber doeling dat er op zondag ook een hoop mensen gaan luiste ren. Bovendien wil ik mezelf niet tot de zondagochtend be perken. Ik ga ook doorde weekse dingen maken, al was het alleen maar om mensen warm te maken voor de zon dag." Over Rijnmonds Diep, dat op zondagochtend wordt uitge zonden tussen 10.00 en 11.00 uur, zegt Liesbeth: „Het pro gramma moet geen eiland zijn. Ik wil flexibel op de ac tualiteit inspelen." Waarom houdt de geliefde presentatrice eigenlijk op met het lunchmagazine? Zij heeft zich, vertelt zij, laten leiden door tweeërlei overwegingen: „Doordat ik deze zomer sa men met Mieke van der Lin den de serie Het Wilde Westen heb gemaakt, kreeg ik weer zin om journalistiek bezig te zijn. Ik hoorde zo verschrik- Liesbeth: naar de zondag. Chris: naar de lunch kelijk veel dingen waar ik in in het lunchprogramma niets mee kon... Eigenlijk ben ik een nieuwsgeil mens - ik heb dat lang kunnen missen, dat zelf' actief bezig zijn met nieuws- maken, maar door met die se rie bezig te zijn, kreeg ik er heimwee naar. Een tweede overweging is meer praktisch en heeft met mijn gezin te maken. Ik kon nooit eens 'ja' zeggen als er bijvoorbeeld een sportdag was op de school van mijn kinde ren." Wasje ook niet meer helemaal tevreden over het middagma gazine? „De laatste tijd niet, nee. in eens. Het is een zware klus om dat zolang achter elkaar te doen. Het programma keert dagelijks terug, dat legt een zware druk op je." De eerste Rijnmonds Diep die door Liesbeth van der Kruit wordt gemaakt, op 11 okto ber, staat in het teken van de eigenzinnige PvdA-econoom Flip de Kam. Liesbeth inter viewt hem over de prijsopdrij ving door de overheid, zoals in het geval van de steeds duur der wordende gemeentelijke belastingen. „Ik ga tijd in onderwerpen in vesteren," kondigt Liesbeth aan. In oktober gaat zij een tijdje de Rotterdamse vreem delingendienst volgen. Chris Vemer (32) ging Lies beth niet alleen voor in het lunchprogramma, maar zij heeft haar ook vaak vervan gen. Rijnmonds Diep - 'het thema' in RR-jargon - deed zij vast sinds begin 1990. In de formule van het lunchpro gramma gaat zij tot eind de cember weinig veranderen, daarna zullen zich misschien enkele kleine wijzigingen voordoen. Voelt zij zich na een vrij be staan als Rijnmond-Diep-re- dacteur niet aan handen en voeten gebonden nu zij dage lijks aanwezig moet zijn? Laconiek zegt ze: „Ik denk dat je altijd wel naar buiten kunt gaan. Het programma hoeft niet altijd uit de studio te ko men. Ik begin immers al op de Femina! Ik ben heel erg aan .het nadenken over hoe het al lemaal moet. Vanaf januari ga ik mijn eigen ideeën er in brengen." Rijnmonds Diep Cultuur, het zondagochtendprogramma waarin aandacht wordt geschonken aan alle aspecten van het kunstleven in Rotterdam en Rijnmond, is begonnen aan een nieuw seizoen. Vast onderdeel van de programmering is de serie Live uit De Unie, elke derde zondag van de maand, zoals de naam al zegt, rechtstreeks uitgezonden vanuit Zaal De Unie aan de Rotter damse Mauritsweg. (U weet wel, achter die fraaie gevel van architekt Oud die zoveel fotografen aantrekt.) De serie ging van start op 20 september. Elke keer wordt in Live uit De Unie aandacht besteed aan de (moderne) muziek. In september stond het slagwerk centraal, en er vielen enkele prachtige staaltjes van slagwerkmuziek te beluisteren. Het programma van 18 oktober ziet er zo uit: Voicelab treedt op - twee zangeressen en een zanger die fantastische trucs uithalen met hun stem. John Snijders speelt drie pianostukjes die zijn gebaseerd op de Carmen van Bizet em die speciaal voor hem door hedendaagse componisten werden geschreven. Snijders is lid van het Ives Ensemble dat op 19 oktober op treedt in De Doelen in de serie Nieuw Werk, samen met de Slagwerkgroep Den Haag en Charlotte Riedijk. Laatstge noemde is ook in de uitzending te horen met een aantal span nende muziekzang-fragmenten. Van het Ives Ensemble komt Richard Rijnvos in Rijnmonds Diep Cultuur vertellen over het concert van de volgende dag. Luisteraars zijn altijd van harte welkom bij de uitzendingen van Live uit De Unie. De toegang is gratis. De zaal gaat om half elf open, en in het gelijknamige café kan na afloop van het programma worden geluncht. De fans van de Hef, de le gendarische spoorbrug die overbodig wordt door de voltooiing van de spoortun nel dwars door Rotterdam, konden op 24 september opgelucht ademhalen. De gemeenteraad sprak zich in meerderheid uit vóór be houd van de brug. Erken ning dus voor dit unieke monument van de techni sche revolutie. Erik Post was erbij toen de raad zich uitsprak en kon de luiste raars het goede nieuws meedelen vanaf een in dit verband strategische plek. Hij had zich die donderdag opgesteld op het Noorderei land waar hij sprak met voor- en tegenstanders van behoud van de Hef. Natuur lijk sprongen de voorstan ders een gat in de lucht toen zij hoorden dat zij hadden gewonnen! Suzanne Mulder is weer hele maal terug, en daarmee het veel beluisterde historische programma De weg naar Kra- lingen\ De presentatrice heeft inmiddels het leven geschon ken aan dochter Lisa. Ze is voor het eerst weer op de zender op 12 oktober. (nieuwe) videorecorder toe is, heeft /opnemen. Het allerbeste resultaat krijgt u bij gebruik Akai goed nieuws: de introducti "het knappe knopje" Met dit knopje schakelt u het l-HQ systeem in, waardoor u van een sensationele verbetering in beeldkwaliteit zult ge nieten. Nooit waren details zo onwaarschijnlijk scherp en kleuren zo natuurgetrouw. De uitvinding van Intelligent High Quality heeft een ware omwenteling in videotechniek teweeg gebracht. Het systeem werkt zowel bij het afspelen als bij het S-VHS tapes. Maar zelfs banden die ni een l-HQ recorder werden opgenomen, geven bij het afspelen via l-HQ een aanzienlijk bete1r beeld. Ga naar uw dealer en verbaas u AKAI l-HQ. JE VERGEET GEWOON DAT HET VIDEO IS. >r informatie: Fodor Radio B.V., afd. Akai, Goudsewagenstraat 16-18, 3011 RK Rotterdam, Tel. 010 42 46.555. Hou)'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 11