1
UIT
Henri van Zanten doet op Cameretten
eindelijk wat'ie al jaren geleden wilde
BZN brengt Zoete Dromen in Ahoy
De Rotterdamse jazzcoöperatie presents: Bob Brookmeyer!
'Ze zeggen dat ik gek ben maar ik vind mezelf een zéér sociaal vaardig mens'
Klarinettist Walter Boeykens
gastsolist bij Marinierskapel
1^.*;
Remco Campert en Jan Mulder
trekken met De teen lijn door
Eigenzinnige Dissidentenavond
DONDERDAG 11 NOVEMBER 1993
DE HAVENLOODS HET ZUIDEN
Theatersport Lawine bereidt
zich al weer stevig voor op de
eerstvolgende wedstrijd/show
van zondag 14 november in 't
Kapelletje aan de van der Sluijs-
straat 176 in Rotterdam. Het
lijkt er voor buitenstaanders
misshien op dat theatersport
iedere keer dezelfde show op
voert maar omdat die uit impro
visaties voortkomt, is dat nooit
het geval.
In het kader van het film/a
musementsprogramma Winter-
gasten in het Rotterdamse Ven
ster, is op dinsdag 16 november
stralend middelpunt Wilfried de
Jong. De tegenspeler van Waar-
deneberg heeft als hoofdmoot
de avond de film The Pu
blic Eye gekozen, een prent noir
over een in de 40-er jaren spe
lend drama rond een freelance
fotograaf. De wintergastenafle-
veringen beginnen deze maand
neer om half acht maar om
jur. Roland Vonk neemt in
het eerste deel van de avond met
zijn gasten door waarom ze1
voor hun favoriete speelfilm en
andere, losse fragmenten geko
zen hebben. Voor de maand ja
nuari is alreeds de voetballer Pe-
os van Feyenoord bereid
gevonden. John de Wolff heeft
nog niet op een uitnodiging ge
reageerd.
Jan Rot staat niet alleen
het Camerettenfestival als gast
geprogrammeerd, hij brengt zijn
nieuwe programma Rot is liefde
de komende tijd ook in diverse
theaters in de regio. Op 19 no
vember in De Uitstek in Zwijn-
drecht en op 26 november in De
Willem in Papendrecht Rotter
dam -Theater Zuidplein- is in
december opnieuw aan de beurt.
Hetzelfde geldt voor de Tuyter
in Krimpen aan den IJssel.
Theatergroep Bruidssluier
speelt U zegt het maar in socië
teit/wereldmuziekcentrum Ma
trix aan de Mauritsstraat 16
Rotterdam. De dag is zondag
14, de tijd 20.30 uur. Bruissluier
is fris en jong en doet veel met
improvisatie, waar het publiek
aan mee mag doen.
Erik-Ward Geerlings brengt
op woensdag 17 november zijn
nieuwste stuk Siegfreud in pre
mière in de Rotterdamse
Schouwburg. Op de dinsdag
daarvoor èn de donderdag daar
na zijn eveneens voorstellingen.
Siegfreud draait om Sabina
Spielrein, een Joods-Russische
vrouw die aan psychotische hys
terie lijdt. Haar arts is de beken
de psychiater Jung die op haar
voor het eerst de theoriën van
Freud toepast en hierdoor een
verhouding met haar krijgt.
Wanneer daar moeilijkheden
van komen, wordt deze afge
daan als een bedrijfsongeval.
Hoewel een modern gegeven, is
het stuk gebaseerd op een brief
wisseling tussen Freud, Jung en
Spielrein.
muziek
Vanavond nog staat In Night-
town Rotterdam Lois Lane. Het
concert begint als gebruikelijk
om 21.00 uur, de toegang be
draagt 20 gulden plus het con
certlidmaatschap voor een
maand van drie gulden. Voor
wie dit niet bekend is: het adres
is West kruiskade 28 Rotter
dam.
'Lying all the time Wally
Tax' komt naar Rotterdam. Ge
heel clean, Wally is met drinken
gestopt, zal hij op dinsdag 16
november in Theater Zuidplein
in Rotterdam een soloconcert
verzorgen. Voor wie vooraf wil
weten wat dat anno 1993 zoal
kan betekenen, doet hij het op
vrijdag 12 daaraanvoorafgaand.
30 minuten live op radio Rijn
mond.
foto:JOS VAN DER TOL
Op diverse locaties in Rotter
dam zal van zondag 14 novem
ber tot en met vrijdag 19 no
vember een project -met een
lezing, workshops, masterclas-
ses en concerten - worden gerea
liseerd rond de bekende trom
bonist en arrangeur Bob Brook
meyer. Een deel van de bijeen
komsten staat mede onder lei
ding van de Rotterdamse
saxofonist en orkestleider Ruud
Bergamin. Dit project is een ge
zamenlijk initiatief van het Rot
terdams Conservatorium, de
Rotterdamse Kunststichting, de
Stichting Kunstzinnige Vor
ming Rotterdam, de Stichting
Workshoporkest Rotterdam,
Jazzcafé Dizzy en Jazzcentrum
Thelonious.
Onder de noemer Rotterdamse
Jazzcoöperatie willen deze orga
nisaties in de toekomst nieuwe
stedelijke initiatieven onderne
men.
Bob Brookmeyer (ventieltrom
bonist, pianist, arrangeur, do
cent) werd in december 1929
geboren. Hij speelde met Stan
Getz, Al Cohn, Zoot Sims, Jim
my Giuffre en Clark Terry. Met
name zijn samenwerking met
Gerry Mulligan maakte hem
wereldberoemd. De afgelopen
jaren was Bob Brookmeyer ar
tistiek leider van de afdeling
Lichte Muziek van het Rotter
dams Conservatorium. Brook
meyer geniet niet alleen aanzien
lijke faam als trombonist, maar
ook als arrangeur. Daarnaast is
hij een zeer inspirerende docent.
In zijn trombonespel laat hij de
hele jazztraditie horen: van New
Orleans tot Cool. Hij legt niet
de nadruk op snelheid, zoals de
bebop-trombonisten, maar op
'sound' en het gebruik van klan
keffecten.
De afgelopen jaren hield Bob
Brookmeyer zich ook intensief
bezig met de hedendaagse ge
componeerde muziek. In 1984
voerde hij ondermeer 'Double
Concerto for Two Orchestras'
uit, in 1988 'Pieces of Pieces'
met het symfonieorkest van de
Zweedse radio en in 1989 'On
The Way To The Sky' voor so
logitaar, twee synthesizers en
bigband.
programma zondag 14 t/m vrij
dag 19 november:
Zo. 14 zondagmiddagconcert in
Jazzcafé Dizzy: Bob Brookmey
er Friends. Aanvang 16.00
uur. Toegang gratis.
Zo. 14 Lezing in de Unie: Bob
Brookmeyer over de kunst van de
improvisatie. Aanvang 20.30
uur. Toegang gratis.
Ma. 15 Masterclass met stud,
v.h. Rotterdams Cons, in bet
Rotterdams Conservatorium.
Aanvang 16.00 uur. Toehoor
ders dienen te reserveren, toe
gang f 5,-.
Ma. 15 workshop I in Jazzcen
trum Thelonious. In samenwer
king met Stichting Worksho
porkest Rotterdam. Aanvang
20.00 uur.
Di. 16 Masterclass met stud.v.h.
Rotterdams Cons, in het Rotter
dams Conservatorium. Aanvang
16.00 uur. Toehoorders reserve
ren, toegang f 5,-.
Di. 16 Workshop I in Jazzcen
trum Thelonious. In samenwer
king met Stichting Worksho
porkest Rotterdam. Aanvang
20.00 uur.
Wo. 17 Masterclass met stud,
v.h. Rotterdams Cons, in het
Rotterdams Conservatorium.
Aanvang 16.00 uur. Toehoor
ders reserveren, toegang f 5,-.
Wo. 17 Worpshop II in Jazzcen
trum Thelonious. In samenwer
king met Stichting Kunstzinnige
Vorming Rotterdam. Aanvang
20.00 uur.
Do. 18 Masterclass met stud. v.h.
Rotterdams Cons, in het Rotter
dams Conservatorium. Aanvang
16.00 uur. Toehoorders reserve
ren, toegang f 5,-.
Do. 18 workshop II in Jazzcen
trum Thelonious. In samenwer
king met Stichting Kunstzinnige
Vorming Rotterdam. Aanvang
20.00 uur.
Vr. 19 Presentatie workshop en
masterclasse o.l.v. Bob Brook
meyer in Jazzcentrum Thelo
nious. Aanvang 22.00 uur. Toe
gang gratis.
Inlichtingen: Rotterdamse
Kunststichting, Paulette Ver
bist, tel. 010-4141666. Jazzcen
trum Thelonious, Cyriel Plui-
makers, tel. 010-4367817. Rot
terdams Conservatorium, Rita
de Jong, tel. 010-4767399. Stich
ting Kunstzinnige Vorming
Rotterdam, Rob Bordes, tel.
010-4253467.
door ELS NEIJTS
Omdat hij niet van passief pu
bliek houdt, krijgt iedereen
aan het begin van de voorstel
ling een stuk kauwgom. Op
voorwaarde dat dit na afloop
wel weer wordt ingeleverd.
Waarom Henri van Zanten zo
zuinig met afgeleide rubber
waren omspringt, blijft nog
twee weken diep geheim. Op
het komende Camerettenfesti
val zullen zijn verborgen be
doelingen in deze aan de
openbaarheid worden prijsge
geven.
Van Zanten 'doet' al jaren in
alles wat onverkoopbaar is. Van
het op de markt brengen van
voorgedrukt briefpapier om wie
dan ook ongevraagd advies in de
maag te splitsen, het op CD zet
ten van bizarre muziek tot het
brengen van theatersolo's waar
vrijwel niemand raad mee weet.
Dat laatste vindt hij niet leuk
meer, terwijl het dat wel zou
moeten zijn. Nadere beschou
wing van zijn theaterpubliek
leidde tot de overtuiging dat ca
baretliefhebbers beter bij hem
passen dan serieuze toneelgan-
gers. Van Zanten hakte de
knoop door. Vanaf heden doet
Van Zanten cabaret!
Vleermuispoema
„Bij het toneel is het altijd net of
er een examencommissie naar je
komt kijken", legt hij uit. „Men
komt zich een mening vormen.
Cabaret is veel directer. De deal
is duidelijk. De mensen die ko-
Henri van Zanten: „Ik ben naïef en wil ook ondeskundig blijven. Dan kan ik me tenminste lekker laten gaan.
LEUNIS VERLINDE
men willen iets: vermaakt wor
den, lachen!"
Henri van Zanten onderbreekt
zijn betoog om theewater -„krui
den, brandnetel of pepermunt?"-
op te zetten en een meubelstuk
voor zich te plaatsen dat het
midden houdt tussen een vleer
muis (de kop) en een poema (lijf
met staart en poten). Het 'ding'
blijkt als tafeltje te fungeren
waarop hij stapeltjes briefkaar
ten van eigen ontwerp op een
rijtje legt. Tijdens de rest van het
gesprek stopt hij deze geduldig
in plastic mapjes. „Mijn eigen
kleine beschutte werkplaats",
luidt de verklaring. „Daar kal
meer ik van."
Over het fenomeen cabaret wil
hij nog wel iets kwijt:,, Eigenlijk
weet ik er niks van", luidt ver
volgens het verpletterende
nieuws. „Ik heb hooguit wel eens
iets gezien van Freek de Jonge of
hoe hij ook heten mag. En van
Toon Hermans. Er staat me ook
nog vaag iets bij van een Harm
met een harpje, maar daar houdt
het wel mee op. Ik ben naief en
wil ook vooral ondeskundig blij
ven. Dan kan ik me tenminste
lekker uitleven. Ik weet niet pre
cies waar ik toe in staat ben,
maar ik weet wel dat ik iets kan
wat voor cabaret door kan gaan.
In de loop van 10 jaar regie
voeren en solo's doen, ben ik
steeds rechtstreekser richting
mijn publiek gaan werken, maar
daar kwam te weinig op terug.
Ik verwacht dat bij cabaret wel.
Voor mij is dat een plek waar in
wezen alles kan, een ongecontro
leerd iets, een uiting van enorme
anarchie, een plaats waar ik
hardop kan denken en daarbij
voel ik me als een vis in het
water."
Bij cabaret hoort lachen, wist
van Zanten al. Daar is hij heel
gelukkig mee: „Lachen is een
heel mooi medium. Het is een
teken van openheid en kwets
baarheid. Als je lacht, kun je
meer incasseren dan wanneer je
alleen maar serieus bent. Tegelij
kertijd kun je van lachen naar
huilen schieten. Lachen compen
seert hele valse cynische dingen,
terwijl het ook controleverlies is.
Dat is voor mij interessant!",
aldus in het kort de Rotterdamse
allesdoener.
'Ik ga er van surfen'
Het programma waarmee hij tij
dens het Camerettenfestival
meedingt naar een van de prij
zen, heet Te leuk voor deze we
reld. Het bevat highlights uit zijn
solo's naar een vrij strak scena
rio met toch veel spontane tekst.
Over zaken als het verborgen
matriarchaat in het kader van
De Vrouwenbescherming en De
Wederafbouw anno nu. Op de
dag van de voorronde moest het
nog worden samengesteld. Van
Zanten: „Ik ben ervoor aan de
Maas gaan zitten, heb nog wat
attributen aangeschaft en ben
naar Zaandam vertrokken.
Broodnuchter -ik had echt geen
druppel op- ben ik op het toneel
gaan staan èn Daar was het!
Wat ik al jaren wilde. Al impro
viserend volgde het één logi
scherwijs uit het andere. Ik ging
er van surfen. Ik raakte er enorm
opgeladen van. Hoe ik daar weer
van afkick? O, er zijn genoeg
leuke vrouwen! Ze zeggen dat ik
gek ben, maar ik vind mezelf een
heel sociaal vaardig mens
en dan doe ik tenminste wat IK
wil!!"
Het Camerettenfestival is van 24
tot en met 27 november in het
Luxor Theater in Rotterdam.
Op woensdag, donderdag en
vrijdag vinden de voorronden
plaats, de finale (al bijna uitver
kocht) is zaterdag.
Ter gelegenheid van de 328e ver
jaardag van het korps Mariniers
verzorgt de Marinierskapel der
Koninklijke Marine onder lei
ding van majoor Gert D. Buiten
huis, op 17 en 18 november 1993
haar jaarlijkse concerten in De
Doelen te Rotterdam.
Tijdens deze concerten vertolkt
de Marinierskapel de première
van Philip Sparke's compositie
voor harmonieorkest 'Celebra-
Voor de pauze is, naast genoem
de première, gekozen voor on
dermeer 'Festmusik der Stadt
Wien' van Richard Strauss,
'Symphonic Overture' van John
Barnes en 'La Fiesta Mexicana'
van H. Owen Reed. Klarinetist
Walter Boeykens vertolkt 'Kon-
zert I fur Klarinette' van Carl
Maria von Weber. Laatstge
noemd werk is een bewerking
voor harmonieorkest de overi
ge zijn alle originele werken.
Na de pauze volgt een geheel
vernieuwde muzikale show met
daarin optredens van diverse
eigen solisten, de steelband en de
tamboers en pijpers van het
korps Mariniers.
Kaarten zijn op werkdagen van
09.00-16.00 uur telefonisch te re
serveren via 010-4539306 en
4539309. Prijzen: f20.-, f22.50
en f25.-.
Sweet Dreams is de titel
het inmiddels 25e album dat
BZN heeft gemaakt. Het is
een zeer gevarieerde CD ge
worden met muzikale uitstap
jes naar vele landen van de
wereld. Zo lijken Quiereme
IMucho en Conquistador re
gelrecht uit het zonnige Span
je te komen, terwijl Griekse
klanken te horen zijn in
Goodby my love en onverval
ste country western in The
queen of country. Prachtige
ballads zijn Is everything in
vain en My sweet dream. Ui
teraard staat de Top 10 hit
My number one ook op Sweet
Dreams, evenals de opzienba
rende in het Maleis gezongen
single Desanya.
Het verhaal van BZN begint in
1966, wanneer basgitarist Jan
Tuijp in gezelschap van enkele
andere jeugdige Volendamse
muzikanten voor het eerst op
treedt. Een groepsnaam is niet
voor handen, maar de Band
Zonder Naam is geboren. Twee
jaar later verschijnt de eerste
single en in 1969 besluit BZN
'beroeps' te worden. Er breekt
een periode aan van vallen en
opstaan, van bescheiden hits en -
vooral - van zoeken naar de juis
te formule om in het muzikale
nieuws te blijven. Aanvankelijk
w i A r *J
BZN in de huidige formatie
vormt rock 'n roll de basis voor
de verrichtingen van de groep en
proberen verschillende produ
cers BZN een bepaalde sound te
bezorgen. Het Grote Sukses
blijft echter uit en af en toe lijkt
het er zelfs op dat BZN roem
loos ten onder zal gaan.
Anny Schilder
In 1976 vinden de BZN-musici
de gouden formule, die de groep
naar de top voert. Een formule
die tot op heden voor een onon
derbroken reeks van successen
heeft gezorgd - op plaat en podi
um. Een vaste zangeres en een
andere repertoirekeuze staan in
BZN's nieuwe muzikale ge
dragspatroon centraal. En met
zangeres Anny Schilder en de
eerste gouden single-hit Mon
amour begint voor zanger Jan
Keizer, sologitarist Cees Tol,
toetsenman Thomas Tol, basgi
tarist Jan Tuijp en drummer
Jack Veerman de triomfantelijke
reis naar de roem. Het 'eigen
geluid' van BZN, verankerd in
de melodieuze zang en de ge
makkelijk in het gehoor liggende
eigen composities, blijkt een
groot publiek aan te spreken - in
alle bevolkingslagen en in leef
tijd variërend van zeven tot ze
ventig jaar.
Met songs die zich na één keer
horen voorgoed in het geheugen
vasthaken, scoort BZN hits aan
de lopende band. Hits die stuk
voor stuk de plezierige eigen
schap bezitten niet te verouderen
en die op single, langspeelplaat
en compact disc moeiteloos
goud en platina worden.
Zilveren jubileum
Er komt geen einde aan de suc
cessen van platen, optredens en
televisiespecials wanneer Carola
Smit in 1984 de plaats van Anny
Schilder inneemt. Ook wanneer
vier jaar later de gebroeders Tol
de band verlaten en worden ver
vangen door gitarist Dirk van
der Horst en de toetsenman
Dick Plat, blijft de specifieke,
niet te imiteren BZN-sound ste
vig overeind. Heel even heeft de
toekomst van BZN er minder
plezierig uitgezien: toen Carola,
voorjaar 1987, in het ziekenhuis
moest worden opgenomen met
verschijnselen van een hersen
bloeding. Maar gelukkig kon zij
zich in de loop van dat jaar weer
bij haar collega's voegen.
In 1991 bereikte BZN een nieu
we mijlpaal: het zilveren jubile
um. En dat werd uitbundig ge
vierd tijdens een openluchtcon
cert op het Europaplein in Vo-
lendam waar zo'n 50.000 fans bij
aanwezig waren.
BZN heeft als geen andere groep
in ons land geschiedenis geschre
ven en vormt al jaren in sukses-
sie het stralende middelpunt van
het vaderlandse popgebeuren.
Met de release van de CD Sweet
Dreams lijkt aan de successtory
van BZN geen einde te komen.
De kracht van dit succes wordt
niet alleen bepaald door de num
mers en het ijzersterke repertoi
re, maar ook door de live-optre
dens. Deze optredens worden
door grote aantallen fans en
jnensen die BZN een wam hart
toedragen, bezocht.
Ook in het seizoen 1993-1994 zal
BZN weer een 200-tal shows ver
zorgen in de schouwburgen, hal
len en feesttenten in Nederland
In 'De Teen' trekken Remco
Campert en Jan Mulder de grilli
ge lijn van hun vorige program
ma door. De schrijvers uit
'Droomijs' gaan op dezelfde
voet voort-en verder. Dieper de
zachte absurditeit van Neder
land in, zich ondertussen verba
zend over zichzelf.
Remco Campert gaat in op de
anatomie der dingen. Jan Mul
der zal daarbij figureren als het
proefkonijn dat ondertussen zelf
vrouwen en mannen uit een hoge
hoed probeert te trekken. Aan
het haar. De teen. De borst. Het
vogelbekdier. Dit onderzoek
gaan naar de grenzen van hun
literaire en fysieke kunnen, is de
spil waar 'De Teen' om draait.
Waarschijnlijk geen poëzie deze
keer. Lach en dans in duet.
De muziek op de Dissidentena
vonden kan het best omschreven
worden als: eigenzinnig, voorbij
gaand aan trends en niet gemak
kelijk te etiketteren. Op vrijdag
12 november vindt al weer de
elfde editie plaats. Op deze
avond spelen de volgende groe
pen: II Gran Teatro Amaro (Ita
lië, Frankrijk, Nederland): deze
internationale groep maakt mu
ziek, waarin allerlei invloeden te
herkennen zijn: modern klassiek,
tango, jazz, rock en Franse
chansons. De Rotterdamse in
breng is van de bassist Frank
van Berkel, die eerder naam
maakte in groepen als: Remo-
tobs, Schismatics en Sumbur.
B-Shops For The Poor (Enge
land) uit Londen omschrijft haar
muziek als 'zorgvuldig gecon
strueerde chaos', waarbij ook
plaats is voor de prachtige zang
van Louise Petts a la Lotte Le-
nya.
Zaal: Tejatro Popular, West
kruiskade 26, Rotterdam, aan
vang 20.30 uur, toegangsprijs
f 12.50.