V UIT Nighttown vraagt na vijf succesvolle jaren opnieuw de politieke aandacht Festival toont nog zes keer lichamen in alle staten Antonie Kamerling nu ook al in Hamlet 'Kom onze dansfeesten eens proberen; ze zijn nu weer veel persoonlijker' Wilson Teixeira en de Escola da Samba in theater De Evenaar Moeders en hoeren van Pasolini Met korting naar Ida Haendel DONDERDAG 14 OKTOBER 1993 Het is weer bijna herfstvakan tie, dus ook Cinekidtime, het jaar lijkse kinderfilmfestival. In Lanta ren/Venster in Rotterdam is de start van dit festival op zondag 17 oktober tevens de start van het kinderfilmseizoen. Onder de films die tijdens het festival vertoond zul len worden, zitten ook de aller- allernieuwste. Deze zullen later in het seizoen opnieuw op de gewone voorstellingsdagen, woensdag en zondag, vertoond worden. Tijdens het festival worden van maandag tot en met vrijdag films vertoond voor kinderen vanaf 4 en vanaf 8 jaar. Voor de ouderen van 12 tot 16 wordt en apart programma ge- De festivalopening op zondag 17 oktober (aanvang 14,30 uur) biedt een gevarieerd programma van heel oude en grappige animatiefilms die begeleid worden door het Max tak- Orkest. Er zit ook een oude Walt Disneyfilm tussen: Alice in Car- toonland. Deze werd nog geleden opgediept uit de archieven van het Nederlands Filmmuseum. Het progi vakantieweek is -op maandag 18 oktober: Lotta uil de Kabaalstraat naar het boek van (Pippie t.angkous-)Astrid l.ind- gren. Aanvang 14.00 uur, vanaf 4 jaar. -dinsdag 19 oktober: Blinky Bill, over een ondeugend koala-beertje. Aanvang 14.00 uur, vanaf 4 jaar. -woensdag 20 oktober: Het kale spook, over Jasper die uit verdriet over de dood van zijn vriend, de oude visser Aron, wegdroomt zijn fantasie. Aanvang 14.00 uur, vanaf 8 jaar. -donderdag 21 oktober: Rode laarsjes, over het meisje Samaneh die een van haar nieuwe rode laars jes verliest. Aanvag 14.00 uur, vanaf 4 jaar. -vrijdag 22 oktober: No Worries, jver Mathilda die elf jaar is en met haar vader en moeder op het Au stralische platteland woont en helpt het werk. helaas moeten ze allemaal naar de grote stad verhui- Aanvang 14.00 uur, vanaf 8 Voor jongeren vanaf 12 jaar draai en van maandag tot en met vrijdag respectievelijk Salaam Bombay(o- ver een straatschooiertje), II ladro di bambinifover een Italiaans meis je dat door haar moeder tot prosti tutie gedwongen wordt), Pixotc(o- een Braziliaanse jongen die op •at leeft), Yaaba(over Afrikaan- kinderen op de savanne) en Waar staat het huis van mijn vrien- d(over de Iraanse Ahmed die in een bergdorp woont). De SKVR Film-V'ideoschool orga niseert op vier ochtenden video- workshops in twee groepen. Voor kinderen van 6-8(op dinsdag en oensdag) en van 9-12 jaar(op don derdag en vrijdag). De kosten be dragen 12,50 per keer, reserveren is noodzakelijk en kan tot een dag •oren bij de kassa van Lanta ren/Venster, tel. 010-4361311. Tot slot van deze week vol film voor kinderen is op zondag 24 ok tober het slotfeest met het Willem Breuker Kollektief en Toby Rix. Dit feest is voor jong en oud en om 14.30 uur. hel l.antaren/Venstercomplex is in de Gouvernestraat 133 in Rotter dam. Ook in het Museum voor Vol kenkunde vinden tijdens de herfst- vrije- dagen speciale activiteiten plaats voor kinderen van 6 tot en 12 jaar. Zoals altijd, spelen de activiteiten zich af rond de lopende tentoonstellingen. Het thema van deze vakantie is dan ook 'Wijzen, heksen en heiligen. Oud in Afrika'. -Op dinsdag 19 oktober is er een workshop Afrikaanse ritmes, o.l.v meesterdrummer Kofi Ayifor. Ofi 1 1 al jong drummen van zijn later speelde hij in bekende bands als Osi Bisa en Hitenson. Ofi laat de kinderen met echte Afrikaanse instrumenten werken schuwt Europese invloeden -Op 20 oktober worden er maskers gemaakt van Afrikaanse dieren on- leiding van medewerkers van de educatieve dienst van het museum. Dieren spelen vaak een belangrijke rol in Afrikaanse verhalen. Als die dieren willen uitbeel den, gebruiken ze vaak maskers. -Op de 21e is het tasjes drukken geblazen. Met Adrinka-motieven. Adrinka betekent vaarwel of tot De teksn worden gedrukt op kleding die bij bijzondere gebeurte nissen, als begrafenissen gedragen 'orden. Elk teken heeft een eigen betekenis. Alle activiteiten vinden twee keer per dag plaats, om 11.00 uur en om 13.00 uur. De entré bedraagt een toegangsbe wijs. Voor de 21e f2,50 extra mate riaalkosten. DE HAVENLOODS - HET ZUIDEN Voor zijn 'Hamlet' bij Het Zui delijk Toneel bracht regisseur Ivo van Hove een aantal beken de gezichten bij elkaar. Naast Bart Siegers treden op Willem Nijholt, Viviane de Muynck, Henk van Ulsen, Erik de Vis ser, Loes Wouterson, Peter van den Eede en GTST-ster Anto nie Kamerling als debutant in een toneelklassieker. Het Zui delijk Toneel brengt het meest gespeelde stuk ter wereld in een sobere, verrassende én integrale versie op het podium van de Rotterdamse Schouwburg. Ivo van Hove heeft ook zijn derde confrontatie met Shakes peare (na Macbeth voor De Tijd (1987) en Richard II voor theater van het Oosten) in een voor vandaag relevante vorm gegoten. Antonie Kamerling is een be kend gezicht van de Nederland se televisie. Hij startte zijn car rière bij de soap 'Goede Tijden, Slechte Tijden' op RTL4. Voor de rol in 'De kleine blonde dood', waarmee hij overstapte naar de film, ontving hij on langs een Kalfnominatie tijdens de Nederlandse Filmdagen. In 'Hamlet' speelt hij de rol van Fortinbras. Rolverdeling: Bart Siegers (Hamlet), Willem Nijholt (Claudius), Viviane de Muynck (Gertrude), Henk van Ulsen (Polonius), Erik de Visser (Laertes), Loes Wouterson (Ophelia), Peter van den Eede (Horatio) en verder Antonie Kamerling, Adrian Brine, Rap hael Troch, René Eljon, Fons Merkies, Laus Steenbeecke, Pol Pauwels, Fred Vaassen en Compagnie de Koe (Frank Focketyn, Steven van Water- meulen, Dirk Tuypens). Rotterdamse Schouwburg, Grote Zaal, vrijdag 15 (19.30 uur), zaterdag 16 (19.30 uur), zondag 17 (14.30 uur) oktober. Reserveren: 010-4118110. In formatie: Bert Jan Zoet 010- 4044111. In het seizoen 1993/94 presen teert De Evenaar een nieuwe edi tie van de succesvolle serie We reldmuziek aan de Maas. De Wereldmuziek-aan-de-Maas concerten dit najaar vinden plaats op 17 oktober, 14 novem ber en 12 december. Het concert op 17 oktober wordt verzorgd door Wilson Teixeira en de Escola da Samba:. Escola da Samba is een Braziliaanse- /Nederlandse muziekgroep die ruim vier jaar samenwerkt in verschillende bezettingen met re pertoire van traditionele Brazili aanse muziek. Als speciale gast speelt Wilson Teixeira mee in het ensemble, samen met een aantal studenten van het Rotterdams conservatorium. Zondag 17 oktober, aanvang 14.00 uur, entree f 12.50/f 10.- met korting. Voor inlichtingen en reserverin gen tel. 010-4111055, vragen naar de mediatheek. door ELS NEIJTS Vij jaar bestaan, frisse plan nen voor de volgende vijf en het inmiddels traditionele jaarlijkse dansfeest: Night town maakt er één avond goed knallen van. Op zondag 17 oktober aanstaande, vanaf 19.00 uur. Het vroege tijdstip is mede gekozen omdat ook de politiek genodigd is. Na vijf jaar zo'n 2 ton uit eigen (horeca)zak bij de concertpro grammering leggen, wil de Townfamilie officieel beloven dat voortaan structureel te doen. Maar dan wel op voor waarde dat de kunstzakenkas ook een (bak)steentje bijlegt. Op dat front heeft men im mers besloten popmuziek prioriteit te willen geven. De grote zaal heeft voor de gelegenheid een fikse grote beurt ondergaan Toen Fons Burger vijf jaar gel den veel stof deed opwaaien met zijn wilde plannen voor een mid delgroot podium met zelfs meer dan regionale uitstraling, schud de menigeen het wijze hoofd. Het idee om de horeca-aangele- genheden financieel en organisa torisch gescheiden te houden van de concertafdeling, is plati na gebleken. Het inmiddels vijf jaar durende succes heeft zelfs het financieel bijspringen bij de concertprogrammering mogelijk gemaakt. Maar, Town wil ver der en beter. Hans Dulfer en De Dijk Harry Hamelink, programmeur: „Met meer geld kunnen we meer doen aan zaken als wereldmu ziek. Dat schiet er tot op heden veelal bij in, omdat het financieel té risicovolle concerten zijn. We hebben in een nota een evaluatie van alle Townzalen en onze plannen voor de toekomst vast gelegd. Die gaan we zondaga vond aanbieden. Hij is niet al leen bedoeld voor politieke kop stukken. We willen dat iedereen die betrokken is, gelegenheid krijgt onze plannen in te zien. Daarom wordt'ie in een grote oplage verspreid". Town wil laten zien volwassen geworden te zijn. Het structureel willen bijspringen vanuit de ho reca mag dat in klin kende munt bewijzen, ook op andere fronten zijn de verschil lend programmerende zalen tot ver in het land bekend. Om de officieel getinte bijeen komst op te fleuren, is ook voor passend entertainment gezorgd. Zo zal De Dijk een akoestisch optreden verzorgen, heeft Hans Dulfer zich 'uit sympathie voor...' laten verleiden tot een poging zijn kunnen met een fla mencogezelschap te combineren, staat er een nog niet nader te noemen band geprogrammeerd en vinden er tussentijds kleinere theatrale acts plaats. Het eerste gedeelte van de avond, dat tot ongeveer 23.00 uur zal duren, is voor iedereen gratis toeganke lijk. Fans en anderszins geïnte resseerden kunnen meteen van de gelegenheid gebruik maken om de nieuwe aankleding van de grote zaal te beoordelen. Die heeft vanwege het jublieum ook een grote beurt gekregen. Harry: „Toen Paradiso laatst 25 jaar bestond, heeft men daar be sloten er geen fuck aan te doen. Het enige herdenkingsgebaar was een DC met achtergrondge luidjes. Ook leuk hoor én zeker iets voor te zeggen maar wij pak ken wel uit. Na elf uur gaat er een groot dansfeest van start. Uiteindelijk hebben we ook een groot danspubliek. Dat feest is niet gratis maar belooft dan ook iets te worden. Dat kun je aan Ronald overlaten. Quest Dance Ronald is sinds (zevenjjaar en dag een autoriteit op het gebied van dansmuziek en daarin zéér internationaal georiënteerd. Ge durende zijn dj-carriëre 'maakte' hij muziek en naam in tenten als Spot the Looney op zuid, Copa- cabana in Den Briel, De Baroeg in Ijsselmonde en vele grote fees ten. De drijfveer achter zijn dj- drang is dat hij 'mensen mee wil nemen op muzikaal avontuur om ze uren later weer op de rem te zetten'. Ronald: „Ik had er altijd al be hoefte aan buiten de landsgren zen te kijen en heb ook veel dj's van toonaangevende tenten uit het buitenland hierheen gehaald. Andersom is er ook veel ge beurd. Jongens die een jaartje of wat geleden hier voor het eerst draaiden, zitten nu bij MTV. Nederland is op dit moment de trechter van de housescene. Ook voor mensen die live dansmuziek op computers maken. Zéér de moeite waard. Ze komen met vrachtwagens vol spullen. Maar er zijn er ook die weliswaar com puters gebruiken maar dan meer als back-up. De rest doen ze zelf, met gewone instrumenten. Nighttown fungeert in dat op zicht al jaren als kweekvijver, broeinest of fokstal; hoe je maar noemen wil." Naar goed gangbaar dance-ge- bruik is het de bedoeling 'goed' gekleed op het feest te verschij nen. Ronald: „Je moet er echt iets van maken. Wethouders in driedeling grijs moeten trouwens ook gewoon blijven. Er is niets engs aan onze feesten; ze zijn echt niet zo ondergronds als wel gedacht wordt. Ook dit feest niet. Het is wel housegetint maar dat is alleen omdat de grootste gemene (house)deler nu eenmaal acid-house en soul is. Maar, héél nadrukkelijk: HET IS GEEN HOUSEPARTY! Het wordt een internationaal georiënteerd dansfeest waarbij iedereen kan kennismaken met wat elders in Europa op dit gebied gebeurt. De eerste 500 bezoekers krijgen een gratis Quest Dance T-shirt." Het lichaam is tegenwoordig flink in beweging, en datzelf de geldt voor het medium film. De verbeelding van het lichaam in de cinema, in het bijzonder de trends en ontwik kelingen daarin, vormt het on derwerp van het festival 'Het lichaam in alle staten', een sa menwerkingsverband van film- en televisietijdschrift Skrien, het Nederlands Film museum, Filmtheater 't Hoogt in Utrecht, het Haags Filmhuis en Zaal De Unie/RKS. Het programma, samengesteld door (Skrien- hodfdredacteur) Mieke Ber- nink, was deels al te zien op 11 en 12 oktober en wordt vervolgd op 18 en 19, 25 en 26 oktober en 1 en 2 november in Zaal de Unie, Mauritsweg 35 te Rotterdam. Initiatiefnemer van het festival is het jubilerende tijdschrift Skrien. Het blad houdt zich inmiddels al vijfentwintig jaar bezig met het signaleren en beschrijven van trends en ontwikkelingen in de cinematografie. Een van de on derwerpen die zich de laatste tijd naar de oppervlakte lijken te stu wen, is de veranderende verbeel ding van het menselijk lichaam in de cinema. Als drager van emotie en herkenning is het lichaam altijd de spil van het filmverhaal geweest. Tegen woordig zijn slash- en splatter- films, mutilaties, transformaties en extreme lichamelijke heftig heid niet te negeren fenomenen binnen het filmaanbod. Kenne lijk is er momenteel iets met die spil aan de hand, is de behande ling van het lichaam veranderd. Zozeer zelfs dat er van herken ning van het lichaam als een menselijk lichaam soms niet eens meer sprake is. Bedekt, bloot of onherkenbaar In de klassieke (Hollywood) film Universal Soldier to: ROLAND EMMERICH is het lichaam altijd een 'bedekt' lichaam dat probleemloos aan wezig is. Het Klassieke Filmli chaam is volledig ingebed in de vertelwijze van de Hollywood- cinema. Een close-up van het gezicht van een diva is bijvoor beeld onlosmakelijk verbonden met het slechte nieuws dat ze krijgt te verwerken. Een verwij zing naar het gezicht op zich speelt echter een ondergeschikte rol in de klassieke cinema. In de experimentele cinema en in specifieke genres als horror en porno is er al enige decennia sprake van een afbrokkeling van dit klassieke filmlichaam. De realistische voorstelling van het lichaam wordt hier losgelaten of het lichaam is er nauwelijks als lichaam herkenbaar en is louter vlees. Maar tegenwoordig lijkt het wel of er in alle genres aan de grenzen van het lichaam wordt gemorreld, zelfs in de meest commerciële Hollywood-films. Dit veranderende lichaamsbeeld dient zich in verschillende va rianten aan. Bijvoorbeeld in de hedendaagse Franse cinema: re gisseurs als Léos Carax en Oli vier Assayas laten Het Wanho pige Filmlichaam zien dat uit zijn voegen dreigt te barsten. Menselijke emotie en identifica tie vormen nog wel het draag vlak, maar plot, kadrering en montage zijn in alle heftigheid ingezet om een uiterst lijfelijk resultaat te tonen: de camera zit boven op de huid van schreeu wende, bezetende en wanhopige personages, waardoor er eerder sprake lijkt te zijn van lichamen op drift dan van personages op drift. Een verdergaande variant is 'Het Experimentele Filmlichaam'. In films als 'Carne' en 'Bacon' is er sprake van 'vleesgeworden' film, waarin de loop der gebeurtenis sen gevolgd wordt met een ont leedmes. Het menselijk lichaam is verworden tot vlees; de camera observeert, fragmenteert en pe netreert het lichaam dat tot lou ter materie wordt. De ontmenselijking en aftake ling van het lichaam krijgt zijn voltooiing in Het Technologi sche Filmlichaam. In films als 'Tetsuo' en 'Terminator' wordt - interessant genoeg op totaal verschillende wijze - het mense lijk lichaam getransformeerd tot iets machinaals. Natuurlijke or ganen worden vervangen door technologische apparatuur, zo dat het onderscheid tussen mens en (anderssoortige) machines verdwijnt. In het festival 'Het lichaam in alle staten' wordt de verbeelding van het lichaam in de film nader onderzocht. Bovengenoemde vier filmlichamen (Het Klassie ke, Het Wanhopige, Het Experi mentele en Het Technologische Filmlichaam) vormen het uit gangspunt voor vier themawe- ken, waarbij iedere week (in elk theater) begint met een lezing van respectievelijk Dirk Lau- waert, Mart Dominicus, Mieke Bernink en Herman Assel- berghs. In een speciaal festival weekend op 30 en 31 oktober in het Filmmuseum waarin naast film en video, voordrachten, in terviews, performances en instal laties te zien zijn, komen alle lijnen bijeen en wordt het lichaam in een nog bredere cul turele en filosofische context ge plaatst. Programma Op 18 oktober: Inleiding door Herman Asselberghs - Het Tech nologische Filmlichaam, compi latie-programma Tetsuo (Ja pan 1989) Shinya Tsukamoto 19 oktober: Orlan (F 1993) Or- lan, Universal soldier (USA 1992) Roland Emmerich 25 oktober: Inleiding door Dirk Lauwaert - Het Klassieke Film lichaam compilatie-programma The Wind (USA 1928) Victor Sjöström (met live-pianobegelei ding) 26 oktober Fragmenten uit Stromboli Terra di Dio - Rossel- lini, Au Hasard Balthazar (F 1966) Robert Bresson fragment uit Shanghai Express - von Sternberg 1 november: Inleiding door Mie ke Bernink - Het Experimentele Filmlichaam compilatie-pro gramma Transformation bij Holding Time (NL 1976) Paul de Nooijer, Exekution (BRD 1979) Elfi Mikesch, Katarakt (NL 1978) Jan Ketelaars, Take off (USA 1972) Gun ver Nelson, Maria Munoz (Sp 1983) Maria Munoz, The Shadow and the substance (NL 1982) Paul de Nooijer, Adoration (B 1986) Olivier Smolders 2 november: Carne (F 1991Cas par Noé, Bacon (G-B 1991) Ro bert Sanders, The act of seeing with one's own eyes (USA 1971) Stan Brakhage. Programma onder voorbehoud. Dit programma draait in een an dere volgorde en iets gewijzigde vorm, ook in het Nederlands Filmmuseum te Amsterdam, het Haags Filmhuis en 't Hoogt te Utrecht. Musica do Brasil Pasolini (1922-1975) werd be kend als filmer, maar was ook dichter, schrijver en theoreticus. In oktober worden in het kader van een aan hem gewijd retros pectief nog drie van zijn films vertoond: Accatone, Mamma Roma en Edipo Re. Plaats waar het gebeurt: Theater Het Venster, Gouvernestraat Rotterdam. Accatone draait om een Romein se klaploper die wordt onder houden door een prostituée die in de gevangenis belandt, zodat hij zonder inkomen raakt.(tot woensdag 20 oktober) Mamma Roma is een prostituée die een nieuw leven wil beginnen als ide ale moeder voor haar zestienjari ge zoon, die opgroeide in een internaat, (van donderdag 28 oktober t/m woensdag 3 novem ber) en Edipo Re is een persoon lijke interpretatie van Pasolini op de Oedipus-mythe. (van don derdag 21 t/m maandag 25 ok tober). Het telefoonnummer van de kassa waar gereserveerd kan worden is 010-4361311. De wereldberoemde violiste Ida Haendel is zaterdag 16 en zon dag 17 oktober te gast als soliste bij het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest. Het RPhO speelt onder leiding van Eduardo Mata een geheel Frans programma, waarin het derde vioolconcert van Camille Saint-Saëns cen traal staat. Het concert maakt deel uit van de Berlioz-serie van het RPhO. Violiste Ida Haendel is al vanaf de jaren vijftig regel matig te gast bij het RPhO. De violiste speelde met alle grote orkesten en onder alle grote diri genten van de wereld. Lezers van De Havenloods en Het Zuiden kunnen door middel van dit artikel met 5 gulden kor ting kaarten kopen voor de con certen op zaterdag en zondag. De bon is geldig vanaf vandaag, don derdag 14 oktober, voor maxi maal twee personen. foto: GEORG BONG ARTZ

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 15