UIT
Hans Teeuwen: 'Solo moet ik
veel kwetsbaarder durven zijn'
Iraaiis/Rotterdamse cineast 'haalt' Film
International 1994 met 'Het Rode Visje'
in 't kort
HET ZUIDEN
Klassiek Academisch Ballet uit Tatarstan in Nederland
Erik van Muiswinkel met Margot
Ros in nieuw cabaretprogramma
Helft van winnend Camerettenduo begint alléén maar overtuigend opnieuw
DNA toont uiteenlopende emoties
bij confrontatie met de dood
La Traviata van Verdi in 't Luxor
Regionale bands krijgen extra kans
DONDERDAG 20 JANUARI 1994
3-550
DIVERSEN
Herman Finkers komt met zijn
programma 'Dat heeft zo'n jon
gen toch niet nodig' twee weken
terug in het l.uxor Theater Rot
terdam, van dinsdag 8 t/m zater
dag 19 februari 1994.
foto: Herman Finkers
Do. 20 januari
MUZIEK
Teatro (Gruppo) Sportivo. ty
pisch Sportivo. Theater de Wil
lem, Van der Palmstraat 2, Pa-
pendrecht, 078-158226, 20.15
THEATER
De Bedelaarsopera, van John
Gay, door Het Zuidelijk Toneel,
Rotterdamse Schouwburg,
Schouwburgplein 25, tel.
4118110, Grote Zaal, 20.15 uur.
De vrouw van de zanger, muzi
kale komedie van Paul Haenen,
Stadsgehoorzaal/Harmonie,
Schiedamseweg 51, Vlaardin-
gen, tel. 4340500. Grote Zaal,
20.15 uur.
In de schaduw van de zon,
door Adelheid Roosen en Geor
ge Groot, De Stoep, Uitstraat
43, Spijkenisse, tel. 01880-
24453, 20.15 uur.
De Commissie Affectieve Re
laties (CAR), door het RO
Theater. Schouwburg, Schouw
burgplein 25, tel. 4118110, Klei-
Zaal, 20.30 uur.
Vr. 21 januari
MUZIEK
Cavalleria Rusticana Pagli-
acci, dubbel-opera van Mascag-
Leoncavallo, Ahoy' Rot
terdam, Zuiderparkweg 20-30,
tel. 4104204, 20.00 uur.
THEATER
i Cabaret Sofokles, Aardse
Suksessen, SCC De Goote, Ree-
de.2, Brielle, 01810-17264, 20.15
Vincent Bijlo, de Zeespiegel
Theater de Teerstoof, Nieuw-
t 12, Schiedam, tel.
4269455, 20.30 uur.
André Manuel, Indianenver
halen. Elektra, Stationsweg 4,
Sliedrecht, tel. 01840-14273.
DANS
'Nederlands Dans Theater 1
2, Jiri, Kylian, Un Ballo, He
art's, Labyrinth; Hans van Ma-
Fantasie; Nieuw werk,
Rotterdamse Schouwburg,
Schouwburgplein 25, tel.
4118110, Grote Zaal, 20.15 uur.
Za. 22 januari
MUZIEK
Angra, traditioneel Brazili-
ins. Stadsgehoorzaal/Harmo-
e, Schiedamseweg 51, Vlaar-
dingen, tel. 4340500, 23.00 uur.
THEATER
Tommie van Yvonne Keuls,
De Willem, Van der Palmstraat
2, Papendrecht, tel. 078-158226,
20.15 uur.
Paul Pleijsier, De Stoep, Uit
straat 43, Spijkenisse. tel.
01880-24453. 20.15 uur.
Lenette van Dongen, mag het
tt zachter? Theater Zuidplein,
Zuidplein 60-64, tel. 4815844,
Arlecchino, 20.30 uur.
DIVERSEN
Story International IV China
avond met o.a. Jung Chang
(schrijfster van 'Wilde Zwanen,
drie dochters van China'), Bi
bliotheektheater. Hoogstraat
110, Rotterdam, tel. 4338262.
20.00 uur.
Zo. 23 januari
MUZIEK
The Timeless Orchestra plays
Glenn Miller, Doelen Jazzclub
De Doelen, Schouwburgplein
50, tel. 2171717, Grote Zaal,
20.15 uur.
THEATER
Floor op zondag spelen met
Woorden III met Henk van Ul-
sen. Café Floor, Schouwburg
plein 25, 4118110, 12.00 uur.
Fulco de Minstreel, de Kerst-
produktie van Jeugdtheater
Hofplein. Jeugdtheater Hof
plein, Benthemstraat 13, tel.
4662044, 19.00 uur.
Achter glas door Speeltheater
Gent, regie Eva Bal, voor ieder
een vanaf 8 jaar, Nederlandse
première, Rotterdamse Schouw
burg, Schouwburgplein 25, tel.
4118110, Grote Zaal, 14.30 uur.
ROTTERDAM-In Tatarstan,
een van de republieken van het
GOS, wordt al decennia lang
volgens de traditionele acade
mische methoden, romantisch
klassiek ballet op topniveau ge
maakt.
Enige tijd geleden zijn enkele
theaterdirecteuren uit Neder
land in Kasan, de hoofdstad
van deze olie-rijke republiek
aan de Wolga, op bezoek ge
weest, om de kwaliteit van de
geboden voorstellingen te bekij
ken. Wat een ontdekking! Een
ensemble en solisten die zich
met de wereldtop kunnen me
ten, op een plek waarvan me
nigeen het bestaan niet kende!
Om het publiek in Nederland
met deze puur academisch klas
sieke danskunst van topniveau
te laten kennismaken heeft
Euro Stage een contract gete
kend, om de komende 3 theater
seizoenen verschillende voor
stellingen van Het Academisch
Staats Opera en Balletgezel
schap uit Kasan in Nederland te
presenteren.
In januari 1994 is de groep voor
het eerst in Nederland met een
aantal top-solisten, waaronder
Aydar Akhmetov en Lilia Mu-
sovarova, die regelmatig in Ka
san optreden.
Tijdens dit eerste korte kennis
makingstournee komt de groep
met twee verschillende voorstel
lingen:
Het wereldberoemde Zwanen-
meer op muziek van Peter Tsai-
kovski in de choreografie van
Marius Petipa en een Russisch
Balletgala, met hoogtepunten
uit o.a. De Stervende Zwaan,
Le Corsair, Don Quichote.
Het Academisch Opera- en Bal
letgezelschap staat op zondag 23
januari in de Schouwburg van
Gouda en op woensdag 26 janua-
- verschijnt. Achter de schermen
PAPENDRECHT - Theater De
Willem ontvangt op zaterdag 29
januari cabaretier/ presentator
Erik van Muiswinkel. Het voor
malig Zak en As-lid heeft een
splinternieuw programma over te
levisie. Erik van Muiswinkel ver
richte dertig jaar voorstudie voor
deze voorstelling. Hij keek zelf
vijfentwintig jaar en men keek vijf
jaar naar hem. Hij was o.a. te
zien in het School TV- Weekjour-
naal, Ook Dat Nog, Ik heb Al
Een Boek en Megabrein.
In het programma 'De Heldenlul'
staat van Muiswinkel tegenover
de actrice/cababerière Margót
Bos, beter en veelzijdiger dan
haar tegenspeler, alleen toevallig
niet bekend van de televisie. Sa
men herscheppen zij de hectische,
broeierige wereld van de studio-
vloer op het toneel, en onderzoe
ken zij hoe de buitenwereld veran
dert voor degene die op de buis
van het scherm, en in de huiska
mer van de hoofdrolspelers, speelt
'De Heldenlul' zich af. Erik van
Muiswinkel is Kevin STardust,
Joop ter Haar en Paul van Benne-
kom. Margót Ros is echtgenote,
vriendin, talkshowgaste, zange
resje, groupie en collega.
Een heel bijzonder t v.-program-
ma: er is geen knop om het uit te
zetten en de zaaldeuren zijn ver
grendeld met daarboven een rode
lamp: 'stilte', opnamen.
Aanvang 20.15 uur. Entree: f 20,-
CJP/JTK/Pas 65 f 17,50.
Kaartverkoop: ma. t/m vr. van
09.00-12.30 en van 13.30-16.00
uur en een uur voor aanvang van
de voorstelling op telefoonnum
mer 078-158226.
Van Muiswinkel en Rös staan in
de rest van de regio op 22 januari
in Vlaardingen(zie de rubriek Uit
in 't kort), en in februari in Gou
da.
Ze zaten net goed in de lift,
de datum voor het eerste
avondvullende programma
was geprikt. Maar precies één
jaar nadat de ongekende com
binatie van bijna tegengesteld
talent, gedrevenheid en
vriendschap hen zowel de pu
blieks- als juryprijs van het
Camerettenfestival '91 deed
winnen, verloor Hans Teeu
wen zijn maat en partner Ro
land Smeenk in een verkeers
ongeval. De eerste tijd dook
hij onder bij vrienden en fan
toompijn heeft hij nog steeds,
maar twijfels over doorgaan
zijn er nooit echt geweest.
„Dit is wat ik kan en wat ik
wil!" Op de Jongerentheater-
dag 1994 staat hij 30 minuten
solo. Dit half uur is opge
bouwd uit onderdelen van zijn
eerste avondvullende pro
gramma Hard en Zielig dat
op 16 februari in het Amster
damse Bellevue in première
gaat. Binnenkort ook 'in uw
theater'.
Hans Teeuwen alleen in een jon
gerencentrum, ergens in de rand
stad. Het zaaltje is klein, de jon
geren wat meer belegen dan de
typering van het podium vooraf
deed vermoeden. In bijna 120
minuten zonder pauze, wisselen
sketches in moordend tempo,
volslagen kul op z'n Brabants en
gevoelige liedjes elkaar af.
'Fantoompijn, ja!'
Aan Hans Teeuwen alleen is -
vanzelfsprekend- iets anders te
beleven dan aan het voormalige
duo. „Los van het feit dat ieder
een door een sterfgeval dichtbij
verandert, -je gaat belangrijke
zaken meer van de onbelangrijke
scheiden- heb ik ook op het po
dium nog wel eens omgekeken
waar hij bleef."
Hij wil 'er' wel 'even' over praten
maar liever niet teveel. „Het
voelt ook professioneel een beet
je als pijn hebben in een been dat
afgezet is. Fantoompijn ja! Om
alleen te kunnen 'staan' moet ik
veel meer van mezelf laten zien.
Kwestbaarder zijn. In het pro
gramma met Roland -Heist- wa
ren de meeste (zéér heftige-red.)
teksten van mij terwijl Roland
met ballads als Bloed en Bonen
en Woensel West vooral voor de
zachtere en muzikale kant zorg
de. Muzikaal mis ik vooral dat
speciale slagje van hem. Ik zal
zelf gitaar moeten leren spelen.
En die zachte kant moet ik nu
ook in mezelf aanspreken. Als ik
voorheen iets beweerde en Ro
land dat alleen maar beaamde,
had het al bestaansrecht. Ik kon
gewoon gas geven. Nu niet meer.
Alleen maar beuken, beuken...is
er niet meer bij."
'Het heeft iets engs'
De teksten -soms bedoeld onver
staanbaar- van Hard en Zielig
zijn allemaal van na...Hans
Teeuwen werkt vanuit improvi
satie. Een deel van zijn toneeler
varing deed hij op bij Eva Bal's
Speeltheater uit Gent waar on
derduiken in emoties én weer
bovenkomen nog steeds het
heersend motto is. Hans: „Im
proviserend kom je altijd wel
ergens. Associatief zijn en gaan
deweg verbanden leggen werkt
uiteindelijk toe naar één geheel.
Mijn stijl moet zo persoonlijk
mogelijk zijn. Ik wil me niet la
ten verleiden tot wat wat dan
ook met de boodschap: Dit is
nou goed cabaret. Cabaret vind
ik sowieso een achterhaald
woord. Ik laat wat ik doe afhan
gen van wat er gebeurt.
„Wat dat betreft is dit natuurlijk
een kutland. Je hoeft jezelf nooit
te beperken. Neem nou Zuid-
Afrika. Daar kun je altijd ge
noeg pakken dat buiten jezelf
staat."
Wie Teeuwen in het verleden
ooit bezig zag, zal verbijsterd
zijn geweest door zijn tomeloze
energie en gedrevenheid om te
'spugen'. Nu beuken, beuken... er
niet meer bij is, valt deze ogen
schijnlijk roekeloze en snelle fel
heid minder op, maar weg is het
niet. Zelf denkt hij ook niet dat
die geaardheid ooit zal verdwij
nen. „Gewoon DNA, denk ik.
Echt! Als klein kind wilde ik al
altijd aandacht trekken. Omdat
ik er een beetje bang voor ben,
komt er vaak pas iets uit mijn
handen wanneer hij voorbeeld
de tv kapot gaat. Dus niet omdat
ik lui ben maar omdat het iets
engs heeft om te gaan zitten, de
sluis open te zetten en maar te
zien wat er gebeurt. Onbe
schermd diep gaan terwijl je een
overdaad aan energie hebt kan
gevaarlijk zijn. Je moetje energie
leren richten om er de baas over
te kunnen zijn in plaats van er
door bestuurd te worden. Dat
probeer ik steeds beter te beheer
sen. Dan werkt het als een be
vroren hand onder de stromende
kraan houden. Eerst tintelt het
vreselijk maar daarna wordt het
warm. Aan de andere kant vind
'Dit is mijn ding!'
Ondanks zijn talent, gedreven
aard en behoefte aan aandacht,
denkt Hans Teeuwen slechts
goed te zijn voor zo'n drie solo
programma's. „Als je alleen
speelt, wreekt routine zich met
een. Als ik soms heel even het
gevoel heb op routine te spelen
en ook nog een kutpubliek tref,
twijfel ik meteen oprecht aan
mezelf. Op zich is dat wel een
stok achter de deur. Je moet je
publiek naar je .toetrekken maar
er toch boven staan. Als je te
behaagziek bent, keert zich dat
tegen je. Jij en je ding moet deu
gen. Heist deugde, het was 'ons
ding', van Roland en mij. Dit is
mijn ding. Ik moet er nog tien
minuten aan sleutelen, dan is het
af!"
De 14e Jongerentheaterdag
wordt gehouden op 30 januari in
Theater Zuidplein in Rotterdam.
Het evenement wordt -in samen
werking met het Zuidpleintheater
en De Popunie georganiseerd
door het bureau Kunst Cultuur
van de stichting Program, het
Zuidhollands steunpunt voor soci
aal cultureel werk en jeugdhulp
verlening. De dag biedt van 14.00
tot 22.00 uur een scala aan nieuw
aanbod op het gebied van theater,
cabaret, mime, kleine muziekacts
en variété. Er doen 33 deelnemers
mee. De dag is officieel bedoeld
voor iedereen die iets te maken
heeft met jongeren maar anders-
soortig geinteresseerden kunnen
voor een entrée van vijftien gulden
de hele dag meegenieten. Voor
f 10,50 kan als avondmaaltijd in
de eetpauze een Toscaanse pasta
schotel met salade worden be
steld. De maaltijd moet vooraf
besteld en betaald worden. Kaar
ten voor de gehele dag zijn vanaf
24 januari te reserveren bij Thea
ter Zuidplein via tel. 010-
4815844.
Als Iraans cineast met de
vluchtelingenstatus deed Amir
Razi in 1992 zijn relaas in
deze krant. Behalve alle voor
te stellen problemen, sprak hij
zich daarbij ook uit over zijn
verlangen naar het filmen en
de fianciële onmogelijkheid
daartoe. Tijd heelt wonden en
zorgt soms ook voor brood op
de plank. Razi kreeg het voor
elkaar.
Met subsidie van WVC, de Rot
terdamse Kunststichting en een
aantal andere fondsen kon hij
zijn eerste product van Neder
landse bodem realiseren. Het
werd de korte film Het Rode
Visje. Emile Falleaux, directeur
van Film International vond
hem goed genoeg om in het pro
gramma van het komende festi
val dat van 26 januari tot en met
6 februari zal worden gehouden,
op te nemen.
De 23 editie van het Internatio-
Amir Razi
foto: LEUNIS VERLINDE
nal Film Festival Rotterdam,
zoals de officiële benaming te
genwoordig luidt, wordt geken
merkt door de op dit moment
toonaangevende Chinese cinema
en een nieuwe generatie filmma
kers van de Amerikaanse west
kust. Het festival verwacht dit
jaar zo'n 800 gasten en valt uit
een in een hoofdprogramma, een
documentaireprogramma, een
aanbod aan korte films en een
serie videotitels, tot een totaal
van 300 zo'n vertoningen. Naast
wereld- en internationale pre-,
mières wordt ook een selectie
getoond van de meest interes
sante films van internationale
festivals van het afgelopen jaar.
De films worden gedraaid in 14
zalen op en rond de Rotterdam
se Kruiskade. Het officiële pro
gramma zit als bijlage bij de
Volkskrant van 21 januari en ligt
om mee te nemen ook bij de
theaters die aan het festival mee
doen.
In januari '93 kon Razi al aan
het werk. Toch duurde het tot
bijna nu voor de film klaar was.
Razi wil niet ondankbaar lijken
maar wijt de lange termijn aan
het gemis aan professionaliteit
van zijn crew. „Een economisch
plan maken okay, maar vijf
maanden voorbereiding voor 8
opnamedagen is te lang en daar
door te duur. In Iran heb ik
korte films in 20 dagen gereali
seerd. Het was een beetje een
gevecht tussen professionaliteit
en amateurisme. Een amateur
zal bij een minder goed shot zeg
gen: wegooien. Maar dat gaat
zomaar niet. Zo'n shot is als een
deel van mijn lichaam." Razi
maakt een handgebaar richting
zijn hart.
Een ander probleem was het vin
den van een rood visje dat hij
perse voor zijn gelijknamige rol
prent wilde gebruiken en moei
lijk te vinden bleek. Zijn mede
werkers vonden een goudgeel
exemplaar mooi genoeg, dus
moest hij langdurig zelf op zoek.
Razi heeft iets met rood: „Die
kleur staat voor liefde, warmte,
gevoel. Het bloed van mensen is
ook rood. Het is mijn lievelings
kleur."
Genoemde begrippen spelen
eveneens een rol in Razi's film
die draait om een jongetje die
met zijn moeder vanuit een oor
logsland in Nederland is komen
wonen en op de markt een rood
visje en een kommetje koopt.
Wanneer hij daarmee op een
bank in het park gaat zitten,
klinkt een sirene. Oorlogskind
als hij -nog- is, schrikt de jongen
zo dat hij het visje laat vallen
waardoor het sterft. Hij gooit
het in zee waardoor het weer
levend wordt en wegzwemt.
Voor Razi staat het laatste gege
ven symbool voor vrijheid.
Daarbij is zijn boodschap dat
zijn film „de wereld moet aan
manen tot het blijven zoeken
naar menselijkheid. Zoals ik dat
in mijn films ook steeds weer
doe. Films moeten een positieve
boodschap en zeker voor kinde
ren geen geweld bevatten. Mis
schien dat de wereld er een beetje
beter van wordt."
ROTTERDAM-Een dame be
zoekt een dodenwake. Het
lichaam dat ligt opgebaard is dat
van haar geliefde. Klaagvrou
wen leiden de dodenwake in, het
rouwproces kan op gang komen.
De ontmoeting met de familie
onthult een web van conflicten
en onverwerkte frustraties. De
aanwezigheid van de dame ver
oorzaakt een chaos aan herinne
ringen. Deze confrontatie met de
dood spiegelt pijn, genot en ge
voelens van schuld. De naakte
waarheid verstrikt in de dans
van het leven met de dood.
Het is het ritme van het dagelijks
leven.Ieder mens, zelfs planten
en dieren, stenen kennen deze
dans.
Mijn kind, niet ieder mens wil de
dans uitvoeren.
Niet ieder mens voert de dan
precies uit.
Dans, Dans dan! een toneelstuk
van Astrid Roemer in een bewer
king van Felix de Rooy, in co-
produktie met Theater aan het
Spui, staat op 26 en 27 januari in
de Rotterdamse Schouwburg. Re
gie: Felix de Rooy. Spelers: Bo
Bojoh, Gerda Havertong, Loret-
te van Heteren, Mike Libanon,
Daniella Mercelina, Jenny Mijn-
hijmer en Otto Sterman.
ROTTERDAM-Het Roemeens
Staatopera Gezelschap uit Cluj
Napoca, het oudste muziekinsti
tuut van Roemenië, brengt op
maandag 24 januari 1994 de ope
ra 'La Traviata' in het Luxor
Theater. Verdi schreef de opera
in 1853 en het werd zijn be
roemdste werk.
Librettist Piave nam als uit
gangspunt de roman 'La Dame
aux Camélias', die de schrijver
Alexandre Dumas (fils) zelf al
voor het theater had bewerkt.
Het was een voorzichtige aanzet
tot realisme. Dit realisme werd
door Verdi opgepakt en schitte
rend verklankt. Guiseppe Verdi
vestigde met deze opera zijn
roem definitief: 'La Traviata' is
niet meer weg te denken van de
Europese podia.
Het is een onroerend en emotio
neel verhaal over drie dramati
sche figuren: de vrijheidslievende
Violetta, de zwakke Alfred, haar
minaar, en Germond, de vader
van Alfred, die de burgerlijke
moraal vertegenwoordigt.
Violetta Valèry, la traviata (de
dolende), wordt heen en weer
geslingerd tussen haar liefde
voor Alfred en haar drang naar
vrijheid. Als zij tenslotte kiest
voor de liefde, is het te laat. Zij
lijdt aan tering en zal spoedig
sterven. De oude Germont, die
haar niet accepteert omdat hij
niets moet hebben van de vrije
liefde, smeekt haar Alfred op te
geven omwille van zijndochter,
die anders niet zal kunnen trou
wen. Onder valse Voorwendsels
verlaat zij haar minnaar. Alfred
denkt dat zij hem ontrouw is.
Als hij begrijpt dat zij zich heeft
opgeofferd voor het geluk van
een ander, wordt ook hij door de
tijd ingehaald: Violette sterft op
het moment dat hij haar vergif
fenis komt smeken.
Telefonisch reserveren tussen
12.00 en 16.00 uur op nummer
010-4138326 of 010-4141715. Bij
alle WV-bespreekburo's.
REGIO-Muzikantencentrum
Via Ritmo heeft voortaan elke
dinsdag zijn deuren open voor
beginnende bands die hiermee de
kans krijgen zich aan het publiek
te presenteren. Helaas kunnen
de bands niet uitbetaald worden,
maar er staan andere dingen te
genover de geleverde prestaties.
In Via Ritmo staat een complete
muziekinstallatie, zodat de mu
zikanten alleen ,hun gitaar e.d.
hoeven mee te nemen. Er staat
ook tegenover dat men een pro
fessionele Dat-opname krijgt
van het optreden. Via Ritmo
presenteert op dinsdag 25 janua
ri, aanvang 21.30 uur: The Offi-
cals. De Officials spelen rock
met af en toe een ballade. Voor
wie interesse heeft: muzikanten
centrum Via Ritmo is aan de
Boompjeskade 10. Voor meer
informatie, tel. 4145288.