UIT De tragiek van macht is dat ze uit onmacht voortkomt' in 't kort MAXIMAAL GEMAKVOOR MINIMALE PRIJS DE HAVENLOODS Yvonne Keuls schrijf t om niet te hoeven stampvoeten, schreeuwen of weglopen OP UW LEVEN GEPLEEGD? Cardiol Anti-Oxidant Een extra Dood en het meisje: ten bate van het Aids Fonds Hoeveel aanslagen ZIJN ER INMIDDELS AL Jongerentheater en dans uit de townships in theater De Evenaar SINGER Mrs. Einstein op de versiertour DONDERDAG 25 NOVEMBER 1993 [g£j theater In de file staan, rokerige ruimten, een steeds chemische agressievere woon- en werkomgeving, we hebben er allemaal mee te maken. Allemaal aanslagen op de gezondheid, met als gevolg aantasting van gezonde weefsels door de vernielende werking van vrije radicalen in ons lichaam. Het onlangs gepresenteerde RIVM-rapport bevestigt wat de bekende Amerikaanse voedingsdeskundige Robert Atkins al meer dan 20 jaar bewezen heeft. Wij worden er met z'n allen niet gezonder op. De sterke toename van chronische kwalen, zoals slijtage van de gewrichten, slechte bloedsomloop en een niet goed functionerende spijsvertering, vinden volgens Robert Atkins allen hun oorzaak in bovengenoemde redenen èn in een te koolhydraat-rijke voedingswijze. Met Anti-Oxidant en Cardiol van Robert Atkins kunt u de aantasting van uw gezondheid tegengaan en tegelijkertijd een natuurlijke weerstand opbouwen. Cardiol bevat een zorgvuldig samengestelde combinatie van plantaardige- en visoliën, vetzuren en vitamine E. De plantaardige oliën bevatten gamma-linoleenzuur (GLA), dat wel in moedermelk zit, maar niet voorkomt in onze normale voeding. GLA helpt onder andere bij overgevoeligheid en allergieën, hart- en vaatproblemen en helpt de bloeddruk en het cholesterol gehalte te beheersen. GLA Is tevens effectief bij het voorkomen van het premenstrueel syndroom. Cardiol vo Anti-Oxidant een belangrijke ondersteuning Het natuurlijk verouderings proces is het gevolg van de 'oxidatie' van het lichaamsweefsel onder invloed van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn zeer reactieve deeltjes die het lichaamsweefsel beschadigen. De wand van de bloedvaten wordt hierdoor aangetast, met het gevaar van dichtslibben. De bestanddelen van Anti-Oxidant (o.a. Vitamine C, E, en beta-caroteen) maken vrije radicalen onschadelijk. Bovendien stimuleert en ondersteunt Anti-Oxidant het natuurlijk anti-oxidatie- mechanisme in het lichaam. De Atkins voedings supplementen zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek. ...OP UW GEZONDHEID... Deze Singer strijkt en perst elke kreukel glad. In de Singer winkel demonstreren wij hem graag voor u. Ontdek 't en pak dit strijkgemak. Het RO Theater speelt op zon dag 28 november een extra voorstelling van 'De dood en het meisje' in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouw burg. De opbrengst van deze avond komt ten goede aan het Aids Fonds. 'Time to act - Doe watje kunt' is het motto van de landelijke culturele actie ten bate van het Aids Fonds. Een groot aantal podiumgezel schappen geeft in samenwer king met de schouwburgen en theaters benefietvoorstellin gen. Met deze gezamenlijke theateractie wordt enerzijds geld gegenereed voor de Aids- bestrijding, anderzijds is het de bedoeling een breder publiek te betrekken bij het werk van het Aids Fonds. De benefietvoorstelling van het RO speelt is tevens de afslui ting van de lange en succesvol le tournee. Martin Mooij gaat zondag 28 november het werk van Bob den Uijl bespreken. Mooij zal in zijn lezing in het Schielandshuis in gaan op het werk èn leven van deze Rotterdamse schrijver die vorig jaar is overleden. Mooij heeft den Uyl ondermeer leren kennen door zijn werk als direc teur van Poetry International. De toegang tot de lezing die om 15.00 uur begint, bedraagt tien gulden. Reserveren is gewenst en kan via tel. 010-4334188. Tommie er steeds in slaagt ieder een in de tang te krijgen. Hij kan zelf zijn eigen grenzen niet stel len en anderen doen het niet voor hem. Zo kan hij uiteindelijk alleen nog vluchten. Dat doet hij» eerst in vrouwenrollen en ten slotte in travestie. Hij heeft ooit in een flits Mathil- de Willink gezien. Dat beeld staat in zijn geheugen gebrand en groeit uit tot een soort zus met wie hij alles bepraat. De zus die hij nooit gehad heeft, ver vlochten met het beeld van zijn moeder. Hij weet dat mathilde uiteindelijk zelfmoord gepleegd heeft. Daar is'ie bang voor, die vlucht gaat hem te ver. Maar hij houdt van vrouwen. Van hen filmen, van kleren voor ze ont werpen, balletten componeren. Hij zou kunstenaar willen zijn maar maakt zichzelf tot kunst werk. Voor hem is dat de ultieme vorm van spel: niets met jezelf te maken hoeven hebben. Keuls peinst nog eens over het hoe en waarom voor ze besluit: „Misschien wordt ons allemaal wel, al heel vroeg, bijgebracht dat we ons altijd zelf moeten kunnen redden en daarbij alle mogelijke middelen mogen ge bruiken. Het is allemaal angst, angst, angst. Kijk maar naar de groten der aarde: dat zijn vaak heel aardige, milde mensen. Grote kunstenaars ook. Omdat die onafhankelijk zijn, hebben ze geen last van macht. Bij kritiek kunnen zij denken val dood maar als iemand in een werksituatie steeds te horen krijgt dat'ie het niet goed doet, wordt dat een paddestoel in zijn hoofd." Hoewel de voorstelling Tommie naar Keuls' zeggen heavy is, kan de gemiddelde schouwburgbe zoeker er naar haar idee rustig naar toe. „Het is ook gewoon een toneelstuk dat onder de noe mer amusement valt." Tommie staat op 1 en 2 decem- ber(première) in de Rotterdamse Schouwburg, op maandag 13 de cember in Gouda, in januari in Papendrecht en Alphen a/d Rijn en in februari in Sliedrecht, Spij- kenisse en opnieuw in Rotterdam. In de maand maart zijn in de regio nog Gorinchem en Schie dam aan de beurt. De Rishili Traditional Dansers en de Bafutsana Players vormen twee voorbeelden van kleine jon gerentheatergroepen uit de townships, die met eenvoudige middelen en weinig mensen een, van vitaliteit bruisende theater show op de planken zetten. Voor veel jongeren in de Zuidafri- kaanse townships vormen mu ziek, dans en theater een belang rijk middel om uitdrukking te geven aan hun energie en creati viteit. Temidden van alledaags geweld en onderdrukking ko men zij in club- en buurthuizen in de townships dagelijks bij el kaar om hun ervaringen van al ledag te delen, te bespreken en om te zetten in dans, drama en poezie. Beide groepen geven een korte voorstelling waardoor een avondvullend programma on- staat. De avond wordt geopend met de Bafutsana Players die het stuk 'Kotulo' presenteren. Ko tulo betekent Key of the United Lovers. Het is een ritmische col lage van poezie die werd gepubli ceerd in Staff Riders Magazine, het geëngageerde Zuidafrikaan- se tijdschrift van jonge schrijvers en dichters met een sociaal poli tieke visie. De Rishile Traditio nal Dancers geven na de pauze en 'Gumboot' voorstelling. De gumboot-dansen werden in de jaren '50 ontwikkeld door de Afrikaanse mijnwerkers die, bij gebrek aan muziekinstrumenten, hun rubberlaarzen gebruikten om hun eigen muzikale begelei ding bij het dansen te creëren. De rubberlaarzen zijn daarmee een symbool van verzet en crea tiviteit geworden en worden in middels door veel dans- en thea tergroepen als essentieel instru ment bij uiterst doordachte cho reografieën gebruikt. Aanvang van de voorstellingen die gespeeld worden op dinsdag 30 november en 13 en 4 december, is telkens 20.15 uur. Entree per voorstelling f 12,50/f 10,- met korting. Voor inlichtingen en reserverin gen telefoon 010-4111055. SINGER MAGIC Werkt 3x sneller dan een strijkijzer Werkt met en zonder stoom Gelijkmatige persdruk van 45 kg Beveiliging tegen oververhitting Regelbare temperatuur Anti-plak persplank overtrek Multifunktionele draaggreep Ybor eens en altijd Schiedam: Hof van Spaland 52, tel. 4712098 Schiedam Oranje straat 7, tel. 4263160 ADVIESPRIJS INTRODUKTIE- KORTINC SUPER PRIJS W.A.C.K.O doet op zaterdag 27 november in het Rotterdam se Bibliotheektheater alles wat dit duo altijd al op het podium wilde maar niet mocht. Dat be tekent een berg bruut cabaret- geweld maar niet in de letterlijke zin van het woord. In dit geval staat de term geweld meer voor hoog tempo, veel geluid, bewe ging, tekst en muziek. Beide kale heren leggen een vitaliteit aan de dag waar de honden geenl brood van lusten en laten de' toeschouwer zo mogelijk nog uitgeputter achter dan zijzelf na de voorstelling moeten zijn. Aanvang 20.30 uur. toegang vijftien gulden, met korting een tientje. Het Bibliotheektheater is aan de Hoogstraat 10. tel. 010- 4338262. In hetzelfde theater brengt op vrijdag 26 december het 30- koppig Centraal Kamer Koor in samenwerking met twee spreekstemmen en met live mu ziek van een 7-koppig orkest een bijzondere uitvoering van Under Milkwood van Dylan Thomas. De uitvoering wordt in het Engels gezongen. De Neder lands gesproken gedeeltes zijn vertaald door Hugo Claus. Aanvang 20.30 uur. toegang 15 gulden of f12.50. Sweeney Todd komt terug naar Rotterdam. De bloedbar- bier van Fleet Street staat van 30 november tot en met 5 decem ber weer in het Rotterdamse Luxor. Zoals waarschijnlijk be kend. worden de hoofdrollen in deze spannende thrillerachtige musical gespeeld door Simone Kleinsma en Ernst Daniël Smid. Reserveren in de herkansing kan van maaandag tot en met zater dag tussen 12.00 en 18.00 uur op het nummer van de kassa 010- 4138326 of 010-4141715, of bij a I leVV V-bespreekbu rea us Na een moorddadig seizoen met 'Cherchez la femnme' gaat Mrs. Einstein op de versiertour. Een show over de liefde. Maar wat is nou helemaal liefde? Paullette: „Liefde is je borsten laten op trekken voor vijfenveertighon derd gulden." Ellen: „Veertigja rige paardrijdende organist zoekt veulen om te berijden, lichte handicap geen bezwaar." Saskia: „Die fijne gozer op de bank, die zegt dat hij zich niet geschoren heeft, maar hoopt dat jij dat wel hebt gedaan." Een show met nog meer plezier, meer hartstocht en meer muziek, want Ellen, Saskia en Paulette doen het seizoen met drie ijzer- sterke muzikanten. Kortom, Mrs. Einstein brengt op beken de, eigenwijze, wijze een bewer king van repertoire op wereldni veau, aangevuld met een eigen visie op Sex, Geweld en Rock'n Roll. Mrs. Einstein, ze zijn weer heerlijk gevaarlijk! Vrijdag 26 november, Theater Zuidplein Rotterdam. Het is laat geworden na de try-out in Vlaardingen. Als we aanbellen komt ze net haar bed uitgerold maar heeft daar geen problemen mee. Eerst eens goed wakker wor den, tijd genoeg. Na twee koppen koffie ('Mag het uit een potje?') en een paar ui terst zorgvuldig geschilde ap peltjes als ontbijt, raakt Yvonne Keuls langzaam op dreef. Over haar boeken, haar fascinatie met macht èn over het stuk Tommie -naar Keuls' boek 'Annie Berber en het verdriet van een tedere crimi neel'-, waarin alle mogelijke vormen van macht en machte loosheid samengebald lijken. Een (te) vluchtige beschouwing wekt de indruk dat Yvonne Keuls nooit anders gedaan heeft dan boeken schrijven over rand figuren van de samenleving. Even nadenken levert al snel een lijstje op met titels als Het verrot te leven van Floortje Bloem. Jan Rap en David S. Keuls wijst erop dat dit beeld allerminst nauwkeurig is. In een tijdsbestek van pakweg 15 jaar schreef ze ondermeer ook novel len over haar jeugd en verrichtte ze journalistiek en regiewerk. Het kerngegeven van titels als Floortje Bloem is macht en machteloosheid: een gegeven dat Keuls maar niet wil loslaten. „Het is geen kwestie van er maat niet genoeg van kunnen krijgen. verklaart ze bedachtzaam en na drukkelijk. „Het gegeven heeft mij beet. Kennelijk heeft het me in mijn nek gegrepen om met een zeker regelmaat weer voor mijn voeten te komen. Steeds in een andere vorm. Als boek, als film, in een toneelstuk. Hoe mensen trachten te overleven door macht op een ander toe te pas sen, is mijn levensthema geble ken. De tragiek hiervan is, dat dit allemaal juist uit machteloos heid voortkomt. Ik denk dat je daar niet genoeg aandacht voor kunt vragen, maar niemand mag en kan hiervoor een ander de ogen openen. Dat is zinloos en heeft het irritant opdringerige van Jehova's. Het proces van te Keuls: „De echt groten der aarde zijn raak aardige, milde n\ ogen openen zit in ieder mens zelf. Maar er is wel informatie van buitenaf nodig om dat op gang te brengen. Een boek, een film of een toneelstuk kan daar op een vrijblijvende basis een bijdrage aan leveren. Vroeger wilde ik mensen misschien wèl iets laten zien. Nu niet meer. Nu wil ik alleen mezelf iets laten zien." Een oorlogskind Alsof ze die woorden ook voor haarzelf wil laten bezinken, drentelt Yvonne Keuls door haar kamer. Ze wijst op de tallo ze foto's aan de muur haar kin deren en kleinkinderen, haar boer en haar grootouders aan. Als ze weer gaat zitten noemt ze dé oorzaak van haar fascinatie: „Ik ben een oorlogskind. (Keuls wordt in december 62) Dat maakt je alert op machtsspelle tjes. Die aanleg ontwikkelt zich steëds verder, het wordt een deel van je natuur dat zich op alle mogelijke fronten uit. Ik heb altijd geschreven. Ik ben nog van een generatie waarbij vrouwen niet werkten, dus ging je iets doen waarvoor je niet de deur uit hoefde. Ik ging toneel schrijven en vanaf het allereerste begin hebben daarin intermense lijke verhoudingen centraal ge staan. Doorlopend was het the ma dat de één bang is voor de ander. Ik schreef en schrijf om mijn woede over onrecht te ui ten. Onbewust gebruik ik de mo gelijkheden die ik heb in plaats van te gaan stampvoeten, schreeuwen of weg te lopen. Aan het schrijven van een boek ligt vaak woede ten grondslag. Woe de over iets waarmee ik nergens terecht kan omdat iedereen 'op vakantie is' of de aan te spreken ambtenaar 'op de gang loopt'. De maatschappij voorziet niet in de behoefte om je a la minute te uiten, terwijl veel mensen dat wel nodig hebben. Die gaan aan hun machteloosheid kapot." Terwijl ze aan de telefoon nog wat tekstuele zaken met de pro ducer van Tommie doorneemt, gaat de deurbel. Keuls knikt: „Doe jij even open?". Het is de postbode met een pakje brieven. Bij Huize Keuls wordt de post blijkbaar persoonlijk overhan digd. Alleen nog vluchten Haar alert zijn bracht Yvonne Keuls in aanraking met weggelo pen kinderen: „een uitermate machteloze groep die alle soor ten ellende in zich verenigd heeft. Van kindertehuizen tot criminaliteit en prostitutie." Bij Tommie -in het boek Annie Ber ber wordt aan zijn leven één hoofdstuk gewijd- komt daar nog iets bij. Keuls: „Tommie kan de werkelijkheid niet aan. Hij kan alleen overleven als hij een eigen, andere werkelijkheid creeërt. In eerste instantie heef- t'ie gewoon alleen maar plezier in het spelen van vrouwenrollen. Naar zijn idee werden in zijn kinderjaren meisjes veel aardiger behandeld dan jongens en had zijn moeder ook veel liever een dochter gehad. Dat gegeven sjouwt hij diep in zich mee. Om dat hij alle mogelijke rollen speelt, is hij -na de dood van zijn moeder- te lastig voor een ge woon kinderhuis. Hij ziet er dan ook vele van binnen. Tijdens zijn 'tocht' door die te huizen wordt hij eigenlijk al tot hoer opgeleid. Omdat hij bijzon der, lief en intelligent is, lukt het hem steeds de macht naar zich toe te trekken. Wanneer hij die eenmaal blijkt te bezitten, word- t'ie te lastig en moet'ie weer weg. Zo wordt hij uiteindelijk crimi neel en krijgt hij zelfs de kinder rechter in zijn macht. Dat loopt, zoals bekend, funest af. Het be langrijkste in het verhaal is, dat

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 13