Radio RIJNMOND LxMt 'IK W0R0 GEK' Zet 'm kim op 93,4 FM! RR in New York goed ontvangen POSTBUS FM 93.4 Mhz. Rotterdamse in Rijnmonds componisten Diep Cultuur Look Seks Weg naar Kralingen deze week naar Hellevoetsluis DINSDAG 1 DECEMBER 1992 w Nu je e" hoSlJre^^ariaat "n s'°* DECEMBER 1992 - ZESDE J Maandag t/m vrijdag 07.00 Natascha Kuit. Met van 07.30-08.30 uur: Editie Half Acht. En verder: Ik Bel Wel, Culturele Agenda, het Gedicht van de Dag. 09.00 Nederlandstalige muziek met Henriët- te Geeve. VERSCHIJNT MAANDELIJKS Nico Haasbroek legt OOR te luister Haasbroek bij de psych Peter Ouwerkerk in New York 10.00 Hans van Vliet en Pieter Leen. Met: de Ruilbeurs, Het Waar Gebeurde Verhaal, de Grintte- gel, de Weekartiest, de Vijf van Vroeger. 12.00 Chris Vemer. Met van 12.00-12.30 uur cultuur: op maandag: beeldende kunst met Dingenus van de Vrie; op dins dag: muziek met Bart van Rosmalen; op woensdag: boe ken met Maria Hei den; op donderdag: film met Mieke van der Linden; op vrij dag: theater met Frank van Dyl. Van 12.30-13.00 uur: Editie Half Eén. Van 13.00-13.30 uur: de Gast van de WeeK. Van 13.30-14.00 uur: Servicerubriek: op maandag: milieu; op dinsdag: sociale ru briek; op woensdag: consumentenru briek; op donderdag: goede zaken. 14.00 RR-Expresse. Non-stop muziek met Frans van Dun. 16.00 De weg naar Kra lingen. Historisch program ma van Suzanne Mulder en Vivian de Koning. 17.00 Erik Post. Met van 17.30-18.00 uur: Editie Half Zes. 18.00- Post aan de tele foon. 19.00 Telefonische reacties van luisteraars. Zaterdag: 10.00 Het weekoverzicht door Ineke Moer man. 10.30 Vonkey business. Het leven in het dorp aan de Maas belicht door Roland Vonk. 11.00 Het Motorpaleis van Wilfried de Jong. 12.00 De Akai-Rijnmond 30, door Reint Jan Potze. 14.00 RR-sport. Presenta tie Peter Ouwer kerk. 17.00 Deelder draait..., en jullie luisteren. Jazz. 18.00 Wim Kerkhof. Met het Radio-Rijnmond- -kerkhof. 19.00- RR-sport. Presenta- 22.00 tie Peter Ouwer kerk. Zondag: 10.00 Rijnmonds Diep. Achtergronden door Liesbeth van der Kruit. 11.00 Rijnmonds Diep Cultuur. Door Frank van Dyl. 12.00 Oldtimers. Nonstop- -muziek door Pieter Leen. 13.00- RR-sport. Presenta- 18.00 tie Victor Deconinck. Actuele programma-infor matie op Teletekst-pagina 873. Het laatste Radio-Rijn- mond-nieuws op Teletekst- -pagina 874. Radio Rijnmond is in het weekend'van 1 ok tober uitstekend ont vangen in New York, USA. Niet de program ma's van uw regionale radiostation in Rotter dam natuurlijk, want zelfs met een sterke zender als die van Ra dio Rijnmond kan een FM-signaal geen aard se afstand van meer dan vijfduizend kilo meter overbruggen. Dat heeft onder meer alles te maken met de kromming van de aar de (in tegenstelling tot het korte-golf-signaal buigt het FM-signaal niet mee, heeft uw Re porter zich laten ver tellen). Nee, de ontvangst waarover het hier gaat betreft de New York Marathon waar op zon dag 1 november 264 lopers met een Radio Rijnmond-jack deelnamen. Hans van Vliet had niets nagelaten om een vliegtuig vol te krijgen met Rijnmonders die er alles voor over hadden om de 42 kilome ter en 195 meter in New York uit te lopen. De meeste van die renners waren al sinds het voorjaar in training, en trou wens: er waren er ook weer veel bij die al eerder met Ra dio Rynmond naar New York waren geweest. Feest Beste Erik Post Laat ik mijn verhaal begin nen met te vertellen dat ik gro te bewondering heb voor de verslaggever van Radio Rijn mond, Erik Post. Hij zorgt er altijd voor voldoende te zijn ingelicht, hij heeft altijd vol doende achtergrondinforma tie achter de hand. Kortom, een prima presentator en journalist. Zijn bekwame ma nier van omgaan met mensen komt temeer tot zijn recht in zijn rubriek 'Post aan de tele foon'. Een uur lang mensen aanho ren van verschillende pluima ge, met uiteenlopende vraag stukken en/of ideeën, lijkt me niet zo gemakkelijk. Evengoed geeft Erik aan de meeste men sen een zo eerlijk mogelijk ant woord en goed geformuleerd. Maar... Wat is er met Erik gebeurd Of wat is er met Radio Rijnmond gebeurd? Want de laatste tijd krijgen we niets anders te ho ren dan flauwe vragen over de lulligste onderwerpen (sor ry voor dit woord). Want wat te denken over een onderwerp als: wat zullen we de koningin geven; ben je voor of tegen een gekozen burgemeester en nog meer van die flauwekul. En als er nu niets gebeurde in de wereld, zou ik denken, OK, het is komkommertijd, maar er gebeurt meer dan genoeg in de wereld en zelfs in onze stad, denk alleen maar aan de uit latingen van burgemeester Pe per, het geval van wethouder Henderson, de vele onderzoe ken naar de leefbaarheid in de oude wijken enz. enz. Ik vind het jammer dat zo'n geweldige rubriek teloor gaat aan bestuurlijke of persoonlij ke tekortkomingen. Erik, ga weer gewoon doen. Wij zijn niet nieuwsgierig naar de kadootjes voor Trix. We willen gewoon meepraten over de nieuwtjes en proble men binnen onze stad. Doe ons een plezier en maak van 'Post aan de telefoon' weer een goed programma. Joop Vogel Tweebosstraat 5a Rotterdam halve de ploeg van 264 lopers ook de Radio-Rijnmond-offici- als (Nico Haasbroek, Peter Ouwerkerk, Ardie den Hoed, Ernest van Loon) aanvoerde. „Het staat nu al vast dat we volgend jaar november weer gaan. En wat meer is: we gaan ook naar de marathon van Pe- nang in Maleisië. Dat is eind september, begin oktober." Over de organisatie van de reis was iedereen heel erg te spreken. Omdat hij ook ter plaatse de touwtjes stevig in handen hield, zag Hans van Vliet helaas geen kans om zelf de marathon te lopen. Drie jonge Rotterdamse com ponisten zijn op zondag 13 de cember te gast in het program ma Rijnmonds Diep Cultuur dat die dag weer rechtstreeks vanuit Zaal De Unie wordt uit gezonden. Behalve de compo nisten ontvangt presentator Frank van Dijl in deze uitzen ding het Ensemble van het Rotterdams Conservatorium. De studenten van het conser vatorium spelen onder leiding van Arie van Beek de Kaiser- walzer van Johann Strauss, maar dan in een heel bijzonde re bewerking. Nu eens niet voor symfonieorkest (zo'n or kest zou ook niet passen in Zaal De Unie), maar voor een bescheiden orkestje van fluit, klarinet, piano en strijkkwar tet. „De versie die Arnold Schön- berg van deze beroemde wal- zer maakte lijkt eigenlijk meer op Mozart," aldus dirigent Arie van Beek. Beoordeling Mare Verhoeven en Eric de Clercq zijn compositie-studen ten aan het Rotterdams Con servatorium. Op 14 december, een dag na de uitzending, sluit Eric de Clercq zyn opleiding af met een concert in het conser vatorium. Een commissie van het conservatorium, aange vuld met onder anderen Maar ten Altena en Misha Mengel berg, zal dan enkele werken van De Clercq kritisch beoor delen. Zijn nieuwste compositie Trio, De beste loper voor Radio Rijnmond was in New York Makis Boukouras uit Baren- drecht. Hij liep de marathon in twee uur en 56 minuten. De snelste vrouw was Nora Dom- melaar. Romantisch was de New-Yor- k-reis van Radio Rijnmond dit jaar ook. Tijdens het slotfeest ging Gary Voorhout door de knieën om zijn vriendin Bian- ca Benninghof ten huwelijk te vragen. Ze zei ja. Namens Ra dio Rijnmond: gefeliciteerd! Op deze pagina enkele foto's uit het plakboek van Ernest van Loon en Hans van Vliet. uitgevoerd door Nora Mulder (piano), Hugo Buiten (elektri sche gitaar) en Martin de Rui ter (accordeon), beleeft haar wereldpremière in Rijnmonds Diep Cultuur. De opvallende instrumentencombi in deze compo verwijst naar de tango- muziek, maar of het ook zo klinkt? De compositiestudent Mare Verhoeven kreeg zijn inspira tie van de BBC Worldservice. Enkele zinnen uit de allereer ste verslaggeving van de grondoorlog in Irak vormden voor hem het uitgangspunt voor When a grey, bleak dawn broke over the desert. Dit stuk voor slagwerk en spreekstem is geschreven voor slagwerker Willem Konink. Wie zijn me despeler zal zijn in deze afleve ring van Rijnmonds Diep Cul tuur is nog niet bekend. Filmmuziek De derde componist van die ochtend is Arthur Sauer. Hij studeerde niet in Rotterdam maar is hier inmiddels wel he lemaal ingeburgerd. Hij schreef de muziek voor de nieuwste film van de Rotter dammer René Hazekamp. Ino- nit, het elektronische werk dat hy in Zaal De Unie zelf zal uit voeren, is een variatie op deze filmmuziek. Hoe dat klinkt? In ieder geval hard en snel. Rijnmonds Diep Cultuur 'Live uit De Unie' is gratis toeganke lijk. De uitzending begint om 11.03 uur, de zaal gaat open om 10.40 uur. Laat ik even voorop stellen dat ik niet preuts ben. Inte gendeel, ik ben allesbehalve preuts, maar laat ik daar niet over uitweiden. Waar ik niet tegen kan, is als iets flauw of banaal is. Afalle- twee tegelijk, zoals laatst op een theateravond over seks. De 'Sekspositie' speelt zich af in galerie ExpoHenk in Rotterdam. Ik ben genood zaakt helemaal vooraan op een van de neergelegde ma trassen te gaan zitten, zo dat ik mijn recorder daar in de versterker kan plug gen. De kalende man van middelbare leeftijd die naast me is komen zitten, schenk ik een kort glimlach je. Stom! Hij begint direct te gen me te praten. „Ken je de Amerikaanse fo tograaf Maplethorpe Ja, die ken ik... „Zijn werk is verboden in Amerika. In Nederland mag dit alles wél,zegt ie en kijkt glunderend naar de le vensgrote naaktfoto's aan de muur. Ik zwijg en con centreer me nu veelbeteke nend op de metertjes van mijn recorder. De man weer: „Laatst in De Unie zijn ook lezingen ge houden over seks. Ik vond dat reuze interessant. Het ging over..." Gelukkig be gint presentator Nico de mensen nu welkom te heten. Nico, geinig brilletje, grap pige nep-bakkebaardjes, verdraaid badkamerstem metje, wil de stemming erin krijgen met een vieze mop: „Wat roept een eend als ie klaarkomt?... KWAK! Jaaaawweeeeelïl," en hij stikt van het lachen. Dit zal toch niet de hele avond zo doorgaan? wanhoop ik. „Nico speelt goed hé," zegt de man naast mij. De eerste act gaat letterlijk langs mij heen, vanwege een grote pilaar die de de corbouwers middenvoor op het podium hebben neerge zet. Dankuwel ExpoHenk. Erg slim. Mijn buurman worstelt zich over het ma tras, halfliggend, zover mo gelijk naar het middenpad, om de act te volgen. Ik zelf ben al afgehaakt toen ik twee meisjes zag, die - op psychedelische space mu ziek - met een natte lap te gen een winterpeen sloegen of zoiets. Hier gaat de groenteman niet blij mee zijn! Als de man weer is terugge rold naar de plek op het ma tras naast mij, wil hij op nieuw iets in mijn oor fluis teren. Op het podium speelt een sexy dame in sexy lin gerie sexy piano. Hij: ,Ze heeft wel talent hoor!" Voor een man die naar een halfnaakte vrouw zit te kij ken vind ik zijn opmerking wel erg braaf. Misschien is het een homo. Het is pauze. De goede buur bestudeert met een bezorg de blik mijn gezicht. „Vind je het geen leuke avond?" vraagt hij. Ik draai er een beetje om heen, maar de man wil een theorie kwijt over de reden waarom vrouwen in het al gemeen niet van porno hou den. „Mannen zijn van nature naar buiten gericht," zegt hij, „en vrouwen naar bin nen. Kijk maar naar het li- chamèlijke verschil, man nen hebben een penis," be weert hij. „Die van jou is anders nog steeds naar binnenge keerd," zeg ik naar zijn kruis kijkend. En ik spoed me naar de bar, voor een drankje. De man denkt zeker dat het op deze Theateravond over seks en erotiek gaat, maar in werkelijkheid gaat het gewoon om hele slechte op tredens. Na de pauze is het hoogtepunt een zeer magere jongen met vies lang grijzig haar - sorry, maar het was écht net een junk -, die met zijn hand in zijn kanten broekje kijkt naar een vrij end stelletje. Nou ja, ■vrij end, die man is er sowieso niet bij met zijn hoofd, dat kon iedere groenteman zien. Tenslotte veilde onze presentator er-lopen-twee- -schaamlippen-in-de-woes- tijn-Nico een vibrator per opbod. Ik heb het verlossen de 'verkocht' niet afge wacht. Het was een lange ir ritante avond waarin ik geen erotiek heb kunnen ontdekken. Madonna heeft gelijk: por no wordt gemaakt door le lijke mensen. Vervolg van voorpagina nale en lokale omroep, wil die beide omroepen nu weer even in elkaar schuiven. Alsof er niks gebeurd is. En de mi- granten-TV wil weer onder Radio Rijnmond vallen." „Ik zie dat u trilt. Wilt u een glas water?" „Graag." „Het is inderdaad een vreemd verhaal wat u vertelt. Overigens valt mij wel op dat u een nogal hoge dunk van uzelf hebt. Is die Haas broek die bij de VPRO werkt familie van u?" „Ja, dat is mijn twee lingbroer." „Dat kan een verkla ring zijn, maar pro beert u nu eens duide lijker te maken wat u dwars zit. Wilt u niet opnieuw met die Ties- ma in zee? Kunt u moeilijk gezag van een gemeentelijke over heid accepteren? Of bent u bang dat Radio Rijnmond straks alleen nog in Leerdam en Middelharnis te beluis teren zal zijn?" „U haalt nogal wat overhoop, maar geen van de vragen raakt de kern van de zaak. Dok ter, destijds heb ik Hil versum de rug toe ge keerd omdat ik gek werd van de vastgelo pen verzuiling, de om- roepbureaucratie, de democratiseringsten- denzen die nieuwe ideeën in de kiem smoorden en de zelfin genomenheid van me nige programmama ker. Ik wilde in Rotterdam met een schone lei be ginnen. Mijn ideaal, het lijkt wel een kerst verhaal, was om van Radio Rijnmond een top-omroep te maken. En als dat niet zou luk ken, dan wilde ik on derzoeken in hoeverre dat vooral aan mij lag of eerder aan externe omstandigheden. Het begin was moei lijk, maar na enkele ja ren ging het heel voor zichtig de goede kant op. Hoofdproblemen waren de beperkte fi nanciële middelen en het grote verloop onder het personeel. Daarbij ging het meestal om jonge medewerkers die elders meer konden verdienen. De vrijheid van handelen uit de be ginperiode maakte langzaam plaats voor politieke bemoeienis. En naarmate Radio Rijnmond meer een succes werd, namen de concurrentie en de po gingen om dat succes te beïnvloeden toe. De mi nister dreigde met kortwieken van de zendtijd. Vooral in het zendgebied van Radio Rijnmond werden veel nieuwe zenders opge start of gedoogd, die aan veel minder regels werden onderworpen dan Radio Rijnmond. Uitmondend in de poli tieke discussie over onze toekomst, waarbij we zelf officieel geen partij zijn." „Neem nog een slok. U maakt een depressieve indruk." „Ja, dank u. Weet u dokter, bij radio gaat het om vorm en in houd. Ik vind de in houd het belangrijkste. Onze omroep moet ori gineel zijn en de luiste raars serieus nemen. Om onze programma's moetje kunnen lachen, huilen van ontroering of kwaad worden. Daar schort nog veel aan, maar we doen ons best. Bijcgemeentelijke herindelingen gaat het veel meer om de vorm die de aandacht van de jinhoud moet afleiden. Ik houd niet van om roepen die naapen en louter willen scoren. Ik til zwaarder aan soft ware dan aan hardwa re. Politici beseffen niet dat het bijna onbe leefd is om van omroe pen die vanaf verschil lende planeten uitzen den te verwachten dat je die zo maar even met elkaar kan laten fuseren. De politiek zit in het verdomhoekje en de media verloede ren, blinken uit in mid delmatigheid. Dat soort dingen baart mij zorg." „Meneer Haasbroek. U bent behoorlijk in de war. Het gaat een lan ge behandeling wor den. Ik adviseer u om u - excusez le mot - geen OOR te laten aannaai en. Maar het komt goed. Doet u de kerst dagen vooral kalm aan. Dan zie ik u weer op 4 januari om 15.00 uur. En vergeet niet een schone handdoek mee te nemen." Deze week staat in het pro gramma De Weg naar Kralin gen van Suzanne Mulder en Vivian de Koning de gemeente Hellevoetsluis centraal. Suzanne Mulder praat in dit historisch programma - dat op werkdagen wordt uitgezonden van 16.00 tot 17.00 uur - met mensen die stuk voor stuk hun eigen verhaal hebben over Hellëvoetsluis, Nieuwenhoorn en Nieuw-Helvoet. De gasten van deze week zyn: Piet Koole en Jan Waarden- berg over het oude Nieuw-Hel voet, Frans Bouman die uit een familie van beurtschip pers komt, Hendrika van Hou ten die vertelt hoe zij tachtig jaar geleden in Hellevoetsluis terechtkwam, Jacob Sjouw die geen gemakkelijke jeugd had in Nieuwenhoorn: hij praat over zijn werk bij de RTM en de rubberfabriek.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1992 | | pagina 11