UIT
Zoveel gevoel durft geen criticus aan
I Z0NNECENTRUM
in 't kort
INDOOR SUN 2000
INDOOR SUN 2000
INDOOB SUN 2000
DE HAVENLOODS
Camerettenjury beloont een gevorderd vrouwenleven
Jan Rot: 'Het lijkt me wel lekker als dat putje met verdriet leeg is'
De Gigantjes gaan in het nieuw
TEL.NR.: 2.65.09.66/2.65.06.97
48-373
Veronica (de omroep wel te
verstaan) heeft onlangs voor ver
warring gezorgd, door het ge
rucht de wereld in te helpen dat
het optreden van Onyx, Run
D.M.C. en Boss niet door zou
gaan. Dat is absoluut onwaar
Het concert op donderdag 2 de
cember begint zeer beslist wel op
de voor dit podium afwijkende
tijd van 20.00 uur. Nighttown
Rotterdam.
In hetzelfde gebouw maa
het podium van Popular presen
teren een dag later De Ramona';
hun nieuwste CD.
De floorshow -het politiek,
kunst en cultuurevenement var
het Rotterdamse schouwburg
café Floor- biedt op zaterdag 4
december vanaf 16.00 uur ach
tereenvolgens: Pim de la Parra,
Hans den Oudendammer(D66),
Herman Moscoviter, Paul Hel-
mann(NRC) en filmmaakster
Sonia Herman Dolz. De inter
views worden muzikaal omlijst
door Trio Unter der Linde met
zang van Linde Masdorp.
Jeugdtheater Hofplein komt
op de tv en wel in het Klokhuis
van 9 december, van 18.40 tot
18.55 uur. In dit jeugdprogram
ma wordt ondermeer het maken
van de productie de koning en
de toneelspeler van vorig jaar
belicht.
Eigenlijk theater maa
zeer muzikaal is de musical Sa-
rafina, een onontkoombaar thea-
school in Soweto. Na ov
hele wereld te hebben opgetre
den, komt Sarafina nog één keer
naar Nederland. Op 12 en 13
december naar de Rotterdamse
Schouwburg. De voorstelling
wordt gespeeld door 22 jonge
acteurs, die met hun hele hart en
ziel vertellen en zingen over Sa
rafina. de actuers worden bege
leid door een band die onder
meer muziek speelt van Hugh
Masekela, vooral bekend door
zijn samenwerking met Paul Si
mon.
Sarafina is zwart en leerling
de zwarte Morrison Isaacson
High School. Op deze school
werd in 1976 het georganiseerde
scholenverzet tegen het Zuidfari-
kaanse regime geboren. Sarafina
wordt voor haar activiteiten ge
arresteerd. Als ze na twee maan
den terug komt op school, ver
telt ze haar medeleerlingen over
haar ervaringen. Sarafina geeft
een glashelder en confronterend
beeld van de situatie van z'
jongeren in Zuid-Afrika.
Eveneens een twijfelgeval als
het gaat om de keuze muziek of
theater is het Groot Niet te
mijden Dans- en Showorkest. Op
zondag 12 december gaat in het
Luxortheater in Rotterdam het
'e programma Glorious
Surrender landelijk in première.
Het groot niet te vermijden...
door ELS NEIJTS
Hoewel het de laatste jaren
een (goede?) gewoonte aan
het worden was, dat de laatst
optredende deelnemer win
naar werd, bleef de spanning
op Camerettenfinale '93 tot
het bitterzoete einde bewaard.
Uit de door jury-voorzitter
Boudewijn Spitzen voorgele
zen rapporten bleken nauwe
lijks kritiek en veel lof voor
'de schoolmeesters' Meneer
de Bruin en van de Ven en wel
degelijk opmerkingen over en
aanmerkingen op het duo-
van-de-straat Ernesto Mar
cellino. Toch gingen de laat-
sten met de eer en twee dui
zend gulden strijken. Een
keus waar het publiek het al
bij voorbaat mee eens was ge
bleken.
Waarom de jury de voorkeur gaf
aan het winnende duo uit Arn
hem/Nijmegen bleef duister
doordat uit het juryrapport in
feite uitsluitend kritiek naar vo
ren kwam. Waarschijnlijk zal het
Beuving en Bogers een zorg zijn.
Bij René de Bruin en Chris van
de Ven moet van enige telerstel
ling sprake zijn geweest. Een
tweede plaats zal -tussen een
persoonlijkheidsprijswinnaar en
een eerste-prijs-winnaar- aange
voeld hebben als vlees noch vis.
De enige finaledame, de 47-jari-
ge 'herintredende actrice' Els
Austmann kon op het moment
suprème nog alleen goeds ten
deel vallen. Haar was inmiddels
reeds de persoonlijkheidsprijs
toegekend, een onderscheiding
die voor menig voorganger
groot succes inluidde.
Wat nou eigenlijk cabaret is en
of dat per defintie om te lachen
moet zijn, waren vragen die zich
dit jaar nog nadrukkelijker dan
voorgaande afleveringen voor
deden. Vier dagen van deze
kleinkunstvorm in wedstrijdver
band lieten zeer uiteenlopende
opvattingen zien.
Henri van Zanten, een van de
twee Rotterdamse deelnemers,
die vanwege de afwijkende vorm'
van zijn presentatie nogal open
lijk op de persoonlijkheidsprijs
had gerekend, was na afloop
boos. Hij vond zowel de keuze
voor de finalisten als het eind
oordeel van de jury uitermate
conservatief.
Zoals menig criticus al schreef, is
er nog nauwelijks actueel poli
tiek entertainment te bespeuren.
Of dat aan de behoefte van het
publiek óf aan de theatermakers
ligt, blijft vooralsnog een open
vraag. Duidelijk werd tijdens
Cameretten '93 wel dat klein
kunst met een duidelijke ver
haallijn en bijpassende emoties
goed in de markt ligt. Voorbeel
den hiervan werden bij Cameret
ten vooral door dames afgele
verd. Marion Groenewoud haal
de weliswaar de finale niet, maar
de jury roemde haar presentatie
rond het thema moeder/dochter
('Iedereen heeft het altijd maar
over het moederschap. Nou, ik
kan je verzekeren dat ik aan
dochter-zijn ook een dagtaak
heb') vooral vanwege de kwets
baarheid van haar opstelling.
Zeker is, dat Groenewoud het lef
had naar een hoog niveau te
streven door in feite één lange
monoloog te houden die qua
woordkeus zeker niet eenvoudig
was.
Dé persoonlijkheid van het festi
val, Els Austman, hield het in de
goede zin van het woord iets
lager bij de grond. Misschien
speelde zowel haar ervaring van
rijpere vrouw als haar toneelach
tergrond -soms riep ze beelden
van Conny Stuart op- een stevi
ge rol in het sterke vermogen de
zaal te boeien en te ontroeren.
Zeker is dat ze de kwellingen,
pijnen en pijntjes van een gevor
derd vrouwenleven zo trefzeker
wist over te brengen dat ze er
ook de op grote schaal aanwezi
ge jongeren mee wist te impone-
Zelf twijfelden ze ook tot op het laatste moment: Ernest Beuving(32) en Marcellino Bogers(36).
door ELS NEIJTS
Toen hij klein was, speelde hij
in zijn eentje de twee partijen
van een voetbalspel. Compleet
met eigen regels, een transfer-
lijst, internationale toernooien
en volksliederen. Zijn moeder
zei altijd: „Je moet niet zoveel
alleen spelen, Jan. Daar krijg
je rare jongens van".
Ze heeft gelijk gekregen. Jan Rot
is in zijn gevoeligheid misschien
wel de raarste cabaretier van het
westelijk halfrond en hij speelt
-lees: leeft- nog steeds het liefst
alleen. In zijn nieuwste program
ma Rot is liefde belicht hij
schaamteloos zijn kwetsbaar
heid, zijn onvermogen en zijn
twijfel. Ook, of misschien wel
juist, aan het nut van het be
staan. Hoewel zijn liedjes en
teksten soms bij het genante af
'soft' zijn, heeft nog geen criticus
hem durven neersabelen. Inte
gendeel!
„Soft?" Rot haalt zijn schouders
op. „Wat ik doe is niet zo soft.
Grappen over Lubbers zijn soft.
Shockeren is het laatste waar ik
mee bezig wil zijn. Het jongetje
laten zien dat alleen met zijn
voetbalspel speelt is juist heavy.
Soft, dus heavy! Het is een van
de dingen die IK belangrijk vind.
Na de première las ik in een
kritiek Het is een soort buurjon
gen waar je eigenlijk een hekel
aan zou moeten hebben, maar
toch vind je hem aardig. Hij is zo
persoonlijk en breekbaar dat je
hem af zou willen maken, maar
toch doe je het niet."
Zijn moeders neus
Jan Rot lijkt zich in die beschrij
ving goed te kunnen vinden. Te
gen een nogal volle achtergrond
van persoonlijke bezittingen
-Perzische tapijtjes, een mono
pick-upje met veel oude favorie
ten, boeken, een gitaar, een klein
•model accordeon en zijn eigen
Engelse koffiemok MUG- legt
hij zijn gevoelens bloot. Koning
Jan tussen zijn eigen schuifdeu
ren, benoemt hij zelf de sfeer)
Zijn gevoelens zijn vaak niet om
vrolijk van te worden. Maar Jan
Rot is ook niet vrolijk en hij
heeft het in die context boven
dien regelmatig over zijn moe
der. Over haar grote neus, met
knobbeltje, waarvan ze altijd
van dacht dat hij haar levensge
luk in de weg stond. Haar gemis
te kansen en haar betrokkenheid
bij Jan. Hoewel hij vroeger een
bloedhekel had aan cabaret -Ik
vind moppen over Lubbers nog
steeds erg ongrappig- zei zij toen
al: „Jij wordt nog eens cabare-
Als hem naar het hoge 'moeder
gehalte' van zijn programma ge
vraagd wordt, is Jan Rot even
nadrukkelijk stil. Zijn antwoord
begint ook heel beachtzaam:
„Ja, dat is natuurlijk inherent
aan het feit dat het verhaal veel
over een klein jongetje gaat. Ja-
...Mij maakt het niet uit hoe diep
je dat wil zien. Het staat inder
daad wel symbool voor een paar
dingen..." Het blijft weer even
stil voor hij het onderwerp een
meer practische wending geeft.
„Die neus, die heb ik van haar.
Maar in tegenstelling tot haar
ben ik er trots op. Ik heb hem
uiteindelijk van mijn moeder!
Op het podium heb je daar in
eens iets aan. Je kunt er een
soort handelsmerk van maken."
Of hij het er om doet, wordt in
het gesprek niet duidelijk, maar
meteen na de pauze zorgt Jan
Rot voor een verrassende wen
ding in zijn onderwerpkeuze. De
gemiddelde tegenstander van al
te veel emotie gaat er weer recht
op van zitten. Rechtstreeks en
duidelijk doet hij zijn sexuele ge
aardheid uit de doeken. Doo
middel van een in de lucht ge
schetste meetlat, worden de vra
gen hoe en waarom beantwoorc
En wordt een deel van zijn c
vermogen verklaard. Al met
ook weer niet om van in een
hoerastemming te raken. Dingen
blijkt hij gemakkelijker te vinden
om mee om te gaan dan mensen.
Luxe verdriet
Rot. „Als ik aan het werk ben,
heb ik het prima. Daarbuiten
weet ik het niet zo goed. Ik zou
niet weten hoe leven zonder
werk zou moeten. Ik zou er ab
soluut niet vrolijk van worden.
Natuurlijk is dat luxe verdriet.
Ik heb geen last van iets als
zonder huis zitten of van gejunk.
Ik kan mijn verdriet omzetten in
iets. Mijn vorige programma
was minder droevig, meer caba
ret, maar ik heb gemerkt dat hoe
meer van jezelf je in een pro
gramma stopt, hoe rijker en die
per het wordt. Dit is mijn eigen
verhaal, al is het aangekleurd.
Bedachte dingen halen het pro
gramma niet. Die zijn er al voor
de première uit. Dat is ook zon
de van mijn tijd. Alleen wat heel
diep uit mezelf komt, is de moei
te waard. Dat eerlijke ontwapent
mensen. Maar natuurlijk heb ik
mijn truccendoos ook paraat. Ik
weet heus wel wat ik doe als ik
mijn ogen op een bepaalde ma
nier opsla."
Geen dijenkletsers
Podia beklimmen doet Jan
Rot(35) al veel langer. „Ik ben
als rocker begonnen, om dat
domme woord maar te gebrui
ken, en ik blijf in de eerste plaats
zanger. Ik gebruik mijn liedjes
nu als een rode draad. In mijn
bandjes vertelde ik ook al steeds
meer verhalen omdat ik wel
meer te zeggen heb dan twee
keer drie kwartier liedjes. Er
mag wel gelachen worden, maar
dan wel om mij. En mijn grapjes
zijn geen dijenkletsers. De men
sen die naar het theater komen,
doen dat nu echt voor mij alleen.
Het probleem van moeite moe
ten doen om de lol erin te hou
den, speelt niet. Ik hoop nog
steeds iedere avond dat het weer
lukt maar ik ben niet bang dat ik
niets meer kan als ik mijn oud
zeer verwerkt heb. Dan ga ik
gewoon iets anders doen. Word
ik quizmaster of zo. Het lijkt me
wel lekker als dat putje met ver
driet leeg is. Dan is het gewoon
klaar!"
De komende tijd staat Jan Rot op
vrijdag 10 en zaterdag II decem
ber in het Zuidpleintheater in
Rotterdam, op zaterdag 18 de
cember in De Tuijter in Krimpen
a/d IJssel en eind januari in Gou
da.
Rotterdamse Dansgroep presenteert
premières van Simons en O'Connor
De Rotterdamse Dansgroep
brengt haar tweede programma
van dit seizoen uit in de Rotter
damse Schouwburg op woens
dag 8 december. In dit program
ma wordt nieuw werk gedanst
van Ton Simons en Dennis
O'Connor en een reprise van
Psycho-sweet civilization van
Tere O'Connor. Behalve op 8
december is de voorstelling in de
Kleine Zaal van de Rotterdamse
Schouwburg te zien op dinsdag 7
(try-out), donderdag 9 tot en
met zaterdag 11 december.
De première is een benefietvoor-
stelling waarvan de opbrengst
naar het Aids Fonds gaat in het
kader van de Wereld Aids Dag op
1 december 1993. De benefiet
voorstelling is een gezamenlijk
initiatief van de Rotterdamse
Schouwburg en De Rotterdamse
Dansgroep.
Rotterdamse Schouwburg, Klei
ne Zaal, dinsdag 7 (try-out),
woensdag 8 (première), donder
dag 9 t/m zaterdag 11 december,
aanvang 20.30 uur. Reserveren:
tel. 010-4118110.
Psycho Sweet Civilization
Hoofddealer van o.a.
ALISUN en ALPHASUN
heeft t/m 5 december '93 een leuke
SINTERKLAASSURPRISE
voor u!
Bij aankoop van
±f 1.500.-
krijgt u een
PANNENSET
t.w.v. 800.-
KADO!
Bij aankoop boven
de 3.000.-
een PANNENSET
t.w.v. 2.300.-
Tevens geldt bij ons de aktie: mogelijk
NU HALEN, VOLGEND JAAR BEGINNEN TE BETALEN
Met de feestdagen een lekker kleurtje?
HUUR NU:
een 10-lamps ALISUN ZONNEHEMEL
met 10 snelbruinlampen en luxe gasdrukveerstatief
t.w.v. 1.495.- voor 4 of 8 weken!
Huurpijs: voor 4 weken 175.- one
voor 8 weken 35ö^ nu oZü.'
INDOOR SUN 2000:010-4071511
Zomerhofstraat 52 - R'dam - fax 010-465 00 78
Geopend: ma. t/m do. van 09.00 - 18.00 uur
vrijdag van 09.00 - 21.00 uur
zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
de SINTERKLAAS
SURPRISE geldt
niet voor onze
aanbiedingen in
zonnehemels.
gespreide
betaling
Gezond en veilig bruinen in het V van Rotterdam
INDOOR SUN 2QQQ biedt meèr dan
2Q mogelijkheden om te zonnen.
Keuze uit o.a.:
Ergoline 58 58-lampen 5 gezichtsbruin
Colani superbruiner 52 lampen
Ergoline 43
Snelbruiner
Snelbruiner
Snelbruiner
Gezichtsbruiner
Gebruik van: SAUNA, ROMEINS STOOMBAD,
DOUCHES, WHIRLPOOLS
45-lampen 3 gezichtsbru
43-lampen 3 gezichtsbrui
gezichtsbruiners
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 09.00 - 22.00 uur
zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
zondag van 12.00 - 16.00 uur
ZOMERHOFSTRAAT 52, R'DAM
FAX: 010-4.65.00.78
zonaag van 12.00-
De aandacht die de Gigantjes in
het begin van hun succesvolle
bestaan, nu zo'n acht jaar gele
den kregen, loog er niet om.
Sinds de hit Jaki Taki Oo-Wah
hebben ze met hun unieke reper
toire een ware zegetocht door
Nederland en andere delen van
Europa gehouden.
Het idee de show van de Gigan
tjes (die tot nu toe op de meest
uiteenlopende podia werd neer
gezet) geschikt te maken voor
het theater, is niet nieuw. Lang
zamerhand groeide de band toe
naar een vorm voor deze nieuwe
uitdaging die vooral van het
oude verschilt door de aandacht
die aan het detail is gegeven.
Muziekvoert de boventoon: een
hommage aan de scheppers van
een van de levendigste vormen
van rhythm 'n blues met als titel:
Jive Alive.
De band wordt gevormd door:
Mieke Stemerdink zang, Rob
Kruisman saxofoons, Rob
Brondsema bas, Jan Pijnenburg
drums, Robbie Ruyter gitaar,
Peter Paul Everts piano key
boards, Fred van Straaten trom
pet.
Op 3 december staat de show in
het Zuidplein Theater in Rotter
dam, op zaterdag 4 in het Passa
getheater in SChiedam en op
woensadg 22 december in de
stadsschouwburg van Vlaardin-
gen.
Op 18 december 1892 werd in Sint Petersburg voor het eerst het
sprookjesballet De Notekraker uitgevoerd. Scapino Rotterdam geeft
in de Rotterdamse Schouwburg vijf voorstellingen van dit honderdja
rige ballet in de choreografie van Armando Navarro: avondvoorstel
lingen vrijdag 3, zaterdag 4, maandag 6 en dinsdag 7 december en een
matinee op zondag 5 december. Het is de laatste keer dat Scapino dit
sprookjesballet zal dansen. Reserveren: 010-4118110.
Jan Rot:„Grappen over Luhhers zijn soft. Die vind ik heet ongrappig
De Gigantjes