Ambitieuze Poppea verliefd op
de keizer èn op zijn kroon
UIT
Onze eigen Surinaamse heavy metalband
Saviour presenteert vandaag eerste CD
r-.
Indo Rock Open Air festival
Hulde aan Jeanne Moreau
'Wespelen ons hele repertoire net zo makkelijk unplugged als Clapton
Klassieke muziek uit China
Vluchtelingen
in Rotterdam
VRIJDAG 21 MEI 1993
DE HAVENLOODS HET ZUIDEN
woord houdt op zondag 23 mei
Tejatro Popular een benefietvoor-
stelling om haar oprichting i
ren. Weerwoord is een overkoepe
lende organisatie van literaire po
dia in De Consul, Tejatro Popular
en café van Kampen De Wit.
Op de jubileumavond verschijnen
mensen die vanaf het eerste uur bij
de organisatie betrokken zijn ge
weest: llze Abramsen, Joke-Min-
ke Arendz, Harold de Boer. Arjan
Doorgeest, Niels Hansson, Han
de Jonge, Joz Knoop, Kenneth
Rellum, Stanislaw Tremor
Frank Vingerhoets. Voor muziek
zorgt Oxol. De avond begint
20.30 uur.
De moderne Nederlandse ror
wordt aanstaande woensdag 26
mei in het kader van de serie
onuitroeibare roman opnieuw
der de Unieloep genomen. Dit
maal gaan Wim T. Schippers,
Willem Jan Otten en Kees 't Hart
en Melchior de Wolff in debat.
Aanvang 20.30 uur, toegang
f10,00 of f7,50. Zaal De Unie
aan de Mauritsweg 34 in Rotter
dam.
De Kunsthal biedt kunstliefheb
bers voor wie Chinese beeldende
kunst nog onbekend terrein
unieke mogelijkheid hier in Rot
terdam kennis mee te maken. Zo
wel in als buiten de Volksrepu
bliek is de er de laatste jaren spra
ke van een verbazend snelle ont
wikkeling. De tentoonstelling Chi
na Avantgarde -bestaande uit
schilderijen, video's en installa
ties- besteedt aandacht aa
ontwikkelingen die zich na 1989
hebben voorgedaan. Hij duurt
van 23 mei tot en met 11 juli. De
Kunsthal is aan de Westzeedijk
341.
Live from Rotterdam
Het Groot Niet Te Vermijden etc.-
orkest van dinsdag 25 tot ei
zaterdag 25 mei weer thuis op de
planken, te weten in het Luxor
Theater. Hun nieuwste program
ma is door de landelijke pers goed
ontvangen als 'het orkest dat
nooit mis grijpt'.
Toneelgezelschap De Tijd speelt
regelmatig spraakmakende stuk
ken van Botho Strauss. Ook dit
seizoen maar weer liefst drie. Een
daarvan. Slotkoor, op dinsdag 25
mei in de Rotterdamse Schouw
burg. Strauss schreef Slotkoor
naar aanleiding van de hereniging
van beide Duitslanden in 1989. In
drie eenakters vraagt hij zich af
hoe het individu van vandaag
gaat met het gevoel van zich in
groep beter voelen.
Onder de noemer Klein Klas
siek treden in Tejatro Popular
vanaf september maandelijks op
de zondagmiddag klassieke solis
ten en ensembles voor het voet
licht. Op zondag 23 mei zijn dit
Cynthia Dekker op piano, Rogier
Gorter op cello en Ellen Versney
op harp. Elk van de musici zal
zo'n 20 a 30 minuten spelen. Aan
vang 14.00 uur.
Voor een dubbeldik concert
met Magic Dick, J Geils Bluestime
en Omar The Howlers is Night-
town op zondag 23 mei de aange
wezen plaats. Voor wie er onbe
kend mee is: de muziek van Omar
The Howlers wordt benoemd
als Mississipi-Texas rock roll of
'deep South three-chord rough
tumble blues. Magic Dick en Geils
tekenen voor eerdere ervaringen
met grootheden als B.B.King,
Muddy Waters en John Lee Hoo
ker. De laaste tijd 'doen' ze veel
nieuws aan en met de mondhar
monica. De avond belooft dus een
veelheid aan biuesstijlen. Niet te
missen voor wie van tot kreunen
brengende, uit het leven gegrepen,
levende muziek houdt. De aan
vang van het concert is 21.00 uur.
Scapino Rotterdam brengt op
26 en 27 mei een Wubbe-program-
ma in de Rotterdamse Schouw
burg. Het omvat het meest recente
stuk van Wubbe, Home, Nisi Do-
minus en Rameau. Home wordt
gedanst op muziek van The God
Machine in een toneelbeeld van
Pamela Homoet met grafische
motieven van haar partner, beel
dend kunstenaar Hans Wap. De
voorstellingen worden in de Grote
Zaal gedanst en beginnen om
20.15 uur. reserveren kan via tel.
010-4118110.
De Rotterdamse Dansgroep
brengt een week later ook werk in
de Schouwburg en wel een works
hopprogramma, waarvan de pre
miere op I juni gepland is. Het
programma bestaat uit korte cho-
reografïën van dansers en choreo
grafen van de groep en wordt op
gedragen aan Max Wagener, die
geruime tijd zakelijk leider was
van de voorloper van de groep:
Werkcentrum Dans. Behalve de
première is er ook een voorstelling
op 2 juni.
Al tijdens haar leven schreef ze
geschiedenis als actrice: Jeanne
Moreau, inmiddels 65 jaar, nog
steeds actief als actrice maar ook
als filmofficial. Ze bekleedt in
Frankrijk een soortgelijke func
tie als in Nederland Jan Blokker:
adviseuse van dé nationale film-
commissie. Qp 28 mei opent ze
het Filmhuis aan het Spui in den
Haag.
Internationaal bekend geworden
met rollen in Les Amants en
Ascenseur pour l'échafaud, staat
ze al tientallen jaren te boek als
de meest classy actrice die
Frankrijk ooit voortbracht. Re
den voor de Nederlandse film
huizen een maandlang durende
hommage aan haar te brengen.
In Lantaren/Venster draaien in
dat kader vanaf 3 juni een tiental
films met Moreau in schitteren
de hoofdrollen. Behalve boven
genoemde films bevat het pro
gramma ook onsterfelijk gewor
den rolprenten als Jules et Jim,
La Notte, Histoire immortelle en
Mata Hari.
Moreau stond al in de veertiger
jaren in het theater zonder dat
die loopbaan haar roem bracht.
Die kwam pas toen regisseur
Louis Malle haar daar ontdekte.
Het gevolg? Een jarenlang du
rende affaire en ettelijke films
waren het gevolg. Moreau bleek
door -tegen een weliswaar fraaie
achtergrond- alleen maar te lo
pen, scenes een bijzondere span
kracht en lading te geven. Reden
voor ook andere regisseurs als
Malle -zoals Welles en Vadim-
om haar flink te laten wandelen.
Maar, Moreau hoefde het daar*
niet alleen van te hebben. Wat ze
allemaal meer in huis had èn nog
heeft, is in juni te bewonderen.
door ELS NEIJTS
Winnaar worden van de Gro
te prijs van Rotterdam was
onverwacht èn geweldig maar
voor de 'eerste zwarte heavy
metalband' Saviour geen re
den om met de lauwerkrans
om een prettig dutje te gaan
doen. De drie broers plus
vriend namen het ferme be
sluit nog harder aan de hob
belige muzikale weg te tim
meren. Het gezelschap trok
zich terug in de oefenruimte
om er alleen af en toe voor
een optreden uit te komen.
Het resultaat: een spiksplin
ternieuwe, eerste CD met
eigen werk: Abracadabra!
Vanavond omstreeks 23.00
uur is de feestelijke, ongetwij
feld wel lawaaiige presentatie
in Nighttown. In het voorpro
gramma, om 22.00 uur, speelt
een bevriende mogendheid uit
Utrecht: de eveneens Suri
naamse formatie Gangsters of
Fun.
Winnaar worden van Club Rot
terdam was verrassend maar
verdiend. Originaliteit was bij de
jury het meest doorslaggevende
argument om de band als eerste
te plaatsen. Heavy metal van de
hand van zwarte jongens was
een nog zelden vertoond ver
schijnsel. Daarbij opgeteld de to
meloze energie waardoor het
leek alsof er acht in plaats van
vier heren over het podium flits
ten en het verbluffend resultaat
stond als een huis.
Saviour: "Met meer gitaarwerk krijgt onze muziek
Hogere versnelling
Toch besloten 'de boys' niet ge
rieflijk op hun lauweren te gaan
rusten maar hoger proberen te
grijpen. Overschakelen in een
hogere versnelling leverde ande
re accenten in de muziek op.
„We doen nu ons hele repertoire
net zo makkelijk èn goed un
plugged als al die oude heren,
brullen de 'reddende engelen'
gillend van het lachen. „We heb
ben Hans -van het boekingsbu
reau- om erbij op een barkruk te
timmeren". Weer serieus blijkt
er wel degelijk en en ander ver
anderd. Helaas kunnen de heavy
muzikanten dat niet laten horen.
In hun oefenruimte in centrum
Bakadjari aan de Schuttevaer-
weg, blijkt bij aankomst een
bruiloft gaande te zijn. Veel gas
ten op hun paasbest bevolken
zowel het interieur van het ge
bouw als het groen er omheen.
Er huppelen dan ook regelmatig
kleine witgejurkte bruidmeisjes
voorbij. Als het gesprek weer
terugkomt op veranderingen,
schuiven de drie broers in figuur
lijke zin het enige niet familielid
èn de Bejamin èn de publiekslie
veling Danny Boy naar voren.
„We hebben hem van de toetsten
afgehaald en de gitaar omgehan
gen", luidt de uitleg. „Omdat hij
dat óók héél goed kan èn om iets
aan het geluid te veranderen.
Met meer gitaar krijgt onze mu
ziek toch weer een ander dimen-
Ook nog zussen
Het keyboard is weggegooid
maar een roadie heeft het uit de
vuilnisbak gevist en is hard bezig
te leren spelen zodat hij binnen
kort ook een plaatsje op het po
dium kan krijgen.
Hij blijkt nog lang niet aan de
beurt. „Eerst onze andere
broers", vertelt Roy. „Ja, we
hebben er nog drie. Jerry -Gold-
finger- speelt al bij La Danz
maar de andere twee Glenn en
Steve, komen bij ons. Bij de CD-
presentatie spelen ze ook al mee.
De twee zussen die we ook nog.
hebben, mogen eventueel wel
meedoen in een clipje. Aanstaan
de zondag gaan we video-opna
mes maken met Video Demo."
Danny Boy
Uit het -door veel gegein en lach
salvo's onderbroken- gesprek
blijkt inmiddels dat de belang
stelling van platenmaatschappij
en en grotere agenten langzaam
maar zeker op gang komt. Je
zou zeggen dat de publieke be
langstelling dan groeiende moet
zijn. En als dat zo is, zou dat wel
eens heel speciaal aan Danny
Boy kunnen liggen. Roy: „Als
we hem op het podium naar
voren schuiven, vliegen de slipjes
ons om de oren". Opnieuw een
oorverdovend lachsalvo. Danny
Boy blijkt veranderd. De nog
héél jonge, langharige, op het
podium uiterst introvert ogende
toetsenspeler is ruiger geworden.
Hij lacht hardop mee en zegt
zelfs iets terug. Maar, op het
podium is hij toch het meest in
zijn element. Vanaf nu dus met
gitaar. Deze en alle andere Abra
cadabra is vanavond nog life
mee te maken in Nighttown aan
de Westkruiskade 26. Wie vanaf
het station moet komen, hoeft
alleen maar op het (heavy metal-
jgeluid af te gaan.
door MARIA NEELE
Gerrit Timmers, regisseur en
decorontwerper bij het Onaf
hankelijk Toneel, laveert
voorzichtig tussen de decor
stukken van de opera 'L'Inco-
ronazione di Poppea'. De hele
opslagruimte van het OT
staat vol Romeinse theaters,
bruggen, tempels, huizen, bij
elkaar een deel van het cen
trum van Rome. Alles uitge
voerd in blank hout, prachtig
afgewerkt tot in de kleinste
onderdelen. Maar wel op
schaal: 1 op 25. Hij laat zien
hoe in de tempels, woningen
en bruggen allerlei handig
heidjes zijn verborgen. Een
tempel kan plotseling een
schrijftafel worden en een
theater een bank. Timmers
ontwierp de houten stad voor
de opera waarin de Romeinse
keizer Nero zijn vrouw Otta-
via verstoot om met zijn ge
liefde Poppea te kunnen trou
wen en haar tot keizerin te
kronen.
Het is niet de eerste opera die
Timmers samen met Mirjam
Koen op de planken brengt. De
twee regisseerden eerder 'Orp
heus' Dochter' (van Michael
Nyman) en Cosi Fan Tutte (van
Mozart). Het Onafhankelijk To
neel heeft inmiddels een behoor
lijke reputatie hoog te houden:
de onconventionele, vaak ver
rassende theatrale aanpak van
de operaprodukties maakte veel
indruk bij critici èn publiek.
'Poppea' is gemaakt voor de
Gerrit Timmers: „Wie heeft de mooiste details bedacht...
grote zaal van de Rotterdamse
Schouwburg.
Bij' Monteverdi (1567-1643) be
gon de geschiedenis van de ope
ra: zijn 'L'Orfeo' is het oudste
nog bewaard gebleven muziek
drama. 'L'Incorojiazione di
Poppea' (de kroning van Pop
pea) (1642) is de eerste opera die
gebaseerd is op historische ge
beurtenissen. Tekstschrijver
Busenello verdiepte zich ervoor
in geschriften van de Romeinse
geschiedschrijver Tacitus.
Bitch
„We houden ons uiteraard aan
het verloop van de opera", zegt
Gerrit Timmers, „maar je kunt
het verhaal en de personages op
verschillende manieren benade
ren. Je kunt Poppea zien als de
bitch die vanaf het allereerste
moment uit is op de kroon, maar
dat is volgens ons niet zo be
doeld." Timmers en Koen willen
laten zien hoe de plannen van
Poppea en Nero langzaam ont
staan en rijpen. „Voor een ambi
tieuze vrouw als Poppea was in
het oude Rome geen enkele mo
gelijkheid om macht te krijgen,
behalve als 'vrouw van'. Dat wil
niet zeggen dat haar liefde voor
Nero niet echt was. Ze is werke
lijk verliefd op de man, maar
niet minder op zijn positie. Heel
menselijk."
De personages lijken op mensen
die je kent, vindt Timmers. „Niet
altijd aardig, niet altijd slecht. Ze
verleiden het publiek met hen
mee te denken. Je raakt met ze
begaan."
„Heel spannend", vindt Tim
mers de keuze van een vrouw-
zangeres Rita Dams, voor de rol
van Nero. „Het geeft een andro
gyn effect. Androgynie maakt
het leven gevaarlijker, subtieler
en kleuriger. Je weet nooit hele
maal waar je aan toe bent, het
kan alle kanten op." Maar het is
ook muzikaal logisch: „In de tijd
van Monteverdi werden dat
soort rollen gezongen door cas
traten. De melodielijnen van
Nero en Poppea liggen heel dicht
bij elkaar. Af en toe moet het
wringen, of gelijk oplopen, dat
hoort bij de muziek."
Bizar goedkoop
Om het vaste theaterpubliek van
het Onafhankelijk Toneel ter
wille te zijn, zijn de prijzen voor
de operavoorstelling expres laag
gehouden, tussen de 35 en 20
gulden, met kortingpas zelfs 16
gulden. Gerrit Timmers wijst er
nog eens met nadruk op: „Bizar
goedkoop voor opera", zegt hij.
Voor de foto stelt hij zich nog
eens tussen de decorstukken op,
een project waaraan Timmers
samen met decorbouwers Edwin
Kolpa, Peter Koopmans en Ger
rit Peters vanaf januari aan het
zagen, timmeren en schuren is
geweest. Een enorm karwei,
waarbij de vier decorbouwers el
kaar bij tijd en wijle de loef
afstaken in vindingrijkheid.
„Het was soms een soort wed
strijd: wie de mooiste details en
de leukste trucjes bedacht", geeft
Timmers toe. „Maar daar ziet
het publiek lang niet alles van.
Die dingen hebben we meer ge
daan omdat we het zelf niet kon
den laten."
L'Incoronazione di Poppea te
zien in de Rotterdamse Schouw
burg op maandag 31 mei (try
out), woensdag 2 juni (première),
vrijdag 4 juni, zondag 6 juni (aan
vang 14.30 uur), maandag 7 juni,
woensdag 9 juni, donderdag 10
juni en dinsdag 15 juni (aanvang
steeds 19.30 uur!).
Deelnemers aan Indo Rock
Le Bateau Promotions presen
teert zondag 23 mei in Rotter
dam de eerste Indo Rock Open
Air. Aan dit openluchtfeest in
het Xerxes stadion geven de vol
gende Indo Rockgroepen als Ja
velins, Eastern Aces, Rudy van
Daim, Black Magic, Cracy Roc
kers, Black Dynamites en
Rhythm Strings acte de presen
ce. Tussen de optredens van ge
noemde groepen verzorgt dans
gezelschap Oriental Breeze een
wervelende show.
Het evenement begint om 13.00
uur en eindigt om 21.30 uur.
Tijdens deze, ruim acht uur du
rende, happening kan men naast
het vocale gedeelte, ook de talrij
ke Indische hapjes proberen en
de Indische snuisterijen bekijken
die de pasar de bezoeker biedt.
Ook de kinderen worden niet
vergeten. Clowns en de Acro
baat Charlie vermaken de kleine
bezoekers. Kortom een familie
dag die men niet snel zal verge
ten.
Het Xerxes Stadion (capaciteit
10.000 bezoekers) ligt naast
Luchthaven Zestienhoven en is
te bereiken vanuit Den Haag,
richting Rotterdam, afslag Laag
Zestienhoven. Vanuit Utrecht,
richting Rotterdam, afslag Laag
Zestienhoven.
Entreeprijs is f 30,- bij de lande
lijke VW bespreekbureaus. Aan
de kassa van het Xerxes Stadion
f35,-. Kinderen van 6 tot 12 jaar
betalen f 10,- (uitsluitend ver
krijgbaar aan de kassa van het
stadion).
Op uitnodiging van het Netwerk
voor Wereldmuziek, maakt het
Gu Feng ensemble in de maand
mei een korte toernee door Ne
derland. Op zondag 23 mei
treedt het ensemble op in Thea
ter De Evenaar van het museum
voor Volkenkunde.
De musici van het Gu Feng en
semble, die uit verschillende de
len van China afkomstig zijn,
behaalden diploma's aan gere
nommeerde instellingen van dat
land.
De doelstelling van dit ensemble
is tweeledig: enerzijds het vertol
ken van traditionele klassieke
Chinese muziek en anderzijds
het ontwikkelen van modern re
pertoire. Om dit laatste te be
werkstellingen, werken zij veel
samen met jonge Chinese com
ponisten. Zwaartepunt van de
serie concerten van het kwartet
in Nederland is het traditionele
repertoire.
Er wordt gespeeld op de twee-
snarige vedel, de zheng(een
plankcither) en de Chinese luit:
de pipa. Voor de zang is in de
Chinese muziek een belangrijke
rol weggelegd. Bijna alle liedtek
sten zijn lyrische gedichten die
een gebeurtenis of de natuur be
schrijven.
De jonge Chinese muzikanten
zijn te beluisteren op zondag 23
mei, aanvang 14.00 uur.
Mihai en Christina ontvluchten
Roemenië en gaan op weg naar
Amerika. Ze stranden in de ha
ven van Rotterdam, de plek
waar ooit Mihai's oom zich in
scheepte naar Baltimore. In nau
we samenwerking met de acteurs
Bart Vanlaere en Louk Seyffert
(samen The Group Theatre
Company) schreef Sebastian
Baczkiewicz een toneelstuk over
twee mensen die alles achterlaten
in een Engelstalige versie. Op
woensdag 26 mei gaat in de Rot
terdamse Schouwburg de Neder
landstalige versie in première.
Bart Vanlaere en Louk Seyffert
bezochten Berlijn meerdere ma
len na de val van de Muur. Ze
maakten kennis met Oost-Berlij-
ners die hen vertelden over hun
levens en de snelheid waarmee
alles voor hen veranderd is. Ze
gebruikten deze persoonlijke ge
tuigenissen voor een toneelstuk
dat ze in 1991 onder de titel
'Berlin, Berlin' in Londen uit
brachten.
Het vormde de basis voor een
tweede versie die in november
1991 bij Theatergroep Hollandia
in première ging. Toneelschrijver
Sebastian Baczkiewicz heeft op
grond van deze bestaande teks
ten een nieuwe bewerking ge
maakt, getiteld 'Dancing under
the bridge'. Deze titel verwijst
naar het moment waarop Mihai
en Christina onder een spoor
brug bij hun geboortedorp dan
sen en besluiten hun geluk in het
rijke Westen te zoeken.
Het grote voorbeeld voor het
jonge paar is Mihai's oom Da
niël, die behoorde tot de vele
miljoenen 'landverhuizers' die in
het eerste gedeelte van deze eeuw
per boot vanuit Europa naar
Amerika vertrokken. Maar in de
jaren negentig van diezelfde 20e
eeuw is de Holland Amerika
Lijn opgedoekt, heten landver
huizers vluchtelingen en blijken
rijke Westerse landen niet meer
zo gastvrij ten opzichte van
vreemdelingen. Mihai en Chris
tina stranden in Rotterdam: de
veelbelovende vertrekhaven van
toen is nu een fuik, waar ze
verstrikt raken in de illegale on
derstroom om te overleven.
Achtervolgd door herinnerin
gen, aangetrokken door illusies
van weelde, zien ze hun dromen
eri de hoop om het kind dat ze
achterlieten ooit weer te zien,
verbleken.
Dancing under the bridge