liiMl
UIT
i li Wp
Markante plattelandsvrouw Miep staat open voor alle dingen
Tine van Kooten kimt haar dagen met
verslapte sluitspieren en een grote smoel
Bellefleur verleidt met haar uiterlijk
om daarna des te harder toe te slaan
I
ALDI
FLYING TEAM
'Het moet wèl leuk blijven; mensen kunnen héél vals worden
DONDERDAG 28 JANUARI 1993
DE HAVENLOODS HET ZUIDEN
Grote zaal
Artisjok richt zich op LBO-
MAVO jongeren tussen de 15 en
20 jaar van verschillende etnische
achtergrond die niet of nauwelijks
met theater in aanraking zijn ge
komen. Bij Artisjok maken ze
kennis met alle facetten van een
theaterproductie. 14.00 - 15.00
Poppe en Vermaercke. het we
reldberoemde duo op weg naar
bekendheid, was één van de grote
verrassingen van het laatste Ca-
merettenfestival. Twee nogal mis
se. zelfingenomen Heren van Bel
gische origine treden naar buiten
met hun 'Culturele wandeling
doorheen de eeuwenoude traditie
van Waardevolle kunstbeleving'.
15.35-16.05
Bert Klunder en Mvlou Frenc-
ken. Bert Klunder won in 1984
samen met Co van Diemen het
Camerettenfestival. toen nog in
Delft. Zeven jaar later won Mylou
Frencken tijdens hetzelfde festi
val. inmiddels in Rotterdam, de 2e
prijs en de persoonlijkheidsprijs.
Samen brengen ze het programma
"Vissch En Fruit', wat omschreven
kan worden als een poging de
grenzen te verkennen tussen to
neel en cabaret. 16.25 - 17.10
Karsenbarg Cabaretiers. Riet
Karsenbarg. Marten Oosthoek en
Coen Zeeman hebben het afgelo
pen jaar met hun eerste program
ma Sex En Ander Leed door het
land getourd. Hun tweede pro
gramma dat als werktitel 'De We
reld Volgens Riet Karsenbarg'
heeft meegekregen wordt een ca-
baretest theaterprogramma met
conferences, improvisatie, muzie-
kale thema's, verhalende, absurde
en lyrische liedjes. 17.30 - 18.00
Andre Vlanuel. Twente is een
goede voedingsbodem voor ta
lentvolle cabaretiers. Na Herman
Finkers timmert ook Andre Ma
nuel flink aan de weg. Het verschil
zit hem echter in het engagement.
In 'Indianenverhalen', zijn tweede
programma, windt Manuel zich
op over Bolkestein. neonazi's en
F.urodisney.19.30 - 20.20 uur.
Johan Cahuzak.'Aap Op Je
Rug' van leraar, schrijver en ac
teur Johan Cahuzak gaat over
drugsgebruik met meningen, in
formatie. herkenning, theater en
humor.
Er komen verschillende figuren in
het stuk voor zoals een junk en
een aan alcohol verslaafde vader.
Verder muziek uit de jaren '60 en
de jaren '90. 14.15 - 14.55
door MARIA NF.ELF.
Ze kan overal opduiken, in
winkelcentra, op feesten, op
festivals. Overal waar veel
mensen zijn. Miep heeft een
hoofddoekje, een groene lange
jas, een bruin handtasje met
van alles er in en een bood
schappentas met andijvie en
prei. Ze praat met iedereen, en
het maakt niet uit waarover.
Als het maar onbelangrijk is.
Op een niet mis te verstane en
zeer luide toon. „Een schaaan-
de!", over de prijs die de groen
teboer haar durft te berekenen
voor de prei. „Zèèèllef gebaak-
ken!", roept ze over de cake die
ze meegenomen heeft.
Miep is een plattelandsvrouw
en weet met haar schelle stem
altijd veel mensen te mobilise
ren. Maar Miep zonder jas,
haarstukje en hoofddoekje is
Fans Custers, een rustige Eind-
hovenaar, afkomstig uit
Noord-Limburg, die gek is op
straattheater. „Ik doe niets bij
zonders", vertelt hij. „Ik schil
een appeltje, praat over groen
tesoep, over de boerderij. Her
kenbaar. Mensen reageren, en
dat kan heel leuk zijn. Het pu
bliek wil graag ergens intrap
pen, en als ze meedoen wordt
het vaak een feest."
Miep zorgde voor een van de
hoogtepunten op het Rotter
damse Oranjeboom Straatfes
tival van afgelopen zomer. Bij
de openingsfestiviteiten ont
stond enige opschudding, toen
er vlakbij een bus met Tsjechi
sche vrouwen leegstroomde.
Miep schoof aan bij de dames
en voerde de boventoon in een
geanimeerde conversatie,
waarbij niemand elkaar ver
stond, maar iedereen elkaar
begreep. En het was vooral erg
grappig.
„Een heel vreemde situatie
herinnert Frans zich. „Ik had
geen idéé dat* die vrouwen me
niet verstonden. Eerst dacht ik
dat ze een vreemd soort Duits
accent hadden. Het duurde
even voordat het muntje viel."
Maar, zoals gezegd, wat er ge
zegd wordt, is niet belangrijk,
het gaat om de sfeer. Miep viel
uiteindelijk in de prijzen met
haar act, en dat kwam vooral
door de directheid waarmee ze
de omstanders benadert.
Lachbui
„Ze staat altijd open voor alle
nieuwe dingen. Miep is be
paald niet bekrompen. Ze gaat
niks uit de weg, maar ze heeft
altijd respect voor haar ge
sprekspartners. Ze zal nooit
grappen maken ten koste van
iemand anders", verklaart
Frans het succes van zijn crea
tie. „Straattheater is heel span
nend. Ik heb natuurlijk wel een
basis, dingen waarmee ik be
gin, maar het grootste deel is
improvisatie. Zodra ik de het
hoofddoekje op heb en de jas
aan, ben ik Miep. Ik speel geen
stukjes, dat zou ik niet leuk
vinden. Het gaat gewoon altijd
maar door. Mensen reageren
steeds weer anders. Soms
brengt dat je wel in een lastige
situatie. Dat je minuten lang
moet zoeken naar gen clou, of
dat het helemaal uit de hand
loopt. Laatst, op een feest, had
ik met een paar vrouwen zo'n
enorme lachbui. De slappe
lach. Gieren! Het hield maar
niet op. Dat zijn van die leuke
momenten die spontaan ont
staan."
Foto's
Miep zelf ontstond in de win
kel. Er moest een act komen
voor een grote opdracht. „Ik
heb wat spulletjes gekocht,
aangetrokken en daar was in
eens Miep. Ze is voor negentig
procent van mezelf, en voor
negen procent mijn moeder. Ik
lijk heel erg op mijn moeder.
Als zij die spullen aan zou trek
ken, en je zou twee foto's van
ons naast elkaar leggen, dan
zou je goed moeten kijken wie
wie is. Verder is Miep natuur
lijk heel karikaturaal."
De markante plattelandsvrouw
is zondag te vinden in Theater
Zuidplein, op de Jongerenthea-
terdag. Met prei en andijvie,
vriendelijk, luidruchtig en on
voorspelbaar.
Jungle Jive.Muzikale afsluiter
van de Theaterdag is de Amster
dams/Purmerendse groep Jungle
Jive. een waanzinning swingend
totaalgebeuren.oftewel hete zom
pige jaren '50 jive, stomp en rock
Jungle Jive met zangeres Thula
Grönloh (inderdaad het zusje van
...en een stem als een bromo)
21.15 - 22.00
Multi Salon I
Oorsmeer Saxofoonkwartet. De
koude rillingen lopen over je rug
bij het Oorsmeer Saxofoonkwar
tet. Naast bewerkingen van o.a.
Coleman, Monk. Otis Redding.
Kool the Gang. Ellington en
Mingus speelt dit kwartet veel
eigen werk en er wordt niet alleen
geblazen maar ook gezongen.
14.45 - 15.15
Oscar P. Swamp.Terwijl zijn
band East Meets West met grens
overschrijdende muziek ook let
terlijk een wereldband aan het
worden is. doet de van huis uit-
blues-gitarist het nu helemaal in
zijn uppie. Empty House heet zijn
eerste cd. Of de duivel hem op de
hielen zit bewerkt en beplukt Os
car de snaren, waartegen de gitaar
af en toe krakend lijkt te proteste
ren. Oscar laat horen dat je niet
zwart en uit Amerika hoeft te zijn
voor goede blues. 15.35 - 16.05
Einar Been.De Rotterdamse
zanger/muzikant Einar Been tim
mert al jaren aan de weg met het
betere Nederlandse lied. Bekend
in Rotterdam en omstreken en nu
hopelijk ook in de rest van Neder
land. 16.40 - 17.10
De Gebroeders van Tevlingen-
Harry (zang) en Dick van Teylin-
gen (gitaar) en ook vaste gitarist
van de Ideale Schoonzonen spelen
samen in de swing-schmalts en
soulband Harry's Blind Date. Zo
ontstond het idee van de Gebroe
ders van Teylingen dat nummers
speelt van o.a. The Supremes. Bil
ly Holliday. Nat King Cole. Mar
vin Gaye en Dionne Warwick.
17.30 - 18.00
onder de voeten werd op diverse
plekken gemusiceerd, van feestjes
tot theaterfestivals en van recep
ties tot kroegen. 15.30-16.00
Marco Hupkes. Het Genadelo
ze Geslacht is de naam van het
programma van de jonge Amster
damse cabaretier Marco Hupkes.
Centraal in dit licht-absurdisti-
sche, satirische maar ook kritische
programma zijn de ontmoetingen
met verschillende vrouwen, ont
moetingen die echter steeds fout
gaan. 16.20-16.50 uur
Freeway Daffodils. De uit Eind
hoven afkomstige Freeway Daffo
dils bestaat uit 5 zeer ervaren mu
zikanten die hun sporen hebben
verdiend bij o.a. Mark Foggo.
Betty Blue en Brendan Croker.
Naast hun elektrische werk wilden
ze weer eens de acoustische gitaar
omhangen en ze zochten hun in
spiratie in de beginjaren '70.
17.15-17.55
Duet Siglette. Sigurd van Lom
mei en Nicolette ten Bosch vor
men het Duet Siglette en hun mu
zikaal programma heet Wij Staan
Gelukkig Hier. Het is een gastro
nomisch liedjesprogramma waar
in draken verkracht worden maar
ook diepzinnige vragen gesteld
worden. 19.30-20.00
Faith Pillow. De Amerikaanse
zangeres Faith Pillow heeft al een
grote muzikale carrière achter dc
rug. Ze is geboren in Louisville
(Kentucky) waar ze opgroeide
met gospel, blues en jazz. In ChL
cago trad ze o.a. in het voorpro
gramma van Muddy Waters op.
Sinds enige jaren woont ze in Am
sterdam. Met haar krachtige en
jazzy stem doet ze enigszins den
ken aan Phoebe Snow. 20.20-
20.50
Aldi is een van de grote supermarktformules in Nederland en
bekend door een geheel eigen vorm van presentatie en sterk concurrerende
prijzen voor hoogwaardige merken.
Wij zoeken voor Rotterdam en omstreken medewerkers MA/ voor een
Wij bieden:
- Een vaste baan met zeer afwisselende werkzaamheden, van goederen in de
schappen plaatsen tot kasseren.
- Een baan met afwisselende werktijden die zoveel mogelijk worden afgestemd
op uw wensen.
- Een goed salaris met daarbij een extra premie van Fl. 300,- bruto per maand.
- Een cursus op het hoofdkantoor voor de funktie van medewerk(st)er.
- Doorgroeimogelijkheden bij gebleken geschiktheid tot vervangend
filiaalleid(st)er.
Wij vragen medewerk(st)ers die:
- flexibel en op diverse plaatsen in Rotterdam e.o. inzetbaar zijn,
- minimaal LEAO/MAVO opleiding hebben genoten,
- in een vast team kunnen werken in verschillende filialen, waarbij het opzetten
van een goede organisatie de hoofdmoot zal zijn,
- die een groot verantwoordelijkheidsgevoel en inzet tonen,
- en die het leuk vinden om nieuwe collega's in te werken en te scholen na zelf
een gedegen opleiding te hebben genoten.
ALBRECHT CULEMBORG B.V., Erasmusweg 3,4104 AK Culemborg
door ELS NEIJTS
Eigenlijk is het allemaal de
schuld van de juffrouwen van
De Felicatiedienst. Vier kin
deren baren betekent evenzo
veel keren zo'n plaatsvervan
gend blije dame over de vloer.
Tine van Kooten(35) ergerde
zich ,bij iedere kind weer,
groen en geel. Zo gauw de ca
deautjes brengende en abon
nementen aansmerende troela
vertrokken was, ging ze voor
de spiegel staan. Om het
mens -uit nijd- eens lekker na
te doen. Het bleek „heerlijk"
om „even helemaal ongestraft
zo'n ongelooflijke trut te kun
nen zijn!".
De felicitatiedienst-dame is in
middels omgebouwd tot de zo
sympathieke enquetrice Sylvia
die -vaak- in de buurt van de
aandoenlijke zwerfster Toos. het
morsige viswijf Zeeuws Meisje
en de belegen lellebel Chantal te
vinden is. Steeds weer duiken
deze schilderachtige types op bij
bruiloften, partijen, grote con
gressen of evenementen als de
Theaterdag. „Om", zoals Tine
van Kooten het uitdrukt, "men
sen, óók letterlijk, één seconde te
beroeren, de sfeer een draai te
geven en dan weer weg te we
zen".
Van Kooten weet sinds vier jaar
meerdere grote liefdes in haar
leven te verenigen. Op haar 17e
deed ze auditie op de toneel
school in Maastricht. 'Kom vol
gend jaar maar terug', was de
wijze raad die ze kreeg. Maar
dat kwam er niet van. Ze ont
moette haar echtgenoot en wilde
niets liever dan 'trouwen en kin
dertjes krijgen.' Alzo geschiedde
tot, tien jaar en vier stuks nage
slacht later, de kriebel weer op
kwam. Ze was al een fervent
liefhebber van straattheater, -
'dat kleurt mijn dag'- maar op
het festival van Vlissingen sloeg
de bom in: ,Dat wil ik ook!'
Inlegkruisjes
Dat 'Dat' bleek in een behoefte
té voorzien. Door op een dag
gewoon verkleed de straat op te
gaan, ontdekte Tine van Kooten
hoe nodig ze zoiets had. „Ik ben
er nu aan gewend maar toen ik
het pas deed, luchtte het me
enorm op. Eigenlijk is het heel
platvloers. Nou nee, primair is
een beter woord. Ja, dat ben ik
zelf ook maar in het dagelijks
leven mag dat toch allemaal
niet? De personen-van mijn acts
zijn typetjes die in mezelf zitten,
iets sterkers dan verregaand inle-
dienst. Als er ook niet zo'n trut
in mij zat, zou ik me toch niet zo
ergeren? Toch?" Ze buigt ver
trouwelijk en met vragend open
gesperde, blauwe ogen over ta
fel. Als er iets vaags aan respons
komt, dringt ze aan: „Je wordt
toch altijd het meest kwaad om
dingen van anderen die je zelf
ook hebt? Toch?..."
In enquetrice Sylvia baant zich
iets pesterigs een uitweg: „Dat is
een trien die zich druk maakt
over zaken als inlegkruisjes.
Leuk joh! Da's toch wel heel
taboe en blijkt zeer tot de ver
beelding te spreken". Het al wat
oudere meisje van lichte zeden,
Chantal, roept gêne op door
steeds maar aan haar verslapte
sluitspieren te refereren. Ze is
altijd en eeuwig op zóek naar het
toilet. „Die belegen lellebel",
glimlacht van Kooten vertederd.
„Ze ziet er niet uit maar is heel
joviaal en viendelijk. Haar sluit
spierprobleem roept veel her
kenning op en zorgt bovendien
voor plaatsvervangende
schaamte. Het komt regelmatig
voor dat mensen gaan blozen,
vooral mannen". Ze grijnst ge
nietend maar verzekert ter ge
ruststelling: „Ik draaf zelden of
nooit door, hoor! Het moet wel
leuk blijven; mensen kunnen
heel vals worden. Als ze zeggen
'rot op,joh!', dan rot ik ook op".
In het wilde weg
Nieuw-Nieuw-Nieuw van Tine
van Kooten is 'de supernicht'.
Onder het waarschuwend motto
Pas op heren, hier komt een échte
nichtpresenteert ze zich zondag
voor het eerst als een gigantisch
overdreven vrouwelijke man met
een doorslaande voorkeur voor
Tine van Kooten als de zwerfster Toos
andere heren. Ze is zeer be
nieuwd naar de respons: „Ik be
nader altijd in het wilde weg. In
dit geval dus de mannen maar
dan wel via hun vrouw, denk ik.
Wat ik heb met nichten? Met de
meesten kan ik maatjes zijn, al
zitten er vanzelf ook hele valse
tussen, omdat er geen erotische
geladenheid speelt. Ik hoef me
niet druk te maken of ik versierd
word. Daarbij, niemand is hele
maal ho of he en als ik gesc
hminkt ben, denken mensen
vaak dat ik een vent ben. Dan
lijk ik ook sprekend op mijn
broer". Ze maakt een elleboog
stoot-gebaar en mompelt achter
haar hand: Da's een vent, da's
een vent...'
'Ja, wat maakt een nicht een
nicht? Vaak toch de vrouwelijke
trekjes." Ter illustratie haalt ze
haar benen onder de tafel van
daan en legt ze overdreven ele
gant in een ingewikkelde knoop.
Daarmee haar woorden onder
strepend dat overdreven aan
dacht voor het uiterlijk toch wel
een veelvoorkomend kenmerk
is. „Dat spreekt me juist zo
aan", bekent ze lachend. „Ik ben
er ook zo één die zich 80.000
keer verkleedt om na een half
uur te besluiten dat het óf wel
gaat, óf toch nooit meer wat
wordt. Allemaal onzekerheid.
Als ik vond dat ik er zo goed
uitzag, zou ik er nooit zo'n toe
stand van maken".
Tine van Kooten wil niets meer
drinken. Ze moet weg. Maar
eerst nog even plassen. Als ze de
trap afloopt, kijkt ze ten af
scheid -nogmaals grijnzend-
naar boven: „Die sliMtspier, hè!
Al die kindertjes ook!"
door RICHARD VAN SANTEN
ROTTERDAM Dolly
Bellefleur, de Amsterdamse
diva, wereldberoemd in haar
eigen stad, zal tijdens de The
aterdag voor Jongeren de pre
sentatie van de programma's
in de Grote Zaal en de Arlec-
chino voor haar rekening ne
men. Deze enigszins brutale
dame, die desalniettemin het
beste voor heeft met de mens
heid, bestaat op dit moment
drie jaar en gaat in het dage
lijks leven schuil achter de
dertigjarige Ruud Douma.
Die leeftijd is op zich niet be
langrijk, maar de ervaring heeft
geleerd dat Dolly niet helemaal
te vertrouwen is als het over
haar leeftijd gaat. „Vrouwen
1
rommelen daar nu eenmaal al
tijd mee en Doll wil er ook nog
wel eens een paar jaartjes af
snoepen," vertelt Ruud, die voor
dit interview Dolly heeft thuisge-
laten.
Dolly begon haar carrière in het
Antonietheater op de Amster-
damse wallen. „Ik kende het
meisje dat daar achter de bar
werkte en kwam zo met de baas
in gesprek. Ik wilde daar wel
optreden, maar toen me ge
vraagd werd wat ik wilde doen,
kon ik daar niet meteen een ant
woord op geven. Ze deden daar
destijds veel travestieshows en
voor ik het wist, had ik toege
zegd dat ik zelf ook wel zo'n
show in elkaar zou draaien."
„Toen ik buiten stond dacht ik:
Wat heb ik nou beloofd?" ver
volgt Ruud, „Binnen drie maan
den moest die show op de plan
ken gezet worden en ik had ei
genlijk nog nooit een echte tra
vestie-act gezien. Ik heb dat jaar
uiteindelijk vijf keer opgetreden
als lady-speaker met een paar
eigen liedjes en dat is uiteindelijk
tot mijn huidige act uitgegroeid.
Het is nu eigenlijk geen echte
travestie meer, niet op de geëikte
manier met playback en dergelij
ke. Ik speel nu meer een type en
dat type is toevallig een vrouw."
Jurk en pruik
Dat travestie meer inhoudt dan
een man met een jurk aan en een
pruik op, blijkt wel uil de serieu-
misschien wel een beetje zwaar,
maar ik zie het als een soort van
missie om deze soort van theater
in Nederland geaccepteerd te
krijgen. In Engeland en Duits
land is het al een soort van
volksvermaak, terwijl het hier
toch nog een beperkt publiek
heeft, daar wil ik wat aan doen."
„Het leuke van deze act is toch
het spelen met rolpatronen. De
verwarring die dat bij mensen
teweeg brengt! Ik betrek mijn
publiek altijd bij mijn voorstel
lingen en dan vooral de mannen.
Als een 'echte' vrouw heel be
wust op mannen afstapt, is ze
voor veel mannen toch nog altijd
een slet, maar Doll doet dat
soort dingen de hele tijd. Voor
vrouwen is dat erg leuk om te
zien. Ik kies die mannen daar
ook echt op uit. Ze moeten niet
teveel bravoure hebben, want
die types versjteren je voorstel
ling, maar ze moeten wel een
beetje macho zijn. Je ziet ze ge
woon kleiner worden. Als man
die een rol speelt, kan ik daarin
veel verder gaan dan vrouwen."
Hoewel travestie nog altijd vaak
met homoseksualiteit geasso
cieerd wordt, heeft Ruud geen
voorkeur om in homo-tenten op
te treden. „Dat ik zelf homo ben.
heeft ook helemaal niets met
Doll te maken. Dat tiepje kijkt
over die grenzen heen. Ze is ook
helemaal niet bezig met homo of
hetero, maar met man of vrouw.
Als ik in een nichtenbar op
treedt, merk ik zelfs dat juist
binnen die 'minderheid' de rol
patronen ook overhoop liggen."
„Hoewel ik vroeger nog wel eens
gezegd heb dat Dolly een lesbi
sche travestiet was, hoort ze te
genwoordig nergens meer bij.
Waar je ook optreedt, je krijgt
altijd met vooroordelen te ma
ken, waar je dan lekker tegenaan
kan schoppen. Daarbij komt dat
het helemaal niet leuk is om
voor één publiek op te treden, ik
heb het iever gemêleerd. Of ze
hetero of homo zijn, mag geen
rol spelen. Wat Paul de Leeuw
doet is ook nichtenhumor en dat
maakt ook niet uit."
Verleiden
Als vrouw met een missie wil
Dolly Bellefleur natuurlijk haar
grenzen nog verleggen. „Ik wil
dolgraag optreden voor de Ne
derlandse militairen in Bosnië.
Na dat sex-bombardement met
die Playboys lijkt me dat wel
wat. Ook wil ik de media meer
gaan bespelen, als de Nederland
se Cicciolina. Doll lijkt ook wel
wal op haar, ze is een dom
blondje, maar toch een beauty
met brains. Vroeger redeneerden
vrouwen zo, dat het om de in
houd ging en niet om de buiten
kant. Nu gaan ze beseffen dat je
ook wat kunt doen door het
mooi te verpakken en dal is pre
cies wal Dolly doet: de mannen
met haar uiterlijk verleiden en
daarna des te harder toeslaan."