fiiira Eeuwenoud goud uit Indonesië UIT in t kort Melodramatisch COC-filmfestival over liefde Wereldmuziek kan net zo goed amuseren als 'schizofrenie' in geloofsbeleving laten horen Moderne kunst, exotische cultuur en design gaan hand in hand in Kunsthal ,st nicht nuf kr ÏDctt. utu gfücklich zu stin. "ön&crn um seine Pflirht zu tun La Gran Scena Opera Company Di New York Nieuw voor de hele regio: Maddox Raï-koning Khaled presenteert zijn nieuwe album in Nighttown DONDERDAG 5 NOVEMBER 1992 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN Bij Art of Living aan de Nieuwe Binnenweg 160 in Rotterdam worden sinds en kele maanden meubel- en in terieurontwerpen van Neder landse ontwerpers tentoonge steld. De belanstelling voor een dergelijk initiatief is groot gebleken. Sinds vorige week is er de collectie te van Richard Hutten. Zijn werk bestaat uit een serie meubelen van massief hout en multiplex. In zijn meubels combineert hij eenvoud en eerlijke materialen met een uitgekiende vorm. De exposi tie is nog te zien tot en met 5 december, van maandag tot en met donderdag van 11.00 tot 18.00uur, op zaterdag van 1.00 tot 17.00 uur. De Rotterdamse Kunst stichting organiseert op maandag 9 november in zaal De Unie een filmmarathon rond het thema beelderuptie. Het programma is als een bombardement en bevat naast kijk- en luisterintensie- ve blokken een lezing van Henk Oosterling. Onder de noemer: meta-ideologisch worden films vertoond die de media als onderwerp hebben. Inclusief hypernerveuze agressieve collages die volle dig in het teken van 'het snel heidsexces' staan. De Unie is aan de Mauritsweg 34 in Rotterdam, aanvang pro gramma 20.30 uur, toegang f7,50, met kortingspas vijf gulden. Na een toevallige ontmoe ting bekopen drie mannen hun kersverse vriendschap met de dood. Maar, daarmee eindigt hun geschiedenis niet want van regisseur Kars Woudstra krijgen zo over het graf heen de kans voor een terugblik op hun leven. Dit nieuwste stuk van Woudstra Total Loss wordt op maan dag 9 november gespeeld in de kleine zaal van de Rotter damse Schouwburg, aanvang 20,30 uur, reserveren kan via tel. 010- 4118110. In de grote zaal van het zelfde gebouw, speelt op za terdag 7 en zondag 8 novem ber het Vlaamse gezelschap De Tijd het stuk De Hypo chonders van de Duitse to neelschrijver Botho Strauss. Oppervlakkig gezien is het stuk een thriller maar naast humor en lichtvoetigheid kent De Hypochonders een intrigerende onderstroom van spraakverwarring en mysterie. Taal vormt binnen het geheel een uiterst sterk dramatisch middel. Aanvang voorstelling 20.15 uur. 0 Mevrouw Smit speelt op zondag 8 november in Jeugd theater Hofplein Later als ik groot hen. Twee zusjes in een kersentuin, Masja en Irina, verlangen naar achtereenvol gens: de grote stad, de eerste kus, het echte leven. Mannen uit de wereld buiten lopen langs de tuin en maken een praatje. Zo komt er een sol daat, een dokter en een dro merige schrijver. De kinder juf zit intussen stil op een bankje, drinkt haar thee en schudt haar wijze hoofd. La ter als ik groot ben is een voorstelling voor idereen vanaf 9 jaar, aanvang 14.00 uur, toegang tot en met 16 jaar f6,-., ouderen betalen ne gen gulden. Reserveren kan via tel. 010- 4662044. muziek 0 Het Rotterdams Jongens koor geeft op 7 november een jubileumconcert in de Rotter damse Doelen. Het koor be staat al sinds 1957, nu dus 35 jaar. Van het jubileumjaat dat bol staat van de festivitei ten mag dit concert wel als een van de hoogtepunten worden gezien. Het koor zal op de zevende ondermeer het Stabat Mater van de Ita liaanse componist Giovanni Battista Pergolesi uitvoeren. Aanvang van dit bijzondere concert is 20.15 uur, toe gangskaarten kosten voor iedereen slechts vijftien gul den. door ELS NEIJTS Hoe veelomvattend het begrip wereldmuziek inmiddels kan zijn, wordt door het Museum voor Volkenkunde in ruime mate belicht door de muzikale vijfdaagse Wereldmuziek in beeld die afgelopen woensdag 4 november in theater de Eve naar van start is gegaan. De reis begon gisteren in het Verre Oosten: in China en Tai wan. Via Argentinië, Peru en Indonesië eindigt de toernee op zondag 8 november in het Cara- ïbisch gebied: op Jamaica en Cuba. In de laatste etappe van zelfsprekend veel aandacht voor reggae en populaire Caribische muziek en dans. In museumres taurant Extra Extra treedt bo vendien zaterdagavond La Voz Domenicana op. Muziek en dans bij geloofsbeleving Bijzonder aan het programma is een dertiental documentaire films met als onderwerp: muziek en dans. Voor 'Wereldmuziek in Beeld' is een selectie gemaakt uit zowel films die voor een breed publiek bestemd zijn, als films die meer voor specialisten zijn gemaakt. Maar alle films hebben gemeen dat ze, hoe verschillend dan ook, inzicht verschaffen in de achtergronden van de mu ziek. Een prachtig voorbeeld van wat 'wereldmuziek' nog meer kan zijn dan een mengeling van tra- ditonele en moderne klanken is de film In the footsteps ofTayta- cha: een beeld van een jaarlijks terukerende pelgrimmage in de Andes. In dit prachtige filmisch verslag wordt, uiterst sober, maar in de van Peru bekende veelheid aan kleuren -rood, blauw en paars in alle mogelijke schakeringen- getoond hoe een groep Quechua sprekende muzi kanten en dansers hun afgelegen bergdorpen verlaten om zich bij de duizenden andere hooglan ders te voegen die op weg zijn naar de heilige toppen van Qoyl- lu-Rit'i. Dit grootse religieuze ritueel betekent voor de bede vaartgangers vijf dagen en nach ten non stop over het 4400 meter grote terrein klimmen en dalen. Het ritueel wordt gehouden om de ontsnapping van de 'Andes- god' Taytacha aan de katholieke priesters te herdenken. Hij woont sinds die tijd hoog in de heuvels. Het zwoegen in de ber gen staat voor het in de voet stappen van Taytacha treden en dient tevens als manier om ver geving van zonden te verkrijgen. Tegelijkertijd wordt door de aanwezige katholieke kerk her dacht dat in 1780 een christus kindverschijning in hetzelfde ge bied plaats vond. ,n zang en dans èn in de rituelen die onder weg uitgevoerd worden, komt op bijna bizarre wijze naar voren hoe vreemd verweven de aloude eigen geloofbeleving richting berggoden gemixed wordt met het katholieke geloof. Zo vindt aan het eind van de pelgrim stocht bij iedere deelnemer een drievoudige geseling plaats. Bij de drie zweepslagen worden de woorden In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest uitgesproken. Ook wordt op bepaalde plekken met zang it In the footsteps of Taytacha en dans eer aan de katholieke priesters betoond terwijl Tayta cha weer wordt geeërd door zware bepakking mee te slepen. Deze vermenging van geloven is trouwens niet exclusief voor het Andesgebied. Ook in religies als het boeddhisme en de islam zie je eeuwenoud bijgeloof samengaan met officiële geloofsregels. Het volledige programma is te verkrijgen bij De Evenaar, tele foon 4111 055. Per avond of middag is de prijs 10 gulden of f7,50 met kortingpas. door MARIA NEELE De tentoonstellingsmachine die de nieuwe Kunsthal Rot terdam volgens interim-direc teur Wim van Krimpen moet worden, draait sinds het afge lopen weekeinde op volle toe ren. Zes tentoonstellingen te gelijk moeten het grote pu bliek naar het markante ge bouw van Rem Koolhaas aan de Westzeedijk lokken, met de spectaculaire expositie over de Hofcultuur van Indo nesië als belangrijkste en grootste voorop. 'Hofcultuur van Indonesië' toont meer dan 150 zeer kostba re, vaak eeuwenoude voorwer pen, waarvan een deel zelfs in Indonesië nooit in het openbaar te zien is geweest. Sommige stukken zijn bij grote uitzondering in bruikleen afge staan door de vorstelijke fami lies en zullen na deze tentoon stelling waarschijnlijk niet meer elders geëxposeerd worden, niet in de eerste plaats vanwege de kostbaarheid, maar vooral om dat veel voorwerpen ook nu nog een bijzondere magische en ritu ele betekenis hebben. Sier- en gebruiksvoorwerpen van goud, kunstig bewerkt kost baar hout en machtssymbolen als krissen, verfijnde weefsels, prachtige wajang-poppen, mu ziekinstrumenten en nog veel meer geven een overweldigende indruk van de rijke en geraffi neerde cultuur van de Indonesi sche archipel. Symboliek De sieraden en staatsregalia, symbolen van de vorstelijke macht, zijn vol symbolische be tekenis. Machtssymbolen en vruchtbaarheidstekens zoals de berg, de slang, rijst en schepen zijn vaak terug te vinden in de versieringen. Aan de hoven werd veel kunst beoefend: danskos- tuums, wayangpoppen, muziek instrumenten en maskers zijn Indonesische kunst in de Kunsthal. daar de stille of klinkende getui gen van. Het grootste deel van de voor werpen is afkomstig uit het Mu seum Nasional uit Jakarta en de hoven van Midden-Javan, Bali, Bima en verschillende sultana ten. Ook uit Nederlandse mu seumcollecties, de verzamelin gen van het Nederlandse Ko ninklijk Huis, van musea in Au stralië en Groot-Britannië en van particulieren uit de Verenig de Staten zijn stukken in bruik leen gekregen. Na New York en Washington is Rotterdam de laatste plaats waar de tentoon stelling te zien is. Er is een prachtige, uitgebreide catalogus in het Engels, met een supplement in het Nederlands, voor de prijs van f 49,50. De Kunsthal introduceert op deze tentoonstelling een heel nieuwe manier van persoonlijke rondleiding. Niet met een draag bare cassetterecorder, zoals in veel musea al wordt gedaan. Dat systeem leverde teveel proble men op: onhygiënische hoofdte lefoons, lege batterijen, kapotte apparatuur, veel terugspoelen, een vooraf vastgestelde route. De oplossing is gevonden in be scheiden zwarte kolommen, kopvoeters genaamd. De Kunst hal heeft de primeur van het systeem bij de tentoonstelling Hofcultuur van Indonesië. aansluitingen voor hoofdtele foons, die voor 6 gulden te koop zijn bij de ingang. Wie inplugt en een knopje indrukt, hoort een toelichting op de tentoongestel de voorwerpen. De koptelefoon kan na afloop meegenomen worden naar huis. Slaapkamers Hoewel de Hofcultuur van Indo nesië veel aandacht naar zich toe trekt, zijn de andere vijf exposi ties in de Kunsthal ook zeker de moeite waard. In de grootste hal, de daglichthal boven in het gebouw, hebben twaalf directeu ren van de grotere Nederlandse kunstmusea elk een 'kabinet' vormgegeven onder de titel 'Het Koninklijk Paleis'. De kabinet ten hebben elk een denkbeeldige functie en zijn ingericht met wer ken uit de museumcollecties. Er zijn bijvoorbeeld twee slaapver trekken, een bediendenkamer, een portrettengalerij en een mu ziekkamer. Het Amsterdams Stedelijk Museum richtte een troonzaal in en hing er schilde rijen in van onder anderen Yves Klein, William de Kooning en een sculptuur van Zadkine. Het museum Boymans van Beunin- gen droeg bij mët een portretten galerij, waaronder schilderijen van onder anderen Kees van Dongen, Carel Willink en Char ley Toorop. De slaapkamer van het Groninger Museum toont een prachtig versierd ameubele- ment van Rhonda Zwillinger en de servieskast is ingericht door het Bonnefantenmuseum uit Maastricht. Rotterdamse kunst uit de twin tigste eeuw heeft een plaats ge kregen in de galerijen van de Kunsthal. Kees van Dongen, Hendrik Chabot, Co Westerik en Woody van Amen zijn er vertegenwoordigd, maar ook de jongere generatie is aanwezig met werk van Johan van Oord, Joep van Lieshout, Lidwien van de Ven en Edwin Janssen. Er is nog meer Rotterdam in de Kunsthal, maar dan gefotogra feerd. Vijf fotografen legden de wederopbouw van de stad in ja ren vijftig vast. Henk Jonker, Aart Klein, Cas Oorthuys, Frits Rotgans en Ed van Wijk maak ten allen een boek over deze periode. Hoogtepunten uit dat werk, aangevuld met werk uit hun archieven, zijn in een van de zes tentoonstellingen samenge bracht. In het 'prentenkabinet' van de Kunsthal, afgesloten van dag licht, hangt werk van Andy Warhol, Anselm Kiefer en Fran cesco Clemente. Het zijn teke ningen, gouaches, aquarellen en collages. Het werk op papier is erg gevoelig voor lichtinvloeden en wordt dan ook zeer zorgvul dig en spaarzaam belicht. Alle stukken zijn afkomstig uit privé- collecties. Tenslotte toont de Kunsthal hoe de keuze voor het nieuwe logo tot stand is gekomen. Directeur Wim van Krimpen vatte begin vorig jaar het idee op om gedu rende 52 weken logo's voor de kunsthal, steeds door een andere grafisch ontwerper vormgege ven, te publiceren als advertentie in NRC Handelsblad. Inmiddels zijn bijna veertig ontwerpen ge plaatst. De 52 ontwerpen han gen in de expositieruimte van het auditorium. Een bezoek aan de Kunsthal kost 10 gulden, mensen met een CJP of 65-pluskaart, jongeren en groepen van minimaal 15 per sonen betalen f7,50. De Kunst hal is maandags gesloten. Op andere dagen zijn de opningstij- den van 10.00 tot 17.00 uur, op zondag van 11.00 tot 17.00 uur. door ELS NEIJTS Onder de naam Pink Senti ment en het motto melodrama wordt in het Lantaren/Ven stercomplex in Rotterdam van 5 tot en met 11 november een homo- en lesbische film- week voor een breed publiek gehouden. De programmama kers hebben gekozen voor films met een groot herken baarheidsgehalte. Ook voor hetero's. De selectie komt uit een inmiddels evenals het COC 45-jarig bestand aan films die een beeld geven van hoe de homosexuele en lesbi sche liefde, eigenlijk liefde in het algemeen, gedurende die periode gepresenteerd werd. Je blijkt met het thema heel wat meer kanten uit te kunnen dan op het eerste gezicht mag lijken. Naast .natuurlijk, persiflages op het heterobestaan komen allerlei aspecten aan bod van echte lief de en de teloorgang daarvan. Of, zoals de programmamakers het, vrij naar Oscar Wilde, formule ren: Each man kills the thing he loves". Binnen genoemd kader wordt in de films aandacht besteed aan dramatische zaken als blind zijn voor de realiteit, verheerlijking en verlies. Kijkers dienen zich er dus terdege van bewust te zijn dat ze het -waarschijnlijk- niet droog houden. Meer over de innerlijke beleving Jos Heeneman, mede-organisa tor, is persoonlijk zeer tevreden over de vorm waarin het festival gegoten is. „Melodramatiek is een verschijnsel dat door de ja ren heen altijd al gebruikt werd om homoliefde aan de man te brengen. Het is een heel duidelij ke verhaalvorm met een kop en een staart en dat geeft veel prak tische voordelen. Het maakt het gemakkelijker dergelijke films ook buiten de eigen kring te slij ten. Ik was trouwens verbaasd over wat er allemaal (nog) te krijgen bleek te zijn. We hadd- den een lijst gemaakt en Lanta ren/Venster heeft daar heel veel van weten binnen te halen." Het aanbod laat zien hoe in het, soms nog zeer nabije verleden, het 'kiezen' voor homoliefde veel kommer en kwel gaf. Een verdrietig leven, vaak op de grens van gewelddadigheid, aan de zelfkant van het bestaan. Heeneman: „Gelukkig heeft de homostrijd daar veel verande ring in gebracht, dus nu komen er ook steeds meer films die an dere aspecten belichten. En dat is maar goed ook want persoon- te uit de film Madchen in uniform met Romy Schneider lijk ben ik naast homosexueel ook nog heel wat andere dingen. In films als Torch Song Trilogy die laatst nog bij de VPRO te zien was, wordt dat heel duide lijk. Er zitten meer van dergelij ke films in ons programma". Het verschil tussen de vrouwen en mannenfilms is volgens Heen eman in heel grote lijnen dat in 'de damesfilms' toch meer aan dacht wordt besteed aan innerlij ke beleving en minder aan sexu- aliteit. In de mannenrolprenten spelen zaken als jong en mooi zijn ook sterker. Heeneman:,, Maar, gelijk oplopend met de strijd voor meer openheid en vrijheid, komt er ook meer kri tiek op dat soort aspecten. Naast het feit dat het vaak maar een houding is èn aan zelf nog jong zijn gebonden, geeft de ge wonnen vrijheid ook meer ont spanning. Dat maakt alles min der samengebald wat weer voor komt dat het er op gezette tijden uitgeknald moet worden." Een opvallend, blijkbaar voor alle soorten mannen geldend en veel in de films voorkomend, gegeven blijkt de geleende leus van Oscar Wilde: Each man kills the thing he loves. Heeneman: „Ik denk inderdaad dat dat ge geven des mannen is. Ik zie het ook bij de hetero's die ik ken. Mannen blijken steeds weer ge makkelijker een relatie op het spel te zetten dan vrouwen." Welk gegeven het festival in ieder geval nog twijfelende hete ro's -zowel mannen als vrouwen- over de streep zou moeten trek ken. Na een zeer succesvol Nederlands debuut in november 1991 zullen de 'divas' van La Gran Scena het komende seizoen terugkeren met hun hilarische parodie op het fenomeen 'operagala'. Ook in dit tweede, grotendeels nieuwe programma zullen presentatri ce Silvia Bills; Amerika's meest geliefde diva in ruste, de traumatische sopraan Vera Galupe-Borszkh en 's werelds oudste nog levende diva, acte de presence geven. La Gran Scena brengt een aantal scene's en fragmenten uit het 'ijzeren' operarepertoire waarin liefdevol de draak gestoken wordt met de vaak absurde verhaallijnen, (on)hebbelijkheden van beroem de diva's en gekunstelde regieaanwijzingen. Een extra dimensie levert het feit dat alle rollen, in falsetto of niet, gezongen en gepeeld worden door mannen. Omdat de heren van La Gran Scena kunnen zingen en de kunst van het paroderen beheersen overschrijdt de voorstelling nergens de grens van banaliteit. vrijdag 12 november in Sinds enkele weken is in Vlaardingen een podium/expositieruimte geopend die ook vanuit anddre plaatsen uit de regio de moeite van een ritje waard is. Maddox programmeert vooralsnog op de zaterda gen bijzondere concerten en streeft naar exposities van hoog niveau. Voor de toekomst denkt men aan het openen van een restaurant, een kleine kaart kan nu al geboden worden. In het sfeervolle oude pand aan de Wilhelminahaven 2 staat aanstaande zaterdag Cheb Mustafa en de Casa Express. Bijzonder aan deze formatie is dat het een Nederlands-Marokkaanse combinatie betreft die funk, rock en tradi tioneel weet te mengen tot opzwepende muziek die het ook over de grenzen al goed doet. Het concert begint om 22.00 uur en de toegang is tien gulden. De expositie die momenteel te bezichtigen valt is er een van Ed Kooiman en bestaat uit een installatie van bedden, nachtkastjes en tekeningen. Alles in een confrontatie met een 'bezeminstallatie' van de Duitse kunstenaar Michel Rummel. Voor wie dat denkt nodig te hbeben: het telefoonummer van Maddox is 010- 4346661. De Algerijnse Raïzanger Khaled heeft inmiddels al in Amsterdam laten zien en horen wat hij met zijn nieuwe werk Khaled te bieden heeft: Ra'i op zijn best. Het predikaat koning van de Raï blijkt opnieuw terecht. Wie hem al eerder in Rotterdam zag, weet welk een vrolijke heksenketel hij met name onder zijn Noordafrikaanse aanhang teweeg kan brengen. Dat gebeurde tijdens zijn laatste concert in Amsterdam ook weer. Al voor het concert echt begonnen was. was het publiek een kolkende massa dansende mensen. Ook Nederlanders. Is Raï dan eindelijk doorgedrongen? Khaled is dé representant van de moderne Noordafrikaanse muziek die aanschopt tegen de schijnheiligheid in de traditie maar tegelij kertijd het goede wil behouden. Vandaar mischien wel dat de muziek naast opzwepend ook klaaglijk en uiterst sentimenteel kan klinken en de toehoorders van bijna agressief opgepept tot hartver scheurende hartepijn weet te brengen. Een Raïconcert belooft hoe dan ook altijd een enerverende avond. Op maandag 9 november te beleven in Nighttown aan de West Kruiskade 28 in Rotterdam entrée f27,50 plus lidmaatschap, aanvang concert concert 21.00 uur. Le roi du Rai

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 15