Mini en Maxi doen het al 25 jaar als in een goed huwelijk ft m «ij? ALGEMEEN (J verdient een Fortuyn. Roland Vonk presenteert Nederlandse liedjes die 'niet aan bederf onderhevig zijn' Voor tweede maal 'jonge dans' in de schijnwerpers mt mr Royal Clow Gallery DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Kinderkoren- presentatie Erwin Olaf Het maakt geen moer uit wie van ons tweeën ontroert of de lach krijgt' VAN VERLICHTING 'ficU/ 49-584 RIDDERKERK- Kinderko ren uit heel Nederland worden uitgenodigd om op zaterdag 9 maart deel te nemen aan de 25e kinderkorenpresentatie die wordt gehouden in het cultureel centrum De Wipmolen in Al- blasserdam. Ook koren die zijn samengesteld uit kinderen van allochtone af komst worden van harte uitge nodigd om zich tijdens dit jubi leumevenement te presenteren. Van elk koor worden twee kin deren benoemd tot kinderjury. Daarnaast wil men zich op 19 maart ook gezamenlijk bezig houden met een jubileumlied. Ieder koor mag een programma presenteren van maximaal 15 minuten. Er kan worden geko zen tussen een ochtend- of een middagoptreden. De aanvangs tijden zijn 9.30 uur en 14.00 uur Het inschrijfgeld is f2,50 per kind, inclusief een gratis con sumptie. De koren worden inge schreven naar volgorde van bin nenkomst. Inschrijfformulieren kunnen worden aangevraagd bij de heer Cees van Beek, tel. 01804-24876. De sluitingsdatum is 15 decem ber. De organisatie is in handen van de Koninklijke Christelijke Zan gers Bond, afdeling Zuid-Hol land, regio Alblasserwaard-Vijf- heerenlanden. Het fotoboek Joy van de Amsterdamse fotograaf Er- win Olaf zal op zaterdag 11 december worden gepresen teerd in de Kunsthal Rotter dam. De presentatie van deze uigave vindt plaats tijdens een overzichtstentoonstelling van het werk van Erwin Olaf die van 4 december t/m 30 januari in de galerijen van de Kunsthal Rotterdam zal worden gehouden. Op deze tentoonstelling èn in het boek zijn de belangrijkste foto's en fotoseries van Olaf uit de af gelopen twaalf jaar te zien. Vanaf 1986 nam zijn bekend heid toe en begon hij grote opdrachten te krijgen. Be roemd èn berucht werd hij ir 1988 met zijn wekelijkse pa ginagrote bijdrage in de Haagse Post en met het foto boek Chessmen, dat in West- Duitsland bekroond werd met de eerste prijs voor jonge Europese fotografen. Erwin Olaf is voornamelijk een studiofotograaf; zijn fo to's zijn geënsceneerd en theatraal. Zijn modellen zijn geen mensen met een conven tionele schoonheid: vaak zijn het dwergen, dikke vrouwen en transseksuelen. In het boek Chessmen, een uitbeel ding van de verschillende schaakstukken, worden zij naakt ingesnoerd in touwen, bedekt met spinrag en uitge dost met helmen, sabels en zwepen. Over zijn modellen zegt hij: Mensen verwijten mij wel eens dat ik alleen geïnteresseerd ben in freaks. Ten eerste is dat niet waar, ten tweede bestaan freaks niet, of is iedereen het wel een beetje. Ook is het boek in eerste instantie niet prikke lend bedoeld, maar als weer gave van een ander volk, met andere seksuele codes. Joy wordt ingeleid door Peter Weiermair (directeur Frank furter Kunstverein). liedjes die in het noe verse over dichten en bijbehorend oeheel ero leuk door ELS NEIJTS 'Door de bank genomen heb ben Nederlandstalige num mers weinig meer te melden dan Rot op, Kom terug en Ik hou van jou. Op de CD En daar hebben we een liedje op gemaakt, gaat het echt maar in één van de twintig gevallen om de liefde." Roland Vonk - regionaal vooral bekend van radio en gevarieerd druk werk- zweert het met de hand op zijn Rijnmond-hart. Het zojuist uitgekomen schijfje met vaderlandstaligc liedjes is zowel erg Rotterdam E.O.- georienteerd als zeer wel dé moeite waard. Samen met tekstschrijver Frank Jan Kat en muziekbe- denker Djanko heeft Vonk een fraaie selectie samenge steld uit de pakweg honderd liedjes die in het nog verse verleden speciaal voor zijn ra- dioprogamma Vonkey Busi ness werden geschreven. Ze werden vanwege het sympa thieke idee èn eenieders verbon denheid met geboorteplek of woongebied geheel belangeloos door bekende vocalisten uit de buurt aan de CD toevertrouwd. Zo bezingt niemand minder dan Pierre van Duijl hoeveel iedereen ineens van Cor Vaandrager houdt, nu hij zes voet onder de grond ligt. Laat Curry-schoon- zus Yvonne Keeley melodieus horen wat ze van de tegenwoor dige outfit en levensstijl van Rob de Nijs vindt. Doet Annie de Reuver een duit in het zakje over de steeds omvangrijker worden de wereldproblematiek en koos Eddy Doorenbos -volgens Ro land Vonk dolenthousiast- voor het enige lied dat nadrukkelijk over dichten en bijbehorend drankgebruik gaat. En zo zijn er nog zestien andere bekenden net zo prettig te beluis teren al de hier toevallig ge noemden. De keuze van Vonk en (muzika le) trawanten is niet zomaar wil lekeurig tot stand gekomen. Vonk: „We zijn er met zijn driën goed voor gaan zitten. Sommige nummers bleken te actualiteits gebonden, andere waren tek stueel nogal aan bederf onderhe vig. Er was zeer zeker sprake van nauw overleg. Al gebiedt de eer lijkheid mij te zeggen dat ik aan het schaven en veranderen nog geen letter heb bijgedragen. En ik heb hoogstens drie toetsen beroerd. Toch was het samen stellen van deze CD een beetje het verwezenlijken van een jon gensdroom. Ik heb vroeger in een bandje gezeten, zo'n niks aan de hand kwartet. Nu vond ik vooral het 'sleutelen' aan het geheel erg leuk. De verbondenheid met Rotter dam en omgeving mag duidelijk zijn. Toch werd Roland Vonk in Indonesië geboren en deed hij drie jaar geleden verwoede po gingen naar Brazilië te emigre ren. „Tot mijn verdriet ben ik daar een echte Rotterdammer gebleken." Voor alle vocalisten lijkt iets soortgelijks te gelden. Roland Vonk: Niemand verdient er aan, dus dat moet wel. Het blijft blijkbaar trekken, dat Rotter dam. En als je nu eenmaal tot die stad veroordeeld bent, moet je er ook maar het beste van maken." De CD En daar hebben we een liedje op gemaakt, wordt door Radio Rijnmond wanwege het tienjarig jubileum aan bevriende mogenheden cadeau gedaan. Wie niet tot die gelukkigen be hoort, kan er een gaan kopen aan de balie van van de omroep. Ets ^eo We door ELS NEIJTS „Zo gauw hij op het podium staat, is Peter even briljant als uitbundig, 'dus' in de voor bereidende fase zwaarmoe dig." Zegt Karei. „Zelf ben ik een doordouwer. Maar tijdens repetities ga ik vaak te hard waardoor ik snel geïrriteerd raak", steekt hij vervolgens de hand in eigen boezem. Pe ter en Karei, Karei en Peter: samen krijgen ze al 25 jaar zonder daar één woord aan vuil te maken -ook internatio naal- hele volksstammen plat. Hun publiek heet breed, hun podiumactiviteiten -zonder tekst- noch cabaret noch va riété. Met het kersverse pro gramma Scherzo hebben deze ras-entertainers opnieuw 'iets' weten aan te boren, dat een grote zaal twee uur lang ademloos houdt. it Maxi incognito. Zelfs zonder kostumering zéér sprekende koppen WAT STEEKT DAAR EIGENLIJK ACHTER? RADIO omroep Eigenlijk is er na al die tijd nog steeds geen goed woord voor wat Mini en Maxi doen. Wie er per se een etiket op wil plakken, zou er misschien nog het best het predikaat muzikaal, visueel ver rassend bewegingstheater kun nen gebruiken. De wereldpre mière van Scherzo is op donder dag 16 december in het Luxor Theater in Rotterdam. Voor het buitenland raadplege men de agent. Vijfentwintig jaar lang -steeds maar weer- boeiend en leuk zijn. Peter(de Jong) is nog niet aan wezig. Na enige aarzeling over het al dan niet doen van solo uitspraken, houdt Karel(de Rooij) het er maar op dat het grote succes vooral te danken is aan vriendschap, respect en waardering voor elkaar. Karei: „We hebben totaal verschillende karakters die we wederzijds door en door kennen en waarmee we allebei om hebben leren gaan. Wat dat betreft zou je bijna van een goed huwelijk kunnen spre ken. We hebben aan één oogbe weging genoeg om van elkaar te weten: nou komt er iets. We we gen nooit af wie meer of minder heeft of doet. Het maakt geen moer uit wie de ontroering of de lach krijgt. Het is altijd wij! Als je van (theater)samenwerking een concurrentiestrijd gaat ma ken, is het afgelopen. Dan lukt het nooit meer. Al klinkt het clichématig, onze basis is ver trouwen. We zullen ook nooit een voorstelling met spanning beginnen. Als er iets is, wordt dat eerst uitgepraat. Gelukkig gebeurt dat niet vaak, maar we hebben het wel eens meege maakt bij een verkeerd inge schatte schnabbel. Toen speelde wèl even heftig de vraag wie er ook weer gelijk had gehad." Peter arriveert. Te laat. „Ik moet mijn huwelijk thuis ook goed zien te houden", geeft hij als verklaring. De bal van Toon kan nog steeds Juist omdat er tijdens hun voor stellingen geen woord gesproken wordt, telt ieder kleinigheidje zwaar. Karei: „We spelen zonder woorden maar met erg veel ge voel. Als er iets mis gaat, kunnen we niet vluchten in tekst. Taal gebruiken werkt anders. Dat is meer aan trends onderhevig en aan tijd gebonden. Het woord kan veel, maar niet alles. Ik vind Paul de Leeuw geweldig, maar wat is het over 25 jaar? Toon Hermans heeft het voorbeeld ge geven in wat wèl mogelijk is. Zijn bal gehakt kan nog steeds. Visuele dingen zijn veel minder aan tijd of leeftijd gebonden en in beweging valt meer te impro viseren. Als je dat met tekst ook maar iets teveel doet, kun je daar de lach mee laten verdwijnen." Al pratend wordt duidelijk dat de shows van Mini en Maxi al tijd geënt zijn op een goede, vas te, basis maar dat de confronta tie met het publiek tot kleine veranderingen blijft leiden. Ka- rel: „Soms komen daar, als je niet oppast, rare dingen van. Op de avond dat Nederland tegen Polen moest voetballen, zat er in de Leidse Schouwburg een man in de zaal met een walkman op. Tijdens een een heel poëtisch nummer hoorden we ineens kei hard 2-1! Als je tekst gebruikt kun je zo'n man helemaal afma ken. Wij kunnen dat niet. In zo'n situatie is dat wel eens een na deel." Voorbeeld van een fout huwelijk Peter schiet bij de herinnering in de lach: „Ik was trouwens wel blij dat ik het hoorde. Ik had die wedstrijd zelf ook graag gezien. Dat incident was nou typisch een voorbeeld van een fout hu welijk. Die man wilde daar hele maal niet zitten maar zijn vrouw vond alles best zolang hij maar braaf naast haar zat". Tekstloze programma's hebben in het buitenland het voordeel dat er nooit taalproblemen spe len. Voor een gedeelte, maar ab soluut niet alleen, is het interna tionale succes van Mini en Maxi daaraan te danken. Op de vraag of de vele buitenlandse optre dens niet voor evenzovele anek dotes hebben gezorgd, gaapt Pe ter even. „Wat een vraag, 's och tends vroeg", zucht hij. Om te pesten, naar blijkt. Want hij her innert zich wel degelijk van alles. „Buitenlandse reizen zijn altijd goed voor bijzondere belevenis sen", beaamt hij vervolgens ui terst beminnelijk. „Toen we in 1986 in Rusland waren, traden we in werkelijk fantastische theaters op. In geweldige zalen met soms wel drie vleugels op het podium. Maar daar zaten dan wel gebroken poten onder. Zo'n vleugel viel dan niet anders te verplaatsen dan er zes Russen voor in te huren. De mensen in Vrouwen en een zingende zaag Muziek en muzikaliteit vormen de basis voor Mini en Maxi. Meer nog misschien dan bewe ging en mime. „We zijn uiteinde lijk muzikanten", bezweert Ka- rel vurig. „Nu we een 'waar' bedrijf zijn geworden, met negen technici hebben we ook voor een groter orkest gekozen. Be halve ons eigen combo, hebben we er speciaal voor deze voor stelling zes extra muzikanten bij gezocht. Omdat het visueel saai is alleen mannen of vrouwen te zien, hebben we uit zware audi ties zes totaal verschillende vrouwen gekozen. Drie blaasters en drie violistes. Alle zes spelen ze minstens twee intrumenten op goed niveau en dat doen ze niet vanachter de lessenaar. Het or kest beweegt continu, net als wij. Niemand zit ooit op dezelfde plaats en ook de samenstelling van het orkest verandert steeds. Daarbij kom je in de repertoire keuze eveneens van alles tegen. Van opera tot kunstfluiten. Zelf spelen we heel veel verschillende instrumenten. Van tuba tot zin gende zaag. Muziek is onze ba sis." Hoe de heren het voor elkaar krijgen begrijpt niemand maar Scherzo is opnieuw totaal anders dan het succesvolle (vorige pro gramma) Sprakeloos. Karei: „Hoewel we daar nog niet eens écht genoeg vgn hadden, was al langer de grote vraag hoe we weer met iets anders terug kon den komen. We hebben een half jaartje nagedacht over de moge lijkheid toch tekst aan het pro gramma toe te voegen maar daar hebben we voorlopig vanaf ge zien. We blijven nog maar een tijdje bij wat we doen. Zoals wij zijn er niet veel. Zelfs het publiek dat twee of drie keer naar Spra keloos is komen kijken, wordt daar bij ons nieuwe programma totaal niet aan herinnerd. Of dat een bewijs van het ware vakman schap is? Ach..." Scherzo staat ook geprogram meerd op 14 en 15 december en na de première nog tot en met 2 januari 1994. De eerste aflevering van 'Jon ge Dans' een gezamenlijk pro ject van Theater Lantaren- /Venster, Studio Al Porto en de Rotterdamse Dansacade- mie richtte de aandacht op jong choreografisch talent in Europa, zowel bij studenten van dansvakopleidingen, als bij 'jonge' (in leeftijd, dan wel in ervaring) professionals. Deze formule is voor 'Jonge Dans 2' grotendeels gehand haafd. Evenals tijdens de vorige afleve ring die afgelopen jaar plaats vond, komen er vele internatio nale gasten naar het evenement. Lucas Hoving De Rotterdamse Dansacademie ontvangt tijdens 'Jonge Dans 2' een een op geheel andere wijze bijzondere gast, oud-directeur Lucas Hoving. Lucas Hoving vierde onlangs zijn 81ste verjaardag. Van 1971 tot 1978 was hij directeur van de Rotterdamse Dansacademie. Zowel voor zijn toenmalige stu denten als voor veel professio nals uit de Nederlandse moderne dans was hij een belangrijke le raar en stimulator. Niet alleen in Nederland heeft hij voor veel mensen die rol vervuld: zijn in ternationale carrière bracht hem eind dertiger jaren al via Enge land naar Amerika, waar hij sinds zijn RDA-periode weer woont. Publieksprogram De publieksactiviteiten bieden: op zondag 12/12 Mudances: 'Carolla'; 21.00 uur officiële opening, receptie. Maandag 13/12, voorstelling Institut del Teatre; 22.00 uur voorstelling Mal Pelo: 'Sur, perros del sur'. Dinsdag 14/12 16.30-17.00 uur talkshow/pre sentatie Institut del Teatre, Spanje; 20.00 uur voorstelling Institut del Teatre; 22.00 uur voorstelling Mal Pelo: 'Sur, per- ros des sur'. Woensdag 15/12 20.00 uur voorstelling Rotter damse Dansacademie; 22.00 uur voorstelling Stichting Date: 'Sui tes'. Donderdag 16/12: 16.30- 17.30 uur talkshow/presentatie RDA, Nederland; 18.00-19.00 uur receptie Lucas Hoving/Cor- rie Hartong Fonds; 20.00 uur voorstelling Rotterdams Dansa cademie; 22.00 uur voorstelling Stichting Date: 'Suites'. Vrijdag 17/12, 16.30-17.30 uur talkshow 5 dansopleidingen (Barcelona, Londen, Essen, Angers, Rotter dam) - onder voorbehoud. 20.00 uur voorstelling Laban Centre; 22.00 uur voorstelling Yolanda Snaith: 'Diction'; 22.30 voorstel ling Mal Pelo: 'Duet'. Zaterdag 18/12, 16.30-17.30 uur talks how/presentatie Laban Centre, Engeland; 20.00 uur voorstelling Laban Centre; 22.00 uur voor stelling Yolanda Snaith: 'Dic tion'; 22.30 uur voorstelling Mal Pelo: 'Duet'; 00.00 uur Feest. Voor informatie over kaartver koop en definitieve programma: Theater Lantaren/Venster, Gouvernestraat 133, 3014 PM Rotterdam; kassa: 010-4361311, infolijn: 010-4361331. Het praatje van profes Elke dinsdag RADIO JAARGANG 6 NUMMER 50 -11 DECEMBER 1! 393 D V A 1 2 5 Gaia Vaiensia 2 3 6 I'll never get over you John Hiatt 3 9 8 La solltudlne Laura Pausini 4 1 4 Again Janet Jackson 5 5 3 I'm alive Jackson Browne 6 6 3 Hero Mariah Carey 7 4 5 Leave me alone Back to Basic 8 12 3 Another day Fragment 9 10 3 The perfect moment Christians 10 28 2 Stop loving, me stop loving you Daryl Hall 11 14 4 Girls witfij'guitars Wynonna Judd j 12 27 3 All about'söul Billy Joel Andreé van Duin 13 30 2 Pizza lied 14 20 4 Escucha me Gipsy Kings 15 22 3 Mary Jane's last dance Tom Petty the Heartbreakers 16 1 Ik wil niet ...waarheen waarvoor Paul de Leeuw 17 29 2 Which way Steinway AJ Croce 18 7 6 Both sides of the story Phil Collins 19 11 11 Since I've been lovin' you Alexander O'Neal 20 8 5 Helemaal niets Roland Verstappen s 51 18 3 Anniversary Tony Toni Tone 22 1 Desperado Clint Black 23 1 Don't look any further M People 24 16 4 For whom the bell tolls Bee Gees 25 10 5 No rain Blind Melon 26 24 4 Shape of my heart Sting 27 1 Gone too soon Michael Jackson 28 1 Bring me your cup UB40 29 1 Zeeman Peur de Geus 30 1 miss you Haddawa O iittxtt week «i De nieuwe grensverleggende show waar u een oogstrelend decor aan lampen vindt. Waaronder: DIJKSTRA Noral, Wever Ducré, Licrea, LUMPEN Sothis, Limburg en Missoni. Een stijlvol en zeer onderscheidend assortiment geeft u een heldere kijk op het gebied van verlichting. 6 dagen per week staan wij voor u klaar en bieden wij service en kwaliteit als vanzelfsprekende begrippen. Kom langs en geniet van méér dan 3000 m2 aan ruime variatie! Openingstijden: 09.00 tot 17.00 uur ROTTERDAM: Graafstroomstraat 93 Spaanse polder (010-4623070) SOESTERBERG: Amesfoortsestraat 3 (03463-53689) EINDHOVEN: Stratumsedijk 79 (040-123146)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1993 | | pagina 11