UIT
Zwarte humor als sterk wapen
in strijd om wankel bestaan
UIT
in t kort
Tramlijn Begeerte: je wordt er niet vrolijk van
ZUZU's Petals: meidengitaarwerk uit Minneapolis
Ingeborg Elzevier genomineerd voor Theo d'Or in Een doos vol kruimels
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 4 FEBRUARI 1993
In de serie Verhalen uit de
verre doos, vertelt Rabin Bal-
dewsingh aanstaande zondag
7 februari om 14.00 uur verha
len uit India, het land van zijn
voorouders. Rabin zelf is in
Suriname geboren. Hij neemt
zijn luisteraars mee terug in de
tijd met een verhaal over de
komst van de eerste contract
arbeiders. Ierdeen vanaf 7 jaar
ir. zondagmiddag welkom in
theater de Evenaar in het Mu
seum voor Volkenkunde in
Rotterdam.
Meidenbands bestaan nog
steeds. Coleen Elwood, Laurie
Lindeen en Linda Pitmon leve
ren daar op dinsdag 9 februari
het levend bewijs van. Als Zu-
Zu's Petals bestijgen zij dan het
podium van Rotown aan de
Nieuwe Binnenweg om het pro
duct van hun harde (gitaar-
)werk te laten horen. Coleen en
Laurie ontmoetten elkaar op de
universiteit waar zij, wanneer
blijkt dat ze allebei van jon
gens, rockmuziek en bier hou
den, maar besluiten drinkvrien-
dinnetjes worden. Laurie wordt
het op een gegeven moment
echter zat alleen maar passief
naar bandjes te kunnen kijken.
Ze pakt zelf naar een gitaar en
voorziet Coleen ongevraagd
van een bas. Waarmee besluit
een eigen band te beginnen was
genomen. Het antwoord op
hun gebed om een drummer
werd verhoord in de persoon
van Linda Pitmon. Linda bleek
precies dat in huis te hebben
wat de Petals nodig hadden:
een zeer vastberaden drummer
die klaar stond om op toernee
te gaan.
De eerste single liep al meteen
in de kijker en na de tweede
volgden drie tours naar de
westkust en eén door het zuid
oosten om uiteindelijk in Enge
land uit te komen. De Britse
pers: „ZUZU's Petals brengen
Minneapolis terug op de land
kaart van de rock."
Deze promotie bracht de tele
foons aan het bellen. In 1992
werden ze uitgenodigd om naar
Boston te komen maar werden
al snel weer terug gefloten naar
hometown Boston om daar het
'Oddities'podium van Lollapa-
looza met hun spel te vereren.
Met When No One's Looking
presenteren de Petals het resul
taat van vier jaar keihard, vast
beraden werken. De veertien
songs die er op staan geven hel
bewijs van breed georienteerd
talent. Waar andere 'chick
bands' aandacht trekken door
vooral harde en kwaaie vroew-
spersonen neer te zetten, laten
ZUZU's Petals horen dat hel
ook zonder al dergelijk vertoon
kan. Ze nemen je mee naar een
feestje, niet naar een donker
steegje. Ze willen alleen maar
een biertje met je drinken.
ZUZU's Petals: dinsdag 9 fe
bruari in Rotown, Nieuwe Bin
nenweg Rotterdam, aanvang
22.00 uur, entrée zés gulden.
DE HAVENLOODS HET ZUIDEN
door MARIA NF.ELE
De actrice Ingeborg Elzevier
beleeft een prachtig theater
seizoen. Ze neemt avond na
avond een warm en enthousi
ast applaus in ontvangst.
„Dat is heerlijk en inspire
rend", bevestigt ze. In de
waardering voor haar spel
staat het publiek niet alleen.
Ook de verenigde schouw
burg- en concertzaaldirecteu
ren tonen hun bewondering
voor de actrice: ze nomineer
den haar onlangs voor de
Theo d'Or, de hoogste onder
scheiding die een Nederlandse
actrice kan krijgen. Die nomi
natie heeft Ingeborg Elzevier
te danken aan haar optreden
in de tragi-komedie 'Een doos
vol kruimels', die deze maand
vier dagen in Rotterdam te
zien is.
„Zo'n nominatie is ook een
soort applaus", vindt de actrice.
Ze relativeert meteen: „Alles is
natuurlijk maar betrekkelijk.
Het gaat uiteindelijk om de
vreugde van het spelen, de band
met het publiek. Dat je voelt dat
de mensen genoten hebben."
En de mensen genieten van 'Een
doos vol kruimels'. Overal. De
humor van de Amerikaan Neil
Simon blijkt universeel. Na baar
rollen in 'Brutale Winterbeken-
tenissen' van Paul Haenen, in
'En ik dan?' van Annie MG
Schmidt en in de tv-serie 'In
voor- en tegenspoed' (als de
vrouw van Rijk de Gooyer),
koos Ingeborg Elzevier de ko
medie van Simon voor dit sei
zoen.
„Ik heb dit stuk zelf mogen uit
zoeken, en ik heb véél gelezen.
Toen ik dit stuk las, dacht ik
meteen: dat is het. En ik wist ook
it Carol ran Herwijnen in 'Een doos rol kruimels'.
dat Carol (van Herwijnen) de
mannelijke rol moest spelen."
Illusies
In 'Een doos vol kruimels' komt
de ex-nachtclubzangeres Miran
da Marks thuis na een ontwen
ningskuur. Ze wordt opgevan
gen door haar vrienden en door
haar 17-jarige dochter, die na
een periode waarin ze bij ande
ren is opgevoed, besloten heeft
weer bij haar moeder te gaan
wonen. De moeder en haar
vrienden zijn stuk voor stuk
vastgelopen in het leven, houden
hun wankele bestaan overeind
met illusies en gebruiken lapmid
delen om hun onvermogen te
maskeren. Dat kan je ook an
ders zien, vindt Ingeborg. „Ze
zoeken een oplossing om on
danks alles toch met hun leven
door te gaan." De zangeres
zoekt de oplossing in drank, die
de bittere waarheid moet doen
vervagen, haar vriendin Hella
vindt het in de potjes en flesjes
met dure make-up, die de strijd
moeten aanbinden tegen verval
en ouderdom. Dicky, de homo-
sexuele boezemvriend van Mi
randa, heeft het ook moeilijk
met zijn leeftijd: hij voelt zich
een mislukt acteur en maakt zich
kwaad om zijn zoveelste bijrol.
Geen vrolijke boel, lijkt het.
Maar Neil Simon verstaat de
kunst zo'n de situatie met zoveel
humor neer te zetten, dat er flink
wat te lachen valt. En er is ook
ontroering, vertelt Ingeborg El
zevier. „Van de ene seconde op
de andere valt de zaal soms hele
maal stil. De ontroering en de
lach liggen heel dicht bij elkaar.
Het stuk is meesterlijk geschre
ven, het gaat veel verder dan
oppervlakkige grappen."
Niet hopeloos
Natuurlijk grijpt de moeder, on
danks de pogingen van haar
dochter haar van de drank af te
houden, weer naar de fles. „Die
moeder en die dochter houden
enorm veel van elkaar. Ondanks
dat de moeder weer door de
knieën gaat, zit het wel goed met
die twee. Ze willen wel, maar de
moeder kan het gewoon nog niet
aan. Het is geen hopeloos einde,
zeker niet."
Het proces dat leidt tot het ver
val in de oude drinkgewoonte
moet heel subtiel zichtbaar wor
den, vindt Ingeborg Elzevier.
„Het zit hier", wijst ze op haar
schedel. „Alles moet in je herse
nen ontstaan. Dat ze stiekem
gedronken heeft, moet je niet
laten zien door lallen. Ze is al
leen iets gehaaster, koortsachtig.
Pas achteraf zeg je: O, van
daar!".
Natuurlijk wordt er ook flink
geschreeuwd en getierd in 'Een
doos vol kruimels'. „Schelden is
ook een vorm van aandacht",
zegt Ingeborg. „Het is niet zo erg
dat de vrouw roept: 'Ik heb een
debiel van een dochter!'. Het
gaat om de manier waarop."
Miranda Marks is, ondanks al
les, een sterke vrouw. „Ze han
teert een sterk wapen, de humor.
Humor redt je uit alles. Wat
humor is? Ja, daar zijn al zoveel
omschrijvingen van gegeven. Ik
denk dat het de botsing is tussen
verwachtingspatronen en wat er
in het echt gebeurt."
Breed publiek
Voor volgend jaar staat er iets
heel anders op het programma.
Paul Haenen schrijft voor Inge
borg een nieuw stuk. „Een muzi
kale komedie wordt het. Ik kan
het heel goed vinden met Paul,
we hebben precies hetzelfde ge
voel voor humor. Hij schrijft dit
stuk voor mij, voor Brigitte
Kaandorp en voor een opera
zanger. Heel bijzonder, ja. Ik
verheug me er op."
Voorlopig toert ?e nog met het
successtuk van Neil Simon langs
de Nederlandse theaters. „Dit is
echt het soort stuk dat veel men
sen willen zien", prijst ze de ko
medie aan. „Ik zou niet snel
mensen aanraden te komen kij
ken, als ik niet zeker wist dat het
in hun straatje past. Dit is een
stuk vooreen breed publiek. Het
heeft alles: humor, diepte en
warmte."
'Een doos vol kruimels' staat
woensdag 10 en donderdag 11 fe
bruari in Theater Zuidplein en
vrijdag 12 en zaterdag 13 februari
in de Rotterdamse Schouwburg.
Aanvang 20.15 uur.
Sara de Vries: „Het is geen exhibitionisme.
door ELS NEIJTS
'Wat voor de film (Streetcar
named Desire) opgaat, geldt
vanzelfsprekend ook voor de
Nederlandse theaterversie
Tramlijn Begeerte: je wordt
er niet vrolijk van. Juist daar
om raken de personen in het
stuk diep. Ze maken in hun
leven dingen mee die nu een
maal gebeuren. Ook al zijn er
hele volksstammen mensen
die dat maar al te graag ont
kennen. Het zou mooi zijn als
juist die zouden komen kijken
en zouden ervaren dat je er
niet omheen kunt".
Sara de Vries (27) is wat afwe
rend. In eerste instantie blijkt uit
niets dat ze in de theaterversie
van Tramlijn Begeerte als hoofd
persoon Stella in staat blijkt heel
bewust 'straight en puur' ver
gaande menselijke emoties neer
te zetten. Stella is in het verhaal
een vrouw die haar achtenswaar
dige 'hoge' milieu heeft achterge
laten voor een man: Stanley.
Daarmee heeft ze al haar sche
pen achter zich verbrand en is
'gedoemd' de rest van haar leven
in een achterbuurt te slijten. Als
haar zuster Blanche ongevraagd
en ongewenst komt logeren,
worden alle verhoudingen dras
tisch verstoord.
Contrast
Sara de Vries komt volledig tot
leven wanneer naar haar affini
teit met Stella wordt gevraagd.
Trefzeker, gedreven en bondig
legt ze uit waarom ze na een
aanvankelijke voorkeur voor de
rol van Blanche toch koos voor
Stella: „Niet zozeer omdat ik me
daar het meest mee kan vereen
zelvigen, maar omdat Stella een
vrouw is die helemaal 'gaat'
voor een man. Zo sterk dat ze er
alles voor opgeeft. In eerste in
stantie begreep ik niets van haar.
Begreep ik niet hoe ze alles maar
kan laten gebeuren. Incidenteel
slaat hij niet alleen de hele huis
raad in elkaar maar ook haar.
Tot ik in Stanley de man herken
de zoals zij hem -fciet: puur en
levend op zijn driften. Sex blijkt
heel belangrijk. Al bij hun eerste
ontmoeting bleek daar een gi
gantische, onontkoombare aan
trekkingskracht vanuit te gaan."
Al zijn het zusters: het contrast
tussen Stella en Blanche is heel
groot. Stella kan niet liegen, is
heel open. Blanche heeft een
enorm scherm om zich heen op
getrokken. Ze liegt en drinkt en
blijkt steeds weer niet in staat
om trouw te zijn aan haar gevoel
en daar vorm aan te geven. Zij is
uiteindelijk dan ook degene die
gek wordt. Sara: „Wat ze ge-,
meen hebben is een gigantische
gevoeligheid. Maar, omdat
Blanche zichzelf verbiedt te voe
len, redt zij het niet."
Geen oplossing
Tramlijn Begeerte toont mense
lijke emotie in alle facetten. Sara
legt uit dat haar gezelschap
Laadvermogen -na een periode
werken als collectief met zowel
beeldend kunstenaars als muzi
kanten- daar heel bewust voor
gekozen heeft. „Na een tijd
waarin alles gigantisch groot en
overdreven moest zijn, wilden
we -na meningsverschillen- met
alleen de acteurs een écht toneel
stuk. Met een vaste tekst en puur
spel. Tramlijn leent zich daar uit
stekend voor. Het hele scala aan
menselijke emoties zit er in: be
geerte, lust, sex, liefde en het
grensgebied daartussen. Maar
oök verlangen, hang naar gebor
genheid, het verlies van je dro
men, je verleden en andere men
sen, onvermogen om hét leven
vorm te geven of een relatie aan
te gaan, afhankelijkheid, niet
kunnen kiezen. Allemaal gekma
kende dingen. Het verhaal biedt
geen oplossing. Terwijl de man
nen gewoon doorgaan met poke
ren wordt Blanche naar het ge
sticht gebracht en blijft Stella
waar ze was: bij Stanley. In feite
een open einde..."
Sara vat haar beweegredenen
om een dergelijk stuk op de
planken te willen zetten samen
als 'liefde om te spelen'. „Nee,
het is geen exhibitionisme al ken
ik al dergelijke gevoelens zelf
ook. Om deze rol te kunnen spe
len moet je een doorleefd mens
zijn, dat kun je niet leren. Op een
opleiding leren ze je alleen hoe
je, wat al in je zit, kunt uiten
zonder de angst er door over
spoeld te worden."
Tramlijn Begeerte staat twee
avonden, vrijdag 5 en zaterdag 6
februari, in het Bibliotheekthea
ter in Rotterdam. De spelers ho
pen dat de bar na afloop van de
voorstelling open is, zodat ze ook
met het publiek kunnen napraten.
CENTRALE VOOR PLEEGZ0RG
ZUID-HOLLAND/ZEELAND
bemiddelingsorganisatie voor pleeg- en opvangadressen
WIE WIL ER VOOR KINDEREN UIT SCHIEDAM E.O. (OVER) DAGPLEEGOUDER ZIJN
In Schiedam e.o. zijn dagpleegouders nodig voor de opvang van kinderen van vijf tot
twaalf jaar. Deze kinderen zijn een periode in behandeling geweest in een dagcentrum.
Ze wonen wel bij hun ouders, maar ter ondersteuning van de opvoeding is opvang door
dagpleegouders overdag noodzakelijk. Dagpleegouder bent u van maandag tot en met
vrijdag van 's middags drie uur tot 's avonds zeven uur.
Dagpleegouders kunnen rekenen op:
- een goede voorbereiding
- begeleiding en ondersteuning
- een kostenvergoeding
Over het bijzondere en interessante van dagpleegouderschap valt meer te vertellen. Het
Boddaertcentrum Schiedam, het Medisch Kleuterdagverblijf en de Centrale voor Pleeg-
zorg Zuid-Holland/Zeeland organiseren daartoe een
VOORLICHTINGSAVOND OVER DAGPLEEGZORG
:e avond of als u meer informatie wenst, kunt u contact
Aan toekomstige collega's die het
rijplezier van onze klanten vergroten.
Halfords heeft alles voor uw auto
en fiets. Van accessoires voor de auto
tot complete tweewielers.
Ze liggen klaar in maar liefst 80 filialen,
in België en Nederland.
Als je zó veelzijdig bent, heb je ook je
mensen veel te bieden.
'n Prettige werksfeer en prima
arbeidsvoorwaarden.
We zeggen niet voor niets:
je moet naar Halfords toe!
Voor ons nieuw te openen filiaal in Schiedam,
eind april, zoeken wij de volgende teamleden:
FILIAALMANAGER M/V
Als filiaalmanager ben je de motor achter het
succes van het filiaal waar je de leiding over hebt.
Je dient de klantgerichte formule op inventieve wijze
te onderbouwen.
En je bent mede verantwoordelijk voor het verkoop
resultaat, voorraadbeheer, goederen-
itroom en administratie. Je hebt een ruime ervaring
in de detailhandel en een MBO-opleiding, bij
voorkeur de detailhandelschool.
Je leeftijd is ca. 25-35 jaar.
ASSISTENT-
FILIAALMANAGER M/V
Als assistent-filiaalmanager ondersteun je de filiaal
manager. Tijdens zijn afwezigheid zorg je ervoor dat
alles gesmeerd blijft lopen.
Je hebt ervaring in de detailhandel, bij voorkeur in
een soortgelijke branchp. Een MDS-diploma is een
voordeel. Je leeftijd is ca. 20 - 25 jaar.
VERKOPER M/V
Als verkoper geef je de klanten een goed aankoop
advies. Je hebt belangstelling voor auto- en fiets-
accessoires en ervaring met de detailhandel,
liefst in een soortgelijke branche.
Je opleiding is MAVO/LTS/LDS en kennis van
autotechniek is een voordeel.
Je leeftijd is ca. 18-22 jaar.
HULPVERKOPERS M/V
Als hulpverkoper ondersteun je het
Halfords verkoopteam op zaterdag, koopavond en
andere drukke momenten. Verkoopervaring is een
voordeel, maar niet noodzakelijk
Je leeftijd is ca. 18-20 jaar.
Je schriftelijke reactie, met pasfoto, stuur je naar:
Halfords Nederland B.V., Accustraat 2 - 4,
3903 LX Veenendaal,
t.a.v. de heer W. van Geest
LES VOOR UW AUTO EN FIETS