1 Leon Boele, radiobeest Bus/PSB \i»nQeY Van jongste bediende tot jongste presentator E31v ÜSSPlmÈmh Suzanne Mulder de lucht in Eigen nieuws DINSDAG 30 MAART 1993 09.00 10.00 12.00 Maandag t/m vrijdag 07.00 In wisseldienst: Ine ke Moerman en Reint Jan Potze. Met van 07.30-08.30 uur: Editie Half Acht. En verder: Ik Bel Wel, Culturele Agenda, het Gedicht van de Dag. Nederlandstalige muziek. Henriëtte Geeve. Hans van Vliet en Leon Boele. Met: de Ruilbeurs, Het Waar Gebeurde Verhaal, de Grintte- gel, de Weekartiest, de Vijf van Vroeger. Chris Vemer. Met van 12.00-12.30 uur cultuur: maan dag: beeldende kunst met Dingenus van de Vrie; dinsdag: mu ziek met Arie Groe- neveld; woensdag: boeken met Maria Heiden; donderdag: film met Anneloek Sollart; vrijdag: thea ter met Frank van Dijl. Van 12.30-13.00 uur: Editie Half Eén. Van 13.00-13.30 uur: de Gast van de Week. Van 13.30-14.00 uur: Servicerubriek: maandag: milieu; dinsdag: sociale ru briek; woensdag: consumentenru briek; donderdag: goede zaken. RR-Expresse. Frans van Dun. De weg naar Kralin gen. Historisch program ma van Suzanne Mulder en Vivian de Koning. Erik Post. Met van 17.30-18.00 uur: Editie Half Zes. 18.00- Post aan de tele foon. 19.00 Telefonische reacties van luisteraars. Zaterdag: 14.00 16.00 17.00 10.00 19.00- 22.00 Zondag: 10.00 Het weekoverzicht. Ineke Moerman. Vonkey business. Roland Vonk. Het Motorpaleis van Wilfried de Jong. De Akai-Rijnmond 30. Reint Jan Potze. RR-sport. Peter Ou- werkerk. Deelder draait..., en jullie luisteren. Jazz met Jules. Wim Kerkhof. Met het Radio-Rijnmond- -kerkhof. RR-sport. Peter Ouwerkerk. 11.00 12.00 Rijnmonds Diep. Liesbeth van der Kruit. Rijnmonds Diep Cultuur. Frank van Dijl. Oldtimers. Hits van toen met Pieter Leen. 13.00- RR-sport. Leon Boe- 18.00 le/Victor Deconinck. Eigen nieuws op de hele uren. Actualiteiten op werk dagen: 7.30.12.30 en 17.30 uur. Actuele programma-infor matie op Teletekst-pagina 873. Het laatste Radio-Rijn- mond-nieuws op Teletekst- -pagina 874. Hoofdredacteur/direc teur: NICO HAASBROEK Radio Rijnmond Reporter verschijnt maandelijks als bijlage van De Haven loods en Het Zuiden in een oplage van een half miljoen exemplaren in het zendgebied van Radio Rijnmond (93.4 FM) In opdracht van Radio Rijnmond Delftsestraat 21 3013 AD Rotterdam Tel. 010-4334433 gerealiseerd door Kuijpers&vanDijl MediaMaatschap Binnen Walevest 21 3311 AA Dordrecht Tel. 078-148847 en uitgegeven door Wegener Huis-aan-huisbladen BV Postbus 1980 3000 BZ Rotterdam Tel. 010-4699911 Advertentie-exploitatie: Wegener Huis-aan-huisbladen BV Inlichtingen A. van Mete ren Tel. 010-4699324 Het volgende nummer van Radio Rijnmond Re porter verschijnt op dins dag 4 mei 1993. Deze maand wordt hij 24 (de zestiende, om precies te zijn) en daar mee is hij nog altijd een van Radio Rijn monds allerjongste me dewerkers: Léon Boele. Radiomaker pur sang. Zes jaar geleden hoor de hij, 'via via', zoals dat gaat, dat ze bij Ra dio Rijnmond behoefte hadden aan een bu reauredacteur op de sportredactie. „Dat ben ik toen gaan doen." Daarmee ging een toen al lang gekoesterde wens van Léon in ver vulling. Want bij de radio, dat wilde hij al tijd al. „Zo lang als ik me kan herin neren zat ik bij mijn pickuppie de plaatjes aan te kondigen," vertelt hij. Hij wil niet bewe ren dat hij daarmee zijn stem heeft 'gekweekt'. Die was er eigenlijk altijd al. „Ik luister haast nooit naar mezelf, want dan ga ik me toch maar zitten storen aan allerlei dingen. Ik weet niet of ik wel zo'n goeie radiostem heb." Die bescheidenheid wordt niet door iedereen gedeeld. Bij Ra dio Rijnmond wordt Léon Boele beschouwd als radio beest. Hij heeft zich als zoda nig ontwikkeld in de praktijk, want toen hij na zijn voortge zette opleiding naar de School voor de Journalistiek wilde, werd hij twee keer achter el kaar uitgeloot. „Ik denk dat je dat gevoel voor radio niet op de School leert. Dat heb je of je hebt het niet. Ik denk dat het wel beter is voor je algemene ontwikke ling om die opleiding te doen, maar wat ik hoor is dat je vooral wordt voorbereid op baantjes bij een tijdschrift of bij een krant. En dat is iets wat ik op dit moment niet am bieer." Bij Hans Sinds kort neemt Léon de plaats in van Pieter Leen in het ochtendprogramma van Hans van Vliet. Dat is een functie die, in tegenstelling tot die van sportverslaggever, wat Léon Boele óók is, hele maal niets met journalistiek te maken heeft. „Het is gewoon heel erg leuk. Ik houd veel van muziek, en dan is dit eigenlijk het mooiste baantje bij Radio Rijnmond. Op dat van Frans van Dun na. Wat is er nou mooier dan plaatjes draaien?" Nou, misschien het program ma tussen zeven en negen uur in de ochtend presenteren? Léon: „Daar had ik ook voor kunnen kiezen, en misschien was dat in het kader van car rièreplanning slimmer ge weest. Nee, het is niet zo dat ik daar niet voor heb gekozen omdat ik dan elke ochtend vroeg op zou moeten. Dat is niet zo'n probleem. Boven dien heb je dan 's middags vrij." Alsof Léon Boele vrije midda gen zou willen... „Ik ben wel een workaholic geweest... Nou ja, nu nog wel. Dit werk is zo leuk datje soms niet weet wanneer je moet stoppen." Het heeft er wel eens wat van weg dat Léon nóóit stopt. Elke tweede zon dagmiddag is hjj immers ook op 93.4 FM te horen als hij het sportprogramma presenteert. Hij doet dat in wisseldienst met Victor Deconinck. „Ik zou er niet aan moeten denken om elke zondagmiddag vrij te zijn," zegt Léon. Dóet hij aan carrièreplanning? Even nadenken. Dan: „Een heleboel mensen zeggen dat ik niet zo goed weet wat ik wil. Dat ontken ik dan, maar ei genlijk hebben ze wel gelijk. Er zijn er die vinden dat mijn keuze om bij Hans in het pro gramma te gaan zitten niet zo verstandig is. Maar ja, overal zitten wel mindere kanten Bijrol? zijn hand kunnen zetten. Blijft toch de vraag waarom hij dan tevreden is met een bijrol bij Hans van Vliet? „Dat weet ik nou juist niet, of ik dat programma naar mijn hand zou kunnen zetten... Ik Suzanne Mulder, de maakster van Radio Rijnmonds programma vol oral history, De Weg naar Kralingen, hing vorige week hoog in de lucht boven Rotterdam. In een éénmotorig vliegtuigje van de firma Kr oonduif maakte zij een rondvlucht met de heer A.JA. Hermans die het bombardement op de wijken Bospolder-Tussendijken van 31 maart 1943 door de Amerikaanse luchtmacht heeft geanalyseerd. Dit zogeheten 'vergeten bombardement' was bedoeld voor het havencomplex Keilehaven, Lekhaven en Ussélhaven, maar vernielde in plaats daarvan 2661 woningen, 190 winkels en 89 bedrijven in het noorden van Rotterdam. 326 Rotterdammers en één Amerikaanse vlieger vonden bij deze fatale vergissing de dood. Ruim 18.000 mensen werden dakloos. In De Weg naar Kralingen, op werkdagen van 16.00 tot 17.00 uur, praat Suzanne Mulder deze week met verschillende ooggetuigen. Tijdens de rondvlucht boven het toendertijd getroffen stadsdeel vertelde de heer Hermans aan Suzanne hoe deze vergissing in de door de oorlog toch al zwaar geteisterde stad heeft kunnen gebeuren. ben 23, ik heb niet zo bijster veel journalistieke ervaring, hoewel... Wél meer dan de meeste jonge mensen die van de School komen... Maar in elk geval onvoldoende om als eindredacteur van dat pro gramma op te treden. Vind ik. Bovendien: het is toch elke dag weer een feest om met iemand als Hans te mogen werken!" In het begin van zijn loopbaan bij Radio Rijnmond was Léon een soort jongste bediende: „Ik deed echt alles. Stickers uitdelen, de Radio Rijnmond Reporter naar alle DA-drogis- ten brengen, sportblokjes pre senteren, met kratten sjou wen - dat past niet helemaal in het beeld dat mensen van een journalist hebben." Nu doet hij nog van alles, maar de term 'jongste bedien de' is allang niet meer op hem van toepassing. Hij zoekt ook de muziek uit die tussen tien en twaalf wordt gedraaid en dat dat niet bepaald de muziek is die hij thuis draait (U2, Pe arl Jam, Red Hot Chili Pep pers) vindt hjj bepaald niet erg. „Ik kan de lieve luiste raars toch niet laten schrik ken?" Met zijn favoriete muziek zou hij wel iets willen doen op zijn favoriete station (over tien jaar ziet hij zich nog steeds bij Radio Rijnmond werken). Een programma in de avonduren bijvoorbeeld, als RR vieren twintig uur per dag gaat uit zenden. „Want als je het op pervlakkig bekijkt, kun je zeggen dat Radio Rijnmond vooral oudere mensen aan zich bindt. Bij Rijnmond zijn de jongeren tussen 16 en 30 een beetje een vergeten groep. Voor die mensen wil ik wel iets doen." Wat zo geinig is aan dit werk; je kan zo lekker sto ken. Om een onderwerpje voor het nieuws te creëren, breng je gewoon twee par tijen die het niet met elkaar eens zijn met elkaar in con tact. Even flink stoken; wat peuren in de zelfgemaakte beerput en je nieuwsonder werp is geboren. Neem nou het verhaal van de radar-detector van de firma Correct: een appa raat waarmee automobi listen politie-controles kun nen zien aankomen. In een advertentie bood de firma mensen die een snelheids bekeuring konden overleg gen vijftig gulden korting op de aanschafprijs van een radardetector. Wie zou daar nou eens kwaad om worden, vroegen wij ons op de redaktie af. Het ant woord was snel bedacht. Veilig Verkeer Nederland (WN). Dus bellen we WN om te verklikken wat Cor rect gedaan heeft, en of dat niet tot gevaarlijke situa ties zal leiden op de weg? WN hapt uiteraard direct. 'WAT bieden ze aan??? Korting voor snelheidso vertreders?' (Ik maak het hier iets dramatischer dan het in werkelijkheid was.) In de uitzending windt de dame van WN zich op: 'Wat is dat voor een idiote aanbieding? Het slechte ge drag van die snelheidsdui vels een beetje aanmoedi gen! Er gebeuren al zoveel ongelukken in Nederland vanwege gekken die over de wegen scheuren; die ra dar-detector is s verantwoord.' Een geschrokken van Correct stamelt in de uitzending dat het zo niet is bedoeld en dat hij er per soonlijk ook niet gelukkig is met de advertentie.' Een dag later wordt het nog beter. Correct meldt dat ze de radardetector maar he lemaal uit de handel neemt. 'Dit blijkt te gevoelig te liggen,' zegt de Correct- meneer. Het bericht wordt overgenomen door de krant en de televisie. Op de redaktie heerst een vol daan gevoel. We hebben weer voor opschudding ge zorgd. (En ik kan weer be- keuringen dokken). Nog een voorbeeld van zelf nieuws maken. Door toe doen van Hans van Vliet cs is de tot dan volstrekt onbe kende Willy Batenburg (zie foto's voorpagina laatste Radio Rijnmond Reporter) opeens een wereldartiest geworden. De vijfenzestig jarige zanger uit Dordrecht heeft met zijn simpele lied jes het hele Rijnmond ge bied veroverd. 'Jamalaya on de mayo', 'Oene meine mats Tirol' en 'Dubbele bui tenbanden' worden luid keels op straat gezongen. Willy is er nu mee op tour nee. Zoals laatst in café De Gouden Snor. Willy, gekleed in een rood colbertje, komt qua lengte ongeveer tot mijn middel, dus stond ie eigenlijk meer onder dan aan de bar. De kroeg-dames lopen voort durend met Willy te dwe pen. Of ie nog wat wil drin ken, dat ie er zo mooi uit ziet. En dan praten ze ver der met elkaar óver hem, zoals je het over een hond hebt: 'Hij is zo lief, we heb ben hem net opgehaald en we brengen hem straks ook weer netjes thuis. En als ie honger heeft of dorst mag ie alles drinken. Hij mag van mij altijd hier blijven. Hèèèèèè Willyyyyyyy!' Ondertussen is Willy Ba tenburg nergens meer te be kennen. Als zijn manager een uur te laat arriveert, gaan we hem zoeken. Willy blijkt al die tijd in zijn dooie eentje in de kelder te hebben gezeten. Hij heeft zijn Oostenrijkse lederho- sen al aan, Tiroler hoedje op het hoofd. Even later staat ie met zijn banjo op het omgedraaide bierkratje te zingen. Zo'n kwetsbaar mannetje met blote kniet jes... Ik denk niet dat hij weet hoe er af en toe met hem wordt gesold. Vorige week gaf een of andere klootzak hem een condoom en toen dacht ie dat het een broche was. Zo zie je hoe raar het kan lopen met eigen nieuws, de meneer van Correct kan vanwege de radio-aan dacht zijn detectors niet meer kwijt, de cassettes van Willy Batenburg zijn niet meer aan te slepen. Ik ga in ieder geval niet meer naar een optreden van Willy. Ik koop de CD wel, als die uit komt. Bij Correct. Vonkey Business is een plooibaar programma op Radio:!;: Rijnmond over journalistiek en andere vormen van zelf- bevlekking. In de Radio Rijnmond Reporter onthult de!;!; maker van Vonkey Business wat zich zoal afspeelt achter de schermen van het programma. DE GROTE RADIO RIJNMOND FAMILIE In hun hart worden journalisten het liefst zélf geinter- viewd, hoor je wel eens cynische collega's zeggen, en daar zit misschien wat in. Als je maar genoeg onderg interessante mensen verkeert, en als al je ideetjes;!;-, maar voldoende worden uitvergroot door het medium waarvoor je werkt, dan ga je vanzelf je eigen inbreng en de uitvergroting door het medium door elkaar halen, en g denken dat je zelf ook interessant bent. Zagen die verrekte collega's nou maar eens hoe interview- waardig jij eigenlijk bent! Wat een goede verhalen jij met je meedraagt! Maar helaas, de werkelijkheid is wreed, de journalist moet zijn verlangen onderdrukken, en van de weerom- ;-.; stuit beschouwt hij het zelf ook als 'te makkelijk' om collega's te ondervragen. Tot zover ons - interessante! - theorietje aangaande de psyche van de journalist. Maar aangezien Vonkey Business geen scrupules kent. slepen wij met zekere regelmaat mede-journalisten voor de microfoon. Vaak zelfs Rijnmond-collega's, dit onder net motto De Grote Radio Rijnmond Familie. Zo hadden wij laatst Rob Koster, die afscheid nam bij x Rijnmond, om te beginnen aan een carrière als parlemen- g S tair medewerker van de Vara op Radio 1. Rob was vereerd 'y door het verzoek om een zogeheten exit-interview. S Wij hebben een kwartier of zo zitten praten, over van alles g en nog wat. Over waarom hij wegging, wat voor hem hoogtepunten bij Rijnmond waren geweest, hoe hij Hil- g versum tot op heden had ervaren, wat hij zag in de g: parlementaire journalistiek en hoe hij dacht om te gaan g met het rookgordijn van ambtelijk jargon in Den Haag. ;o Rob liet overal zijn licht over schijnen. S De avond voor de uitzending, in het café, keek hij dan ook g enigszins beteuterd op, toen wij hem met een zo bree- g: K: mogelijke grijns mededeelden dat in de montage van het hele gesprek maar 22 seconden was overgebleven. „Tja," sprak hij bedachtzaam. „Het is misschien wel goed g om het ook eens van deze kant mee te maken." IS DE DIREKTEUR j GOED OF SLECHT? Wie wij ook nogal eens in Vonkey Business mogen g: verwelkomen: onze eigen direkteur/hoofdre- g: dakteur Nico Haasbroek. De nieuwsredaktie van Radio Rijnmond is te-;!;! rughoudend in het berichten over Rijnmond;;;; zelf, u begrijpt het, maar zoals gezegd: Vonkey Business S kent geen scrupules en Nico krijgt vrij baan om uit te !g leggen welk schandaal nu weer heel erg meevalt en welke g: leuk plan hij deze week weer heeft uitgebroed. Als het moet kan Nico serieus zijn, maar hij heeft er een handje van om gek uit de hoek te komen. Hij houdt van het onverwachte. Vindt het leuk om mensen op het ver- keerde been te zetten, uit de tent te lokken. Dat lukt hem aardig, tot in een functioneringsgesprek toe. Ergens vorig jaar hadden we zo'n gesprek, buiten het i; hereik van de microfoon, want er is natuurlijk een grens g; aan de zelfbevlekking. g! Toen we, dacht ik, klaar waren, zei Nico: „Ik wil nog een g ding van je weten." En dat was? „Is de mens goed of slecht?" Even was ik perplex. Wat een vraag. Is de mens goed of g slecht? „De mens is plooibaar," antwoordde ik. Het leek zomaar een onverwacht vraagje tot besluit, maar sindsdien speelt ie dagelijks door mijn hoofd. Ik vrees dat ;g ik chronisch uit de tent ben gelokt door die Haasbroek. g Wat zou u eigenlijk antwoorden? DE KASSA VAN DRS. KULOTJE S:* ommige leden van De Grote Radio Rijnmond Fami- lie zijn ook elders in de journalistiek aktief, en als ;g het even kan volgen we hen op de voet. Zo is :g verslaggever Jack Kerklaan niet alleen wereldbe- roemd in Rotterdam als lid van De Grote Radio !g Rijnmond Familie, maar zelfs een beetje Bekende Neder- g lander door zijn optreden als drs. H. Kulotje van de Maatschap ter Bevordering van de Ruilhandel in het ;g Varatelevisieprogramma Kassa! Niet gehinderd door wat voor terughoudendheid dan ook g belt hij bij wildvreemden aan om spullen te ruilen. Dat g levert soms ronduit surrealistische gesprekken op, die de televisiekijker in ingedikte vorm over zich krijgt uitge- g stort. Aan Jacks bijdrage wordt heftig gemonteerd. Hoe dat gaat? Jack gaat met een camera- en geluidsman op stap, de Vara maakt van de ruwe, professionele opnameband een kopie- g x tje op VHS, die bekijkt Jack thuis aandachtig, en dan gaat g hij een middagje met een zogeheten 'editor' de montage- kamer in. rijdt. Bij die redaktrice op de trap woont een andere g journalist van Rijnmond, en die geeft dan steeds de band g! aan Jack. ij! Toevallig ben ik die andere journalist. En steeds als ik weer een VHS van drs. H. Kulotje in g handen heb, ben ik dus even in de verleiding om te kijken g of er bij die ruwe opnames niet iets leuk zit voor Vonkey Business. Waarom wachten tot het wordt uitgezonden? g Maar dan denk ik weer: is de mens goed of slecht? g Plooibaar dus, maar misschien wel meestal goed.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 9