Regisseur Eenakterfestival werkt het liefst met jongeren UIT Jazzcentrum Thelonious trekt in optocht naar café de With I Internationale dissidente noise 'De kunst is mensen in de magie van het theater mee te trekken Eigentijdse 'Koopman' vol kortzichtigheid Kangoeroes in Zeeland: veel slachtoffers, meer muziek Spelletjes met Kietelkrijt Belcanto op de zondagmiddag DONDERDAG 12 NOVEMBER 1992 Kijkdagen Man Rav en Lee Miller is een theatervoorstelling en kunstveiling ineen. De voor stelling -van Balie de B - gaat over drie veilingmeesters die ieder een rijkgeschakeerde se rie objecten presenteren van Ray en IMiller. Ieder object heeft zijn eigen geschiedenis die in een essay, scene of korte verhandeling duidelijk wordt gemaakt. Alle in de voorstel ling getoonde objecten zijn te koop. Zeven Rotterdamse kunstenaars hebben hiervoor hun werk beschikbaar gesteld. De daadwerkelijke veiling vindt in het tweede gedeelte na de pauze plaats. De kunstob jecten zijn in de dagen voor de voorstelling, op 14 november, te bezichtigen in de etalage van boekhandel van Gennep, Oude Binnenweg 131b. Het combi evenement zelf vindt plaats in de Rotterdamse Schouwburg. Het Speeltheater houdt op zondag 15 november in de Kleine Zaal van de Rotterdam se Schouwburg de voorstelling 'Baljarende buidels'. Het is een jeugdtheatervoorstelling voor iedereen vanaf 4 jaar. Het is het verhaal over Kato die boos is omdat niemand met haar wil spelen. Ze ontmoet de schuwe Buidels, die de gehele dag 'bal jaren': dollen, rollen, zingen en dansen. Ze zien er gek uit, heb ben geen hoofd, armen en be nen. Ze maken veel plezier met elkaar. De voorstelling vangt om 15.00 uur aan. Reserveren onder telefoonnummer 4118110. De Nigeriaanse zanger-gita rist Julius Ikogo treedt zondag 15 november op in Tejatro Po pular aan de West-Kruiskade 26. Hij heeft opgetreden met prominente artiesten als King Sunny Ade in het Nationaal Theater yan Nigeria. Hij is het Nederlandse publiek aan het veroveren met zijn innemende persoonlijkheid en zijn prach tige, melodieuze stem. De teks ten en composities komen van eigen hand, waarbij hij de tra ditionele Afrikaanse ritmes vermengt met moderne. Aan vang 20.30 uur. 'Tender Madness' speelt op vrijdag 13 november in Plan C aan de Slepersvest. De zeer er varen rhytm bluesband tim mert al een aantal jaren met toenemend succes aan de weg. Naast een paar minder beken de covers speelt Tender Mad ness voornamelijk eigen werk. Hun muziek komt duidelijk voort uit de Amerikaanse blue s-traditie maar kent ook on miskenbare invloeden van jazz en country. Naast de scheuren de sax, de snerpende gitaar, de krijsende harmonica en het swingende ritme-tandem geeft vooral het vocale geweld van zageres Karin Roerdink de band geweldig veel power. Aanvang 22.30 uur. De kaartverkoop voor het optreden van Little Richard in Ahoy' op dinsdag 9 maart 1993 is op donderdag 5 november gestart bij de bekende voorver koopadressen. Het éénmalige optreden in Rotterdam maakt deel uit van een Europees tour nee. Little Richard is een van de grondleggers van de rock roll. Successen op zijn naam zijn: 'Long tall Sally', 'Jenny Jenny', en 'Rip it up'. Hij ac teerde in diverse speelfilm, zo als 'The girl can't help it". Compagnia d'Opera Italiana di Milano geeft op zondag 15 november in het Theater Zuid plein een uitvoering van Pucci ni's La Bohème. Het operage zelschap wordt begeleid door het Hongaars Symphonie Or kest uit Boedapest. Aanvang 20.15 uur. Kaarten dagelijks tussen 10.00 en 18.00 uur te verkrijgen aan de kassa. Tele fonische reserveringen onder nummer: 4815844. Post-hysterisch idealisme uit Rotterdam van Figurehead, prachtige, melige en melodieuze popliedjes uit de U.K. van Shrug, een surrealistische stern- kunstenares uit Amerika, punk- rocketnojazznoise van Dog Fa ced Hermans uit Schotland en Amsterdam en urban chamber music uit België staan op het programma van het tweede deel van het Dissidenten festival, vrij dag 13 november in Tejatro Po pular. Het verband tussen de uiteenlopende acts wordt gelegd door 'Do Not X-Ray'. Door middel van visuele verwarring zal de sfeer gemanipuleerd wor den. Het festival vindt plaats in Teja tro Popular in Nighttown aan de WestKruiskade 26-28. Het eer ste concert start om 20.30 uur. De zaal gaat om 20.00 uur open. Entree bedraagt 10 gulden. Re serveren is mogelijk door 4363534 te bellen. Dog Faced Hermans. DE HAVENLOODS HET ZUIDEN Jazzcentrum Thelonious ver huist vanavond, donderdag avond 12 november, naar de Witte de Withstraat 16. De fees telijke. gratis toegankelijke ope ning. vindt plaats op om 21.00 uur. Dat Thelonious na lang zoeken naar een aantrekkelijker en meer in het Rotterdamse uit gaanscentrum gelegen locatie trekt, wordt gesymboliseerd door de optocht van de Lijn baan naar de Witte de Witstraat: voorafgaand aan de opening wijst de City Eastern Stan- dardtime Jazzband de weg. Wat programmering betreft, veran dert er niet veel. Nieuw zijn het café De With en het restaurant, waar ontbeten, geluncht en gedi neerd kan worden. ..We hebben er een jazzcentrum gecreëerd waarin uitgaan compleet is ge worden". aldus coördinator Jazzcentrum Thelonious, Cyriel Pluimakers. Er is veel protest tegen het ver dwijnen van de 'centrumfunc ties' van Thelonious. De repeti tiemogelijkheden en de work shops. die er altijd in het jazz centrum aan de Lijnbaan waren, verdwijnen. Er is meer ruimte voor 'grote namen', maar de be ginnende groepen zullen moeilij ker een plaatsje vinden op het podium van Thelonious. De concertactiviteiten van het Jazzcentrum zullen op dezelfde voet worden voortgezet als op de Lijnbaan. Er is een sessie op donderdagavond en de vrijdag en zaterdagavonden zijn gereser veerd voor concerten. Ook op zondagen zijn er weer de activi teiten, zoals de jazzfilms. De concertprogrammering blijft een staalkaart van wat er op natio naal en internationaal niveau 'speelt' in de jazz en improvisa- tiemuziek. Thelonious streeft naar een zo breed mogelijke pro grammering. waarbij ook we reldmuziek en blues goed aan de beurt komen. Het nieuwe jazzcentrum is gele gen tussen het Maritiem Mu seum en Galerie Witte de With. Thelonious heeft een dak gevon den in een uniek pand waarin een café. een restaurant, een ar tiestenlogement en de kantoren van een aantal culturele instel lingen zijn gevestigd. Pluimakers: ..De sfeer is er als de jazzcentra Ronnie Scott's in Londen. New Morning in Parijs en Village Vanguard in New York. Een jazzcentrum met ta feltjes. stoeltjes en bediening aan tafel. Ongedwongen en gezellig. De horeca is beter georganiseerd en flink uitgebreid. Ook wat be treft de kleine hapjes en drank jes." Elke dag van de week is hel mogelijk vanaf 17.00 uur te di neren. Het weekmenu van de eerste week belooft veel goeds. Voor 35 gulden krijgt de gast tartelettes, ree-ragout en choco lade-ijs met sinaasappelroom voorgeschoteld. Tijdens de con certavonden is het mogelijk te gen een speciale prijs van con cert en diner te genieten. Vanaf 8.00 uur wordt ontbijt geserveerd. Op zon- en zaterda gen.vanaf 10.00 uur. Vanaf 12.00 uur de lunch. Op maan dag, dinsdag, woensdag en zon dag sluit Thelonious om 1.00 uur. Op donderdag, vrijdag en zaterdag een uurtje later. In november zijn er optredens van Tipica Manzana (13/11), het Charlie Haden Quartet West (14/11), het Odean Pope Trio (15 11). Nueva Manteca (20/11het Art Porter Quintet (21/11), Never Too Much Or gan (27/11) en hel Roscoe Mit chell Quartet (28/11). door MARIA NEELE Op zeven scholengemeen schappen uit de regio zindert het op dit moment van thea termaken: het jaarlijkse Een akterfestival voor Scholieren staat weer voor de deur. In Jeugdtheater Hofplein staan 16, 17 19 en 20 november scholieren op het toneel, die de meest uiteenlopende stuk ken hebben ingestudeerd, be staande eenakters, bewerkte klassiekers, eigen werk en ge dramatiseerde romans. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn razend enthousiast voor het toneel. Een van de deelnemende scholen is het Rotterdams Lyceum, waar regisseur Winfred van Buren de eenakter 'Onnozele kinderen' van Alex van Warmerdam heeft ingestudeerd. 'Onnozele kinde ren' draait om een broer en een zus in de scholierenleeftijd. De broer wil de Grote Wereld in. Zijn grootste wens is een ont moeting met een wellustige vrouw. De zus zoekt ruzie met hem, want zij wil haar broer juist bij zich houden. Ze schildert, maar heeft problemen met haar onderwerp. „Het is een melan cholisch en grappig stuk", ver telt Winfred van Buren. „Het doet je denken aan die leeftijd speriode van 13, 14,15 jaar, vlak voor je de wereld doorkrijgt. Die grote verlangens, terwijl je nog niet weet waarnaar." Winfred werkt als regisseur ook met volwassenen, maar zijn werk met scholieren neemt een belangrijke plaats in. „De pu bers, die vind ik het leukste. Ik kijk er zelf met plezier naar te rug. Daarom kan ik me waar schijnlijk goed inleven in de cha os van die wereld. Die extreme wisselingen. Volwassenen heb ben keuzes gemaakt, die bepa lend zijn voor hun leven. Bij jongeren ligt er nog van alles open. Dat geeft soms wel een gevoel van leegte, maar ook wel een gevoel van 'alles kan'. Pu bers gooien zich er helemaal in. Je hoeft ze niet alles uit te leg gen, ze dóen gewoon. Door die tomeloze inzet worden veel tech nisch mankementen wegge poetst." Niets aan Het voortgezet onderwijs was, voordat Winfred zich helemaal op het theater toelegde, ook al zijn werkgever. Al vanaf zijn conservatoriumstudie stond hij voor de klas, op scholengemeen schap de Krimpenerwaard. Daar gaf hij muziekles, maar hij stak de meeste tijd in de musi cals. „Dat vond ik stiekem het leukst", zegt hij. „Stiekem, want dat was eigenlijk niet serieus ge noeg." Na een paar jaar ging het kriebelen. „,Je komt je beperkin gen tegen op spelgebied. Toen ben ik de part-time opleiding regie bij het Rotterdams Cen trum voor Amateurtoneel gaan doen, dat heet tegenwoordig Rotterdams Centrum voor Theater. Drie jaar lang één avond in de week. Vanaf de eer ste avond wist ik het. Hier was ik op mijn plaats. Dit wilde ik doen. Het was een bijna religieu ze ervaring die over me heen viel. Dat dit er altijd al was, en dat ik daar niets van wist! Vóór die tijd was ik in mijn hele leven misschien vier keer naar het theater geweest. Ik vond er niets aan." De passie, die Winfred inmid dels voor het theater heeft ont wikkeld, probeert hij over te brengen op de toneelgroepen waarmee hij werkt. „Ik wil altijd duidelijk maken wat ik er zelf nou zo leuk aan vind", zegt hij. „De kunst is, om mensen in de magie van het theater mee te trekken." Terwijl hij meer en meer uitgeke ken raakte op de muzieklessen ('op hoeveel manieren kun je een driekwartsmaat uitleggen?') trok zijn hart steeds sterker naar het toneel. „Het was op een gegeven moment d'r op of d'r onder. Toen heb ik de knoop doorge hakt en mijn ontslag als muziek docent genomen. Dat was een heel risico. Na een jaar had ik werk in een kindertheater. Na verloop van tijd kreeg ik ook steeds meer regiewerk, onder an dere in het Land van Ooit. Thea ter maken is een rijke en com plexe materie, die nooit gaat ver velen. Je hebt te maken met spel, met vormgeving, met analyse van de tekst en de handeling, met muziek en nog veel meer dingen. Ik heb absoluut niet het idee dat ik ooit in herhalingen zou kunnen vervallen. En het leukste is dat je altijd naar een hoogtepunt toe werkt, je sluit iets af en je begint weer aan iets totaal anders." Dood in de pot Het is de vierde keer dat Win fred van Buren als regisseur meedoet aan het Eenakterfesti val, dat dit jaar voor de zevende keer wordt gehouden. Drie jaar geleden won zijn school het festi val. „Het is wel jammer dat het wedstrijdelement zo nadrukke lijk aanwezig is. De deelnemers kunnen bijna niet onbevooroor deeld naar eikaars stukken krij gen. Je kunt de voorstelling van je concurrenten natuurlijk nooit echt goed vinden. Er vindt wei nig kruisbestuiving plaats tij dens zo'n festival. En dat zou wél moeten." Om dat te veranderen zou er bijvoorbeeld een bredere beoor deling moeten komen, denkt hij. „Ook prijzen voor de beste hoofdrol of de beste vormge ving, dat soort dingen. Het ge vaar is dat een festival als dit een soort instituut wordt, waar al van te voren vastligt op welke punten een voorstelling wordt beoordeeld. De voorstelling die het beste loopt, krijgt de prijs. Er zit te weinig ontwikkeling in. Dat is de dood in de pot voor dit soort dingen." De durf om met scholieren een experiment aan te gaan zou ook moeten beloond, denkt Van Bu ren. „Er is niets tegen een gede gen voorstelling, dat niet, maar wel als dat het enige doel is waar iedereen naar streeft." Het Eenakterfestival voor Scho lieren wordt dit jaar georgani seerd door de winnaar van vorig jaar, de openbare scholengemeen schap Gemini uit Ridderkerk, in samenwerking met Jeugdtheater Hofplein. Deelnemers zijn de Hugo Grotius uit Delft met 'Daklast' van regis seur Wim Smit, het Rotterdams Lyceum met 'Onnozele kinderen' van Alex van Warmerdam (regie Winfred van Buren), het Caland Lyceum (ooit initiatiefnemer van het festival) met 'De getemde feeks' van Shakespeare in een bewerking van Dirk Tanghe (re gie Eddy Geerlings en Arko Struik), de s.g. Thorbecke met 'Guernica' van Arabal (regie Ger- da van Beek en Evert Walraven), de s.g. Libanon met 'Who's hot 'nd who's not' (regie Frams Wil lem Korsten), de s.g. Gemini met scènes uit 'Bint' van Bordewijk (regie Maria Duvekot) en de o.s.g. De Glopper met scènes uit 'Antigone' (regie Froukje Jong stra). Aanvang steeds om 19.45 uur, toegangsprijs 9 gulden per avond. Na afloop van elke avond is er een nazit met discussie tussen pu bliek, spelers en regisseur onder leiding van Renée de Haan of Jos Thie. Telefonisch reserveren onder nummer 010-4662044. De enscenering die Ger Thijs heeft gemaakt van 'De Koop man van Venetië' met het Natio nale Toneel is zowel overdadig als venijnig en legt zonder om haal de nadruk op de vreemde lingenangst en antisemistische inslag van de Venetiaanse han delslieden. Eigentijdse attributen als maat pakken, draagbare telefoons, aktentassen en bodyguards tonen dat deze klassieker van William Shakespeare ook in het heden van toepassing is. Deze 'Koopman' is een commentaar en reactie op actuele gebeurte nissen jegens en discussies rond vreemdelingen. Bij het Nationale Toneel zijn ei genlijk alle personages onaange naam behept met intolerantie en - kortzichtigheid, met uitzonde ring misschien van de dochter van Shylock en Lorenzo, die el kaar, niet gehinderd door cultu rele of religieuze verschillen, vin den in de liefde. Ger Thijs regisseerde eerder drie stukken van Arthur Schnitzler (Het wijde land), Noréns 'Hebri- ana'en Goethes 'Iphigenia op Tauris'. Hij schreef onder meer het toneelstuk 'In Afrika'. Als romanschrijver publiceerde hij onder andere 'De huilende man' en 'De onbekende uit de Seine". Voorstellingen in de Rotterdam se Schouwburg, 13 en 14 novem ber; aanvang 20.15 uur. Om 14.30 uur op 15 november. 'Voorbesproken' met Ger Thijs, vrijdag 13 november om 19.30 uur. Reserveringen onder tele foonnummer, 411 81 10. Joh Schuring, zelf ook slachtoffer? Een scène uit de Koopman vi etië door het Nationale Tont „Na drie van opzet bescheiden cabaretprogramma's moet het nu maar eens afgelopen zijn", aldus Job Schuring over zijn nieuwe programma 'Kangoeroes in Zeeland'. Dus weg met het kale podium, weg met de excuses, weg met de relativering en weg met het gevoel van 'het stelt allemaal niet zoveel voor'. Kortom, Job Schuring vindt zichzelf rijp geworden. Ongegeneerd en vol bravoure slaat hij om zich heen, hierbij niets en niemand ontziend, want 'mensen die zich snel gekwetst voelen, kunnen niet vaak genoeg gekwetst worden'. Wat en wie zullen er in 'Kangoeroes in Zeeland' zoal aan moeten geloven? Schrijvers van kinderboeken, reisverhalen, columns en filmscenario's, alcoholisten, geheelonthouders, winkelpersoneel, modeontwerpers, niet-rokers, PvdA-leden, redacteuren van praat programma's, dierenvrienden, vrijwilligers, uitkeringsgerechtigden die er niet zwart bijklussen, televisiekijkers (behalve die van de VPRO), bestuursleden (vooral die van de VPRO), levensgenieters, mensen zonder opleiding, museumbezoekers, Nederlandse popmu zikanten, beveiligingsbeambten, Vlaamse friettenten, dagjesmensen in een tweede-klascoupé, Stevie Wonder, patjepeeërs, opgewekte harken, verzamelaars, hobbyisten en niet te vergeten: alle mensen die geen auto kunnen betalen. Is het dan alleen maar schelden? Nee, integendeel. Immers, zonder liefde kan een mens niet leven en als er iemand sentimenteel is, is dat wel Job Schuring. Dus wie ook houdt van Amerikaanse B-films waarin gehandicapte sportlieden na veel pijn en ontbering goud op de Olympische Spelen winnen, is bij hem aan het juiste adres. 'Kangoeroes in Zeeland' is muzikaler dan zijn vorige shows, met meer liedjes en nog meer prachtige teksten van onder anderen George Groot. Reserveren kan via 010-4338262. Bibliotheektheater, 14 november om 20.30 uur. Huis aan de Amstel speelt op woensdag 18 november voor iedereen vanaf 4 jaar 'Kietel krijt' in Jeugdtheater Hofplein. Het spel van kinderen vormt de inspiratiebron van de voor stelling. Barbara Duyfjes die de voorstelling maakt in sa menwerking met Suzanne Lokhuizen, stelt de vraag wel ke emoties in het spel van kin deren worden uitgespeeld. Spel waarin je je bijvoorbeeld ver stopt om gevonden te worden. Spel waarin je gekieteld wordt tot de je de kieteldood sterft. In de rituelen van het spel kun je de angst de baas blijven. De voorstelling begint om 14.00 uur. Reserveren via telefoon 4662044. De kassa is op j woensdag vanaf 13.00 uur ge opend. De Stichting Society Belcanto geeft op zondagmiddag 15 november haar traditionele najaarsconcert in de Kleine Zaal van het Concertge bouw De Doelen. Het programma bestaat uit belcanto, opera- en operettemuziek. Aan het cocert werken mee: Diny van der Have, sopraan, Fang Fang Kong, sopraan, Bpb Bullee, bas, Ger Venneker, bas-bariton. Jan Wander, tenor, en het Nieuw Operakoor Rotterdam onder leiding van Thijs Sikking. De muzikale begeleiding is in handen van Martin van Broekhoven, piano. Jan van Daal verzorgt de presentatie. Aanvang van het concert om 14.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Brands Bloemenhal aan de Crooswijkseweg 65, 't Tappunt aan de Boezemstraat 188. Jan Wander op de Centrum Weekmarkt en voor de voorstelling aan de zaal.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 15