'Plaatjes waren toen een luxe-artikel' Verstandelijk gehandicapten willen subsidie voor hun bewegingstheater DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Nieuw podium in Rotterdam Lo'Jo Triban: ander woord voor Les N egresses Vertes Historisch Museum stelt uitgebreid assortiment zuinigheid met vlijt tentoon Mary Dresselhuys schittert opnieuw als 'Koningin Moeder' The Nightclub' van Stuffed Puppet Theatre is variëté van wereldformaat Verre verhalen uit Turkse doos DONDERDAG 27 JANUARI 1994 4-550 Do. 27 januari MUZIEK Douwe Heeringa Douwe gl...Theater Zuidplein, Rotter dam, 20.30 Moondance, Popular. Rotter dam, 20.30 uur THEATER 'ich, Stadsgehoorzaal- mie, Vlaardingen, 4340500, 20.15 uur FILM n Festival Rotterdam, programma zie festivalkrant. Bioscopen Kruiskade, Lantaren- /Venster, Luxor Theater. Rot terdam Falling down. Stadsgehoor zaal/Harmonie Vlaardingen, 4340500, 14.00 en 20.30 uur Vr. 28 Januari MUZIEK Cavalleria Rusticana Pagli- acci, dubbel-opera. Van Mas- cagni Leoncavallo Ahoy' Rotterdam, 20.00 Rotterdams Philharmonisch Orkest, o.l.v. Boris Brott, Film muziek, extra concert, de Doe- Ilen, Rotterdam, 20.15 uur The Rosenberg Trio, Zigeu nerjazz en flamenco, Wijkge- bouw Musica, Rotterdam, 20.15 THEATER André Manuel. Indianenver halen, Theater de Willem, Pa- pendrecht, 078-158226, 20.15 Ik zoek een man vi Met Erna Sassen en Bruun Kuijt, SCC De Goote, Brielle, 01810-17264, 20.15 uur Zindroom. Normaal gespro ken. Stadsgehoorzaal/Harmo- Vlaardingen, 4340500, 20.15 uur JEUGD De Slagroomslang, Door Di- Poppentheater, vanaf 3 jaar. De Scheg, Rotterdam, 16.00 uur FILM Film Festival Rotterdam 1492, conquest of paradise. Regie: Ridley Scott, Filmhuis Schiedam, 21.30 uur Za. 29 Januari MUZIEK Cavalleria Rusticana Pagli- acci, Ahoy'Rotterdam, 14.00 Grand Piano Duo Cor Bakker Bert van den Brink, de Stoep, Spijkenisse, 01880-24453, 20.15 Margriet Eshuijs. Theater- incert, Romeynshof, Rotter dam, 20.15 uur Paul Rodgers, Nighttown. Rotterdam, 21.00 uur THEATER Erik van Muiswinkle Mar grit Ros, De Heldenlul. Theater de Willem, Papendrecht, 078- 158226, 20.15 uur Noodweer, Hans Dorrestijn, Stadsgehoorzaal/Harmonie. Vlaardingen, 4340500, 20.15 foto Noodweer Jaap Mulder, Noordkaap, Bi bliotheektheater, Rotterdam, 20.30 uur, DANS De Rotterdamse Dansgroep. Ton Simons, Clay, de Stoep, Spijkenisse, 01880-24453, 20.15 JEUGD Hans Schoen, Poppentheater, Theater de Teerstoof, Schiedam, 4269455, 14.00 uur Fulco de Minstreel, de kerst - produktie van Jeugdtheater Hofplein, Jeugdtheater Hof- Rotterdam, 19.00 uur DIVERSEN Heette Kooien de macht is het woord, Popular, Rotterdam, 20.30 uur Zo. 30 Januari MUZIEK The Phone Bone Quintet. Jazzcafé Dizzy, Rotterdam, 16.00 uur Nighttown, Rotterdam, 21.00 ïr, Ernie Green, singer, song- witer, guitarist THEATER •Theatersport, Door: De Ge temde Feeks, Popular, Rotter dam, 20.00 uur Jeugd Alleen op de wereld, naar de roman van Hector Malot, Fa- milie-dans-voorstelling. Theater de Willem, Papendrecht, 078- '58226, 14.30 uur Hendrik de Vijfde, van: Sha kespeare, door: Het gevolg, Rotterdamse Schouwburg, Rot terdam, 15.00 uur. Kindertheatergroep Domino. Luchtballonnen en een Rode Hoed, Popular, Rotterdam, 15.00 uur Rotterdam is weer een podium rijker. Op 1 januari 1994 is de Stichting O.O.T. gestart met de bedoeling voor Rotterdam en omgeving, podiumkleinkunst en muzikale presentaties vanuit verschillende culturele achter gronden te bevorderen. Zij tracht dit te bereiken door mid delen en organisatie beschikbaar te stellen aan alle muzikanten, artiesten, kleinkunstenaars. O.a. door het houden van jamsessies, regelmatige podiumpresentaties maar ook door buitenfestivals te organiseren. Op 29 januari is het eerste optreden van de bluesfor matie Tribute to Eric Burdon. Op 5 februari staat la la Limited. Stichting OOT is bereikbaar via Postbus 28573, 3003 JB Rotter dam. Het podium 'Out Of Time' is gevestigd aan de Binnenweg, hoek Heemraadssingel. Wie het verdriet om de dood van de zanger van Les Negres ses Vertes enigszins te boven is gekomen en wel weer nieuwe horizonten wil zien, kan zater dag 29 januari naar Rotown om een volgepropt podium muzikanten te horen èn aan schouwen. De formatie Lo'Jo Triban wordt wel als de etni- sche-fret-rock-jazz versie van de 'groene negerinnen' bestem peld. De band probeert met succes buiten de gebaande paden van alle muzikale conventies te blij ven door regelmatig zowel mu zikale als natuurlijke grenzen de achterkant van zijn rug te laten zien. De band ontstond zo'n tien jaar geleden in de Franse stad Angers en tekent voor muziek die zo divers is als het aantal instrumenten dat door de ver schillende leden gespeeld wordt: van accordeon en viool tot sasz, de Turkse klarinetva- riant en verscheidene soorten percussie. Daarna worden nog individuele exotische bijdragen toegevoegd in de vorm van za ken als de djeme en de tabla. De band wist zich in Frankrijk een gigantische populariteit te verwerven. De Lo'Jo-stam die minimaal uit een bezetting van 20 man bestaat, waren in het nabije verleden ingesteld op straat op tredens. Inmiddels is hun mu ziek meer samengebald. De teksten behandelen net zul ke uiteenlopende onderwerpen als er in verschillende talen ge zongen wordt. «MÏvkll A /IKIMlOU QUARTET door EDO BEERDA Flipje van Tiel is één van de laatste relikwieën uit het ver gane tijdperk waarin spaar zaamheid een deugd was. Net als de bonnetjes van de Gruij- ter -'En betere waar èn tien procent'- en de plaatjes van Verkade. In het Schielands- huis in Rotterdam is een ten toonstelling vol van dit soort jeugdsentiment ingericht. Deze expositie 'Op de koop toe' is tot 8 mei te zien aan de Korte Hoogstraat 31 in Rot terdam. Ruim zestig jaar geleden dook het blondgelokte kereltje klein en nietig- voor het eerst op, ver gezeld van zijn vriendje, een aap je. Zijn naam ontleende hij aan die van de directeur van de jam- -fabriek waarvoor hij optrad. Een brave jam-eter kon pakweg veertig jaar geleden een hele serie 'tekenfïlmpjes' van Flipje bijéén sparen. Meer spaarzin bracht hem in het bezit van een zoge naamde 'Fliposcoop', waarin de rolprent werd afgespeeld. Flipje kreeg er al gauw een vrien dinnetje bij, een damesschaap. Flipje werd dikker, groeide hele maal uit en werd steeds verder gestileerd. Tientallen Flipje-at tributen verschenen. En nog steeds verblijdt Flipje merkvaste jam-eters: Flipje is laatst gesig naleerd op T-shirts, die tegen inlevering van een wikkel, met bijbetaling, konden worden ver worven. Een tuut cacao Het Historisch Museum Rotter dam laat een groot aantal kleine en grote cadeau's zien die ruim zestig bekende Nederlandse be drijven in de periode 1920-1970 bij hun producten verstrekten. Het Snoepje-van-de-week' van De Gruijter, de Verkade plaat jesalbums en Flipje behoren tot de bekendste. „Het fenomeen cadeau-artikel duikt op aan het begin van de jaren twintig. De tentoonstelling toont ook een stukje reclamege schiedenis", stelt voorlichtster van het museum Marijke Cor- neth. „Vöör zeg maar 1920 wer- den veel producten los verkocht. Als je bijvoorbeeld een paar ons cacao moest hebben, kreeg je een tuut -een driehoekzak- met de afgemeten hoeveelheid. Vanaf het moment dat zulk soort spul len verpakt aan werden gebo den, zie je dat de producent gaat nadenken over reclame daarop. En dan worden de merknamen belangrijk. De naam Droste wordt bijvoorbeeld bijna syno niem voor cacao. De weggever tjes' of cadeau-artikelen' die producenten vervolgens bij hun produkten gaan geven zijn be doeld om de consument extra op dat merk te attenderen. En het heeft de bedoeling een merken trouw tot stand te brengen. Je had drie soorten weggevertjes. Sommige zaten kant-en-klaar op de verpakking, bijvoorbeeld plaatjes, voor andere moesten JZZML zegels worden gespaard, waar dan koffiezetapparaten, theele peltjes en hoogtezonnen voor konden worden gekocht'. Nog weer andere acties gingen uit van een combinatie van die twee. Een goed voorbeeld van dat laatste zijn de Verkade-plaatjes albums." Pukkie Planta „In de 25 jaar dat de boeken zijn uitgegeven zijn 363 miljoen plaatjes over de toonbank ge gaan. De plaatjes zaten in de verpakking en een album kon je krijgen door bijvoorbeeld twin tig wikkels in te leveren. De mensen waren er dolblij mee. Er werd duidelijk een appél gedaan op de spaarzaamheid, dat was een deugd die in de tijd rond de wereldoorlogen natuurlijk nood zakelijk was. In die tijd had je natuurlijk geen TV en ook de kleurendruk was nog nauwelijks bekend. De één zat te breien, de ander zat plaatjes te plakken. Iemand die in de jaren tachtig is opgegroeid zou van zo'n plaatje niet opkijken, zeventig jaar gele den waren die plaatjes kleine luxe-artikelen in een wereld waar luxe nauwelijks bestond", aldus Cometh. „En wie kent er niet het snoepje- -van-de-week van de Gruijter. Als je voor vier gulden bij de Gruijter kocht mocht je voor tien cent een snoepje-van-de- -week kopen. Dat was een zakje met snoepjes en speeltjes. Menig kind ging iedere week met vader en moeder mee naar de winkel, in blijde verwachting wat het snoepje-van-de-week dit keer weer zou inhouden." Tweemaal per week repeteren de leden van Bewegingstheater Plank de dansvoorstelling '001 MD 000'. Met een inzet die zij uit hun tenen weten te halen! Die motivatie was dan ook één van de criteria waarop gelecteerd werd onder deelnemers van di verse dagcentra in Rotterdam. Met bezwete gezichten en goed luisterend naar de aanwijzingen van leidsters Lies Siebring en Kathleen van Wagtendonk oefe nen zij keer op keer fragmenten uit de dansvoorstelling die zij op woensdag 20 april als try-out op de planken van het Bibliotheek theater in Rotterdam brengen. Op donderdag 21 april vindt daar tevens de première plaats. Van die twee voorstellingen hangt alles af, dat weten ze maar al te goed. Krijgen ze een goede recensie in de kranten dan is immers de kans op subsidie groot. En dat is nu precies wat ze willen. Simone van de Spek, Debhora Boekhout, Rosa Del- gado, Jacqueline Loeve, Maja van Ballegooien, Yvonne Over- beeke, Saskia Snoek, Eugene Jongman, Simon Rikaart, Chi- nita Siliakus streven ernaar, be ter gezegd 'willen', met hun dansvoorstelling het land in. Maja, de benjamin van het gezel schap, heeft er wel heel veel voor over. Zij woont en zit op school in Zierikzee en moet dus twee maal per week een flinke reis maken. Trots vertelt Maja dat ze er zelfs toestemming van haar De 'zakkendans'is een belangrijk onderdeel ZMLK-school voor heeft gekre gen. Gewoonlijk komt Maja met een taxi naar Rotterdam, maar vandaag heeft haar moeder haar gebracht. Hoe Maja bij het bewegings theater terecht is gekomen, ver telt haar moeder: „Ik zocht voor Maja een andere vorm van dag besteding. Eén in de kunstzinni ge hoek. Die zijn voor verstande lijk gehandicapten net zo moei lijk te vinden als een speld in een hooiberg. Door te blijven infor meren kwam ik bij de Pameijer- stichting terecht. Maja deed au ditie en de bal ging rollen. Met het oog op toekomstig werk ver goedt de gemeente Zierikzee haar kosten." De moeder vindt dat ook verstandelijk gehandi capten keuzes moeten kunnen maken. Maja, vertelt haar moe der, had interesse in het ballet- onderricht van haar oudere zus: „Dat moet je stimuleren. Bij be wegingstheater Plank krijgt ze die kans." Palnk vindt dat de kunstsector een gebied is waarvoor ook ver standelijk gehandicapten moe ten kunnen kiezen. Wanneer daarvoor geen mogelijkheden worden geschapen, er eigenlijk wordt beweerd dat de deelne mers geen mogelijkheden op dit gebied hebben. Professioneel werk „Bewegingstheater Plank", ver telt Lies, begeleidster van het gezelschap, levert professioneel werk af. We stellen dan ook flin ke eisen aan de deelnemers. Dit vergroot zelfs integratiemoge lijkheden binnen bestaande groepen. In de tijd dat we met Plank bezig zijn, hebben we ge merkt dat een groot aantal van de deelnemers sterk gegroeid is. Ze zijn zelfstandiger geworden; zij zijn grotendeels bevoegd om vorm te geven aan de dans en hun improvistaies. Ze leren voor een groot deel verantwoordelijk heid te dragen voor het resultaat dat zij moeten halen. Het ont vangen van kritiek gaat hen in middels heel wat beter af dan in het begin. Hun draagkracht is duidelijk toegenomen en het ver mogen met hun lichaam gevoe lens uit te drukken is vergroot." De dansvoorstelling 001 MD 000 gaat over de strijd tussen een moeder en een dochter. De moe der (Jacqueline) vertelt het ver haal: „Ik vind het vriendje van mijn dochter (Simone) niet leuk. Daar hebben we ruzies om." Lies legt uit dat het vriendje (Eu- gène) een havenarbeider is. Zijn collega's komen voor hem en zijn vriendin op. De titel is het merk dat je aantreft op de zak ken die havenarbeiders sjouwen. De letters MD staan voor Moe der en Dochter. Twin Peaks Er wordt hard gewerkt aan de zakkendans, waarbij de muziek Tamboer du bronx wordt ge bruikt. Met elkaar wordt beke ken hoe de dansen het beste ge bracht kunnen worden op on dermeer muziek uit de films Frankie en Johnny, Living Color, Son of darkness en Twin Peaks. Kaarten voor de dansvoorstelling 001 MD 000 zijn verkrijgbaar aan de kassa van het Bibliotheek Theater. „Die moeten de mensen wel snel bestellen, want onze fa milies gaan er een hoop kopen", waarschuwt Simone. Moeder heeft dringend verzor ging nodig en behoort op haar leeftijd niet langer alleen te zijn. Haar oom komt bij haar wonen. Dit familieleven heeft zowel spanningen en komische wen dingen tot gevolg die geheel zijn toevertrouwd aan komediespe lers als Mary Dresselhuys en Ca rol van Herwijnen. Koningin Moeder, een toneelstuk van Manlio Santinelli, is op don derdag 27 en vrijdag 28 januari en daarna op maandag 14 en dinsdag 15 maart te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Mary Dresselhuys (1907) kreeg haar opleiding aan de Amster damse Toneelschool. Onder Cor van der Lugt-Melsert debuteer de ze bij het Rotterdam-Hofs tadtoneel. Voordat ze in 1966 overstapte naar vrije produkties speelde zij bij de gezelschappen Centraal Tooneel, Comedia en de Nederlandse Comedie. In de 59 seizoenen van haar carrière heeft zij over de honderd rollen gespeeld. Ze werd, onder meer, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en onder scheiden met de Zilveren Bouw meesterpenning, de Theo d'Or en de Johan Kaartprijs. De suc cesvolle voorstelling Hoog Tijd die ze voor Koningin Moeder speelde met John Kraaijkamp, vormde een nieuw hoogtepunt in haar loopbaan. Rotterdamse Schouwburg, Grote Zaal, donderdag 27 en vrijdag 28 januari, maandag 14 en dinsdag 15 maart, 20.15 uur. Reserveren: 010-4118110. Mary Dresselhuys en Carol van Herwijnen. Poppenspeler Anthony en zijn pop Zeno worden ontslagen op een vaste speelplek en beginnen een zwerftocht langs derderangs podia. Zen'}), een oude rot in het vak, belichaamt de traditie. An thony probeert hem er toe over te halen met nieuwe formules aan de bak te komen. Het Stuffed Puppet Theatre, in de persoon van performer Nevil le Tranter, brengt al 17 jaar voorstellingen van wereldfor maat. De sfeer van de muziek is die uit de tv-serie The Singing Detecti ve, de schitterende acts die ze opvoeren lopen uiteen van een rap-nummer rijp voor MTV, een perfecte Marlène Dietrich-imita- tie en Monty Python-achtige di alogen. Zowel de teksten als de poppen bevatten ingenieuze ver wijzingen naar zin en onzin over kunst. Ook in The Nightclub combi neert hij een heel persoonlijk ac cent, de verhouding manipula tor-pop, met veel psychologisch inzicht tot een detective-achtig verhaal. The Nightclub, een pitti ge, inspirerende voorstelling over verzoeking en verleiding, is tegelijkertijd een ode aan het ou derwetse variété. The Nightclub is op vrijdag 28 en zaterdag 29 januari te zien in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. De kleurrijke verteller Recép Aluf. Nieuwe verhalen uit de verre doos in het voorjaar van 1994! Bij de tentoonstelling Dromen van het paradijs die vorige maand geopend werd in het Mu seum voor Volkenkunde te Rot terdam, horen nieuwe, oude ver halen uit het Islamistisch gebied. We beginnen in Turkije, Recep Alu? vertelt op deze zondag het verhaal De droom van het schoenpoetsertje. Het verhaal speelt zich af in een arme' wijk in Instanbul. In op dracht van zijn vader moet een jongetje bijdragen aan het le vensonderhoud van zijn familie. Hij moet zelf maar verzinnen hoe.De Rotterdamse verhalen verteller Recep Alu? is van Turkse afkomst en kwam rond zijn 20ste levensjaar naar Neder land. Hij is niet alleen verteller maar houdt zich ook bezig met het schimmenspel, waarin hij zich profileert als een vernieu wer. Aanvang 14.00 uur. Entree: kin deren f 3,50/Volwassenen f 5,-. Leeftijf vanaf 6 jaar. Voor inlich tingen en reserveringen telefoon 010-4111055, dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uurt. Theater de Evenaar, Museum voor Vol kenkunde, Willemskade 25, 3016 DM Rotterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 13