Reporter E£™a Reporter Gedicht van Marianne Korthuys op affiche Nieuwe studio in Dordrecht Stads TV loetóV Mmeent. «wat UW. Nu Cliff ook op de radio RADIO RIJNMOND DINSDAG 2 NOVEMBER 1993 I n n I look Soccer De avond van de wedstrijd Porto-Feyenoord belde ik naar een kennis in Amerika. Hij vroeg hoe het met me ging. 'Wel goed hoor,' zei ik weinig enthousiast: 'My soccerteam lost'. 'Ah, that's too bad,' zei hij vol medelijden, 'maar jullie heb ben wel gewonnen van Enge land hè?' Ik was er even stil van. Hoe wist hij dat nou? Al die tijd dat ik in de zomer aan de andere kant van de oceaan was, had ik niets gezien van Europees voetbal op de televisie of in de kranten. Een enkele keer vroeg er wel eens iemand wat dat 'Feyenoord' op mijn petje be tekende. Met trots vertelde ik dan dat het mijn favoriete voetbalteam was. 'The national champion of Holland!' Het zei ze niks. Het is in de Verenigde Staten nou eenmaal baseball en basketball waar het om gaat. Soccer is daar ongeveer wat bij ons korfbal is. In ieder geval bleek de wed strijd Nederland-Engeland wel een hot item voor het nieuws daar, alleen niet uit sportief oogpunt, maar vanwege de rel len. Amerika is per slot van reke ning het land waar de wereld kampioenschappen moeten plaats vinden. Ze wilden we ten of ze de Engelse hooligans in hun land kunnen verwel komen of de Nederlandse rel schoppers. Ik wilde best een steentje aan de informatie voorziening bijdragen, dus be gon ik stoer te vertellen over de Var' in Rotterdam. Eigenlijk was er die middag niet zoveel aan de hand. Het leek allemaal veel erger dan dat het was. Om vijf uur was ik bij de Kuip, met de radiozen der. Een golvende oranje zee verdeelde zich langzaam in dunne linten, de verschillende sleuven van de Kuip in. Als vee werden de wild uitgedoste sup porters naar de vakken geleid. De oranjezee werd afgeschei den door een blauwe dam; de ME'ers. In groten getale waren ze aanwezig, linies vormend met arrestatie wagens zodat de Nederlandse eli Engelse sup porters elkaar niet zouden aanvallen. De twee kampen werden volledig door hekken van elkaar gescheiden de Kuip ingebracht. Soms was er En gels-Nederlands-oogcontact en dan werden er wat dodelijke ziektes over en weer geroepen. Ik liep naar de patatkraam, waar zich ongeveer heel vak T had verzameld. Ongelofelijk hoeveel frikadellen oorlog daar per seconde over de toonbank gingen. Links had ik uitzicht op een enorme rij plassende man nen. Het voetpad aan de zij kant van het stadion was ver anderd in het langste urinoir van Nederland, op de voetgan gerstunnel onder de Maas na. De microfoon ging 'open' en ik begon een gesprek met een indiaan die oorlogskleuren op zijn wangen had geschilderd. Een hand greep mijn micro foon en een stem schreeuwde: 'CAMBUUUUUUR!' Die zit hier mooi verkeerd dacht ik, want er zit geen enkele speler van de Leeuwardse selectie in Oranje. Toen kregen ineens alle patatvreters haast. Ik ben te klein voor dit, flitste nog door me hoofd, voordat ik vol ledig onder de voet werd gelo pen. Toen ik bijkwam van de schrik, kreeg ik de slappe lach. Ik liep naar het Engelse kamp. Daar stonden de hooligans. Zo dom als het achtereind van een var ken, waren ze. Daarbij hadden ze 'fuck this' en 'fuck that' geen kaartje. Wat ga je na de wed strijd doen, vroeg ik. 'Riot, riot,' zeiden ze. 'You're kidding,' zei ik, maar de kelen zetten een 'We are the champions' op. Great conver sation. Het spreekt voor zich dat ik het verhaal door de telefoon iets heb aangedikt voor mijn Ame rikaanse vriend. Zo werkt dat nou eenmaal in dat land. Wil je iets van voetbal bijbrengen dan moet je grof geschut ge bruiken. Of in film termen: wat minder De Kleine Blonde Dood en wat meer meer Terminator. Yo, brotha! NVJ-rapport Door een KUT-rapport* heeft het imago van de regionale omroep nogal wat schade opgelopen. Zo kopte Algemeen Dagblad: 'Meeste journalisten willen weg bij regionale omroepen.' En een vakbondspamflet van de NVJ bazuinde van de toren: 'Weten schappelijk onderzoek toont aan: Veel mis bij de regionale omroep'. Toen ik er kennis van nam kreeg ik acuut zelfmoordneigingen. Totdat ik er achter kwam hoe NVJ en wetenschappers te werk wa ren gegaan. Uitgangspunt was een probleem inventarisatie van het werk van journalisten bij de regionale om roepen. Logisch dat als het accent valt op het in kaart brengen van de problemen, vervolgens uit het onderzoek blijkt dat er veel pro blemen in deze omroep-sector bestaan. De informatie werd vooral verkre gen door vragenlijsten naar jour nalisten te versturen. Het ligt in zo'n geval voor de hand dat on tevredenjournalisten eerder zo'n lijst invullen dan degenen die flui tend naar hun werk gaan. Bij Ra dio Rijnmond behoren zo'n vijf tig personen tot de vaste kern. Daarvan hebben er tien een vra genlijst gekregen en vier bruikbare antwoorden ge geven. Waar onze om roep in het onder zoek wordt ge noemd gaat het dus om het oor deel van vier col lega's. Lekker wetenschappelijk verantwoord. Het rapport noemt te grote werk druk één van de belangrijkste pro blemen bij de regionale omroe pen. Werkdruk wordt vervolgens genoemd als een belangrijke oor zaak van het ziekteverzuim. Maar onderbelasting is volgens de KUT een minstens zo groot prubleem. Men vindt dus dat journalisten een beetje belast moeten worden, niet te veel en niet te weinig. Dat is nog eens een verrassende con clusie. Maar het wordt nog gekker. Volgens het rapport bedraagt het gemiddeld aantal dagen ziekte verzuim 9,4. Dit is, aldus nog steeds het rapport, beneden het landelijk gemiddelde dat onge veer 15 bedraagt. Mooi dus. Des te idioter is die relatie die tussen het enorme werkdrukprobleem en het ziekteverzuim wordt ge legd. Je zou denken: in het vakbonds blaadje zal wel met grote letters 'LAAG ZIEKTEVERZUIM BIJ RE GIONALE OMROEP' staan. Maar wat lezen we? 'EVENVEEL KLACHTEN OVER GEZONDHEID ALS BUSCHAUFFEUR'! Dat slaat, met alle respect voor de buschauf feurs, helemaal als een tang op een varken. Die klachten zijn gezondheids klachten en als je het goed leest moeten we dus van de vakbond concluderen dat hoewel er een laag ziekteverzuim binnen de re gionale omroep is, de gezond heidsklachten er niet om liegen. Ik noem: maagklachten, hoofd pijn, lusteloosheid en een stijve nek. Kennelijk vinden de regionale journalisten hun werk zo boeiend dat ze zich ondanks lusteloosheid niet onmiddellijk ziek melden. Dat zal de GAK-arts niet leuk vin den. De kritiek op de leiding is ook niet mals. De kwalificatie zeer goed scoort 0,0. Mijn commentaar: 'Om een stijve nek van te krijgen.' Maar even serieus: hoe zou het oordeel zijn over de directeuren van de buschauffeurs? NH KUT staat voor Katholieke Uni versiteit Tilburg. Bekroond met de Radio Rijnmond Muzeprijs '93: Aangenaam verrast was ze in sep tember toen ze werd uitgenodigd om mee te doen aan een gedichtenwedstrijd van Radio Rijnmond, nog aangenamer ver rast toonde ze zich toen ze won, en helemaal blij stemt het haar dat haar winnende gedicht Stad nu als affiche is verschenen. Nee, als de ster van dichteres Marianne Korthuys (36) uit Capelle aan den IJssel rijzende is, dan is dat mede dankzij die voortreffelijke Radio Rijnmond. Het moet maar eens gezegd. Nog niet eens twee jaar timmert Marianne aan de weg met haar fel-realistische gedichten en in die relatief korte tijd is ze al doorge drongen tot de weliswaar kleine, maar daarom niet minder harde kern van de poëzie in Rotterdam. In de Consul heeft ze opgetreden, in Van Kampen De Wit, in Tejatro Popular, in De Illusie en zelfs, samen met A. Moonen, bui ten onze wereldstad. Brood zit er uiteraard niet in zulke poëtische uitstapjes. Overdag schrijft Marianne dan ook vooral rekeningen, voor het tuincentrum dat zij samen met haar echtgenoot drijft. Het idee om een affiche te ma ken van het gedicht Stad komt noch van Radio Rijnmond, noch van Marianne zelf. Kunstbroeders en -zusters opperden het. Ze von den het gedicht zo'n treffende beschrijving van Rotterdam dat ze het wel groot thuis aan de muur wilden. Voor tien gulden kan dat nu. Met in een hoekje de vermelding: bekroond met de Radio Rijnmond Muzeprijs 1993. Gegadigden spoeden zich ter stond naar de boekwinkels aan de Oude Binnenweg of de Witte de Withstraat in Rotterdam, de boekhandel in winkelcentrum De Scholver in Capelle aan den IJssel, de Rotterdamse cafés Bla Bla of Faas, of kunstgezelschap De Illusie. STAD Rotterdam, tunnels en bruggen Trams die krijsen als de hel Rotterdam, jij hebt dat stugge Rotterdam, wat ben je fel Rotterdam, kantoorkolossen Sober, zonder klatergoud Rotterdam, betonnen bossen Rotterdam, wat ben je koud Rotterdam, havenarbeiders Geen gelul, maar aan het werk Rotterdam, lassers en snijders Rotterdam, wat ben je sterk Rotterdam, je volle kroegen Ruzies, herrie, krijgsgehuil Rotterdam, zuipen en vloeken Rotterdam, wat ben je vuil Rotterdam, bonte bevolking Zwarten, bruinen, geel en rood Rotterdam hoeft geen vertolking Rotterdam, wat ben je groot Rotterdam, je monumenten Zwaar bevochten stalen Hef Rotterdam, wereldbekende Rotterdam, wat heb je lef Rotterdam, G.J. de Jonghweg Junkies, hoeren in een rij Rotterdam dat geeft geen uitleg Rotterdam, wat ben je vrij Rotterdam, opvangtehuizen Voor je volk, halfgek gesard Rotterdam, een pels vol luizen Rotterdam, wat ben je hard Rotterdam, ik breek m'n poten Over bouwafval en puin Rotterdam met open goten Rotterdam, wat ben je schuin Rotterdam, je kille straten Rondwaaiende teringzooi Rotterdam, ik kan je haten Rotterdam, wat ben je mooi! MARIANNE KORTHUYS De Dordtse studio van Radio Rijnmond verhuist op korte termijn naar de Circle Studio's aan de Karei Lotsylaan, tegenover het Merwedezie- kenhuis. De regionale studio wordt daardoor optimaal bereikbaar door zijn gunstige ligging ten opzichte van diverse autoverkeerswegen die Dordrecht met de regio verbinden. Ook met het openbaar vervoer (bus, trein) is Radio Rijnmond goed te bereiken. Regioredacteur Thijs Blom is erg gelukkig met de nieuwe plek en zijn nieuwe behuizing. Hij vertrekt met studio en al uit het stadion van de voetbalclub Dordrecht '90. Voorzitter van die club, Cees den Braven, wilde niet meer met Radio Rijnmond onder één dak omdat hij de pik heeft op sportchef Hans van Vliet die zich niet altijd even complimen teus heeft uitgelaten over de Dordtse voetballers. Vele honderden handtekeningen van Cliff-fans kwamen binnen na de specials die Radio Rijnmond uitzond over The Velvet Under ground (begin juni), Neil Young (begin juli) in en The Rolling Stones (in de nacht waarin Mick Jagger 50 werd). Waarom niet ook eens zo'n prachtprogramma over hun Cliff? U weet wel: Cliff Richard? Dat zette muziekchef Pieter Leen aan het denken. Ja, waarom niet? Nu Cliff op 7 november optreedt in Ahoy, doet zich een mooie ge legenheid voor om radiografisch aandacht te besteden aan de Best Gekapte Zanger Aller Tijden. Dat gebeurt dan op de vrijdagmiddag vóór het concert, 5 november (Aanstaande vrijdag dus), tussen 14.00 en 17.00 uur. Het pro gramma, met een live-optreden van de band Shadoogie, wordt gepresenteerd door John Buys- man (ooit vierde bij de verkiezing van de Crooswijkse Cliff Richard). In de Radio-Rijnmond-studio kunnen zo'n honderd Clifffans de uitzending bijwonen. Luisteraars thuis mogen telefonisch vertellen waarom ze Cliff wel of niet leuk vinden. 5 november, 14.00-17.00 uur: Shadoogie. Vervolg van voorpagina Suzanne. 'Mensen van verenigin gen, bedrijven, straten, iedereen kan zich opgeven. Het is niet noodzakelijk dat de teams geor ganiseerd zijn, het kunnen ook gewoon luisteraars zijn die het leuk vinden om mee te doen. Elke woensdagmiddag willen we twee scholen tegen elkaar laten spe len.' Honderdduizend piek Aan het programma wordt mee gewerkt door de Stichting Spon sorloterij. Die organiseert maan delijks een loterij, op de op brengst waarvan aangesloten ver enigingen een beroep kunnen doen. Twee keer in de week ko men twee van die verenigingen via de Sponsorloterij naar de stu dio om te proberen de luisteraars te winnen voor hun goede doel. De luisteraars staan dus voor de uitdaging om goed doel A of goed doel B te steunen. Dat kan door een lot van tien gulden te kopen. Daardoor dingt de koper van het lot mee naar de hoofdprijs van honderdduizend gulden die maandelijks wordt uitgeloot! Honderdduizend gulden, een ton: een hoop geld. Maar nog niks vergeleken bij de jaarlijkse prijs van één miljoen gulden waarop u als luisteraar van Radio Rijnmond kans kunt maken door mee te spelen met Suzanne. De 'piekvraag' is trouwens nóg een goede reden om naar Radio Rijnmond te blijven luisteren. Elke middag wordt een vraag ge steld die aan het eind van de uit zending moet worden beant woord. Weet u het goede ant woord? Dan belt u Radio Rijn mond. Uit de mensen die opbel den wordt er dagelijks één geko zen die wordt teruggebeld. Geeft die het goede antwoord, dan krijgt hij/zij de jackpot die altijd minstens 250 bevat. Jackpot Maar... wordt er niet opgenomen voordat de bel voor de zesde keer overgaat, of is het nummer in gesprek, of is het gegeven ant woord fout... Dan wordt er 50 in de jackpot gestort. De moge lijk bestaat dus dat wordt ge beld voor het goede antwoord als er heel veel geld in de jackpot zit. Hoewel Suzanne Mulder toegeeft dat ze graag tot het einde van het jaar was doorgegaan met De Weg naar Kralingen, grijpt ze deze nieuwe uitdaging met beide han den aan. Frans van Dun zegt: 'Het wordt een uniek radioprogramma. De meeste grote kwissen heb je op televisie, wij zijn de enigen die zoiets op de radio doen.' Dat dat ten koste gaat van zijn RR Ex presse vindt hij geen ramp. 'Ik heb er geen problemen mee,' vertelt hij. De specials die hij deed naar aanleiding van grote concerten in Ahoy, die zal hij missen. De vragen worden door het programmateam voorbereid, maar suggesties op allerhande vakgebieden zijn welkom. Suzanne lacht nu al: 'Ik ben wel blij dat ik straks de antwoorden op een brieve heb.' Meedoen? Dat kan. Voor informatie kunt u van maandag tot en met donder dag tussen 10 en 12 uur bel len met Rachel van Olm, 010-4364436. Het zat al een tijdje in de lucht, maar op 15 oktober ging einde lijk de kogel door de kerk. Of lie ver gezegd: door het Omroep bedrijf Rotterdam. Na maanden van heen en weer gepraat, onder meer met het NOB over volledige overname, maakte het OBR be kend dat het zijn eigen faillisse ment ging aanvragen. Nog dezelfde dag bood Nico Haasbroek de dakloze redacteu ren onderdak aan in Media centrum West. Op de tweede ver dieping van het voormalige Schoeverspand zetelen nu de re dacties van Stads TV en van Cir cuit. 's Maandags was Stads TV alweer op het scherm. In het nieuwsbulletin van die avond was duidelijk te zien hoe een functio naris van het OBR uithaalde naar cameraman Martijn 't Hart. Haasbroek werkt intussen ge staag voort aan de integratie van de lokale omroep met Radio Rijn mond. In een later stadium moet hieruit een gewestelijke omroep ontstaan. 11 [Ifc Y Vonkey Business is een uiterst mu- zikaal programma op Radio Riinm- Y Vonkey Business is een uiterst mu zikaal programma op Radio Rijnm- ond over media en andere hobby's. I-C( IC kilt C W Elke zaterdag te beluisteren van LLI 10.30-11.00 uur. In de Radio Rijnmond Reporter doet de producer van Vonkey Business maandelijks uit de doeken wat zich zoal afspeelt achter de knoppen van het programma. NU OOK OP CD! Trouwe luisteraars van Vonkey Business weten het al: er zit een CD aan te komen met liedjes die speciaal voor het programma zijn geschreven door Frank Jan Kat en Djanko. De liedjes worden uitgevoerd door allemaal muzikale 'prominenten' uit het Rijn mondgebied en de CD verschijnt in december - ter omlijsting van het tienjarig 'jubilöm' van Radio Rijnmond. Nou moet je altijd uitkijken met het wekken van verwachtingen, maar ik moet me wel erg vergissen, wil dat geen top-CD worden. Afgelopen weken hebben we de hele handel opgenomen bij stu dio Schaap in Rotterdam-Delfshaven en dat was in meerdere opzichten een feest. Leuke nummers, goede arrangementen, meer dan prettige stu dio, bekende en minder bekende artiesten die allemaal voor nop komen opdraven, en dan, stukje bij beetje, het eindresultaat ho ren groeien. Het was onmenselijk veel werk om al die mensen en muziek bij elkaar te krijgen, en om er zo aan te schaven dat het allemaal goed klonk, maar tegelijkertijd werd een jongensdroom werkelijkheid. Ik mag u hier misschien wel toevertrouwen dat ik er vroeger van droomde zelf de muziek in te gaan. Jaren gitaarles genoten, saxo foon gespeeld, piano, zangles, theorie: het mocht allemaal niet baten. Wat er niet in zit, komt er niet uit ook. Ik zou altijd een middelmatig muzikant gebleven zijn, en frustraties horen wel bij het leven, maar je moet ze ook weer niet gaan opzoeken, toch? Dus ben ik maar intellectueel geworden. Er zat echt niks anders op. Hoe terecht dat was, is afgelopen weken weer eens duidelijk ge worden in de studio. Topmuzikanten liepen daar af en aan, zoch ten soms ter plekke een toonsoort uit, bepaalden samen een arrangement en speelden dat foutloos in. Vaak viel m'n bek open. Hoe anders ging dat vroeger bij die bandjes waarin ik zelf speelde. Als je bij de repetities muzikaal iets afsprak en dat vervolgens wilde uitvoeren: geheid dat iemand het vergat. Nooit ging het goed. En niet in de laatste plaats door mijn eigen missers. Voor uitvoerend muzikant was ik niet geboren, maar misschien kon ik dan producer worden. Iemand die in de opnamestudio bepaalt hoe iets gaat klinken. Want ergens in mijn hoofd speelde prachtige muziek. Maar hoe werd je dat, producer? Een muziektijdschrift met een vragenrubriek bood uitkomst. Mijn simpele vraag, die ook werd afgedrukt in die rubriek: hoe wordt iemand producer? Het antwoord kwam er geloof ik op neer dat producers meestal eerst zelf als muzikant hebben gewerkt en gaandeweg aan de andere kant van de mengtafel zijn terechtgekomen. Ik weet nu dat het ook anders kan. Al is het dan misschien maar voor één keer. Volgende maand hoort u nog veel meer over die CD. STILTE OP ZUID Het was echt toeval. Al jarenlang zong en speelde ik thuis op de bank Braziliaanse liedjes, het leek me leuk om er één keer mee op te treden op het inmiddels ter ziele gegane open podium in Theater Zuidplein, en wie vertoonde zich op mijn avond, met een microfoon? Een verslaggeefster van Radio Rijnmond. (Waar ik trouwens nog helemaal niet voor werkte.) Ik ging voor de hele regio met de billen bloot. Dat kon er ook nog wel bij, zenuwachtig was ik toch al. Want in je eentje voor een zaal zingen met alleen je eigen gitaarbegeleiding, dan ben je erg kwetsbaar. Mijn eigen valse noten trotserend lukte het me desalniettemin om bij mijn positieven te blijven. In het nummer Caminhos cruzados, u kent het vermoedelijk niet, maar toch, gebeurde zelfs iets bijzonders. Dat nummer komt het best tot z'n recht als je het langzaam speelt. Je kunt er zelfs stiltes in laten vallen. Dat deed ik. En in een zo'n stilte viel er een gelukzalig gevoel op me. Ik ervoer bijna lijfelijk de aandacht van de zaal. De spanning was haast grijpbaar. Iedereen hing als het ware in de leegte tussen het laatst gehoorde akkoord en dat wat komen ging. Overweldigend. Alsof er even een luikje openging van de wereld waarover acteurs het moeten hebben als ze zeggen dat ze leven voor het applaus, en die cabaretiers moeten bedoelen als ze spreken over een goede avond. Als ik m'n ogen dicht doe, hoor ik die stilte nog. Of die ook op de radio is geweest, weet ik niet. Maar ik betwijfel of die zou overkomen. GEVOELIGE SNAAR Ergens in de eigen prehistorie had Radio Rijnmond een zomer- serie onder de titel De Overtreffende Trap, een soort wedstrijd met wekelijks een nieuw thema. Op een maandagmorgen hoorde ik - ook toen als gewoon luiste raar - dat het thema van die week De Gevoelige Snaar zou zijn. Een soort competitie in emotionele beroering. Nu zou ik die woensdag afreizen naar Brazilië om me aan de zijde te voegen van een vakantieliefde met wie ik misschien wel mijn leven wilde delen. Ik ging voor onbepaalde tijd. Als het allemaal beviel, zou ik daar blijven. Ik had de dame in kwestie een half jaar eerder ontmoet, ik had haar in de tussentijd een monumentale hoeveelheid brieven en kaartjes gestuurd, benevens een cassette met daarop een speciaal voor haar geschreven en opgenomen lied. Ik zelf, acht keer over elkaar heen met zang en allerhande instrumenten. Was dat misschien een 'overtreffende trap' in deze Week van de Gevoelige Snaar? Binnen een kwartier stond Jack Kerklaan op mijn zolderkamer met z'n microfoon. Hij klopte het verhaal nog een beetje op en trok een kopietje van mijn aubade. Het resultaat op de radio heb ik niet gehoord, want het ging de kabel op toen ik al in het vlieg tuig zat, maar het schijnt erg ontroerend te zijn geweest. Die vrijdag ging bij mijn tropische geliefde de telefoon. Ik was nèt gearriveerd, wij waren geheel ondergedompeld in de eerste ronde gemengd worstelen, en het antwoordapparaat stond aan. Bij beluistering van de opgenomen boodschap, tien minuten la ter, keek de geliefde mij niet-begrijpend aan. Tot ons sprak Erik Post. De formule van de Rijnmond-zomerserie wilde dat aan het eind van de week steeds een *winnaar' werd bepaald, en Erik belde op om me te felicteren. Ik was de winnaar van deze week. Hoe hij aan het telefoonnummer was gekomen, begreep ik niet helemaal, maar ik heb hem een bedankbriefje gestuurd met de mededeling dat ik, hoewel zojuist gearriveerd, 'om voor de hand liggende redenen' niet naar het toestel had kunnen komen. Muziek en liefde, wat scheelt het helemaal? ROLAND VONK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 8