UIT
in t kort
1/
'Covers? Da's echt een ander vak'
Kinderjury:'Doe niet zo moeilijk!'
Afro Caribe: wereldevenement
van klasse in een wereldstad
DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN
Nieuwe zaal in Rotterdam
Via Frankrijk en ander buitenland pas Hollands keurmerk voor Burma Shave
De Man van la Mancha
Het is weer tijd voor een seizoen
lang héél eigenzinnige muziek
De mensen van Alex d'Electrique
lopen dieptragisch tegen de muur
WÊk
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993
Zin in een dichtersavond? Op
zondag 19 september wordt e
gehouden in Tejatro Popular
de Westkruiskade 26 in Rotter
dam. Aanwezige dichters zijn An-
dries Doorson, Margreet Huis
man, Manuel Kneepkens, José
van Oers en Ton Vlasman. Voor
muzikale intermezzi zorgen Tom
my Meyer Nicole Peisi met pia
no en dans. Ton Vlasman doet
ook aan dit onderdeel
zang en gitaar. De presentatie is in
handen van Kenneth Rellum
Lita Duskeviciu. Aanvang 20.30,
toegang f7,50, met kortingspas
vijf gulden.
De jaarlijkse internationale
muziekbeurs voor professionele
geluidsapparatuur, electronische
en akoestische instrumenten, li-
cheffecten, bladmuziek en aanver
wante artikelen. De Music har
mony beurs wordt dit jaar gehou
den van vrijdag 17 september tot
en met maandag 20 september. De
locatie is opnieuw het Ahoycom-
plex in Rotterdam. De beurs is
dagelijks open van 11.00 tot 21.00
uur en de toegang bedraagt 15
gulden per dag.
Vanzelfsprekend doet ook het
Museum voor Volkenkunde mee
aan het Afro Caribe festival. Op
17 september wordt in theater De
Evenaar een muziekverhaal 'ver
teld' door de muzikant/performer
Val Serrant (Trinidad/Neder-
land) en anderen. Op poëtische
wijze en met muziek vertellen zij
Caribische verhalen. De rode
draad is de geschiedenis
populaire Trinidad-steeldrum die
in Afrika begint en in het Cari-
bisch gebied eindigt.
De Doelen begint op 16 en 17
september met een multimedialt
presentatie van het oeuvre van d<
Franse componist Olivier Mes-
siaen en een concert rond het the
ma folklore van het Nieuwe En
semble. De avonden staan beiden
geheel in het teken van heden
daagse muziek, waarmee De Doe
len aangeeft met beide benen in de
hedendaagse muziekcultuur te
staan en avontuur niet schuwt. Op
de 16e om 20.15 uur in de klei
zaal een inleiding op het oeu\
van een van de belangrijkste coi
ponisten van deze eeuw en de dag
erna ook in de kleine zaal om
dezelfde tijd muziek van compo
nisten die zich laten inspireren
door volksmuziek en exotische
culturen.
De toegang tot beide
bedraagt f17.50, met korting
f12,50.
Het Schielandshuis geeft vanaf
donderdag 23 september een a
tal concerten met ensembles
het RPhO in het kader van
tentoonstelling Vijfenzeventig jaar
Rotterdams Philharmonisch Or
kest. Op het eerste, op donderdag
23 spelen Peter Leerdam, Michel
Dobrowolski en Mario Rio
ken van de componisten Jean
rière, Carl Ditters von Dit
dorf, Domenico Dragonetti, Alan
Ridout David delve en Giaco-
mo Rossini. De toegangsprijs
voor deze concerten bedraagt vijf
tien gulden, met kortingspas
f12,50.
De Golden Earring koi
plugged naar het Luxor Theater
in Rotterdam. Fans krijgen de
laatste kans op dinsdag 28 sep
tember. Voor het concert The na
ked iruth kunnen nog. maar wel
snel, kaarten aangeschaft worden
voor f41,50 en f35.- via de tele
foonnummers 010-4138326
010-4141715. Of op de landelijke
reserveerlijn 070-3617710 en na
tuurlijk bij alle landelijke VVV-
bureaus.
De 60-er jaren muziek-, zang
en dansshow Jeans (editie 4) staat
op woensdag 23 en donderdag 24
in Theater Zuidplein in Rotter
dam. De liehebber komt ruim
schoots aan zijn trekken met hits
uit de jaren '50 en '60. Het spekta
kel vindt plaats in de Grote Zaal
en de prijzen voor kaarten lopen
van f37,50 tot f32,50, afhankelijk
van rang en kortingspas.
Behalve veel muziek, dans en
vertelevenementen in theater de
Evenaar, kent het Afro Caribe
festival ook een theaterpoot. Dit
jaar niet te missen is Derek Wal-
cott en 'zijn' Trinidad Theatre
Workshop. De Nobelprijswinnaar
is van 17 tot tot en met 25 septem
ber in de Rotterdamse Schouw
burg te vinden om als inleider op
te treden bij de voorstelling Cele
bration. Celebration staat voor
dramatised poems, plays, song
music en is een weerspiegeling van
Walcott's persoonlijke strijd voor
de bevrijding van de geest, ziel en
creatieve krachten van de Caribi
sche mens, door hem beschouwd
als als het krachtigste wapen tegen
onderdrukking nu en in het verle-
Het Afro Caribe Festival mag
met recht een wereldevenement
in een wereldstad genoemd wor
den. Van 17 tot en met 25 sep
tember vindt verspreid over di
verse locaties in Rotterdam
voor de vijfde keer dit festival
plaats.
Het is een jaarlijks terugkerend
spektakel voor liefhebbers van
muziek, theater en dans uit het
Caribisch gebied.
Het centrale thema is steeds de
invloed van Europa op de tot
standkoming en ontwikkeling
van de Caribische culturen. Dit
jaar wordt een speciale plaats
ingeruimd voor de Cubaanse
cultuur. Door vriend en vijand
wordt Cuba gezien als het
eiland dat, ondanks alles, in
staat is gebleken een eigen cul
turele weg te blijven bewande
len. Het festival kent een breed
opgezet programma. Er wordt
samengewerkt met de Rotter
damse Schouwburg.
In 1993 viert Afro-Caribe haar
lustrum. In het kader hiervan is
er naast het traditionele binnen-
programma een gratis toegan
kelijk buiten-programma.
Op 19 september zal op het
Schouwburgplein een groot
aantal muzikanten acte de pre
sence geven, waaronder de gele
genheids-formatie Kopro Toe,
die met haar instrumentale Ka-
seko veel succes had tijdens de
editie 1991.
In vergelijking met de voor
gaande edities wordt in dit lus
trum-jaar extra aandacht be
steed aan de Carabische dans.
Bijzonder verheugend is de
komst van Danza Contempora-
nea de Cuba (Cubadanza) voor
het eerst in Nederland. Dit ge
zelschap presenteert, exclusief
voor Afro-Caribe, op 23 en 24
september een geïntegreerd pro
gramma van Cubaanse moder
ne dans in de Grote zaal van de
Rotterdamse Schouwburg.
Voor de liefhebbers wordt als
vanouds een aantal workshops
dans en muziek georganiseerd.
Inlichtingen over deelname is
verkrijgbaar bij de organsiatie
op tel. 010-4049332.
Het muzikale slotfeest van het
vijfde Afro Caribe Festival
vindt plaats op zaterdag 25 sep
tember in de zalen en foyers van
de Rotterdamse Schouwburg.
Vanaf 20.30 uur zijn optredens
te zien van de Fra Fra Bigband
met als gast de prominente Brit
se jazz-saxofonist Courtney
Pine; het Orquestra Siboney de
Santiago de Cuba; de Puertori-
caanse latin-fusion fluitist Dave
Valentin; het Cubaanse septet
Los Turquinos, de Antilliaanse
tambü-specialisten Bènó Mar-
tes en Eric Calmes in dubbel
concert en Carlo Jones The
Surinam Kaseko Ensemble. De
presentatie is in handen van
Donald Jones.
Naast de concerten vinden er
regelmatig danspresentaties en
muzikale verrassingen plaats.
Verder kan een bezoek worden
gebracht aan het 'shopping cen
tre', waar naast Caribische hap
jes, cocktails en andere drank
jes, cd's, Ip's, cassettes, kleding
en sieraden zijn te verkrijgen.
Kaartverkoop aan de kassa van
de Rotterdamse Schouwburg
(010-4118110) en bij de VW-
Bespreekbureau's.
De Puerloricaanse latin fusion fluittist Dave Valentin
Vanaf oktober 1992 program
meert de Stichting Culturele Ak-
tiviteiten Rotterdam onder de
publieksnaam De Vlerk in het
voormalig Thelonious op de
Lijnbaan. De SCAR gebruikt
hier echter alleen de weekenden
voor, zodat het pand het groot
ste deel van de week leeg staat.
Om het veelzijdige en sfeervolle
pand optimaal te benutten is het
op de overige dagen beschikbaar
als oefenruimte en als ruimte
voor publieksactiviteiten van.
derden.
In Rotterdam is een geweldig
gebrek aan betaalbare oefen
ruimte voor grote gezelschap
pen. Dit heeft in het verleden al
geleid tot het vertrek van artis
tiek gezien interessante groepen.
Ook staat dit ruimtegebrek de
ontwikkeling van nieuwe initia
tieven in de weg. De SCAR wil
dan ook met deze stap tevens
een nieuwe impuls aan het cultu
rele leven in de stad geven.
Aangezien het pand als volwaar
dig podium is ingericht biedt het
uitstekende oefenfaciliteiten aan
bijvoorbeeld koren of theater-
en dansgezelschappen. De cen
traal gelegen vestigingsplek ga
randeert een goede bereikbaar
heid, zowel met openbaar- als
met eigen vervoer. Afgezien van
het doordeweekse oefenen, wil
len wij deze gezelschappen ook
de mogelijkheid bieden om in
het weekend uitvoeringen te or
ganiseren.
Ook try-outs, presentaties en
workshops behoren tot de moge
lijkheid. Daarnaast is er ruimte
voor het organiseren van éénma
lige evenementen zoals bijvoor
beeld symposia, vergaderingen
of een benefiet.
De zaal is voorzien van een pro
fessionele geluids-, disco- en
lichtinstallatie, een ruime bar
met zitgelegenheid, twee kleed
kamers en biedt ruimte aan meer
dan vierhonderd bezoekers.
Aangezien de SCAR zonder
winstoogmerk werkt, zullen de
prijzen op basis van kostendek
king worden vastgesteld, zodat
er ook voor bijna elke (ook on
gesubsidieerde) instelling ruime
mogelijkheden aanwezig zijn.
Voor meer informatie of een fol
der kan contact worden opgeno
men met de beheerder, Rolf
Roodsant. Deze is bereikbaar
onder nr. 010-4113599 of
4112231 tijdens de volgende
uren: ma., di. en do. van 14.00-
18.00 uur.
door ELS NEIJTS
'Vijf jaar geleden was Frank
rijk nog een AC/DC-rockland
van jewelste. Maar sinds het
opstaan van bands als Mano
Negra en Les Negresses Ver
tes, zit iedereen met funk te
pielen. Daar pasten we mooi
tussen. We hebben er leuk,
geïnteresseerd, nog niet blasé
publiek."
„In Frankrijk hebben ze zo lang
op het (chanson)verleden ge
teerd dat er pas sinds kort aan
dacht is voor andere muziek.
Daarbij hebben de Fransen het
altijd erg druk met prettig leven.
Ook wat dat betreft komen we er
dus niets tekort: goede wijn, lek
ker eten. Alles altijd prima ver
zorgd."
De Haagse formatie Burma Sha
ve: al negen jaar in de running
maar pas sinds kort grote zalen.
Tussen de bedrijven van een gro
te tour door -langs België,
Frankrijk, Duitsland, Zwitser
land, gans Scandinavië en Oos
tenrijk- staat de band op don
derdag 23 september in Night-
town Rotterdam. En vanaf vol
gende week met een clip op
MTV.
Remco (zang en gitaar) en Niel-
s (uitsluitend gitaar) staan er
mede namens wederzijdse ande
ren garant voor dat de band
nooit last van hitgevoeligheid
heeft gehad. Altijd kwam alles
van eigen hand, succes of geen
succes, mode of niet. Ook het
coveren van oude krakers kwam
niet als aandachttrekker in aan
merking. „Nee" verslikt Niels
zich bijna in het woord. „Onze
coverpogingen klonken ook
nooit ergens naar. Dat is echt
een ander vak en net als met
mode: een vicieuze cirkel. Om-
nieuwe muziek te horen moet je
underground gaan. Het overgro
te deel van de mensheid denkt
dat wat gesetteld is, daarmee
goed is. Wij hebben allemaal rij
en nieuwe en oude onbekende,
geweldige, muziek in de kast
staan, maar daar moet je wel
naar op zoek. Mensen zijn te lui.
Ze doen het liever, lekker mak
kelijk, met wat ze voorgescho
teld krijgen. Wat ons betreft: als
je echt doet waar je zin in hebt,
pikt dat uiteindelijk wel iemand
op. Dat is, maar was ook vroe
ger, voor ons altijd heel simpel.
We spelen muziek die uit onszelf
komt, zonder nadenken, zonder
concept."
De aanwezige heren Burma Sha
ve zijn zeer relaxed. Ook op het
podium, noch vooraf, geen
drank, geen drugs. Die zaken
vallen onder noemer vrijetijdsbe
steding achteraf. „Hebben we
niet (meer) nodig", verklaart
Remco. „In eerste instantie staat
muziek maken voor een wezen
lijke behoefte om me te uiten.
Net als eten en drinken en nog
een paar zaken, als mijn vrien
din, lezen en 'asbakkentochten'.
(Het groot vuil afschuimen)
Daar wil ik zo intens mogelijk
van genieten en met hulpmidde
len wordt die ervaring alleen
maar vager. We zijn ook veel
zelfverzekerder nu. Alleen in den
Haag zijn we nog zenuwachtig."
Alle kanten op
Burma Shave-teksten waaien
alle kanten op. Van Big brown
bear, eigenlijk een kinderliedje
maar heel macho gebracht tot
Open up, een waarschuwing om
niet alles maar op te kroppen.
Soms gevoelig bij het 'sentimen-
teel-dweilerige' af.
Remco: „In elk genre zit voor
mij wel iets: nummers uit Ja zus
ter, nee zuster, Herman van Veen,
Brei. Soms wordt het bij ons ook
heel gevoelig, vooral als we da
gen achter elkaar gespeeld heb
ben en heel moe zijn. Dan komt
het diepste bij me boven en dat
krijgt me dan helemaal te pak
ken. Heel maf is dat. Heel lek
ker."
door MARIA NEELE
Vijf kinderen van de Jeugd-
theaterschool Hofplein heb
ben het afgelopen seizoen van
theater naar theater ge
sjouwd. Heel serieus en kri
tisch bekeken ze zestien
jeugdvoorstellingen. Na af
loop vulden ze steeds nauwge
zet een uitgebreide beoorde
lingslijst in. Uit die zestien
kozen ze drie stukken die ze
goed genoeg vonden om geno
mineerd te worden voor de
Puckprijs, die tijdens komen
de weekend in Jeugdtheater
Hofplein wordt uitgereikt, te
gelijk met de Hans Snoek
prijs, die door een jury van
volwassenen wordt toegekend.
Zes van de zeven genomineer
de stukken zijn zaterdag en
zondag nog eens te zien.
Twee van de vijf juryleden zijn
na school naar het Hofpleinthe
ater gekomen om uit te leggen
waar ze bij het beoordelen van
de toneelstukken op gelet heb
ben. Josephine van As (II) en
Philippe Lemaire (8) wijzen één
voor één de titels op het lijstje
aan: „Deze vonden we saai, daar
viel hij bij in slaap", zegt Jose
phine. „O, ja", herinnert Philip
pe zich. „Maar", legt hij veront
waardigd uit: „Dat stuk was zó
onbegrijpelijk, zelfs m'n vader
begreep er niets van. En het was
bedoeld voor kinderen vanaf 4
jaar!"
De drie stukken die uiteindelijk
zijn genomineerd (Zeven Vader
tjes van Theater Terra, De To
verfluit van Frank Groothof en
Familiepolis van de Poppenkeet)
konden de goedkeuring van alle
vijf de juryleden wegdragen.
Josephine is niet onverdeeld en
thousiast over het aanbod in
jeugdtheater. „Ik vond maar zes
van de zestien stukken goed. De
rest was saai, of onbegrijpelijk,
of ingewikkeld. Soms denk je:
doe niet zo moeilijk. Als je het
eenvoudiger doet, is het even
leuk, én beter te begrijpen."
Publiek
„Stukken waarin ze poppen ge
bruiken zijn vaak leuk", is de
ervaring van Philippe. Hij houdt
van spannend. „Dat er zo'n har
de. klap in zit en iedereen schrikt
zich rot." Hij begrijpt niet waar
om er stukken gemaakt worden
waarin veel 'stomme moeilijke
woorden' gebruikt worden. „Je
moet het wél snappen", rede
neert hij logisch.
„Ik vind het knap als één meneer
alles speelt", zegt Philippe. Jose
phine haalt het voorbeeld aan
van de voorstelling Erik of het
klein insectenboek (dat overi
gens geen nominatie heeft ge
haald): „Die ene speler deed alle
stemmen van alle insecten. Dat
was heel goed." Zo zijn er ook
voorstellingen afgevallen waar
van alleen de muziek als 'goed'
werd beoordeeld. Stukken die in
de pers door volwassenen wer
den bejubeld, zijn door de kin
derjury als duf, saai en onbegrij
pelijk aan de kant geschoven,
zoals de voorstelling Kietelkrijt
van Huis aan de Amstel. „Ze
liepen steeds rondjes over cirkels
die op de grond waren getekend,
en dan gingen ze met bordjes
gooien", legt Philippe uit. „Dat
verveelt gauw", vindt ook Jose
phine. „Ik let er ook altijd een
beetje op hoe de kinderen in de
zaal reageren", zegt ze. „Soms
proberen de spelers grappig te
zijn, maar als het publiek hele
maal niet lacht, of de kinderen
blijven een beetje doorpraten, is
het gewoon niet goed."
Goede afloop
De winnaar is al bekend, maar,
zoals het een echte jury betaamt,
laten Josephine en Philippe zelfs
niets merken van een voorkeur
voor een van de drie genomi
neerden. Ze hebben het écht te
gen niemand gezegd, zelfs niet
tegen hun ouders of hun beste
vrienden.
Na alle voorstellingen hebben de
twee juryleden zoveel ervaring
De kinderen van de Puckjury: kritisch over jeugdtheater. Josephine zit rechts, Philippe in het midden.
Mto: LEUI
LEUNIS VERLINDE
met jeugdtheater, dat ze het wel
aandurven om theatermakers
een paar tips aan de hand te
doen voor nieuwe voorstellin
gen. Josephine: „Er moet iets
grappigs inzitten, en muziek,
maar niet teveel. Geen moeilijke
woorden en misschien iets 'om
van te leren, maar dat hoeft niet
per se. Een beetje origineel
graag, zodat je je niet gaat verve
len. Het moet ook goed aflo
pen." Philippe vindt dat laatste
niet écht nodig: „Het mag ook
slecht aflopen, maar er moet wel
een duidelijk einde aanzitten.
Een stuk moet grappig zijn,
maar liefst ook een beetje eng en
spannend."
Spannend is het komend week
end zeker, vooral voor de thea
termakers. Wie met eigen ogen
wil zien of de kinderjury en de
volwassenjury een juiste beslis
sing hebben genomen, kan vrij
dag 17 september (19.00 uur)
gaan kijken naar Frank Groo
thof met De Toverfluit, zaterdag
18 september om 12.30 uur naar
Fluwelen Konijn van Speelthea-
ter Holland (nominatie Hans
Snoekprijs), om 14.00 uur naar
Zeven Vadertjes van Theater
Terra, en om 15.30 uur naar
Fluwelen Konijn van Speelthea-
ter Holland (nominatie Hans
Snoekprijs). Zondag 19 septem
ber om 14.00 uur is Hendrik de
Vijfde van Het Gevolg te zien
(ook voor de Hans Snoekprijs)
en om 17.00 uur Familiepolis
van de Poppenkeet. Om 18.30 is
de prijsuitreiking, en om 15.00
uur is er een discussie. De voor
stelling Dame in de Kast van
Blauw Vier (genomineerd voor
de Hans Snoekprijs) wordt in de
foyer op video vertoond, want
de groep had dit weekend al
andere verplichtingen. Reserve
ren via 010-466 2044.
Het hoogtepunt in het musica
laanbod van het Koninklijk Bal
let van Vlaanderen voor dit sei-
oen, de grootschalige musical
productie Man van la Mancha,
staat van 22 tot en met 24 sep
tember in het Luxor Theater
Rotterdam.
Ramses Shaffy vertolkt de dub
bele hoofdrol van Miguel de
Cervantes en zijn hoofdpersoon
Don Quichote.
Zijn knecht Sancho Panza wordt
gespeeld door Werther Van der
Sarren en Janke Dekker is Al-
donzo.
Ramses Shaffy als de Man van La Mancha.
Op vrijdag 17 september begint
het nieuwe seizoen voor een
tweede jaargang Dissidenten. De
muziek op de Dissidenten-avon
den kan het best omschreven
worden als eigenzinnig, voorbij
gaand aan trends en niet gemak
kelijk te etiketteren.
Op deze avond spelen de volgen
de groepen: Les Sales Combles
(Zwitserland): groep met ex-le-
den van Debile Menthol, de
aartsmoedergroep van alle Zwit
serse underground-muziek. De
muziek is inventief met lichte
melodietjes, pittig drumwerk en
charmante zang.
Ser Un Peyjalero (Tsjechië): ze-
venmansgroep die rock speelt
zonder de indruk te geven dat dit
verschijnsel in Amerika is uitge
vonden.
DINK(VS): deze groep uit Kent,
Ohio met de Rotterdamse drum
mer Ed van der Kuil speelde op
5 september op het Rotterdamse
Metropolis-festival. Bij de mu
ziek van DINK valt alles perfect
op zijn plaats: een bizar gevoel
voor humor, zeer sterke songs en
een speels gebruik van samples.
Pallinckx (Nederland): groep
met als as de gebroeders Bert en.
Jacques Palinckx, waarvan de
laatste onlangs de Podium-prijs
heeft gewonnen. Palinckx maakt
gebruik van vele muzikale cita
ten. Zo weet de groep muziekjes
van mannen als Gary Glitter,
Charles Mingus en van de Beat
les tot Igor Strawinsky naar
eigen hand te zetten.
De avond vindt plaats in Tejatro
Popular aan de Westkruiskade
26 in Rotterdam en vangt aan
om 20.30 uur. De toegangsprijs
bedraagt f 12.50.
Electrique, Alex d
Alex d'Electrique maakt voor
stellingen die voort worden ge
dreven door actie, energie, hu
mor en visuele impulsen. Schok,
directe confrontatie en spanning
in plaats van reflectie of psycho
logie.
De theatertaal die Alex d'Elec
trique ontwikkeld heeft, ontleent
haar elementen aan populaire te
levisie, strips, avantgarde-thea-
ter, kermis, circus, industrie, fi
losofie, beeldende kunst, happe
nings, performancekunst en un-
dergroundmuziek. De catego
rieën worden opgeblazen, van
excessieve energie voorzien en
volgens een nieuwe logica ge
monteerd. Wat overblijft toont
het bijzondere in het banale en
het banale in het bijzondere.
Alex d'Electrique speelt in 1993
De Onthoofde Hand. Het ver
haal van drie mannen en één
vrouw die zich op dieptragische
wijze door het leven worstelen.
Alle vier zijn ze tegen een muur
gelopen. De bakstenen brengen
hen tot inkeer.
De voorstellingenreeks van d'E
lectrique start op dinsdag 21 sep
tember en loopt tot zaterdag 2
oktober, traditiegetrouw in Lan
taren/Venster.