ft UIT Que Viva Mexico brengt veel recente Mexicaanse films naar Nederland Petra Mettau heeft 'honger naar muziek' SPECIAAL VOOR ONZE LEZERS Eenwording Europa dringt ook door tot Eduard Flipse Pianoconcours Tribute to The Blues Brothers' blaast blues-legende nieuw leven in Stan en Ollie op toernee THE BEAU HIJNK Marcel Boon avondvullend in het Theater Zuidplein DONDERDAG 8 OKTOBER 1992 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN •In het kader van de Weten schap techniekweek orga niseert de Erasmusuniversi- teit een aantal discussies voor iedereen. De onderwerpen van de discussies op 13, 14 en 15 oktober zijn Vervoer en alle problemen die daar mee samen kunnen hangen. Gaat de computer de mens vervan gen en de mogelijkheden om gokautomaten juridisch aan te pakken. De debatten wor den gehouden in Tropicana aan de Maasboulevard in Rotterdam en vragen geen speciale kennis van zaken. Studenten betalen vijf gulden entrée, anderen f7,50. De paragnost Jaap van den Bold organiseert op zondag 11 oktober in zalencentrum Engels een grote paranorma le manifestatie. Geinteres- seerden kunnen van 11.00 tot 17.00 uur terecht voor advies op het gebied van ondermeer 'logie, numerologie, handlezen, kaartleggen, edel steentherapie, helderziende waarnemingen, auratekenen en magnetiseren. Engels zit aan het Stationsplein 45 in Rotterdam. »p de maandagen 12,19, 26 oktober en op 2 november zal de vermaarde Roemeense violist Gregor Seban in Rot terdam een serie optredens verzorgen. Dit gebeurt in het Roemeense restaurant Tokaj aan het Stationsplein 45 in Rotterdam. Om de avond ge heel in stijl te houden, biedt het restaurant de gasten een vier-gangen Hongaars menu, Hongaarse bediening en een uiterst warm welkom. Gregor Seban wordt op alle avonden begeleid door het trio Galasz. Voor informatie en/of reser veringen kan gebeld worden naar 010- 4119551/50. Er zijn mensen die vinden dat het tijd wordt dat Neder land plat gaat voor Nieuwe Snaar. Deze Vlaamse 'grol lenmachine' brengt op dins dag 13 oktober het program ma William in theater Zuid plein in Rotterdam. Het overstapje van de gebroeders Smet van louter muziekgroep naar een mengeling van thea ter en muziek is een voltref fer van formaat gebleken. De William in de voorstelling blijkt een beklagenswaardig man zonder reputatie. Het trio daarentegen maakt zijn reputatie meer dan waar met een gitaar of een uitgestoken vrouwenbeen, bloemetjesbe- hang en blik. Truttige kinder liedjes van eigen bodem doen verlangen naar het Caribisch gebied: „Ik flip zo op Calyp so". Nieuwe Snaar: tot vrij wel alles in staat. Tot het vak bekwaam en hardhandig in de vernieling heiepen van de slijmerigste popsong aller tij den: IF van David Gates. Theater de Evenaar prese- teert dit najaar, in de maan den oktober en november, een tweetal tori's van de mul ticulturele theatergroep DNA: een bonte verzameling verhalenvertellers uit ver schillende culturen die putten uit de rijke verteltraditie van in Nederland wonende mi granten. De eerste voorstel ling is op vrijdag 9 oktober en heet Kalina Aulan 1, het ver haal van Amerika. De vertel lers nemen de luisteraars mee op een reis door de tijd: van de eerste man en vrouw in het Amazonewoud tot de fanclub van de legendarische tango-zanger Carlos Gardel, van Pizarro die Peru verover de tot Che Guevarra, die af scheid neemt van zijn ouders. De verhalen worden afgewis seld met liederen. Op vrijdag 16 is de tweede voorstelling en op 23 oktober de derde. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur. Door het hele land draaien in oktober en november een groot aantal recente Mexi caanse films onder de festi valnoemer Que Viva Mexico. Het festival wordt vanavond, 8 oktober, in het Rotterdam se Lantaren/Venster-complex geopend door de Mexicaanse ambassadeur, de heer Eze- quil Padilla. Als openings- en premièrefilm draait diezelfde avond Danzon van Maria Novaro. Het pro gramma omvat verder- een groot aantal films die voor het eerst in Nederland te zien zijn, plus een flink aanbod melodrama's uit de Gouden Jaren van de Mexicaan se Cinema, de jaren '40-'50. Rode Rozen en Tortilla's Van de makers zijn een aantal op het festival aanwezig: Matilda Landeta, Dana Rotberg, Mario Novaro en de uit Den Haag af komstige filmmaker Giovanni (Jan) Korporaal. Ook Alfonso Aura wofdt verwacht. Hij is re gisseur van de film Como aqua para chocolate ofwel Rode Ro zen en Tortilla's, een verfilming van het gelijknamige boek van Laura Esquivel. Op de zondagen 11 en 18 oktober wordt aan Kor poraal een forumbijeenkomst gewijd. Ook worden zijn in Ne derland gemaakte films ver toond. Internationale aandacht De naam en faam die de Mexi caanse Cinema in de jaren '40 en '50 had weten op te bouwen, werd in de daarop volgende twintig jaar volledig teniet ge daan. Goedkope, meestal ge welddadige films of sexkomedies domineerden de filmindustrie volledig. De economische crisis van de tachtiger jaren bracht de filmproduktie vrijwel geheel tot stilstand tot eind tachtiger jaren een aantal maatregelen geno men werd om het produkiekli- maat te verbeteren. De structuur en werkwijze van het Mexicaan se filminstituut werd ingrijpend veranderd, het instituut werd losgemaakt van overheidsbe moeiing en de filmopleiding ver beterd. Al in 1990 konden hier door negen jonge filmmakers hun debuut presenteren. Hoe wel de recente Mexicaanse films nog niet direct als meesterwer ken betiteld kunnen worden, mag duidelijk zijn dat de geno men maatregelen hebben geleid tot vaak innemende, originele en soms controversiële films die een eerste presentatie in Nederland meer dan waard zijn. Van de klassiekers vallen titels te melden als Las abandonadas (Mexico, 1945), Aventurera (Mexico, 1946), Lola Casanova (1948) en La Otra (1946). Nieuw en de moeite waard ondermeer Angel de fuego, Barroco, El bul- to en natuurlijk Como agua para chocolate. Maar, er is veel en veel meer. Voor een uitgebreid programfha en andere informatie kan het Lantaren/Venster magazine ge raadpleegd worden. Tel. 010-4361331. Maria Felix in Rio Escondido van Emilio Fernandez uit 1947. door LIANNE VAN ECK Vierendertig kandidaten, professionele pianisten tot 27 jaar, nemen van 12 tot en met 31 oktober deel aan het Eduard Flipse Pianocon cours. Stond het tot nog toe alleen open voor in Neder land studerende pianisten, het vierde Eduard Flipse Pia noconcours richt zich dit jaar, in het kader van de Eu ropese eenwording, op pia nisten uit geheel Europa. Ook de jury wordt dit jaar ge vormd door prominenten uit het internationale muziekleven. Daniel Wayenberg, hoofdvak docent aan het Rotterdams Con servatorium, heeft de voorzit tershamer. Bij de eerste drie edi ties zat Marinus Flipse voor. Het Concours bestaat uit vier onder delen: de eerste en tweede ron de, de halve finale en de finale. Van de kandidaten worden ne gen werken voor pianosolo ver eist. Tijdens de finale wordt een door de kandidaten te kiezen concert voor piano met orkest gespeeld. De drie finalisten zul len daarbij worden begeleid door het Koninklijk Filharmo nisch Orkest van Vlaanderen on der leiding van George Octors. Pianovingers Petra Mettau, vierdejaars stu dente aan het Conservatorium in Tilburg, en één van de acht Ne derlandse deelnemers, vertelt in het bijzijn van Klaas Aalders, lid bestuur van de Eduard Flipse Stichting, en haar ouders over de voorbereiding, het Pianocon cours, haar liefde voor de Oude Romantici en haar leven naast de muziek. Nog geen geen anderhalf uur na haar bijdrage aan het benefiet koffieconcert ten bate van het Vergeten Monument in gebouw Pier 80 afgelopen zondag zit ze gekleed in spijkerbroek en t-shirt ontspannen op een bank in een hotel. „Ze heeft gepres teerd het publiek tot luisteren te dwingen. Zij bepaalde het ritme van het ademhalen. Het was als met Krebbers. Die komt op en is er. Al maakt hij een foutje, dan is er nog niets aan de hand. Het is de sfeer die zo iemand creëert. Zo ging het vanmorgen ook met Petra. Ze had het publiek ge kluisterd in haar pianovingers. Dat is kunstenaarsschap", ver telt Klaas Aalders. Als lid van de werkgroep van het monument haalde hij Petra naar Rotter dam. Als lid van de jury van het Eduard Flipse Concours zal hij haar beoordelen. Net met haar vingertjes boven de rand van de piano uitko mend, speelde ze al op driejarige leeftijd met de toetsen. Haar eerste pianolesjes ontving zij op vijfjarige leeftijd van haar moe der. Op de lagere school droeg haar moeder haar over aan de van het conservatorium afgestu deerde Johan van de Lighte, om dat zij constateerde dat alle te kenen aanwezig waren dat Petra boven het gemiddelde kind dat pianolessen volgt uitstak. „Het studeren en de lessen waren voor haar geen verplichting. Je kunt het het beste omschrijven als een stukje leven", legt me vrouw Mettau uit. „Honger naar muziek", voegt haar echtgenoot toe. Hij omschrijft zijn dochter als doorleefd, gevoelig artistiek en intelligent. En niet alleen mu zikaal. Toen Petra naar het concervato- rium van haar keuze in Tilburg ging, verhuisde het gezin Mettau van Huizen naar Goorle, zodat Petra thuiswonend kon blijven. Volgens haar een groot voor deel, want zo gaat er geen tijd verloren aan rompslomp die het wonen op kamers met zich mee brengt. Naast haar studie en de tijd die zij besteedt aan extra lessen, blijft er zo voor haar ook gelegenheid zich bezig te houden met haar hond Atos, tennis, fit ness en aerobics. Sinds kort heeft ze ook schermen aan het lijstje toegevoegd. „Het is heel belangrijk je conditie op peil te houden. Het komt ten goede aan je concentratie", legt zij uit. Vakanties zijn er voor haar nog Petra Mettau had het publiek volledig in haar ban steeds niet om eens lekker te luieren. Een uurtje per week krijgt zij op het conservatorium pianoles. In het verleden waren er dat nog zes, maar bezuinigin gen hebben die belangrijke uren tot een minimum gereduceerd. Petra: „De laatste keer dat mijn ouders, mijn broer en ik op va kantie zijn geweest, was toen ik kleuter was. Mijn ouders ontzien zich alles om mijn studie te be kostigen. Zoveel mogelijk help ik daarbij en dat betekent: wer ken in vakanties. Ik heb nu les van Alexandre Hrisanide, die' gespecialiseerd is in muziek van deze eeuw. Ook in concertkle ding gaat veel geld zitten. Is het uitverkoop, dan struinen mijn moeder en ik de winkels af." Oude Romantici Haar ideaal is in aanraking te komen met iemand die een link heeft met of die de stijl benadert van de Oude Romantici. De eni ge specialist nog in leven is Shu- ra Cherkassky die, geboren in Odessa op jonge leeftijd naar de Verenigde Staten vertrok. Vorig jaar vierde hij in Londen, zijn huidige verblijfplaats, zijn tach tigste verjaardag. Petra vindt dat de techniek in dienst moet staan van de muziek en dat het niet de techniek moet zijn om de tech niek. Het maakt haar boos als wordt gezegd dat je van Schu mann de Etudes Symphoniques moet kunnen spelen, als je jezelf pianist wil noemen. „Hoe meer noten, hoe beter, dus. Het gaat dan alleen maar om techniek", zegt ze fel „De stijl van de Oude Romantici is zo gevoelig, zo menselijk. Er zit geen technische wellust in", vervolgt ze in één adem. Rust, nodig om tot jezelf te ko men, is wat Petra zich de week voor het Pianoconcours toebe deelt. „De piano is voor mij het instrument om iets moois mee te doen. Om muziek mee te ma ken. In die rustperiode ontwik kel je je. Je rijpt mentaal. Je moet de muziekstukken in je vingers weten. Die zelfverze kerdheid komt als je die rust neemt. Ik leef naar het moment toe. Als ik straks achter de piano ga zitten dan maak ik muziek voor het publiek. Niet voor de jury, want dat maakt mij zenuw achtig". nen. Als lid van het bestuur van de Eduard Flipse Stichting wachten Klaas Aalders nog drukke da gen. Een paniektelefoontje van Elena Bakshi uit Rusland, die nog steeds haar uitreisvisum niet had ontvangen, betekenen voor hem een groot aantal telefoon tjes en faxen. En dan is er nog de kandidate uit Joegoslavië, de tweeëntwintigjarige Svetlana Millivosevic, die dankzij ambas sadeur Koen Stork in Boekarest eindelijk haar visum heeft ont vangen, maar nu nog door de vuurlinies heen veilig op Schip hol moet landen. Haar geplande gastgezin trok zich terug bij het horen een Servische als gast te krijgen. „Dat probleem is de we reld al uit. Met open armen wordt zij door een ander gastge zin ontvangen. Ik stond er wel even van te kijken. Wat heeft dat nou toch met muziek te ma ken!" Prijzen en korting Voor de drie finalisten zijn prij zen beschikbaar gesteld door Stad Rotterdam Verzekeringen, 25.000 gulden, de Stichting Ver zameling Van Wijngaarden- -Boot, 15.000 gulden en door Erstoverslagbedrijf Europoort C.V., 10.000 gulden. Voor de beste vertolking van de verj te Nederlandse compositie 5 lin' van Peter-Jan Wagemans wordt een prijs toegekend van 2.500 gulden. Voorts is er een persprijs van 2.500 gulden. De persjury staat onder voorzitter schap van mevrouw Elly Salo- mé. Het gehele Pianoconcours wordt gespeeld op de Yamaha concertvleugel die voor deze ge legenheid speciaal van Parijs naar Nederland wordt getrans porteerd. De organisatie van het Eduard Flipse Pianoconcours heeft nauw samengewerkt met de afdeling promotie van de uitgeverij de Havenloods/Het Zuiden Van maandag 12 tot en met don derdag 15 oktober vinden vanaf 9.30 uur de twee voorronden plaats in Theaterzaal Gemeente bibliotheek aan de Hoogstraat. De toegang is vrij. De halve finale is op donde 22 en vrijdag 23 oktober in dê kleine zaal van het Concertge bouw De Doelen. De finale vindt plaats zaterdag 31 oktober in de grote zaal. Kaarten hier voor zijn verkrijgbaar aan de kassa van De Doelen. Elders in deze krant is een bon voor spe ciale korting op de toegangsprijs te vinden. door LIANNE VAN ECK Twee wat morsige types. Hoed, zonnebril en een te krap zwart pak met bijpas sende stropdas. Juist! The Blues Brothers. Volgende week staat een uiterst ge slaagde kopie van het legen darische duo Jake en Elwood Blues op de planken in het Luxor Theater. De Engelse acteurs Mark White en Si mon John Foster en de band The Bluettes blazen de blues rage met 'The Oficial Tribute to The Blues Brothers' nieuw leven in. De spetterende show met dans, zang en natuurlijk veel muziek is een regelrechte hommage aan Dan Aykroyd en zijn inmiddels overleden partner John Belushi. Het idee voor de show die in Engeland en Ierland bijna een jaar lang avond aan avond volle zalen trok, is ontstaan in een kroeg. Over de rand van een glas bier besloten de acteurs Simon John Foster en Mark White tien jaar na het overlijden van Belus hi de draad weer op te pakken. Het project kreeg de goedkeu ring van Dan Akroyd en de we duwe van Belushi, werd geschikt gemaakt voor theater en omge- tot The Blues Brothers.' Geboorte De karakters Jake en Elwood verschenen op 22 april 1978 voor het eerst tijdens de late night- show 'Saturday Night Live'. Het optreden Belushi en Aykroyd, die al sinds 1975 voor deze show schreven en optraden, was een schot in de roos. Belushi was een bluesfanaat en gebruikte zijn populariteit om zijn favoriete muziek voor een breed publiek aantrekkelijk te maken. De songs 'Hey, Bartender' en 'I Don't Know' sloegen zo aan dat Atlantic Records het duo een contract aanbood. John stelde hierop een groep van bluesmuzi kanten samen: Paul Shaffer, bandleider, Steve Jordan, drums, Tom Malone, Lou Mari- ni en Tom Scott, saxofoons, Alan Rubin, trompet, Duck Dunn, bas, Matt Murphy en Ste ve Cropper, gitaar. Repetities in New York volgden, waarna de band negen nachten in het voorprogramma van de komiek Steve Martin in het Uni versal Amphitheater in Los An geles stond. In december 1978 werd 'A Briefcase Full of Blues' met tien songs gelanceerd. De verkoop sloeg alle records van Atlantic. Binnen een paar we ken ontving de band een platina plaat. Niet te stoppen John Belushi en Dan Aykroyd waren niet meer te stoppen en kwamen al snel met filmplannen voor The Blues Brothers. Het enorme succes van 'Animal House' dat die zomer was uitge komen, trok Universal Studios over de streep. Ze gaven Ayk royd en John Landis opdracht om het script voor de film te schrijven evenals voor een aan tal andere korte films, bestemd voor het programma Saturday Night Live. Akroyd legde zelf de basis voor het verhaal van het muzikale duo Jake en Elwood Blues, dat op chaotische wijze een benefiet concert organiseert voor het ka tholieke weeshuis waarin zij op- gegroeiden. Met het uitkomen van de film werd met de band een wereld wijd tournee gehouden. On danks alle publiciteit werd de film, die in 1980 in première ging, door de pers neergesabeld. De film werd financieel dan ook niet het succes waarop was ge hoopt. De song 'Gimme Some Lovin' echter bereikte de Ame rikaanse Top 40. John Belushi stierf in 1982 aan een overdosis drugs. Gedurende de tachtiger jaren bleef de mu ziek van de Blues Brothers po pulair en de film verwierf een cultstatus kreeg. Hoewel in 'The Official Tribute to the Blues Brothers' weinig van het oorspronkelijke filmver haal terug te vinden is, is de theaterversie één groot muziek feest met veel bekende num mers. Mark White en Simon John Fos ter worden bijgestaan door The Bluettes, bestaande uit twee he ren en één dame, en een zes man tellend orkest. Tony McCormick heeft de muzikale leiding. De regie is in handen van David Leiand. Het stuk is op maandag 12 en dinsdag 13 oktober te zien in het Luxor Theater Rotterdam. Luegener huLs-aan-huLsbLaden 'The Laurel Hardy Film Concert Tour' doet dit weekend Rotterdam aan. Liefhebbers kunnen zich de hele middag in bio scoop Coso laven aan drie films èn de filmmuziek van de komieken Stan Laurel en Oliver Hardy. De bekende achtergrondmuziekjes worden voor de gelegenheid live in de bioscoop gespeeld door het orkest 'Beau Hunks'. Deze formatie is opgericht in januari 1992 ter opluistering van de viering van Oliver Hardy's 100ste geboortedag in het Tuchinski-theater in Amsterdam. Het optreden was zo'n overweldigend succes dat de muziek inmiddels op CD is gezet. De films die aanstaande zaterdag worden vertoond zijn: 'One Good Turn (20 min.), Scram! (20 min.) en Way Out West (65 min.). One Good Turn is Nederlands ondertiteld. Stan en Ollie zijn getroffen door de economische crisis. Een oude dame ontfermt zich over het duo. In Scram! krijg en de Dikke en de Dunne het aan de stok met de rechter die hen heeft veroordeeld. De laatste film 'Way Out West' wordt samen met films als 'The Trail of the Lonesome Pine' en 'At The Ball, That's All' wel beschouwd als een van Laurel Hardy's beste films. Het programma in Corso begint om 13.30 en duurt tot 16.45 uur. 'Beau Hunks' brengt de nummers van Hatley en Shield in een live uitvoering van twee maal 25 minuten. Bioscoop Corso is gevestigd aan de Kruiskade 22. LEZERS VAN DEZE KRANT KRIJGEN, ZOLANG DE VOORRAAD STREKT TEGEN INLEVERING VAN DIT ARTIKEL EEN KORTING OP DE TOEGANGS PRIJS VAN VIJF GULDEN. PlAYIlOliKM „Van Marcel Boon zijn we nog niet af', stond nog niet zo lang gelden in een krant. Dat lijkt te gaan kloppen. Boon's eersti avondvullende programma doet het goed. Op hem van toepassing zijn kreten a\s Kampioen gekke bekken trekken. Het leuke broertje van Ronnie Tober en Een ontwapenend glimlachende macabere grappentapper. Aanstaande vrijdag en zaterdag, 9 en 10 oktober, staat hij in de Arlecchinozaal van theater Zuidplein in Rotterdam. De voorstel ling begint om 20.30 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 15