Geloof, hoop èn toch liefde vormen zwaartepunt van gay-surpriseparty Julien Schoenaerts is èn speelt een geniaal en veelzijdige oud acteur UIT Geen toekomst voor Dracula Internationale gasten op de Zomerconcerten in de Doelen Poison Idea: te lelijk en gemeen? DONDERDAG 13 MEI 1993 19-550 DE HAVENLOODS HET ZUIDEN Jan Akkerman komt naar Rotterdam om zijn nieuwste werkstuk, het album Pucci ni's Café te promoten. Hij doet dat op zaterdag 15 mei om 15.00 uur bij IT-records, in het Donnerpand aan de Lijnbaan 150 op het vijfde niveau. De grootste erken ning die de gitarist ooit kreeg, was dat hij in 1973 door het Engelse blad Melo dy Maker tot 's werelds grootste gitaarspeler werd uitgeroepen. Ook met Pucci ni's Café bewijst Akkerman zijn kwaliteit weer eens. Concertgebouw De Doe len wil een proef houden met kinderopvang. Bij voldoende belangstelling is het de be doeling bij de serie Muziek op zondagmorgen oppas te ver zorgen voor kinderen tussen 2 en 6 jaar. De Doelen zorgt voor goede leiding, een veili ge omgeving en aantrekkelijk spelmateriaal. Wie meer wil weten kan telefonisch contact opnemen met de afdeling communicatie via nummer 010-2171745. Het Rotterdams Operette Gezelschap houdt op 15 en 22 mei audities voor de groots opgezette musical Kaat Mos sel. Welkom zijn gevorderde muzikanten die van blad kunnen spelen op tenminste één van de volgende instru menten: piano of accordeon, synthesizer, basgitaar, gitaar, trombone, trompet, hoorn, fagot, fluit, hobo, klarinet en saxofoon, viool, altviool of cello. Dirigent van de pro- duktie Jean Wiertz zal de se lectie uitvoeren, het idee voor Kaat Mossel is van de Rot terdammer bert Vos. Het is verder uitgewerkt door be kende mensen als Peter Blan ker en Gerard Cox. De ziek van de musical is voor het grootste gedeelte geschre ven door Wiertz. Eind april '94 zal Kaat Mossel in pre mière gaan. Voor andere in lichtingen is Mevrouw Aartse van het gezelschap telefo nisch bereikbaar op nummer 010-4223896. In het Jeugdtheater Hof- jlein in Rotterdam waant de jezoeker zich tijdens het weekeinde van 15 en 16 mei Hollywoods Glamourwe- reld, als het Zang- en Dans- festival gehouden wordt. Een beroepsjury, een kinderjury en het publiek beoordelen 23 dansgezelschappen ne 20 zangtalenten, die zich inzet ten voor het winnen van een 'Goldie'. Het Festival is op zaterdag 15 mei van 11.00 tot 16.00 uur en van 19.30 tot 21.00 uur en op zondag 16 mei van 11.00 tot 17.00 uur. Kaartjes zijn tijdens het festi val aan de kassa te koop en kosten zes gulden (tot en met 16 jaar) of negen gulden. muziek Patrick Lauwerends treedt op zondag 16 mei op in Thea ter de Evenaar van het Mu seum voor Volkende Rotter dam. De zeskoppige formatie speelt moderne Surinaamse kaseko, variërend van eigen werk tot Surinaamse stan dards. Het optreden begint om 14.00 uur en de toegangs- kosten zijn 12,50 of een tientje met korting. De familievoorstelling De Wind in de Wilgen van het RO Theater is op donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 mei nogmaals te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Het stuk is een bewerking van het klassieke kinderboek The Wind in the Willows van Kenneth Grahame. Op don derdag 20 mei, Hemelvaarts dag, wordt de voorstelling in geleid door Midas Dekkers, bioloog, schrijver en vertel ler. De inleiding begint om 19.30 uur in de hal van de schouwburg. De voorstellin gen beginnen om 20.15 uur. Kaartjes a 20,- voor vol wassenen en een tientje voor kinderen jonger dan 15 jaar zijn te bestellen op 010- 411 811 0. Michael Matthews heeft iets met monsters. In '91 bemoeide de danser/acteur zich in de solo voorstelling Frank hoogstper soonlijk met de legendarische Frankenstein. Vanaf april loopt inmiddels zijn vampierproductie Dracula (Fear is a man's best friend). Zowel Frank als Dracula zijn onderdeel van een Mat thew's 'monstertrilogie', met als centrale thema's ziekte en dood, liefde en eenzaamheid. Matthews laat in zijn laatste productie opnieuw een ander licht schijnen op een klassiek monster. Het is geenszins een simpel verhaaltje dat de revue passeert. In Dracula voegt Mat thews aan het toch al bloeddor stige verhaal nog een minstens zo afschrikwekkende dimensie toe: aids. In het met angst, dood en bloed doordrenkte verhaal fungeert Matthews zelf als het ptenti'ele slachtoffer van twee damesvampiers en Dracula zelf. Wanneer hij zich als pizzaboy bij Dracula en dames meldt, wordt hem door dit gezelschap een glaasje wijn aangeboden. Onder het borrelpraatje, dropt hij de mededeling dat'ie seropositief is. Een schokkende mededeling voor creaturen die zich met bloed voeden. De éonsternatie is dan ook groot. Vooral als Mat thews wellicht ten overvloede uitlegt dat anno 1993 voor vam piers het sprookje echt wel uit is. Hongersnood staat hen te wach ten. Net als voor hem valt er geen passie meer uit te leven. Waarmee het gezelschap op ge lijke voet komt te staan. Hen wacht een ongewisse en angst aanjagende toekomst. Dracula wordt, buiten Matthews zelf, van 13 tot en met 15 mei, in Lantaren/Venster gespeeld door Jimi D. Voce, Hendrien Adams en Hilt de Vos. Lantaren/Venster is aan de Gouvernestraat 133 in Rotter dam, tel. 010-4361311. Er zijn ook damesvampiers... De Ware Liefde (true love) Show is een fonkelnieuw rela- tieprogrammavoor gays en lesbos. Na het verscheiden van Hellun Zelluf heeft de in middels opgerichte gelijkna mige stichting het Geloof-, Hoop- en Liefdewerk overge- nomen.De dames Vera Springveer, Coby Genezijde en Moeder Bep van Zondag Middag Zelluf besloten hel- lun's werk voort te zetten met bureau De Ware Liefde. De W.L.S. is naast een relatie show, een promotie-avond voor safe sex in de vorm van provocerend amusement. Nighttown ,aan de West Kruiskade 28 in Rotterdam, houdt op woensdag 19 mei een 'Gay-Surpriseparty' met als cultureel hoogtepunt deze en geen andere Ware Liefde Show. De 'pika' voorstelling is een grootse theaterproduktie rond het thema gay-dating. Bekende Nederlanders als Jacques Ma- nuela Herb verlenen vol genoe gen hun belangeloze medewer king. Om dat te bereiken heb ben, Vera, Coby en Bep in hun oneindige goedhoed Viola Voila en Beestje Freek wederom in dienst genomen. Voila als secre taresse; Beestje Freek als assis tent in algemene dienst. Nieuw komers in Huize de Ware Liefde zijn Agnetha Immergeil, die licht huishoudelijk werk verricht, en Eugene Hoochtepaert als butler. Met hun bureau willen Vera, Coby en Bep gays en lesbos van alle rangen en standen aan een (nieuwe) levenspartner helpen. Dit alles geheel belangeloos. Dat wil zeggen: Coby Genezijde heeft zich gespecialiseerd in het doorgronden van karakters van haar cliëntèle, Bep van Zelluf positioneert zich als emotie-des kundige en Vera Springveer houdt zich voornamelijk bezig met de materiële potentie van de liefdeskandidaten. Medewerking aan De Ware Liefde Show wordt verleend door: Jacques Herb, Trio Zang voor Vriendschap, een mystery guest plus plaatselijke artiesten. En, na afloop van de voorstel ling is er steevast een dansfeest. Hellun Zelluf is een stichting die zich sinds 2 jaar bezighoudt met de organisatie van artistieke en vooral amusante activiteiten met een flinke knipoog naar het 'safe-sex-voorlichtingswezen' in Nederland. De oorspronkelijke oprichter Hellun Zelluf (Geert Vissers) is in 1992 overleden, maar heeft in nauwelijks meer dan een jaar tijd met zijn Club Chique in Amsterdam met de Gay dating Show een overduide lijk stempel gedrukt op de com plete homo-uitgaansscene. Alle grote media stortten zich in no time op deze vorm van enter- De Hellun-formule Hellun wilde evenwel na een jaar niet verder gaan met Club Chi que omdat ze grotere plannen had. Die plannen resulteerden nog hetzelfde jaar in twee com plete theatershows. De Hellun Zelluf Show, uit okto ber 1991, was een gestyleerde en meer theatrale editie van de Gay Dating Show. Guus Vleugel schreef twee liedjes waarvan één Wat is liefde, Hellun's lijflied werd. Voor zolang het duurde. Het Trio Zang Voor Vriend schap, bekend geworden met ge zongen Weerberichten voor de KRO-radio zong (naast Safe- sex-reclameboodschappen) z'n in Club Chique beroemde ge worden Prince-vertaling Trek je af. Het trio werd dan ook de vaste vocale begeleidingsgroep van Hellun. Eén van de opvallendste rollen in de twee laatste shows was die van Vera Springveer (Charles Lucker). Vera zong in de Kerst show een eigen lied over haar overleden hondje Beffie. Ook te kende ze voor de ode aan Hel lun: Hellun waar ben je nou ge bleven uit de eerste show zonder Hellun zelf. Glitter, sex, 'raue' humor en een kritische instelling, vormen de hoofdbestanddelen van de Hel lun-formule. Maar vooral ook glitter glamour, op een manier die zijn weerga in Nederland maar zelden heeft gekend en meer verwant is aan internatio nale pop-stijltrends zoals van lie den als Madonna en Prince. Maar dan met traditioneel thea ter. In juni 1992 werd Hellun, weer als Geert Vissers, begraven, om ringd en bezongen door zijn vrienden en vriendinnen... Zoals Juan Tajes (in de show vertegen woordigd met Milonga d'Albor- noz), Marco de Koning, Carla de Boer, Jan Rot, Vera Spring veer, Trio Zang voor Vriend schap, accordeoniste Tillie Trek haak, tapdanseuse Coco Co quet, ma Bep van Zelluf en vele, vele anderen. Maar, zij leeft voort! In de stich ting, èn in de shows zoals die aanstaande woensdag in Rotter dam zijn mee te maken. Een oude man: ongenadig scherp en cynisch. Maar, te gelijkertijd evenzeer kwets baar, illusieloos en toch hun kerend naar mensen. Zo vertolkt Juliën Schoe naerts de hoofdpersoon -een oude uitgerangeerde acteur- uit het stuk Einfach Kompli- ziert van de Oostenrijkse au teur Thomas Bernhard. Enkele kernleden van toneel groep Stan wilden Einfach Kompliziert al lang spelen. Ze staken negen maanden in de ver taling en bewerking. De opvoe ring kon, wat hen betreft maar door één man worden uige- voerd: Juliën Schoenaerts, zelf net zo geadoreerd en verguisd als de persoon die hij speelt. In Nederland was hij ondermeer te zien in in De Wereldverbeteraar, een ander solodrama van Bern hard en in talloze filmrollen. Het meest recent in Daens. Hoopje ellende Wanneer het stuk begint, hangt voor het brede podium een smal, half opgehaald toneelgordijn. Daarachter sjouwt de 82-jarige ex-acteur zelf de rekwisieten voor zijn spel aan. Dan roffelt hij drie maal met zijn vuist op de tafel. Zo werd in vroeger dagen geluk over voorstelling en spel afgeroepen. Vervolgens ver schijnt de acteur naast het gor dijn en draait het zelf omhoog, terwijl hij over zijn schouder zegt: „Als iemand me toch in deze pose zag. Medeplichtigheid. Geringschatting van handenar beid." De manier waarop hij praat en beweegt, maakt je on willekeurig aan het lachen, al ziet de acteur er met zijn verwar de haardos en zijn als Krapp witgeschminkte gezicht uit als een hoopje eenzame ellende. Daarmee is meteen de toon van de rest van de voorstelling gezet: een wat bizarre mengeling van angst, eenzaamheid, vervreem ding, zelfbevestiging, aan het schizofrene grenzende gespleten heid, knorrigheid, zeurderigheid, ontkenning van veel, zoniet al les, ongeloof in het leven, bang makerij. In feite dus het gewone Thomas Bernhardrecept, alleen betreft het knorren en zeuren in dit geval niet zozeer toestanden. Het 'gekreun' is persoonlijker, existentiëler en daardoor mense lijker. Bovendien is ruim plaats Julien Schoenaerts in 'Gewoon ingewikkeld' ingeruimd voor zelfspot en iro- Alleen maar onzin „Ons ongeluk bereiden we zelf toe", zegt Schoenaerts, „als een onsmakelijke soep, die we onver zadigbaar oplepelen." Hij zit af wisselend op ue vloer, achter een tafel, terzijde in een gemakkelij ke stoel of klost op viltpantoffels dpor de ruimte. Die is zo goed als kaal. Achteraan staat in de leegte een deur. In de breedte loopt een draad waaraan grote vleeshaken hangen. Daar prikt de acteur boodschappenbriefjes aan. en een stuk van Schopen hauer. Opzij staat een bandre corder. Op de première stonden er ook nog een veldbed en een ijskast, waarvan gezegd wordt dat Schoenaerts die liet weghalen. De inhoud van de ijskast staat nu op de grond (vruchtensap) of hangt aan de vleeshaken (brood, worst, kaas). Verder zijn er enkel nog een po en een soort hoede- doos, waarin de akteur de ko ningskroon uit Richard III be waart die. hem door het dankba re stadsbestuur van Duisberg werd geschonken bij zijn 70ste verjaardag. „Ze dachten met zijn zeventigste verjaardag mijn laat ste te vieren, maar ze hebben mijn tachtigste ook nog moeten vieren." Wanneer hij de kroon opzet ko men de bedenkingen over de to neelspeelkunst: „Theaterkunst, terrorisme. Acht weken lang le ren hoesten zoals een koning hoest. Mijn hele leven alleen maar onzin gehoord. Te veel aan het theater gedacht terwijl ik speelde. Als men ons vraagt wat de teaterkunst is, wij weten het niet. Gewoon ingewikkeld. Tea terkunst, dodelijke kunst." Zelfcontrole Hoewel er een aantal hints wordt gegeven, wordt in de so bere vorm waarin Stan het stuk heeft gegoten, pas aan het eind duidelijk wat er in Gewoon inge wikkeld werkelijk aan de hand is. De uitspraken, de poses, de bangmakerij van het meisje dat de acteur zijn melk brengt, de aarzelingen: er zijn vele aandui dingen dat de oude akteur welis waar zichzelf is, maar hem tege lijkertijd ook slechts speelt. Als op een repetitie. Wanneer hij aan het eind de bandopnemer aanzet blijkt hij alles te hebben opgeno men: „Vrijwillige zelfcontrole zonder skrupules.", noemt hij dat. Tragischer kun je het niet beden ken. Komischer ook niet. En in dat onder een doorlopend ironi sche stroom gezet veld tussen een aan het medevoelen appelle rende tragiek en een onweer staanbare komiek van het mo ment, etaleert Een herboren lij kende Julien Schoenaerts zet in Gewoon Ingewikkeld zijn grote, geniale kunde neer. „Ik ben een genie", zegt de acteur. Maar ook: „ik ben een arme, oude hond." Tussen deze uitersten spreekt en toont Schoenaerts ontelbare nu ances in denken en voelen. Zijn techniek is fenomenaal, zijn ti ming perfect en zijn wat grimmi ge gevoel voor humor groot. Wat hij doet met zijn tekst is bijna niet te evenaren. Schoenaerts speelt op 19 en 20 mei een voorstelling in Lantaren- /Venster in Rotterdam. In de Doelen is deze zomer op muzikaal gebied genoeg te beleven. Speciaal voor de thuisblijvers organiseert de Doelen een zestal concerten van internationale jeugdorkesten uit Europa en Azië. Deze orkesten zullen onder leiding van gerenommeerde dirigenten compo sities uit zowel de romantiek als uit de twintigste eeuw uitvoèren. De spits wordt op 30 juli afgebeten door het Nationaal Jeugd Orkest onder leiding van Roberto Benzi. Zes jeugdorkesten in korte tijd na elkaar te beluisteren, dat kan alleen in de Doelen. Uit Europa, uit Azië en uit andere delen van de wereld komen de jonge musici naar Rotterdam om onder leiding van dirigenten van naam een uitvoering te verzorgen. Aan de serie werken bovendien gerenommeerde solisten mee. Enkele namen: Roberto Benzi, Boris Belkin, Kurt en Michael Sanderling, Gidon Kremer, Heinza Holliger en Andras Schiff zullen allen meewerken. Tenslotte brengt de reeks een prachtige mix van absolute meester werken uit de vorige eeuw, klassiekers van de twintigste eeuw en een paar verrassende ontdekkingen van onze eigen tijd. Het eerste concert in de serie wordt verzorgd door het Nationaal Jeugdorkest onder leiding van Roberto Benzi. De violist Boris Belkin werkt aan dit concert mee. 12 Dagen later ebzoekt het Wereld Jeugd Koor en Orkest oJ.v. Ole Kristian Ruud en Michael Brewer de Doelen. Ole Kristian Ruud is een jonge dirigent die sinds 1985 op de podia te horen is. Zo werkt hij regelmatig met het Oslo Philharmo- nisch Orkest. Michael Brewer heeft als grootste passie koormuziek. Hij won al twee keer, met verschillende koren, de internationale koorcompetitie 'Let the Peoples Sing'. Op 14 augustus geeft het European Community Youth Orchestra acte de presence. Dit orkest staat onder de bezielende leiding van Kurt Sanderling. Michael Sanderling zal cello spelen. De cellist maakte in 1985 op 18-jarige leeftijd zijn debuut bij het Gewandhau- sorchehster van Leipzig, onder leiding van Kurt Masur. Jonge musici uit Azië zullen de Doelen op 16 augustus betreden. Het Asian Youth Orchestra bestaat pas sinds 1990 en maakt elk jaar een zes weken durende tournee. The Japan Times noemde het orkest 'één van de belangrijkste fenomenen in de wereld van serieuze muziek in Azië'. Ook in Rotterdam belooft het een bijzondere uitvoering te worden door de medewerking van de wereldberoemde violist Gidon Kremer. Daarna is het de beurt aan het Gustav Mahler Jugend Orchester onder leiding van Mare Albrecht. De serie wordt afgesloten door de junge deutsche Philharmonie. De bekende pianist Andras Schiff werkt aan deze uitvoering mee. Datum: zomer 1993. Tijd: 20.15 uur. Plaats: Concert- en congresge bouw de Doelen, grote zaal. Toegang: abonnement f75,-; met reductie f50,-; per concert f 17,50; met reductie f 12,50. Michael Sanderling Voor veel bands loopt de carriè replanning volgens een vast stra mien. Eerst wordt er in kleine clubs en obscure zaaltjes ge speeld en daarna zoekt men naar de doorbraak naar een breed pu bliek. De heren van de Ameri kaanse punk/rock 'n roll-band Poison Idea hebben de hoop op uitpuilende voetbalstadions ech ter al opgegeven. Volgens hun eigen zeggen zijn ze daarvoor te luidruchtig, te gemeen, te snel, te lelijk, te eerlijk, kortom te veel 'Poison Idea'. Op 18 mei valt in het Rotterdamse Nighttown te zien of ze die alternatieve, 'lek ker slechte' reputatie waar kun nen maken. Zoals op de foto te zien is, zijn het ook geen jongens die je om een boodschap stuurt. Zelf vin den ze het een wonder dat ze nog steeds op de podia te vinden zijn. Tien jaar van drank, vuilbekke rij en een gezamenlijke levensstijl die balanceert op het randje van de afgrond heeft de energie nog niet gebroken. Voor de house-liefhebber heeft Nighttown tijdens de disco van vrijdag 21 mei neerlands be kendste house-band Quazar ge contacteerd. Quazar verschijnt op het podium met een complete electronische studio, zangeres Farida Merville, go-go-danse ressen en een lichtshow. De en tree is 12,50. Poison Idea speelt op 18 mei om 21.00 uur in de Basement in Nighttown. De toegangsprijs be draagt een tientje. Als support act treedt Itch op. Poison Idea: te lelijk

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 15