Koos de Gast vanaf het begin bij Radio Rijnmond De wereld der muziek in twee uur non-stop 'DE De nestor van de Rotterdamse journalistiek Vonkey Business!!! 'on- Radio-ABC DINSDAG 3 NOVEMBER 1992 Maandag t/m vrijdag 07.00 Ochtendmagazine met Natascha Kuit. Met van 07.30-08.30 uur: Editie Half Acht. En verder: Ik Bel Wel, Culturele Agenda, het Gedicht van de Dag. 09.00 Nederlandstalige muziek met Henriët- te Geeve. 10.00 Hans van Vliet en Pieter Leen. Met: de Ruilbeurs, Het Waar Gebeurde Verhaal, de Grintte- gel, de Weekartiest. 12.00 Middagmagazine met Chris Vemer. Met van 12.00-12.30 uur cultuur: op maandag: beeldende kunst met Dingenus van de Vrie; op dins dag: muziek met Bart van Rosmalen; op woensdag: boe ken met Maria Hei den; op donderdag: film met Mieke van der Linden; op vrij dag: theater met Frank van Dijl. Van 12.30-13.00 uur: Editie Half Eén. Van 13.00-13.30 uur: de Gast van de Week. 14.00 RR-Expresse. Non-stop muziek met Frans van Dun. 16.00 De weg naar Kra lingen. Historisch program ma van Suzanne Mulder en Vivian 1 Koning. 17.00 Erik Post. Met van 17.30-18.00 uur: Editie Half Zes. 18.00- Post aan de tele foon. 19.00 Telefonische reacties van luisteraars. Zaterdag: 10.00 Het weekoverzicht door Ineke Moer man. 10.30 Vonkey business. door Roland Vonk. 11.00 Het Motorpaleis van Wilfried de Jong. 12.00 De Akai-Rijnmond 30, door Reint Jan Potze. 14.00 RR-sport. Presenta tie Peter Ouwer- kerk. 17.00 Deelder draait..., en jullie luisteren. Jazz. 18.00 Wim Kerkhof. Met het ftadio-Rijnmond- -kerkhof. 19.00- RR-sport. Presenta- 22.00 tie Peter Ouwer- kerk. Zondag: 10.00 Rijnmonds Diep. Achtergronden door Liesbeth van der Kruit. 11.00 Rijnmonds Diep Cultuur. Door Frank van Dyl. 12.00 Oldtimers. Nonstop- - muziek door Pieter Leen. 13.00- RR-sport. Presenta 18.00 tie Victor Deconinck. Eigen nieuws op de hele Actuele programma-infor matie op Teletekst-pagina 873. Het laatste Radio-Rijn- mond-nieuws op Teletekst- -pagina 874. Hoofdredacteur/direc teur: NICO HAASBROEK Radio Rijnmond Repor ter verschijnt maande lijks als bijlage van De Havenloods en Het Zui den in een oplage van een half miljoen exemplaren in het zendgebied van Ra dio Rijnmond (93.4 FM) In opdracht van Radio Rijnmond Delftsestraat 21 3013 AD Rotterdam Tel. 010-4334433 gerealiseerd door Frank van Dijl Mediaprodukties BV Binnen Walevest 21 3311 AA Dordrecht Tel. 078-148847 en uitgegeven door Wegener Huis-aan-huisbladen BV Postbus 1980 3000 BZ Rotterdam Tel. 010-4699911 Advertentie-exploitatie: Wegener Huis-aan-huisbladen BV Inlichtingen A. van Mete ren Tel. 010-4699324 Het volgende nummer van Radio Rijnmond Re porter verschijnt op dins dag 1 december 1992. Toen hij na een lange loopbaan bij het Rot terdams Nieuwsblad - waarvoor hij als co lumnist de plaatselijke politiek volgde - VUT- -ter werd, begon Koos de Gast een column op Radio Rijnmond. Elke donderdagmiddag komt hij trouw zijn bij drage opnemen, de luisteraars horen het resultaat op vrijdag ochtend tegen het nieuws van acht uur. Hij doet dat nu ander half jaar, maar De Gast had al veel eerder met Radio Rijnmond te maken. aarvoor moet ik een Iheel eind teruggaan," zegt de nestor van de Rotterdamse journalistiek. „Ik ben ooit voorzitter van de Rotterdamse Journalistenver eniging geweest. Toen was er al sprake van de oprichting van een lokale omroep Rotter dam. De RVJ zou samen met de gemeente Rotterdam een stichting oprichten, maar op last van de overkoepelende organisatie, de NVJ, heeft de RVJ zich daar weer uit terug getrokken. Men vond het niet zo'n goed idee dat een vak bond de baas over zijn eigen werknemers zou worden. Rot terdam heeft toeh zelfstandig die lokale omroep opgericht. Dat was mijn eerste betrok kenheid. Aanvaring In het midden van de jaren zeventig ben ik van het Rot terdams Nieuwsblad overge gaan naar het Openbaar Lichaam Rijnmond. Daar werd ik hoofd voorlichting. In die tijd kwam de regionale omroep in beeld. Die werd des te actueler door een of andere aanvaring op de Nieuwe Maas. De politie in Kralingen reed door de straten om de mensen via luidsprekers op te roepen om hun ramen en deu ren gesloten te houden in ver band met een gaswolk die eventueel kon ontstaan, maar de mensen moesten juist hun ramen en deuren opendoen om de politiewagen te kunnen verstaan. Dat werkte dus niet zo goed. Dat was aanleiding om de op richting van de regionale om roep te versnellen. Er kwam een studieclub met een paar hotemetoten en met die groep zyn we nog in Londen en in Newcastle bij de BBC wezen kijken om te ^ïen hoe zij regio nale omroep maakten. Peo ple's radio noemen ze het daar. Als je dat ziet, word je echt enthousiast. We gingen weer achter een zendmachti ging aan, want we waren er van overtuigd dat regionale radio dringend noodzakelijk was, maar het is toen niet ge lukt. Aan de bel Totdat Van der Louw minister van CRM werd en we maar weer eens aan de bel getrok ken hebben. Toen was het binnen de kortste keren voor elkaar, en werd ik een poosje voorzitter van het stichtings bestuur. Drie, vier jaar, zo iets." Is Radio Rijnmond de zender geworden zoals je je die toen voorstelde? „Zoals hy nu functioneert voor een groot deel wel, al had ik toen andere gedachten over wat people's radio is. Dat be tekent dat er vanuit de regio nale omroep zelf wat meer ini tiatieven naar beneden zou den uitgaan. Door eens een festival voor harmonie-orkes ten uit de omgeving te organi seren, door het entameren van een cabaretgroep, door het zelf oprichten van een big band... Aan de andere kant: juist doordat ik voorzitter ben geweest, ben ik bekend met de mogelijkheden en de on mogelijkheden. Als je al die dingen zou willen doen, vergt dat een heel andere opzet. Je hebt meer mensen nodig om dat allemaal te regelen, en dan kan ik me voorstellen dat je prioriteiten stelt en het ver sierwerk maar een beetje ach terwege laat." Iets wat Koos de Gast jammer vindt, „dat ei wil ik best een keer kwijt", is dat de media in Rotterdam slecht, om niet te zeggen: helemaal niet samen werken. In onmin „Ze leven in onmin met el kaar. Ik ben daar eigenlijk van doordrongen geraakt toen Liesbeth van der Kruit die se rie deed over het Nieuwe Wes ten. Toen dacht ik: wat zou het toch aardig zyn als Radio Rijnmond en zo'n regionale krant als het Rotterdams Dag blad redactioneel goed met el kaar overweg kunnen. Dan kun je elkaar versterken. De krant versterkt de radio, de radio versterkt de krant... Het nadeel van radio is dat het te vluchtig is. Je hebt iets uitge sproken en het is weg. By die serie van Liesbeth dacht ik: wat is het toch eigenlijk zon de: je zendt iets uit, je kunt er drie maanden later nog eens op terugkomen, maar het blyft vluchtig. Als je zo'n serie zou kunnen begeleiden met een serie interviews in de krant, had je in elk geval iets gehad wat een beetje zou be klijven. Je wilt toch iets in gang zetten, mensen aan het denken brengen...?" Hoe komt het. denk je, dat die samenwerking er niet is? Dat er eerder sprake is van tegen werking? „Ik denk dat dat komt door de poppetjes. Ook bij Radio Rijn mond. Het is voor mij onbe grijpelijk dat overheden er mee instemmen dat je in Rot terdam een lokale omroep op tuigt en een regionale omroep en dat die elkaar nog becon curreren ook. Ik kan niet be oordelen hoe de lokale om roep het er op de televisie vanaf brengen, want hier (Koos de Gast woont buiten de stad, RRR) krijg ik ze niet op de kabel. Maar als straks Rot terdam als gemeente wordt opgeheven? Worden ze dan ook regionaal? Televisie Nu wil Radio Rijnmond weer televisie gaan bedryven. Stads-TV maakt al radio... Laat de één televisie doen en de ander radio. Laat ieder doen waar hij goed in is. Het zijn, laat ik dat nu maar in alle openhartigheid zeggen, de directeuren die binnen een stichting de koers bepalen. Nou, die twee heren (Koos de Gast doelt op Haasbroek van Radio Rijnmond en Tiesma van de lokale omroep, RRR) kunnen dan blijkbaar niet met elkaar overweg. Ik denk dat de besturen eens tegen elkaar zouden moeten zeggen: jon gens, dit kan toch eigenlijk niet? Wij zitten een hoop geld uit te geven, we investeren mankracht en tijd en energie en inventiviteit, en jullie zit ten hetzelfde te doen. Als je dat allemaal in één hut bij el kaar zet, kunnen we elkaar over en weer beïnvloeden. Dan zou je een veel beter pro- dukt krijgen tegen veel min der kosten." Iets anders nu. Je zei het al: straks bestaat Rotterdam niet meer als gemeente. Dan komt OOR, min of meer de opvolger van het Openbaar Lichaam Rijnmond. „Ja. Waarom het Openbaar Lichaam het niet heeft ge haald, heeft te maken met de tegenwerking van Rotterdam. Gemeente en Openbaar Lichaam hadden toen totaal verschillende bevoegdheden. Rotterdam had zijn haven te runnen, Rijnmond was opge richt voor de ruimtelijke orde ning en het milieu en had ver der geen bevoegdheden en moest zich dus langs die weg een plaats zien te veroveren. In die tegenstelling zat de strijd al ingebakken. OOR wordt zowel verantwoordelijk voor milieu als voor de haven. Daardoor krijg je een veel sterkere afweging binnen één lichaam en hoeven ze elkaar de tent niet meer uit te knok ken. Startkans De startkans toen was niet eerlyk, en het verschil met toen is, is dat de regio niet xan bovenop wordt opgelegd. Het nieuwe Rijnmond komt van onder uit, en dat betekent dat het ook bemand gaat worden door ambtenaren die uit de verschillende gemeenten af komstig zijn. Dan haal je een heel andere bestuurscultuur in huis. Ik moet overigens nog zien dat OOR er komt. Kijk, er is geen politicus1 die lach op dit moment kan veroorloven om tegen te zijn. Maar Sis je je oor te luister legt, hoor je dat ver schillende gemeenten hun geld toch liever rechtstreeks van het rijk krijgen dan van een regiobestuur. En als punt je bij paaltje komt: welke be roepsmogelijkheden houden gemeenten over om te protes teren tegen hun onwelgevalli ge besluiten van de regio? Als de regio straks zegt dat er een tweede Maasvlakte moet ko men, dan kan ik me voorstel len dat de gemeente West- voorne daar tegen in beroep wil gaan. Maar welke moge lijkheden heeft zo'n gemeente dan nog? Worden die niet ge garandeerd, dan moet ik nog zien dat zo'n gemeentebe stuur die bevoegdheden uit handen geeft." Er komt een TGV - een sneller dan snel-trein - die Rotterdam gaat verbinden met Brussel en Parijs. Rond het ein de van de eeuw moet het mogelijk zijn om gezeten in een comfor tabele fauteuil in twee uur tijd van Rotterdam naar de Franse hoofd stad te reizen. Het schijnt de bedoeling te zijn om de TGV ook naar Schiphol en Am sterdam te laten rijden, maar of de trein op het traject ten noorden van Rotterdam de volle snelheid zal kunnen be reiken is twijfelachtig. Intussen rijdt er natuurlijk al jaren een muzikale sneltrein in het Rijnmondgebied, de RR Expresse. Deze 'vollevaart- trein' vertrekt dagelijks om 14.00 uur om precies twee uur later zyn bestemming te be reiken. Zolang doet de expres se er over om een non-stop- -rondje door de wereld van de muziek te maken. De RR Ex presse wordt bij toerbeurt be stuurd door Frans van Dun en Ron St. Nicolaas. Kaartjes hoeven voor de rit niet gekocht te worden. U stapt in door 's middags om twee uur af te stemmen op Radio Rynmond op 93.4 FM, maar dat is waarschijnlijk toch al het «station waar u de hele dag naar luistert. Gevarieerd Ron St. Nicolaas (29) legt zich er op toe om met het program ma alle leeftijdsgroepen te be reiken. Dat betekent dat hij wat in het vak heet: geva rieerde muziek draait. Géén eenheidsworst, want de geoe fende luisteraar hoort duide lijk wanneer het Ron is die de plaatjes heeft uitgezocht of Frans - en heus niet alleen aan de gezongen naam-jingle: „Frans van Dünnnn", „Ron St. Nicolaas"... „Ik houd erg van de muziek van de jaren zestig," zegt Ron, zelf geboren in 1963, het jaar waarin The Beatles doorbra ken. Een belangrijk deel van zijn muzikale kennis heeft hij dus van horen zeggen, of mis schien is het in dit verband beter om te zeggen: van horen zingen. Frans van Dun legt het accent juist altijd op de jaren vijftig. Ron: „Zeg maar dat ik veel uit de jaren zestig en tachtig draai, en Frans uit de jaren vijftig en zeventig. Dat vult elkaar dus lekker aan." Binnen het genre dat Radio Rijnmond gewoon is te draai en, hebben de samenstellers van de RR Expresse alle vrij heid om hun eigen keuze te maken uit het gigantische aanbod dat in het CD-kamer- tje van de zender voorhanden is. Daarnaast put Ron St. Ni colaas ook nog uit zijn eigen enorme verzameling. „Ja, ik ben een verwoed ver zamelaar," zegt hij. „Ik ga naar platenbeurzen, struin de winkels af..., ben voortdurend op zoek naar dingen die nau welijks of heel moeilijk te krij gen zijn. Vooral naar singles gaat mijn belangstelling uit. Sommige nummers staan op een verzamelelpee of zijn in tussen op CD uit. Maar neem bijvoorbeeld die single van Michel Polnareff, La poupée qui fait non: die kwam ooit uit op een Frans-Belgisch platen- merk, Palette, dat allang niet meer bestaat. Dat is dus zoe ken naar een naald in een hooiberg. Ondraaibaar „Vaak zijn singles zo vaak ge draaid dat ze beschadigd zijn en ondraaibaar. Maar zo nu en dan tref je een gaaf exem plaar. Daar betaal je dan grif vijf tot vijftien gulden voor, en soms - bij hoge uitzondering - wel eens honderd gulden... EP-tjes van de Stones met fo tohoes, die doen op beurzen met gemak tachtig piek. Als je dan beseft dat je dat thuis in de kast hebt staan, is het wel even kicken," aldus de mu- zieksamensteller-technicus die, als hij het over zijn verza meling heeft, praat over vier duizend singles en zevenhon derd CD's. Zijn elpees komen nog maar zelden de kast uit, maar zijn platenspeler („Een echte ouwe Lenco die ook nog op 78 toeren kan") heeft hij niet weggedaan. „Eerst had ik helemaal niet zo'n geloof in de CD. Het was moeilyk om mij van de plaat af te halen," lacht Ron St. Ni colaas, die nu jx>k wel inziet dat het zilveren schijfje niet meer uit ons leven is weg te denken. „Maar het doet na tuurlijk wel een beetje pyn als je jarenlang platen hebt ver zameld en ze komen ineens met iets heel nieuws." Discotheek Platen draaien, anders dan j voor eigen luisterplezier, doet Ron al langer. Toen hij een jaar of vijftien was, was hij g discjockey in de Dordtse dis- cotheek van een oom. „Ik o draaide op zondagmiddag, voor een halve man en een paardekop. Maar zo raakte ik in contact met iemand die een drive-in-discotheek wilde be ginnen, en kwam ik op scho len en in clubhuizen. Later werd ik aangenomen als DJ in De Doedel, ook in Dordrecht, en kwam ik ook terecht bij een grote piraat, Rainbow. De programma's werden 's mid dags op een 45-minuten-cas- sette opgenomen als De Doe del werd schoongemaakt. De rest van de tijd werd gevuld met reclame. Het was span nend. Ik werkte onder het pseudoniem Peter van der Graaf. Ik ben ermee gestopt nadat we twee keer uit de lucht gehaald waren. De risi co's waren toch wel erg groot." Vonkey Business is een wat eigenzinnig programma op Radio Rijnmond over journalistiek en andere takken van showbizz. In de Rijnmond Reporter onthult de maker van Vonkey Business elke maand wat zich zoals afspeelt achter de schermen van het programma. jj LACH OF IK SCHIET ené Vallentgoed is vooral bekend als de manager van Jules Deelder, maar sinds het begin van het nieuwe X 1/ televisieseizoen is zijn ster min of meer zelfstandig rijzende. René is namelijk uitverkoren om als uitsmijter annex ij spreekstalmeester de komisch bedoelde introduktie te i doen van de wekelijkse tv-talkshow van Gert Berg vanuit i de populaire Rotterdamse horecagelegenheid De Danssa- j: René doet dat, gekleed in een glimmend buitenmaats pak, ij getooid met een hoofddeksel dat het midden houdt tussen een blauwe bolhoed en een verschoten pessarium, en met i: een hem typerende vrijmoedige woordkeus, i De eerste 'Berg' van het nieuwe seizoen betekende voor René de première, en Vonkey Business was erbij. Het ge- sprek met de dikke deur van Berg is inmiddels uitgezon- den. Wat u daaruit niet heeft kunnen opmaken, is hoe dat nou ij toegaat bij zo'n televisieopname. I Neemt u maar van ons aan dat televisie een vreselijk medi- um is. Het is een en al techniek en voorgekookte emotie. Zolang het tegendeel niet bewezen is, is alles op tv onecht. Publiek bij voorbeeld, lijkt altijd laaiend enthousiast. ij Klapvee is het. Zo ook bij Gertje Berg en René Vallentgoed. Bij de introduktie door René deed regisseur Bert Voskuil j: I verwoede pogingen het publiek tot spontane reacties te ji j bewegen door bij elke geprobeerde grap een bordje LA- CHEN hoog te houden. Helaas lachte niemand. Nou ja, wij dan. Inwendig. René is een goede gozer, maar voor zijn timing kan hij nog wat leren van de nachtburgemeester. j HUILEN IS TE LAAT Corry Konings was in Vlaardingen, Vonkey Business was erbij. De vaderlandse diva opende een expositie van teke- ningen van, houdt u zich goed vast, honden van bekende j j Nederlanders. Je moet er maar opkomen. Het was in verpleeghuis Het Zonnehuis in Vlaardingen, voor een publiek van overwegend zwakken, zieken en bed- legerigen. Corry sprak haar welwillende openingswoord. De zwak- ken, zieken en bedlegerigen konden langs enkele tientallen prentjes aan de muur schuifelen of rijden. En er was een versnapering van het huis. Dat was dat. Het was afgelopen voordat het was begonnen. Ja, bekende een van de verzorgsters, ze hadden er op ge- j hoopt dat Corry nog wat zou zingen, maar niemand had het 5 durven vragen. En nu was het te laat. Aaaach. FRANS VAN DUN! TT "Wme zou het automobilisten van buiten de regio ver- I—gaan die op een doordeweekse dag bij toeval stuiten jij JL JL op de middaguitzending van Radio Rijnmond? Ze horen een muziekje, nog een, en dan klinkt uit het niets keihard een zangkoortje: FRANS VAN DUN! Als dat geen absurdistische radio is dan weten wij het niet meer. Voor de niet-ingewijden: technicus/muzieksamensteller Frans van Dun schuift vijf middagen per week een non- -stop muziekprogramma aan elkaar met voor de herken- baarheid hier en daar zijn zogeheten naam-jingle. Welaan, die Frans van Dun had laatst eventjes zijn auto bij Rijnmond voor de deur dubbelgeparkeerd. Hij zou maar een moment binnen blijven. Precies in dat moment keken wij van twee hoog uit het raam. Wij zaten in de montage van Vonkey Business, in de be- :j langrijkste montagestudio van Rijnmond, twee hoog aan X; de Delftsestraat. Door die Delftsestraat zagen wij twee wat scharrig ogende jongens komen aanslenteren met een meer dan gemiddelde x belangstelling voor de inhoud van de aldaar geparkeerde auto's. Verdacht, hoogst verdacht. En ja hoor, de kleinste van de twee, een Pakistaans aan- v doende jongen met een jackie, liep op de auto van Frans af, keek heel even om zich heen, bukte naast het portier, sloeg ji in een keer de zijruit eruit, griste de autoradio uit de slede en spurtte weg, een tunneltje in, richting Weena. In een paar seconden was het gepiept. Verontwaardiging en bewondering vochten in ons om voorrang. Want behendig was die jongen zeker. Daar x moest toch ook iets positiefs mee te doen zijn, dachten wij. x x In elk geval één collega had minder last van tegenstrijdige gevoelens. Toen de dief al lang en breed uit het zicht ver- dwenen was, kwam hij naar buiten stormen en zette de achtervolging in. U raadt het: FRANS VAN DUN! Radio is een snel medium, vooral in handen van een junk, en Frans kon het schudden. Dat hij bij terugkeer nog te kwaad was om zijn gevoelens voor de microfoon van Vonkey Business uiteen te zetten, begrepen we ook wel. Want echt vrolijk word je niet van de gedachte dat deze of gene straks voor een geeltje die gejatte radio koopt, 'm in z'n auto installeert, aanzet op 93.4 FM en keihard een koortje hoort zingen: FRANS VAN DUN! Vonkey Business op papier is er volgende maand weer, Vonkey Business op de radio: elke zaterdagochtend van half elf tot elf. Elk vak heeft zijn eigen jargon. Zo ook het radio-vak. Wie wel eens bij Radio Rijnmond bin nenloopt, wordt met allerlei geheimzinnige uitdrukkingen en afkortingen om de oren ge slagen. Nieuwkomers zie je de eerste dagen wenkbrauwen fronsend door het gebouw lo pen, wanhopig op zoek naar de 'padt'. Je hoort ze ook wel eens vragen of iemand de 'bibu' heeft gezien. Op verzoek van de redactie van de Radio Rijnmond Repor ter heeft Pieter Leen, chef techniek, een lijstje met veel gebruikte afko's samenge steld. AFKO afkorting AK aktualiteitenbandje BIBU binnen/buitenland redactie CK controlekamer (ruimte waar de uit- IML METEO MOB PADT PFL RENA REV AN RF RK UML VCK zendingen vandaan komen) centraal verbin dingspaneel (om ver bindingen tot stand te brengen met ande re studio's) hoogfrequent inkomende commu nicatielijn inkomende muziek- lijn meteo mobilofoon Post aan de telefoon prefader listening retour naar retour van reporterfaciliteit registratiekamer signaal/commando uitgaande communi catielijn uitgaande muziek- lijn verkeerscommando- kamer

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 11