UIT in t kort 'Ik wil in het theater ook aandacht vestigen op dingen die niet kunnen' MuskensSlaapcentrum start nu de scherpste opruiming van Nederland! 2Q%tot8Q% UIT Wm m Freudiaanse opiumdromen van Josef Nadj half geld! 30% tot 50% korting Gerda Havertong heeft heel wat meer in huis dan mevrouw Sesamstraat Carmen van Bizet door Opera skon MET KORTINGEN VAN MAAR LIEFST MUSKENSSLAA DONDERDAG 7 JANUARI 1993 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN Met ingang van de eerste maand van dit nieuwe jaar. start in zaal De Unie in Rotterdam een maandelijks filmprogramma Film from Stock. Onder deze titel worden in samen werking met Museum Boymans van Beuningen films van beeldend kuns tenaars vertoond. In elke aflevering van Films from Stock staat een beeldende kunstenaar centraal.Een begeleidende lezing over het 'regu liere' werk van de kunstenaars zet de films en video's in de juiste con text. De eerste aflevering is op maandag 18 januari. Dan wordt werk vertoond van Richard Serra, de man die tonnen zware stalen werken maakt. De lezing is van Wil- ma van Asseldonk. De volgende le zingen en filmvoorstellingen zijn op 22 februari, 22 maart, 26 april en 24 mei. De aanvang is steeds om 20.30 uur, toegangsbewijzen kosten 10 gulden of f7,50 met kortingpas. muziek De Haagse band MY-T-1 komt, zes man sterk, naar theater café Plan C voor een gratis concert op vrijdag 8 januari. De band speelt een swingende mix van Amerikaan se en Engelse rhythm blues. Vanaf 22.30 uur. Zaterdag 9 januari nemen Roberto Rico and his fabu lous Band op hetzelfde podium het publiek mee terug naar de jaren dertig. De tijd van de Broadway musical, destomme film, de tijd var de drooglegging en de illegale whi sky. Liedjes van Bing Crosby, Billy Holliday en Frank Sinatra. Zelfde tijd, ook gratis. Het podium van het Via Ritmo Café. treedt elke week een band uit de regio op. Op dinsdag worden deze concerten rechtstreeks uitge zonden tussen 19.00 en 20.00 uur via Radio Razor, de alternatieve ra diozender op de Rotterdamse kabel (99.6 MHz). Voor wie buiten Rot terdam woont: de optredens zijn gratis bij te wonen. 12 januari treedt The Huntsman Apology op, 19 janu ari Wastelands en 26 januari Blood- wood. Via Ritmo ligt aan de voet van de Willemsbrug. Het adres is Boompjeskade 10. Nu het Nationale Toneel het Feydeau-blijspel 'Leonie staat op springen' heeft afgelast, is de zaal van de Rotterdamse Schouwburg be schikbaar voor extra voorstellingen van het successtuk van het Noord Nederlands Toneel, 'De ingebeelde zieke' van Nfolière. met Henk Ulsen in de hoofdrol. Zaterdag 16 en zondag 17 januari is het verhaal van de aansteller Argan te zien, die er alles voor doet om aandacht, liefde en respect te krijgen. In vertaling van Carel Alphenaai onder regie van Paul Vermeulen Windsant speelt het NNT deze laat ste komedie van de Frankrijks be roemdste toneelschrijver. De r ziek is van Chaim Levano. Op terdag begint de voorstelling 20.15 uur, op zondag om 14.30 i Xawara, de dodelijke rook, c snapt bij het gouddelven en maakt mensen, lucht en aarde ziek. Dat is het verhaal van de zoon van de indiaan aan de zoon van de goud delver. Companhia de Teatro Mun- ganga vertelt het indiaanse verhaal over de verandering, ziekte en dood in een voorstelling in de se Schouwburg. Het gezelschap be staat uit vier Braziliaanse acteurs die sinds 1986 in Nederland wonen en werken. In 'Xawara' uiten ze hun bezorgdheid over het lot van de bedreigde indianenvolken in het Amazonegebied. Zondag 10 janua ri, aanvang 15.00 Go Gaan heet het theaterpro gramma van Clous van Mechelen (alias Jan Vos) en Etna Vesuvia. Clous en Etna hebben een verschil lende opvatting over het theater: Clous wil graag bij iedereen in de smaak vallen en Etna wil eerst zich zelf en dan pas naderen behagen. 'Een ongeluk komt nooit alleen en vandaar dan ook dit duo', prijzen Clous en Etna hun voorstelling aan in het programmaboekje. In Thea ter Zuidplein, vrijdag 8 en zaterdag 9 januari, 20.30 uur. dans Raz, het dansgezelschap Zuid-Nederland, geeft woensdag 13 januari een voorstelling in Theater Zuidplein. De voorstelling met de toepasselijke naam PM de voorstel ling is het resultaat van een uniek samenwerkingsverband tussen Raz en de Faculteit der Kunsten in Til burg. Het Conservatorium, de dans- academie en de academie voor beel dende vorming hebben meegewerkt aan deze voorstelling, waarin het werk van Mondriaan centraal staat. Tien dansers, een zanger en veertien muzikanten doen mee aan PM. Je roen van Vliet componeerde mu ziek, de choreografie is van Hans Tuerlings en Jan Zobel. De tekst van de liederen is gebaseerdop theo retisch werk van Mondriaan, be werkt door dramaturg Robert Steijn. (foto: Joep Lennarts) In zijn vierde dansvoorstel ling Tomedia Tempio' brengt de Hongaarse cho reograaf Josef Nadj met nachtmerrie-achtige figuren a la Kafka en absurde beel den a la Magritte een hom mage aan de opiumverslaaf- de schrijver-psychiater Geza Csath. Het Franse dansgezelschap van Nadj, Théatre Jel, treedt met 'Comedia Tempio' in ja nuari vijf maal in Nederland op, waaronder op zaterdag 9 januari in de Rotterdamse Schouwburg. De literaire avant-gardist Csath (1888-1920) noteerde ooit in zijn dagboek de eerste gedachten over een voorstel ling die hij wilde maken: een theaterstuk zonder woorden, maar met louter muziek en be weging. Nadj, afkomstig uit dezelfde streek als Csath, heeft zijn idee overgenomen als hommage aan hem, maar ook aan zijn tijdperk: de eerste ja ren van de 20e eeuw, waarin moderne vraagstukken en denkwijzen tot ontplooiing kwamen. Experimenten Gestorven op 32-jarige leeftijd, was de schrijver Csath, onder zijn eigen naam, Jozes Bren ner, als jeugdige psychiater aanhanger van de freudiaanse theorieën. Hij was als bewust opiumverslaafde ervan over tuigd hierdoor de waarheid van het leven, zoals ieder die diep in zich draagt te kunnen ontdekken. De risicovolle ex perimenten isoleerden hem uit eindelijk in een geestelijk uni versum tussen werkelijkheid de droom, waarin de tijd geen rol meer speelt. Nadj roept in zijn vindingrijke en subtiele danstheatervoor stelling de effecten van de opium op. Aan Kafka herinne ringen figuren dwalen in een zinsbegoochelende omgeving, waarin elk object en personage metamorfoses ondergaat. Als een grof gemonteerde film wis selen poëtisch-psychedelische rituelen, herhaalde bewegingen en minimale acties die doen denken aan acfobatiek of vechtsporten en referenties aan het werk van Beckett, Kantor, Kafka en Magritte elkaar af. Op deze wijze benadert Nadj niet alleen de persoonlijkheid van Csath, maar ook filosofi sche vragen over tijd en leven. Josef Nadj is opgeleid als thea termaker, kunsthistoricus en musicoloog in Hongarije en Joegoslavië. Vanaf 1980 woont hij in Frankrijk en studeert mime bij Ètienne Decroux en Marcel Marceau en werkt bij de dansgezelschappen van Francois Verret en Catherine Diverres. Zijn eerste twee voorstellingen 'Canard péki- nois' (1987) en 'Sept peaux de rhinocéros' (1988) zijn in Ne derland tijdens Springdance- festivals te zien. Na 'La Mort de l'Empereur' (1989) en 'Co- media Tempio' (1990) heeft Nadj inmiddels een vijfde pro- duktie uitgebracht, 'Les Echel les d'Orphée', die in juli 1992 te zien was iiTAmsterdam. Rotterdamse Schouwburg, Grote Zaal zaterdag 9 janauri, aanvang 20.15 uur reserveren010-4118110 Opera SKON stelt zich ten doel bekende en minder bekende opera's te presenteren aan een breed publiek, jong en oud, kenners en leken, met een heel eigen visie: gedurfd en eigenzinnig, maar wel toeganke lijk en visueel zeer aantrekkelijk vormgegeven. Voor iedereen vanaf 10 jaar brengt dit gezelschap op zondag 10 januari in Theater Zuidplein in Rotterdam het beroemdste werk op het terrein van de Franse 19de eeuwse opera (door Bizet in.zijn sterfjaar 1875 gecompo neerd): Carmen. en besmeert ze een paar plakjes roggebrood. Waarmee de toon wat minder zwaar wordt en nog wat meer technische punten van de voorstelling aan de orde ko men. Zoals de kritiek op de tekst die niet echt geweldig zou zijn. Gerda Havertong beaamt dat deze geen ritme heeft en daar door ook moeilijk speelbaar is. „Soms gebruikt Cresswell hele sterke taal", verduidelijkt ze, „maar soms is ze ook zelf zo burgerlijk als maar wezen kan. Maar ik val daar niet over. Het is een tekst van iemand die zeer turbulent is. En niet óver maar van een echt mens. Dat maakt het alleen maar geloofwaardi ger! Bij deze monoloog fungeert het publiek als tribunaal. De vrouw wil niet als,gek bestem peld worden, ze heeft een crimi nele daad begaan. Ze heeft twaalf jaar aan haar eigen plei dooi gewerkt en brengt dat ook zelf. Ze speelt alles helemaal uit. De vraag die blijft hangen is of dat manipulatie is. Dat maakt het stuk zo innemend. De reac ties op dit stuk maken me geluk kig. Het publiek blijkt constant in verwarring te verkeren, van het ene been op het andere te worden gezet. Tot het laatst toe blijft het de vraag 'wie wie' ma nipuleert. Ik ben blij dat dat gelukt is". Gerda Havertong: „Het publiek fungeert bij deze monoloog als tribunaar door ÉLS NEIJTS „Gekte is één van de dingen die je in het leven kunnen overkomen. Daar ben ik bang voor en daarom zoek ik het tegelijkertijd op. Ook in an deren. Ik kom in al die gekte wel iets van mezelf tegen want ik heb ook grote dieptes, grote emoties. Ik kan ontzet tend blij zijn maar ook heel verdrietig. Daarin zit de her kenning met de hoofdpersoon van mijn monoloog One sided wall. Ik ben niet echt bang zelf ook gek te worden maar ik denk wel eens..." Gerda Havertong over haar affi niteit met de monoloog van Ja- net Cresswell die ze op 13 en 14 januari in de Rotterdamse Schouwburg brengt. Cresswell is een vrouw die al veertien jaar - naar eigen zeggen volkomen on terecht- in de Engelse psychiatri sche inrichting Broadmoor zit. Ze schreef een open brief naar The Sunday Times. Toneel schrijfster Niki Johnson reageer de hierop en samen kwamen ze tot het schrijven van een mono loog waarin Janet Cresswell de maatschappij aanklaagt en zich zelf verdedigt. Ongecontroleerd en ongecensureerd In de persoonlijke confrontatie is Gerda Havertong een heel an dere dan de bekende Mevrouw Sesamstraat. Wel even vriende lijk. Als op het afgesproken tijd stip aan haar deur wordt gebeld, doet ze in eerste instantie niet open. Door de kieren van haar huis 'loeien' aria's van -naar la ter blijkt- Lucia di Lammer- moor. Wanneer ze gelukkig toch nog opendoet, rent ze de eerste tijd nóg van de ene telefoon naar de andere: „Hallo met mij, goe demiddag!" Als uiteindelijk het antwoordapparaat maar aange zet wordt, klinkt regelmatig zan gerig: „Goedemorgen, goede middag, goedenavond! Ik ben er niet". Na alle onderbrekingen komt het gesprek opnieuw op haar heftige interesse in 'anders'. „Ik ben geboeid door de 'wereld' die ons, buiten onszelf om, din gen laat doen waarvan we ons niet eens bewust zijn. Volkomen ongecontroleerd en volkomen ongecensureerd. Gekte vond ik altijd al doodeng maar daarom fascineerde het me ook zo. Niet meer kunnen analyseren, weg zijn van de wereld die andere mensen als bekend ervaren, is het vreselijkste wat je kan over komen. Als je oncontroleerbaar bestuurd wordt door je emoties, ben je jezelf ergens kwijt ge raakt. Of heb je je zelf verstopt. „Emoties horen bij het leven. Of het nou om agressie of verdriet gaat. Zelfs als het heel prijzens waardig is wat je doet, word je daar zonder gevoel niet wijzer van. Maar je moet er wel -ook weer niet te strak- controle op uit kunnen oefenen. Je verliezen in agressie is niet zo erg. Boos worden en een glas kapot gooien is geen probleem. Maar, op het moment dat dat glas naar mij gegooid wordt, is er iets anders aan de hand. Ik ben geen dood ding. Als mij zoiets overkomt of als ik dat een ander aandoe word ik daar heel verdrietig van. De gene die dat doet, is nog wel niet helemaal gek maar wel een eind op weg. Zo ver gaan staat voor een zware vorm van jezelf niet meer in de hand hebben. „Hetzelfde geldt voor verbale agressie die heel goed geestelijke mishandeling kan zijn. Iemand verbaal de grond inboren is heel kwalijk. Het geeft een stadium op de weg naar gekte aan waar mee je een ander volkomen ka pot kunt maken. Men zegt dat dat het dierlijke in de mens is. Maar ik heb het bij dieren héél anders gezien". Gerda Havertong wil met thea ter maken maatschappij-kritisch bezig zijn. Op subtiele wijze aan dacht vestigen op dingen die ge beuren. In One sided wall is dit het geval van Theresa zoals Ja- net Cresswell in de monoloog heet. Over de eindeloze lijdens weg na een incident van onge wenste intimiteiten. „Theresa is een intelligente vrouw", legt Ha vertong uit. „Ze kiest er voor om te zijn wie ze is. Het leven kent regels waar driekwart van de we reld zich aan houdt. Dat weten we vaak niet eens en zijn ver baasd als iemand dat niet doet. Veel mensen willen wel de belha mel zijn maar ze gaan daarin vrijwel nooit tot het uiterste. De grote massa is nu eenmaal bur gerlijk en kijkt handenwrijvend toe als een ander zich aan de 'passende' moraal onttrekt. Daarbij prettig overtuigd van het eigen goed zijn. Cresswell is trouw aan haar idealen. Ze vecht, heeft nooit anders ge daan. Terwijl ze in de sfeer van huisje-boompje-beestje alles had, was belangrijk zijn wat ze eigenlijk wilde. Nou, dan maar zo! Maar, al vechtend wordt ze uiteindelijk wel een 'draaideur patiënt'. Omdat ze van de ene in de andere inrichting terecht komt, lukt het haar in de buiten wereld op het laatst niet meer. Ze pleegt een misdaad om aan deze wanhoop te ontkomen. Haar opsluiting wordt hiermee defïntief". Wie manipuleert? Ondanks de intensiteit van het gesprek registreert Gerda Ha vertong de rammelende maag van de interviewer en maakt ze zonder enig vertoon en geheel op haar gemak daarom maar een paar geroosterde boterhammen NEDERLANDSE VISAGISTENSCHOOL I De school voor professionele opleiding. START OPLEIDINGEN: januari 'W in: VISAGIST(E) CS HAIRSTYLIST(E) L( KLEURANALIST(E) SS. STIJLANALIST(E) MANICURE ^Vjk NAGELSTYLIST(E) f Inl. Schiedamse Vest 95d rt 3012 BG Rotterdam 010-4145817/4128584. Dat is nou wat Muskens Slaapcentrum bedoelt met opruiming! Geen 5% of 10% korting maar meteen de beuk erin met kortingen van 20% en zelfs 80%. Dus wees er snel is op en weg is pech KASTEN WeeA><& SLAAP KOMBINATIES r stuntprijzen! We&i e/i slaapcentrum VOOR S L A P E Rotterdam Centrum Rotterdam Ommoord Rotterdam Zuid Goudsesingel 442-444 Binnenhof 14c Dorpsweg 56 tel. 010-4149719 tel. 010-4213917 tel. 010-4801088 U vindt ons in: Alkmaar, Amsterdam, Beverwijk, Den Dungen, Dordrecht, Enkhuizen, Hoorm IJmuiden, Nijmegen, Oss, Rijen, Roosendaal, Rotterdam/Centrum, Rotterdam/Ommoord, Rotterdam/Zuid, Turnhout, Uden, Valkenswaard, Waalwijk, Zaandam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 13